Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736303
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736303/1
Subsidieregeling Oplossen netcongestiebelemmeringen op bedrijventerreinen provincie Groningen
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 25-03-2025
Intitulé
Subsidieregeling Oplossen netcongestiebelemmeringen op bedrijventerreinen provincie GroningenGEDEPUTEERDE STATEN VAN DE PROVINCIE GRONINGEN
Overwegende dat:
- -
Provinciale Staten het Provinciaal programmaplan Nationaal Programma Groningen 2024-2029 als kader hebben vastgesteld;
- -
Het Provinciaal programmaplan inhoudelijk aansluit op keuzes in het Hoofdlijnenakkoord 2023-2027;
- -
Gedeputeerde Staten een uitvoeringsprogramma hebben ingediend bij het Nationaal Programma Groningen om middelen vrij te maken om subsidie te verstrekken aan projecten die leiden tot het tegengaan van Netcongestie in de provincie Groningen;
- -
Gedeputeerde Staten uit het Nationaal Programma Groningen een bijdrage hebben ontvangen voor het ondersteunen van projecten waarvoor een subsidieregeling dient te worden opgesteld.
Gelet op:
- -
titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
artikel 3 van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;
- -
de Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018.
Besluiten:
- I.
Vast te stellen de:
Subsidieregeling Oplossen netcongestiebelemmeringen op bedrijventerreinen provincie Groningen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Algemene groepsvrijstellingsverordening of AGVV: verordening 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EU) 2023/1315 van de Commissie van 23 juni 2023;
- b.
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- c.
Batterij: individueel opslagsysteem bestemd voor stationaire opslag van eigen opgewekte elektriciteit of te verbruiken elektriciteit, gebruikmakend van op lithiumverbindingen gebaseerde accutechnologie achter de meter van de aanvrager;
- d.
Bedrijventerrein: een gebied dat bestemd is voor gebruik door handel, nijverheid, commerciële en niet-commerciële dienstverlening en industrie;
- e.
De-minimisverordening: verordening (EU) 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun;
- f.
Fossiele energie: aardgas, benzine, dieselolie, kerosine, kolen;
- g.
Kaderverordening: Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;
- h.
Netcongestie: de situatie in het elektriciteitsnet waarbij de capaciteit van de infrastructuur (zoals kabels, transformatoren of verbindingen) onvoldoende is om het aanbod en/of de vraag naar elektriciteit in een bepaald gebied te verwerken;
- i.
Onafhankelijk deskundige: de deskundige dient onafhankelijk te zijn van de aanvragende Onderneming of deelnemers van het Samenwerkingsverband;
- j.
Onderneming: iedere entiteit, met rechtspersoonlijkheid, die een economische activiteit uitoefent. Alle entiteiten die (juridisch of feitelijk) onder de zeggenschap staan van dezelfde entiteit, worden als één Onderneming beschouwd;
- k.
Penvoerder: de penvoerder is een Onderneming die deelneemt aan het Samenwerkingsverband en is aangewezen om de aanvraag te beheren namens het Samenwerkingsverband.;
- l.
Procedureregeling: Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;
- m.
Provincie: provincie Groningen;
- n.
Samenwerking(sverband): overeengekomen samenwerking, bestaande uit ten minste twee niet in een groep verbonden Ondernemingen, die is opgericht ten behoeve van de uitvoering van projectactiviteiten;
- o.
Samenwerkingsovereenkomst: een overeenkomst tussen twee of meer Ondernemingen die gezamenlijk subsidie aanvragen. Een van de Ondernemingen treedt op als Penvoerder namens het Samenwerkingsverband.
- p.
SNN: Samenwerkingsverband Noord-Nederland.
Artikel 2 Doel
Het doel van de regeling is een bijdrage te leveren aan het vestigings- en ondernemersklimaat in de Provincie door het ondersteunen van ondernemingen die problemen ervaren door Netcongestie. Met de regeling wordt een bijdrage geleverd aan de klimaat- en energiedoelstellingen en wordt bijgedragen aan oplossingen voor problemen door Netcongestie op Bedrijventerreinen.
Artikel 3 Doelgroep
-
1. Subsidie wordt verstrekt aan een Onderneming of een Samenwerkingsverband die haar activiteiten (ook) ontplooit in de Provincie.
-
2. Indien het Samenwerkingsverband, bedoeld in het eerste lid, geen rechtspersoonlijkheid bezit:
- a.
wordt subsidie aangevraagd door de Penvoerder van het Samenwerkingsverband, en
- b.
draagt het project aantoonbaar de instemming van alle deelnemers van het Samenwerkingsverband.
- a.
-
3. Subsidie voor haalbaarheidsonderzoek zoals genoemd in artikel 5 eerste lid kan aangevraagd worden door een individuele Onderneming of Samenwerkingsverband;
-
4. Subsidie voor een door een Onafhankelijk deskundige opgesteld uitvoeringsplan zoals genoemd in artikel 5 tweede lid kan alleen aangevraagd worden door een Samenwerkingsverband;
-
5. Subsidie voor investeringen zoals genoemd in artikel 5 derde lid kan alleen aangevraagd worden door een Samenwerkingsverband;
Artikel 4 Subsidievorm
Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze regeling subsidies in de vorm van een geldbedrag.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
-
1. Subsidie kan worden verstrekt voor een haalbaarheidsonderzoek dat wordt uitgevoerd door een Onafhankelijke deskundige, waarbij in ieder geval inzicht wordt verkregen in:
- a.
de energetische situatie van de aanvrager; en
- b.
oplossingen voor belemmeringen door Netcongestie voor de aanvrager.
- a.
-
2. Subsidie kan worden verstrekt voor een door een Onafhankelijk deskundige opgesteld uitvoeringsplan voor een Samenwerkingsverband waarin wordt beschreven hoe de uit een haalbaarheidsonderzoek naar voren gekomen oplossingen om Netcongestie te voorkomen nader worden uitgewerkt. Dit uitvoeringsplan is inclusief de kosten en baten van de voorgestelde oplossing.
-
3. Subsidie kan worden verstrekt voor investeringen voor de realisatie van een oplossing voor belemmeringen door Netcongestie van een Samenwerkingsverband.
Artikel 6 Weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de artikelen 2.5 en 2.6 van de Procedureregeling wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
- a.
de aanvragers al eerder subsidie hebben ontvangen vanuit deze regeling voor dezelfde subsidiabele activiteit binnen deze regeling;
- b.
de te subsidiëren activiteiten of oplossingen betrekking hebben op het gebruik van Fossiele energie op het perceel van de aanvrager;
- c.
niet wordt voldaan aan de subsidievereisten als bedoeld in artikel 7;
- d.
de aanvraag minder dan het minimumvereiste punten in het beoordelingsformulier als bedoeld in artikel 15, tweede lid behaalt.
- e.
de activiteit in financiële, organisatorische, technische of economische zin niet haalbaar is;
- f.
de effecten van het project niet neerslaan in de Provincie;
- g.
de activiteit een Batterij betreft met een vermogen groter dan 1 megawatt;
- h.
de primaire bedrijfsvoering van de aanvrager het aanbieden van zon- of windenergie of balanceringsdiensten is;
- i.
de subsidiabele activiteiten gericht zijn op de productie van biobrandstoffen;
- j.
de aanvrager niet voldoet aan de geldende wettelijke verplichtingen ten aanzien van energiebesparing en/of CO2-reductie als bepaald in de artikelen 5.15 en 5.15a Besluit activiteiten leefomgeving en artikel 3.84 en 3.84 a Besluit bouwwerken leefomgeving;
- k.
er sprake is van een Samenwerkingsverband de aanvraag voor subsidie voor de activiteiten genoemd onder artikel 5 niet is ingediend door de Penvoerder van het Samenwerkingsverband;
- l.
het een Onderneming of een deelnemer van een Samenwerkingsverband betreft tegen wie een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerdere beschikking van de Europese Commissie waarin de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard;
- m.
de aanvrager of een deelnemer van het Samenwerkingsverband een Onderneming drijft die in moeilijkheden verkeert als bedoeld in artikel 2, onder 18, van de AGVV;
- n.
de subsidie geen stimulerend effect heeft als bedoeld in artikel 6 van de AGVV.
Artikel 7 Subsidievereisten
Om voor subsidie voor de activiteiten bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
- a.
de bedrijfsactiviteiten van de deelnemende Ondernemingen worden (ook) in de Provincie ontplooid;
- b.
de te subsidiëren activiteiten vinden plaats in de Provincie;
- c.
om in aanmerking te komen voor subsidie zoals genoemd in artikel 5 tweede lid dient een haalbaarheidsonderzoek, al dan niet verkregen middels deze subsidie, te worden aangeleverd, zoals genoemd in artikel 5 eerste lid, van de Ondernemingen uit het Samenwerkingsverband;
- d.
om in aanmerking te komen voor subsidie zoals genoemd in artikel 5 derde lid, dient een uitvoeringsplan, al dan niet verkregen middels deze subsidie, zoals genoemd artikel 5 tweede lid te worden overhandigd van de Ondernemingen uit het Samenwerkingsverband;
- e.
de activiteiten zoals genoemd onder artikel 5 tweede en derde lid hebben betrekking op het Bedrijventerrein van één van de Ondernemingen uit het Samenwerkingsverband;
- f.
het project draagt bij aan oplossingen voor problemen door Netcongestie op Bedrijventerreinen;
- g.
de activiteiten zoals genoemd onder artikel 5 eerste en tweede lid worden uitgevoerd door een Onafhankelijk deskundige welke aantoonbaar over de benodigde kennis of expertise beschikt in het gevraagde kennisdomein en als zodanig staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK) of een buitenlands equivalent.
Artikel 8 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
- a.
kosten voor het inhuren van een Onafhankelijk deskundige en apparatuur zoals slimme meters ten behoeve van/ voor het haalbaarheidsonderzoek en uitvoeringsplan zoals bedoeld in artikel 5, eerste en tweede lid;
- b.
kosten voor investeringen als bedoeld in artikel 5 derde lid; zoals aanschafkosten en installatiekosten.
Artikel 9 Niet subsidiabele kosten
Onverminderd artikel 1.5 van de Procedureregeling komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
- a.
kosten voor een brainstorm- of creativiteitssessie;
- b.
kosten voor het bouwen, beheren en inrichten van websites en sociale mediakanalen;
- c.
kosten voor maatregelen of investeringen om te voldoen aan de informatieplicht energiebesparing of de energiebespaarplicht als bepaald in de artikelen 5.15 en 5.15a Besluit activiteiten leefomgeving en artikel 3.84 en 3.84a Besluit bouwwerken leefomgeving;
- d.
kosten voor investeringen die geen positieve bijdrage leveren aan verduurzaming, CO2-reductie en/of Netcongestie;
- e.
kosten voor de aanschaf van generatoren of andere technieken die draaien op fossiele brandstoffen of biomassa;
- f.
investeringen in niet permanent op de bedrijfslocatie aanwezige duurzame bedrijfsuitrusting;
- g.
immateriële vaste activa als bedoeld in artikel 365 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek;
- h.
zelfstandige investeringen in gebouw gebonden duurzame energie-opwekkers;
Artikel 10 Indieningsvereisten
-
1. De aanvraag gaat in ieder geval vergezeld van een projectplan en een begroting conform het door het SNN beschikbaar gestelde format.
-
2. Indien aanvragers van subsidie samenwerken in een Samenwerkingsverband, dient een door alle ondernemers ondertekende samenwerkingsovereenkomst bij de aanvraag gevoegd te worden.
-
3. Indien aanvragers van subsidie samenwerken in een Samenwerkingsverband, dient de Penvoerder namens hen de subsidieaanvraag in.
-
4. Voor artikel 5, eerste en tweede lid, dient een ondertekende de-minimisverklaring te worden ingediend door de deelnemers van het Samenwerkingsverband.
-
5. Bij de aanvraag voor subsidie op grond van artikel 5, derde lid, zit een toelichting dat deze binnen artikel 41 van de AGVV valt, indien van toepassing;
-
6. Voor aanvragen voor subsidie op grond van artikel 5, derde lid, die niet vallen binnen artikel 41 van de AGVV dient een de-minimisverklaring of een staatssteunanalyse te worden overgelegd waarbij gemotiveerd wordt aangegeven onder welke steuncategorie van de AGVV-steun kan worden verleend aan de activiteit(en).
Artikel 11 Indieningstermijn
-
1. Een aanvraag kan elektronisch worden ingediend met ingang van 25 maart 2025 bij het SNN. Elektronische indiening vindt plaats via een daarvoor ontwikkeld webportal dat bereikbaar is via www.snn.nl.
-
2. Subsidieaanvragen voor activiteiten als genoemd in artikel 5, eerste en tweede lid kunnen worden ingediend met ingang van 25 maart 2025 tot en met 1 juli 2028.
-
3. Subsidieaanvragen voor activiteiten als genoemd in artikel 5, derde lid kunnen worden ingediend met ingang van 25 maart 2025 tot en met 31 december 2027.
Artikel 12 Subsidieplafond
Het subsidieplafond bedraagt € 5.360.000 en bestaat uit drie deelplafonds voor:
- a.
aanvragen voor activiteiten genoemd in artikel 5 eerste lid: € 500.000, waarvan € 300.000 voor Samenwerkingsverbanden € 200.000 voor individuele Ondernemingen.
- b.
aanvragen voor activiteiten genoemd in artikel 5 tweede lid: € 550.000
- c.
aanvragen voor activiteiten genoemd in artikel 5 derde lid: € 4.310.000, waarvan € 750.000 voor een Batterij.
Artikel 13 Subsidiehoogte
-
1. De hoogte van de subsidie bedraagt voor activiteiten genoemd in artikel 5, eerste lid 75% van de subsidiabele kosten, tot een maximum van € 10.000 voor individuele Ondernemingen en € 15.000 voor een Samenwerkingsverband.
-
2. De hoogte van de subsidie bedraagt voor activiteiten genoemd in artikel 5, tweede lid: 75% van de subsidiabele kosten, tot een maximum van € 15.000.
-
3. De hoogte van de subsidie bedraagt voor activiteiten genoemd in artikel 5, derde lid: 30% van de subsidiabele kosten, tot een maximum van € 100.000 voor een Batterij en € 250.000 voor overige investeringen.
Artikel 14 Verdeelcriteria
-
1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen.
-
2. Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de minuut waarop de subsidieaanvraag volledig is als moment van binnenkomst.
-
3. Dreigt het subsidieplafond op enige moment te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die minuut binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.
Artikel 15 Beoordelingscriteria
-
1. Voor de beoordeling van een aanvraag voor activiteiten zoals genoemd onder artikel 5 eerste en tweede lid gelden geen aanvullende beoordelingscriteria.
-
2. Voor de beoordeling van een aanvraag voor activiteiten zoals genoemd onder artikel 5 derde lid gelden de volgende beoordelingscriteria:
De oplossing;
- a.
draagt bij aan het verminderen van Netcongestie en daarmee het wegnemen van belemmeringen, zowel voor de aanvragende Ondernemingen als voor het Bedrijventerrein (maximale score 10 punten);
- b.
draagt bij aan samenwerking tussen Ondernemingen (maximale score 10 punten);
- c.
toekomstbestendig is (maximale score 5 punten);
- d.
innovatief is (maximale score 5 punten);
- e.
opschaalbaar is naar meer Ondernemingen op het terrein (maximale score 5 punten).
- a.
-
3. Er moeten minimaal 15 punten behaald worden, waarvan minimaal 5 punten bij criterium 1. De uitwerking van de beoordelingscriteria is opgenomen in bijlage I van deze subsidieregeling en maken integraal onderdeel uit van deze subsidieregeling.
Artikel 16 Staatssteun
-
1. Een subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 5, eerste en tweede lid wordt alleen verstrekt voor zover dit mogelijk is met toepassing van de de-minimisverordening.
-
2. Een subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 5, derde lid wordt verleend onder toepassing van artikel 41 van de AGVV, zijnde steun voor investeringen ter bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen, uit hernieuwbare waterstof en hoogrenderende warmtekrachtkoppeling voor zover het steun betreft voor investeringen ter bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen.
-
3. Indien de subsidie op grond van artikel 5 derde lid wordt verstrekt en buiten het toepassingsbereik van artikel 41 AGVV valt, kan de subsidie slechts worden verleend binnen de de-minimisverordening, dan wel met een ander staatsteunkader waarbij een kennisgeving wordt gedaan aan de Europese commissie, in overeenstemming met de geldende staatssteunregelgeving.
Artikel 17 Subsidieverlening
-
1. Gedeputeerde Staten besluiten binnen een termijn van 13 weken op een aanvraag tot subsidieverlening voor de activiteiten genoemd in artikel 5 eerste lid en artikel 5 tweede lid.
-
2. Gedeputeerde Staten besluiten binnen een termijn van 22 weken op een aanvraag tot subsidieverlening voor de activiteiten genoemd in artikel 5 derde lid.
Artikel 18 Verplichtingen van de subsidieontvanger
-
1. Het haalbaarheidsonderzoek genoemd in artikel 5 eerste lid dient binnen 12 maanden afgerond te zijn.
-
2. Het uitvoeringsplan genoemd in artikel 5 tweede lid dient binnen 12 maanden afgerond te zijn.
-
3. Wat betreft de activiteiten genoemd in artikel 5 derde lid:
- a.
de subsidieontvanger rapporteert één keer per 12 maanden over de voortgang van het project via een daarvoor ontwikkeld web portal dat bereikbaar is via www.snn.nl;
- b.
de subsidieontvanger houdt een administratie bij van aan de activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten als bedoeld in artikel 4:37, eerste lid, onder b, van de Awb en overlegt deze desgevraagd aan Gedeputeerde Staten;
- c.
de subsidieontvanger vangt binnen 12 maanden na besluit tot subsidieverlening de activiteiten aan en voltooit de uitvoering van het project binnen 24 maanden na de verzending van het besluit tot subsidieverlening;
- d.
in afwijking van het derde lid kan een langere termijn worden vastgesteld bij het besluit tot subsidieverlening, voor de uitvoering van het project, maar niet langer dan tot en met 1 juli 2029.
- e.
dient bij vaststelling aangetoond te worden dat de gedane investeringen:
- i.
zijn geactiveerd op de balans;
- ii.
niet hoger zijn dan de taxatiewaarde;
- iii.
niet binnen twee jaar worden afgeschreven, tenzij het duurzame bedrijfsuitrusting is die met toepassing van de artikelen 3.31 tot en met 3.35 van de Wet op de inkomstenbelasting 2001 is aangewezen.
- i.
- a.
-
4. De subsidieontvanger doet in ieder geval schriftelijk melding bij Gedeputeerde Staten indien:
- a.
de gesubsidieerde activiteit wijzigt of als de subsidieontvanger zich niet aan één of meer van de verplichtingen houdt;
- b.
indien een andere partij in de plaats zal treden van de subsidieontvanger en de gesubsidieerde activiteiten zal uitvoeren;
- c.
blijkt dat er aanmerkelijke verschillen ontstaan of dreigen te ontstaan tussen de werkelijke kosten en financiering en de begrote kosten en financiering, onder vermelding van de oorzaak van de verschillen;
- d.
sprake is van beslissingen of procedures die zijn gericht op de beëindiging van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, of tot ontbinding van de gesubsidieerde rechtspersoon;
- e.
relevante wijzigingen in de financiële en organisatorische verhouding met derden optreden;
- f.
ontwikkelingen voorvallen die ertoe kunnen leiden dat aan de subsidieverstrekking verbonden voorwaarden of verplichtingen geheel of gedeeltelijk niet kunnen worden nagekomen;
- g.
statuten wijzigen voor zover het betreft de vorm van de gesubsidieerde rechtspersoon, de persoon van een bestuurder en het doel van de rechtspersoon.
- a.
-
5. De subsidiabele activiteiten moeten uiterlijk 1 juli 2029 zijn afgerond.
-
6. Na afronding van de subsidiabele activiteiten dient binnen 13 weken het verzoek tot vaststelling van de subsidie te zijn ingediend bij SNN.
Artikel 19 Bevoorschotting en betaling
-
1. Gedeputeerde Staten verstrekken voor de activiteiten genoemd in artikel 5, eerste en tweede lid een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag.
-
2. Gedeputeerde Staten verstrekken voor de activiteiten genoemd in artikel 5, derde lid op aanvraag vooruitlopend op realisatie van de projectactiviteiten een voorschot van 20% van de verleende subsidie.
-
3. Gedeputeerde Staten kunnen onderbouwd afwijken van de in het tweede lid genoemde verstrekking van het voorschot. In ieder geval wordt geen voorschot verleend wanneer de verleningsbeschikking een of meer opschortende of ontbindende voorwaarden bevat. Dit is altijd het geval als de financiering niet zeker is gesteld.
-
4. Gedeputeerde Staten verstrekken op aanvraag opvolgende voorschotten op basis van gemaakte en betaalde kosten. Het voorschot bedraagt de in de rapportage verantwoorde gemaakte en betaalde subsidiabele kosten, vermenigvuldigd met het toegestane subsidiepercentage, bedoeld in artikel 13 derde lid.
-
5. De voorschotten bedragen in totaal maximaal 80% van het verleende subsidiebedrag.
Artikel 20 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 25 maart 2025.
Artikel 21 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Netcongestie.
Ondertekening
Groningen, 25 februari 2025
Gedeputeerde Staten van Groningen:
René Paas
Hans Schrikkema
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl