Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736380
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736380/1
Regeling vervalt per 01-01-2026
Beleidsregels bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek 2023-2024 gemeente Laarbeek
Geldend van 07-03-2025 t/m 31-12-2025
Intitulé
Beleidsregels bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek 2023-2024 gemeente LaarbeekHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Laarbeek;
Gelet op:
- –
de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht
- –
titel 4.3 van de Algemene wet Bestuursrecht
- –
artikel 35 van de Participatiewet (PW);
Overwegende dat:
het gewenst is om over 2023 en 2024 beleidsregels vast te stellen voor de verstrekking van de individuele bijzondere bijstand aan gezinnen die huur- en zorgtoeslag missen door de samenloop van fiscaliteit, sociale zekerheid en toeslagen.
BESLUIT
Vast te stellen de Beleidsregels bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek 2023-2024 gemeente Laarbeek.
Artikel 1. Begripsbepalingen
-
1. Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet (PW), het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
-
2. In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
de wet: Participatiewet;
- b.
algemene bijstand: algemene bijstand op grond van artikel 19 van de Participatiewet;
- c.
het college: het college van burgemeester en wethouders
- d.
gezin: gehuwden en samenwonenden die volgens de Wet op de Inkomstenbelasting en de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) als fiscaal partner worden aangemerkt en waarvan:
- I.
één van de partners een inkomen heeft en de andere partner geen of slechts een heel laag inkomen heeft, en;
- II.
de minstverdienende partner, vanwege de afbouw van de algemene heffingskorting minstverdienende partner niet in aanmerking komt voor de algemene heffingskorting minstverdienende partner;
- I.
- e.
toeslagenjaar: de kalenderjaren 2023 en/of 2024 waarin het gezin recht heeft op huur– en/of zorgtoeslag van de Belastingdienst-Toeslagen;
- f.
toetsingsinkomen:
- I.
bij een aangifte Inkomstenbelasting met definitieve vaststelling door de Belastingdienst, is het toetsingsinkomen gelijk aan het verzamelinkomen uit de definitieve aanslag Inkomstenbelasting,
- II.
als er nog geen definitieve vaststelling Inkomstenbelasting door de Belastingdienst is, of er is geen aangifte Inkomstenbelasting gedaan is, is het toetsingsinkomen gelijk aan het belastbare loon blijkend uit de jaaropgaven en/of inkomensspecificaties.
- I.
- g.
belastbaar loon: hieronder wordt ook verstaan: ‘bedrag of loon voor de loonheffingen (LH of LB)’, of ‘fiscaal loon’.
- h.
alleenverdienersproblematiek: hiervan is sprake als een groep alleenverdieners-huishoudens, vergeleken met een vergelijkbaar gezin voor wie algemene bijstand de enige bron van inkomsten is, minder toeslag ontvangt op grond van de Wet op zorgtoeslag en de Wet op de huurtoeslag. Dit vanwege asynchroniteit van de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting zoals bedoeld in artikel 37, tweede lid, van de wet ten opzichte van de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting als bedoeld in artikel 8.9 van de Wet inkomstenbelasting 2001.
- i.
lijst van het Inlichtingenbureau: door het inlichtingenbureau gepubliceerde lijst uit juli 2024, waar de Burgerservicenummers op staan van potentiële alleenverdienende huishoudens zoals deze bekend zijn bij de Belastingdienst.
- a.
Artikel 2. Doelgroep bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek
-
1. De bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek kan ambtshalve worden verstrekt aan een gezin dat op de lijst van het Inlichtingenbureau voorkomt en woonachtig is in Laarbeek. Het gaat om de toeslagenjaren 2023 en 2024.
-
2. De bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek kan op aanvraag worden verstrekt aan een gezin dat:
- a.
een inkomen heeft gehad in 2023 en/of 2024 uit een uitkering, niet zijnde een uitkering op grond van de wet, eventueel aangevuld met algemene bijstand op grond van artikel 19 van de wet, en;
- b.
vergeleken met een vergelijkbaar gezin voor wie algemene bijstand op grond van artikel 19 van de wet de enige bron van inkomsten is, minder toeslag ontvangt op grond van de Wet op de zorgtoeslag en de Wet op de huurtoeslag, vanwege de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting zoals bedoeld in artikel 37, tweede lid, van de wet ten opzichte van de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting als bedoeld in artikel 8.9 van de Wet Inkomstenbelasting 2001, en;
- c.
hierdoor in een toeslagenjaar een netto-inkomen heeft dat lager ligt dan het inkomen van een vergelijkbaar gezin met een volledige bijstandsuitkering.
- a.
-
3. In afwijking van lid 2 kan de bijzondere bijstand ook worden toegekend aan (voormalige) gezinsleden die op het moment van indiening van de aanvraag niet langer fiscaal partner zijn, maar dit wel waren over (een gedeelte van) de toeslagenjaren 2023 en/of 2024. In dat geval wordt het aan het voormalige gezin uit te betalen bedrag gesplitst, waarbij iedere partner recht heeft op de helft van het bedrag dat op basis van deze beleidsregels kan worden uitgekeerd.
-
4. Voor de toepassing van deze regeling wordt het vermogen niet in aanmerking genomen.
-
5. Bijzondere bijstand op grond van deze regeling kan alleen worden verstrekt aan een gezin of gezinsleden die woonachtig zijn in de gemeente Laarbeek.
-
6. Bijzondere bijstand op grond van deze beleidsregel wordt niet verstrekt aan een gezin of gezinsleden die al in een andere gemeente of op een andere manier compensatie hebben ontvangen voor de alleenverdienersproblematiek.
Artikel 3. Hoogte van de bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek en wijze van uitbetaling
-
1. De bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek bedraagt € 1.000,00 per toeslagenjaar per gezin.
-
2. De bijzondere bijstand waarop recht bestaat wordt per toeslagenjaar als één bedrag toegekend en uitgekeerd.
Artikel 4. Aanvraag
-
1. De toepassing van dit artikel heeft geen betrekking op de doelgroep uit artikel 2 lid 1.
-
2. De aanvraag bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek wordt ingediend via het daarvoor beschikbaar gestelde formulier.
-
3. Een aanvraag voor de bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek moet uiterlijk vóór 1 januari 2026 zijn ingediend. Voor de bepaling van het recht is de woonplaats van het gezin op de datum van de aanvraag leidend. Het is niet relevant wat de woonplaats van het gezin was toen de kosten waarvoor de bijzondere bijstand wordt aangevraagd zich voordeden.
-
4. Als in het toeslagenjaar waarop de aanvraag bijzondere bijstand betrekking heeft sprake was van fiscaal partnerschap maar door verbreking van die relatie bestaat dat fiscaal partnerschap thans niet meer, dan moeten beide partners ieder voor zich de aanvraag bijzondere bijstand voor dat betreffende toeslagenjaar indienen.
Artikel 5. Overgangsrecht
De groep alleenverdieners die valt onder de definitie in artikel 1 lid d en al gecompenseerd zijn via de algemene bijstand, worden opnieuw beoordeeld op basis van deze beleidsregels. Hebben ze minder ontvangen dan het bedrag in artikel 3 lid 1 dan ontvangen ze een nabetaling ter hoogte van het verschil. Als ze meer hebben ontvangen, gaan we niet over tot terugvordering.
Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze beleidsregels worden aangehaald als 'Beleidsregels bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek 2023-2024 gemeente Laarbeek.
-
2. Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking en vervallen met ingang van 1 januari 2026 met indien verstande dat ze hun werking nog blijven behouden voor aanvragen waarop nog niet is beslist.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Laarbeek in de vergadering van 25 februari 2025.
Het college van burgemeester en wethouders,
de gemeentesecretaris van Laarbeek
J.W.M. van de Ven
de burgemeester van Laarbeek
L.A.G.P. van der Aa
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl