Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736975
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736975/1
Subsidieregeling ondersteuning sociaal ondernemen Den Haag 2025
Geldend van 22-03-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Subsidieregeling ondersteuning sociaal ondernemen Den Haag 2025Toelichting
De gemeente Den Haag streeft, samen met sociale partners en sociaal ondernemers, het versterken en professionaliseren van sociaal ondernemen na. Dit draagt bij aan duurzame en kwalitatief goede werkgelegenheid en een vermindering van het aantal bijstandsgerechtigden met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Het is van belang dat organisaties, stichtingen en brancheverenigingen die activiteiten voor sociaal ondernemers ontwikkelen, beschikken over voldoende slagkracht om het ecosysteem van sociaal ondernemen in Den Haag te versterken. Hiermee wordt bijgedragen aan de groei, professionalisering en vestiging van sociaal ondernemers, de ontwikkeling van startups en de transitie van reguliere ondernemers naar sociaal ondernemerschap.
Het college stelt hiervoor subsidiemiddelen beschikbaar. Deze subsidieregeling volgt de Subsidieregeling ondersteuning aan sociaal ondernemen Den Haag 2023 op.
Besluitvorming
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020,
besluit vast te stellen de navolgende Subsidieregeling ondersteuning sociaal ondernemen Den Haag 2025:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- afstand tot de arbeidsmarkt: |
door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste omstandigheden tot regelmatige arbeid in staat zijn; |
- algemene bijstand: |
de bijstand ter voorziening in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan, als bedoeld in artikel 5, aanhef en onder a, Participatiewet; |
- ASV: |
Algemene subsidieverordening Den Haag 2020; |
- Awb: - college: |
Algemene wet bestuursrecht; het college van burgemeester en wethouders van Den Haag; |
- de-minimisverklaring |
met de-minimisverklaring geeft u aan of u de afgelopen jaren staatsteun ontving. En zo ja, hoeveel. Overheden mogen namelijk geen subsidie vertrekken aan ondernemingen als dit zorgt voor oneerlijke concurrentie op de Europese markt; |
- ecosysteem: |
netwerk van organisaties, initiatieven, ondernemers, en ondersteunende structuren (zoals financiering, kennisdeling en samenwerkingsverbanden) die samen de ontwikkeling en groei van sociaal ondernemerschap mogelijk maken; |
-sociaal ondernemer: |
een ondernemer die in Den Haag gevestigd en ingeschreven is in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en die als doel heeft om de arbeidsinschakeling als bedoeld in artikel 6, eerste lid, aanhef en onder b, Participatiewet te bevorderen, minimaal 30% medewerkers in dienst heeft met een afstand tot de arbeidsmarkt en die minimaal 50% van de inkomsten uit commerciële activiteiten haalt; |
-social startups: |
innovatieve ondernemingen die maatschappelijke uitdagingen aanpakken en tegelijkertijd economische waarde creëren. |
Artikel 1:2 Toepassingsbereik
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Artikel 1:3 Doel van de subsidie
- 1.
Het doel van de subsidieregeling is om het ecosysteem voor sociaal ondernemers in Den Haag te versterken en het sociaal ondernemen in Den Haag te laten groeien en professionaliseren.
- 2.
Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidieregeling is om het aantal inwoners van Den Haag in de algemene bijstand en een afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen.
Artikel 1:4 Activiteiten
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die betrekking hebben op:
-
a. het fungeren als eerste aanspreekpunt voor sociaal ondernemers en voor ondernemers die overwegen sociaal ondernemer in Den Haag te worden;
b. het bieden van ondersteuning aan sociaal ondernemers op het gebied van financiering of huisvesting, algemene bedrijfsvoering en coaching;
c. het organiseren van evenementen voor sociaal ondernemers waarbij kennis wordt gedeeld of sociaal ondernemers onderling met elkaar in contact worden gebracht;
d. het vertegenwoordigen van sociaal ondernemers in lokale, regionale en landelijke overlegstructuren;
e. het stimuleren van buiten Den Haag gevestigde sociaal ondernemers om zich in Den Haag te vestigen.
Artikel 1:5 Doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen die ten doel hebben sociaal ondernemers te ondersteunen.
Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
- 1.
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 1:4.
- 2.
Voor subsidie in aanmerking komen:
a. de BTW over de gesubsidieerde kosten voor zover die BTW niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht; en
b. de salariskosten tot maximaal 60% van de kosten van de subsidiabele activiteiten.
- 3.
Niet voor subsidie in aanmerking komen:
a. de kosten voor overhead die meer bedragen dan 15% van de kosten van de subsidiabele activiteiten;
b. de eventuele restwaarde van specifiek voor de subsidiabele activiteiten aangeschafte apparatuur;
c. de kosten die in het jaar waar subsidie voor wordt aangevraagd eerder door het college op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd.
Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 100.000,- per kalenderjaar.
Artikel 1:8 Subsidieplafond
- 1.
Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van € 100.000,- per kalenderjaar.
- 2.
Het college kan de hoogte van het subsidieplafond jaarlijks bij afzonderlijk besluit wijzigen.
Artikel 1:9 Wijze van verdeling
- 1.
Het college brengt een rangschikking aan in de aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie.
- 2.
Bij de rangschikking van de aanvragen kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en tot het daarbij vermelde maximumaantal:
a. aanvrager fungeert als eerste aanspreekpunt voor vragen rondom sociaal ondernemerschap in Den Haag, dit blijkt uit het aantal kennismakingsgesprekken dat aanvrager met nieuwe ondernemers heeft gevoerd, het aantal gesprekken dat aanvrager met bestaande ondernemers heeft gevoerd, de mogelijkheden die aanvrager biedt om telefonisch of online vragen te stellen en de zichtbaarheid van aanvrager op sociale media:
1°. aanvrager voert een bovengemiddeld aantal gesprekken, biedt ruime mogelijkheden om telefonisch en online vragen te stellen en is goed zichtbaar op sociale media: 30 punten;
2°. aanvrager voert een gemiddeld aantal gesprekken, biedt mogelijkheden om telefonisch en online vragen te stellen en is zichtbaar op sociale media: 15 punten;
3° aanvrager voert minder dan het gemiddeld aantal gesprekken, biedt beperkte mogelijkheden om telefonisch en online vragen te stellen en is beperkt zichtbaar op sociale media: 0 punten.
b. aanvrager biedt ondersteuning aan sociaal ondernemers op het gebied van financiering, huisvesting, algemene bedrijfsvoering en coaching, dit blijkt uit het aantal sociaal ondernemers dat een beroep doet op aanvrager:
1°. aanvrager biedt aan een bovengemiddeld aantal sociaal ondernemers ondersteuning of hulp: 20 punten;
2°. aanvrager biedt aan een gemiddeld aantal sociaal ondernemers ondersteuning of hulp: 10 punten;
3° aanvrager biedt aan minder dan het gemiddeld aantal sociaal ondernemers ondersteuning of hulp: 5 punten.
c. aanvrager organiseert evenementen voor sociaal ondernemers met een groot bereik, dit blijkt uit het aantal evenementen dat aanvrager heeft georganiseerd en het aantal sociaal ondernemers dat aan de evenementen deelneemt:
1°. aanvrager organiseert een bovengemiddeld aantal evenementen en aan de evenementen neemt een bovengemiddeld aantal sociaal ondernemers deel: 10 punten;
2°. aanvrager organiseert een gemiddeld aantal evenementen en aan de evenementen neemt een gemiddeld aantal sociaal ondernemers deel: 5 punten;
3°. aanvrager organiseert een minder dan gemiddeld aantal evenementen en aan de evenementen neemt minder dan het gemiddeld aantal sociaal ondernemers deel: 0 punten.
d. aanvrager vertegenwoordigt sociaal ondernemers effectief in lokale, regionale en landelijke overlegstructuren, dit blijkt uit het aantal overleggen dat aanvrager bijwoont en het aantal samenwerkingen dat aanvrager aangaat om gezamenlijk projecten te organiseren:
1°. aanvrager neemt aan een bovengemiddeld aantal overlegstructuren deel en is een bovengemiddeld aantal samenwerkingen aangegaan: 10 punten;
2°. aanvrager neemt aan een gemiddeld aantal overlegstructuren deel en is een gemiddeld aantal samenwerkingen aangegaan: 5 punten;
3°. aanvrager neemt aan minder dan het gemiddeld aantal overlegstructuren deel en is een minder dan gemiddeld aantal samenwerkingen aangegaan: 0 punten.
e. aanvrager stimuleert sociaal ondernemers om zich te vestigen in Den Haag, dit blijkt uit de mate waarin de activiteiten zich richten op sociaal ondernemers die op het moment van de aanvraag buiten Den Haag gevestigd zijn:
1°. de activiteiten richten zich in bovengemiddelde mate op sociaal ondernemers die buiten Den Haag gevestigd zijn: 10 punten;
2°. de activiteiten richten zich in gemiddelde mate op sociaal ondernemers die buiten Den Haag gevestigd zijn: 5 punten;
3°. de activiteiten richten zich in minder dan gemiddelde mate op sociaal ondernemers die buiten Den Haag gevestigd zijn: 0 punten.
f. aanvrager biedt specifieke ondersteuning aan sociale startups, zoals bevorderen van kansen, innovatie, versnellen van groei, dit blijkt uit de mate waarin de activiteiten zich richten op sociale ondernemers die op het moment van de aanvraag minder dan vijf jaar waren ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en die een innovatief product of dienst ontwikkelen of leveren:
1°. aanvrager richt zich in bovengemiddelde mate op sociale startups: 10 punten;
2°. aanvrager richt zich in gemiddelde mate op startups: 5 punten;
3°. aanvrager richt zich in minder dan gemiddelde mate op startups: 0 punten.
g. aanvrager biedt een goede prijs-kwaliteitverhouding bij het organiseren van de activiteiten, dit blijkt uit de kostprijs, de mate waarin de subsidie aan personeelskosten wordt besteed, de sluitendebegroting per activiteit:
1°. aanvrager biedt een bovengemiddelde prijs-kwaliteitverhouding: 10 punten;
2°. aanvrager biedt een gemiddelde prijs-kwaliteitverhouding: 5 punten;
3°. aanvrager biedt een minder dan het gemiddelde prijs-kwaliteitverhouding: 0 punten.
Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen
Artikel 2:1 Aanvraag subsidie
- 1.
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:
a. een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieontvanger als BTW belaste ondernemer is aan te merken;
b. een specificatie van verrekenbare en niet-verrekenbare BTW;
c. een de-minimisverklaring.
- 2.
Aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het door het college voor deze regeling vastgestelde digitaal aanvraagformulier.
Artikel 2:2 Aanvraagtermijn
In afwijking van artikel 9, tweede lid, van de ASV, wordt een aanvraag om subsidie ingediend vanaf 20 maart 2025 tot en met 27 maart 2025.
Hoofdstuk 3 Verplichtingen en betaling
Artikel 3:1 Bevoorschotting
Een subsidie wordt bevoorschot met 100 % van de verleende subsidie in één keer.
Hoofdstuk 4 Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf
Artikel 4:1 Wijze van verantwoorden
De aanvraag tot vaststelling bevat:
-
a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV;
b. een verklaring dat de verantwoording juist en volledig is. Bij verantwoording door een rechtspersoon wordt hiervoor een bestuursverklaring of directieverklaring ingediend volgens het door het college vastgestelde model;
c. een financiële verantwoording die een overzicht bevat van de gerealiseerde inkomsten en uitgaven, gespecificeerd naar de gesubsidieerde activiteiten, conform artikel 17, vijfde lid, van de ASV.
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Artikel 5:1 Evaluatie
Het college evalueert deze subsidieregeling eens in de vijf jaar.
Artikel 5:2 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2025.
Artikel 5:3 Intrekking
De Subsidieregeling ondersteuning aan sociaal ondernemen Den Haag 2023 wordt ingetrokken.
Artikel 5:4 Citeertitel
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling ondersteuning sociaal ondernemen Den Haag 2025.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1:4, aanhef en onder c
Bij de organisatie van evenementen gaat het onder meer om gestructureerde bijeenkomsten of werksessies, waarin ondernemers, experts en andere relevante partijen samenkomen om specifieke vraagstukken of mogelijkheden te bespreken en te bevorderen. Deze evenementen richten zich zowel op Haagse sociaal ondernemers als op sociaal ondernemers uit andere regio’s, inclusief buurtborrels, jaarvergaderingen en werksessies. Het doel van deze evenementen is om Haagse ondernemingen te ondersteunen bij groei en om niet-Haagse ondernemingen te faciliteren bij een succesvolle vestiging in Den Haag.
Artikel 1:4, aanhef en onder d
Het gaat bijvoorbeeld om het vertegenwoordigen van sociaal ondernemers in overleggen en bijeenkomsten met o.a. Den Haag Werkt, Impact City, ondernemersportaal, MKB Den Haag en het UWV.
Artikel 1:9, tweede lid, aanhef en onder f
De aanvrager ondersteunt sociale startups bij het opzetten van hun onderneming. Denk hierbij aan het bieden van ondersteuning bij het maken van een businessplan en het in contact brengen van de startups met andere sociale ondernemers in de stad.
Den Haag, 18 maart 2025
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
Ilma Merx
de burgemeester,
Jan van Zanen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl