Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland

Geldend van 22-03-2025 t/m heden

Intitulé

Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland

Het college van burgmeester en wethouders van de gemeente Dinkelland;

Gelet op:

  • de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (BRP);

  • de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG, Verordening EU 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG) en de Uitvoeringswet AVG;

  • artikel 156 van de Gemeentewet;

  • de verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland.

BESLUIT:

vast te stellen het volgende:

Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland

Artikel 1: Verstrekkingen aan de organen van de gemeente

Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet BRP, aan een overheidsorgaan van deze gemeente gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover deze is aangewezen in bijlage 1 van deze regeling.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet BRP, op verzoek van een derde aan hem gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover;

    • a.

      deze derde is aangewezen in bijlage 2 of 3 van deze regeling;

    • b.

      het verzoek is gedaan met opgave van het doel waarvoor de gevraagde gegevens gebruikt zullen worden;

    • c.

      het verzoek niet in strijd is met lid 4 van dit artikel; en,

    • d.

      het verzoek niet in strijd is met deze regeling, de verordening en de Wet BRP.

  • 2. De in bijlage 2 genoemde derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt en waarvan de toestemming niet ouder is dan 3 maanden.

  • 3. De in bijlage 3 genoemde derden worden aangewezen als de categorieën van derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.

  • 4. Het college verstrekt op grond van dit artikel in geen geval gegevens uit de basisregistratie personen, indien een van onderstaande situaties van toepassing is op een verzoek:

    • a.

      de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, heeft een verzoek om verstrekking beperking gedaan, zoals bedoeld in artikel 3:21 Wet BRP;

    • b.

      voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde geen voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt;

    • c.

      voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde een (rechts) persoon met winstoogmerk betreft;

    • d.

      de derde betreft een niet-Nederlands overheidsorgaan, instantie, jurist, advocaat, notaris, deurwaarder, verzekeraar of overige derden (deze worden zo mogelijk doorverwezen naar hun Nederlandse tegenhanger);

    • e.

      de derde kan op minder ingrijpende wijze zijn doel of doelgroep bereiken;

    • f.

      het verzoek betreft een commercieel belang;

    • g.

      het verzoek betreft incassowerkzaamheden;

    • h.

      het doel betreft een reünie;

    • i.

      het doel betreft het opsporen van vermiste personen of het herstellen van contact tussen familieleden, tenzij het verzoek afkomstig is van Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis of Stichting Ambulante FIOM;

    • j.

      het doel betreft de bijhouding van een administratie van leden, donateurs of begunstigers;

    • k.

      het verzoek betreft andere gegevens dan de in artikel 3.9 lid 4 Wet BRP genoemde gegevens;

    • l.

      het verzoek wordt niet gedaan met een redelijke tussenpoos ten opzichte van een eerder verzoek.

Artikel 3: Het gebruik van de verstrekte gegevens

  • 1. De ontvanger gebruikt de verstrekte gegevens niet voor andere doelen dan waarvoor de gegevens zijn verstrekt en treft de nodige voorzieningen ten einde dit te verzekeren.

  • 2. De ontvanger vernietigt de verstrekte gegevens na gebruik, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dwingend een bewaartermijn oplegt.

  • 3. De ontvanger verstrekt de verkregen gegevens niet aan andere personen, organisaties of instanties zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en wethouders, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dit dwingend oplegt.

Artikel 4: Overige bepalingen

  • 1. De functioneel beheerder BRP autoriseert individuele medewerkers van binnengemeentelijke afdelingen, genoemd in bijlage 1, voor de rechtstreekse inzage in de BRP ten behoeve van de aan hen toegewezen (publiekrechtelijke) taken en bepaalt welke gegevens van de persoonslijst door deze medewerker mogen worden geraadpleegd. De BRP-specialist controleert de toegekende autorisaties in de BRP-applicatie.

  • 2. De BRP- specialist onderzoekt minimaal eenmaal per jaar de uitvoering van deze nadere regeling en rapporteert hierover aan het college in het kader van de periodieke zelfevaluatie BRP;

  • 3. Gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking wordt daarvan aantekening bijgehouden overeenkomstig artikel 3.11 Wet BRP.

Artikel 5: Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. Het reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen van de gemeente Dinkelland Reglement 2017 wordt ingetrokken.

  • 3. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland in de vergadering van 11 maart 2025.

Met vriendelijke groet,

Burgemeester en wethouders van Dinkelland,

de secretaris,

Drs. C.H.A.A. Luttikhuis

de burgemeester,

J.G.J.Joosten

BIJLAGE 1: Overheidsorganen van deze gemeente, zoals bedoeld in artikel 1 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Dinkelland

Wijze verstrekking

Binnengemeentelijke overheidsorganen aan wie verstrekt kan worden op de volgende wijzen:

  • 1.

    Systematische verstrekkingen;

  • 2.

    Incidentele verstrekkingen;

  • 3.

    Spontane verstrekkingen;

  • 4.

    Selectie verstrekkingen;

  • 5.

    Ad-hoc-verstrekkingen;

  • 6.

    Rechtstreekse inzage.

Aangehaakte gegevens

De gemeente verwerkt naast de persoonsgegevens uit de BRP zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’.

Overheidsorganen kunnen voor het uitvoeren van de wettelijke taken deze aangehaakte gegevens verstrekt krijgen.

Gegevens die aangemerkt worden als zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’:

  • Voorletters van de persoon, ouder(s), partner en kinderen

  • Burgerlijke staat

  • Wijkcode/buurtcode

  • Stemdistrict

  • Interne aantekeningen

  • Telefoonnummers

  • E-mailadressen

Deze gegevens maken geen onderdeel uit van de persoonsgegevens die voorkomen in de Basisregistratie Personen (BRP). De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is art.6 lid 1 sub e AVG.

Terugmelden

Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden wanneer organen melding maken van onjuiste gegevens. Wanneer een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP- gegevens te ontvangen, is het orgaan verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens artikel 2.34 Wet BRP.

Het belang van binnengemeentelijk samenwerken

De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) is erop gericht de kwaliteit van de BRP te verbeteren. Andere teams en diensten binnen de gemeente maken verplicht gebruik van de BRP-gegevens. Zij hebben belang bij een juiste adresregistratie. Een binnengemeentelijke samenwerking draagt bij aan:

  • Een hogere kwaliteit van het adresonderzoek;

  • Een beter onderzoekdossier;

  • Het signaleren van personen die zorg of andere hulp nodig hebben;

  • Het signaleren van mensen die mogelijk geen gebruik maken van voorzieningen waar zij recht op hebben.

Lijst van organisatieonderdelen van de gemeente Dinkelland met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie Personen.

O©rganisatieonderdeel/Team

Taakveld/ taakgroep

Taakomschrijving

Doelgroep

Rechtmatige grondslag

Beperking

Wijze

BMO/ Bestuurs-secretariaat

Jubilarissen/ jubilea

Jubileaoverzichten: 50, 60, 65 en 70-jarige huwelijken. 100 en 100+ jarigen;

Personen die aan jubilea criteria voldoen.

Lokale taak.

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Koninklijke onderscheidingen

Koninklijke onderscheidingen;

Personen die voorgedragen zijn voor een onderscheiding.

Reglement op de Orde van de Nederlandse Leeuw en Orde van Oranje-Nassau

Veteranen

(oorlogs)veteranen uitnodigen.

Veteranen

Publieke Dienstverlening/ Burgerzaken

Verkiezingen

Organisatie verkiezingen en referenda.

Stembureauleden.

Kieswet (E4)

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Verifiëren van persoonsgegevens van de volmacht verlener en gemachtigde. Controle of degene aan wie volmacht wordt gegeven niet al twee volmachten van anderen heeft.

Een persoon die een machtiging geeft en een persoon die gemachtigd is namens een andere persoon een stem uit te brengen bij de verkiezingen.

Publieke Dienstverlening/ Burgerzaken

Burgerlijke Stand

Onderzoek in verband met het opmaken van een akte van de burgerlijke stand. Registreren gegevens, verstrekken van afschriften/uittreksels en verklaringen.

Personen waarvan gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van werkzaamheden t.b.v. de burgerlijke stand.

Boek 1 en Boek 10 BW, Besluit burgerlijke stand, Wet op de lijkbezorging

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Publieke Dienstverlening/ Burgerzaken

Uitvoering basisregistratie personen, reisdocumenten, rijbewijzen, VOG

Onderzoek in verband met het bijhouden van de BRP. Registreren gegevens, verwerken mutaties en aanvragen van documenten en verklaringen.

Ingeschrevenen die gerelateerd zijn aan een in de gemeente ingeschreven persoon van wie gegevens worden onderzocht.

Wet basisregistratie personen, Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Paspoortwet, Reglement Rijbewijzen

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Personen die een verzoek indienen om een document of verklaring.

Publieke Dienstverlening/ Burgerzaken

Naturalisatie en optie

Behandelen verzoeken tot naturalisatie of optie.

Verzoekers om naturalisatie of optie. Kinderen van verzoekers die in het verzoek worden betrokken.

Wet op het Nederlanderschap, Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Fysieke Leefomgeving/ Ruimtelijke Ordening

Begraafplaats

Behandelen verzoeken, meldingen en aanvragen voor graven. Uitvoering van de Wet op de lijkbezorging. Communicatie met beheerder begraafplaats. Heffing grafrechten.

Overledenen, erfgenamen en uitvaartverzorger.

Wet op lijkbezorging, Verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Burgemeester

Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ)

Opname personen in psychiatrisch ziekenhuis, op de hoogte stellen van wettelijk vertegenwoordiger of naaste familie, inlichten van de inspecteur van het Staatstoezicht op de volksgezondheid en de officier van justitie.

Personen die in bewaring zijn gesteld. Echtgenoten, wettelijke vertegenwoordiger of naaste familie van de persoon die in bewaring is gesteld.

Wet zorg en dwang

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Sociaal/WMO

Gehandicaptenparkeerkaarten

Behandelen aanvragen gehandicaptenparkeerkaarten

Personen die een gehandicaptenparkeerkaart hebben aangevraagd of aan wie deze is verleend.

Gehandicapten parkeerregeling, besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Sociaal/WMO

Welzijnsbezoeken

De uitvoering van welzijnsbezoeken

Inwoners die aan de criteria voldoen

Wet maatschappelijke ondersteuning

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Sociaal

WMO, Uitkeringen, schuldhulpverlening, voorzieningen gehandicapten, maatschappelijke ondersteuning, zorg voor ouderen en jongeren

Maatschappelijke zorg. Behandelen aanvragen, toekennen voorzieningen en uitkeringen. Ondersteuning, participatie en jeugdzorg. Sociale Werkvoorziening.

Personen die een aanvraag hebben ingediend of in aanmerking komen voor een Wmo-voorziening.

Jeugdwet, Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Wajong, Besluit bijstandverlening zelfstandigen, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz); Wet kinderopvang

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Sociaal

Uitkeringen

Het terugvorderen en verhalen van kosten van uitkeringen voortvloeiend uit de Participatiewet. Het opleggen van boetes en maatregelen in verband met overtredingen van regelgeving op het gebied van de Participatiewet.

Personen die een betalingsverplichting hebben tegenover de gemeente, personen die een boete opgelegd hebben gekregen en personen van wie gegevens nodig zijn in het fraudeonderzoek voortvloeiend uit de Participatiewet.

Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Wajong, Besluit bijstandverlening zelfstandigen, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz); Wet kinderopvang

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Controle ter voorkoming en nemen maatregelen bij misbruik, plegen strafbare feiten en fraude

Publieke Dienstverlening/ Veiligheid, Toezicht, Handhaving

Buitengewone opsporingsambtenaren en toezichthouders.

Het opsporen van strafbare feiten, voor zover de opsporingsambtenaar daartoe door de gemeente is aangewezen. Het werkgebied betreft bv. hondenbeleid, verkeersveiligheid, afval, milieu.

Personen van wie gegevens nodig zijn voor de opsporing van strafbare feiten, gepleegd in openbare ruimten. Personen die een bestuurlijke strafbeschikking krijgen opgelegd. Verdachten die door de gemeentelijke opsporingsambtenaren worden verbaliseerd.

Besluit van de minister van Veiligheid en Justitie tot aanwijzing van buitengewoon opsporingsambtenaren.

Aanwijzingsbesluit Toezichthouder van het gemeentebestuur.

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Woningwet, APV, Marktverordening, Verordening straatnaamgeving en huisnummer, Kapverordening, Afvalstoffenverordening, Wet inzake de luchtverontreiniging, Wet op de kansspelen, Huisvestingswet, Omgevingswet

Openbare Ruimte/IBOR

Verkeersveiligheid

Het vergroten van de verkeersveiligheid door de doelgroepen de mogelijkheid te geven deel te nemen aan verkeersveiligheidsbevorderende acties.

Personen die in aanmerking komen deel te nemen aan acties ter bevordering van de verkeersveiligheid.

Lokale taak

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Behandelen aanvragen gehandicaptenparkeerplaats.

Personen die een gehandicaptenparkeerplaats hebben aangevraagd.

APV

Samenleving/

Proces-ondersteuners

Leerlingenvervoer en leerplicht

Vergoeding kosten leerlingenvervoer, regelen van vervoer en leerplichtadministratie.

Leerplichtigen en ouders/verzorgers.

Wet op het primair onderwijs, Leerplichtwet, Wet voortgezet onderwijs, Wet educatie en beroepsonderwijs, Wet op de expertisecentra

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Controle op absoluut en relatief schoolverzuim van leerplichtige jongeren.

Openbare Ruimte/WABO

Omgevingsvergunning

Behandelen aanvragen van vergunningen en meldingen op het terrein van bouwen, ruimte, natuur, monumenten en milieu.

Personen die een aanvraag om een omgevingsvergunning hebben ingediend, personen aan wie een dergelijke vergunning is verleend of die een gebruiksmelding hebben gedaan.

Woningwet, Huisvestingswet, Wet milieubeheer, APV, Omgevingswet

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Fysieke Leefomgeving/APV & Bijzondere Wetten

Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Behandelen vergunningen en meldingen APV, winkeltijden, drank- en horeca, kansspelen

Personen aan wie een ontheffing op grond van de winkeltijden is verleend of die een ontheffing hebben aangevraagd. Exploitanten en leidinggevenden van een horeca/slijtersbedrijf die een drank/horecavergunning hebben aangevraagd. Minderjarige kinderen van exploitanten

APV, Winkeltijdenwet, Gemeentelijke legesverordening, Alcoholwet

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Personen die een vergunning op grond van de Wet op de kansspelen aanvragen. Leidinggevenden van een inrichting waarin een of meerdere speelautomaten aanwezig zijn.

APV, Wet op de kansspelen

Personen die op grond van de APV een aanvraag of melding doen of moeten doen.

APV

Publieke Dienstverlening/

Telefoon en Informatie

Gevonden voorwerpen

Registreren en al het mogelijke doen om de rechtmatige eigenaar te traceren.

Personen van wie wordt vermoed dat hij de eigenaar is van een gevonden voorwerp, de vinder van een voorwerp.

Boek 5 Burgerlijk Wetboek, Besluit gevonden voorwerpen

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Publieke Dienstverlening/ Toezicht, Veiligheid, Handhaving

Crisisbeheersing / rampenbestrijding

Verstrekken van slachtofferinformatie tijdens en na een crisissituatie. Het betreft een samenwerking tussen gemeenten, geneeskundige hulpverlening en de politie.

Slachtoffers crisis, familieleden van slachtoffers

Wet veiligheidsregio’s

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Tijdelijke verhuurvergunning, Huisvesting

Behandelen van aanvragen voor huisvestingsvergunningen, verhuurvergunningen, heffen van leges

Personen die een verzoek hebben ingediend voor een huisvestingsvergunning, verhuurvergunning, woningonttrekking, urgentietoekenning, woningtoewijzing.

Leegstandwet,Huisvestingswet

BMO/Financiën

Gemeentelijke financiële administratie

Innen en betalen facturen, innen gemeentelijke belastingen en heffingen

Alle inwoners van de gemeente, eigenaren van panden in de gemeente, gebruikers van panden en verzoekers

Verordening op de heffing en de invordering van onroerendezaakbelastingen, Verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing, Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing, Verordening op de heffing en de invordering van de precariobelasting, Verordening op de heffing en de invordering van leges, Verordening op de heffing en de invordering van marktgeld, Verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

BMO/HRM

Pensioenen raadsleden, wethouders en wachtgelden gemeentepersoneel

Behandelen van aanvragen en registratie van pensioenen en wachtgelden aan gemeenteambtenaren, wethouders en raadsleden.

Raadsleden, wethouders, gemeenteambtenaren en hun gerelateerden.

Ambtenarenwet, Gemeentewet, Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers, rechtspositieregeling, Grondwet.

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

BMO/Juridisch en Inkoop

Ondersteuning

Ondersteuning bij juridische zaken

Personen die betrokken zijn bij een bezwaar- of beroepsprocedure.

Diverse wetgeving

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Informatiemanagement en Facilitair/

Informatiebeheer

Dispensatie niet openbare archiefstukken

Behandelen van aanvragen om inzage in niet openbare gemeentelijke archiefstukken.

Personen van wie gegevens in een archiefstuk voorkomen en van wie gegevens moeten worden geverifieerd om te kunnen bepalen of het archiefstuk openbaar gemaakt kan worden.

Archiefwet 1995, Wet open overheid

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Publieke Dienstverlening/

Belastingen

Gemeentelijke belastingen en heffingen

Innen van belastingen, rechten en heffingen

Personen ten aanzien van wie een gemeentelijke heffing, leges of belasting wordt geheven of wordt ingevorderd.

Gemeentewet, Invorderingswet, Wet milieubeheer

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Publieke Dienstverlening/

Belastingen

Waardering onroerende zaken

Het verlenen van beschikkingen voor het vaststellen van de waarde van een onroerende zak. Voor het toesturen van de beschikkingen.

Personen die eigenaar, huurder of vruchtgebruiker zijn van een onroerende zaak.

Wet waardering onroerende zaken

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

Fysieke Leefomgeving/EvNOT

Projecten in het kader van de energietransitie

Communicatie met eigenaren en gebruikers van woningen en bedrijven ter bevordering van duurzaamheid

Eigenaren en huurders van panden in de gemeente

Klimaatwet

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad-hoc of selectie

De verantwoordelijke (= het college van B & W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

Lijst van organisatieonderdelen binnen de gemeente Dinkelland waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen.

Organisatieonderdeel

Waarvoor

Gegevensset

 
 

Sportcomplex “Dorper Esch”

Babyzwemmen

Persoonsgegevens

 
 

Beheerder van DDS (Data Distributiesysteem

Inzage en gebruik van BRP Persoonsgegevens van de twee applicatiesystemen van de DDS-Tubbergen en DDS-Dinkelland.

Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens.

 
 

DDS - Tubbergen:

DDS- Dinkelland

Zaaksysteem

Mijn regie

Key2Fin

GBV

Gouw It

SSD

VOA

Portaal Burgerzaken

Pgax (SD)

e-diensten burgerzaken

Power browser

 
 

 
 

DDS - Dinkelland:

DDS –Tubbergen

VOA

GBV

Zaaksysteem

Gouw It

Mijn regie

Key2Financien

SSD

Carel

Pgax (SD)

Portaal Burgerzaken

e-diensten burgerzaken

Power browser

 
 

 
 

Bijlage 2: Derden als bedoeld in artikel 2 lid 2 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Dinkelland

Derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.

Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.

Het gaat hier om een binnen het wettelijk vastgestelde verstrekkingenregime opgenomen mogelijkheid om de burger door middel van het geven van toestemming invloed te laten uitoefenen op de verstrekking. Doordat de toestemming door de ingeschrevene niet wordt gegeven aan het college van burgemeester en wethouders maar aan de derde die de gegevens uit de basisregistratie wil opvragen, komt tot uitdrukking dat de relatie tussen de ingeschrevene en de derde hier bepalend is voor het al dan niet verstrekken van gegevens uit de basisregistratie. Bij de aanvraag moet de schriftelijke toestemming van de ingeschrevene worden overlegd.

Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2 lid 4 van het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland.

Er worden in géén geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet brp. Deze aantekening komt voor als de burger om geheimhouding heeft verzocht.

DERDE

DOEL

BEPERKING

WIJZE

Natuurlijke personen, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene

Persoonlijk, niet commercieel doel

Betreft een met naam genoemd persoon

Incidenteel Ad-hoc

Bijlage 3: Derden als bedoeld in artikel 2 lid 3 van het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dinkelland

Aangewezen derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de Basisregistratie Personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.

Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.

Er worden in géén geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Deze aantekening komt voor als de burger om geheimhouding heeft verzocht.

Derde

Doel

Beperking

Wijze

 
 
 

Niet- gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria, Oorlogsgravenstichting

Het achterhalen van rechthebbenden van een graf of (bijgezette) urn of hun rechtsopvolgers; op- en herbegraven overledenen.

Alleen naam- en adresgegevens

Incidenteel, ad-hoc

Woningcorporaties

Het voorkomen of bestrijden van illegale bewoning en onderhuur van sociale woningen, renovatie, woonruimteverdeling. Samenwoonfraude, onrechtmatige bewoning, onrechtmatige doorverhuur en onrechtmatig gebruik.

Betreft een met naam genoemd persoon of adres

Incidenteel, ad-hoc selecties

Instellingen of organisaties ten behoeve van: maatschappelijke dienstverlening, algemene/geestelijke gezondheidszorg, kinderopvang, jeugdwelzijnswerk,

jeugd- en ouderenzorg, werkvoorziening

Zorg en welzijn, bestrijden van onderwijsachterstand.

Alleen naam- en adresgegevens

Incidenteel, ad-hoc, selecties

Ouders, echtgenoten, geregistreerd partners en kinderen voor elkaar

Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf.

Voor zover zij op het zelfde adres in de BRP zijn ingeschreven

Incidenteel, ad-hoc na deugdelijk identificatie

Bewindvoerder/bewindvoerder-kantoor

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen.

Betreft een met naam genoemd persoon of adres

Incidenteel, ad-hoc

Advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling

Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1 tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Betreft een met naam genoemd persoon of adres

Incidenteel, ad-hoc

Curator van een onder curatele gestelde ingeschrevene

Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf.

Betreft een met naam genoemd persoon

Incidenteel, ad-hoc

Gezinsvoogd van een onder toezicht gestelde ingeschrevene (OTS conform Jeugdwet)

Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf.

Betreft een met naam genoemd persoon

Incidenteel, ad-hoc

Aangewezen zorg- en verblijfsinstellingen in Dinkelland

Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf:

Het begeleiden van niet-zelfredzame inwoners en cliënten.

Betreft een met naam genoemd persoon

Incidenteel, ad-hoc