Protocol voor escalatie bij incidenten op Gemeentelijke Opvanglocatie

Geldend van 21-03-2025 t/m heden

Intitulé

Protocol voor escalatie bij incidenten op Gemeentelijke Opvanglocatie

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Krimpenerwaard, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

gelet op

  • -

    het bepaalde in de Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne en de Regeling opvang ontheemden Oekraïne;

  • -

    artikel 171, tweede lid, van de Gemeentewet;

  • -

    de Mandaatregeling uitvoering Regeling opvang ontheemden Oekraïne;

besluiten vast te stellen het navolgende

Protocol voor escalatie bij incidenten op Gemeentelijke Opvanglocatie

Ter bevordering van het waarborgen van de veiligheid van bewoners, personeel en de omgeving van een opvanglocatie door snelle en duidelijke escalatieprocedures.

Let op: locatiemanagement, beveiliging, projectleider, medewerker OOV en verantwoordelijk portefeuillehouder hebben per incident de mogelijkheid anders om te gaan met sancties.

Concreet voorbeeld: als twee bewoners van dezelfde locatie tegen elkaar fysiek geweld hebben gebruikt dan kan ervoor worden gekozen een bewoner te verplaatsen naar de andere locatie en niet allebei.

Begripsbepalingen

In dit protocol wordt verstaan onder:

Locatiemanagement:

De gemeentelijke verantwoordelijke(n) die op werkdagen dagelijks aanwezig is/zijn op de gemeentelijke opvanglocaties

Beveiliging:

De beveiliger(s) die 24/7 aanwezig zijn op de gemeentelijke opvanglocaties

(Gemandateerd) projectleider:

De gemeentelijke projectleider die verantwoordelijk is voor de exploitatie van de gemeentelijke opvang

(Gemandateerd) medewerker(s) openbare orde en veiligheid (OOV):

De gemeentelijke medewerker die verantwoordelijk is voor advisering en afhandeling van incidenten

Verantwoordelijk portefeuillehouder:

De portefeuillehouder (burgemeester of wethouder) die verantwoordelijk is voor de gemeentelijke opvanglocatie of de bewoners van de gemeentelijke opvanglocatie

Veiligheidsregio:

Veiligheidsregio Hollands-Midden

Kernteam:

Het projectteam dat zich bezighoudt met de opvang van Oekraïners

Bewoners:

De bewoners die op de opvanglocatie verblijven

Mandaatregeling:

De Mandaatregeling uitvoering Regeling opvang ontheemden Oekraïne zoals vastgesteld door het college en de burgemeester van de gemeente Krimpenerwaard. In deze regeling is o.a. opgenomen welke functionarissen van de gemeente bevoegd zijn om de sancties zoals genoemd in het protocol op te leggen.

Preventie en Signalering

Om de veiligheid van bewoners en personeel op de opvanglocaties te bewaken zijn een aantal maatregelen getroffen:

  • Aanstelling van locatiemanagement en beveiliging welke toezien op dagelijkse veiligheid

  • Regelmatige veiligheidsscreening van de locatie (door locatiemanagement en/of beveiliging).

  • Beschikbaarheid van een huishoudelijk reglement, waarschuwingsbrieven, bruikleenovereenkomst en een escalatieprotocol

  • Beschikbaarheid van een ontruimingsplan (inclusief noodnummers van politie, brandweer en medisch personeel) en een calamiteitenplan

  • Afspraken met de politie over de melding van incidenten op de opvanglocaties

Betrokkenen: Locatiemanagement, beveiligingspersoneel, hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance).

Categorie 1: Kleine Incidenten (Afhandeling door locatiemanagement)

  • Voorbeelden:

    • Overtreden huishoudelijk reglement

    • Conflicten tussen bewoners

  • Acties:

    • 1.

      Locatiemanagement beoordeelt/beoordelen de situatie en bepaalt/bepalen de sanctie

  • Escalatie:

    • Locatiemanagement

  • Sancties:

    • Correctiegesprek door locatiemanagement

    • Waarschuwingsbrief op naam wordt uitgereikt door locatiemanagement

    • Vrijwillige overplaatsing naar een andere opvanglocatie (Krimpen aan den Lek/Lekkerkerk) indien mogelijk of een ander unit indien mogelijk

  • Betrokkenen: Locatiemanagement, beveiligingspersoneel

  • Rapportage:

    • Incidenten worden geregistreerd en gerapporteerd door de beveiliging en locatiemanagement

    • Correctiegesprekken en uitgereikte waarschuwingsbrieven worden door locatiemanagement geregistreerd op de gedeelde schijf.

Indien dezelfde bewoner herhaaldelijk betrokken is bij kleine incidenten dan wordt, op initiatief en inschatting van het locatiemanagement, de situatie ingebracht in overleg met het kernteam.

Categorie 2: Middelgrote Incidenten (Afhandeling door projectleider/OOV)

  • Voorbeelden:

    • Ernstige conflicten (bijv. met geweld of bedreiging) met risico op escalatie.

    • Overtreden van opgelegd locatieverbod

    • Bij herhaaldelijke betrokkenheid bij incidenten in categorie 1 (op inschatting van locatiemanagement). Voorwaarde is dat bij deze incidenten correctiegesprekken en/of waarschuwingsbrieven zijn gevoerd, uitgedeeld en geregistreerd

Indien locatiemanagement aanwezig:

  • Beveiliger belt 112, OOV en de projecteider

  • Projectleider/OOV informeert verantwoordelijk portefeuillehouder

  • Gemandateerde projectleider/OOV legt sanctie op, in bijzijn van de politie

Indien geen locatiemanagement aanwezig:

  • Beveiliging belt 112 en informeert back-up beveiligingsbedrijf (piket)

  • Indien piket locatiemanagement informeert, informeert locatiemanagement gemandateerde projectleider en OOV

  • Gemandateerde projectleider/OOV informeert verantwoordelijk portefeuillehouder

  • Gemandateerde projectleider/OOV legt sanctie op, in bijzijn van de politie.

Veiligheidsmaatregelen worden aangescherpt, zoals extra beveiliging (beveiliging van andere locatie komt over)

  • Escalatie:

    • Inschakelen van hulpdiensten (112)

    • Informeren gemandateerd projectleider/OOV en portefeuillehouder

  • Sancties:

    • Intrekken leefgeld indien van toepassing gemandateerd projectleider/medewerker OOV o.b.v. art. 7, lid 1, onder c. en d. van de RooO

    • Gedwongen overplaatsing naar de andere opvanglocatie in de gemeente (altijd in bijzijn van de politie) door gemandateerd projectleider/medewerker OOV o.b.v. art.9 van de RooO

    • Locatieverbod (altijd in bijzijn van de politie): verbonden met sanctie van gedwongen overplaatsing en vloeit daar juridisch uit voort (vgl. de uitspraak van de rechtbank ECLI:NL:RBNNE:2022:3488 en de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State ECLI:NL:RVS:2011:BP5937). Uit het besluit tot overplaatsing vloeit evenzeer de rechtsplicht voort om het terrein van de eerdere opvanglocatie niet meer te betreden. In het locatieverbod wordt dit feitelijk medegedeeld aan de betrokkene. Overtreding van het locatieverbod is strafbaar gesteld in artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht.

    • Uitplaatsing naar Time out-locatie (alleen in uitzonderlijke situaties en altijd in bijzijn van politie.

  • Betrokkenen: Locatiemanagement, gemeentelijke gemandateerde projectleider, gemeentelijk gemandateerd medewerker OOV, Verantwoordelijk wethouder en burgemeester, beveiligingspersoneel, hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance).

  • Rapportage:

    • Incidenten worden geregistreerd en gerapporteerd door de beveiliging, locatiemanagement en gemandateerd projectleider/medewerker OOV. Alle relevante documentatie wordt geregistreerd op de gedeelde schijf.

    • Bij het opleggen van de sancties/maatregelen verplaatsen binnen de gemeente en locatieverbod geldt dat de burgemeester en portefeuillehouder vooraf worden geïnformeerd.

Evaluatie

Na elk incident vanaf categorie 2 wordt een evaluatie uitgevoerd door alle betrokken partijen en eventuele wijzigingen doorgevoerd in dit protocol of hiermee samenhangende documenten.

Categorie 3: Grote Incidenten (Crisissituatie)

  • Voorbeelden:

    • Aanhoudend geweld of rellen op de locatie.

    • Grootschalige evacuatie nodig vanwege brand, explosie of terreurdreiging.

    • Situaties met grote media-aandacht die de openbare orde verstoren.

    • Georganiseerde protesten of bedreigingen bij de locatie.

  • Acties:

    • 1.

      Locatiemanager of beveiliging belt onmiddellijk 112

    • 2.

      Locatiemanagement informeert gemandateerd projectleider en OOV

    • 3.

      Gemeentelijke projectleider/OOV informeert de burgemeester en de verantwoordelijk portefeuillehouder coördineert met de veiligheidsregio.

    • 4.

      In geval van publieke ordeproblemen kan de burgemeester een noodbevel of noodverordening uitvaardigen

    • 5.

      Crisiscommunicatie wordt gestart met ondersteuning van een woordvoerder.

  • Escalatie:

    • Direct naar 112 en de burgemeester

  • Betrokkenen: Locatiemanagement, OOV, gemandateerd projectleider, burgemeester, verantwoordelijk wethouder, veiligheidsregio, hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance).

  • Rapportage

    • Incidenten worden geregistreerd in overleg met betrokkenen

Evaluatie

Na elk incident vanaf categorie 3 wordt een evaluatie uitgevoerd door alle betrokken partijen om het protocol te verbeteren.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college op 11 maart 2025 te Schoonhoven,

Burgemeester en wethouders van gemeente Krimpenerwaard,

de secretaris,

J. Hennip

de burgemeester,

ir. J. Beenakker

De burgemeester van gemeente Krimpenerwaard,

ir. J. Beenakker