Verordening adviesraad Sociaal Domein gemeente Oldebroek 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 20-03-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025

Intitulé

Verordening adviesraad Sociaal Domein gemeente Oldebroek 2025

De raad van de gemeente Oldebroek;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 januari 2025;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet (PW), artikel 2.1.3 derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) en hoofdstuk XI van de Jeugdwet;

overwegende dat de gemeenteraad bij verordening regels dient te stellen op welke wijze inwoners, cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de voorbereiding en de uitvoering van deze wetten;

overwegende voorts dat het voor inwoners, cliënten en/of hun vertegenwoordigers mogelijk moet zijn om invloed uit te oefenen op het lokale beleid;

B E S L U I T:

vast te stellen de Verordening adviesraad Sociaal Domein gemeente Oldebroek 2025.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begrippen

  • 1. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet (PW), de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      cliënt: degene die een beroep doet op ondersteuning door de gemeente binnen het Sociaal Domein.

    • b.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek.

    • c.

      de raad: de gemeenteraad van de gemeente Oldebroek.

    • d.

      de adviesraad: het door het college ingestelde orgaan dat het college adviseert over beleidskaders binnen het Sociaal Domein in de gemeente Oldebroek.

    • e.

      de gemeente: Gemeente Oldebroek

    • f.

      inwoner: persoon die ingeschreven staat in de basisregistratie van de gemeente.

    • g.

      Sociaal Domein: de beleidsterreinen behorend tot de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet en de daarmee samenhangende onderwerpen zoals jeugdpreventie, schuldhulpverlening, inburgering, sociale werkvoorziening, leerlingenvervoer en inclusie.

Hoofdstuk 2. Adviesraad

Artikel 2. Doel

  • 1. De Adviesraad Sociaal Domein is er om het brede perspectief op thema’s die vallen binnen het Sociaal Domein, de leef- en belevingswereld van inwoners en doelgroepen (cliënten) bij de gemeente naar binnen te brengen om het gemeentelijk beleid te verbeteren.

  • 2. De adviesraad is een adviescommissie van de gemeente. De adviesraad is geen zelfstandige organisatie, wel een onafhankelijk gemeentelijk adviesorgaan.

Artikel 3. Taken

  • 1. De adviesraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college met betrekking tot de voorbereiding, vaststelling en uitvoering van het beleid in het Sociaal Domein. Het college en de adviesraad maken afspraken over hoe de adviesraad deze taken tot uitvoering kan brengen en op welke manier de samenwerking vormgegeven wordt.

  • 2. De adviesraad signaleert relevante ontwikkelingen en knelpunten op het gebied van het Sociaal Domein.

  • 3. Waar het gaat om regionale ontwikkelingen of beleid, kan de adviesraad over het desbetreffende onderwerp ook in regionaal verband advies geven.

  • 4. De adviesraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van individuele klachten, bezwaarschriften of andere zaken met betrekking tot een individuele cliënten, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

  • 5. De adviesraad brengt jaarlijks vóór 1 mei verslag aan het college uit van de activiteiten, bevindingen en kosten over het voorgaande jaar, waarbij in ieder geval wordt aangegeven:

    • a.

      het aantal uitgebrachte gevraagde en ongevraagde adviezen

    • b.

      op welke wijze en in welke frequentie de adviesraad contact heeft gehad met inwoners, cliënten en/of hun vertegenwoordigers;

    • c.

      op welke wijze eventuele klankbordgroepen betrokken zijn geweest bij de adviezen;

    • d.

      op welke wijze de financiële middelen zijn besteed.

Artikel 4. Samenstelling

  • 1. De adviesraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling vormt van inwoners, cliënten en/of hun vertegenwoordiger binnen de beleidsterreinen van het Sociaal Domein.

  • 2. In de adviesraad kunnen zowel inwoners, als cliënten en/of hun vertegenwoordigers zitting hebben.

  • 3. Tenminste 75% van het maximaal aantal leden als vermeld in het vijfde lid dient woonachtig te zijn in de gemeente Oldebroek.

  • 4. De overige leden moeten een aantoonbare binding hebben met de Oldebroekse gemeenschap en bekend zijn met de bevolking en situatie in Oldebroek..

  • 5. De adviesraad bestaat uit maximaal 13 leden.

Artikel 5. Selectie en benoeming van de leden

  • 1. De adviesraad sociaal domein werft nieuwe leden, toetst de kandidaat-leden aan een vooraf opgestelde profielschets en draagt geschikte kandidaat-leden voor aan het college. Hierbij wordt in ieder geval benoemd of en hoe onafhankelijkheid geborgd is. Het college besluit over de benoeming tot lid van de adviesraad sociaal domein;

  • 2. De secretaris, plaatsvervangend secretaris en plaatsvervangend voorzitter worden door de leden uit hun midden voorgedragen.

  • 3. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd voor een periode van maximaal 4 jaar;

  • 4. De adviesraad stelt een zodanig rooster van aftreden op, dat de continuïteit van kennis en ervaring zoveel als mogelijk is gewaarborgd.

  • 5. Herbenoeming kan, op voordracht van een meerderheid van de leden, eenmaal voor vier jaar plaatsvinden.

Artikel 6. Beëindiging benoeming leden

  • 1. De benoeming eindigt als de termijn als bedoeld in artikel 5, lid 3 t/m 5 is verstreken.

  • 2. In afwijking van het vorige lid eindigt de benoeming als het lid niet (meer) voldoet aan de eisen als bedoeld in artikel 4, lid 3, dan wel lid 4.

  • 3. Een lid kan te allen tijde zijn benoeming beëindigen door dit schriftelijk te melden aan de adviesraad en het college.

  • 4. Tenslotte kan het college de benoeming van een lid beëindigen, als de meerderheid van de adviesraad dit schriftelijk heeft verzocht aan het college.

Artikel 7. Kosten

  • 1. De adviesraad krijgt van het college de beschikking over een werkbudget.

  • 2. Het werkbudget wordt jaarlijks vastgesteld op basis van een begroting van de adviesraad.

  • 3. De begroting moet vóór 1 september van het voorafgaande jaar worden ingediend bij het college.

  • 4. De leden van de adviesraad sociaal domein krijgen een door het college vastgestelde (onkosten)vergoeding;

Hoofdstuk 3. Werkwijze

Artikel 8. Vergaderingen

  • 1. De adviesraad vergadert minimaal zes keer tot maximaal 10 keer per jaar plenair.

  • 2. De data van de vergadering worden zo mogelijk afgestemd op de data van de raadsvergaderingen.

  • 3. Het college wijst een contactpersoon vanuit de gemeente aan en een notulist voor verslaglegging van de vergaderingen.

  • 4. De vergaderingen van de adviesraad zijn openbaar, tenzij een meerderheid van de leden anders heeft bepaald of het college daarom heeft gevraagd.

  • 5. Ten minste twee maal per jaar nemen de portefeuillehouders op het gebied van het Sociaal Domein deel aan een vergadering.

  • 6. Tenzij de adviesraad anders beslist, is tijdens een vergadering ambtelijke ondersteuning aanwezig.

  • 7. (Vertegenwoordigers van) het college en de leden kunnen uiterlijk tot twee weken voor de vergaderdatum bij de secretaris agendapunten en stukken voor de vergadering indienen.

  • 8. De secretaris van de adviesraad draagt zorg voor het samenstellen van de agenda van de vergadering en het verzending van de vergaderstukken.

  • 9. De contactpersoon zorgt voor de toegang tot en beschikbaarheid van de vergaderruimte.

  • 10. De agenda en stukken wordt ten minste één week voor de vergadering aan de leden en de ambtelijke ondersteuning toegezonden.

Artikel 9. Advies

  • 1. Ten behoeve van een advies kan de adviesraad aanvullende informatie vragen bij het college;

  • 2. Het college verstrekt de aanvullende informatie als bedoeld in lid 1 voor zover dit niet in strijd is met enige wettelijke bepaling of het algemeen belang.

  • 3. Het college geeft binnen twee weken na behandeling van het voorstel in haar vergadering of voordat het onderwerp ter voorbereiding op de commissie openbaar op de website wordt geplaatst, een reactie op een door de adviesraad uitgebracht advies.

  • 4. Het advies met de reactie van het college wordt ter informatie aangeboden aan de raad, indien het voorstel waarop advies is gegeven onderdeel is van de besluitvorming door de raad.

Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking een dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2025;

  • 2. De Verordening burgerparticipatie sociaal domein 2015 wordt ingetrokken;

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening adviesraad Sociaal Domein 2025.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Oldebroek op 6 maart 2025

Voorzitter T.H. Haseloop-Amsing

Griffier J. Tabak.