Controleverordening Marrekrite 2024

Geldend van 22-03-2025 t/m heden

Intitulé

Controleverordening Marrekrite 2024

Het Algemeen Bestuur van de GR Recreatieschap De Marrekrite,

Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur d.d. 6 juni 2024,

BESLUIT

  • 1

    Vast te stellen de bijgevoegde Controleverordening Marrekrite 2024.

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • Accountant: een door het algemeen bestuur aangewezen accountant als bedoeld in artikel 213, tweede lid, van de Gemeentewet.

  • Accountantscontrole: de controle van de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de accountant

  • Deelverantwoording: een in opdracht van het algemeen bestuur ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid cq. afzonderlijke opgave binnen de Gemeenschappelijk Regeling, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening.

  • jaarrekening: jaarrekening van de gemeente als bedoeld in artikel 197 van de Gemeentewet;

  • rechtmatigheidsverantwoording: de rapportage waarin het college aangeeft in welke mate de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan overeenstemmen met de relevante wet-en regelgeving.

Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1. De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door het algemeen bestuur te benoemen externe registeraccountant.

  • 2. Het dagelijks bestuur bereidt in overleg met het algemeen bestuur de opdrachtverstrekking van de accountantscontrole voor.

  • 3. Het algemeen bestuur stelt het programma van eisen vast.

  • In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole opgenomen:

    • a.

      de toe te passen goedkeurings- en rapporteringstoleranties bij de controle van de jaarrekening;

    • b.

      de verantwoordingsgrens door burgemeester en wethouders en afwijkende rapportagegrenzen.

    • c.

      de apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passen omvangbases en goedkeurings- en (afwijkende) rapporteringstoleranties;

    • d.

      de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;

    • e.

      de eventueel aanvullende uit te voeren tussentijdse controles;

    • f.

      de frequentie en inrichtingseisen van de aanvullende tussentijdse rapportering.

  • 4. Het algemeen bestuur stelt de gunningscriteria en per gunningscriterium de bijbehorende wegingsfactoren vast.

Artikel 3. Overige controles en opdrachten

  • 1. Het dagelijks bestuur kan de accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de doelmatigheid en doeltreffendheid als bedoeld in Verordening ex artikel 213a van de Gemeentewet voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.

  • 2. Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries.

  • 3. Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de verantwoording aan derden en nemen hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Als een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het dagelijks bestuur bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad aangewezen accountant, indien dit in het belang van de gemeenschappelijke regeling is.

Artikel 4. Inrichting accountantscontrole

  • 1. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en omvang van de daarbij behorende werkzaamheden. De accountant vraagt voorafgaand aan de accountantscontrole de benodigde dossierstukken schriftelijk op bij een vertegenwoordiger van de ambtelijke organisatie.

  • 2. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren werkzaamheden. De accountant voert de controlewerkzaamheden met voorafgaande kennisgeving aan een vertegenwoordiger van de ambtelijke organisatie uit.

  • 3. Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek afstemmingsoverleg plaats tussen de accountant en (vertegenwoordigers van) het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de algemeen directeur en/of de financieel adviseur van de GR.

Artikel 5. Informatieverstrekking door dagelijks bestuur

  • 1. Het dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening, inclusief de rechtmatigheidsverantwoording, conform de geldende interne- en externe wet- en regelgeving en draagt er zorg voor dat deze beschikbaar gesteld wordt aan de accountant voor controle.

  • 2. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende bescheiden voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 3. Het dagelijks bestuur overlegt de gecontroleerde jaarrekening aan het algemeen bestuur zodat de jaarrekening voor 15 juli van het erop volgend jaar kan worden vastgesteld door het algemeen bestuur.

  • 4. Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in het algemeen bestuur beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur en de accountant gemeld.

  • 5. De accountant maakt voor de controle van de in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording door het dagelijks bestuur zo veel mogelijk gebruik van het namens het dagelijks bestuur uitgevoerde onafhankelijke onderzoek.

  • 6. De accountant maakt in de accountantscontrole zo veel mogelijk gebruik van de aanwezige interne beheersing van de werkzaamheden van de interne auditfunctie van de regeling en stimuleert door een zo veel mogelijke organisatiegerichte accountantscontrole de verdere kwaliteitsverbetering en professionalisering.

Artikel 6. Toegang tot informatie

  • 1. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle relevante werkplaatsen van de GR.

  • 2. De accountant is bevoegd om van alle medewerkers van de GR mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de desbetreffende medewerkers hieraan hun medewerking verlenen.

  • 3. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de medewerkers van de GR zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de het gevoerde beheer, de getrouwheid van zowel het financiële beeld als de totstandkoming van de rechtmatigheidsverantwoording.

Artikel 7. Rapportage door de accountant

  • 1. Indien de accountant bij een controle tot het oordeel komt dat de rechtmatigheidsverantwoording door het dagelijks bestuur niet getrouw is, dan wel afwijkingen constateert die op zichzelf aanleiding geven tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan het algemeen bestuur en zendt een afschrift hiervan aan het dagelijks bestuur.

  • 2. In aanvulling op het verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet bestuurlijk belang aan de directeur en de functionaris van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd.

  • 3. De controleverklaring en het verslag van bevindingen worden, binnen twee weken na afronding van de controle, voorafgaand aan verzending aan het algemeen bestuur door de accountant aan het dagelijks bestuur voorgelegd met de mogelijkheid voor het dagelijks bestuur om op deze stukken te reageren.

  • 4. De accountant kan voorafgaand aan behandeling van de jaarstukken in het algemeen bestuur het verslag van bevindingen met (een voor dit doel door het algemeen bestuur ingestelde vertegenwoordiging van) het algemeen bestuur bespreken.

Artikel 8. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2024 en later.

  • 2. Met het vaststellen van deze Controleverordening Marrekrite 2024 worden alle eerder vastgestelde verordeningen ex. artikel 213 Gemeentewet die golden ten aanzien van GR Recreatieschap voor het Friese waterland De Marrekrite ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt.

Artikel 9. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam 'Controleverordening Marrekrite 2024'.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de algemene bestuursvergadering van 27 juni 2024.

Het algemeen bestuur voornoemd,