Besluit Mandaat, volmacht en machtiging Bronckhorst 2025

Geldend van 15-03-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Besluit Mandaat, volmacht en machtiging Bronckhorst 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst en de burgemeester van de gemeente Bronckhorst ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

gelet op de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Gemeentewet, alsmede op de betreffende bepalingen in bijzondere wetten;

en de daarvoor in de plaats tredende wet- en regelgeving, voor zover de aard en strekking niet wezenlijk verandert

BESLUITEN:

vast te stellen het Besluit Mandaat, volmacht en machtiging Bronckhorst 2025

Artikel 1 Begripsomschrijving

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Besluit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1:3 Awb;

  • b.

    Machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • c.

    Manager: lid van het ontwikkelteam;

  • d.

    Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • e.

    Mandaatgever: het bestuursorgaan dat de oorspronkelijke wettelijke bevoegdheid heeft en deze aan een ander mandateert;

  • f.

    Mandaathouder: de functionaris die namens het bestuursorgaan een bevoegdheid uitoefent;

  • g.

    Medewerker: een bij de gemeente in dienst zijnde ambtenaar of een ingehuurde persoon;

  • h.

    Ontwikkelteam: het ontwikkelteam (OT) bestaat uit managers;

  • i.

    Portefeuillehouders: de afzonderlijke leden van het college;

  • j.

    Teamleider(s) cluster Participatie: onder de manager participatie werkzame leidinggevende van het cluster Participatie zijnde een teamleider participatie Noord en een teamleider participatie Zuid;

  • k.

    Teamleider(s) cluster Buiten: onder de manager Buiten werkzame leidinggevende van een Team Groen/Tractie, een Team Bedrijfsbureau en een Team Civiel/Techniek van het cluster Buiten, zijnde een teamleider Buitendienst;

  • l.

    Teamleiders(s) cluster Openbare Veiligheid, Toezicht en Handhaving (OV&T&H): onder de manager Openbare Veiligheid, Toezicht en Handhaving werkzame leidinggevende van het cluster OV&T&H zijnde een teamleider;

  • m.

    Volmacht: de bevoegdheid om in naam van de volmachtgever privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • n.

    Volmachtgever: degene die volmacht verleent;

Artikel 2 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van dit mandaatbesluit wordt via de schakelbepaling van artikel 10:12 van de Awb onder mandaat tevens begrepen het op grond van volmacht dan wel machtiging verrichten van respectievelijk privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in artikel 1:3 van de Awb.

Artikel 3 Inhoud mandaat

De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen omvat tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

Artikel 4 Algemene bepalingen

  • 1. Het college en de burgemeester van de gemeente Bronckhorst verlenen de afzonderlijke collegeleden, de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de managers, de teamleider(s) cluster Participatie, teamleider(s) cluster Buiten en teamleider(s) cluster Openbare veiligheid, Toezicht en Handhaving en de medewerkers die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur het mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige (rechts)handelingen te verrichten, waaronder de vertegenwoordiging in rechte, die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn.

  • 2. Het college en de burgemeester van de gemeente Bronckhorst verlenen aan de griffie het mandaat tot het nemen van besluiten tot het aangaan van overeenkomsten ten behoeve van de gemeenteraad als bedoeld in artikel 160 lid 1 sub d van de Gemeentewet.

  • 3. Het gestelde in het eerste lid geldt uitsluitend wanneer is voldaan aan de voorwaarden zoals genomen in artikel 5 en wanneer geen sprake is van een van de uitzonderingsgronden uit dat artikel.

  • 4. De mandaathouder heeft tevens de bevoegdheid het in het eerste lid bedoelde mandaatbesluit te ondertekenen.

  • 5. Naast de mandaten die op basis van deze algemene mandatenregeling worden verleend, kunnen er ook individuele mandaten worden verleend.

  • 6. Het college en de burgemeester kunnen instructies geven over de wijze waarop de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend.

  • 7. De mandaathouder overlegt met de portefeuillehouder voordat hij gebruikmaakt van het mandaat als:

    • a.

      Het besluit of de (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of op en andere manier gevoelig kan worden aangemerkt. Daarvan is in ieder geval sprake als de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal inwoners, bedrijven, verenigingen of stichtingen; of

    • b.

      De aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid of naar verwachting zal leiden.

Artikel 5 Voorwaarden en uitzonderingen mandaatverlening

  • 1. Het in het artikel 4, eerste lid, bedoelde mandaat komt de mandaathouder slechts toe, voor zover de uitoefening van de bevoegdheid overeenstemt met de taken en verantwoordelijkheden van de organisatie-eenheid c.q. taakveld waarbinnen de betreffende persoon werkzaam is.

  • 2. De in bijlage 1 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester.

  • 3. De in bijlage 2 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

  • 4. De in bijlage 3 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de manager(s).

  • 5. De in bijlage 4 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de teamleider cluster Openbare Veiligheid, Toezicht en Handhaving.

  • 6. De in bijlage 5 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de teamleider cluster Participatie.

  • 7. De in bijlage 6 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de teamleider cluster Buiten.

  • 8. Ondermandaat is niet toegestaan, tenzij het college of de burgemeester ten aanzien van een bepaalde bevoegdheid hebben aangegeven dat ondermandaat wel is toegestaan.

  • 9. Geen mandaat wordt verleend als artikel 10:3 van de Awb van toepassing is.

  • 10. De budgethoudersregeling, de financiële verordening, het Treasurystatuut en het inkoop- en aanbestedingsbeleid dienen in acht te worden genomen.

  • 11. Het doorgeven van een volmacht (substitutie) of machtiging is wel toegestaan.

Artikel 6 Specifieke mandaten aan derden

  • 1. Verlening van mandaat aan een mandaathouder die niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, behoeft de instemming van de mandaathouder en in voorkomend geval van degene onder wiens verantwoordelijkheid de gemandateerde werkt.

  • 2. Mandaat tot het uitoefenen van bevoegdheden en taken die aan een Gemeenschappelijke Regeling zijn opgedragen valt niet onder dit besluit.

  • 3. Mandaat tot het uitoefenen van taken en bevoegdheden die door middel van een overeenkomst aan een derde zijn opgedragen, valt niet onder dit besluit, tenzij dit mandaat alsnog is benoemd in bijlage 7.

  • 4. Voor zover aan overige derden een specifiek mandaat wordt verleend, zijn deze opgenomen in bijlage 7.

  • 5. Het specifieke mandaat laat onverlet de werking van het algemeen mandaat.

  • 6. De algemene uitzonderingen zoals genoemd in bijlage 1 zijn onverkort van toepassing op specifieke mandaten.

Artikel 7 Plaatsvervanging

  • 1. Indien het mandaat, de volmacht of machtiging aan een bepaalde medewerker wordt verleend, wordt daarmee het mandaat, de volmacht of machtiging eveneens geacht te zijn verleend aan de hiërarchisch hoger geplaatsten, zoals de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de manager(s) en de teamleider(s) cluster Participatie, teamleider(s) cluster Buiten en teamleider(s) cluster Openbare veiligheid, Toezicht en Handhaving.

  • 2. Bij afwezigheid of verhindering van de manager als bedoeld in het eerste lid, kan deze worden vervangen door een andere manager die op dat moment tijdelijk waarneemt.

Artikel 8 Wijze van ondertekenen

Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen, als volgt:

“Namens het college van burgemeester van wethouders van Bronckhorst” of “Namens de burgemeester van Bronckhorst”,

Handtekening

Naam mandaathouder

Functie mandaathouder

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag nadat deze is bekendgemaakt en geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024.

Artikel 10 Intrekking oude besluiten

Met het inwerkingtreden van het gewijzigde besluit mandaat, volmacht en machtiging Bronckhorst 2025 worden de volgende mandaatbesluiten ingetrokken:

  • -

    Besluit mandaat, volmacht en machtiging 2024 van de gemeente Bronckhorst;

  • -

    Besluit mandaat, volmacht en machtiging Omgevingswet van de gemeente Bronckhorst;

  • -

    Mandaatbesluit uitvoering inning eigen bijdrage ontheemden Oekraïne.

Artikel 11 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Mandaatbesluit Bronckhorst 2025’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst op 4 maart 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst

de secretaris

M.J.J. Rommers

de burgemeester

P.J.M. van Domburg

en aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Bronckhorst op 4 maart 2025

Burgemeester van de gemeente Bronckhorst

P.J.M. van Domburg

VOLMACHT BURGEMEESTER

De burgemeester van de gemeente Bronckhorst;

gelet op artikel 171 lid 2 van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT:

  • I.

    Volmacht te verlenen aan:

    de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de managers, de teamleider(s) cluster Participatie, teamleider(s) cluster Buiten en teamleider(s) cluster Openbare veiligheid, Toezicht en Handhaving, de medewerkers en de griffier, die krachtens door het college van burgemeester en wethouders of door de burgemeester genomen mandaatbesluiten als mandatarissen bevoegd zijn tot het uitoefenen van bevoegdheden, indien en voor zover de vertegenwoordiging buiten rechte voortvloeit uit de uitoefening van deze bevoegdheden;

  • II.

    Volmacht te verlenen aan:

    • a.

      de voorzitter van de werkgeverscommissie of diens plaatsvervanger voor het ondertekenen van de arbeidsovereenkomsten van de (plaatsvervangend) griffier;

    • b.

      de griffie voor het ondertekenen van de arbeidsovereenkomsten voor de overige op de griffie werkzame medewerkers;

een en ander voor zover niet in andere, bijzondere besluiten van de burgemeester volmacht is gegeven tot vertegenwoordiging buiten rechte door anderen dan de onder I, en II genoemden.

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 4 maart 2025,

Burgemeester van de gemeente Bronckhorst,

P.J.M. van Domburg

Bijlage 1 Niet gemandateerde bevoegdheden van het college en de burgemeester

Algemeen

  • 1.

    Het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften.

  • 2.

    In geval van een bevoegdheid die in een wettelijke regeling expliciet wordt uitgezonderd van mandaat en derhalve geacht wordt voorbehouden te zijn aan het desbetreffende orgaan aan wie het is toebedeeld.

  • 3.

    Het voorgenomen besluit een overschrijding van een budget of krediet tot gevolg heeft dan wel een groot financieel risico met zich brengt.

  • 4.

    Als een lid van het college of de manager danwel teamleider van de mandaathouder heeft aangegeven dat hij/zij het voorstel aan de mandaatgever wenst voor te leggen.

  • 5.

    Als de mandaatgever heeft aangegeven zelf te willen besluiten.

  • 6.

    Indien de mandaathouder een persoonlijk belang heeft bij de uitoefening van de bevoegdheden, dan vindt besluitvorming plaats door de hiërarchisch hogergeplaatste persoon op de afdeling.

Publiekrecht

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de gemeenteraad.

  • 2.

    Het afleggen van verantwoording, het informeren en raadplegen van de gemeenteraad.

  • 3.

    Het nemen van een besluit dat is voorbereid met de uniforme openbare voorbereidingsprocedure.

  • 4.

    Voordracht voor of benoeming van personen op grond van een wettelijk voorschrift betreft anders dan het aangaan van een dienstverband.

  • 5.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels.

  • 6.

    Het beslissen op bezwaar wanneer het primaire besluit niet in mandaat is genomen.

  • 7.

    Het beslissen op bezwaar waarbij wordt afgeweken van het advies van de Adviescommissie voor bezwaarschriften.

  • 8.

    Het beslissen ten aanzien van een ingediende klacht op grond van hoofdstuk 9 Awb, behalve in gevallen als bedoeld in artikel 9:8 lid 1 van de Awb of als er geen sprake is van een klacht als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Awb.

  • 9.

    Het instellen van commissies als bedoeld in artikel 83 en 84 Gemeentewet.

  • 10.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.

  • 11.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in organen van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 12.

    Het nemen van besluiten t.a.v. alternatieve geschillenbeslechting, zoals mediation.

  • 13.

    Het nemen van een aanwijzingsbesluit op grond van de APV of andere gemeentelijke verordeningen die een grondslag bevatten voor het nemen van aanwijsbesluiten.

  • 14.

    Het indienen van een zienswijze, het maken van bezwaar, het indienen van beroep of hoger beroep (zowel bestuursrechtelijk- als civielrechtelijk) of het verzoeken om een voorlopige voorziening in een bestuursrechtelijke procedure.

Privaatrecht

  • 1.

    Het besluit tot oprichting van of deelneming in rechtspersonen.

  • 2.

    Het afgeven van borgstellingen, uitgezonderd de borgstelling voor kredieten in het kader van een schuldhulpverleningstraject.

  • 3.

    Het aanvragen van surseance van betaling of faillissement.

  • 4.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van een schenking, erfstelling of legaat.

  • 5.

    Het besluit tot het doen van een schenking.

  • 6.

    Besluiten tot het aangaan van civiele procedures.

  • 7.

    Het nemen van besluiten t.a.v. alternatieve geschillenbeslechting, zoals mediation.

  • 8.

    Besluiten tot het treffen van een schikking boven € 2.500, -.

  • 9.

    Het beslissen inzake aansprakelijkstelling waarvan eerst de verwachting was dat deze onder de verzekeringspolis valt, en na uitspraak van de verzekeraar blijkt dat dit niet het geval is, boven een bedrag van € 2.500, - per geval.

  • 10.

    Besluiten tot het aangaan van convenanten, intentieverklaringen en bestuursovereenkomsten.

  • 11.

    Besluiten om een privaatrechtelijke rechtshandeling te verrichten in gevallen waarvoor de gemeenteraad heeft verzocht om van tevoren te worden ingelicht.

  • 12.

    Het verstrekken van kapitaal aan instellingen en ondernemingen.

  • 13.

    Het verlenen van een machtiging tot het vertegenwoordigen van de gemeente in een bestuursrechtelijke-, strafrechtelijke- of privaatrechtelijke procedure.

Personeelsaangelegenheden van het college

  • 1.

    Alle rechtshandelingen ten aanzien van de gemeentesecretaris/directeur, zoals: het aangaan, wijzigen en beëindigen/ontbinden/opzeggen van een arbeidsovereenkomst, schorsing, het overeenkomen van salaris bij aanvang van de arbeidsovereenkomst, het geven van extra salarisverhoging en persoonlijke toelage(n).

Bevoegdheden burgemeester

  • 1.

    Het opleggen, intrekken of verlengen van een huisverbod krachtens de Wet tijdelijk huisverbod.

  • 2.

    Het sluiten van een woning (artikel 174a Gemeentewet en artikel 13b Opiumwet).

  • 3.

    Het instellen van cameratoezicht op openbare plaatsen.

  • 4.

    Het nemen van een crisismaatregel op grond van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.

  • 5.

    De in Hoofdstuk XI van de Gemeentewet aan de burgemeester toegekende bevoegdheden op het gebied van openbare orde en veiligheid, tenzij uitdrukkelijk gemandateerd.

  • 6.

    Alle bevoegdheden op grond van de Wet veiligheidsregio’s.

  • 7.

    Alle bevoegdheden op grond van de Wet aanpak woonoverlast en de daarop gebaseerde bepalingen in de APV.

  • 8.

    Het opleggen van een verblijfsontzegging op grond van de APV.

  • 9.

    Het opleggen en verlengen van een gebiedsverbod op grond van de APV.

  • 10.

    Het opleggen van een last onder dwangsom vanwege drugshandel op straat op grond van de APV.

Bijlage 2 mandaat voorbehouden aan gemeentesecretaris/algemeen directeur

Personeelsaangelegenheden

Bevoegdheden die gelden ten aanzien van alle (hiërarchisch ondergeschikte) medewerkers tenzij anders is vermeld.

  • 1.

    Het nemen van een beslissing om over te gaan tot schorsing en ontzeggen van de toegang tot het gemeentehuis of gemeentedienst.

  • 2.

    Alle rechtshandelingen ten aanzien van de managers en de medewerkers, zoals: het aangaan, wijzigen en beëindigen/ontbinden/opzeggen van een arbeidsovereenkomst, schorsing, het overeenkomen van salaris bij aanvang van de arbeidsovereenkomst, het geven van extra salarisverhoging en persoonlijke toelage(n).

  • 3.

    Het opzeggen, ontbinden of beëindigen van een arbeidsovereenkomst (alle ontslaggronden).

  • 4.

    Het aangaan van een vaststellingsovereenkomst, waarbij een vergoeding wordt toegekend.

  • 5.

    Het toepassen van de hardheidsclausule in de CAO of het Personeelshandboek.

  • 6.

    Het vaststellen van de definitieve functiebeschrijvingen.

  • 7.

    Het vaststellen van de formatie.

  • 8.

    Het indelen van een nieuwe functie in een HR21 normfunctie welke reeds in het huidige functieboek is vastgesteld.

  • 9.

    Het wijzigen of intrekken van het personeelshandboek.

Overige bevoegdheden

  • 1.

    Het voeren van het lokaal overleg met de vakbonden.

Bijlage 3 mandaat voorbehouden aan manager(s)

Personeelsaangelegenheden

Bevoegdheden die gelden ten aanzien van alle (hiërarchisch ondergeschikte) medewerkers tenzij anders is vermeld.

  • 1.

    Alle rechtshandelingen ten aanzien van de medewerkers van het desbetreffende cluster, zoals: het aangaan en wijzigen van een arbeidsovereenkomst, het overeenkomen van salaris bij aanvang van de arbeidsovereenkomst, het geven van extra salarisverhoging en persoonlijke toelage(n) en het opzeggen/ontbinden of beëindigen van de arbeidsovereenkomst, het afsluiten van een vaststellingsovereenkomst met vergoeding.

  • 2.

    Het verlenen van ontslag op eigen verzoek van de medewerker.

  • 3.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van alle overige bevoegdheden op grond van de CAO en het Personeelshandboek.

  • 4.

    Het aangaan en opzeggen van overeenkomsten met betrekking tot het inhuren van tijdelijk personeel, mits dit past binnen het beschikbare budget.

Overige bevoegdheden

  • 1.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om planschade en nadeelcompensatie, waarbij de toekenning niet meer dan € 50.000, - bedraagt.

  • 2.

    Het toepassen van de hardheidsclausule.

  • 3.

    Het verlenen van een opdracht bij:

    • a.

      werken met een opdrachtwaarde vanaf € 500.000, -, mits het valt binnen het budget.

    • b.

      leveringen en diensten met een opdrachtwaarde vanaf € 150.000, -, mits het valt binnen het budget, met uitzondering van producten van het sociaal domein binnen cluster Participatie;

  • 4.
    • a.

      Besluiten tot de aan- en verkoop van onroerende zaken tot een bedrag van € 100.000, -.

    • b.

      Besluiten tot de aan- en verkoop van onroerende zaken tot een bedrag van € 500.000, -, alleen als het past binnen de vastgestelde GREX of de grondprijsbrief.

  • 5.

    Het benoemen van de ambtenaren van de burgerlijke stand.

  • 6.

    Het nemen van besluiten tot het aanvragen van subsidie t.b.v. de gemeente.

  • 7.

    Het aangaan en opzeggen van verwerkersovereenkomsten.

  • 8.

    Het oninbaar verklaren van vorderingen tussen de € 5000, - en € 25.000, -.

  • 9.

    Het vaststellen van een formulier voor het indienen van een aanvraag.

  • 10.

    Het invullen/afgeven van een toestemmingsverklaring van de Kamer van Koophandel.

  • 11.

    Het aanwijzen van toezichthouders in de zin van de Algemene wet bestuursrecht en andere bijzondere wet- en regelgeving en het ondertekenen van de toezichthouders pasjes als legitimatiebewijs.

Bijlage 4 Mandaat voorbehouden aan teamleider(s) cluster Openbare Veiligheid, Toezicht en Handhaving

Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Alle rechtshandelingen ten aanzien van de medewerkers van het desbetreffende cluster, zoals: het aangaan en wijzigen van een arbeidsovereenkomst, het overeenkomen van salaris bij aanvang van de arbeidsovereenkomst, het geven van extra salarisverhoging en persoonlijke toelage(n) en het opzeggen/ontbinden of beëindigen van de arbeidsovereenkomst, het afsluiten van een vaststellingsovereenkomst met vergoeding.

  • 2.

    Het verlenen van ontslag op eigen verzoek van de medewerker.

  • 3.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van alle overige bevoegdheden op grond van de CAO en het Personeelshandboek.

  • 4.

    Het aangaan en opzeggen van overeenkomsten met betrekking tot het inhuren van tijdelijk personeel, mits dit past binnen het beschikbare budget.

NB: Dit onder de uiteindelijke personele verantwoordelijkheid van de manager.

Bijlage 5 Mandaat voorbehouden aan teamleider(s) cluster Participatie

Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Alle rechtshandelingen ten aanzien van de medewerkers van het desbetreffende cluster, zoals: het aangaan en wijzigen van een arbeidsovereenkomst, het overeenkomen van salaris bij aanvang van de arbeidsovereenkomst, het geven van extra salarisverhoging en persoonlijke toelage(n) en het opzeggen/ontbinden of beëindigen van de arbeidsovereenkomst, het afsluiten van een vaststellingsovereenkomst met vergoeding.

  • 2.

    Het verlenen van ontslag op eigen verzoek van de medewerker.

  • 3.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van alle overige bevoegdheden op grond van de CAO en het Personeelshandboek.

  • 4.

    Het aangaan en opzeggen van overeenkomsten met betrekking tot het inhuren van tijdelijk personeel, mits dit past binnen het beschikbare budget.

NB: Dit onder de uiteindelijke personele verantwoordelijkheid van de manager.

Bijlage 6 Mandaat voorbehouden aan teamleider(s) cluster Buiten

Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Goede gesprekken.

  • 2.

    Beoordelingsgesprekken.

  • 3.

    Verzuimgesprekken (preventief en frequent).

  • 4.

    Verlofregistratie en verlofopname.

  • 5.

    Arbo, uitvoering van de wetgeving, voorschriften, etc., op de gemeentewerf.

  • 6.

    Afstemmen benodigde opleidingen met de medewerkers, passend binnen het opleidingsplan.

  • 7.

    Verantwoordelijk voor de exploitatiebudgetten voor de uitvoering van de taken van de teams.

NB: De manager van cluster Buiten houdt de rechtspositionele en financiële personeelsverantwoordelijkheid.

Bijlage 7 mandaat aan derden

ANWB

Artikel 117 Wegenverkeerswet

De burgemeester verleent bevoegdheid tot afgifte van internationale rijbewijzen

Hoofddirecteur ANWB, de hoofddirecteur van de ANWB is bevoegd tot ondermandaat

De bevoegdheid is gemandateerd met inachtneming van de overeenkomst die op 19 augutus1998 tussen de VNG en de ANWB is gesloten

Brandweer Noord- en Oost Gelderland

Hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht

Het ondertekenen en verzenden van een controlebrief dat er geen overtredingen zijn geconstateerd en/of dat er geen vervolgacties nodig zijn

Brandweer Noord- en Oost Gelderland

Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)

Artikel 149, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 9.1 van de Regeling Voertuigen tot het verlenen van ontheffing

De bevoegdheid tot het verlenen van ontheffing van het bepaalde in de afdelingen 7, 8 en 14 van hoofdstuk 5 van de Regeling Voertuigen, voor de eisen en voorwaarden aan de inrichting van deze voertuigen gesteld en ten aanzien van het rijden met deze voertuigen waarvan de afmetingen en massa's de wettelijke maxima overschrijden.

De Algemeen Directeur van de Dienst Wegverkeer

Onder de volgende voorwaarden de algemeen Directeur van de Dienst Wegverkeer kan aan medewerkers in dienst van de Dienst Wegverkeer ondermandaat verlenen

Een beschikking als bedoeld in artikel 1 wordt verleend met omschrijving van de voertuigen waarvoor deze wordt afgegeven dan wel geweigerd, de wegen en weggedeelten waarvoor de ontheffing geldt, en overeenkomstig het bepaalde in artikel 9.3 van de Regeling Voertuigen alsmede het bepaalde in artikel 3:45 van de Algemene wet bestuursrecht.

De ontheffingen worden onderscheiden in langlopende ontheffingen en incidentele ontheffingen.

Langlopende ontheffingen worden verleend:

  • a.

    voor een geldigheidsduur van maximaal drie jaren;

  • b.

    voor een bepaald gebied, waarbij zo nodig bepaalde wegen worden uitgezonderd, of uitsluitend voor met namen genoemde wegen;

De gemandateerde dient de houder van de ontheffing erop te wijzen dat deze zich vooraf dient te overtuigen van de mogelijkheid van transport over de te berijden weg.

De gemandateerde zendt afschriften van zijn incidentele beschikkingen op basis van dit mandaat per omgaande toe aan het college.

De leges die verschuldigd zijn voor de behandeling van de ontheffingsaanvraag worden geïnd door de gemandateerde.

Per ontheffing wordt door de RDW een bedrag in rekening gebracht. Buiten dit ontvangt de gemandateerde geen vergoeding voor de op grond van het mandaat uitgevoerde werkzaamheden.

Per langlopende ontheffing draagt de gemandateerde geen afdracht af aan het college.

Artikel 149, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

De bevoegdheid tot het verlenen van ontheffingen voor zover noodzakelijk en direct samenhangend met de in lid 2 van dit artikel genoemde voertuigen.

de Algemeen Directeur van de Dienst Wegverkeer

idem

Regionale Organisatie Zelfstandigen (ROZ)

De diensten op het terrein van de zelfstandigen regeling worden uitgevoerd door de regionale organisatie zelfstandigen (ROZ). De ROZ is een organisatieonderdeel van de gemeente Hengelo Ov.

Zelfstandigenregelingen:

Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers

Zie tevens artikel 4 van de overeenkomst uitvoering zelfstandigen-regeling gemeente Bronckhorst (Z15959)

De volgende zelfstandigenregelingen uit te voeren en beslissingen te nemen:

  • 1.

    het besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004;

  • 2.

    de wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • 3.

    de Participatiewet, voor zover deze wet betrekking heeft op (mogelijk) ondernemerschap, dit inclusief de door de raad van de gemeente Bronckhorst op grond van deze wet vastgestelde verordeningen en het verlenen van bijzondere bijstand van algemene aard;

  • 4.

    de eventuele ter zake vervangende en andere toekomstige wetten en regelingen

  • 5.

    Uitvoering van de bevoegdheden die nodig zijn om zorg te dragen voor de uitvoering van de overeenkomst

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Hengelo.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hengelo zijn bevoegd deze bevoegdheden te ondermandateren aan daartoe aan te wijzen medewerkers.

Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO)

Uitvoering van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO)

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Hengelo.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hengelo zijn bevoegd deze bevoegdheden te ondermandateren aan daartoe aan te wijzen medewerkers.

Faillissementswet

De bevoegdheden die nodig zijn om zorg te dragen voor de uitvoering van de schuldhulpverlening ten behoeve van (ex-) ondernemers

Het afgeven van verklaringen als bedoelt in artikelen 284, 287 lid 4 287a, 287b van de Faillissementswet

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Hengelo.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hengelo zijn bevoegd deze bevoegdheden te ondermandateren aan daartoe aan te wijzen medewerkers.

Stadsbank Oost - Nederland

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Beleidsregels

schuldhulpverlening

gemeente Bronckhorst

Bevoegdheid om te beslissen op een verzoek tot toelating tot de schuldhulpverlening en de bevoegdheid om de schuldhulpverlening te beëindigen

Aan de Directeur Stadsbank Oost Nederland

Onder de volgende voorwaarden:

De mandatarissen zijn bevoegd om functionarissen binnen hun organisatieonderdeel te machtigen tot het geheel of gedeeltelijk uitoefenen van de bij dit besluit gegeven mandaatbevoegdheden

Bij afwezigheid van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat is toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger

De mandataris legt de zaak vooraf aan het college voor, indien:

de uitoefening van de toegekende bevoegdheid politieke consequenties heeft of vermoedelijk zal krijgen van de uitoefening van de toegekende bevoegdheid precedentwerking is te verwachten;

de gemandateerde besluiten de nodige publiciteit kunnen genereren.

er belangrijke financiële consequenties c.q. risico’s uit de te nemen beslissing voortvloeien

Faillissementswet

Het afgeven van verklaringen als bedoelt in artikel 285 lid 1 sub e van de Faillissementswet

Stadsbank

Oost Nederland

Veilig Thuis Noord en Oost Gelderland

Jeugdwet

Afwikkelen van zorgmeldingen van de politie

Medewerkers van Veilig Thuis

Gecertificeerde instelling Jeugdbescherming Gelderland

Artikel 2.4 lid 1 en 3.1lid 1 van de Jeugdwet

Indienen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming

De gecertificeerde instelling Jeugdbescherming Gelderland

Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland

artikel 7, eerste lid, van de Wet veiligheidsregio's;

artikel 25, eerste lid, onder c van de Wet veiligheidsregio’s;

artikel 39, eerste lid, onder a van de Wet veiligheidsregio’s;

het Inzet- en Beleidskader NL-Alert Ministerie van Justitie en Veiligheid;

inzetprocedure NL-Alert VNOG

De burgemeester mandateert de bevoegdheid tot het inzetten van NL-Alert in de veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland

Bij geen opschaling:

de Officier van dienst Brandweer;

de Officier van dienst Politie;

de Officier van dienst GHOR;

de Officier van dienst Bevolkingszorg; iedere functionaris voor zichzelf

bij opschaling GRIP I :

De Leider Commando Plaats Incident( CoPi)

bij opschaling GRIP II :

De Leider Regionaal Operationeel Team (ROT)

bij GRIP III :

De Leider Regionaal

Operationeel Team (ROT)

Welke functies zijn omschreven in het regionaal crisisplan van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland.

Gemeente Doetinchem

Artikel 1.2.1. Wmo 2015,

Convenant “Samenwerken OGGz, maatschappelijke opvang en beschermd wonen”

De bevoegdheid om:

  • het besluiten tot het verlenen van subsidie, dan wel het verstrekken van een opdracht voor beschermd wonen aan de aanbieder en de vaststelling van deze subsidie, en

  • het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift als gevolg van de verlening en vaststelling van de subsidie voor beschermd wonen;

  • de behandeling van en het beschikken op verzoeken om een maatwerkvoorziening beschermd wonen met de bevoegdheid van verlenen van ondermandaat (hieronder begrepen het nemen van beslissingen tot (her)indicatie);

  • de behandeling van en het beschikken op bezwaarschriften met betrekking tot beschermd wonen;

  • het voeren van rechtsgedingen of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten;

  • het uitvoeren van toezicht op de naleving van wat bij of krachtens de Wet is geregeld ten behoeve van beschermd wonen;

  • het uitvoeren van een proces van bestuurlijk contracteren voor beschermd wonen in de regio Doetinchem.

Rechtsgedingen omvat ook het instellen van een kort geding, de voeging in strafzaken, de instelling van beroep, het verzoek tot schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening.

De burgemeester en wethouders van de gemeente Doetinchem.

GGD Noord- en Oost Gelderland

Artikel 4 Wet op de lijkbezorging

Benoemen gemeentelijke lijkschouwer

De directeur publieke gezondheid / algemeen directeur van de GGD Noord - en Oost Gelderland

Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT)

 
 

Gemeentelijke minimaregeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Uitvoering van de gemeentelijke minimaregeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen op basis van de minimaregeling kwijtschelding gemeentelijke belasting

De directeur en plaatsvervangend directeur van de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

Zij kunnen ondermandaat verlenen aan één of meer onder hen ressorterende functionarissen.

Artikel 63 AWR

Toepassen van de hardheidsclausule

De plaatsvervangend directeur van het Gemeentelijk belastingkantoor Twente (Heffingsambtenaar)

Artikel 66 AWR

Ambtshalve kwijtschelding van een opgelegde bestuurlijke boet

De plaatsvervangend directeur van de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (Heffingsambtenaar) kan ondermandaat verlenen aan één of meer onder hem ressorterende functionarissen.

De plaatsvervangend directeur geeft desgevraagd een overzicht van de gevallen waarin de bevoegdheden zijn uitgeoefend.

Artikel 24 van de uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 juncto artikel 231 tweede lid onderdeel a van de Gemeentewet

Beslissen op een beroepschrift tegen een beslissing van de invorderingsambtenaar op een verzoek om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

De directeur van het Gemeentelijk belastingkantoor Twente GBT

Ondermandaat van de bevoegdheid is niet mogelijk.

De directeur geeft desgevraagd een overzicht van de gevallen waarin de bevoegdheden zijn uitgeoefend.

Artikel 28, eerste lid van de Algemene wet inzake Rijksbelastingen, juncto 231, tweede lid onderdeel a van de Gemeentewet en artikel 30, zesde lid van de Wet waardering onroerende zaken

Aan de ambtenaar die is aangewezen als bedoeld in artikel 321 tweede lid onderdeel b (Aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijk Belastingkantoor Twente) wordt machtiging verleend om alle vormen van beroep in cassatie in te stellen in belastingprocedures over de gemeentelijke belastingen, bestuurlijke boetes in dat kader en in procedures over waarde beschikkingen op grond van de Wet waardering onroerende zaken, de in deze procedures nodige stukken te doen opmaken en te tekenen, en verder al datgene te verrichten wat hij raadzaam zal oordelen (Machtiging voor beroep in cassatie).

De directeur van de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

Mandaat Geestelijke gezondheidszorg

Artikel 5:2 Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

Aannemen melding

Binnen 14 dagen na ontvangst melding dient het verkennend onderzoek gereed te zijn

Advies- en Meldpunt verward gedrag (bij GGNet)

Dit kan alleen binnen de met GGNet gesloten overeenkomst.

Artikel 8:1, lid 4 resp. 5 Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

Ambtshalve of op verzoek van de Officier van Justitie hulp inroepen van ambtenaren van politie bij de tenuitvoerlegging of uitvoering van de crisismaatregel, de machtiging tot voortzetting van de crisismaatregel onderscheidenlijk de zorgmachtiging

Hulpofficieren van justitie

Achterhoeks energieloket B.V.

Algemene wet bestuursrecht

Bevoegdheid om namens de publiekrechtelijke rechtspersoon gemeente Bronckhorst subsidie aan te vragen op grond van diverse wetten en uitvoeringsregelingen ten behoeve van die gemeente bij het Rijk, provincie, waterschap etc. waaronder mede begrepen het afleggen van rekening en verantwoording ten aanzien van ontvangen subsidies een en ander voor zover behorende tot de taken van de Achterhoeks Energieloket B.V. zoals statutair beschreven;

De directeur bestuurder van het Achterhoeks Energieloket B.V.

Onder de volgende voorwaarden:

  • -

    Alvorens door gemandateerde een aanvraag om subsidie wordt ingediend, zal de gemeente Bronckhorst daartoe een verzoek doen aan de Achterhoeks Energieloket B.V. en overeenstemming hebben bereikt over de besteding van de betreffende subsidie;

  • -

    Gemandateerde is gehouden een dusdanige administratie te voeren dat het afleggen van verantwoording over de besteding van de aangevraagde subsidiegelden ordentelijk verloopt.

Agem (Achterhoekse gemeenschappelijke energiemaatschappij) Holding b.v.

Verordening Stimuleringslening duurzame maatregelen non-profit organisaties gemeente Bronckhorst

Bevoegdheid besluiten te nemen op grond van de verordening

De Directeur van AGEM Holding B.V.

Onder de volgende voorwaarden:

het is mandataris toegestaan ondermandaat te verlenen aan de binnen de organisatie werkzame medewerkers.

Verordening toekomstbestendig wonen Gelderland gemeente Bronckhorst

De bevoegdheid besluiten te nemen op grond van de Verordening

Toekomstbestendig wonen Gelderland gemeente Bronckhorst.

De Directeur van AGEM Holding B.V.

Onder de volgende voorwaarden:

het is mandataris toegestaan ondermandaat te verlenen aan de binnen de organisatie werkzame medewerkers.

Circulus Berkel

Artikel 4.4 van de dienstverleningsovereen-komst

Machtiging tot ondertekenen van brieven, contracten en andere documenten, aangaande de inzameling, het transport en de been

verwerking van deze afvalstoffen binnen de kaders en regels van deze overeenkomst

.

De gemeente heeft recht op inzage in alle

contracten die Circulus-Berkel namens de gemeente heeft afgesloten. De Gemeente blijft eigenaar van de door Circulus-Berkel in de gemeente ingezamelde huishoudelijke grondstoffen.

Circulus- Berkel

Hulpofficier van Justitie

Artikel 3 lid 1 jo de artikel Wet tijdelijk huisverbod

Artikel 10:11 Algemene wet bestuursrecht

De burgemeester verleent mandaat t tot het ondertekenen van het besluit tot het opleggen van een huisverbod (artikel 2 lid 1 Wet tijdelijk huisverbod) waarbij de hulpofficier overlegt met de burgemeester voordat een huisverbod wordt opgelegd (ondertekeningsmandaat)

De burgemeester machtigt De hulpofficier van justitie (belast met de uitvoering van een huisverbod) de volgende handelingen te verrichten:

  • -

    Ingeval van kindermishandeling of een ernstig vermoeden daarvan, alvorens te besluiten tot het wel of niet opleggen van een huisverbod, overleg te plegen met Bureau Jeugdzorg (artikel 3 lid 1 juncto art. 2 lid 3 Wet tijdelijk huisverbod);

  • -

    In een dermate spoedeisende situatie dat het huisverbod niet tevoren op schrift gesteld kan worden, het huisverbod mondeling aan te zeggen aan de uit huis te plaatsen persoon (artikel 3 lid 1 juncto artikel 2 lid 7 Wet tijdelijk huisverbod);

  • -

    Het mededelen van het huisverbod en de consequentie van niet naleven, aan de huisgenoten van de uithuisgeplaatste, de aangewezen instantie voor advies en/of hulpverlening en Bureau Jeugdzorg (ingeval van kindermishandeling of een vermoden daarvan) (artikel 3 lid 1 juncto artikel 2 lid 8 Wet tijdelijk huisverbod);

  • -

    Het binnen 24 uur regelen van juridische bijstand voor de uithuisgeplaatste nadat hij/zij hiertoe de eventuele wens te kennen heeft gegeven en wel voor de duur van de behandeling van het verzoek voor een voorlopige voorziening bij de rechtbank (artikel 3 lid 1 juncto artikel 5 lid 1 Wet tijdelijk huisverbod)

De hulpofficier van justitie maakt geen gebruik van de bovengenoemde bevoegdheden indien:

  • a.

    de wens daartoe door de burgemeester kenbaar is gemaakt;

  • b.

    zich na de beslissing van de burgemeester nieuwe feiten voordoen of bekend worden als gevolg waarvan het besluit heroverweging verdient.

de Hulpofficier van Justitie (belast met de uitvoering van een huisverbod)