Regeling vervalt per 31-12-2025

Nadere regels Subsidie leesbevordering jonge kind Helmond 2025

Geldend van 11-03-2025 t/m 30-12-2025

Intitulé

Nadere regels Subsidie leesbevordering jonge kind Helmond 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.4, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Helmond 2020;

b e s l u i t :

Vast te stellen de Nadere regels subsidie Leesbevordering jonge kind Helmond 2025.

Artikel 1. Begripsbepalingen

Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis zoals bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht, Wet Kinderopvang en de Algemene Subsidieverordening Helmond 2020.

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: de Algemene subsidieverordening Helmond 2020;

  • b.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    Brede basisondersteuning: vrij toegankelijke, eerstelijnshulp en ondersteuning uitgevoerd door beroepskrachten van Stichting Sociale Teams Helmond (STH), waarbij volgens de systeemaanpak wordt gewerkt. Brede basisondersteuning is generalistisch, in de zin dat het alle relevante leefgebieden betrekt;

  • d.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

  • e.

    Doelgroep-leeftijd: kinderen in de leeftijd van 0-8 jaar;

  • f.

    Leesbevordering: het stimuleren van het ontwikkelen van de leesmotivatie en de literaire competentie van kinderen door onder andere het stimuleren van voorlezen door ouders;

  • g.

    Organisatie-/facilitaire kosten: kosten die rechtstreeks verband houden met de uitvoering van de te subsidiëren diensten, zoals huisvesting, beveiliging, schoonmaak en onderhoudsdiensten;

  • h.

    Sociaal- maatschappelijke organisatie: organisaties die een sociaal of maatschappelijk doel hebben en gevestigd zijn in Helmond;

  • i.

    Uitkomstmaat: datgene wat gemeten wordt om het resultaat van een activiteit te bepalen;

  • j.

    VE-aanbod: Voorschoolse Educatie dat wordt aangeboden aan de hand van een erkend VVE-programma.

Artikel 2. Doel en reikwijdte regeling

  • 1. We willen dat alle jonge Helmonders kansrijk, gezond en veilig opgroeien, zodat ze – eenmaal volwassen – kunnen meedoen, rondkomen en vooruitkomen (Meerjarenprogramma Jeugd Helmond 2024-2032 

  • 2. Deze subsidieregeling is onderdeel van het Helmondse OKB-VVE (Ontwikkelkansen en Voor en Vroegschoolse Educatie) beleid. De activiteit moet bijdragen aan minimaal één van de ontwikkelopdrachten uit de Ontwikkelkansennota (OKB-VVE) 2024 – 2027.

  • 3. Met deze regeling wil het college de leesbevordering van jonge kinderen in de gemeente stimuleren, zodat er binnen de gemeente gelijke (ontwikkel)kansen zijn voor alle kinderen in de leeftijd van 0-8 jaar.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

  • 1. Het college verstrekt in 2025 eenmalig subsidie voor leesbevordering voor het jonge kind;

  • 2. Subsidie wordt uitsluitend verleend voor het aanbieden van leesbevorderende activiteiten aan kinderen in de doelgroep-leeftijd ter ondersteuning van de lees- en taalontwikkeling van deze kinderen.

  • 3. Subsidie wordt verleend voor activiteiten voor kinderen die feitelijk woonachtig zijn in de gemeente Helmond.

  • 4. De volgende kosten komen niet in aanmerking voor subsidie op grond van deze regeling:

    • a.

      Algemene overheadkosten waaronder administratiekosten;

    • b.

      Kosten voor het schrijven van plannen.

    • c.

      Kosten voor standaard leermiddelen, zoals boeken, werkboeken en licenties die voor alle kinderen in de kinderopvang of school worden gebruikt;

    • d.

      Niet-project specifieke kosten die niet direct bijdragen aan de in artikel 3 lid 1 t/m 3 genoemde activiteiten;

    • e.

      Algemene kosten die verband houden met activiteiten die buiten de scope van de regeling vallen.

    • f.

      Financiële verplichtingen buiten de subsidieperiode;

    • g.

      Onvoorziene of niet-onderbouwde kosten;

    • h.

      Uitgaven waarvoor geen specificatie of begroting is ingediend bij de subsidieaanvraag.

Artikel 4. Hoogte van de subsidie, subsidieplafond en verdeelsystematiek

  • 1. Het college verleent op basis van deze regeling eenmalig subsidie voor het kalenderjaar 2025. Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt €35.000,- voor het kalenderjaar 2025.

  • 2. Voor organisatie- facilitaire kosten geldt dat maximaal 10% van deze kosten subsidiabel zijn.

  • 3. De verdeling vindt plaats op volgorde van binnenkomst van complete aanvragen, totdat het subsidieplafond is bereikt.

Artikel 5. Subsidiecriteria

Om in aanmerking te komen voor subsidie:

  • 1.

    Is de subsidieontvanger goed geworteld binnen de Helmondse samenleving. Zij kent de sociale basisinfrastructuur en heeft contacten met een deel van het onderwijs, kinderopvang, verenigingen, de eerste en tweede lijn gezondheidszorg, vrijwilligersorganisaties, ervaringsdeskundigen, GGZ en andere partijen waar onze inwoners komen en mee te maken hebben.

  • 2.

    Beschikt de subsidieontvanger over specifieke theoretische kennis van leesbevordering en taalverwerving, taalachterstanden en meertaligheid bij kinderen in de doelgroep-leeftijd.

  • 3.

    Zet met de activiteit in op educatief partnerschap met ouders/verzorgers en educatie aan ouder over voorlezen en biedt activiteiten aan die gericht zijn op stimulering van voorlezen door ouders in de thuissituatie van het kind.

  • 4.

    Biedt activiteiten en materialen aan ouder(s) aan, om hen te stimuleren hun kinderen voor te lezen.

  • 5.

    Moet de activiteit:

    • A.

      aangeboden worden door een organisatie die gevestigd is in Helmond;

    • B.

      bijdragen aan de ontwikkelopdracht “versterking taalaanbod en -expertise in de voorschool en basisschool” zoals omschreven in de Ontwikkelkansennota 2024 – 2027.

    • C.

      gericht zijn op preventieve activiteiten binnen het sociaal domein, die bijdragen aan leesbevordering en de taalontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-8 jaar en niet vallen onder de brede basisondersteuning voor jeugd of specialistische ondersteuning.

    • D.

      aanvullend zijn op het curriculum van het onderwijs en het verplichte VE-aanbod in de kinderopvang.

    • E.

      aansluiten op het taal- en leesniveau van de kinderen.

  • 6.

    Deze activiteiten kunnen zowel collectief als individueel ingezet worden.

  • 7.

    Onderaannemers zijn niet toegestaan.

  • 8.

    De te subsidiëren activiteiten moeten uiterlijk 31 december 2025 hebben plaatsgevonden en mogen pas starten nadat subsidie verleend plaatsvinden.

Artikel 6. Weigeringsgronden

In aanvulling op de in de Algemene wet bestuursrecht en de ASV genoemde weigeringsgronden kan het college een verzoek om subsidieverlening (gedeeltelijk) weigeren als:

  • 1.

    De aanvraag onvoldoende of niet in het belang dan wel in strijd is met de doelstelling van deze regeling als bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    De aanvraag niet voldoet aan de voorwaarden voor subsidieverlening als genoemd in deze regeling;

  • 3.

    De activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd reeds hebben plaatsgevonden;

  • 4.

    de activiteit valt onder de brede basisondersteuning voor jeugd en volwassenen of indien er sprake is van specialistische ondersteuning;

  • 5.

    niet is aangetoond dat de subsidie noodzakelijk is voor het verrichten van de activiteiten waarvoor deze wordt gevraagd;

  • 6.

    uit de financiële beoordeling blijkt dat de organisatie financieel ongezond is kijkend o.a. naar liquiditeit, solvabiliteit, exploitatieresultaat, ontwikkeling van deze ratio’s in de tijd en de uitleg door de subsidieaanvrager over de financiële gezondheid;

  • 7.

    uit de financiële beoordeling blijkt dat het aangevraagde subsidiebedrag hoger is dan hetgeen noodzakelijk is voor de uitvoering van de activiteiten;

  • 8.

    de activiteit valt onder de taken rondom de Jeugdgezondheidszorg;

  • 9.

    Subsidie wordt niet verleend voor activiteiten die behoren tot de primaire wettelijke verantwoordelijkheden van de aanvrager. Dit omvat taken waarvoor reeds financiering of een vergoeding van het Rijk, of een andere overheidsinstantie, wordt ontvangen. Deze uitsluiting is bedoeld om dubbele financiering te voorkomen en te waarborgen dat subsidies uitsluitend worden ingezet voor aanvullende, vernieuwende of experimentele activiteiten die bijdragen aan de doelen van deze regeling.

Artikel 7. De subsidieontvanger

Subsidie op grond van deze nadere regels kan uitsluitend worden toegekend aan:

  • a.

    Een professionele organisatie met een rechtsvorm én die activiteiten uitvoert in Helmond voor de Helmondse inwoners en/of;

  • b.

    een sociaal-maatschappelijke organisatie, kinderopvang of basisschool die is gevestigd in Helmond.

Artikel 8. De subsidieaanvraag

  • 1. Een aanvraag voor subsidie voor 2025 wordt uiterlijk 25 april 2025 ingediend bij het college.

  • 2. In aanvulling op de ASV moet de subsidieaanvraag de volgende gegevens bevatten:

    • A.

      aanvraagformulier,

      • a.

        naam organisatie;

      • b.

        naam vertegenwoordiger/aanvrager;

      • c.

        Correspondentieadres organisatie, bestaande uit;

        • i.

          postcode en plaatsnaam

        • ii.

          telefoonnummer

        • iii.

          emailadres

        • iv.

          contactpersoon

        • v.

          KvK (gekoppeld aan organisatie)

        • vi.

          Vestigingsnummer

        • vii.

          IBAN

        • viii.

          ter name van (IBAN)

      • d.

        Naam uitvoerder(s) activiteit

    • B.

      Een inhoudelijk werkplan, waarin ten minste de volgende onderdelen staan beschreven:

      • a.

        naam activiteit;

      • b.

        beschrijving activiteit;

      • c.

        onderbouwing van bijdrage van de activiteit aan doelen en vereisten genoemd in artikel 2, 5 en 9.

      • d.

        onderbouwing van kwaliteit en effectiviteit van de activiteit;

      • e.

        bereik van de activiteit in één subsidiejaar;

      • f.

        frequentie en intensiteit van de activiteit;

      • g.

        doelgroep van de activiteit;

      • h.

        beschrijving selectieproces deelnemers activiteit;

      • i.

        uitkomstmaat/maten waarop effect van de activiteit wordt gemeten;

      • j.

        beschrijving van de structurele werkwijze van meten, leren en verbeteren;

      • k.

        beschrijving interne inbedding taalactiviteit binnen de organisatiestructuur;

      • l.

        Beschrijving ouderbetrokkenheid en stimulering van taalontwikkeling in de thuissituatie.

    • C.

      de-minimisverklaring.

  • 3. Het college neemt uiterlijk binnen 8 weken na datum van ontvangst van een complete subsidieaanvraag een besluit op de aanvraag tot verlening.

Artikel 9. Subsidieverplichtingen

Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit de Awb en de ASV 2020, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:

  • 1.

    De subsidieontvanger:

    • a.

      Levert jaarlijks evaluatiegegevens en opbrengsten voor de monitor Ontwikkelkansen van de gemeente Helmond;

    • b.

      Neemt deel aan (data)onderzoeken waarvoor de gemeente Helmond opdracht geeft;

    • c.

      Monitort de effecten van de activiteiten, met als doel impact gedreven te werken en te leren en verbeteren;

    • d.

      Treedt proactief en regelmatig in overleg met de gemeente over de uitvoering van de activiteiten en de voortgang;

  • 2.

    Activiteiten worden uitgevoerd volgens de methodiek of beschrijving van de activiteit in de aanvraag. Er kunnen goede redenen zijn om hiervan af te wijken. Dit beargumenteert afwijken van de methodiek of beschrijving gebeurt in overleg met het college.

  • 3.

    Het college kan aanvullende verplichtingen opleggen in de verleningsbeschikking.

Artikel 10. Subsidievaststelling en verantwoording

  • 1. De subsidieontvanger dient uiterlijk 1 april na afloop van het tijdvak waarvoor de subsidie is verleend een aanvraag in voor subsidievaststelling.

  • 2. De subsidieontvanger overlegt bij de aanvraag tot subsidievaststelling de volgende gegevens, naast de gegevens die verplicht zijn op grond van de ASV:

    • a.

      een inhoudelijke verantwoording die inzicht geeft in hoe de subsidieontvanger heeft gewerkt volgens de visie uit het gemeentelijke ontwikkelkansenbeleid 2024-2027 en hoe de activiteit heeft bijgedragen aan de leesbevordering van de kinderen, zowel kwantitatief (bereik, aantallen, contactmomenten, tevredenheid, e.d.) als kwalitatief (maatschappelijke effecten en samenwerking).

    • b.

      De verleende subsidiebedragen dienen zichtbaar te zijn in de jaarrekening.

  • 3. Het college kan nadere onderbouwing of extra informatie vragen van de subsidieontvanger als de overlegde gegevens daar aanleiding toe geven.

  • 4. Als de aanvraag of ontbrekende gegevens niet meer worden ontvangen, zal de subsidie in ieder geval tot 25% lager worden vastgesteld. Afhankelijk van de aard van de ontbrekende gegevens, kan de subsidie met een hoger percentage worden verlaagd.

Artikel 11. Inwerkingtreding

De subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en is geldig tot en met 31 december 2025. De regeling blijft daarna van toepassing voor zover het gaat om de vaststelling en verantwoording van verleende subsidies.

Artikel 12. Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Nadere regels subsidie leesbevordering jonge kind Helmond 2025.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Helmond van 11 februari 2025.

Burgemeester en wethouders van Helmond

mr. M.S.S.S Potters

Burgemeester

P. Buijtels

Gemeentesecretaris