Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736425
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736425/1
Gedoogbesluit “Tijdelijke Noodopvang”
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 10-03-2025
Intitulé
Gedoogbesluit “Tijdelijke Noodopvang”Intitulé Gedoogbesluit “Tijdelijke Noodopvang”
Aanleiding
Sinds maart 2022 is er tijdelijke crisisnoodopvang voor asielzoekers gevestigd in een vleugel van het gemeentekantoor aan de Industrieweg 11 te Sliedrecht. Aanleiding om deze tijdelijke crisisnoodopvang toe te staan, was toen de precaire situatie bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. De huisvesting van vluchtelingen is gestart als formele crisissituatie en in eerste instantie voor de duur van drie maanden.
Het was bekend dat gebruik van deze locatie in beginsel strijdig was met de bestemming (kantoorpand vs woonlocatie) ervan. En ook is bekend, dat de locatie niet volledig voldoet aan alle eisen die normaal gesproken worden gesteld aan een woon- of opvanglocatie. Vanwege het grote maatschappelijk belang om de opvangproblematiek in Nederland mede te helpen beperken, vond het college het opvangen van vluchtelingen belangrijker dan de tekortkomingen van de locatie.
Met de overgang van de exploitatie van de VRZHZ naar het COA vanaf 1 januari 2025 worden er tevens wijzigingen doorgevoerd inzake de inrichting van het pand die tegemoet komen aan het programma van eisen van het COA.
Vanwege de strijdigheid met het omgevingsplan en de noodzaak tot verbouw van de locatie zonder vergunning, heeft de gemeente een beginselplicht tot handhaven tegen dit gebruik. Gezien het feit dat de opvang 2,5 jaar zonder vergunning is gebruikt, is er reeds een gedoogconstructie ontstaan die het college van B&W heeft geformaliseerd in een gedoogbesluit.
Planologisch regime
Het omgevingsplan 'Molendijk-Industrieweg' (als onderdeel van het tijdelijk deel van het omgevingsplan Gemeente Sliedrecht) staat de opvang van asielzoekers ter plaatse niet toe. Er zijn geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheden in het omgevingsplan opgenomen. Het college kan aan het tijdelijk gebruik alleen meewerken met het verlenen van een omgevingsvergunning voor buitenplanse omgevingsplanactiviteit. Om te bepalen of er op basis van een aanvraag omgevingsvergunning van de voorschriften van het (tijdelijk deel van het) omgevingsplan kan worden afgeweken dient er overeenkomstig artikel 8.0a lid 2 van het Besluit Kwaliteit Leefomgeving te worden aangetoond dat er sprake is van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties (ETFAL). In dit geval is echter geen sprake van een ETFAL, o.a. vanwege de situering van het plangebied in een gezoneerd industrieterrein, waardoor het gebruik alleen met een gedoogconstructie worden toegestaan en enige mogelijkheid biedt om afspraken omtrent het gebruik vast te leggen en voorwaarden te stellen.
Beginselplicht tot handhaving
Volgens vaste rechtspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State moet een bestuursorgaan dat bevoegd is om tegen een overtreding handhavend op te treden, dit ook doen.
Onder bijzondere omstandigheden kan worden afgezien van handhavend optreden en kan de strijdigheid met wet- en regelgeving tijdelijk worden gedoogd. Volgens de gangbare juridische praktijk -voortkomend uit de kabinetsnota ‘Grenzen aan gedogen’- is gedogen aanvaardbaar indien:
- 1.
het gedogen beperkt is in omvang en/of tijd.
- 2.
het gedogen expliciet bij een besluit gebeurt.
- 3.
sprake is van een zorgvuldige en kenbare belangenafweging.
- 4.
duidelijke voorwaarden aan het gedogen worden gesteld.
- 5.
regelmatig wordt bezien of de situatie zodanig is dat gedogen nog gerechtvaardigd is en of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan.
Voorts dient het gedogen beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, te weten overmachtssituaties, overgangssituaties en situaties waarin handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen belangen .
Het onderhavige geval
In het onderhavige geval is sprake van een tijdelijke situatie tot de opening van de nieuwe (semi-) permanente opvang in de vorm van een Asielzoekerscentrum (AZC) plaatsvindt, zodat de vluchtelingen die opgevangen worden aan de Industrieweg 11 zonder problemen over kunnen naar het AZC. Naar verwachting zal deze situatie uiterlijk tot eind 2025 duren.
Belangenafweging
De belangenafweging gaat over het belang van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties zoals in het Omgevingsplan ten opzicht van het belang van de (tijdelijke) opvang van asielzoekers. Hieronder maken we deze belangenafweging inzichtelijk.
Opvang asielzoekers
Op dit moment is er nog steeds landelijk een groot tekort aan opvangplaatsen. Nederland is op basis van internationale en Europeesrechtelijke verplichtingen verplicht om asielzoekers opvang te bieden.
De aangenomen Spreidingswet (2024) maakt dat de Nederlandse gemeenten verplicht zijn om gezamenlijk 96.000 opvangplekken te realiseren die uiterlijk 30 juni 2025 beschikbaar dienen te zijn. Sliedrecht heeft sinds maart 2022 haar maatschappelijke plicht opgevat door vast 50 asielzoekers onderdak te bieden aan de Industrieweg 11. Het beschikbaar hebben en houden van deze opvangplaatsen is van belang om het reeds bestaande tekort niet verder te laten oplopen en invulling te geven aan de internationale en Europeesrechtelijke verplichtingen van Nederland.
Met de komst van het AZC, geëxploiteerd door het COA, brengen we continuïteit aan voor deze mensen die hier ook vaker al een baan of dagbesteding hebben.
Evenwichtige toedeling van functies aan de locatie
De bestemming ‘Maatschappelijk’ zorgt voor een evenwichtige toedeling van functies aan deze locatie. Deze evenwichtige toedeling beoogd zowel het belang van de omgeving als het belang van de (gebruiker van de) locatie te beschermen. Het legaliseren van de opvang van asielzoekers op deze locatie is niet mogelijk onder meer omdat de locatie ligt op een industrieterrein. Hieronder wordt per onderwerp afgewogen of het belang van de opvang van asielzoekers zwaarder weegt of moet wegen dan de evenwichtige toedeling van functies aan deze locatie.
I. Tijdelijkheid
Er is sprake van een tijdelijke gedoogsituatie totdat het AZC (Sliedrecht Noord) haar deuren opent. Voor de gedoogsituatie van de opvanglocatie aan de Industrieweg 11 wordt de datum van 31 december 2026 aangehouden.
II. Openbare veiligheid
Er is 24/7 beveiliging op de opvanglocatie aanwezig. Zij zorgen voor de veiligheid van de directe omgeving en de asielzoekers. Zij werken hierbij samen met de boa’s en de wijkagenten. Tevens is het dag en nacht mogelijk om te bellen met de opvanglocatie in het geval van overlast. Ook worden diverse activiteiten georganiseerd voor de vluchtelingen, zoals taalles, voetballen, tafeltennissen, wandelen en zwerfafvalprikken. Uitgaande van het tijdelijke gebruik van de opvanglocatie zijn er geen andere omstandigheden. In de afgelopen 2,5 jaar dat de Veiligheidsregio Zuid Holland Zuid de opvang exploiteerde, waren er weinig overlastmeldingen. Indien nodig was er een lijn van opschaling waardoor de openbare orde en veiligheid werd geborgd. Deze lijn van opschaling wordt ook in de nieuwe situatie geborgd.
III. Verkeersveiligheid
De verkeersveiligheid is niet in het geding. Waar de Veiligheidsregio Zuid Holland Zuid de opvang exploiteerde waren er nauwelijks klachten met betrekking tot de verkeersveiligheid. Dit zal in de nieuwe situatie niet anders worden. Indien er klachten zijn, zullen deze worden besproken in het regulier overleg en opgelost.
IV. Woon-en leefklimaat opvanglocatie
Met de overname van de opvang door het COA is gekozen voor continuïteit met als toekomst het COA dat het AZC exploiteert. De Veiligheidsregio Zuid Holland Zuid heeft in de afgelopen 2,5 jaar een goede structuur opgebouwd met diensten (beveiliging, schoonmaak, catering, coördinator vrijwilligers, dagbesteding) waar de vluchtelingen zelf ook een bijdrage aan leverden. Met de komst van het COA zijn er afspraken gemaakt over voortzetting van de diensten voor dezelfde bedrijven om de continuïteit te waarborgen. Dit komt het woon- en leefklimaat voor de opvanglocatie ten goede.
V. (Brand)veiligheid opvanglocatie
Voor de tijdelijke noodopvang is door de brandweer beoordeeld of het pand veilig is voor de opvang van vluchtelingen. Er zijn aanbevelingen geweest t.a.v. de brandveiligheid van het pand inzake de woonfunctie die het nu heeft. De aanbevelingen zijn overgenomen en worden meegenomen in de verbouwing van het pand dat plaatsvindt in het eerste kwartaal van 2025.
VI. Belang omliggende bedrijven
De opvanglocatie bevindt zich op een bedrijventerrein. In de afgelopen 2,5 jaar onder exploitatie van de Veiligheidsregio Zuid Holland Zuid is er nauwelijks tot geen hinder ondervonden van de opvanglocatie. Er wordt niet verwacht dat de omliggende bedrijven door de noodopvang, nu geëxploiteerd door het COA, hinder zullen ervaren die eerder niet ervaren werd.
Besluit
Gelet op het bovenstaande, besluit het college van burgemeester en wethouders van Sliedrecht om het tijdelijk gebruik van de locatie aan de Industrieweg 11 als opvanglocatie te gedogen, zulks in strijd met het ter plaatse geldende omgevingsplan Molendijk-Industrieweg.
Voorwaarden
Aan dit gedoogbesluit verbindt het college de hierna volgende voorwaarden:
- 1.
Dit gedoogbesluit heeft betrekking op de locatie aan de Industrieweg 11 te Sliedrecht
- 2.
De opvanglocatie wordt gebruikt als tijdelijke opvanglocatie. Dat betekent dat gedurende de duur van dit gedoogbesluit asielzoekers in de opvanglocatie zullen verblijven, in afwachting van doorstroming naar de te openen opvanglocatie in Sliedrecht.
- 3.
Voor de opvanglocatie worden voorzieningen ingericht. Deze mogen enkel aanwezig zijn gedurende de looptijd van dit gedoogbesluit. Ten behoeve van de veiligheid van het gebruik van de opvanglocatie zullen werkzaamheden plaatsvinden.
- 4.
De opvanglocatie voldoet aan de gestelde eisen op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten zowel voor de bewoners van de opvanglocatie als voor omwonenden.
- 5.
Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich alle rechten voor om dit gedoogbesluit op enig moment, indien de omstandigheden naar zijn oordeel hierom vragen, in te trekken.
Bekendmaking en inwerkingtreding
Op grond van artikel 3:42 Awb in samenhang met artikel 6 Bekendmakingswet geschiedt de bekendmaking van dit besluit door plaatsing in het gemeenteblad en op www.officiëlebekendmakingen.nl. Dit besluit treedt in werking op de datum van dagtekening 28 januari 2025.
Rechtsmiddelen
Op grond van een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 24 april 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1356) kunnen tegen een gedoogbeslissing geen rechtsmiddelen, zoals bezwaar, worden aangewend. Desgewenst kan een verzoek om handhaving worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Tegen het besluit dat het college daarop zal nemen staan wel rechtsmiddelen open.
Informatie
Voor vragen en/of opmerkingen kan contact worden opgenomen met het algemeen telefoonnummer van de gemeente Sliedrecht op telefoonnummer 14 0184. Op www.sliedrecht.nl kunt u zien op welke andere wijze contact opgenomen kan worden.
Ondertekening
Sliedrecht, 11 februari 2025
Het college van burgemeester en wethouders van Sliedrecht,
De burgemeester, Secretaris,
mr. Drs. J.M. de Vries N.H. Kuiper MCA MCM
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl