Regeling vervalt per 01-04-2027

Nadere regels venstertijden alcoholverstrekkende horecabedrijven kern-Wallengebied 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-04-2025 t/m 31-03-2027

Intitulé

Nadere regels venstertijden alcoholverstrekkende horecabedrijven kern-Wallengebied 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

gelet op artikel 3.23A Algemene plaatselijke verordening (APV),

gezien de op 29 november 2022 vastgestelde reactie van het college op de inspraakreacties op het concept beleid openingstijden en alcohol Wallengebied en het door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders op 29 november 2022 vastgestelde beleid openingstijden en alcohol Wallengebied,

gezien de raadsinformatiebrieven over de monitoring van de vroegere weekendsluitingstijden van 13 december 2023, 24 juni 2024 en 25 februari 2025,

overwegende dat

  • -

    er in het gebied Burgwallen sprake is van een situatie waarin het woon- en leefklimaat ernstig onder druk staat als gevolg van de zeer grote aantallen bezoekers die zich, met name tijdens de weekenden, in het gebied begeven;

  • -

    de bezoekers van het gebied overlast veroorzaken in de vorm van geluidoverlast (schreeuwen, lallen, hard zingen, lachen), alcohol nuttigen op straat, gooien van spullen, urineren in de openbare ruimte, braken en zij vaak niet doordrongen zijn van het feit dat er in het gebied mensen wonen met behoefte aan (nacht)rust;

  • -

    er in het gebied sprake is van een disbalans tussen de ruimte voor bewoners en de ruimte die wordt ingenomen door de vele bezoekers van het gebied;

  • -

    de bezoekers aangetrokken worden door de grote hoeveelheid voorzieningen in het gebied in de vorm van horeca, (raam)prostitutie, seksbedrijven en detailhandel;

  • -

    het gezien de bestaande disbalans wenselijk is maatregelen te nemen die het evenwicht in de buurt tussen wonen, werken en recreëren verbeteren;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 3.15 lid 2 van de APV heeft besloten de openingstijden van horecabedrijven in het kern-Wallengebied op weekenddagen te beperken tot 02:00 uur;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 3.15 lid 2 van de APV heeft besloten de openingstijden van de terrassen van horecabedrijven in het kern-Wallengebied in de zomerperiode (periode van 1 maart tot 1 november) op weekenddagen te beperken tot 01:00 uur;

  • -

    ondernemers er belang bij hebben hun gasten te kunnen blijven ontvangen, maar het niet wenselijk is dat grote aantallen mensen zich tegelijk op straat begeven in de nachtelijke uren;

  • -

    het invoeren van venstertijden voor horecabedrijven bijdraagt aan het geleidelijk (laten) vertrekken van de bezoekers doordat bezoekers niet allemaal tegelijk na sluitingstijd op straat komen te staan en bezoekers na het verlaten van een horecabedrijf niet meer (bij het volgende bedrijf) naar binnen kunnen;

  • -

    het invoeren van een venstertijd bedoeld is voor horecabedrijven waar gasten langere tijd verblijven en niet voor snackbars en cafetaria’s waar publiek voornamelijk komt om snel iets te nuttigen of af te halen;

  • -

    het alcoholvrije horecabedrijven zoals cafetaria’s en snackbars niet is toegestaan alcohol voor gebruik ter plaatse te verstrekken;

  • -

    daarom de regeling niet van toepassing is op alcoholvrije horecabedrijven;

  • -

    het college het belang van ondernemers onderkent en begrijpt dat het instellen van een venstertijd kan leiden tot uitvoeringsproblemen, maar het belang dat bezoekers niet tegelijk in grote aantallen op straat komen te staan groter vindt dan dit belang van de ondernemers;

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Nadere regels venstertijden alcoholverstrekkende horecabedrijven kern-Wallengebied 2025

Artikel 1.

Het is alcoholverstrekkende horecabedrijven als bedoeld in artikel 3.1 lid 2 sub a APV, gelegen in het gebied zoals weergegeven op bij dit besluit behorende kaart verboden om op weekenddagen bezoekers tot hun horecabedrijf toegang te geven in de periode na 01:00 tot de voor het bedrijf geldende sluitingstijd.

Artikel 2.

De sluitingstijden waarop het bedrijf geheel voor het publiek gesloten dient te zijn, zoals neergelegd in de voor de betreffende bedrijf verleende exploitatievergunning of het aanwijzingsbesluit op grond van artikel 3.15 lid 2 APV, blijven van kracht.

Artikel 3.

Onder het toepassingsbereik van artikel 1 vallen niet de toegangsdeuren van een horecabedrijf die zich in een straat bevinden buiten de rood gemarkeerde straten op bijgevoegde kaart. Als een horecabedrijf meerdere toegangen heeft waarvan één of meer zich wel binnen de rood gemarkeerde straten op bijgevoegde kaart bevinden, dan geldt voor die toegangsdeur(en) wel de beperking als bedoeld in artikel 1.

Artikel 4.

Tijdens Koningsnacht (in de nacht van 25 op 26 april 2025 en 26 april op 27 april 2026) gelden de venstertijden zoals vermeld in artikel 1 van dit besluit niet.

Artikel 5.

De burgemeester kan van dit verbod ontheffing verlenen in gevallen zoals bedoeld in 3.15 lid 3 en lid 5 van de APV.

Artikel 6.

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 april 2025 en vervalt op 1 april 2027.

Artikel 7.

Dit besluit wordt aangehaald als Nadere regels venstertijden alcoholverstrekkende horecabedrijven kern-Wallengebied.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 25 februari 2025.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

afbeelding binnen de regeling

Toelichting

Algemeen deel

Als gevolg van het stijgend aantal bezoekers en de groei van de stad, is het te druk geworden in de binnenstad en staat de veiligheid en leefbaarheid in sommige wijken onder druk. Dat is één van de aanleidingen waarom het college van burgemeester en wethouders in december 2020 het Uitvoeringsplan Aanpak Binnenstad heeft vastgesteld. Het bevat 88 maatregelen, waarvan één een verkenning of het tijdelijk en gebiedsgericht beperken van de sluitingstijden van horeca-en prostitutiebedrijven in het Wallengebied bijdraagt aan de leefbaarheid in het gebied. In juli 2022 heeft het college het voornemen om de sluitingstijd in het weekend te vervroegen voor inspraak vrijgegeven, tegelijk met een wijzigingsvoorstel van de Algemene Plaatselijke Verordening. Het doel van de maatregel is het brengen van rust aan bewoners in de late nacht. Op het voornemen zijn 60 inspraakreacties ontvangen. Naar aanleiding van de inspraak is het beleid op enkele punten aangepast. Op 29 november heeft het college van burgemeester en wethouders het ‘Beleid openingstijden en alcohol Wallengebied’ vastgesteld. Het beleid bevat een beschrijving van de problematiek in het gebied, de overlast rondom sluitingstijden en het voornemen om de weekendsluitingstijden voor horecazaken in het kern-Wallengebied terug te brengen naar 02:00 uur (waarbij vanaf 01:00 uur geen bezoekers toegelaten mogen worden) en voor prostitutiebedrijven naar 03:00 uur. Het gaat om een beperking van vergunde rechten van ondernemers. . In het beleid is toegelicht waarom deze maatregel toch nodig is. Op 9 februari 2023 heeft de burgemeester uitvoering gegeven aan dit beleid met het Besluit beperking weekendsluitingstijd horeca kern-Wallengebied. Aanvullend aan dit besluit heeft het college een besluit genomen over het instellen van venstertijden in horecabedrijven. Daarnaast heeft het college op 9 februari 2023 het concept Besluit beperking weekendsluitingstijd horecaterrassen kern-Wallengebied voor inspraak vrijgegeven. De 51 ontvangen reacties zijn betrokken bij de uiteindelijke besluitvorming. Op 22 maart 2023 heeft de burgemeester uitvoering gegeven aan dit voornemen en het besluit vastgesteld.

Op basis van tellingen van bezoekers, enquêtes, overlastmeldingen, gesprekken met bewoners en ondernemers en de ervaringen van professionals die werkzaam zijn in het gebied (politie, THOR en hosts) is de maatregel gemonitord en geëvalueerd. Hierover zijn in totaal drie raadsinformatiebrieven verstuurd. In de laatste raadsinformatiebrief concludeert het college dat de vroegere sluitingstijden ervoor zorgen dat het eerder rustiger is voor de bewoners. Hoewel er voor ondernemers (en soms ook bewoners) nadelige gevolgen zijn van deze maatregelen, vindt het college het niet wenselijk om de beperkingen nu los te laten en ziet ze voldoende noodzaak om de maatregelen te verlengen tot 1 april 2027. Zoals aangegeven in de raadsinformatiebrief van 26 november 2024 zet het college daarnaast in op aanvullende maatregelen zoals het intensiveren van de aanpak straatdealers. Ook onderzoekt het college of het noodzakelijk is extra maatregelen te nemen in het Wallengebied. Het gaat hierbij om het invoeren van specifieke maatregelen voor sekstheaters, uitbreiding van het gebied waar de vervroegde sluitingstijden voor horeca gelden en het verder vervroegen van sluitingstijden voor terrassen. Voor de langere termijn wordt gewerkt aan een toekomstperspectief op de horeca en horeca-gerelateerde functies in het Wallengebied. Zie hiervoor de Uitvoeringsagenda Aanpak Binnenstad 2025.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 en 2.

In deze artikelen wordt geregeld dat voor de alcoholverstrekkende horecabedrijven (inclusief terras en eventuele andere aanhorigheden) in het gebied waarvoor de sluitingstijden in de weekendnachten beperkt worden op grond van artikel 3.15 lid 2 ook een venstertijd gaat gelden, waardoor er na 01:00 uur geen bezoekers toegelaten mogen worden in het horecabedrijf. Het alcoholverstrekkende horecabedrijf mag geopend zijn als normaal en eten en drinken verstrekken. Er mogen alleen geen gasten naar binnen, gasten mogen alleen nog vertrekken. Het doel van de maatregel is dat bezoekers gespreid naar huis gaan. Het is aan de ondernemers zelf om er voor zorg te dragen voor een goede uitvoering van de maatregel.

Artikel 3.

Dit artikel is opgenomen om duidelijkheid te geven over het toepassingsbereik. Er zijn enkele horecabedrijven die zowel een toegang hebben op het Oudekerksplein en een toegang op de Warmoesstraat. De Warmoesstraat valt buiten het werkingsgebied. Het is niet redelijk om de horecabedrijven die ook een toegang hebben op het Oudekerksplein dan geheel onder het bereik van artikel 1 te laten vallen. Voor de toegang aan de Warmoesstraat mogen deze horecabedrijven net als alle overige horecabedrijven in de Warmoesstraat de niet beperkte openingstijden uit hun exploitatievergunning toepassen. Vanzelfsprekend mag de toegangsdeur aan het Oudekerksplein, die wil binnen het werkingsgebied valt, na 02.00 uur niet meer gebruikt worden. Ook niet om bezoekers naar buiten te laten.

Artikel 4.

Dit artikel is opgenomen om tegemoet te komen aan een door gemeenteraad aangenomen motie (534.22), waarin verzocht wordt om bij het vervroegen van de sluitingstijden van de horeca in het Wallengebied een uitzondering te maken voor Koningsnacht, net zoals in de rest van de stad het geval is.

Artikel 5.

Op grond van artikel 3.15 lid 3 APV kan de burgemeester op verzoek ontheffing verlenen van dit besluit als dit naar het oordeel van de burgemeester tegemoet komt aan het belang van (nacht)cultuur. Deze ontheffingsmogelijkheid is specifiek bedoeld voor horecabedrijven die een bijdrage leveren aan de nachtcultuur van de stad. Onder (nacht)cultuur wordt onder andere verstaan horecabedrijven met een gecureerd programma waarbinnen op regelmatige basis muziekoptredens of culturele activiteiten plaatsvinden waarvoor een afzonderlijke toegangsprijs wordt berekend waarop het Btw-tarief van 9% voor podiumoptredens van toepassing is. De burgemeester laat zich bij het beoordelen van een verzoek om ontheffing adviseren door de wethouder kunst & cultuur.

Op grond van het huidige artikel 3.15 lid 5 van de APV heeft de burgemeester de mogelijkheid om

In het gebied in het geval van bijzondere omstandigheden, voor maximaal vijf maal per jaar ontheffing te verlenen van de openingstijden. Er zal terughoudend worden omgegaan met het verlenen van deze ontheffingen aan horecazaken gelegen in het gebied waar de sluitingstijden beperkt worden. Alleen als er sprake is van zeer bijzondere, eenmalige omstandigheden, zoals een jubileum van het horecabedrijf zal een ontheffing sluitingstijden verleend worden

Artikel 6.

De maatregel geldt minimaal twee jaar, zodat daarna op basis van een evaluatie besloten kan worden over een eventueel vervolg. Dit betekent niet dat er tussentijds geen wijzigingen doorgevoerd kunnen worden. Het benadrukt de insteek van het college om de maatregelen minimaal twee jaar van kracht te laten zijn.