Reglement belanghebbendenraad Kranenburg 2025

Geldend van 07-03-2025 t/m heden

Intitulé

Reglement belanghebbendenraad Kranenburg 2025

Bevattende regels over taak, samenstelling, werkwijze, etc. van de Belanghebbendenraad Kranenburg.

Begripsbepalingen

Artikel 1

Onder dit reglement wordt verstaan:

  • a.

    Begraafplaats: de begraafplaats Kranenburg

  • b.

    Belanghebbendenraad: de belanghebbendenraad Kranenburg

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders

  • d.

    Rechthebbende: degene aan wie een uitsluitend recht is verleend

  • e.

    Sectie: de sectie Burgerzaken van de afdeling Inwonerszaken

  • f.

    Uitsluitend recht: recht op een eigen graf, een eigen urnengraf, een eigen urnennis, een eigen plaats in de urnentuin, een eigen verstrooiingsplaats en een gedenkplaats.

  • g.

    Leden: leden van de belanghebbendenraad Kranenburg

  • h.

    Gemeente: de Gemeente Zwolle

Doelstelling belanghebbendenraad

Artikel 2

  • 1. De belanghebbendenraad heeft als doel het behartigen van gemeenschappelijke belangen van de betrokken rechthebbenden van de begraafplaats.

  • 2. De belanghebbendenraad probeert vanuit haar doelstelling een bijdrage te leveren aan de beleidsvorming over het beheer en onderhoud van het cultuurlandschap van de begraafplaats.

Taak belanghebbendenraad

Artikel 3

  • 1. De belanghebbendenraad brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan burgemeester en wethouders over:

    • -

      cultuuruitingen op de begraafplaats

    • -

      de toepassing en doorontwikkeling van het reglement gedenktekens

    • -

      landschappelijke ontwikkelingen op de begraafplaats

  • 2. De belanghebbendenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van de rechthebbenden die bij de begraafplaats zijn betrokken.

  • 3. De belanghebbendenraad fungeert als klankbord bij overige aangelegenheden en/of beleidsvoornemens met betrekking tot de begraafplaats binnen de vastgestelde kaders.

  • 4. Het advies als bedoeld in lid 1 wordt via het hoofd van de sectie Burgerzaken uitgebracht aan het college, zodat deze meeweegt bij het door het college uiteindelijk te nemen besluit.

  • 5. De belanghebbendenraad heeft geen adviesrecht ten aanzien van individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken.

Verantwoording belanghebbendenraad

Artikel 4

  • 1. De belanghebbendenraad informeert het hoofd van de sectie Burgerzaken over haar werkzaamheden door middel van een jaarverslag.

  • 2. Het jaarverslag wordt ter kennisname naar het college gezonden.

Samenstelling en lidmaatschap belanghebbendenraad

Artikel 5

  • 1. Iedereen is gerechtigd zich kandidaat te stellen als lid van de belanghebbendenraad. Met de samenstelling van de belanghebbendenraad wordt een afspiegeling van de belanghebbenden bij de begraafplaats nagestreefd.

  • 2. De belanghebbendenraad bestaat uit maximaal 7 leden en minimaal 3 leden, inclusief de voorzitter.

  • 3. De leden van de belanghebbendenraad zijn lid zonder last- of ruggespraak.

  • 4. De belanghebbendenraad kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 6

  • 1. Nieuwe leden van de belanghebbendenraad worden op voordracht van de belanghebbendenraad benoemd door het college.

  • 2. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid om eenmaal te worden herbenoemd.

  • 3. Met uitzondering van de periodieke aftreding eindigt het lidmaatschap:

    • -

      op eigen verzoek

    • -

      door intrekking van de benoeming door het college, nadat de belanghebbendenraad hierover een gemotiveerd voorstel heeft gedaan

Werkwijze belanghebbendenraad

Artikel 7

  • 1. De belanghebbendenraad komt ten minste tweemaal per jaar bijeen en zo nodig vaker als:

    • -

      de voorzitter dit nodig acht

    • -

      burgemeester en wethouders daartoe verzoeken

    • -

      de helt van het aantal leden schriftelijk –en onder opgave van redenen- daartoe verzoeken

  • 2. De voorzitter roept in overleg met de secretaris de leden schriftelijk op voor de vergadering, met opgaaf van de agendapunten die behandeld worden. De agenda en vergaderstukken worden minimaal twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 3. De belanghebbendenraad vergadert slechts als ten minste de helft van het aantal leden waaronder de voorzitter –of plaatsvervangend voorzitter- aanwezig is. Wanneer het minimaal aantal leden niet aanwezig is, zal de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering beleggen en stelt de leden daarvan schriftelijk in kennis. In deze tweede vergadering kunnen besluiten genomen worden, ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4. Besluiten van de belanghebbendenraad worden genomen bij meerderheid van stemmen.

  • 5. Als de stemmen staken, beslist de voorzitter.

  • 6. Er wordt gestemd zonder last of ruggespraak.

  • 7. Deskundigen die de vergadering bijwonen voor een bepaald onderwerp, nemen deel aan de beraadslagingen maar hebben geen stemrecht.

  • 8. Wanneer een lid zich van stemming onthoudt, wordt hij/zij bij de besluitvorming geacht zijn/haar stem niet te hebben uitgebracht.

  • 9. Het advies van de belanghebbendenraad aan het college bevat, voor zover relevant, de zienswijzen van de leden.

Ondersteuning belanghebbendenraad

Artikel 8

  • 1. Het college verstrekt de belanghebbendenraad tijdig en desgevraagd schriftelijk de noodzakelijke inlichtingen en gegevens die deze voor het bereiken van zijn doel nodig heeft.

  • 2. De voorzitter is, uit eigen beweging of op uitnodiging van het hoofd van de sectie Burgerzaken, bevoegd ambtenaren uit te nodigen voor deelname aan vergaderingen van de belanghebbendenraad.

  • 3. Het college stelt de belanghebbendenraad in staat naar behoren te functioneren door het beschikbaar te stellen van:

    • -

      informatiemateriaal

    • -

      vergaderruimte

    • -

      secretariële ondersteuning

    • -

      een budget van € 1500,- per jaar voor de operationele kosten

Vergoeding bijwonen vergaderingen

Artikel 9

  • 1. De leden van de belanghebbendenraad ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen en reiskosten een vergoeding zoals opgenomen in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 2. Deskundigen die geen deel uitmaken van de belanghebbendenraad of in dienst zijn van de gemeente ontvangen voor het bijwonen van de vergadering een vergoeding die gelijk is aan de vergoeding van de leden van de belanghebbendenraad.

Slotbepalingen

Artikel 10

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van dit reglement, beslist het college.

Artikel 11

Voor de huidige leden geldt een overgangsbepaling waarbij de termijn van vier jaar ingaan op het moment van herbenoeming.

Inwerkingtreding

Artikel 12

  • 1. Het reglement Belanghebbendenraad Kranenburg van 1 januari 2012 wordt ingetrokken.

  • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement Belanghebbendenraad Kranenburg 2025.

  • 3. Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2025.

Ondertekening

TOELICHTING REGLEMENT BELANGHEBBENDENRAAD KRANENBURG 2025

Algemeen

De gemeentelijke begraafplaats Kranenburg is, gelet op de cultuurhistorische en landschappelijke waarden, een begraafplaats met een geheel eigen karakter. Bij het beheer en het onderhoud van deze bijzondere begraafplaats is niet alleen het belang van de gemeente, als eigenaar van de begraafplaats, maar ook het belang van rechthebbenden bij de begraafplaats betrokken. Mede gelet hierop is besloten tot instelling van een belanghebbendenraad die meedenkt over de lange termijndoelstelling van het beheer van de begraafplaats.

De gemeenteraad heeft in de Verordening op de gemeentelijke begraafplaatsen bevoegdheden toegekend aan het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot het beheer van de begraafplaatsen en het vaststellen van regels en voorschriften met betrekking tot het aanvragen van een vergunning van grafgedenktekens.

De belanghebbendenraad Kranenburg, een vaste commissie van advies, als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet is door het college ingesteld. Bevoegdheden, benoeming, samenstelling en diversen zijn opgenomen in het Reglement belanghebbendenraad Kranenburg, welke uitsluitend geldt voor de begraafplaats Kranenburg.

Artikel 1

Bij de begripsomschrijving is voor de definitie van het begrip “rechthebbende” aangesloten bij de definitiebepalingen van de Verordening op de gemeentelijke begraafplaatsen.

Artikel 2 en 3

In artikel 2 zijn de doelstellingen van de belanghebbendenraad opgenomen. De doelstellingen zijn in artikel 3 in taken gespecificeerd. De belanghebbendenraad heeft een adviserende taak ten aanzien van het ontwikkelen van het beleid met betrekking tot cultuuruitingen op de begraafplaats, het door ontwikkelen van het reglement gedenktekens en landschappelijke ontwikkelingen. Zij treedt daarbij op als belangenbehartiger voor de collectieve belangen van rechthebbenden en fungeert als klankbord bij overige aspecten die betrekking hebben op de begraafplaats. Individuele belangenbehartiging is uitgesloten.

Artikel 5

Bij de samenstelling van de belanghebbendenraad wordt getracht een afspiegeling van de Zwolse samenleving te realiseren. Bij de samenstelling van de belanghebbendenraad zal rekening worden gehouden met de verschillende functies op de begraafplaats.

Aan de belanghebbendenraad wordt geen ambtelijke secretaris toegevoegd. Wel wordt er secretariële ondersteuning verleend.

Artikel 6

Leden worden op voordracht van de belanghebbendenraad benoemd door het College. De belanghebbendenraad is verantwoordelijk voor de werving van nieuwe leden.

Artikel 7

In artikel 7 is de werkwijze van de belanghebbendenraad opgenomen. Hierbij is aangesloten bij de gangbare praktijk.

Artikel 8

Ondersteuning van de belanghebbendenraad vindt op diverse manieren plaats. Naast materiële ondersteuning, zoals vergaderruimte, wordt secretariële ondersteuning verleend. Dit bestaat uit het verzenden van de uitnodigingen en verslaglegging. De belanghebbendenraad kan beschikken over een budget voor operationele kosten. Onder operationele kosten vallen bijvoorbeeld reiskosten voor het bezoeken van andere begraafplaatsen, etc. Op verzoek van de voorzitter of van het sectiehoofd Burgerzaken kunnen deskundigen/ambtenaren worden uitgenodigd om deel te nemen aan de vergadering om toelichting te geven op een specifiek onderwerp.

Artikel 9

Leden van de belanghebbendenraad komen in aanmerking voor vergoedingen zoals opgenomen in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.