Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening Gemeente Westland

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-01-2026

Intitulé

Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening Gemeente Westland

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Westland,

ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

gelet op artikel 2:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht,

besluiten vast te stellen het:

Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening Gemeente Westland

Artikel 1 Definities

Dit besluit verstaat onder:

  • a.

    bericht: een bericht als bedoeld in artikel 2:13, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    kanaal: een aangewezen wijze van elektronisch verzenden van berichten als bedoeld in artikel 2:13, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Aanwijzing kanalen

  • 1. Voor berichten die de verzender uit eigen beweging indient, worden per domein de specifieke webformulieren aangewezen zoals vermeld in het als bijlage 1 bij dit besluit gevoegde overzicht;

  • 2. Voor berichten die de verzender uit eigen beweging indient bij een organisatie die een bepaalde taak uitvoert voor de gemeente, geldt dat berichten worden ingediend via het door die organisatie voor het bericht gehanteerde kanaal;

  • 3. Voor berichten in de in bijlage 1 genoemde domeinen die op verzoek van de gemeente worden ingediend, wordt de in de uitnodiging aangewezen elektronische wijze van verzenden als kanaal gebruikt;

  • 4. Voor berichten die de verzender uit eigen beweging indient, en waarvoor in bijlage 1 geen specifiek webformulier is aangewezen, geldt het algemene contactformulier (Contact en openingstijden | Gemeente Westland) als aangewezen kanaal;

Artikel 3 Kanaal Omgevingswet

In afwijking van artikel 2 wordt voor berichten die daartoe bij of krachtens de Omgevingswet zijn aangewezen het Omgevingsloket als bedoeld in artikel 20.21 van die wet als kanaal gebruikt.

Artikel 4 Kanaal Dienstenwet

In afwijking van artikel 2 kan voor berichten die deel uitmaken van een procedure of formaliteit die valt onder de Dienstenwet de Berichtenbox voor Bedrijven als bedoeld in artikel 5 van de Dienstenwet als kanaal worden gebruikt.

Artikel 5 Wijziging in kanalen

De algemeen directeur en de directeuren ıı, en in ondermandaat de managers ı en ıı, zijn bevoegd bijlage 1 te actualiseren wanneer hiertoe aanleiding is. Op Online regelen, overzicht formulieren | Gemeente Westland is altijd het meest actuele overzicht te vinden.

Artikel 6 Storingen

  • 1. Een wettelijke termijn voor de indiening van een bericht kan worden verlengd wegens een verminderde elektronische bereikbaarheid van het bestuursorgaan.

  • 2. Wanneer sprake is van een verlenging zoals bedoeld in lid 1 wordt daarvan zo spoedig mogelijk mededeling gedaan op de gemeentelijke website.

Artikel 7 Intrekking oude aanwijzingsbesluit

Het collegebesluit ‘Openstelling elektronische weg voor berichtenverkeer met burgers’ d.d. 17 juni 2008 en geldend sinds 8 augustus 2008, wordt ingetrokken.

Artikel 8 Inwerkingtreding besluit

Dit besluit treedt in werking op de dag van inwerkingtreding van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.

Artikel 9 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Westland.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 28 januari 2025

De secretaris,

M.L.M. Weerts

De burgemeester,

B.R. Arends

Aldus vastgesteld op 28 januari 2025

De burgemeester,

B.R. Arends

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 februari 2025

De griffier

P. van Oosten

De voorzitter

B.R. Arends

Bijlage 1

Online regelen, overzicht formulieren

 

Formulieren belastingen

automatische incasso

betalen van de aanslag

bezwaar maken tegen uw aanslag

kwijtschelding van belastingen

riool en waterzorgheffing

WOZ-waarde

 

Formulieren bouwen, groen en buitenruimte

Bouwen, groen en buitenruimte

aanvragen huisnummer

blijverslening

bouwarchief bekijken

bouwdossiers

grond kopen

kabels en leidingen aanbrengen in openbare grond

planschade

nadeelcompensatie

omgevingsvergunning

 

Groen

boomspiegel

groenvak zelf beheren

ons groenbeheer

 

Riool, bodem en water

aansluiting op het riool

grond afgraven en verplaatsen

grondwater

hemelwateropvang

riool verstopt

rijden op het strand of strandopgang ontheffing

 

Luchtruim

luchtruim gebruiken

 

Formulieren geboorte en overlijden

begraafplaatsen

geboorte aangifte

overlijden aangifte doen

 

Formulieren geldzorgen

Schuldhulpverlening

aanvragen informatiegesprek schulden

aanvragen schuldhulpverlening

budgetbeheer

 

Werk

doelgroepverklaring

verdringing op de banenmarkt

weer aan het werk (re-integratie)

leerwerkcheque

 

Formulieren horeca en evenementen

Horeca

alcoholwetvergunning

exploitatievergunning

horecaonderneming als trouwlocatie

incidentele festiviteit, overschrijden geluidsnorm

terras plaatsen

toestemming sluitingstijd horeca ontheffing

vergunning voor kansspelautomaten

 

Evenement organiseren

alcohol schenken tijdens een evenement

incidentele festiviteit (overschrijden geluidsnorm)

optreden met een draaiorgel

kansspel organiseren

klein kansspel organiseren

principeverzoek voor evenementenkalender

melden of vergunning (klein) evenement

snuffelmarkt organiseren

 

Formulieren melding maken

compliment geven

klacht over gemeentelijk handelen

melding openbare ruimte

ondermijning

verloren of gevonden voorwerpen

 

Formulieren Ondernemen

bijstand voor zelfstandige aanvragen (Bbz)

openingstijden winkel ontheffing

uitkering voor oudere zelfstandigen (IOAZ)

vergunning standplaats op een weekmarkt

vergunning losse standplaats

 

Formulieren paspoort, id-kaart en rijbewijs

identiteitskaart aanvragen

paspoort aanvragen

reisdocument vermist

rijbewijs

rijbewijs verlengen of uitbreiden

tweede paspoort

vreemdelingenpaspoort

vluchtelingenpaspoort

 

Formulieren trouwen, partnerschap en echtscheiding

melding huwelijk/ geregistreerd partnerschap

naamsgebruik/ naamswijziging

trouwlocaties

 

Formulieren uitkering

uitkering aanvragen

uitkering aanvragen voor jongeren onder 27

wijziging doorgeven dat invloed heeft op uw uitkering

 

Uittreksels

bewijs van garantstelling

Handtekening legaliseren

verklaring omtrent het gedrag (VOG)

uittreksel aanvragen

 

Formulieren vergoedingen en bijdragen

aanvulling levensonderhoud 18 t/m 20 jaar

bijzondere bijstand kosten voor de woning

bijdrage in bijzondere kosten

energietoeslag

gemeentepolis Westland

individuele inkomenstoeslag

individuele studietoeslag voor jongeren met een arbeidsbeperking

kinderopvang

kindpakket

tegemoetkoming SMI

tegemoetkoming koa-kopje

vergoeding premie aanvullende zorgverzekering

vrije tijd, sport en gezond leven

zak- en kleedgeld 18 t/m 20 jaar

 

Formulieren klacht, bezwaar en beroep

aansprakelijk stellen gemeente

beroep indienen

bezwaar maken tegen gemeentelijk besluit

klacht over gemeentelijk handelen

vergoeding bij te laat besluit

Woo verzoek indienen

 
 

Formulieren Verhuizen en migratie

adresonderzoek

briefadres

geheimhouding persoonsgegevens

vanuit het buitenland naar Westland verhuizen (immigratie)

verhuizing doorgeven

verhuizing naar het buitenland doorgeven (emigratie)

 

Formulieren Wmo en hulp bij zorgvragen

Sociaal Kernteam Westland (doorverwijzing)

vervoer via Wmo

Wmo-melding maken

Wmo aanpassen

 

Formulieren onderscheidingen

erepenning goud/-ereburgerschap

erepenning zilver

koninklijke onderscheiding

Westlandstek

Westlandse Sportprijzen

 

Formulieren wonen

Wonen

aanvraag eenmalig aanbod

inschrijven koopwoning nieuwbouw

woning met voorrang urgentieverklaring

starterslening

 

Woonvergunningen

huisvestingsvergunning aanvragen

woning omzetting in kamerverhuur

woning bouwkundig splitsen woonvorming

woning tijdelijk verhuren leegstand

woning anders gebruiken onttrekkingsvergunning

woonwagen/ woonwagenstandplaats

 

Formulieren overige vergunningen

consumentenvuurwerk opslaan en verkopen

collecteren en kleding inzamelen

demonstratie, betoging, stille tocht

geluidshinder ontheffing

voorwerpen/ stoffen op de openbare weg plaatsen

overige ontheffing en vergunningen

Toelichting

Algemeen

Op 1 januari 2026 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (hierna: Wmebv) in werking. Een uitzondering hierop vormt de zorgplicht voor het bieden van passende ondersteuning omdat die al op 1 januari 2024 in werking is getreden. Met deze wet wordt onder andere afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) gewijzigd. Deze wet geeft eenieder het recht om zogenoemde officiële berichten – dat wil zeggen berichten die deel uitmaken van een procedure over een besluit, klachten, of andere krachtens wettelijk voorschrift voorgeschreven berichten - elektronisch naar een bestuursorgaan te sturen. Hierna zal steeds over burgers en bedrijven worden gesproken, maar ook anderen (zoals verenigingen en stichtingen) komt dit recht toe. De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester dienen - ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft - de elektronische kanalen aan te wijzen die burgers, bedrijven en anderen voor deze officiële berichten moeten gebruiken.

Artikelsgewijs

Alleen die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.

Artikel 1 Definities

Bij de definitie van de begrippen ‘bericht’ en ‘kanaal’ is aangesloten bij de betekenis die deze begrippen in de Algemene wet bestuursrecht hebben. Ter nadere toelichting dient het volgende.

Het recht om elektronisch berichten aan een bestuursorgaan te sturen ziet op de volgende typen officiële berichten:

  • 1.

    Een bericht dat deel uitmaakt van een procedure over een besluit. Hiertoe behoren in elk geval maar niet uitsluitend:

    • -

      Aanvraag voor een besluit van een bestuursorgaan (artikel 4:1 Awb);

    • -

      Een aanvulling (artikel 4:5 Awb);

    • -

      Een ingebrekestelling (artikel 4:17 Awb);

    • -

      Een zienswijze en bedenkingen (artikel 3:15, 4:7, 4:8 Awb);

    • -

      Een bezwaarschrift (artikel 6:4 Awb);

    • -

      Verzoek om informatie bij of vraag aan een bestuursorgaan over een lopende procedure over een besluit.

  • 2.

    Een klacht. Hiertoe behoren in elk geval klachten van eenieder jegens een gemeentelijk bestuursorgaan in de zin van hoofdstuk 9 Awb. Daarnaast behoren klachtprocedures jegens gemeentelijke bestuursorganen in de bijzondere wet tot deze categorie.

  • 3.

    Een ander krachtens wettelijk voorschrift voorgeschreven bericht. Hiertoe behoren in ieder geval wettelijk verplichte meldingen, zoals in het omgevingsrecht of de Participatiewet.

De wet schrijft voor dat voor elk type bericht een voldoende betrouwbare en vertrouwelijke wijze van verzenden wordt aangewezen (artikel 2:13, tweede lid Awb). Welke wijze dat in een concreet geval is, is afhankelijk van de aard en de inhoud van het type bericht en het doel waarvoor het bericht wordt gebruikt. Kanalen als een specifiek webformulier, een generiek e-formulier, ingevuld (geprint of gedownload) formulier dat geüpload kan worden, e-mail, en mijnomgevingen kunnen als ‘voldoende betrouwbaar en vertrouwelijk’ worden gezien. Daarbij is het voor sommige type berichten gezien hun aard en inhoud nodig om authenticatie op bepaalde betrouwbaarheidsniveaus mogelijk te maken.

In dit besluit wordt voor de te bepalen betrouwbaarheidsniveaus aangesloten bij de Wet digitale overheid (Wdo) en de regels die op basis daarvan zijn gesteld.

Artikel 2 Aanwijzing kanalen

Bij de omschrijving van onderwerpen in bijlage 1 is aangesloten bij de benaming op (de homepage van) de gemeentelijke website.

Verder is onderscheid gemaakt in twee type berichten: berichten die burgers en bedrijven uit eigen beweging verzenden (eerste lid) en berichten die inwoners en bedrijven op verzoek van de gemeente sturen (derde lid). Tot het eerste type berichten behoren onder meer aanvragen, ingebrekestellingen en meldingen. Tot het tweede type berichten behoren onder meer aanvullingen ex artikel 4:5 Awb, een zienswijze, en een reactie op de uitnodiging voor een hoorzitting.

Voor berichten die uit eigen beweging worden ingediend, wordt een specifiek kanaal aangewezen. Uitgangspunt is dat dat als kanaal wordt gebruikt. Voor burgers en bedrijven moet voldoende duidelijk zijn waar het betreffende kanaal is te vinden. Daarom is de specifieke naam van de url waar het kanaal wordt ontsloten, in bijlage 1 opgenomen.

Bij berichten die op verzoek van de gemeente worden ingediend, is het contact al tot stand gebracht tussen de gemeente en de betreffende burger of het bedrijf. Daarom kan voor de kanaalaanwijzing ermee worden volstaan in de betreffende uitnodiging van de gemeente aan te geven hoe de verdere elektronische communicatie kan plaatsvinden.

Er kunnen ook formele berichten worden ingediend bij organisaties die taken uitvoeren voor de gemeente, bijvoorbeeld het Sociaal Kernteam. Voor dergelijke berichten geldt dat deze worden ingediend via het door de betreffende organisatie voor het bericht gehanteerde kanaal.

In lid 4 is een vangnetbepaling opgenomen: voor zover er berichten zijn waarvoor in de voorgaande onderdelen geen kanaal is aangewezen, kunnen deze berichten via (Contact en openingstijden | Gemeente Westland) worden ingediend. Dit kanaal dient daarmee als vangnet.

Artikel 3 Kanaal Omgevingswet

Voor sommige typen berichten geldt dat de wetgever het gebruik van een bepaald kanaal door burgers en bedrijven heeft voorgeschreven. Dat geldt voor bepaalde berichten in de op 1 januari 2024 inwerking getreden Omgevingswet. In artikel 16.1, eerste lid, van de Omgevingswet is geregeld dat een elektronische aanvraag om een besluit of een melding op grond van de Omgevingswet in bij algemene maatregel van bestuur (AMvB) geregelde gevallen via de landelijke voorziening als bedoeld in artikel 20.21 van de wet wordt ingediend of gedaan. Die landelijke voorziening is het Omgevingsloket dat onderdeel is van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Ook is in artikel 16.1, tweede lid, van de Omgevingswet de mogelijkheid geboden om bij AMvB te regelen hoe het elektronisch voldoen aan een andere informatieverplichting dan een melding of het elektronisch verzenden van een ander bericht op grond van de Omgevingswet kan plaatsvinden. Daartoe is in artikel 14.1 en 14.2 van het Omgevingsbesluit aangegeven dat de indiening van de volgende berichten via het Omgevingsloket verloopt:

  • a.

    een aanvraag om een omgevingsvergunning;

  • b.

    een aanvraag om een maatwerkvoorschrift;

  • c.

    een aanvraag om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel;

  • d.

    een melding als bedoeld in artikel 4.4, eerste lid, van de Omgevingswet;

  • e.

    een andere informatieverplichting dan een melding, tenzij bij wettelijk voorschrift een andere wijze is aangewezen waarop aan de informatieverplichting wordt voldaan; en

  • f.

    de bij de onder a t/m e te verstrekken gegevens en bescheiden, tenzij het bevoegd gezag instemt met een andere wijze van verstrekken.

In de artikelen 14.1, derde lid en 14.2, tweede lid, van het Omgevingsbesluit is aangegeven voor welke type berichten en daarbij de te verstrekken gegevens en bescheiden uit de eerdere artikelleden de landelijke voorziening niet beschikbaar is.

Aangezien het Omgevingsloket op grond van de Omgevingswet al als verplicht te gebruiken kanaal is aangewezen, hoeft dat niet nog een keer te gebeuren in het aanwijzingsbesluit. In dit artikellid is daarom niet geregeld dat dit kanaal wordt ‘aangewezen’. Volledigheidshalve is echter wel geregeld dat het Omgevingsloket voor deze berichten als kanaal wordt ‘gebruikt’.

De in dit artikel [3] bedoelde berichten kunnen ook behoren tot berichten die in bijlage 1 zijn vermeld. Daarom is hier geregeld dat ‘in afwijking’ daarvan het Omgevingsloket wordt gebruikt. Het Omgevingsloket is niet voor alle berichten in de fysieke leefomgeving aangewezen als verplicht te gebruiken kanaal. Voor de berichten waarvoor het gebruik van het Omgevingsloket niet verplicht is, is in bijlage 1 een kanaal aangewezen. Voor berichten waarvoor het gebruik van het Omgevingsloket niet verplicht is en waarvoor in bijlage 1 geen specifiek webformulier is aangewezen, geldt het algemene contactformulier (te vinden via Contact en openingstijden | Gemeente Westland) als aangewezen kanaal.

Artikel 4 Kanaal Dienstenwet

In artikel 5 van de Dienstenwet is geregeld dat de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zorgdraagt voor de inrichting van een centraal elektronisch loket. Onderdeel van dit centrale elektronische loket – het Dienstenloket – is de Berichtenbox voor Bedrijven. Het gebruik van de Berichtenbox om procedures en formaliteiten in de zin van de Dienstenwet af te handelen is momenteel niet wettelijk verplicht voor dienstverleners (ondernemers). Gemeenten zijn op grond van de Dienstenwet (artikel 14) wel verplicht aan te sluiten op het Dienstenloket. Ook zijn zij verplicht de Berichtenbox te gebruiken bij de verzending van berichten over procedures en formaliteiten die onder de Dienstenwet vallen. De verplichting geldt voor zover een ondernemer waarvoor een bericht is bestemd, via de Berichtenbox kenbaar heeft gemaakt dat hij langs deze weg voldoende bereikbaar is. Gemeenten zijn bovendien verplicht ervoor te zorgen dat ze via de Berichtenbox voldoende bereikbaar zijn voor berichten van een ondernemer die zien op de afwikkeling van procedures en formaliteiten. Aangezien er voor het berichtenverkeer tussen de gemeente en ondernemers al een elektronische voorziening is getroffen, is ervoor gekozen de Berichtenbox voor Bedrijven als mogelijk kanaal aan te wijzen, voor ondernemers die hierop zijn aangesloten en hiervan gebruik wensen te maken.

De in dit artikel [4] bedoelde berichten kunnen ook behoren tot berichten die in bijlage 1 zijn vermeld. Daarom is hier geregeld dat ‘in afwijking’ daarvan de Berichtenbox voor Bedrijven als kanaal kan worden gebruikt.

Artikel 7 Intrekking oude aanwijzingsbesluit

Met deze bepaling wordt het bestaande aanwijzingsbesluit ingetrokken, omdat dit besluit nog is gebaseerd op de oude bepalingen in de Awb en niet meer in lijn is met de nieuwe bepalingen. De datum waarop het oude aanwijzingsbesluit vervalt, is de datum waarop het Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening in werking treedt (zie artikel 8)

Bezwaar maken

Laat het weten als u het niet eens bent met het besluit

De behandelend ambtenaar legt het besluit dan graag aan u uit. Als de uitleg duidelijk is hoeft u misschien geen bezwaarschrift te schrijven. U kunt bellen van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur. Dit kan op telefoonnummer 14 0174. Let op: wacht niet te lang. U heeft, nadat wij ons besluit hebben verstuurd, 6 weken de tijd om bezwaar te maken. Ook als u ons belt blijft dit 6 weken.

Schrijf binnen 6 weken een bezwaarschrift

Komt uw bezwaarschrift te laat binnen? Dan kunnen we deze niet behandelen. In uw bezwaarschrift schrijft u altijd:

  • de datum

  • uw naam en adres

  • uw handtekening

  • een omschrijving van dit besluit. Het is handig als u een kopie van het besluit meestuurt.

  • de reden(en) waarom u het niet eens bent met dit besluit

Dit staat in artikel 6:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Als u bezwaar maakt is het verstandig om advies te vragen aan het Juridisch Loket, uw rechtsbijstandsverzekeraar of een advocaat.

Verstuur uw bezwaarschrift digitaal

Dit kan via https://www.gemeentewestland.nl/klachten-bezwaar-en-beroep/bezwaar-maken.html. Lukt digitaal versturen niet? Dan kunt u uw bezwaarschrift e-mailen naar info@gemeentewestland.nl. Lukt e-mailen niet, dan kunt u uw bezwaarschrift via de post versturen of op het gemeentekantoor afgeven. Via de post stuurt u uw bezwaarschrift naar Gemeente Westland, Postbus 150, 2670 AD Naaldwijk. Wilt u uw bezwaarschrift persoonlijk afgeven op het gemeentekantoor? Dit kunt u doen aan de Verdilaan 7 in Naaldwijk. Vergeet dan niet om een ontvangstbewijs te vragen.

Bij grote spoed is een voorlopige oplossing soms mogelijk

U vraagt hiervoor een voorlopige voorziening aan. Dit kan alleen als u al bezwaar heeft gemaakt en er ‘onverwijlde spoed’ is. Dit staat in artikel 8:81, eerste lid, van de Awb. De rechter beslist of er een voorlopige oplossing mogelijk is totdat de gemeente een besluit neemt. Voor het aanvragen van een voorlopige voorziening betaalt u griffierecht.

U stuurt uw verzoek voor een voorlopige voorziening naar:

de Voorzieningenrechter van de sector Bestuursrecht van de rechtbank Den Haag

Postbus 20302

2500 EH Den Haag

Let erop dat u een kopie van uw bezwaar meestuurt. Meer informatie vindt u op www.rechtspraak.nl. U kunt uw voorlopige voorziening ook digitaal versturen via https://mijn.rechtspraak.nl/start/burger. Hiervoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben.