Privacyreglement cameratoezicht opvanglocatie Stationspark 51 gemeente Goes

Geldend van 19-03-2025 t/m heden

Intitulé

Privacyreglement cameratoezicht opvanglocatie Stationspark 51 gemeente Goes

Het college van burgemeester en wethouders van Goes;

overwegende dat zich camera’s bevinden op de opvanglocatie Oekraïense ontheemden, locatie Stationspark 51 te Goes;

gelet op artikel 6 lid 1 onder f van de AVG;

besluit vast te stellen het:

Privacyreglement cameratoezicht opvanglocatie Stationspark 51 gemeente Goes.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • 1.

    Cameratoezicht: verwerking van persoonsgegevens door beeldinformatie van het camerasysteem op de locatie Stationspark 51 (opvanglocatie Oekraïense ontheemden) in de gemeente Goes. De drie geplaatste camera’s maken beelden van:

    • a.

      de nooduitgang (1 camera);

    • b.

      de fietsenstalling/buitenruimte (2 camera’s).

  • De camera’s zijn voor iedereen zichtbaar geplaatst. Er hangen bordjes waarop melding is gemaakt van het aanwezige cameratoezicht. In bijlage 1 zijn de locaties van de camera’s en de waarschuwingsbordjes weergegeven.

  • 2.

    De opnames van de camera’s zijn via een app zichtbaar te maken op de werktelefoons van de coördinator beheer en de beheerders opvanglocaties.

  • 3.

    Live bekijken: beelden live bekijken is alleen van toepassing op de camera die geplaatst is bij de nooduitgang. Op het moment dat de nooduitgang wordt gebruikt verschijnt een melding op de app op de werktelefoon en kan live worden meegekeken.

  • 4.

    Beelden terugkijken: beelden terugkijken is van toepassing op alle drie de camera’s. De beelden van de camera bij de nooduitgang worden terug gekeken op het moment dat het niet mogelijk is bij de live-melding gelijk mee te kijken en gesignaleerd is dat de nooduitgang is gebruikt.

  • 5.

    Beeldinformatie: de door het camerasysteem verkregen beelden, met inbegrip van de op dat moment aanwezige personen en zaken, geregistreerd naar tijdstip, datum en plaats.

  • 6.

    Camerasysteem: het samenhangend geheel van camera’s, inclusief de bijbehorende telefoon-app.

  • 7.

    Incident: een gebeurtenis waarbij personen of zaken in gevaar zijn of dreigen te komen. Voorbeelden van een incident zijn oneigenlijk gebruik van de nooduitgang, diefstal, ruzie/conflict/incidenten, brand of ongeval.

  • 8.

    Betrokkene: degene op wie de beeldinformatie betrekking heeft.

Artikel 2. Verantwoordelijkheden en beheer

Verantwoordelijke voor de beeldinformatie is het college.

Als beheerder van de beeldinformatie is aangewezen de projectleider van de projectorganisatie vluchtelingen. De projectleider draagt zorg voor de naleving van dit privacyreglement.

Artikel 3. Doel van de verwerking

Doel van de verwerking van persoonsgegevens is:

  • 1.

    de beveiliging en bewaking van het oneigenlijk gebruik van de nooduitgang;

  • 2.

    het beveiligen van de bezittingen tegen inbreuken en/of daden waaruit schade aan of vermindering van de veiligheid op of in de nabijheid van het terrein van de opvanglocatie Stationspark 51 kan ontstaan;

  • 3.

    de opsporing van, dan wel de bewijsvoering tegen personen die zich (mogelijk) schuldig hebben gemaakt aan het plegen van een strafbaar feit of een onrechtmatige daad op of in de nabijheid van de opvanglocatie Stationspark 51.

Artikel 4. De verwerking

De verwerking betreft beeldmateriaal van personen en zaken die zich op of in de nabijheid van de opvanglocatie Stationspark bevinden.

Artikel 5. Toegang tot de beeldinformatie

De coördinator beheer, de beheerders van de opvanglocatie hebben, via de app op de werktelefoon, toegang tot de beeldinformatie.

Artikel 6. Tijdelijke opslag camerabeelden

De camerabeelden worden niet langer dan 28 dagen bewaard. De projectleider kan een of meerdere medewerkers aanwijzen voor het maken van een kopie van relevante beelden. Dit na de melding van een incident. De minimaal benodigde beelden worden gekopieerd op een beveiligde USB-stick.

Artikel 7. Gebruik camera bij nooduitgang

  • 1. Doel van de camera bij de nooduitgang opvanglocatie Stationspark 51 is om oneigenlijk gebruik van de nooduitgang te voorkomen. Oneigenlijk gebruik kan gevaar opleveren voor de medewerkers en bewoners omdat onbevoegden het pand kunnen betreden.

  • 2. Zodra de nooduitgang wordt gebruikt krijgen de beheerders opvanglocaties hiervan een melding via de app op de werktelefoon.

  • 3. De beheerders zijn bevoegd om de bewoner of andere persoon die oneigenlijk de nooduitgang heeft gebruikt aan te spreken. Verzocht wordt de nooduitgang niet meer te gebruiken. De reden wordt toegelicht. De beheerder registreert dat de persoon is aangesproken in het logboek.

  • 4. Wanneer een bewoner, na drie keer te zijn aangesproken, nog steeds de nooduitgang gebruikt meldt de beheerder dit in het beheerdersoverleg. De bewoner ontvangt een schriftelijk verzoek de nooduitgang niet meer te gebruiken. De projectleider zorgt voor dit schriftelijke verzoek en kan voor de uitvoering opdracht verstrekken aan de coördinator beheer.

Artikel 8. Verstrekking van persoonsgegevens aan derden

  • 1. Namens verantwoordelijke (= het college) beslist de projectleider binnen twee weken na ontvangst van een verzoek om beeldmateriaal naar aanleiding van een incident. Alvorens hiertoe over te gaan vraagt de projectleider advies van de Functionaris Gegevensbescherming. Voor de uitvoering van dit verzoek kan de projectleider opdracht verstrekken aan de coördinator beheer.

  • Verstrekking vindt alleen plaats als dit mogelijk is op grond van de AVG en de UAVG. Hierbij moet gedacht worden aan strafrechtelijke dan wel civielrechtelijke incidenten, waarbij de politie of een verzekeringsmaatschappij een gemotiveerd verzoek indienen.

  • 2. De door de projectleider aangewezen medewerker draagt zorg voor de juiste vaststelling van de identiteit van aanvrager. In de praktijk zal dit één van de locatie beheerders zijn.

  • 3. Het verstrekken van persoonsgegevens dient medegedeeld te worden aan betrokkene, indien identificatie in dat stadium al mogelijk is of bekend is en dit een eventueel strafrechtelijk onderzoek niet schaadt. Het besluit tot mededeling neemt de projectleider. Bij dit besluit wordt ook aangegeven wie de mededeling aan betrokkene doet. In de praktijk zal dit een coördinator/beheerder zijn. De coördinator/beheerder registreert het moment van de mededeling in het logboek.

Artikel 9. Protocolplicht

  • 1. De projectleider is verantwoordelijk voor het vastleggen van een verstrekking als bedoeld in artikel 8 door middel van de registratie in het zaaksysteem Join. Bij deze registratie wordt vastgelegd welke personen toegang tot het beeldmateriaal hebben gehad, wanneer dat was en welk beeldmateriaal het betrof. De projectleider kan dit zelf doen of de coördinator beheer verzoeken dit te doen.

  • 2. De protocolgegevens worden tenminste 5 jaar bewaard.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

Artikel 11. Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als “Privacyreglement cameratoezicht opvanglocatie Stationspark 51 gemeente Goes”.

Ondertekening

Goes,

11 maart 2025

Burgemeester en Wethouders van Goes,

mr. H.E. Schild

Secretaris

C. van den Bos

Burgemeester

Bijlage: locatie camera’s Stationspark

afbeelding binnen de regeling