Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder houdende regels over subsidieverlening in het sociaal domein (Subsidieregeling sociaal domein Den Helder)

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 13-03-2025

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder houdende regels over subsidieverlening in het sociaal domein (Subsidieregeling sociaal domein Den Helder)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder;

overwegende dat het gemeentebestuur een laagdrempelige sluitende zorgketen voor de inwoners wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Den Helder;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling sociaal domein Den Helder:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    Asv: Algemene subsidieverordening Den Helder;

  • -

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder.

Artikel 2. Toepassingsbereik

  • 1. Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

  • 2. Deze subsidieregeling is niet van toepassing op subsidies waarvoor geen wettelijke grondslag nodig is, als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, van de Awb.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1. Subsidie op grond van deze subsidieregeling wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten gekoppeld aan de in het derde lid genoemde (sub)doelstellingen. Het beleidskader regiovisie Sociaal domein (2024) is daarvoor het kader.

  • 2. Een subsidie wordt uitsluitend verstrekt indien de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd in lijn is met een doelstelling en een of meer daaraan gekoppelde subdoelstellingen, zoals genoemd in het derde lid.

  • 3. De doelstellingen en bijbehorende subdoelstellingen als bedoeld in het eerste en tweede lid zijn:

    • a.

      Doelstelling: stimuleren van een stabiel en waardig bestaan voor iedere inwoner van Den Helder. Subdoelstellingen:

      • i.

        Activiteiten gericht op inwoners met sociaal-psychiatrische problematiek die ondersteuning nodig hebben bij het borgen van de bestaanszekerheid;

      • ii.

        Activiteiten gericht op vroegsignalering van en preventie van schuldproblematiek;

      • iii.

        Activiteiten vanuit een samenwerking tussen scholen en zorgorganisatie gericht op vroegsignalering en het voorkomen van individuele zorgtrajecten voor leerlingen;

      • iv.

        Het bieden van verblijfsvoorzieningen (dag- en/of nachtopvang) en begeleiding aan inwoners voor wie het zelfstandig wonen tijdelijk problematisch is.

    • b.

      Doelstelling: kansen bieden aan inwoners van Den Helder om zich optimaal te ontwikkelen en deel te nemen aan de maatschappij. Subdoelstellingen:

      • i.

        Activiteiten die inwoners bewust maken van het ongelijk behandelen of achterstellen van groepen mensen in verleden en heden;

      • ii.

        Activiteiten gericht op de integratie van nieuwkomers. De activiteiten bestaan uit maatschappelijke begeleiding en sociale activering van migranten;

      • iii.

        Het stimuleren van inzet van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt binnen vrijwilligersorganisaties die zich inzetten voor de in de programmabegroting opgenomen doelen.

    • c.

      Doelstelling: Voorkomen en vroegtijdig verhelpen van problemen. Subdoelstellingen:

      • i.

        Activiteiten gericht op het beheer van de multifunctionele centra;

      • ii.

        Activiteiten binnen het Samenwerkingsverband wijksteunpunten;

      • iii.

        Vroegsignalering en brede uitvraag in een multidisciplinair team in de wijksteunpunten.

    • d.

      Doelstelling: doelgroepen voorzieningen bieden die inwoners van Den Helder helpen bij het oplossen van problemen, klachten en tegenslagen. Subdoelstellingen:

      • i.

        Activiteiten gericht op inwoners met dementie;

      • ii.

        Laagdrempelige voorzieningen die ondersteuning bieden bij het voorkomen en/ of omgaan met verslavingsproblematiek;

      • iii.

        Voorzieningen die inwoners zelf kunnen benutten voor advies en ondersteuning in mentale of fysieke gezondheid;

      • iv.

        Activiteiten ter vergroting van de zelfredzaamheid en eigen regie met als doel het voorkomen van dak- en thuisloosheid en/of het begeleiden van mensen die (dreigend) dak- of thuisloos zijn of worden.

    • e.

      Doelstelling: bijdragen aan een veilige, gezonde en vitale leefomgeving. Subdoelstellingen:

      • i.

        Het ondersteunen met laagdrempelige voor- en buitenschoolse voorzieningen voor ouders om hun kinderen te laten ontwikkelen. (pedagogisch advies bij opvoed- en opgroeivragen);

      • ii.

        Activiteiten gericht op het voorkomen van eenzaamheid en de verhoging van zelf- en samenredzaamheid waardoor inwoners van Den Helder langer thuis kunnen blijven wonen;

      • iii.

        Activiteiten gericht op stimuleren gezond leven en gezonde leefstijl.

    • f.

      Doelstelling: Ondersteunen van vrijwilligers en mantelzorgers. Subdoelstellingen:

      • i.

        Ondersteuning van voorzieningen met expertise voor de begeleiding en verlichting van inwoners die mantelzorger zijn;

      • ii.

        Voorzieningen gericht op het ondersteunen van inwoners bij het vinden van vrijwilligerswerk.

Artikel 4. Doelgroepen

Een aanvraag om subsidie op grond van deze subsidieregeling kan alleen door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid worden ingediend.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. De subsidie heeft uitsluitend betrekking op kosten die in redelijke verhouding staan tot het door de aanvrager beoogde resultaat.

  • 2. Er wordt geen subsidie verstrekt voor kosten van activiteiten:

    • a.

      waarvan niet duidelijk is op welke van de in artikel 3 genoemde (sub)doelstelling(en) die betrekking hebben;

    • b.

      die de aanvrager zelf kan bekostigen of waarvoor een bijdrage van derden kan worden verkregen.

Artikel 6. Hoogte subsidie

De hoogte van de subsidie wordt bepaald aan de hand van de mate waarin de subsidie bijdraagt aan de (sub)doelstelling(en) waarop deze betrekking heeft. De afweging daarin vindt plaats op basis van de door de gemeenteraad vastgestelde beleidskaders en de daarbij behorende nadere uitwerking(en) die door het college zijn vastgesteld.

Artikel 7. Wijze van verdelen

  • 1. Indien het subsidieplafond van een (sub)doelstelling wordt bereikt, vindt de verstrekking van subsidie plaats in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken (sub) doelstelling vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Bij de rangschikking van de aanvragen beoordeelt het college de subsidieaanvragen aan de hand van de volgende criteria en in verhouding tot elkaar.

    • a.

      Op welke wijze en in welke mate de activiteiten bijdragen aan de (sub)doelstelling;

    • b.

      Welke doelgroep en op welke wijze die doelgroep met de activiteiten wordt bereikt;

    • c.

      Welke kosten van de activiteiten worden begroot ten opzichte van het beoogde resultaat;

    • d.

      In welke mate de activiteiten bijdragen aan een zo divers en dekkend mogelijk aanbod ten opzichte van de beoogde (sub)doelstelling zoals benoemd in artikel 3;

    • e.

      In welke mate de activiteit(en) aansluiten op lokaal en regionaal beleid en lokale en regionale uitvoeringsprogramma's;

    • f.

      De activiteiten volgens de SMART-methode (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) beschreven zijn.

  • 3. Bij de beoordeling van een aanvraag om subsidie voor een activiteit die gekoppeld is aan de (sub)doelstellingen als bedoeld in artikel 3, derde lid, onder c en d, beoordeelt het college, in aanvulling op het tweede lid, ook de wijze waarop er aantoonbaar wordt gemaakt dat er voor de aangevraagde activiteiten wordt samengewerkt met netwerkpartners.

Artikel 8. Aanvraag

  • 1. Aanvragen kunnen alleen betrekking hebben op subsidies die per kalenderjaar of per boekjaar worden verstrekt.

  • 2. Aanvragen kunnen alleen worden ingediend via het digitale subsidieloket op de website van de gemeente Den Helder, tenzij het college in een individueel geval anders besluit.

  • 3. In de subsidieaanvraag worden de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd gekoppeld aan één van de in artikel 3, derde lid, genoemde (sub)doelstellingen.

  • 4. Het college kan besluiten dat de aanvraag niet past binnen de in de aanvraag genoemde (sub)doelstelling. Het college kan in dat geval bepalen dat de aanvraag past binnen een andere (sub)doelstelling.

  • 5. Een aanvraag om subsidie dient te passen binnen het gemeentelijk beleid zoals opgenomen in de door de gemeenteraad vastgestelde beleidskaders en de daarbij behorende nadere uitwerking(en) die door het college zijn vastgesteld.

Artikel 9. Aanvullende weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 9 van de Asv wordt de subsidie geweigerd als:

  • a.

    een politieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke boodschap in de activiteiten, waarvoor subsidie wordt aangevraagd, een drempel opwerpt voor een bepaalde groep voor deelname aan de betreffende activiteiten;

  • b.

    het behalen van de resultaten van de activiteiten, waarvoor subsidie wordt aangevraagd, afhankelijk is van voorwaarden terwijl op het moment van aanvraag van de subsidie onvoldoende verzekerd is dat aan die voorwaarden kan worden voldaan;

  • c.

    naar het oordeel van het college sprake is van een activiteit waarvoor al op andere wijze in de financiering is of kan worden voorzien;

  • d.

    indien voor de activiteit al subsidie of een bijdrage is verstrekt op grond van een andere subsidieregeling van de gemeente Den Helder of een (subsidie)regeling van een andere overheid of organisatie.

Artikel 10. Aan een subsidie te verbinden bijzondere verplichtingen

  • 1. Naast de verplichtingen op grond van artikel 11 en 12 van de Asv worden aan de subsidies op grond van deze subsidieregeling de volgende verplichtingen verbonden:

    • a.

      accommodaties waar publieksgerichte activiteiten plaatsvinden zijn goed bereikbaar, fysiek toegankelijk, bruikbaar en veilig en de activiteiten zijn sociaal toegankelijk en inclusief voor alle inwoners;

    • b.

      in externe communicatie over activiteiten waarvoor subsidie is verleend wordt rekening gehouden met inwoners die laaggeletterd zijn of visuele of auditieve beperkingen hebben;

    • c.

      activiteiten zijn herkenbaar en vindbaar voor inwoners;

  • 2. Aan een subsidiebeschikking kunnen verplichtingen worden verbonden met betrekking tot het beheer en gebruik van hetgeen met de verstrekte subsidie tot stand wordt gebracht.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na die van haar bekendmaking in het elektronisch Gemeenteblad.

  • 2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling sociaal domein Den Helder.

Ondertekening

Aldus besloten in de collegevergadering van 28 januari 2025,

burgemeester,

J.A. de Boer MSc.

secretaris,

K. van Veen