Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736722
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736722/1
PROTOCOL CAMERATOEZICHT GEMEENTELIJKE GEBOUWEN 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 18-03-2025
Intitulé
PROTOCOL CAMERATOEZICHT GEMEENTELIJKE GEBOUWEN 2025Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Montfoort:
overwegende dat de bescherming van de privacy van de bezoekers, medewerkers en bestuurders van het Huis van Montfoort en het afvalscheidingsstation van de gemeentewerf van de gemeente Montfoort en overige gemeentelijke gebouwen, een integer gebruik van een camerasysteem het noodzakelijk maken een protocol op te stellen.
Mede gelet op in artikel 6, lid 1, sub f en de overige bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en artikel 3, tweede lid, Arbeidsomstandighedenwet
besluiten vast te stellen het
PROTOCOL CAMERATOEZICHT GEMEENTELIJKE GEBOUWEN 2025
Artikel 1 Begripsbepaling
Begrippen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet die in dit protocol worden gebruikt hebben dezelfde betekenis.
In dit protocol wordt verstaan onder:
a. Betrokkene: als bedoeld in artikel 4 lid onder 1 AVG; degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft zijnde een bezoeker, medewerker of bestuurder van de gemeentelijke locatie.
b. Camerabeelden: de door het camerasysteem verkregen en geregistreerde beelden.
c. Camerasysteem: het geheel van camera’s dat is geplaatst bij de ingang van het Huis van Montfoort, de klantenbalies en de personeelsingang, op het afvalscheidingsstation van de gemeentewerf en in en rondom andere gemeentelijke gebouwen.
d. Derde: als bedoeld in artikel 4 lid onder 1 AVG; zijnde een andere persoon of partij dan de medewerkers of bestuurders van de gemeente Montfoort en de leverancier van het Camerasysteem.
e. Gemeente: de gemeente Montfoort.
f. Incident: een strafbaar feit, ongeval of andere overlast gevende gedraging of gebeurtenis die gevaar of dreigend gevaar vormt voor de gezondheid of veiligheid van personen of de bewaking van zaken in het Huis van Montfoort, het afvalscheidingsstation van de gemeentewerf en in- en rondom andere gemeentelijke gebouwen.
g. Verwerkingsverantwoordelijke: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Montfoort is de verwerkingsverantwoordelijke zoals bedoeld in artikel 4, zevende lid, van de AVG.
h. Gemeentesecretaris: algemeen directeur van de ambtelijke organisatie.
i. Privacy Officer: degene die de naleving van de privacywet en -regelgeving binnen de organisatie bewaakt.
j. Beheerder: degene die verantwoordelijk is voor het technisch beheer en onderhoud van het camerasysteem.
k. Locatie: terrein en/of gebouw van de gemeente Montfoort waar cameratoezicht plaatsvindt voor de in artikel 2 genoemde doelen, te weten; het Huis van Montfoort , Kasteelplein 5 te Montfoort en het afvalscheidingsstation van de Gemeentewerf, IJsselveld 18a te Montfoort en overige gemeentelijke gebouwen.
l. Verordening/AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming.
m. Protocol: Protocol Cameratoezicht gemeentelijke gebouwen 2025.
Artikel 2 Doel van cameratoezicht
1. De verwerking van persoonsgegevens geschiedt alleen voor:
- a.
de bescherming van de veiligheid en gezondheid van personen in/en op de locaties incidenten;
- b.
de beveiliging van de personeelsingang (indien van toepassing en/of andere locaties aan de buitenzijde/omgeving van het gebouw);
- c.
de bescherming van eigendommen tegen diefstal en vernieling;
- d.
het vastleggen van incidenten.
2. Het cameratoezicht wordt niet gebruikt voor het volgen en/of het controleren van medewerkers dan wel inwoners of bezoekers.
Artikel 3 Kenbaarheid, soort gegevens
1. Voor het publiek op de locaties Kasteelplein 5 en IJsselveld 18a, en andere gemeentelijke gebouwen is het kenbaar dat er gebruik wordt gemaakt van camera’s door middel van tekens (informatieborden en/of pictogrammen) die duidelijk zichtbaar zijn aangebracht op of bij de toegangsdeuren of bij het toegangshek. Voor andere gemeentelijke gebouwen zal door middel van informatieborden en/of pictogrammen het cameratoezicht kenbaar gemaakt worden.
2. Alle medewerkers en bestuurders van de gemeente worden na de inwerkingtreding van dit cameraprotocol geïnformeerd.
3. Met behulp van een camerasysteem worden beeldopnamen en gegevens bij beweging digitaal vastgelegd waardoor gedurende 24 uur per dag camerabeelden worden opgenomen.
4. Er worden geen geluidsopnamen gemaakt.
5. Camerabeelden worden opgeslagen en kunnen bij een incident worden gebruikt om personen te identificeren.
6. De persoonsgegevens die worden verwerkt zijn:
- a.
camerabeelden van betrokkenen.
- b.
gegevens met betrekking tot het tijdstip waarop, de datum waarop en de plaats waar de beeldopnamen zijn gemaakt.
Artikel 4 Taken en verantwoordelijkheden
1. De verwerkingsverantwoordelijkheid voor het cameratoezicht ligt bij het college van burgemeester en wethouders.
2. De gemeentesecretaris is verantwoordelijk voor de zorgvuldige verwerking en het toezicht en de controle op de goede werking van het camerasysteem.
3. De beheerder mag voor de doeleinden, zoals vermeld in artikel 2 van dit protocol, het camerasysteem bedienen en/of beelden live bekijken en terugkijken onder de voorwaarden zoals bepaald in dit protocol.
4. Het technisch beheer en onderhoud van het camerasysteem valt onder de verantwoordelijkheid van de beheerder. De beheerder draagt ook zorg voor de fysieke beveiliging: de ruimte waar de apparatuur staat opgesteld en beeldmateriaal aanwezig is en beelden worden bewaard. Bij het uitvoeren van applicatiebeheer is de beheerder aanwezig.
5. Als zich een incident voordoet en onderzoek van de beeldopnamen noodzakelijk is dan is de beheerder aangewezen om:
- a.
de beeldopnamen zo snel mogelijk te analyseren en te evalueren, zodat deze niet langer dan noodzakelijk bewaard blijven.
- b.
indien de beeldopnamen moeten worden bewaard voor onderzoek, worden de betreffende beeldopnamen gekopieerd of overgeschreven naar een afzonderlijk beveiligd opslagmedium. Hiervan wordt een registratie bijgehouden. Na afhandeling van het incident wordt opdracht gegeven tot het vernietigen van de beeldopnamen.
Artikel 5 Toegang tot en verstrekking van persoonsgegevens
1. Toegang tot de camerabeelden wordt zoveel mogelijk beperkt. In beginsel hebben alleen daartoe aangewezen personen die vanuit hun takenpakket bevoegd zijn, zoals omschreven in artikel 4 en dit artikel, toegang tot het camerasysteem en de camerabeelden.
2. Toegang tot het camerasysteem door de leverancier kan alleen op basis van een beveiligde inlogprocedure.
3. De camerabeelden worden alleen verstrekt aan derden als dit verenigbaar is met het doel van de verwerking van persoonsgegevens, zoals bepaald in artikel 2, of als er een wettelijke verplichting is.
4. Beeldopnamen worden in geval van incidenten aan de politie verstrekt indien hierom uitdrukkelijk door de politie wordt verzocht onder verwijzing naar de wettelijke regeling die daaraan ten grondslag ligt dan wel indien dit noodzakelijk is voor hun publiekrechtelijke taakuitvoering.
5. De Privacy Officer beoordeelt of de camerabeelden geschikt zijn om ter beschikking te worden gesteld aan derden met inachtneming van geldende wet- en regelgeving.
6. Indien bij het incident medewerkers betrokken zijn, dan informeert de Privacy Officer de gemeentesecretaris. Bij raadsleden informeert de Pricacy Officer de voorzitter van de raad en bij collegeleden informeert de Privacy Officer de (loco) burgemeester én de gemeentesecretaris. Indien bij een incident de gemeentesecretaris betrokken is, dan informeert de Privacy Officer de burgemeester én loco burgemeester.
7. Als de Privacy Officer heeft beoordeeld dat de camerabeelden geschikt zijn, maakt de beheerder een kopie van de betreffende beeldopnamen door deze naar een extern beveiligd opslagmedium (zoals bijvoorbeeld een DVD of USB-stick) te kopiëren.
8. Alvorens tot het verstrekken van een kopie van de beeldopnamen wordt overgegaan, dient de ontvanger van de beeldopnamen zich te legitimeren tegenover de beheerder. De ontvanger van de beeldopnamen tekent voor ontvangst alsmede voor het zorgvuldig en integer gebruik van de beeldopnamen, onder vermelding van datum en tijd.
9. De Functionaris Gegevensbescherming heeft in het kader van de AVG te allen tijde toegang tot de camerabeelden, om te toetsen of de verwerking van persoonsgegevens voldoet aan de AVG.
Artikel 6 Bewaartermijn en verwijdering van persoonsgegevens
1. De camerabeelden wordt maximaal vier weken bewaard.
2. Na verstrijken van deze termijn worden de camerabeelden onomkeerbaar gewist, tenzij:
- a.
op de camerabeelden een incident zichtbaar is. In dat geval is het noodzakelijk de camerabeelden langer te bewaren en wel totdat het incident is opgelost of totdat de camerabeelden voor de oplossing van het incident niet meer nodig zijn.
- b.
een inzageverzoek conform artikel 8 van dit protocol is ingediend. In dat geval worden de camerabeelden bewaard totdat is beslist op het inzageverzoek en, voor zover het verzoek wordt toegekend, de betrokkene inzage in de camerabeelden heeft gehad.
Artikel 7 Geheimhoudingsplicht
Eén ieder die onder gezag van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt dan wel de beelden bekijkt, is verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hem uit dien hoofde bekend wordt, tenzij een wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.
Artikel 8 Inzagerecht (artikel 15 van de AVG)
1. Een ieder kan de verwerkingsverantwoordelijke verzoeken hem mede te delen of van hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt en welke persoonsgegevens dat betreffen. In beginsel heeft betrokkene slechts recht op inzage in beeldopnamen waarop de betrokkene te zien is.
2. Bij een verzoek om inzage dient de verzoeker het tijdstip en de tijdsduur van de beelden waarvan hij inzage verlangt, aan te geven.
3. De Privacy Officer beoordeelt de geschiktheid van de beelden in het kader van het ter inzage stellen aan betrokkenen.
4. Indien de Privacy Officer twijfelt aan de identiteit van de verzoeker kan hij verlangen dat de verzoeker hem bescheiden toont waaruit zijn identiteit blijkt of een identiteitsbewijs overlegt. Zo nodig dient verzoeker zich in persoon te vervoegen bij de Privacy Officer ter deugdelijke vaststelling van zijn identiteit. De termijn zoals bedoeld in artikel 5 wordt hierdoor opgeschort tot het tijdstip dat het gevraagde bewijs is geleverd.
5. Op een verzoek op inzage in beeldopnamen wordt beslist na een belangenafweging door de verantwoordelijke, waarbij het belang van betrokkene bij inzage van het beeldopnamen wordt afgewogen tegen overige belangen, waaronder:
- a.
de veiligheid van de staat;
- b.
de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten;
- c.
gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen;
- d.
het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen als bedoeld onder b en c;
- e.
de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.
Artikel 9 Verstrekking persoonsgegevens
1. De persoonsgegevens worden door de verwerkingsverantwoordelijke slechts verstrekt aan de politie, indien dit verenigbaar is met de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens door verwerkingsverantwoordelijke zijn verzameld en met inachtneming van het bepaalde in de AVG. Dit betekent dat als de politie vraagt om de camerabeelden, de verwerkingsverantwoordelijke zal beoordelen of de verstrekking verenigbaar is met de doeleinden waarvoor deze zijn verzameld. In het geval de politie de camerabeelden vordert op basis van een van de situaties in het Wetboek van Strafvordering, dan is verwerkingsverantwoordelijke verplicht om hieraan mee te werken.
2. Indien de verwerkingsverantwoordelijke heeft beoordeeld dat de beeldopnamen kunnen worden verstrekt, maakt de Privacy Officer in samenwerking met de beheerder een kopie van de betreffende beeldopnamen door deze naar een daarvoor geschikt en beveiligd opslagmedium te kopiëren.
3. Alvorens tot het verstrekken van een kopie van de beeldopnamen wordt overgegaan, dient de ontvanger van de beeldopnamen zich te legitimeren tegenover de Privacy Officer.
Artikel 10 Overige verzoeken op grond van de AVG
Naast een verzoek om inzage of verstrekking van persoonsgegevens kan betrokkene de verantwoordelijke ook verzoeken om rectificatie, wissen, of beperking van de verwerking van persoonsgegevens van de betrokkene. De bepalingen van artikel 8 zijn zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing. Verzoeken in deze strekking zal de Privacy Officer in behandeling nemen.
Artikel 11 Bezwaar
De betrokkene kan bij de verwerkingsverantwoordelijke bezwaar maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens waarbij betrokkene aan kan tonen dat de verwerking nadelige gevolgen voor hem kan hebben.
Artikel 12 Beveiliging persoonsgegevens
1. Er zijn passende technische en organisatorische maatregelen genomen op de persoonsgegevens tegen verlies of diefstal of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking te beschermen.
2. Medewerkers van de leverancier van het camerasysteem zijn alleen gerechtigd benodigde software te installeren en te controleren op het functioneren van het camerasysteem. Bekijken van beelden is niet toegestaan, tenzij wordt voldaan aan artikel 5 van dit Protocol.
Artikel 13 Verwerkers
De verwerkingsverantwoordelijke legt de afspraken tussen hem en verwerker(s) over de omgang met persoonsgegevens die verwerker ten behoeve van verwerkingsverantwoordelijke verwerkt, in een schriftelijke overeenkomst vast.
Artikel 14 Verband en koppeling aan andere verzameling persoonsgegevens
De verzameling persoonsgegevens heeft geen verbanden met een andere verzameling van persoonsgegevens en is niet gekoppeld aan een andere verzameling van persoonsgegevens.
Artikel 15 Evaluatie cameratoezicht
De verwerkingsverantwoordelijke evalueert eens per jaar of de doelen welke met het cameratoezicht worden beoogd, gehaald worden. Indien geconstateerd wordt dat de doelen niet worden gehaald, gaat de verantwoordelijke over tot de noodzakelijke aanpassingen.
Artikel 16 Ondernemingsraden
1. Een camerasysteem dat meekijkt of opnames maakt, kan worden beschouwd als een personeelsvolgsysteem in de zin van artikel 27 Wet op de Ondernemingsraden. Voor de vaststelling van dit protocol is instemming vereist door de ondernemingsraad.
2. De ondernemingsraad heeft tijdens de vergadering van 1 december 2022 instemming aan dit protocol verleend.
3. Bij een relevante wijziging van het protocol of bij een relevante verandering in het cameratoezicht, wordt de Ondernemingsraad geïnformeerd en zo nodig opnieuw om instemming gevraagd.
Artikel 17 Onvoorzien
In gevallen waarin dit protocol niet voorziet, beslist de Gemeentesecretaris in overeenstemming met de Functionaris Gegevensbescherming.
Artikel 18 Intrekking oude regeling
Het ‘-’ ‘Protocol cameratoezicht Huis van Montfoort en afvalscheidingsstation gemeentewerf 2022’, welke in de collegevergadering van 13 december 2022 is vastgesteld, wordt tegelijkertijd met de inwerkingtreding van dit protocol, ingetrokken.
Artikel 19 Slotbepaling
1. Dit protocol kan aangehaald worden als “Protocol cameratoezicht gemeentelijke gebouwen 2025.
2. Dit protocol treedt één dag na bekendmaking in werking.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het College van Burgemeester en Wethouders, gehouden op 4 maart 2025
de secretaris, M.H. van der Veer
de burgemeester, mr. P.J. van Hartskamp-de Jong
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl