Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736937
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736937/1
Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2025
Geldend van 21-03-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2025De afdelingsmanagers;
gelet op de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de bepalingen in het Mandaatbesluit Borger-Odoorn 2025;
gelet op het Functieboek van de gemeente Borger-Odoorn;
besluiten:
het Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2025 vast te stellen
Artikel 1. Definities en gelijkstelling
-
1. In dit besluit wordt verstaan onder:
- -
Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.
- -
Machtiging: de bevoegdheid om feitelijke handelingen te verrichten;
- -
Volmacht: de bevoegdheid tot het aangaan van een privaatrechtelijke rechtshandeling.
- -
-
2. In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt onder het verlenen van mandaat gelijkgesteld met het geven van:
- a.
een volmacht;
- b.
een machtiging.
- a.
Artikel 2. Coördinatoren en medewerkers
-
1. De volgende bevoegdheden op te dragen aan alle coördinatoren:
- a.
het ondertekenen en afhandelen van personeelsdeclaraties;
- b.
het goedkeuren en afwijzen van opname verlof;
- c.
het muteren van ziek- en betermeldingen;
- a.
-
2. De volgende bevoegdheden op te dragen aan alle medewerkers:
- a.
het nemen van besluiten tot buitenbehandelingstelling van aanvragen die niet compleet zijn ingevolge artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht;
- b.
het voeren van alle algemene correspondentie over gemeentelijke aangelegenheden en het ondertekenen daarvan. Hieronder vallen ook ontvangstbevestigingen, behandelings-, tussen- en afhandelingsberichten (mededelingen, inlichtingen, feitelijke informatie), uitnodigingen voor gesprekken, brieven waarin belanghebbenden in de gelegenheid gesteld worden hun zienswijze kenbaar te maken dan wel een ingediende aanvraag of bezwaarschrift aan te vullen, brieven waarin stukken doorgezonden worden die verkeerd geadresseerd zijn (doorzendplicht ingevolge de Algemene wet bestuursrecht) en het verlengen/opschorten van beslistermijnen. De inhoud van de brief mag geen besluit zijn, noch mag deze als een besluit kunnen worden aangemerkt, met uitzondering van de besluiten genoemd onder a van dit lid.
- a.
Artikel 3. Afdeling Bestuurs- en Concernondersteuning
-
1. De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Bestuurs- en Concernondersteuning zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het team Juridische zaken, privacy en OOV (JPO).
- a.
het ondertekenen van besluiten naar aanleiding van, en in overeenstemming zijnde met, de inspectierapporten van de GGD ingevolge de Wet kinderopvang en de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang;
- b.
het nemen van besluiten op grond van de Wet open overheid voor zover het Woo-verzoek volledig wordt gehonoreerd.
- a.
-
2. Vervallen.
-
3. De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Bestuurs- en Concernondersteuning zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het team Informatiemanagement (IM):
- a.
het vaststellen van de definitieve geometrie in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie en het indien nodig opstellen van het bijbehorende brondocument;
- b.
het nemen en ondertekenen van huisnummerbesluiten op grond van de Gemeentewet en de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen en de hierop rustende nadere regelgeving.
- c.
het opstellen en ondertekenen van de ‘ambtelijke verklaringen’ voor de Basisregistraties Adressen en Gebouwen;
- d.
het opmaken en ondertekenen van een proces-verbaal van constatering zoals bedoeld in de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen;
- e.
het opmaken en ondertekenen van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen;
- f.
het vaststellen van de definitieve geometrie in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie en het indien nodig opstellen van het bijbehorende brondocument;
- g.
het nemen en ondertekenen van huisnummerbesluiten op grond van de Gemeentewet en de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen en de hierop rustende nadere regelgeving.
- a.
-
4. De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Bestuurs- en Concernondersteuning zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het team Documentaire Informatievoorziening (DIV), met de functie van beleidsadviseur informatiebeheer en archivering:
- a.
het uitvoeren van de beheertaken archiefbewaarplaats zoals bedoeld in artikel 8 van de Archiefverordening gemeente Borger-Odoorn en artikel van het Informatiebesluit gemeente Borger-Odoorn;
- b.
het uitbrengen van verslag aan het college over het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 10 van de Archiefverordening gemeente Borger-Odoorn;
- c.
het jaarlijks afleggen van verantwoordelijkheid in de vorm van een verslag aan het college van burgemeester en wethouders betreffende het beheer van de archiefbescheiden die zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats zoals beschreven in artikel 11 van de Archiefverordening gemeente Borger-Odoorn.
- a.
Artikel 3a. Afdeling Financiën
-
1. De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Financiën zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het team Financieel Beheer:
- a.
het nemen van besluiten op BTW-aangiften, betalingsopdrachten en voorschotbetalingen.
- a.
-
2. De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Financiën zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het team Financieel beleid en control:
- a.
het nemen en ondertekenen van besluiten op het gebied van gemeentelijke verzekeringen alsmede het aanmelden en afwikkelen van schadegevallen. Het ondermandaat bevat tevens de bevoegdheid tot het aanbrengen van mutaties op al bestaande verzekeringsovereenkomsten.
- a.
Artikel 4. Afdeling Ontwikkeling-KCC
-
1. De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Ontwikkeling-KCC zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het team Omgeving:
- a.
het verlenen/wijzigen/intrekken/weigeren van vergunningen of ontheffingen op grond van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Borger-Odoorn;
- b.
het verlenen/wijzigen/intrekken/weigeren van vergunningen op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Omgevingswet en de hierop rustende nadere regelgeving;
- c.
het verlenen van vergunningen waarin wordt afgeweken van het omgevingsplan voor zover deze afwijkingen passen binnen de kaders van artikel 4 bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (de zogenaamde kruimellijst zoals deze was op 31-12-23, zie bijlage 1).
- d.
het verlenen/wijzigen/intrekken/weigeren van ontheffingen en vrijstellingen op grond van de Winkeltijdenwet en de hierop rustende nadere regelgeving;
- e.
het verlenen/wijzigen/intrekken/weigeren van vergunningen op grond van de Wet op de Kansspelen en de hierop rustende nadere regelgeving;
- f.
het verlenen/wijzigen/intrekken/weigeren van vergunningen of ontheffingen op grond van de Drank- en Horecawet en de hierop rustende nadere regelgeving.
- a.
-
2. De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Ontwikkeling-KCC zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het team KCC Burgerzaken:
- a.
het nemen en ondertekenen van besluiten met betrekking tot rijbewijzen ingevolge de Wegenverkeerswet 1994 en de hierop rustende nadere regelgeving;
- b.
het nemen en ondertekenen van besluiten met betrekking tot reisdocumenten op grond van de Paspoortwet en de hierop rustende nadere regelgeving;
- c.
het nemen en ondertekenen van besluiten omtrent inschrijving en opneming, verbetering, aanvulling en verwijdering van een gegeven op grond van de Wet basisregistratie personen en de hierop rustende nadere regelgeving;
- d.
het nemen en ondertekenen van besluiten inzake een verklaring omtrent gedrag op grond van artikel 30 en 31 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens;
- e.
het nemen en ondertekenen van besluiten omtrent naturalisatie op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap;
- f.
het uitoefenen van in de Kieswet opgenomen bevoegdheden met betrekking tot verkiezingen, exclusief de benoeming van de leden van de stembureaus, de indeling van de gemeente in stemdistricten, de vaststelling van vergoedingen voor de voorzitter, leden en plaatsvervangende leden van de stembureaus en de taken als voorzitter van het centraal c.q. hoofdstembureau.
- a.
-
3. De volgende bevoegdheid die aan de afdelingsmanager Ontwikkeling-KCC is gemandateerd, wordt opgedragen aan de daarmee uit hoofde van zijn functie belaste medewerker projectleider verkiezingen:
- a.
de benoeming van de ondersteuners en leden van het gemeentelijk stembureau (GSB).
- a.
Artikel 5. Afdeling Sociaal domein
De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager Sociaal domein zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het team Participatiewet, Wmo, Jeugd en Meedoen (PWJM):
- a.
het nemen en ondertekenen van besluiten op grond van de Wet Inburgering en de hierop rustende nadere regelgeving;
Artikel 6. Afdeling BORG-REAL
De volgende bevoegdheden die aan de afdelingsmanager BORG-REAL zijn gemandateerd, worden opgedragen aan de daarmee uit hoofde van hun functie belaste medewerkers van het team Realisatie (REAL):
- a.
het nemen en ondertekenen van besluiten (o.a. vergunningaanvragen) op grond van de Wet op de lijkbezorging en de hierop rustende nadere regelgeving;
- b.
het nemen en ondertekenen van besluiten inzake verlof omtrent begraving of crematie op grond van artikel 17 van de Wet op de lijkbezorging en de hierop rustende nadere regelgeving.
- c.
het nemen en ondertekenen van verkeersbesluiten (over verkeerstekens en onderborden, de inrichting van de weg, voorzieningen ter regeling van het verkeer) en het verlenen van ontheffingen op grond van de Wegenverkeerswet 1994 en de hierop rustende nadere regelgeving;
Artikel 7. Terugkoppeling
De ondermandaathouder draagt er zorg voor dat er terugkoppeling aan de afdelingsmanager plaatsvindt voordat een besluit wordt genomen, indien:
- a.
het besluit ingrijpende financiële consequenties heeft, zoals budgetoverschrijding of het aangaan van meerjarige verplichtingen;
- b.
bij een besluit meerdere afdelingen zijn betrokken, wier standpunt niet gelijkluidend is;
- c.
het besluit of (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt of leidt tot strijdigheid met ingezet beleid, met richtlijnen of met (wettelijke) voorschriften;
- d.
de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;
- e.
de afdelingsmanager dan wel teamleider dit kenbaar heeft gemaakt.
Artikel 8. Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2025’.
Artikel 9. Bekendmaking
Dit besluit wordt op de voorgeschreven wijze bekendgemaakt.
Artikel 10. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2025. Het ‘Ondermandaatbesluit Borger-Odoorn 2024’ wordt per datum inwerkingtreding ingetrokken.
Ondertekening
Bijlage 1: Kruimellijst uit artikel 4 bijlage II Besluit omgevingsrecht
Voor verlening van een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de wet waarbij met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de wet van het bestemmingsplan of de beheersverordening wordt afgeweken, komen in aanmerking:
- 1.
een bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan, mits, voor zover gelegen buiten de bebouwde kom, wordt voldaan aan de volgende eisen:
- a.
niet hoger dan 5 m, tenzij sprake is van een kas of bedrijfsgebouw van lichte constructie ten dienste van een agrarisch bedrijf,
- b.
de oppervlakte niet meer dan 150 m2;
- a.
- 2.
een gebouw ten behoeve van een infrastructurele of openbare voorziening als bedoeld in artikel 2, onderdeel 18, onder a, dat niet voldoet aan de in dat subonderdeel genoemd eisen, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
- a.
niet hoger dan 5 m, en
- b.
de oppervlakte niet meer dan 50 m²;
- a.
- 3.
een bouwwerk, geen gebouw zijnde, of een gedeelte van een dergelijk bouwwerk, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
- a.
niet hoger dan 10 m, en
- b.
de oppervlakte niet meer dan 50 m²;
- a.
- 4.
een dakterras, balkon of andere niet op de grond gelegen buitenruimte aan of op een gebouw, een dakkapel, dakopbouw of gelijksoortige uitbreiding van een gebouw, de uitbreiding van een bouwwerk met een bouwdeel van ondergeschikte aard dan wel voorzieningen gericht op het isoleren van een gebouw;
- 5.
een antenne-installatie, mits niet hoger dan 40 m;
- 6.
een installatie bij een glastuinbouwbedrijf voor warmtekrachtkoppeling als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder w, van de Elektriciteitswet 1998;
- 7.
een installatie bij een agrarisch bedrijf waarmee duurzame energie wordt geproduceerd door het bewerken van uitwerpselen van dieren tot krachtens artikel 5, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet aangewezen eindproducten van een krachtens dat artikellid omschreven bewerkingsprocedé dat ziet op het vergisten van ten minste 50 gewichtsprocenten uitwerpselen van dieren met in de omschrijving van dat procedé genoemde nevenbestanddelen;
- 8.
het gebruiken van gronden voor een niet-ingrijpende herinrichting van openbaar gebied;
- 9.
het gebruiken van bouwwerken, eventueel in samenhang met bouwactiviteiten die de bebouwde oppervlakte of het bouwvolume niet vergroten, en van bij die bouwwerken aansluitend terrein, mits, voor zover gelegen buiten de bebouwde kom, het uitsluitend betreft een logiesfunctie voor werknemers of de opvang van asielzoekers of andere categorieën vreemdelingen;
- 10.
het gebruiken van een recreatiewoning voor bewoning, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
- a.
de recreatiewoning voldoet aan de bij of krachtens de Woningwet aan een bestaande woning gestelde eisen;
- b.
de bewoning niet in strijd is met de bij of krachtens de Wet milieubeheer, de Wet geluidhinder, de Wet ammoniak en veehouderij en de Wet geurhinder en veehouderij gestelde regels of de Reconstructiewet concentratiegebieden,
- c.
de bewoner op 31 oktober 2003 de recreatiewoning als woning in gebruik had en deze sedertdien onafgebroken bewoont, en
- d.
de bewoner op 31 oktober 2003 meerderjarig was.
- a.
- 11.
ander gebruik van gronden of bouwwerken dan bedoeld in de onderdelen 1 tot en met 10, voor een termijn van ten hoogste tien jaar.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl