Reglement Burgerlijke Stand 2025

Geldend van 19-03-2025 t/m heden

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het besluit burgerlijke stand 1994;

Besluiten vast te stellen Reglement Burgerlijke Stand 2025;

Het reglement bevat bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • 1.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 2.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • 3.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, eerste volzin, ook wel ABS genoemd;

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek tweede volzin, ook wel BABS genoemd;

  • 5.

    gemeentehuis: elke plaats binnen de grenzen van de gemeente wordt beschouwd als gemeentehuis en hoeft geen gebouw te zijn;

  • 6.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland;

  • 7.

    bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het registreren van een partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2 Leiding burgerlijke stand

De manager van het organisatieonderdeel Publieke Dienstverlening, team Burgerzaken of bij diens afwezigheid zijn vervangende manager, is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 3 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS) aanwijzen, schorsen, ontslaan:

  • medewerkers van Noaberkracht Dinkelland-Tubbergen;

  • Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand (BABS) aanwijzen, schorsen, ontslaan:

    • a.

      die uitsluitend belast zijn met het voltrekken van huwelijken en de registratie van partnerschappen en het omzetten van een partnerschap in een huwelijk;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente;

    • c.

      de leden van het college;

    • d.

      op verzoek kan voor een specifiek huwelijk een (buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen voor één dag, mits hij/zij al in een andere gemeente is aangewezen en beëdigd als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Benoeming (aanwijzingsperiode)

  • 1. De aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS) vindt plaats voor de maximale duur van de periode dat hij/zij in dienst van de gemeente zijn en wordt vastgelegd in een aanwijsbesluit;

  • 2. De aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) vindt plaats onder de volgende voorwaarde;

  • Als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand lid is van het college van burgemeester en wethouders, is de aanwijstermijn maximaal de termijn die samenvalt met de zittingsperiode in het college;

  • 3. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand jonger dan 70 jaar, wordt benoemd tot uiterlijk de datum waarop hij/zij de leeftijd van 70 jaar heeft bereikt.

Artikel 5 Locatie

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS) verricht de wettelijke taken in het gemeentehuis;

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) verricht de wettelijke taken in het gemeentehuis of op een andere locatie binnen de gemeentelijke grenzen.

Artikel 6 Kosteloze huwelijken – partnerschap of een omzetting partnerschap in een formaliteitenhuwelijk

Voor de huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand gelden de volgende beleidsregels;

  • 1.

    Van de paren die gebruik willen maken van een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap moet tenminste één van de partners ingezetene als bedoeld in art. 1.1. onder f van de wet Basisregistratie Personen (BRP) zijn van de gemeente Dinkelland/Tubbergen.

  • 2.

    Paren kunnen alleen een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap sluiten op genoemd tijdstip in artikel 10 lid 2 (maandag-dinsdagmorgen om 09:30 uur).

  • 3.

    Tijdens de kosteloze ceremonie zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte bij een huwelijk en een geregistreerd partnerschap.

  • 4.

    Tijdens de kosteloze ceremonie mogen naast het (bruids)paren en de ambtenaar van de burgerlijke stand alleen en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn.

  • 5.

    Er wordt geen toespraak gehouden.

  • 6.

    Er is geen facilitair medewerker aanwezig.

  • 7.

    Het huwelijk wordt voltrokken of het partnerschap geregistreerd in een spreekkamer van het gemeentehuis te Denekamp.

  • 8.

    Er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een ambtenaar die het huwelijk zal voltrekken, of het partnerschap zal registreren.

  • 9.

    Voor de administratieve omzetting van een partnerschap in een huwelijk aan de balie in het gemeentehuis, worden leges berekend. Er zijn geen getuigen aanwezig. De omzetting kan plaats vinden tijdens openingstijden van de balie burgerzaken. Voor het overige zijn bovenstaande artikelen van toepassing.

Artikel 7 Budget huwelijk - Budget partnerschap of een omzetting van partnerschap in een huwelijk

  • 1. Paren kunnen alleen een budgethuwelijk sluiten, een budgetpartnerschap registreren of een partnerschap omzetten in een budgethuwelijk op genoemde tijdstippen in artikel 10 lid 3 (maandag tot en met donderdag van 09:00 tot 16:00 uur en vrijdagmorgen van 09:00 tot 12:00 uur).

  • 2. Tijdens de ceremonie zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een partnerschap te registreren. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot een korte formele toespraak en het opmaken van de akte.

  • 3. Bij de budgetceremonie mogen naast het bruidspaar, de ambtenaar van de burgerlijke stand en getuigen, ook genodigden aanwezig zijn tot een maximum van 60.

  • 4. Het budget huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt in een geschikte ruimte in het gemeentehuis te Denekamp voltrokken.

  • 5. Er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een ambtenaar die het huwelijk zal voltrekken of het partnerschap zal registreren.

  • 6. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van in het lid 3 genoemde aantal gasten.

Artikel 8 Huwelijk - partnerschap- omzetting van een partnerschap in een huwelijk in de raadzaal Denekamp

  • 1. De ceremonie is in de raadzaal in het gemeentehuis te Denekamp.

  • 2. De buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand heeft vooraf met het (bruids)paren een gesprek.

  • 3. Er wordt een persoonlijke toespraak gehouden.

  • 4. Er kan ook gekozen worden voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) voor één dag.

  • 5. Er is een facilitair medewerker aanwezig.

  • 6. Voor bloemen wordt gezorgd.

  • 7. Er is een mogelijkheid voor muziek.

  • 8. Tijdstippen zie artikel 10 lid 4 (maandag tot en met zaterdag van 09:00 tot 21:00 uur).

  • 9. Er mogen maximaal 60 gasten bij aanwezig zijn.

  • 10. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van in het vorige lid van het maximale aantal gasten.

Artikel 9 Huwelijk – partnerschap - omzetting van een partnerschap in een huwelijk op een locatie naar keuze

  • 1. De locatie is tijdens de plechtigheid openbaar toegankelijk.

  • 2. De buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand heeft vooraf met het (bruids)paren een gesprek.

  • 3. De locatie is toegankelijk voor mindervaliden

  • 4. Voor de inrichting en aankleding van de locatie, de ontvangst en de algehele gang van zaken rondom de plechtigheid is het (bruids)paren verantwoordelijk.

  • 5. In ieder geval moet er voor de ambtenaar van de burgerlijke stand een kleedruimte, tafel, stoel en voldoende verlichting aanwezig zijn.

  • 6. Als de plechtigheid buiten plaatsvindt moet er voor de ambtenaar van de burgerlijke stand, voor zover mogelijk, een schaduwrijke plek gekozen worden.

  • 7. Voor de tijdstippen zie artikel 10 lid 5 (maandag tot en met zaterdag van 09:00 tot 21:00 uur).

Artikel 10 Openstelling burgerlijke stand

De burgerlijke stand is geopend voor het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van een partnerschap in een huwelijk.

  • 1.

    Voor het voltrekken van huwelijk en het registreren van partnerschappen, als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, op maandag en dinsdag om 09.30 uur, mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet betreft;

  • 2.

    Voor het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van een partnerschap in een huwelijk, als bedoeld in artikel 7 vindt plaats in het gemeentehuis te Denekamp op maandag tot en met donderdag van 09:00 tot 16:00 uur en op vrijdagmorgen van 09:00 tot 12:00 uur.

  • 3.

    Voor het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van een partnerschap in een huwelijk, als bedoeld in artikel 8 vindt plaats in de raadzaal in het gemeentehuis te Denekamp van maandag tot en met zaterdag van 09:00 uur tot 21:00 uur.

  • 4.

    Voor het voltrekken van huwelijken of partnerschappen, als bedoeld in artikel 9 vindt plaats, op een locatie naar keuze maandag tot en met zaterdag van 09:00 tot 21:00 uur.

  • 5.

    Voor overige werkzaamheden gelden dezelfde openingstijden als die van het gemeentehuis.

  • 6.

    Op algemeen erkende feestdagen, als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet, is de balie van de burgerlijke stand gesloten. Op dagen die tevens als vrije dag zijn aangewezen voor het gemeentepersoneel is het ook niet mogelijk om een ceremonie te houden in het gemeentehuis te Denekamp of om gebruik te maken van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) voor één dag.

  • 7.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in de vorige leden bepaalde tijden.

Artikel 11 Reservering huwelijk

De datum voor een huwelijk of partnerschap kan maximaal één jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd via de website van de gemeente Dinkelland.

Artikel 12 Schakelbepaling

  • 1. De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het registreren van het partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

  • 2. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college van burgemeester en wethouders

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als “reglement burgerlijke stand gemeente Dinkelland 2025”;

  • 2. Het reglement treedt in werking op de dag, volgende op die van bekendmaking;

  • 3. Het reglement burgerlijke stand gemeente Dinkelland 2020 wordt met ingang van de dag van de inwerkingtreding van dit reglement ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 11 maart 2025.

Met vriendelijke groet,

Burgemeester en wethouders van Dinkelland,

de secretaris,

Drs. C.H.A.A. Luttikhuis

de burgemeester,

J.G.J. Joosten

Toelichting op het reglement burgerlijke stand gemeente Dinkelland 2025.

Artikel 1

De bevoegdheid tot aanwijzen van een gemeentehuis ligt bij het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Leiding burgerlijke stand

De manager Publieke Dienstverlening heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. De (B)ABS is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdiging procedure heeft hij/zij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem wettelijke opgelegde verplichtingen. Hij/zij staat dan ook als zodanig niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van zijn werkgever en dus ook niet tot de manager Publieke Dienstverlening. Alleen de rechter kan hem/haar bevelen geven. De (B)ABS is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de (B)ABS als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.

Artikel 3 Ambtenaar burgerlijke stand (ABS) / buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (BABS)

In dit artikel wordt bepaald wie tot (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Dinkelland wordt benoemd. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis. Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt artikel 3 lid 1 van dit reglement dat alle personen die werkzaam zijn binnen het team Burgerzaken tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Op verzoek van de (bruids)paren is het mogelijk iemand voor één dag tot BABS te benoemen, mits werkzaam in een andere gemeente als BABS en beëdigd door de rechtbank. Dit is niet mogelijk bij een formaliteiten huwelijk of partnerschap en bij een budget huwelijk/partnerschap.

Artikel 4 Aanwijzen, schorsen, ontslaan

In artikel 1:16 lid 2 Burgerlijk Wetboek is bepaald dat een (B)ABS voor een bepaalde periode kan worden aangewezen. De aanwijzing tot ABS is verbonden aan de periode dat de ABS onafgebroken werkzaam is binnen het team Burgerzaken. Dit betekent dat de medewerker niet meer werkzaam is binnen dit team Burgerzaken van rechtswege vervalt. De aanwijzing tot BABS vindt plaats in tijdelijke of vaste dienst.

Artikel 5 Locatie

Artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek bepaalt dat een huwelijk of partnerschap in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente Dinkelland ruim uitgelegd. Als gemeentehuis wordt elke plaats binnen de grenzen van de gemeente beschouwd, een voorwaarde is dat het een adres heeft. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. De ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere interpretatie niet rechtelijk wordt vernietigd, is het geoorloofd. Aan de plaats waar huwelijken worden gesloten zijn een aantal voorwaarden verbonden.

Artikel 6 Formaliteitenhuwelijk

De huwelijken als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden onder ceremonie door een ABS gesloten in een spreekkamer in het gemeentehuis te Denekamp. De wetgever heeft dit artikel in de wet opgenomen om financieel minder draagkrachtige personen toch in de gelegenheid te stellen te trouwen. Het huwelijk is dan wel kosteloos voor de (bruids)paren maar de kosten voor de gemeenten lopen gewoon door. In der loop van jaren is gebleken dat men vaak om andere redenen dan financiële draagkracht kiest voor het kosteloze huwelijk. Om de kosten voor de gemeente binnen de perken te houden is opgenomen dat de kosteloze ceremonie een zeer sober karakter zal hebben. Steeds vaker zijn er (bruids)paren die geen enkele binding hebben met gemeente Dinkelland maar hier wel kosteloos willen trouwen. Om deze trend tegen te gaan is opgenomen dat minimaal één van de aanstaande partners ingezetenen van de gemeente Dinkelland of Tubbergen moet zijn.

Artikel 7 Budgethuwelijk

Omdat (bruids)paren het kosteloze huwelijk te sober vinden is wenselijk een ceremonie in het leven te roepen wat een iets minder sober karakter heeft. Voor deze (bruids)paren is in de vorm van de budget ceremonie een oplossing gevonden. Dit is ook voor (bruids)paren die niet als ingezetene zijn ingeschreven in de gemeente Dinkelland.

Artikel 8 Ceremonie in de Raadzaal te Denekamp

De bruidsparen die een uitgebreidere ceremonie willen is er een mogelijkheid om in de raadzaal van het gemeentehuis te Denekamp te kiezen.

Artikel 9 Ceremonie op een locatie naar keuze

De bruidsparen die een uitgebreidere ceremonie willen is er een mogelijkheid om een locatie naar keuze te kiezen.

Artikel 10 Openstellen

In dit artikel is de verplichting van het college om op grond van artikel 1:16c Burgerlijk Wetboek een regeling voor de openstelling van de burgerlijke stand te treffen. Met uitzondering van de huwelijken verricht de ABS de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van het team Burgerzaken.