Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736945
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736945/1
Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland
Geldend van 22-03-2025 t/m heden
Intitulé
Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente DinkellandHet college van burgmeester en wethouders van de gemeente Dinkelland;
Gelet op:
- •
de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (BRP);
- •
de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG, Verordening EU 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG) en de Uitvoeringswet AVG;
- •
artikel 156 van de Gemeentewet;
- •
de verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland.
BESLUIT:
vast te stellen het volgende:
Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland
Artikel 1: Verstrekkingen aan de organen van de gemeente
Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet BRP, aan een overheidsorgaan van deze gemeente gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover deze is aangewezen in bijlage 1 van deze regeling.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet BRP, op verzoek van een derde aan hem gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover;
- a.
deze derde is aangewezen in bijlage 2 of 3 van deze regeling;
- b.
het verzoek is gedaan met opgave van het doel waarvoor de gevraagde gegevens gebruikt zullen worden;
- c.
het verzoek niet in strijd is met lid 4 van dit artikel; en,
- d.
het verzoek niet in strijd is met deze regeling, de verordening en de Wet BRP.
- a.
-
2. De in bijlage 2 genoemde derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt en waarvan de toestemming niet ouder is dan 3 maanden.
-
3. De in bijlage 3 genoemde derden worden aangewezen als de categorieën van derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
-
4. Het college verstrekt op grond van dit artikel in geen geval gegevens uit de basisregistratie personen, indien een van onderstaande situaties van toepassing is op een verzoek:
- a.
de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, heeft een verzoek om verstrekking beperking gedaan, zoals bedoeld in artikel 3:21 Wet BRP;
- b.
voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde geen voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt;
- c.
voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde een (rechts) persoon met winstoogmerk betreft;
- d.
de derde betreft een niet-Nederlands overheidsorgaan, instantie, jurist, advocaat, notaris, deurwaarder, verzekeraar of overige derden (deze worden zo mogelijk doorverwezen naar hun Nederlandse tegenhanger);
- e.
de derde kan op minder ingrijpende wijze zijn doel of doelgroep bereiken;
- f.
het verzoek betreft een commercieel belang;
- g.
het verzoek betreft incassowerkzaamheden;
- h.
het doel betreft een reünie;
- i.
het doel betreft het opsporen van vermiste personen of het herstellen van contact tussen familieleden, tenzij het verzoek afkomstig is van Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis of Stichting Ambulante FIOM;
- j.
het doel betreft de bijhouding van een administratie van leden, donateurs of begunstigers;
- k.
het verzoek betreft andere gegevens dan de in artikel 3.9 lid 4 Wet BRP genoemde gegevens;
- l.
het verzoek wordt niet gedaan met een redelijke tussenpoos ten opzichte van een eerder verzoek.
- a.
Artikel 3: Het gebruik van de verstrekte gegevens
-
1. De ontvanger gebruikt de verstrekte gegevens niet voor andere doelen dan waarvoor de gegevens zijn verstrekt en treft de nodige voorzieningen ten einde dit te verzekeren.
-
2. De ontvanger vernietigt de verstrekte gegevens na gebruik, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dwingend een bewaartermijn oplegt.
-
3. De ontvanger verstrekt de verkregen gegevens niet aan andere personen, organisaties of instanties zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en wethouders, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dit dwingend oplegt.
Artikel 4: Overige bepalingen
-
1. De functioneel beheerder BRP autoriseert individuele medewerkers van binnengemeentelijke afdelingen, genoemd in bijlage 1, voor de rechtstreekse inzage in de BRP ten behoeve van de aan hen toegewezen (publiekrechtelijke) taken en bepaalt welke gegevens van de persoonslijst door deze medewerker mogen worden geraadpleegd. De BRP-specialist controleert de toegekende autorisaties in de BRP-applicatie.
-
2. De BRP- specialist onderzoekt minimaal eenmaal per jaar de uitvoering van deze nadere regeling en rapporteert hierover aan het college in het kader van de periodieke zelfevaluatie BRP;
-
3. Gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking wordt daarvan aantekening bijgehouden overeenkomstig artikel 3.11 Wet BRP.
Artikel 5: Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
2. Het reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen van de gemeente Dinkelland Reglement 2017 wordt ingetrokken.
-
3. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland in de vergadering van 11 maart 2025.
Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Dinkelland,
de secretaris,
Drs. C.H.A.A. Luttikhuis
de burgemeester,
J.G.J.Joosten
BIJLAGE 1: Overheidsorganen van deze gemeente, zoals bedoeld in artikel 1 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Dinkelland
Wijze verstrekking
Binnengemeentelijke overheidsorganen aan wie verstrekt kan worden op de volgende wijzen:
- 1.
Systematische verstrekkingen;
- 2.
Incidentele verstrekkingen;
- 3.
Spontane verstrekkingen;
- 4.
Selectie verstrekkingen;
- 5.
Ad-hoc-verstrekkingen;
- 6.
Rechtstreekse inzage.
Aangehaakte gegevens
De gemeente verwerkt naast de persoonsgegevens uit de BRP zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’.
Overheidsorganen kunnen voor het uitvoeren van de wettelijke taken deze aangehaakte gegevens verstrekt krijgen.
Gegevens die aangemerkt worden als zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’:
- •
Voorletters van de persoon, ouder(s), partner en kinderen
- •
Burgerlijke staat
- •
Wijkcode/buurtcode
- •
Stemdistrict
- •
Interne aantekeningen
- •
Telefoonnummers
- •
E-mailadressen
Deze gegevens maken geen onderdeel uit van de persoonsgegevens die voorkomen in de Basisregistratie Personen (BRP). De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is art.6 lid 1 sub e AVG.
Terugmelden
Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden wanneer organen melding maken van onjuiste gegevens. Wanneer een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP- gegevens te ontvangen, is het orgaan verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens artikel 2.34 Wet BRP.
Het belang van binnengemeentelijk samenwerken
De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) is erop gericht de kwaliteit van de BRP te verbeteren. Andere teams en diensten binnen de gemeente maken verplicht gebruik van de BRP-gegevens. Zij hebben belang bij een juiste adresregistratie. Een binnengemeentelijke samenwerking draagt bij aan:
- •
Een hogere kwaliteit van het adresonderzoek;
- •
Een beter onderzoekdossier;
- •
Het signaleren van personen die zorg of andere hulp nodig hebben;
- •
Het signaleren van mensen die mogelijk geen gebruik maken van voorzieningen waar zij recht op hebben.
Lijst van organisatieonderdelen van de gemeente Dinkelland met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie Personen.
O©rganisatieonderdeel/Team |
Taakveld/ taakgroep |
Taakomschrijving |
Doelgroep |
Rechtmatige grondslag |
Beperking |
Wijze |
BMO/ Bestuurs-secretariaat |
Jubilarissen/ jubilea |
Jubileaoverzichten: 50, 60, 65 en 70-jarige huwelijken. 100 en 100+ jarigen; |
Personen die aan jubilea criteria voldoen. |
Lokale taak. |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Koninklijke onderscheidingen |
Koninklijke onderscheidingen; |
Personen die voorgedragen zijn voor een onderscheiding. |
Reglement op de Orde van de Nederlandse Leeuw en Orde van Oranje-Nassau |
|||
Veteranen |
(oorlogs)veteranen uitnodigen. |
Veteranen |
||||
Publieke Dienstverlening/ Burgerzaken |
Verkiezingen |
Organisatie verkiezingen en referenda. |
Stembureauleden. |
Kieswet (E4) |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Verifiëren van persoonsgegevens van de volmacht verlener en gemachtigde. Controle of degene aan wie volmacht wordt gegeven niet al twee volmachten van anderen heeft. |
Een persoon die een machtiging geeft en een persoon die gemachtigd is namens een andere persoon een stem uit te brengen bij de verkiezingen. |
|||||
Publieke Dienstverlening/ Burgerzaken |
Burgerlijke Stand |
Onderzoek in verband met het opmaken van een akte van de burgerlijke stand. Registreren gegevens, verstrekken van afschriften/uittreksels en verklaringen. |
Personen waarvan gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van werkzaamheden t.b.v. de burgerlijke stand. |
Boek 1 en Boek 10 BW, Besluit burgerlijke stand, Wet op de lijkbezorging |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Publieke Dienstverlening/ Burgerzaken |
Uitvoering basisregistratie personen, reisdocumenten, rijbewijzen, VOG |
Onderzoek in verband met het bijhouden van de BRP. Registreren gegevens, verwerken mutaties en aanvragen van documenten en verklaringen. |
Ingeschrevenen die gerelateerd zijn aan een in de gemeente ingeschreven persoon van wie gegevens worden onderzocht. |
Wet basisregistratie personen, Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Paspoortwet, Reglement Rijbewijzen |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Personen die een verzoek indienen om een document of verklaring. |
||||||
Publieke Dienstverlening/ Burgerzaken |
Naturalisatie en optie |
Behandelen verzoeken tot naturalisatie of optie. |
Verzoekers om naturalisatie of optie. Kinderen van verzoekers die in het verzoek worden betrokken. |
Wet op het Nederlanderschap, Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Fysieke Leefomgeving/ Ruimtelijke Ordening |
Begraafplaats |
Behandelen verzoeken, meldingen en aanvragen voor graven. Uitvoering van de Wet op de lijkbezorging. Communicatie met beheerder begraafplaats. Heffing grafrechten. |
Overledenen, erfgenamen en uitvaartverzorger. |
Wet op lijkbezorging, Verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Burgemeester |
Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ) |
Opname personen in psychiatrisch ziekenhuis, op de hoogte stellen van wettelijk vertegenwoordiger of naaste familie, inlichten van de inspecteur van het Staatstoezicht op de volksgezondheid en de officier van justitie. |
Personen die in bewaring zijn gesteld. Echtgenoten, wettelijke vertegenwoordiger of naaste familie van de persoon die in bewaring is gesteld. |
Wet zorg en dwang |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Sociaal/WMO |
Gehandicaptenparkeerkaarten |
Behandelen aanvragen gehandicaptenparkeerkaarten |
Personen die een gehandicaptenparkeerkaart hebben aangevraagd of aan wie deze is verleend. |
Gehandicapten parkeerregeling, besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Sociaal/WMO |
Welzijnsbezoeken |
De uitvoering van welzijnsbezoeken |
Inwoners die aan de criteria voldoen |
Wet maatschappelijke ondersteuning |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Sociaal |
WMO, Uitkeringen, schuldhulpverlening, voorzieningen gehandicapten, maatschappelijke ondersteuning, zorg voor ouderen en jongeren |
Maatschappelijke zorg. Behandelen aanvragen, toekennen voorzieningen en uitkeringen. Ondersteuning, participatie en jeugdzorg. Sociale Werkvoorziening. |
Personen die een aanvraag hebben ingediend of in aanmerking komen voor een Wmo-voorziening. |
Jeugdwet, Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Wajong, Besluit bijstandverlening zelfstandigen, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz); Wet kinderopvang |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Sociaal |
Uitkeringen |
Het terugvorderen en verhalen van kosten van uitkeringen voortvloeiend uit de Participatiewet. Het opleggen van boetes en maatregelen in verband met overtredingen van regelgeving op het gebied van de Participatiewet. |
Personen die een betalingsverplichting hebben tegenover de gemeente, personen die een boete opgelegd hebben gekregen en personen van wie gegevens nodig zijn in het fraudeonderzoek voortvloeiend uit de Participatiewet. |
Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Wajong, Besluit bijstandverlening zelfstandigen, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz); Wet kinderopvang |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Controle ter voorkoming en nemen maatregelen bij misbruik, plegen strafbare feiten en fraude |
||||||
Publieke Dienstverlening/ Veiligheid, Toezicht, Handhaving |
Buitengewone opsporingsambtenaren en toezichthouders. |
Het opsporen van strafbare feiten, voor zover de opsporingsambtenaar daartoe door de gemeente is aangewezen. Het werkgebied betreft bv. hondenbeleid, verkeersveiligheid, afval, milieu. |
Personen van wie gegevens nodig zijn voor de opsporing van strafbare feiten, gepleegd in openbare ruimten. Personen die een bestuurlijke strafbeschikking krijgen opgelegd. Verdachten die door de gemeentelijke opsporingsambtenaren worden verbaliseerd. |
Besluit van de minister van Veiligheid en Justitie tot aanwijzing van buitengewoon opsporingsambtenaren. Aanwijzingsbesluit Toezichthouder van het gemeentebestuur. |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Woningwet, APV, Marktverordening, Verordening straatnaamgeving en huisnummer, Kapverordening, Afvalstoffenverordening, Wet inzake de luchtverontreiniging, Wet op de kansspelen, Huisvestingswet, Omgevingswet |
||||||
Openbare Ruimte/IBOR |
Verkeersveiligheid |
Het vergroten van de verkeersveiligheid door de doelgroepen de mogelijkheid te geven deel te nemen aan verkeersveiligheidsbevorderende acties. |
Personen die in aanmerking komen deel te nemen aan acties ter bevordering van de verkeersveiligheid. |
Lokale taak |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Behandelen aanvragen gehandicaptenparkeerplaats. |
Personen die een gehandicaptenparkeerplaats hebben aangevraagd. |
APV |
||||
Samenleving/ Proces-ondersteuners |
Leerlingenvervoer en leerplicht |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer, regelen van vervoer en leerplichtadministratie. |
Leerplichtigen en ouders/verzorgers. |
Wet op het primair onderwijs, Leerplichtwet, Wet voortgezet onderwijs, Wet educatie en beroepsonderwijs, Wet op de expertisecentra |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Controle op absoluut en relatief schoolverzuim van leerplichtige jongeren. |
||||||
Openbare Ruimte/WABO |
Omgevingsvergunning |
Behandelen aanvragen van vergunningen en meldingen op het terrein van bouwen, ruimte, natuur, monumenten en milieu. |
Personen die een aanvraag om een omgevingsvergunning hebben ingediend, personen aan wie een dergelijke vergunning is verleend of die een gebruiksmelding hebben gedaan. |
Woningwet, Huisvestingswet, Wet milieubeheer, APV, Omgevingswet |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Fysieke Leefomgeving/APV & Bijzondere Wetten |
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) |
Behandelen vergunningen en meldingen APV, winkeltijden, drank- en horeca, kansspelen |
Personen aan wie een ontheffing op grond van de winkeltijden is verleend of die een ontheffing hebben aangevraagd. Exploitanten en leidinggevenden van een horeca/slijtersbedrijf die een drank/horecavergunning hebben aangevraagd. Minderjarige kinderen van exploitanten |
APV, Winkeltijdenwet, Gemeentelijke legesverordening, Alcoholwet |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Personen die een vergunning op grond van de Wet op de kansspelen aanvragen. Leidinggevenden van een inrichting waarin een of meerdere speelautomaten aanwezig zijn. |
APV, Wet op de kansspelen |
|||||
Personen die op grond van de APV een aanvraag of melding doen of moeten doen. |
APV |
|||||
Publieke Dienstverlening/ Telefoon en Informatie |
Gevonden voorwerpen |
Registreren en al het mogelijke doen om de rechtmatige eigenaar te traceren. |
Personen van wie wordt vermoed dat hij de eigenaar is van een gevonden voorwerp, de vinder van een voorwerp. |
Boek 5 Burgerlijk Wetboek, Besluit gevonden voorwerpen |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Publieke Dienstverlening/ Toezicht, Veiligheid, Handhaving |
Crisisbeheersing / rampenbestrijding |
Verstrekken van slachtofferinformatie tijdens en na een crisissituatie. Het betreft een samenwerking tussen gemeenten, geneeskundige hulpverlening en de politie. |
Slachtoffers crisis, familieleden van slachtoffers |
Wet veiligheidsregio’s |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Tijdelijke verhuurvergunning, Huisvesting |
Behandelen van aanvragen voor huisvestingsvergunningen, verhuurvergunningen, heffen van leges |
Personen die een verzoek hebben ingediend voor een huisvestingsvergunning, verhuurvergunning, woningonttrekking, urgentietoekenning, woningtoewijzing. |
Leegstandwet,Huisvestingswet |
|||
BMO/Financiën |
Gemeentelijke financiële administratie |
Innen en betalen facturen, innen gemeentelijke belastingen en heffingen |
Alle inwoners van de gemeente, eigenaren van panden in de gemeente, gebruikers van panden en verzoekers |
Verordening op de heffing en de invordering van onroerendezaakbelastingen, Verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing, Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing, Verordening op de heffing en de invordering van de precariobelasting, Verordening op de heffing en de invordering van leges, Verordening op de heffing en de invordering van marktgeld, Verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
BMO/HRM |
Pensioenen raadsleden, wethouders en wachtgelden gemeentepersoneel |
Behandelen van aanvragen en registratie van pensioenen en wachtgelden aan gemeenteambtenaren, wethouders en raadsleden. |
Raadsleden, wethouders, gemeenteambtenaren en hun gerelateerden. |
Ambtenarenwet, Gemeentewet, Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers, rechtspositieregeling, Grondwet. |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
BMO/Juridisch en Inkoop |
Ondersteuning |
Ondersteuning bij juridische zaken |
Personen die betrokken zijn bij een bezwaar- of beroepsprocedure. |
Diverse wetgeving |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Informatiemanagement en Facilitair/ Informatiebeheer |
Dispensatie niet openbare archiefstukken |
Behandelen van aanvragen om inzage in niet openbare gemeentelijke archiefstukken. |
Personen van wie gegevens in een archiefstuk voorkomen en van wie gegevens moeten worden geverifieerd om te kunnen bepalen of het archiefstuk openbaar gemaakt kan worden. |
Archiefwet 1995, Wet open overheid |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Publieke Dienstverlening/ Belastingen |
Gemeentelijke belastingen en heffingen |
Innen van belastingen, rechten en heffingen |
Personen ten aanzien van wie een gemeentelijke heffing, leges of belasting wordt geheven of wordt ingevorderd. |
Gemeentewet, Invorderingswet, Wet milieubeheer |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Publieke Dienstverlening/ Belastingen |
Waardering onroerende zaken |
Het verlenen van beschikkingen voor het vaststellen van de waarde van een onroerende zak. Voor het toesturen van de beschikkingen. |
Personen die eigenaar, huurder of vruchtgebruiker zijn van een onroerende zaak. |
Wet waardering onroerende zaken |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
Fysieke Leefomgeving/EvNOT |
Projecten in het kader van de energietransitie |
Communicatie met eigenaren en gebruikers van woningen en bedrijven ter bevordering van duurzaamheid |
Eigenaren en huurders van panden in de gemeente |
Klimaatwet |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie |
De verantwoordelijke (= het college van B & W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
Lijst van organisatieonderdelen binnen de gemeente Dinkelland waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen.
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
|
|
|
Sportcomplex “Dorper Esch” |
Babyzwemmen |
Persoonsgegevens |
|
|
|
Beheerder van DDS (Data Distributiesysteem |
Inzage en gebruik van BRP Persoonsgegevens van de twee applicatiesystemen van de DDS-Tubbergen en DDS-Dinkelland. |
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens. |
|
|
|
DDS - Tubbergen: DDS- Dinkelland Zaaksysteem Mijn regie Key2Fin GBV Gouw It SSD VOA Portaal Burgerzaken Pgax (SD) e-diensten burgerzaken Power browser |
|
|
|
|
|
DDS - Dinkelland: DDS –Tubbergen VOA GBV Zaaksysteem Gouw It Mijn regie Key2Financien SSD Carel Pgax (SD) Portaal Burgerzaken e-diensten burgerzaken Power browser |
|
|
|
|
Bijlage 2: Derden als bedoeld in artikel 2 lid 2 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Dinkelland
Derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.
Het gaat hier om een binnen het wettelijk vastgestelde verstrekkingenregime opgenomen mogelijkheid om de burger door middel van het geven van toestemming invloed te laten uitoefenen op de verstrekking. Doordat de toestemming door de ingeschrevene niet wordt gegeven aan het college van burgemeester en wethouders maar aan de derde die de gegevens uit de basisregistratie wil opvragen, komt tot uitdrukking dat de relatie tussen de ingeschrevene en de derde hier bepalend is voor het al dan niet verstrekken van gegevens uit de basisregistratie. Bij de aanvraag moet de schriftelijke toestemming van de ingeschrevene worden overlegd.
Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2 lid 4 van het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland.
Er worden in géén geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet brp. Deze aantekening komt voor als de burger om geheimhouding heeft verzocht.
DERDE |
DOEL |
BEPERKING |
WIJZE |
Natuurlijke personen, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene |
Persoonlijk, niet commercieel doel |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel Ad-hoc |
Bijlage 3: Derden als bedoeld in artikel 2 lid 3 van het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland
Aangewezen derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de Basisregistratie Personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.
Er worden in géén geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Deze aantekening komt voor als de burger om geheimhouding heeft verzocht.
Derde |
Doel |
Beperking |
Wijze |
|
|
|
|
Niet- gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria, Oorlogsgravenstichting |
Het achterhalen van rechthebbenden van een graf of (bijgezette) urn of hun rechtsopvolgers; op- en herbegraven overledenen. |
Alleen naam- en adresgegevens |
Incidenteel, ad-hoc |
Woningcorporaties |
Het voorkomen of bestrijden van illegale bewoning en onderhuur van sociale woningen, renovatie, woonruimteverdeling. Samenwoonfraude, onrechtmatige bewoning, onrechtmatige doorverhuur en onrechtmatig gebruik. |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres |
Incidenteel, ad-hoc selecties |
Instellingen of organisaties ten behoeve van: maatschappelijke dienstverlening, algemene/geestelijke gezondheidszorg, kinderopvang, jeugdwelzijnswerk, jeugd- en ouderenzorg, werkvoorziening |
Zorg en welzijn, bestrijden van onderwijsachterstand. |
Alleen naam- en adresgegevens |
Incidenteel, ad-hoc, selecties |
Ouders, echtgenoten, geregistreerd partners en kinderen voor elkaar |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf. |
Voor zover zij op het zelfde adres in de BRP zijn ingeschreven |
Incidenteel, ad-hoc na deugdelijk identificatie |
Bewindvoerder/bewindvoerder-kantoor |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres |
Incidenteel, ad-hoc |
Advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling |
Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1 tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres |
Incidenteel, ad-hoc |
Curator van een onder curatele gestelde ingeschrevene |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf. |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Gezinsvoogd van een onder toezicht gestelde ingeschrevene (OTS conform Jeugdwet) |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf. |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Aangewezen zorg- en verblijfsinstellingen in Dinkelland |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf: Het begeleiden van niet-zelfredzame inwoners en cliënten. |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl