Regeling vervalt per 01-04-2027

Besluit beperking weekendsluitingstijd horecabedrijven en terrassen kern-Wallengebied 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-04-2025 t/m 31-03-2027

Intitulé

Besluit beperking weekendsluitingstijd horecabedrijven en terrassen kern-Wallengebied 2025

De burgemeester van Amsterdam,

gelet op artikel 3.15 tweede lid van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV),

gezien de op 29 november 2022 vastgestelde reactie van het college op de inspraakreacties op het concept beleid openingstijden en alcohol Wallengebied en het door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders op 29 november 2022 vastgestelde beleid openingstijden en alcohol Wallengebied,

gezien de raadsinformatiebrieven over de monitoring van de vroegere weekendsluitingstijden van 13 december 2023, 24 juni 2024 en 25 februari 2025,

overwegende dat

  • -

    er in het gebied Burgwallen sprake is van een situatie waarin het woon- en leefklimaat ernstig onder druk staat als gevolg van de zeer grote aantallen bezoekers die zich, met name tijdens de weekenden, in het gebied begeven;

  • -

    deze situatie onder andere blijkt uit cijfers over het gebied over overlast, leefbaarheid waardering, toeristische druk en openbare orde en veiligheid;

  • -

    de bezoekers van het gebied overlast veroorzaken in de vorm van geluidoverlast (schreeuwen, lallen, hard zingen, lachen), alcohol nuttigen op straat, gooien van spullen, urineren in de openbare ruimte, braken en zij vaak niet doordrongen zijn van het feit dat er in het gebied mensen wonen met behoefte aan (nacht)rust;

  • -

    er in het gebied sprake is van een disbalans tussen de ruimte voor bewoners en de ruimte die wordt ingenomen door de vele bezoekers van het gebied;

  • -

    de bezoekers aangetrokken worden door de grote hoeveelheid voorzieningen in het gebied in de vorm van horeca, (raam)prostitutie, seksbedrijven en detailhandel;

  • -

    het gezien de bestaande disbalans wenselijk is maatregelen te nemen die het evenwicht in de buurt tussen wonen, werken en recreëren verbeteren;

  • -

    het college reeds diverse maatregelen heeft genomen, nieuwe maatregelen aan het onderzoeken is of heeft aangekondigd om overlast als gevolg van bezoekers tegen te gaan onder andere benoemd in het uitvoeringsprogramma Aanpak Binnenstad;

  • -

    het college eveneens maatregelen heeft genomen en aangekondigd die kunnen leiden tot het beperken van het aantal toeristische overnachtingen in de stad onder andere benoemd in het uitvoeringsprogramma Bezoekerseconomie;

  • -

    het eerdere besluit beperking weekendsluitingstijd horeca kern-Wallengebied dat van kracht was tussen 1 april 2023 en 1 april 2025 en het bijbehorende besluit beperking weekendsluitingstijd terrassen hebben bijgedragen aan minder drukte en overlast in de nacht;

  • -

    er desondanks nog steeds sprake is van een situatie waarin het woon- en leefklimaat ernstig onder druk staat als gevolg van de zeer grote aantallen bezoekers die zich, met name tijdens de weekenden, in het gebied begeven;

  • -

    het daarom noodzakelijk is om de besluiten beperking weekendsluitingstijd horecabedrijven en terrassen kern- Wallengebied te verlengen;

  • -

    uit onderzoek is gebleken dat er een relatie is tussen de sluitingstijd van horecagelegenheden en geobserveerde overlast;

  • -

    het beperken van de openingstijden van terrassen sluit aan bij de verhouding tussen de openingstijden van het inpandige deel van horecabedrijven en eventuele terrassen zoals die elders in de stad ook bestaat, vermindert overlast van de terrassen in de openbare ruimte in de nachtperiode en voorkomt dat de uitvoering van de venstertijden zoals ingevoerd door het college niet handhaafbaar is;

  • -

    het belang van de ondernemers bij zo ruim mogelijke openingstijden erkend wordt evenals de mogelijke omzetdaling die met de beperking van de openingstijden gepaard kan gaan maar het terugbrengen van de rust in de late nacht in het gebied zwaarder weegt dan het economische belang van de bedrijven gelet op de onder druk staande leefbaarheid;

  • -

    het college beperkte mogelijkheden heeft om aanvullende toezichtcapaciteit vrij te spelen om in het Wallengebied in te zetten ten koste van andere delen van de stad, omdat er relatief al veel inzet is in het Wallengebied;

  • -

    de drukte en overlast zich concentreren rondom de Oudezijds Achterburgwal en Oudezijds Voorburgwal (met name het deel ten noorden van de Damstraat Oude Doelenstraat en Oude Hoogestraat) en de aangrenzende stegen waar de prostitutiebedrijven zijn gelegen;

  • -

    het gebied gelet op de belangen van ondernemers zo beperkt mogelijk is gehouden en is begrensd tot de kern van het overlastgebied.

Besluit het volgende vast te stellen:

Besluit beperking weekendsluitingstijd horecabedrijven en terrassen kern-Wallengebied 2025

Artikel 1.

Het is verboden een horecabedrijf zoals bedoeld in artikel 3.1 lid 2 sub f APV gelegen in het gebied zoals weergegeven op de in dit besluit opgenomen kaart op weekenddagen zoals bedoeld in artikel 3.1 lid 2 sub v APV voor bezoekers geopend te hebben of daarin bezoekers toe te laten na 02:00 uur, ook als het bedrijf beschikt over een exploitatievergunning op grond van artikel 3.8 APV met ruimere openingstijden.

Artikel 2.

Het is verboden een terras zoals bedoeld in artikel 3.1 lid 2 sub u APV gelegen in het gebied zoals weergegeven op de in dit besluit opgenomen kaart in de zomerperiode (periode van 1 maart tot 1 november) op weekenddagen voor bezoekers geopend te hebben of daarop bezoekers toe te laten na 01:00 uur, ook als het bedrijf beschikt over een exploitatievergunning op grond van artikel 3.8 APV met ruimere openingstijden voor het terras.

Artikel 3.

Onder het toepassingsbereik van artikel 1 vallen niet de toegangsdeuren van een horecabedrijf die zich in een straat bevinden buiten de rood gemarkeerde straten op bijgevoegde kaart. Als een horecabedrijf meerdere toegangen heeft waarvan één of meer zich wel binnen de rood gemarkeerde straten op bijgevoegde kaart bevinden, dan geldt voor die toegangsdeur(en) wel de beperking als bedoeld in artikel 1.

Artikel 4.

Onder het toepassingsbereik van artikel 2 vallen de terrassen die zijn gelegen:

  • a.

    buiten de rood gemarkeerde straten op de bijgevoegde kaart maar waarvan het adres dat op de vergunning staat binnen het gebied op de kaart valt.

  • b.

    binnen de rood gemarkeerde straten op de bijgevoegde kaart, maar waarvan het adres dat op de vergunning staat buiten het gebied op de kaart valt.

Artikel 5.

Indien in de op grond van artikel 3.8 APV verleende exploitatievergunning een vroegere weekendsluitingstijd heeft dan genoemd in artikel 1 en 2 van dit besluit dan veranderen deze vroegere sluitingstijden niet door dit besluit.

Artikel 6.

Tijdens Koningsnacht (in de nacht van 25 op 26 april 2025 en 26 april op 27 april 2026) gelden de vervroegde sluitingstijden zoals vermeld in artikel 1 en 2 van dit besluit niet.

Artikel 7.

Op overtredingen van de in artikel 1 en 2 van dit besluit genoemde sluitingstijden wordt gehandhaafd conform het stappenplan behorend bij ‘overtreding sluitingstijden lokaal/terras’.

Artikel 8.

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 april 2025 en vervalt op 1 april 2027.

Artikel 9.

Dit besluit wordt aangehaald als Besluit beperking weekendsluitingstijd horecabedrijven kern-Wallengebied.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 25 februari 2025.

De burgemeester

Femke Halsema

afbeelding binnen de regeling

Toelichting

Algemeen deel

Als gevolg van het stijgend aantal bezoekers en de groei van de stad is het te druk geworden in de binnenstad en staat de veiligheid en leefbaarheid in sommige wijken onder druk. Dat is één van de aanleidingen waarom het college van burgemeester en wethouders in december 2020 het eerste Uitvoeringsplan Aanpak Binnenstad heeft vastgesteld. Het bevat 88 maatregelen, waarvan één een verkenning of het tijdelijk en gebiedsgericht beperken van de sluitingstijden van horeca-en prostitutiebedrijven in het Wallengebied bijdraagt aan de leefbaarheid in het gebied. In juli 2022 heeft het college het voornemen om de sluitingstijd in het weekend te vervroegen voor inspraak vrijgegeven, tegelijk met een wijzigingsvoorstel van de Algemene Plaatselijke Verordening. Het doel van de maatregel is het brengen van rust aan bewoners in de late nacht. Op het voornemen zijn 60 inspraakreacties ontvangen. Naar aanleiding van de inspraak is het beleid op enkele punten aangepast. Op 29 november 2022 heeft het college van burgemeester en wethouders het ‘Beleid openingstijden en alcohol Wallengebied’ vastgesteld. Het beleid bevat een beschrijving van de problematiek in het gebied, de overlast rondom sluitingstijden en het voornemen om de weekendsluitingstijden voor horecazaken in het kern-Wallengebied terug te brengen naar 02:00 uur (waarbij vanaf 01:00 uur geen bezoekers toegelaten mogen worden). Het gaat om een beperking van vergunde rechten van ondernemers. In het beleid is toegelicht waarom deze maatregel toch nodig is. Op 9 februari 2023 heeft de burgemeester uitvoering gegeven aan dit beleid met het Besluit beperking weekendsluitingstijd horeca kern-Wallengebied. Aanvullend aan dit besluit heeft het college een besluit genomen over het instellen van venstertijden in horecabedrijven. Daarnaast heeft het college op 9 februari 2023 het concept Besluit beperking weekendsluitingstijd horecaterrassen kern-Wallengebied voor inspraak vrijgegeven. De 51 ontvangen reacties zijn betrokken bij de uiteindelijke besluitvorming. Op 22 maart 2023 heeft de burgemeester uitvoering gegeven aan dit voornemen en het besluit vastgesteld.

Op basis van tellingen van bezoekers, enquêtes, overlastmeldingen, gesprekken met bewoners en ondernemers en de ervaringen van professionals die werkzaam zijn in het gebied (politie, THOR en hosts) is de maatregel gemonitord en geëvalueerd. Hierover zijn in totaal drie raadsinformatiebrieven verstuurd. In de laatste raadsinformatiebrief concludeert het college dat de vroegere sluitingstijden ervoor zorgen dat het eerder rustiger is voor de bewoners. Hoewel er voor ondernemers (en soms ook bewoners) nadelige gevolgen zijn van deze maatregelen, vindt het college het niet wenselijk om de beperkingen nu los te laten en ziet ze voldoende noodzaak om de maatregelen te verlengen tot 1 april 2027. Zoals aangegeven in de raadsinformatiebrief van 26 november 2024 zet het college daarnaast in op aanvullende maatregelen zoals het intensiveren van de aanpak straatdealers. Ook onderzoekt het college of het noodzakelijk is extra maatregelen te nemen in het Wallengebied. Het gaat hierbij om het invoeren van specifieke maatregelen voor sekstheaters, uitbreiding van het gebied waar de vervroegde sluitingstijden voor horeca gelden en het verder vervroegen van sluitingstijden voor terrassen. Voor de langere termijn wordt gewerkt aan een toekomstperspectief op de horeca en horeca-gerelateerde functies in het Wallengebied. Zie hiervoor de Uitvoeringsagenda Aanpak Binnenstad.

Op grond van artikel 3.15 lid 3 APV kan de burgemeester op verzoek ontheffing verlenen van dit besluit als dit naar het oordeel van de burgemeester tegemoet komt aan het belang van (nacht)cultuur. Deze ontheffingsmogelijkheid is specifiek bedoeld voor horecabedrijven die een bijdrage leveren aan de nachtcultuur van de stad. Onder (nacht)cultuur wordt onder andere verstaan horecabedrijven met een gecureerd programma waarbinnen op regelmatige basis muziekoptredens of culturele activiteiten plaatsvinden waarvoor een afzonderlijke toegangsprijs wordt berekend waarop het Btw-tarief van 9% voor podiumoptredens van toepassing is. De burgemeester laat zich bij het beoordelen van een verzoek om ontheffing adviseren door de wethouder kunst & cultuur.

Op grond van het huidige artikel 3.15 lid 5 van de APV heeft de burgemeester de mogelijkheid om

In het gebied in het geval van bijzondere omstandigheden, voor maximaal vijf maal per jaar ontheffing te verlenen van de openingstijden. Er zal terughoudend worden omgegaan met het verlenen van deze ontheffingen aan horecazaken gelegen in het gebied waar de sluitingstijden beperkt worden. Alleen als er sprake is van zeer bijzondere, eenmalige omstandigheden, zoals een jubileum van het horecabedrijf zal een ontheffing sluitingstijden verleend worden

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1.

Dit artikel regelt dat de horecabedrijven grenzend aan de op de kaart gearceerde straten tijdens de weekenddagen om 02:00 uur moeten sluiten. Op dit moment hebben de horecabedrijven in dit gebied veelal een sluitingstijd van 03:00 of 04:00 uur.

Artikel 2.

Dit artikel regelt dat de terrassen gelegen op de op de kaart getoonde straten tijdens de zomerperiode (periode 1 maart tot 1 november) tijdens weekenddagen om 01:00 uur moeten sluiten. Volgens hun exploitatievergunning mogen de terrassen van de horecabedrijven in dit gebied tot 02:00 uur geopend zijn. In combinatie met het besluit Nadere regels venstertijden alcoholverstrekkende horecabedrijven kern-Wallengebied betekent dit ook dat terrasbezoekers tijdig afgerekend moeten hebben en dan vóór 01.00 uur ofwel de horecazaak zelf betreden moeten hebben, ofwel het terras verlaten moeten hebben en helemaal vetrokken moeten zijn.

Artikel 3.

Dit artikel is opgenomen om duidelijkheid te geven over het toepassingsbereik. Er zijn enkele horecabedrijven die zowel een toegang hebben op het Oudekerksplein en een toegang op de Warmoesstraat. De Warmoesstraat valt buiten het werkingsgebied. Het is niet redelijk om de horecabedrijven die ook een toegang hebben op het Oudekerksplein dan geheel onder het bereik van artikel 1 te laten vallen. Voor de toegang aan de Warmoesstraat mogen deze horecabedrijven net als alle overige horecabedrijven in de Warmoesstraat de niet beperkte openingstijden uit hun exploitatievergunning toepassen. Vanzelfsprekend mag de toegangsdeur aan het Oudekerksplein, die wil binnen het werkingsgebied valt, na 02.00 uur niet meer gebruikt worden. Ook niet om bezoekers naar buiten te laten.

Artikel 4.

Dit artikel is opgenomen om duidelijkheid te geven over het toepassingsbereik. In de praktijk kan de situatie zich voordoen dat de vergunningen van een horecabedrijf verleend zijn op een bepaald adres maar dat het terras zelf in een andere straat is gelegen dan het vergunde adres. De aangepaste sluitingstijd is van toepassing in situaties waar het terras zelf niet in het gebied ligt, maar het vergunde adres wel. Maar ook omgekeerd, als alleen het terras in het gebied ligt maar het vergunde adres niet. Dit laatste is om ervoor te zorgen dat in het straatbeeld zoveel mogelijk sprake is van één regime.

Artikel 5.

Dit artikel is opgenomen omdat het besluit niet tot uitwerking mag hebben dat de sluitingstijd van horecabedrijven en terrassen die nu een eerdere sluitingstijd dan respectievelijk 02:00 uur of 01:00 uur hebben worden verruimd.

Artikel 6.

Dit artikel is opgenomen om tegemoet te komen aan een door gemeenteraad aangenomen motie (534.22), waarin verzocht wordt om bij het vervroegen van de sluitingstijden van de horeca in het Wallengebied een uitzondering te maken voor Koningsnacht, net zoals in de rest van de stad het geval is.

Artikel 7.

Dit artikel is opgenomen om vooraf helderheid te geven over het handhavingsregime. De coulanceregeling is niet van toepassing, conform het handhavingsbeleid in het Wallengebied.

Artikel 8.

De maatregel geldt minimaal twee jaar, zodat daarna op basis van een evaluatie besloten kan worden over een eventueel vervolg. Dit betekent niet dat er tussentijds geen wijzigingen doorgevoerd kunnen worden. Het benadrukt de insteek van het college om de maatregelen minimaal twee jaar van kracht te laten zijn.

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge de Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschriftindienen bij de burgemeester, t.a.v. de Directie Juridische Zaken, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt. Belanghebbenden kunnen in afwachting van de behandeling van het bezwaarschrift een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Amsterdam (Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht, afdeling voorlopige voorzieningen, Postbus 75850, 1070AW Amsterdam).