Verordening adviescommissie bezwaarschriften gemeente Dantumadiel 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 13-03-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025

Intitulé

Verordening adviescommissie bezwaarschriften gemeente Dantumadiel 2025

De raad van de gemeente Dantumadiel;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dantumadiel d.d. 4 februari 2025;

gelet op het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de navolgende

Verordening adviescommissie bezwaarschriften gemeente Dantumadiel 2025.

HOOFDSTUK 1 BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    bestuursorganen: de raad, het college en de burgemeester van de gemeente Dantumadiel;

  • c.

    verwerend orgaan: het bestuursorgaan dat een bij bezwaarschrift bestreden besluit heeft genomen;

  • d.

    commissie: de gemeentelijke adviescommissie ter zake van bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb.

HOOFDSTUK 2 BEHANDELING VAN DE BEZWAARSCHRIFTEN

PARAGRAAF 1 DE COMMISSIE

Artikel 2 Inleidende bepaling

  • 1.

    Er is een commissie die de bestuursorganen van de gemeente adviseert bij het nemen van beslissingen op bij hen ingediende bezwaarschriften.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen en de Wet waardering onroerende zaken.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie is onderverdeeld in twee kamers:

    • a.

      een Sociale Kamer, met name belast met de advisering over de beslissingen op de bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van sociale zekerheidswet- en regelgeving (waaronder Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz), Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Jeugdwet, en op grond van deze wet- en regelgeving vastgestelde gemeentelijke verordeningen);

    • b.

      een Algemene Kamer, belast met de advisering over de beslissingen op de bezwaarschriften die zijn ingediend tegen alle andere besluiten, niet vallende onder de bevoegdheid van de Sociale Kamer.

  • 2.

    Elke kamer heeft een voorzitter en minimaal twee leden, waarbij de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter bij alle zittingen aanwezig is en twee leden, volgens een nader door het college vast te stellen roulatiesysteem, zitting hebben en, waar nodig, elkaar kunnen vervangen. De voorzitter van de Algemene Kamer is tevens voorzitter van de commissie.

  • 3.

    De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 4.

    Het college kan leden aanwijzen als plaatsvervangend voorzitter.

  • 5.

    De voorzitter en de leden kunnen geen deel uitmaken van het bestuur van, en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van, de gemeente Dantumadiel.

  • 6.

    Bij verhindering van de voorzitter en diens plaatsvervanger regelt de kamer zijn vervanging.

  • 7.

    De voorzitter en de leden ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden, die door het college wordt vastgesteld.

Artikel 4 Secretarissen

  • 1.

    De secretarissen van de kamers zijn door de gemeentesecretaris aangewezen ambtenaren.

  • 2.

    De gemeentesecretaris wijst tevens één of meer plaatsvervangers van de secretarissen aan.

  • 3.

    De secretarissen van de kamers zijn bevoegd deel te nemen aan de beraadslaging als bedoeld in artikel 17, eerste lid, van deze verordening, en hebben daarbij een adviserende rol.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de kamers worden benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen telkens voor eenzelfde periode worden herbenoemd.

  • 2.

    De in het eerste lid vermelde zittingstermijn laat onverlet de mogelijkheid tot tussentijdse schorsing en ontslag, als bedoeld in artikel 3, derde lid, van deze verordening.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de kamers kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 4.

    De aftredende voorzitter en aftredende leden van de kamer blijven hun functie vervullen tot in de opvolging is voorzien.

PARAGRAAF 2 DE PROCEDURE

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift, met de daarbij overgelegd stukken, wordt zo spoedig mogelijk in handen van een kamer gesteld.

  • 3.

    Bij het bericht van ontvangst, als bedoeld in artikel 6:14 van de Awb, wordt vermeld dat een onafhankelijke kamer van de commissie over de op het bezwaarschrift te nemen beslissing zal adviseren.

Artikel 7 Bemiddeling

De kamer onderzoekt of de zaak in der minne kan worden geschikt alvorens de zaak in behandeling wordt genomen. De secretaris verricht daartoe de nodige handelingen.

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden, voor de toepassing van deze verordening, uitgeoefend door de voorzitter van de kamer:

  • *

    artikel 2:1, tweede lid;

  • *

    artikel 6:6, wat betreft het aan de indiener stellen van een termijn;

  • *

    artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de kamer;

  • *

    artikel 7:4, tweede lid;

  • *

    artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de kamer is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan, uit eigen beweging of op verlangen van de kamer, bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen - zo nodig - uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf toestemming van de gemeentesecretaris vereist.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de kamer bepaalt in overleg met de secretaris plaats en tijdstip van de zitting, waarin de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de kamer te laten horen. Hierbij wordt rekening gehouden met de reguliere tijden, organisatorische en technische aspecten.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan.

  • 4.

    Tijdens een hoorzitting worden maximaal vijf bezwaarschriften behandeld.

  • 5.

    Een hoorzitting vindt niet plaats in geval er geen bezwaarschriften zijn ingediend die voor behandeling in de zitting gereed zijn.

Artikel 11 Uitnodiging hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter deelt de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan tenminste twee weken voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld te worden gehoord.

  • 2.

    Binnen drie werkdagen na de verzending van de uitnodiging kunnen de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan de voorzitter - onder opgaaf van redenen - verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter, op een verzoek als bedoeld in het tweede lid, wordt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk een week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan medegedeeld.

  • 4.

    In bijzondere omstandigheden is de voorzitter bevoegd af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen als bedoeld in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12 Bezetting en quorum

  • 1.

    De bezetting van een kamer tijdens een hoorzitting of een beraadslaging is: de voorzitter en twee leden.

  • 2.

    Voor het houden van een hoorzitting of een beraadslaging is tenminste vereist de aanwezigheid van de voorzitter (dan wel zijn plaatsvervanger) en één lid.

Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de kamer nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 14 Openbaarheid

  • 1.

    De hoorzittingen van de Algemene Kamer zijn openbaar.

  • 2.

    De deuren kunnen worden gesloten, indien de voorzitter van de kamer of één van de aanwezige leden het nodig oordeelt, of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de kamer vervolgens beslist dat gewichtige redenen zich verzetten tegen openbaarheid van de zitting, vindt de hoorzitting plaats achter gesloten deuren.

  • 4.

    De hoorzittingen van de Sociale Kamer zijn niet openbaar.

Artikel 15 Verslaglegging

  • 1.

    Van het horen wordt een digitale geluidsopname gemaakt. Dit wordt de belanghebbende(n) en het verweren orgaan, uiterlijk tien werkdagen voor de hoorzitting, schriftelijk medegedeeld. De opname wordt in de regel niet uitgewerkt.

  • 2.

    Op verzoek van de belanghebbende(n) of het verwerend orgaan, stelt de secretaris van de kamer de geluidsopname digitaal ter beschikking.

  • 3.

    In de volgende gevallen wordt (ook) een schriftelijk verslag, als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb, opgesteld:

    • a.

      indien er bezwaar bestaat tegen het maken van een digitale geluidsopname;

    • b.

      indien de belanghebbende(n) of het verwerend orgaan, ondanks diens toestemming voor het maken van een geluidsopname, (alsnog) verzoekt om toezending van een schriftelijk verslag;

    • c.

      indien door de belanghebbende(n) of het verwerend orgaan een rechtsmiddel is aangewend, en een gerechtelijke instantie verzoekt om toezending van een schriftelijk verslag.

  • 4.

    Een schriftelijk verslag:

    • a.

      vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid;

    • b.

      bevat een zakelijke weergave van hetgeen over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen;

    • c.

      maakt melding van de omstandigheid dat de zitting van de Algemene Kamer achter gesloten deuren heeft plaatsgevonden, of van de omstandigheid dat de belanghebbende(n) respectievelijk diens gemachtigde(n) niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord;

    • d.

      verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht;

    • e.

      wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de kamer.

  • 5.

    De geluidsopname en het eventuele schriftelijke verslag worden, conform de Selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2020, bewaard voor de duur van vijf (indien het bezwaar gegrond of ongegrond is verklaard) of zeven jaar (indien er financiële consequenties aan de bezwaarzaak zijn verbonden).

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter - uit eigen beweging of op verlangen van de andere leden van de kamer - dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift toegezonden aan de leden van de kamer, het verwerend orgaan en de belanghebbende(n).

  • 3.

    De leden van de kamer, het verwerend orgaan en de belanghebbende(n) kunnen, binnen een week na verzending van de nadere informatie, aan de voorzitter van de kamer een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op een dergelijk verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Beraadslaging en advies

  • 1.

    De kamer beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De kamer beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

  • 4.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 5.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de kamer ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt, zo nodig onder medezending van het schriftelijk verslag als bedoeld in artikel 15 van deze verordening en eventueel door de kamer ontvangen nadere informatie, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7:10 van de Awb, uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter van de kamer de termijn van twaalf weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de kamer en de belanghebbende(n) een afschrift.

Artikel 19 Mandaat

  • 1.

    De voorzitter kan de aan hem bij deze verordening toegekende taken en bevoegdheden, als bedoeld in de artikelen 8, 9, 10, 11, 16 en 18, tweede lid, opdragen aan de secretaris van de kamer.

  • 2.

    De opdracht van taken en bevoegdheden, ingevolge het vorige lid, ontslaat de voorzitter niet van zijn verantwoordelijkheid terzake.

HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN

Artikel 20 Jaarverslag

  • 1.

    De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli schriftelijk verslag uit over de ingediende bezwaarschriften, de door de kamers uitgebrachte adviezen alsmede haar algemene bevindingen met betrekking tot het voorgaande kalenderjaar.

  • 2.

    In het verslag kunnen tevens aanbevelingen worden gedaan met betrekking tot de in het eerste lid genoemde onderwerpen.

Artikel 21 Intrekking oude verordening

De Verordening adviescommissie bezwaarschriften gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel (2019), vastgesteld door de raad van de gemeente Dantumadiel in de openbare vergadering van 30 april 2019, door het college van burgemeester en wethouders van Dantumadiel op 18 december 2018 en door de burgemeester van Dantumadiel op 18 december 2018, in werking getreden op 1 januari 2019, wordt ingetrokken.

Artikel 22 Overgangsrecht

Bezwaarschriften, ontvangen voorafgaand aan de inwerkingtreding van deze verordening, worden behandeld volgens de bepalingen in de verordening, genoemd in artikel 21 van deze verordening.

Artikel 23 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als:

Verordening adviescommissie bezwaarschriften Dantumadiel 2025.

Artikel 24 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na haar bekendmaking.

Ondertekening

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dantumadiel in de openbare vergadering van 25 februari 2025.

De raad voornoemd

de griffier

M. Jonker

de voorzitter

drs. A. Haga