Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736388
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736388/1
Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening Gemeente Westland
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-01-2026
Intitulé
Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening Gemeente WestlandDe raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Westland,
ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,
gelet op artikel 2:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht,
besluiten vast te stellen het:
Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening Gemeente Westland
Artikel 1 Definities
Dit besluit verstaat onder:
- a.
bericht: een bericht als bedoeld in artikel 2:13, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
- b.
kanaal: een aangewezen wijze van elektronisch verzenden van berichten als bedoeld in artikel 2:13, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Aanwijzing kanalen
-
1. Voor berichten die de verzender uit eigen beweging indient, worden per domein de specifieke webformulieren aangewezen zoals vermeld in het als bijlage 1 bij dit besluit gevoegde overzicht;
-
2. Voor berichten die de verzender uit eigen beweging indient bij een organisatie die een bepaalde taak uitvoert voor de gemeente, geldt dat berichten worden ingediend via het door die organisatie voor het bericht gehanteerde kanaal;
-
3. Voor berichten in de in bijlage 1 genoemde domeinen die op verzoek van de gemeente worden ingediend, wordt de in de uitnodiging aangewezen elektronische wijze van verzenden als kanaal gebruikt;
-
4. Voor berichten die de verzender uit eigen beweging indient, en waarvoor in bijlage 1 geen specifiek webformulier is aangewezen, geldt het algemene contactformulier (Contact en openingstijden | Gemeente Westland) als aangewezen kanaal;
Artikel 3 Kanaal Omgevingswet
In afwijking van artikel 2 wordt voor berichten die daartoe bij of krachtens de Omgevingswet zijn aangewezen het Omgevingsloket als bedoeld in artikel 20.21 van die wet als kanaal gebruikt.
Artikel 4 Kanaal Dienstenwet
In afwijking van artikel 2 kan voor berichten die deel uitmaken van een procedure of formaliteit die valt onder de Dienstenwet de Berichtenbox voor Bedrijven als bedoeld in artikel 5 van de Dienstenwet als kanaal worden gebruikt.
Artikel 5 Wijziging in kanalen
De algemeen directeur en de directeuren ıı, en in ondermandaat de managers ı en ıı, zijn bevoegd bijlage 1 te actualiseren wanneer hiertoe aanleiding is. Op Online regelen, overzicht formulieren | Gemeente Westland is altijd het meest actuele overzicht te vinden.
Artikel 6 Storingen
-
1. Een wettelijke termijn voor de indiening van een bericht kan worden verlengd wegens een verminderde elektronische bereikbaarheid van het bestuursorgaan.
-
2. Wanneer sprake is van een verlenging zoals bedoeld in lid 1 wordt daarvan zo spoedig mogelijk mededeling gedaan op de gemeentelijke website.
Artikel 7 Intrekking oude aanwijzingsbesluit
Het collegebesluit ‘Openstelling elektronische weg voor berichtenverkeer met burgers’ d.d. 17 juni 2008 en geldend sinds 8 augustus 2008, wordt ingetrokken.
Artikel 8 Inwerkingtreding besluit
Dit besluit treedt in werking op de dag van inwerkingtreding van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.
Artikel 9 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Westland.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 28 januari 2025
De secretaris,
M.L.M. Weerts
De burgemeester,
B.R. Arends
Aldus vastgesteld op 28 januari 2025
De burgemeester,
B.R. Arends
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 februari 2025
De griffier
P. van Oosten
De voorzitter
B.R. Arends
Bijlage 1
Online regelen, overzicht formulieren |
|
Formulieren belastingen |
|
Formulieren bouwen, groen en buitenruimte |
Bouwen, groen en buitenruimte |
|
Groen |
|
Riool, bodem en water |
|
Luchtruim |
|
Formulieren geboorte en overlijden |
|
Formulieren geldzorgen |
Schuldhulpverlening |
|
Werk |
|
Formulieren horeca en evenementen |
Horeca |
|
Evenement organiseren |
|
Formulieren melding maken |
|
Formulieren Ondernemen |
|
Formulieren paspoort, id-kaart en rijbewijs |
|
Formulieren trouwen, partnerschap en echtscheiding |
|
Formulieren uitkering |
|
Uittreksels |
|
Formulieren vergoedingen en bijdragen |
individuele studietoeslag voor jongeren met een arbeidsbeperking |
|
Formulieren klacht, bezwaar en beroep |
|
|
Formulieren Verhuizen en migratie |
|
Formulieren Wmo en hulp bij zorgvragen |
|
Formulieren onderscheidingen |
|
Formulieren wonen |
Wonen |
|
Woonvergunningen |
|
Formulieren overige vergunningen |
Toelichting
Algemeen
Op 1 januari 2026 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (hierna: Wmebv) in werking. Een uitzondering hierop vormt de zorgplicht voor het bieden van passende ondersteuning omdat die al op 1 januari 2024 in werking is getreden. Met deze wet wordt onder andere afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) gewijzigd. Deze wet geeft eenieder het recht om zogenoemde officiële berichten – dat wil zeggen berichten die deel uitmaken van een procedure over een besluit, klachten, of andere krachtens wettelijk voorschrift voorgeschreven berichten - elektronisch naar een bestuursorgaan te sturen. Hierna zal steeds over burgers en bedrijven worden gesproken, maar ook anderen (zoals verenigingen en stichtingen) komt dit recht toe. De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester dienen - ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft - de elektronische kanalen aan te wijzen die burgers, bedrijven en anderen voor deze officiële berichten moeten gebruiken.
Artikelsgewijs
Alleen die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.
Artikel 1 Definities
Bij de definitie van de begrippen ‘bericht’ en ‘kanaal’ is aangesloten bij de betekenis die deze begrippen in de Algemene wet bestuursrecht hebben. Ter nadere toelichting dient het volgende.
Het recht om elektronisch berichten aan een bestuursorgaan te sturen ziet op de volgende typen officiële berichten:
- 1.
Een bericht dat deel uitmaakt van een procedure over een besluit. Hiertoe behoren in elk geval maar niet uitsluitend:
- -
Aanvraag voor een besluit van een bestuursorgaan (artikel 4:1 Awb);
- -
Een aanvulling (artikel 4:5 Awb);
- -
Een ingebrekestelling (artikel 4:17 Awb);
- -
Een zienswijze en bedenkingen (artikel 3:15, 4:7, 4:8 Awb);
- -
Een bezwaarschrift (artikel 6:4 Awb);
- -
Verzoek om informatie bij of vraag aan een bestuursorgaan over een lopende procedure over een besluit.
- -
- 2.
Een klacht. Hiertoe behoren in elk geval klachten van eenieder jegens een gemeentelijk bestuursorgaan in de zin van hoofdstuk 9 Awb. Daarnaast behoren klachtprocedures jegens gemeentelijke bestuursorganen in de bijzondere wet tot deze categorie.
- 3.
Een ander krachtens wettelijk voorschrift voorgeschreven bericht. Hiertoe behoren in ieder geval wettelijk verplichte meldingen, zoals in het omgevingsrecht of de Participatiewet.
De wet schrijft voor dat voor elk type bericht een voldoende betrouwbare en vertrouwelijke wijze van verzenden wordt aangewezen (artikel 2:13, tweede lid Awb). Welke wijze dat in een concreet geval is, is afhankelijk van de aard en de inhoud van het type bericht en het doel waarvoor het bericht wordt gebruikt. Kanalen als een specifiek webformulier, een generiek e-formulier, ingevuld (geprint of gedownload) formulier dat geüpload kan worden, e-mail, en mijnomgevingen kunnen als ‘voldoende betrouwbaar en vertrouwelijk’ worden gezien. Daarbij is het voor sommige type berichten gezien hun aard en inhoud nodig om authenticatie op bepaalde betrouwbaarheidsniveaus mogelijk te maken.
In dit besluit wordt voor de te bepalen betrouwbaarheidsniveaus aangesloten bij de Wet digitale overheid (Wdo) en de regels die op basis daarvan zijn gesteld.
Artikel 2 Aanwijzing kanalen
Bij de omschrijving van onderwerpen in bijlage 1 is aangesloten bij de benaming op (de homepage van) de gemeentelijke website.
Verder is onderscheid gemaakt in twee type berichten: berichten die burgers en bedrijven uit eigen beweging verzenden (eerste lid) en berichten die inwoners en bedrijven op verzoek van de gemeente sturen (derde lid). Tot het eerste type berichten behoren onder meer aanvragen, ingebrekestellingen en meldingen. Tot het tweede type berichten behoren onder meer aanvullingen ex artikel 4:5 Awb, een zienswijze, en een reactie op de uitnodiging voor een hoorzitting.
Voor berichten die uit eigen beweging worden ingediend, wordt een specifiek kanaal aangewezen. Uitgangspunt is dat dat als kanaal wordt gebruikt. Voor burgers en bedrijven moet voldoende duidelijk zijn waar het betreffende kanaal is te vinden. Daarom is de specifieke naam van de url waar het kanaal wordt ontsloten, in bijlage 1 opgenomen.
Bij berichten die op verzoek van de gemeente worden ingediend, is het contact al tot stand gebracht tussen de gemeente en de betreffende burger of het bedrijf. Daarom kan voor de kanaalaanwijzing ermee worden volstaan in de betreffende uitnodiging van de gemeente aan te geven hoe de verdere elektronische communicatie kan plaatsvinden.
Er kunnen ook formele berichten worden ingediend bij organisaties die taken uitvoeren voor de gemeente, bijvoorbeeld het Sociaal Kernteam. Voor dergelijke berichten geldt dat deze worden ingediend via het door de betreffende organisatie voor het bericht gehanteerde kanaal.
In lid 4 is een vangnetbepaling opgenomen: voor zover er berichten zijn waarvoor in de voorgaande onderdelen geen kanaal is aangewezen, kunnen deze berichten via (Contact en openingstijden | Gemeente Westland) worden ingediend. Dit kanaal dient daarmee als vangnet.
Artikel 3 Kanaal Omgevingswet
Voor sommige typen berichten geldt dat de wetgever het gebruik van een bepaald kanaal door burgers en bedrijven heeft voorgeschreven. Dat geldt voor bepaalde berichten in de op 1 januari 2024 inwerking getreden Omgevingswet. In artikel 16.1, eerste lid, van de Omgevingswet is geregeld dat een elektronische aanvraag om een besluit of een melding op grond van de Omgevingswet in bij algemene maatregel van bestuur (AMvB) geregelde gevallen via de landelijke voorziening als bedoeld in artikel 20.21 van de wet wordt ingediend of gedaan. Die landelijke voorziening is het Omgevingsloket dat onderdeel is van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Ook is in artikel 16.1, tweede lid, van de Omgevingswet de mogelijkheid geboden om bij AMvB te regelen hoe het elektronisch voldoen aan een andere informatieverplichting dan een melding of het elektronisch verzenden van een ander bericht op grond van de Omgevingswet kan plaatsvinden. Daartoe is in artikel 14.1 en 14.2 van het Omgevingsbesluit aangegeven dat de indiening van de volgende berichten via het Omgevingsloket verloopt:
- a.
een aanvraag om een omgevingsvergunning;
- b.
een aanvraag om een maatwerkvoorschrift;
- c.
een aanvraag om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel;
- d.
een melding als bedoeld in artikel 4.4, eerste lid, van de Omgevingswet;
- e.
een andere informatieverplichting dan een melding, tenzij bij wettelijk voorschrift een andere wijze is aangewezen waarop aan de informatieverplichting wordt voldaan; en
- f.
de bij de onder a t/m e te verstrekken gegevens en bescheiden, tenzij het bevoegd gezag instemt met een andere wijze van verstrekken.
In de artikelen 14.1, derde lid en 14.2, tweede lid, van het Omgevingsbesluit is aangegeven voor welke type berichten en daarbij de te verstrekken gegevens en bescheiden uit de eerdere artikelleden de landelijke voorziening niet beschikbaar is.
Aangezien het Omgevingsloket op grond van de Omgevingswet al als verplicht te gebruiken kanaal is aangewezen, hoeft dat niet nog een keer te gebeuren in het aanwijzingsbesluit. In dit artikellid is daarom niet geregeld dat dit kanaal wordt ‘aangewezen’. Volledigheidshalve is echter wel geregeld dat het Omgevingsloket voor deze berichten als kanaal wordt ‘gebruikt’.
De in dit artikel [3] bedoelde berichten kunnen ook behoren tot berichten die in bijlage 1 zijn vermeld. Daarom is hier geregeld dat ‘in afwijking’ daarvan het Omgevingsloket wordt gebruikt. Het Omgevingsloket is niet voor alle berichten in de fysieke leefomgeving aangewezen als verplicht te gebruiken kanaal. Voor de berichten waarvoor het gebruik van het Omgevingsloket niet verplicht is, is in bijlage 1 een kanaal aangewezen. Voor berichten waarvoor het gebruik van het Omgevingsloket niet verplicht is en waarvoor in bijlage 1 geen specifiek webformulier is aangewezen, geldt het algemene contactformulier (te vinden via Contact en openingstijden | Gemeente Westland) als aangewezen kanaal.
Artikel 4 Kanaal Dienstenwet
In artikel 5 van de Dienstenwet is geregeld dat de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zorgdraagt voor de inrichting van een centraal elektronisch loket. Onderdeel van dit centrale elektronische loket – het Dienstenloket – is de Berichtenbox voor Bedrijven. Het gebruik van de Berichtenbox om procedures en formaliteiten in de zin van de Dienstenwet af te handelen is momenteel niet wettelijk verplicht voor dienstverleners (ondernemers). Gemeenten zijn op grond van de Dienstenwet (artikel 14) wel verplicht aan te sluiten op het Dienstenloket. Ook zijn zij verplicht de Berichtenbox te gebruiken bij de verzending van berichten over procedures en formaliteiten die onder de Dienstenwet vallen. De verplichting geldt voor zover een ondernemer waarvoor een bericht is bestemd, via de Berichtenbox kenbaar heeft gemaakt dat hij langs deze weg voldoende bereikbaar is. Gemeenten zijn bovendien verplicht ervoor te zorgen dat ze via de Berichtenbox voldoende bereikbaar zijn voor berichten van een ondernemer die zien op de afwikkeling van procedures en formaliteiten. Aangezien er voor het berichtenverkeer tussen de gemeente en ondernemers al een elektronische voorziening is getroffen, is ervoor gekozen de Berichtenbox voor Bedrijven als mogelijk kanaal aan te wijzen, voor ondernemers die hierop zijn aangesloten en hiervan gebruik wensen te maken.
De in dit artikel [4] bedoelde berichten kunnen ook behoren tot berichten die in bijlage 1 zijn vermeld. Daarom is hier geregeld dat ‘in afwijking’ daarvan de Berichtenbox voor Bedrijven als kanaal kan worden gebruikt.
Artikel 7 Intrekking oude aanwijzingsbesluit
Met deze bepaling wordt het bestaande aanwijzingsbesluit ingetrokken, omdat dit besluit nog is gebaseerd op de oude bepalingen in de Awb en niet meer in lijn is met de nieuwe bepalingen. De datum waarop het oude aanwijzingsbesluit vervalt, is de datum waarop het Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening in werking treedt (zie artikel 8)
Bezwaar maken
Laat het weten als u het niet eens bent met het besluit
De behandelend ambtenaar legt het besluit dan graag aan u uit. Als de uitleg duidelijk is hoeft u misschien geen bezwaarschrift te schrijven. U kunt bellen van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur. Dit kan op telefoonnummer 14 0174. Let op: wacht niet te lang. U heeft, nadat wij ons besluit hebben verstuurd, 6 weken de tijd om bezwaar te maken. Ook als u ons belt blijft dit 6 weken.
Schrijf binnen 6 weken een bezwaarschrift
Komt uw bezwaarschrift te laat binnen? Dan kunnen we deze niet behandelen. In uw bezwaarschrift schrijft u altijd:
- •
de datum
- •
uw naam en adres
- •
uw handtekening
- •
een omschrijving van dit besluit. Het is handig als u een kopie van het besluit meestuurt.
- •
de reden(en) waarom u het niet eens bent met dit besluit
Dit staat in artikel 6:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Als u bezwaar maakt is het verstandig om advies te vragen aan het Juridisch Loket, uw rechtsbijstandsverzekeraar of een advocaat.
Verstuur uw bezwaarschrift digitaal
Dit kan via https://www.gemeentewestland.nl/klachten-bezwaar-en-beroep/bezwaar-maken.html. Lukt digitaal versturen niet? Dan kunt u uw bezwaarschrift e-mailen naar info@gemeentewestland.nl. Lukt e-mailen niet, dan kunt u uw bezwaarschrift via de post versturen of op het gemeentekantoor afgeven. Via de post stuurt u uw bezwaarschrift naar Gemeente Westland, Postbus 150, 2670 AD Naaldwijk. Wilt u uw bezwaarschrift persoonlijk afgeven op het gemeentekantoor? Dit kunt u doen aan de Verdilaan 7 in Naaldwijk. Vergeet dan niet om een ontvangstbewijs te vragen.
Bij grote spoed is een voorlopige oplossing soms mogelijk
U vraagt hiervoor een voorlopige voorziening aan. Dit kan alleen als u al bezwaar heeft gemaakt en er ‘onverwijlde spoed’ is. Dit staat in artikel 8:81, eerste lid, van de Awb. De rechter beslist of er een voorlopige oplossing mogelijk is totdat de gemeente een besluit neemt. Voor het aanvragen van een voorlopige voorziening betaalt u griffierecht.
U stuurt uw verzoek voor een voorlopige voorziening naar:
de Voorzieningenrechter van de sector Bestuursrecht van de rechtbank Den Haag
Postbus 20302
2500 EH Den Haag
Let erop dat u een kopie van uw bezwaar meestuurt. Meer informatie vindt u op www.rechtspraak.nl. U kunt uw voorlopige voorziening ook digitaal versturen via https://mijn.rechtspraak.nl/start/burger. Hiervoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl