A3 Uitvoeringsprogramma Uitvoerings- en Handhavingstaken (U&H-taken) 2025 Gemeente Rijswijk

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 18-03-2025

Intitulé

A3 Uitvoeringsprogramma Uitvoerings- en Handhavingstaken (U&H-taken) 2025 Gemeente Rijswijk

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma 2025 behorend bij de op 10 december 2024 door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2025-2028 gemeente Rijswijk (hierna U&H-strategie). Net de U&H-strategie richt voorliggend uitvoeringsprogramma zich op alle VTH-activiteiten die vallen onder de Omgevingswet. Met het opstellen van een jaarprogramma voor de Omgevingswet activiteiten wordt voldaan aan de wettelijke verplichting zoals opgenomen in artikel 13.8 van het Omgevingsbesluit. In de afgelopen jaren is het structureel en/of tijdig opstellen van de benodigde documenten uit de wettelijk verplichte beleidscyclus niet elke keer optimaal geweest. In het kader van het Interbestuurlijk toezicht (IBT) vanuit de provincie Zuid-Holland zijn er afspraken gemaakt ter verbetering. In 2024 zijn we daarom gestart met een nieuwe werkwijze met betrekking tot het opstellen van het jaarlijkse uitvoeringsprogramma, namelijk dat we er voor kiezen om geen uitgebreid tekstueel document op te stellen maar volstaan met een overzichtelijk A3 waarin beknopt het programma voor het voorliggende jaar gepresenteerd wordt. We zetten hiermee in op een meer praktische invulling van de jaarlijkse beleidscyclus en gaan er vanuit hiermee het behalen van de provinciale termijnen te bespoedigen. In dit Uitvoeringsprogramma worden achtereenvolgend (1) de algemene (vierjarige) doelen voor de uitvoering van onze U&H-taken weergegeven, (2) de te monitoren indicatoren, (3) op te pakken actiepunten en (4) een overzicht (van de verwachte) uitvoering van de reguliere (wettelijke) U&H-taken. Aangevuld met (5) capaciteit & middelen en (6) kwaliteitsborging. De prioriteiten voor 2025 staan weergegeven in de Omgevingsanalyse, bijlage C van de U&H-strategie 2025-2028.

1. Rijswijk is een fijne plek om te wonen, werken en verblijven en waar mensen zich graag inzetten voor hun stad

afbeelding binnen de regeling

2. INDICATOREN

Gedurende de beleidsperiode worden de gestelde doelen gemonitord. Hiervoor zijn de volgende meetbare indicatoren opgesteld:

  • *

    In 80%-100% van alle aanvragen is de aanvraag getoetst conform het Toetsprotocol; (1b)

  • *

    In 80%-100% van alle vergunningen/meldingen is toezicht gehouden conform het Toezichtprotocol;(1b)

  • *

    In 60%-80% leidt een conceptaanvraag tot een volledige en juiste aanvraag; (1c)

  • *

    We streven ernaar om tenminste 75% van de evenementenvergunningen minimaal 6 weken voorafgaand aan het evenement te verstrekken; (1c)

  • *

    Maximaal 10% gegronde verzoeken om handhaving t.o.v. het totaal aantal ingediende verzoeken; (2a)

  • *

    Maximaal 10% gegronde bezwaren t.o.v. totaal aantal ingediende bezwaren; (2a)

  • *

    Maximaal 2% gegronde beroepen t.o.v. totaal aantal ingediende beroepen; (2a)

  • *

    90% van de bezwaarschriften leiden niet tot herroeping van het besluit; (2a)

  • *

    We streven ernaar om minimaal 15 controles uit te voeren met de pandbrigade; (3b)

  • *

    (Minimaal) 2 bouwmeldingen en dossier bevoegd gezag worden (volledig) inhoudelijk beoordeeld; (2c)

  • *

    ≤ 8 weken wordt gereageerd op een verzoek om handhaving;(3a)

Naast de meetbare indicatoren zijn er ook (per jaar) een aantal actiepunten geformuleerd. Deze staan onder nummer 3.

3. ACTIEPUNTEN 2025

  • *

    Evalueren en aanscherpen van het proces van de intaketafel en de omgevingstafel(s). (1a)

  • *

    Vormgeven open- en/of gesloten normen in het omgevingsplan. (1a)

  • *

    Evaluatie van de handhavingsprioriteiten (bouw en openbare ruimte); (3a)

  • *

    Opstellen beleidsregels Wet goed verhuurderschap/wet betaalbare huur; (3a)

  • *

    Opstellen beleidsregels intrekken ongebruikte omgevingsvergunningen; (3a)

  • *

    Functieprofielen toezichthouders en handhavers; (4a)

  • *

    Herzien verordening kwaliteit i.v.m. veranderde wettelijke grondslag (Wabo naar Ow). (4b)

  • *

    Opstellen handhavingsarrangement gemeente- politie. (3c)

  • *

    Op alle uitgaande stukken (besluiten en meldingen) vergunningen en handhavings-beschikkingen passen we het 4-ogen principe toe; (4b)

  • *

    Op de berekening van de leges en de opgevoerde legesgrondslag passen we het 4-ogenprincipe toe;(4b)

  • *

    De benodigde documenten worden volledig en tijdig gereed gemaakt in het kader van het IBT; (4a)

  • *

    Jaarlijks wordt gerapporteerd over de gemeentelijke zorgplicht (Kwaliteitscriteria). (4b)

4. (VERWACHTE) UITVOERING VAN DE REGULIERE U&H-TAKEN 2025

Vergunningverlening

  • *

    Aantal af te geven vergunningen wordt geschat op: 600

Toezicht en Handhaving

  • *

    Aantal controles totaal wordt geschat op: 600 inspecties

  • *

    Aantal controles illegale bouw: 60 inspecties

  • *

    Aantal controles ondermijning en veilige huisvesting arbeidsmigranten: 200 inspecties

Onze handelswijze bij overtredingen met een:

  • *

    ´Zeer Hoog´ risico worden direct opgepakt.

  • *

    ‘Hoog’ risico worden binnen 28 dagen opgepakt.

  • *

    ‘Gemiddeld’ risico worden binnen 8 weken opgepakt.

  • *

    ´(Zeer) Laag´ risico worden alleen opgepakt indien er een formeel verzoek om handhaving is ingediend.

Tijdens de beoordeling van een ontvangen klacht, melding of verzoek om handhaving wordt gekeken naar de aard en de ernst van de onder ogen gebrachte situatie. Indien uit de beoordeling blijkt dat de situatie ernstig, onveilig en/of gevaarlijk is krijgt deze voorrang op situaties die minder ernstig, minder onveilig en/of minder gevaarlijk zijn.

5. CAPACITEIT & MIDDELEN

Voor de doelen, actiepunten en de uitvoering van de verwachte reguliere taken voor 2025 is in de begroting voldoende beschikbare capaciteit, deels vaste medewerkers en deels inhuur en financiële middelen veilig gesteld. Tijdens de uitvoering worden de capaciteit en de financiële middelen constant bewaakt. In het jaarverslag U&H-taken wordt de uitvoering van voorliggend uitvoeringsprogramma en de U&H-strategie geëvalueerd.

6. KWALITEITSBORGING (rapportage gemeentelijke zorgplicht)

Met ingang van voorliggend Uitvoeringsprogramma wordt jaarlijks gerapporteerd over de gemeentelijk zorgplicht op basis van afdeling 18.3 van de Omgevingswet (vigerende set: Kwaliteitscriteria 3.0).

  • *

    Rijswijk wijkt gemotiveerd af op deskundigheid 8 en 11: Behandelen juridische zaken > handhaving en BOPA en Bouwfysica;

  • *

    Rijswijk wijkt gemotiveerd af op de procescriteria: Organisatie en kwaliteitssysteem.

  • *

    Rijswijk voldoet niet (volledig) op de deskundigheid 8: Behandelen juridische zaken > vergunningverlening. T.o.v. 2023 is er formatie beschikbaar maar niet voldoende om te voldoen aan de criteria en gelet op de werkvoorraad niet voldoende om gemotiveerd af te wijken;

  • *

    Rijswijk voldoet niet (volledig) op deskundigheid 13: Constructieve veiligheid. Voor deze deskundigheden is het opportuun om een voldoende flexibele aan te houden om de tekorten aan capaciteit bij piekbelasting in te vullen.

Ondertekening