Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736988
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736988/1
Besluit van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende regels over ontheffing artikel 35 Alcoholwet (Beleidsregels ontheffing artikel 35 Alcoholwet Den Helder)
Geldend van 22-03-2025 t/m heden
Intitulé
Besluit van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende regels over ontheffing artikel 35 Alcoholwet (Beleidsregels ontheffing artikel 35 Alcoholwet Den Helder)De burgemeester van de gemeente Den Helder;
gelet op artikel 35 Alcoholwet, alsmede de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat:
- •
Het vanuit het oogpunt van alcoholmatiging en
- •
In het bijzonder alcoholmatiging onder jongeren
- •
Een verantwoorde verstrekking van zwak-alcoholhoudende drank geboden is
Het daarom wenselijk is om beleidsregels vast te stellen voor de ontheffingsmogelijkheid die artikel 35 van de Alcoholwet biedt;
besluit:
de volgende beleidsregels vast te stellen.
Beleidsregels ontheffing artikel 35 Alcoholwet Den Helder
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
Ontheffing artikel 35 Alcoholwet: een ontheffing van het in artikel 3 van de Alcoholwet voor de uitoefening van het horecabedrijf gestelde verbod voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank (drank met een alcoholpercentage van minder dan 15%) zonder vergunning tijdens een in de beschikking aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen, mits de verstrekking geschiedt onder onmiddellijke leiding van één of meer personen die voldoen aan artikel 35, lid 1 a. en b. van de Alcoholwet;
- b.
Sterke drank: de drank, die bij een temperatuur van twintig graden Celsius voor vijftien of meer volumeprocenten uit alcohol bestaat, met uitzondering van wijn;
- c.
Een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard: in de toelichting van de Alcoholwet is een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard omschreven als een tijdelijk evenement zoals een braderie, jaarmarkt, kermis en andere festiviteiten/activiteiten die eenmalig, dan wel in de regel niet meer dan tweemaal per jaar voorkomen;
- d.
Uitgiftepunt: een plaats waar tegen betaling verstrekking van zwak-alcoholische dranken geschiedt;
- e.
Evenement: onder evenement wordt verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, als bedoeld in artikel 2:24 en verder van de Algemene plaatselijke verordening Den Helder 2021 (Apv);
- f.
Weg: weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994.
Artikel 2 Toepassingsbereik
De ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet heeft uitsluitend betrekking op het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank, waarbij de bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard openbaar toegankelijk is.
Hoofdstuk 2 Tijdelijke ontheffing artikel 35 Alcoholwet
Artikel 3 Aanvraag
-
1. Een aanvraag voor een ontheffing kan uitsluitend worden ingediend door een natuurlijk persoon die voldoet aan artikel 35, lid 1 a en b van de Alcoholwet.
-
2. De aanvrager overlegt bij zijn aanvraag om ontheffing de volgende stukken:
- a.
Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier (model C);
- b.
Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de aanvrager en de personen onder wiens onmiddellijke leiding de verstrekking zal plaatsvinden.
- a.
-
3. Uit de aanvraag blijkt dat de verstrekking van zwak-alcoholhoudende dranken een directe relatie heeft met en ondersteunend is aan een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard.
-
4. Een bewijsstuk van het diploma sociale hygiëne van elke persoon onder wiens onmiddellijke leiding de verstrekking zal plaatsvinden.
Artikel 4 Voorschriften aan de ontheffing
Aan de ontheffing worden in ieder geval de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:
- •
Jongeren die niet aan kunnen tonen dat ze 18 jaar of ouder zijn, kunnen geen zwak-alcoholhoudende drank kopen of krijgen. De leeftijd moet gecontroleerd worden;
- •
Personen onder de 18 jaar mogen niet werken bij de uitgifte en verkoop van zwak-alcoholhoudende dranken.
- •
Er mag geen sterke drank aanwezig zijn;
- •
Er zijn voor het publiek altijd alcoholvrije dranken verkrijgbaar;
- •
Het is verboden gebruik te maken van glaswerk tijdens de ontheffing;
- •
Het is verboden zwak-alcoholhoudende dranken te verstrekken aan een persoon die in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed van drugs verkeert;
- •
De leidinggevende of degene die de alcohol daadwerkelijk verstrekt, verkeert niet in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed van drugs;
- •
De begintijd van de ontheffing ligt nooit voor 12.00 uur en is niet eerder dan de aanvang van het evenement/de activiteit;
- •
De eindtijd van de ontheffing is gelijk aan de eindtijd van het evenement/de activiteit waaraan de artikel 35 ontheffing is gekoppeld;
- •
Verkoop bevorderende activiteiten van zwak-alcoholhoudende drank zijn niet toegestaan. Hiervan is sprake als alcoholhoudende drank goedkoper is dan niet-alcoholhoudende drank;
- •
De ontheffing of een afschrift daarvan is aanwezig op de locatie waar deze ontheffing wordt gebruikt.
- •
De ontheffing wordt op verzoek direct getoond;
- •
De leidinggevende is verantwoordelijk voor de naleving van de voorschriften en beperkingen;
- •
Alle aanwijzingen of bevelen, gegeven door of namens de politie, de gemeente of de brandweer worden direct opgevolgd;
- •
Het duidelijk toezicht houden op de verstrekking van zwak-alcoholhoudende dranken kan alleen deugdelijk uitgevoerd worden wanneer de uitgifte daarvan geschiedt bij vaste tappunten. Daarom mag de zogenaamde ‘rugzaktap en de ‘navulslang’ wel ingezet worden, maar niet voor alcoholhoudende dranken;
- •
Per uitgiftepunt is minimaal 1 persoon met een diploma sociale hygiëne aanwezig.
Aan de ontheffing kunnen altijd nadere voorschriften worden verbonden. In bijzondere gevallen kan de burgemeester gemotiveerd andere voorschriften vaststellen.
Artikel 5 Beslistermijnen
Een aanvraag voor een ontheffing wordt bij voorkeur gelijktijdig met de aanvraag voor de evenementenvergunning bij de burgemeester ingediend. Voor een standaard bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard is de beslistermijn 8 weken (conform artikel 1:2 Apv).
Artikel 6 Weigeringsgronden
-
1. De burgemeester weigert de ontheffing artikel 35 Alcoholwet:
- a.
Als de leidinggevende niet voldoet aan de eisen die gesteld worden in artikel 35 Alcoholwet;
- b.
Als de leidinggevende niet in het bezit is van een verklaring Sociale Hygiëne;
- c.
Als er sprake is van een evenement dat zich vooral richt op jongeren onder de 18 jaar;
- d.
Als aangenomen moet worden dat de feitelijke toestand niet overeenkomt met de aanvraag;
- e.
Als niet is voldaan aan het begrip ‘bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard’ zoals in deze beleidsregels omschreven;
- f.
Als redelijkerwijs te verwachten is dat het verstrekken van alcohol tot verstoring van de openbare orde zal leiden of gevaar zal opleveren voor de veiligheid, gezondheid of zedelijkheid;
- g.
Als er geen toestemming verleend is door de organisatie van het gerelateerde evenement. De aanvrager van de ontheffing heeft schriftelijke toestemming van de organisatie of kan aantonen dat de ontheffing gerelateerd is aan het evenement (bijvoorbeeld door middel van betaling aan de organisatie).
- a.
-
2. Een ontheffing kan worden geweigerd:
- a.
Als het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank niet past bij het karakter van het evenement of de activiteit. Te denken valt aan een evenement of activiteit die zich voornamelijk richt op jeugdigen en/of sport. De burgemeester beoordeelt of het schenken van zwak-alcoholhoudende drank hier passend bij is;
- b.
Als deze niet op tijd is aangevraagd als opgenomen in artikel 5;
- c.
Als er al voldoende zwak-alcoholhoudende drank in omloop is, of in de directe omgeving verkregen kan worden. Hiermee wordt wildgroei van tappunten voorkomen, die risico’s voor de openbare orde en veiligheid kunnen opleveren;
- d.
Als een ontheffing wordt aangevraagd door een horecaonderneming of organisator die al vaker de regels van de Alcoholwet of de voorschriften en beperkingen van de artikel 35 ontheffing heeft overtreden.
- a.
Artikel 7 Intrekking ontheffing
De ontheffing kan ingetrokken worden als:
- a.
ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;
- b.
op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten opgetreden na het verlenen van de ontheffing, intrekking of wijziging noodzakelijk is vanwege het belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;
- c.
de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;
- d.
van de vergunning of ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen of gedurende een daarin gestelde termijn dan wel, bij het ontbreken van een gestelde termijn, binnen een redelijke termijn; of
- e.
de houder dit verzoekt.
Hoofdstuk 3 Slotbepalingen
Artikel 8 Overgangsrecht
Als voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze beleidsregels een aanvraag om ontheffing op grond van de ‘beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet’ is ingediend waarop nog niet is beslist, worden daarop deze beleidsregels toegepast.
Artikel 9 Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Beleidsregels ontheffing artikel 35 Alcoholwet Den Helder’
Artikel 10 Inwerkingtreding
De ‘Beleidsregels ontheffing artikel 35 Alcoholwet Den Helder’ treden in werking op de eerste dag na de bekendmaking hiervan.
Artikel 11 Intrekking
De Beleidsregel ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet wordt ingetrokken met ingang van het moment waarop deze beleidsregel in werking treedt.
Ondertekening
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Den Helder op 3 maart 2025.
Jan de Boer
burgemeester
Toelichting bij Beleidsregels ontheffing artikel 35 Alcoholwet Den Helder
Inleiding
Omdat de Alcoholwet meer toeziet op alcoholmatiging is het goed om dit door te voeren in de aanpassing van het artikel 35 beleid. Zo kan aan de beleidsvrijheid meer richting worden gegeven wanneer het wel of niet is toegestaan om buiten een horeca-inrichting alcohol te schenken.
Op grond van artikel 35 lid 1 van de Alcoholwet kan de burgemeester ontheffing verlenen van het verbod om zonder alcoholvergunning (artikel 3 Alcoholwet) tijdelijk zwak-alcoholhoudende drank te verstrekken.
Deze ontheffing kan alleen worden verleend voor een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard en voor een aaneengesloten periode van maximaal 12 dagen. De verstrekking van de alcohol mag alleen onder de onmiddellijke leiding van een persoon van minimaal 21 jaar, die niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is.
Artikel 35 lid 2 bepaalt dat de ontheffing onder beperkingen kan worden verleend en dat er voorschriften aan kunnen worden verbonden.
Deze ontheffingsmogelijkheid is een bevoegdheid van de burgemeester. Er is sprake van een grote beleidsvrijheid.
Artikelsgewijs
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Een ontheffing voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank kan voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen worden verleend. Dit betekent dat een ontheffing nooit voor een langere aaneengesloten periode kan worden afgegeven. Ook mag de periode van maximaal 12 dagen niet opgedeeld worden in meerdere kortere periodes. De verstrekking beperkt zicht tot zwak-alcoholhoudende drank met een alcoholpercentage van minder dan 15%. Het is niet toegestaan sterke drank, met een alcoholpercentage van 15% of meer aanwezig te hebben. Ook niet voor het maken van mix-dranken.
Artikel 2 Toepassingsbereik
Het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank binnen een inrichting valt onder de reguliere vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet. Een inrichting is het totaal aan lokaliteiten en terras(sen) waar alcoholhoudende drank wordt verstrekt.
Voorts moet het gaan om bedrijfsmatige verstrekking of anders dan om niet. Wanneer er wordt betaald voor de verstrekking van de alcoholhoudende drank, bijvoorbeeld per consumptie, via een vrijwillige bijdrage, afgedragen contributie, entree van het evenement inclusief alcoholhoudende drank of iets dergelijks, dan is er sprake van bedrijfsmatige verstrekking of anders dan om niet. De bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard is openbaar toegankelijk, d.w.z. anders dan alleen op uitnodiging.
De burgemeester heeft – als het gaat om het verlenen van deze ontheffing – een grote beleidsvrijheid. Dat is ook absoluut noodzakelijk omdat de wet geen definitie geeft van het begrip “bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard.”
In een toelichting op de wet is een bijzondere gelegenheid omschreven als: een kermis, braderie, muziek- en/of sportfeest, jaarmarkt en andere festiviteiten die eenmalig, dan wel in de regel niet meer dan tweemaal per jaar voorkomen. Het gaat dus om incidentele gevallen. Let wel, dit is een toelichting en geen definitie. Elke gemeente maakt zijn afweging wat onder “bijzondere gelegenheid” dient te worden verstaan.
Er is uitdrukkelijk geen sprake van een dergelijke bijzondere gelegenheid:
- -
Als de ontheffing een op zichzelf staande activiteit is en niet te koppelen is aan een evenement of activiteit;
- -
Als de ontheffing gebruikt wordt om zwak-alcoholhoudende dranken te kunnen schenken in een winkel.
Eisen
In artikel 35 lid 1 sub a en b worden slechts twee eisen gesteld. De persoon onder wiens onmiddellijke leiding zwak-alcoholhoudende dranken worden verstrekt, moet minsten 21 jaar oud zijn en mag niet van slecht levensgedrag zijn.
De persoon die onmiddellijke leiding geeft aan de alcoholvertrekking tijdens een evenement hoeft niet meer te beschikken over een bewijsstuk Sociale Hygiëne. Vanuit alcoholmatiging en het verantwoord schenken is dit bewijsstuk wel verplicht gesteld.
Ook wordt niet meer geëist dat hij of zij niet onder curatele staat, dan wel niet uit het ouderlijke gezag of voogdij is ontzet.
Hoofdstuk 2 Tijdelijke ontheffing artikel 35 Alcoholwet
Artikel 4 Voorschriften uit oogpunt van openbare orde en veiligheid, sociale hygiëne en economie
Artikel 35, lid 2 van de Alcoholwet geeft de burgemeester de mogelijkheid om aan de ontheffing beperkingen en/of voorschriften te verbinden. Deze kunnen betrekking hebben op sociaal-hygiënische aspecten, economische aspecten en openbare orde- en veiligheidsaspecten.
Openbare orde- en veiligheidsaspecten
Bij openbare orde aspecten gaat het om het feit dat verstrekken van alcoholhoudende en niet alcoholhoudende dranken op een verantwoorde wijze plaatsvindt. Artikel 21 Alcoholwet verbiedt het om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken als redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit tot verstoring van de openbare orde en/of veiligheid zal leiden.
- a.
In het licht van alcoholmatigingsbeleid en het voorkomen van overlast is een begrenzing van de geldigheidsduur van de ontheffing gewenst. Alcoholgebruik voor 12.00 uur tijdens een bijzondere aangelegenheid van zeer tijdelijke aard moet als maatschappelijk ongewenst worden beschouwd. Reden waarom het aanvangstijdstip van de ontheffing nooit voor 12.00 uur kan liggen.
- b.
De eindtijd van de ontheffing is gelijk aan de eindtijd van het evenement waaraan de ontheffing is gekoppeld, de burgemeester kan hiervan afwijken
Sociaal hygiënische aspecten
De Alcoholwet kent een sociaal hygiënisch motief; dit motief wordt dan ook als toetsingskader gebruikt bij aanvragen om ontheffing.
Tijdens bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard is het van wezenlijk belang dat alle aspecten die met alcoholhoudende drankverstrekking gepaard gaan, in voldoende mate in beeld zijn en blijven en dat er indien nodig tijdig wordt opgetreden. Zij die over een bewijsstuk sociale hygiëne beschikken hebben aantoonbaar blijk gegeven van het feit dat zij weten welke aspecten van belang zijn bij de verstrekking van alcoholhoudende dranken.
De persoon die onmiddellijk leiding geeft aan de alcoholverstrekking tijdens evenementen hoeft volgens de wet niet meer verplicht te beschikken over een bewijsstuk sociale hygiëne. De naam van deze persoon moet wel op de ontheffing vermeld worden.
Op grond van het bovengenoemd sociaal hygiënisch motief en vanuit alcoholmatiging wordt fin dit beleid echter wel geëist dat de persoon die leiding geeft aan de alcoholverstrekking moet beschikken over een bewijsstuk sociale hygiëne. Dit wordt in de voorschriften opgenomen en moet worden aangeleverd bij de aanvraag.
Artikel 5 Beslistermijnen
Hierbij worden de termijnen gehanteerd conform artikel 1:2 Apv
Artikel 7 Intrekking
Ook kan de ontheffing worden ingetrokken op grond van artikel 31, eerste lid onder a en c Alcoholwet.
Hoofdstuk 3 Slotbepalingen
Artikel 8 Overgangsrecht
Aanvragen die ten tijde van de inwerkingtreding van de nieuwe beleidsregels nog niet zijn afgehandeld, worden afgehandeld op basis van de nieuwe beleidsregels.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl