Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736341
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736341/1
Reglement Burgerlijke Stand gemeente Geldrop-Mierlo 2025
Geldend van 07-03-2025 t/m heden
Intitulé
Reglement Burgerlijke Stand gemeente Geldrop-Mierlo 2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo;
Overwegende, dat de gemeenteraad heeft besloten de bevoegdheid als bedoeld in artikel 147, tweede lid, juncto artikel 108, eerste lid van de Gemeentewet tot het aanwijzen van een gemeentehuis, als bedoeld in artikel 1:63 van het Burgerlijk wetboek, te delegeren aan hun college;
gelet op het bepaalde in artikel 1:16 tot en met 1:16d van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 5 van het Besluit burgerlijke stand en artikel 4 en 5 Wet Rechten Burgerlijke Stand;
besluit vast te stellen:
het Reglement Burgerlijke Stand gemeente Geldrop-Mierlo 2025.
Artikel 1. Begripsbepalingen
Het reglement verstaat onder
- a.
De wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;
- b.
Het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;
- c.
Ambtenaar van de burgerlijke stand (Abs): een ambtenaar in dienst van de gemeente en als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16, lid 2 en 3 van het Burgerlijk Wetboek) en beëdigd door de rechtbank (artikel 1:16, lid 4);
- d.
Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs): een persoon als zodanig aangewezen door het college (artikel 1:16, lid 2 en 3 van het Burgerlijk Wetboek) en beëdigd door de rechtbank (artikel 1:16, lid 4);
- e.
Huwelijk/trouwen: een voltrekking van een huwelijk, een partnerschapsregistratie of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
- f.
Omzetting: het omzetten van een partnerschap in een huwelijk.
- g.
Partijen: Juridische term voor deelnemers aan het proces huwelijk
- h.
Gemeentehuis: alle gebouwen welke bij collegebesluit als zodanig zijn dan wel worden aangewezen.
Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand
-
1. Het college kan aanwijzen tot ambtenaar van de burgerlijke stand ambtenaren in dienst van de gemeente, werkzaam bij het team Publiekszaken. Een ambtenaar van de burgerlijke stand kan zijn werkzaamheden pas uitvoeren nadat hij hiervoor bij de rechtbank is beëdigd. De aanwijzing eindigt als de ambtenaar niet langer meer werkzaam is bij team Publiekszaken.
-
2. Het minimum aantal aangewezen ambtenaren van de burgerlijke stand bedraagt twee.
Artikel 3. Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Een Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt door het college aangewezen en kan zijn werkzaamheden pas uitvoeren nadat hij hiervoor bij de rechtbank is beëdigd.
De gemeente Geldrop-Mierlo kent 2 soorten Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
3.1 Bezoldigd Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
- a.
Een bezoldigd Babs heeft een arbeidsovereenkomst met de gemeente Geldrop-Mierlo en voert als taak uit het voltrekken van huwelijken.
- b.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden voor een, in het aanwijzingsbesluit, te bepalen periode, aangewezen.
3.2 Onbezoldigd Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
De onbezoldigde Babs kan tevens zijn een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is. Als onbezoldigd Babs kan aangewezen worden:
- 1.
leden van het college, voor de termijn dat men is genoemd als collegelid en deze functie ook uitoefent;
- 2.
een in een andere gemeente dan de gemeente Geldrop-Mierlo aangewezen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en als zodanig in dienst is bij de betreffende gemeente, die op verzoek van het bruidspaar of de registrerende partners voor één dag wordt aangewezen.
Artikel 4. Discriminatie
De door het college aan te wijzen (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand, voltrekken alle wettige huwelijken en maken daarbij geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook.
Artikel 5. Procedure aanwijzing Babs voor één dag
-
1. De aanwijzing van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag geschiedt pas nadat het bruidspaar of de registrerende partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen.
-
2. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van
- a.
de namen, adres en telefoonnummer van het bruidspaar of de partners, alsook van de beoogde Babs voor één dag,
- b.
de datum en het tijdstip en het adres van de locatie, minimaal 1 maand vóór de datum van het huwelijk.
- a.
-
3. Het verzoek wordt gericht aan de teammanager Publiekszaken.
-
4. Bij het verzoek wordt van de beoogd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand overgelegd:
- a.
een kopie van een geldig legitimatiebewijs
- b.
het aanwijzingsbesluit van de gemeente waar men is benoemd
- c.
een werkgeversverklaring waaruit blijkt dat men nog werkzaam is in de gemeente waar het aanwijsbesluit is genomen
- d.
het audiëntieblad van de beëdiging door de Rechtbank.
- a.
-
5. Een voor één dag aangewezen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, heeft op de dag van de voltrekking van het huwelijk de begeleiding van een ambtenaar van de gemeente Geldrop-Mierlo.
Artikel 6. Aanwijzing gemeentehuis
-
1. Als vaste locatie aangewezen tot gemeentehuis zijn de Villa in Geldrop en het Oude Raadhuis in Mierlo.
-
2. De voorwaarden waaraan voldaan moet worden om het verzoek voor het (eenmalig) aanwijzen van een gemeentehuis voor het trouwen in te kunnen willigen, zijn:
- a.
Schriftelijk verzoek, met gebruikmaking van het daartoe bedoelde formulier;
- b.
Het bedoelde formulier moet ondertekend worden door de beheerder / eigenaar van de betreffende locatie en de huwelijkspartijen;
- c.
Bij behandeling van het verzoek tot aanwijzing van een gemeentehuis worden legeskosten in rekening gebracht voor de uitvoering van de werkzaamheden in verband hiermee. Deze leges worden ook in rekening gebracht indien het verzoek wordt afgewezen. Deze leges zijn bij legesbesluit vastgesteld.
- d.
De locatie moet voldoen aan de gestelde voorwaarden, zie hiervoor bijlage 3.
- e.
De gemeente is niet aansprakelijk voor de door partijen geleden schade, hoe ook genaamd, als gevolg van of in verband met het gebruik van de aangewezen locatie. De partijen vrijwaren de gemeente van aanspraken op vergoeding van schade die is ontstaan als gevolg van of in verband met het gebruik door partijen van de aangewezen locatie.
- f.
Bij het trouwen buiten de vast aangewezen locaties moet te allen tijden een ambtenaar aanwezig zijn. Deze functionaris beslist uiteindelijk op de dag van het trouwen of de betreffende locatie alle afspraken is nagekomen zoals vastgelegd in de overeenkomst.
- g.
Voor trouwen in onderstaande gelegenheden wordt in ieder geval geen toestemming verleend:
- •
luchtballon
- •
kraakpand
- •
coffeeshop
- •
podia, pleinen of parken dan wel andere openbare gelegenheden in de open lucht, behoudens uitzonderingen.
- •
- a.
-
3. Het bedoelde formulier als genoemd in lid 2, onder a is als bijlage aan dit reglement toegevoegd.
Artikel 7. Leiding van de dienst
De teammanager Publiekszaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand. Bij afwezigheid wordt hij vervangen door de beleidsmedewerker Publiekszaken.
Artikel 8. Kosteloos trouwen
-
1. Kosteloze totstandkoming van een huwelijk vindt plaats op donderdagochtend om 09.00 uur en 09.15 uur aan de balie van de burgerlijke stand van het gemeentehuis, de Meent 2 in Geldrop. Deze plechtigheid is beperkt tot het uitspreken van het wettelijk verplichte jawoord en het voorlezen en ondertekenen van de akte in aanwezigheid van het bruidspaar en de getuigen. Deze ceremonie duurt maximaal 10 minuten en er is geen keuze voor een ambtenaar van de burgerlijke stand.
-
2. Maximaal kunnen 6 personen bij het huwelijk aanwezig zijn, inclusief bruidspaar en getuigen.
-
3. Afspraken voor het kosteloos trouwen zijn mogelijk voor zover de agenda hiertoe ruimte biedt.
-
4. Van het bruidspaar of de partners dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de Basisregistratie Personen van de gemeente Geldrop-Mierlo. Dit geldt zowel tijdens het reserveren als op de datum van de voltrekking van het huwelijk.
-
5. Indien de donderdag een nationaal erkende feestdag is, is een kosteloos huwelijk niet mogelijk.
Artikel 9. Huwelijk gereduceerd tarief
-
1. Tegen gereduceerd tarief is een huwelijk mogelijk op donderdagochtend om 09.00 uur en om 09.30 uur.
-
2. De ceremonie:
- a.
vindt plaats in de villa van de gemeente Geldrop-Mierlo.
- b.
beperkt zich tot het uitvoeren van de wettelijke formaliteiten, waarbij er geen keuze gemaakt kan worden voor een BABS.
- c.
duurt maximaal 15 minuten
- d.
vindt plaats met maximaal 20 personen, inclusief bruidspaar en getuigen.
- a.
-
3. Indien de donderdag een nationaal erkende feestdag is, is een huwelijk tegen gereduceerd tarief niet mogelijk.
Artikel 10. Openstelling
-
1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur en vrijdag van 09.00 uur tot 12.30 uur.
-
2. Het is mogelijk op vrijdagmiddag, in het weekend, op een feestdag of op een avond een huwelijk te laten voltrekken, wanneer er een ambtenaar beschikbaar is.
-
3. De huwelijksceremonie duurt maximaal een half uur en vindt plaats op het hele uur.
-
4. Het bureau burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
-
5. In bijzondere gevallen kan het college of de in artikel 7 genoemde ambtenaren besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.
Artikel 11. Leges
-
1. Voor het trouwen worden leges in rekening gebracht. Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak worden leges in rekening gebracht.
-
2. Voor de aanwijzing van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 3, lid 3, worden leges in rekening gebracht.
-
3. Voor het doorvoeren van wijzigingen in de reservering, van bijvoorbeeld datum, tijd en getuigen, worden leges in rekening gebracht.
-
4. Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk aan de balie, worden leges in rekening gebracht.
-
5. De leges bedoeld in lid 1 t/m 4 worden bij legesbesluit vastgesteld.
Artikel 12. Slotbepalingen
-
1. Het reglement kan worden aangeduid als Reglement Burgerlijke Stand Geldrop-Mierlo 2025 en treedt in werking op de dag, volgend op de dag van bekendmaking.
-
2. Het Reglement Burgerlijke Stand Geldrop-Mierlo 2019 wordt ingetrokken met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college d.d. 26-11-2024.
De secretaris,
N.J.H. Scheltens
De burgemeester,
J.C.J. van Bree
BIJLAGE 1
OVEREENKOMST AANWIJZING VASTE TROUWLOCATIE VOOR HET VOLTREKKEN VAN EEN HUWELIJK DAN WEL HET REGISTREREN VAN EEN PARTNERSCHAP BINNEN DE GEMEENTE GELDROP-MIERLO
Definitie: In deze overeenkomst wordt bedoeld met “ trouwen”: het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap.
De ondergetekenden:
- a.
hierna te noemen “beheerder”
en
- b.
De gemeente Geldrop-Mierlo, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de manager Team Publiekszaken, hierna te noemen: “de gemeente”,
in aanmerking nemende dat:
- 1.
het reglement van de burgerlijke stand van toepassing is,
- 2.
de beheerder zich bereid verklaart om de gemeente de verzochte locatie ter beschikking te stellen voor het trouwen,
- 3.
de partijen de voorwaarden en inhoud van het voorgaande als volgt wensen vast te leggen,
verklaren te zijn overeengekomen:
- 1.
Het hierboven gestelde maakt deel uit van deze overeenkomst.
- 2.
Stelt de beheerder vanaf ondertekening van deze overeenkomst aan de gemeente gratis ter beschikking, de verzochte locatie voor een periode van één jaar en verleent de gemeente toestemming om deze ruimte(n) te gebruiken voor het trouwen. Na het verloop van één jaar na ondertekening van deze overeenkomst zal een evaluatie/hertoetsing plaatsvinden, waarna op basis van de bevindingen deze overeenkomst al dan niet met één jaar zal worden verlengd.
- 3.
De gemeente verzorgt alle formele aspecten die samenhangen met het trouwen.
- 4.
De beheerder verleent aanstaande bruidsparen dan wel partners op verzoek de gelegenheid op afspraak de ruimte(n) te komen bezichtigen.
- 5.
De gemeente beheert de agenda met betrekking tot het vastleggen van de trouwdatum en het tijdstip van het trouwen.
- 6.
Wanneer de trouwdatum en het tijdstip, gesteld onder 5, eenmaal zijn vastgelegd, kunnen zowel de beheerder als betrokken partijen hier niet meer van afwijken. Tenzij sprake is van overmacht, zal een annulering/wijziging kosten met zich meebrengen.
- 7.
De gemeente behoudt zich het recht voor de trouwlocatie op te schorten bij bijzondere omstandigheden.
- 8.
De beheerder gaat ermee akkoord dat de gemeente Geldrop-Mierlo niet aansprakelijk is voor enig letsel, hoe ook genaamd en waaronder ook de wettelijke aansprakelijkheid, aan of vanwege aanwezige personen en/of schade, hoe ook genaamd, aan het pand en/of interieur.
- 9.
De beheerder kan worden gevraagd een VOG te overleggen.
- 10.
De beheerder informeert de gemeente bij relevante wijzigingen.
Aldus overeengekomen:
Datum:
___________________________________
(gemeente)
_______________________________________
(beheerder)
BIJLAGE 2
OVEREENKOMST AANWIJZING HUWELIJKSLOCATIE VOOR ÉÉN DAG VOOR HET VOLTREKKEN VAN EEN HUWELIJK DAN WEL HET REGISTREREN VAN EEN PARTNERSCHAP BINNEN DE GEMEENTE GELDROP-MIERLO
Definitie: In deze overeenkomst wordt bedoeld met “ trouwen”: het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap
De ondergetekenden:
- a.
hierna te noemen “beheerder”
en
- b.
De gemeente Geldrop-Mierlo, rechtsgeldig vertegenwoordigd door het Hoofd Publiekszaken, hierna te noemen: “de gemeente”,
in aanmerking nemende dat:
- 1.
het reglement van de burgerlijke stand van toepassing is,
- 2.
de beheerder zich bereid verklaart om de gemeente de in bijlage 1 omschreven ruimte ter beschikking te stellen voor trouwen
- 3.
de partijen de voorwaarden en inhoud van het voorgaande als volgt wensen vast te leggen,
verklaren te zijn overeengekomen:
- 1.
Het hierboven gestelde maakt deel uit van deze overeenkomst.
- 2.
De beheerder stelt op __-__-____ eenmalig aan de gemeente gratis ter beschikking, de in bijlage 1 omschreven ruimte(n) en verleent de gemeente toestemming om deze ruimte(n) te gebruiken voor het trouwen van partijen:
Geslachtsnaam en voorletters :
Geboortedatum :
en
Geslachtsnaam en voorletters :
Geboortedatum :
- 3.
De gemeente verzorgt alle formele aspecten die samenhangen met het trouwen.
- 4.
De beheerder van de eendagslocatie verleent aanstaande bruidsparen op verzoek de gelegenheid op afspraak de ruimte(n) te komen bezichtigen.
- 5.
De gemeente beheert de agenda met betrekking tot het vastleggen van de trouwdatum en het tijdstip van het trouwen.
- 6.
Wanneer de trouwdatum en het tijdstip, gesteld onder 5, eenmaal zijn vastgelegd, kunnen zowel de beheerder als betrokken partijen hier niet meer van afwijken. Tenzij sprake is van overmacht, zal een annulering/wijziging kosten met zich meebrengen.
- 7.
De beheerder van de eendagslocatie gaat ermee akkoord dat de gemeente Geldrop-Mierlo niet aansprakelijk is voor enig letsel, hoe ook genaamd en waaronder ook de wettelijke aansprakelijkheid, aan of vanwege aanwezige personen en/of schade, hoe ook genaamd, aan het pand en/of interieur.
- 8.
De beheerder heeft bij het aanwezig zijn van 50 personen of meer in de betreffende eendagslocatie, waarbij geen sprake is van een reeds bestaande vergunning hiertoe, hiervan melding gedaan aan het team Ondersteuning van de gemeente.
- 9.
De beheerder heeft bij het aanwezig zijn van 50 personen of meer in de betreffende eendagslocatie, waarbij wel sprake is van een reeds bestaande vergunning hiertoe, hiervan melding gedaan aan het team Ondersteuning van de gemeente.
- 10.
Deze overeenkomst geldt voor één dag, te weten __-__-____.
Aldus overeengekomen:
Datum:
_________________________
(gemeente)
_______________________________________
(beheerder)
Bijlage 3
Voorwaarden aanwijzing eenmalige of vaste trouwlocatie
De locatie:
- 1.
Moet binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Geldrop-Mierlo liggen;
- 2.
Een openlucht locatie is mogelijk, mits een uitwijklocatie (=gebouw) in de onmiddellijke nabijheid is vastgelegd (zgn. slechtweer voorziening).
- 3.
Kan een schip zijn, met de voorwaarden dat het huwelijk in een gesloten compartiment wordt gesloten, het schip binnen de gemeentegrenzen ligt en afgemeerd aan een kade.
- 4.
Moet geschikt zijn voor een ‘waardige’ huwelijksvoltrekking, waarbij deze niet in strijd is met de openbare orde en goede zeden of eerbaarheid.
- 5.
Moet in voorkomend geval, voorzien zijn van een geluidsinstallatie en een microfoon om de (Buitengewoon) Ambtenaar van de burgerlijke stand in staat te stellen verstaanbaar de toespraak te houden;
- 6.
Moet, in voorkomend geval, voorzien zijn van voldoende licht en verwarming;
- 7.
Moet bouwtechnisch in goede staat verkeren en schoon zijn;
- 8.
Moet op een eenvoudige wijze vrij toegankelijk zijn en voor zover mogelijk ook voor mindervaliden.
- 9.
Moet openbaar toegankelijk zijn.
- 10.
Mag een ordentelijk verloop van de huwelijksvoltrekking en de eisen die de wet daaraan stelt niet in de weg staan.
- 11.
Moet in alle omstandigheden een vrije doorgang bieden voor alle hulpdiensten;
- 12.
Moet voldoende ruimte bieden voor het aantal te verwachten personen die bij de ceremonie aanwezig zullen zijn.
- 13.
Moet voldoen aan de eis van verplichte melding indien op de betreffende locatie 50 of meer personen aanwezig zullen zijn. De horeca is hiervan vrijgesteld. In voorkomend geval zal 4 weken voor de plechtigheid een melding hiervan gedaan moeten worden bij team Ondersteuning van de gemeente;
- 14.
Moet een passende omgeving voor de plechtigheid zijn, waarbij de beheerder verantwoordelijk is voor de algehele entourage, inclusief inrichting en aankleding hiervan. De kosten zijn voor rekening van de beheerder;
- 15.
Moet beschikken over voldoende parkeergelegenheid in de nabije omgeving voor de (Buitengewoon) Ambtenaar van de burgerlijke stand.
- 16.
Moet beschikken over een toiletvoorziening en omkleedruimte, een tafel en voldoende stoelen voor de (Buitengewoon) Ambtenaar van de burgerlijke stand en partijen en voldoende stoelen voor de gasten.
Bijlage 4
Formulier verzoek toetsing eenmalige trouwlocatie
Gemeente Geldrop-Mierlo
t.a.v. teammanager Publiekszaken
Postbus 10101
5660 GA GELDROP
Onderwerp Verzoek toetsing eenmalige trouwlocatie
……………………………….……… (plaats, datum)
Beste mevrouw Van den Elsen,
Met deze brief verzoeken wij u tot het toetsen van een eenmalige trouwlocatie.
Wij zijn op de hoogte van de verschuldigde leges voor het toetsen van de locatie, ongeacht of er een positief of negatief besluit volgt en of het huwelijk wel of niet doorgaat.
Het betreft de volgende locatie:
Straatnaam en huisnummer : ……………………………………………………………………………….
Postcode en woonplaats : ………………………………………………………………………………..
□ Binnen □ Buiten
Eventuele toelichting : ………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………..
Het betreft een huwelijk / geregistreerd partnerschap van:
Geslachtsnaam en voorletters partner 1 : ……………….…………………………………………………….
Geboortedatum partner 1 : ……………………………………..……………………………….
Telefoonnummer partner 1 : 06 - ……………………………………………….………………..
Geslachtsnaam en voorletters partner 2 : ……………….…………………………………………………….
Geboortedatum partner 2 : …………………………………….………………………………..
Telefoonnummer partner 2 : 06 - ……………………………………………….………………..
Huwelijksdatum en -tijd : ..… ….. - ..… ….. - ….. ….. ..… ….. om ….. ….. . ….. ….. uur
Met vriendelijke groet,
……………………………………………………
Naam en handtekening van één van de partners
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl