Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736285
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736285/1
Beleidsregels Evenementenvergunningen gemeente Borne 2024
Geldend van 06-03-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels Evenementenvergunningen gemeente Borne 2024Evenementen als drijvende kracht van gemeenschapsleven en economische vitaliteit
Het college van burgemeester en wethouders, onderscheidenlijk de burgemeester van de gemeente Borne, ieder voor zover het zijn of haar bevoegdheden betreft, besluiten:
daarbij het volgende overwegende:
Dat de gemeente Borne een rijke traditie koestert van evenementen die bijdragen aan het sociale, culturele en economische weefsel van onze gemeenschap. Evenementen bevorderen sociale cohesie, stimuleren culturele uitwisseling en versterken het imago van Borne als een levendige en gastvrije gemeente. Ze dragen bij aan de lokale economie door het creëren van werkgelegenheid en het aantrekken van bezoekers.
Dat het organiseren van evenementen verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Het is essentieel om een evenwicht te vinden tussen het stimuleren van levendigheid en het waarborgen van de openbare orde, veiligheid en leefbaarheid. Dit beleid biedt duidelijke kaders voor organisatoren en beschermt tegelijkertijd de belangen van inwoners en ondernemers. Overlast beperken doen we niet zozeer door minder evenementen toe te staan, maar door heldere spelregels vast te stellen.
- -
Heldere richtlijnen te bieden voor het aanvragen en verlenen van evenementenvergunningen.
- -
Veiligheid en gezondheid van bezoekers, deelnemers en omwonenden te waarborgen.
- -
Leefbaarheid en milieu te beschermen door overlast en milieuschade te voorkomen.
- -
Transparantie in procedures en besluitvorming te bevorderen.
- -
Evenementen te faciliteren die bijdragen aan de sociale, culturele en economische doelstellingen van de gemeente.
Gelet op de artikelen 172 en 174 van de Gemeentewet, artikel 4:81 en verder van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 1:3, 1:8, 2:24 en 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening;
Besluit:
Vast te stellen de navolgende:
Beleidsregels Evenementenvergunningen gemeente Borne 2024
Artikel 1: Toepassingsbereik
Deze beleidsregels zijn gebaseerd op artikelen uit de Algemene Plaatselijke Verordening Borne (APV).
Artikel 2: Indeling in categorieën
-
1. Bij de beoordeling van aanvragen voor een vergunning voor een evenement wordt uitgegaan van de volgende risicocategorisering conform Risicoscan Evenementenveiligheid van de Veiligheidsregio Twente.
- •
A-evenement: regulier evenement, waarbij de aanwezigheid van risico’s (zeer) onwaarschijnlijk is;
- •
B-evenement: aandachts-evenement, waarbij de aanwezigheid van risico’s aannemelijk is;
- •
C-evenement: risicovol evenement, waarbij de aanwezigheid van risico’s zeer waarschijnlijk is.
- •
-
2. De categorisering van een evenement wordt bepaald door middel van een risicoscan. Deze bestaat uit een kwantitatieve en een kwalitatieve beoordeling door de gemeente. De kwantitatieve beoordeling is een objectieve beoordeling aan de hand van een scoreschema. De kwalitatieve beoordeling is een beoordeling op basis van deskundigheid en ervaring.
-
3. Aanvraagtermijn voor het indienen van een vergunning voor een evenement als bedoeld in artikel 2:25 APV (het betreffende aanvraagformulier is opgenomen in bijlage 1) :
- a.
Zijn voor een A evenement gesteld op 4 weken;
- b.
Zijn voor een B evenement gesteld op 12 weken;
- c.
Zijn voor een C evenement gesteld op 12 weken.
- a.
-
4. Alle aanvragers van de categorieën B en C evenementen genoemd in lid 1 moeten een veiligheidsplan aanleveren.
Artikel 3A: Geluidsnormen
-
1. De geluidsbelasting van evenementen mag niet meer zijn dan 75 dB(A) en 88 dB(C) op de gevel van de meest nabijgelegen woning.
-
2. In afwijking van lid 1 mogen jaarlijks op de volgende locaties een aantallen evenementen plaatsvinden met een maximale geluidsbelasting van 85 dB(A) en 98 dB(C) op de gevel van de meest nabijgelegen woning:
-
Borne:
- –
Dorsetplein: 3 dagen/avonden (waarvan 2 in één weekend vallen)
- –
De Koem: 2 dagen/avonden
- –
Beekpark: 2 dagen/avonden
- –
-
Zenderen:
- –
Weiland aan de Lidwinaweg: 8 dagen/avonden
- –
-
Hertme:
- –
Openluchttheater: 7 dagen/avonden (verdeeld over 4 weekenden)
- –
Artikel 3B: Naleving geluidsnormen
-
1. De organisator is verantwoordelijk voor het naleven van de geluidsnormen en treft hiervoor de benodigde maatregelen, zoals het gebruik van geluidsbegrenzers en het gericht opstellen van geluidsapparatuur.
-
2. De gemeente kan geluidsmetingen verrichten om de naleving van de normen te controleren. De meetresultaten zijn leidend bij de beoordeling of aan de normen wordt voldaan. De organisator is verantwoordelijk voor het naleven van de geluidsnormen en treft hiervoor de benodigde maatregelen, zoals het gebruik van geluidsbegrenzers en het gericht opstellen van geluidsapparatuur. Het is mogelijk dat de Omgevingsdienst Twente (lees verder: ODT) namens de gemeente Borne geluidmetingen verricht. Eventuele handhavingsverzoeken, klachten en de locatie van het evenement in relatie tot woningen bepalen voornamelijk of en bij welke evenementen wij zullen vragen om te meten.
Artikel 4: Eindtijden
De eindtijden voor een evenement zijn als volgt:
- a.
Eindtijd van het evenement:
- I.
Maandag t/m donderdag en de zondag: 24:00 uur.
- II.
Vrijdag en zaterdag: 02:00 uur.
- I.
- b.
Eindtijd van muziek en geluidsversterking:
- I.
Maandag t/m donderdag en de zondag: tot 23:00 uur.
- II.
Vrijdag en zaterdag: tot 01:00 uur.
- I.
- c.
Eindtijd van drankverstrekking:
- I.
Maandag t/m donderdag en de zondag: 23:30 uur.
- II.
Vrijdag en zaterdag: 01:30 uur.
- I.
- d.
Ten behoeve van een evenement mag opbouw en afbouw plaatsvinden tussen 06.00 - 23.00 uur.
- e.
Afwijkingen van de eindtijden zijn alleen mogelijk na schriftelijke toestemming van de burgemeester.
Artikel 5: Inhoud vergunning
-
1. De burgemeester verleent de vergunning indien aan alle voorwaarden is voldaan en er geen weigeringsgronden zijn. De vergunning vermeldt in ieder geval:
- a.
Naam en aard van het evenement.
- b.
Naam, adres en contactgegevens van de organisator.
- c.
Datum/data en begin- en eindtijden van het evenement.
- d.
Locatie en omschrijving van het evenemententerrein.
- e.
Vergunningvoorschriften en eventuele aanvullende voorwaarden.
- f.
Eventuele verplichtingen op grond van andere wetgeving (bijv. Alcoholwet, Wet natuurbescherming).
- a.
Artikel 6: Voorschriften
In de verleende vergunning worden verschillende voorschriften gesteld. De vergunningvoorschriften zijn tweeledig, namelijk algemene voorschriften en specifieke voorwaarden op verschillende gebieden.
6.1 Algemeen
- a.
Verantwoordelijkheid organisator
De organisator is primair verantwoordelijk voor een veilig en ordentelijk verloop van het evenement en draagt daarbij zorg voor naleving van alle voorschriften en wettelijke bepalingen.
- b.
Aansprakelijkheid
De organisator is aansprakelijk voor alle schade en nadelige gevolgen die voortvloeien uit het evenement.
Het afsluiten van een adequate aansprakelijkheidsverzekering wordt aangeraden.
- c.
Communicatie met omwonenden
De organisator informeert omwonenden minimaal twee weken voorafgaand aan het evenement schriftelijk. De informatie omvat:
- –
Datum, tijdstip en locatie van het evenement.
- –
Aard van het evenement en mogelijke overlast.
- –
Contactgegevens van de organisator en aanspreekpunt tijdens het evenement.
- –
6.2 Verkeersmaatregelen en bereikbaarheid
Organisatoren van evenementen dienen bij de organisatie van een evenement rekening te houden met de verkeersimpact, de parkeerbehoefte van de bezoekers en de bereikbaarheid voor de hulpverleningsdiensten. Dit dient te worden vastgelegd in een verkeersplan. Dit plan bevat dus informatie over wegafsluitingen, omleidingen, parkeervoorzieningen en bereikbaarheid.
Verkeersregelaars
Bij evenementen kunnen verkeersregelaars nodig zijn om het verkeer in goede banen te leiden. Deze verkeersregelaars zijn aangesteld door de gemeente en hebben een geldige instructie gevolgd.
Bereikbaarheid hulpdiensten
- –
Aan- en afvoerwegen voor hulpdiensten zijn minimaal 3,5 meter breed en vrij van obstakels.
- –
Brandweervoorzieningen zijn toegankelijk.
Parkeerfaciliteiten
- –
De organisator zorgt voor voldoende parkeergelegenheid en voorkomt parkeeroverlast in de omgeving.
- –
Bewegwijzering naar parkeerlocaties is duidelijk aangegeven.
6.3 Veiligheid
Beveiligers
Er kan worden voorgeschreven dat er gecertificeerde beveiligers aanwezig moeten zijn bij een evenement.
Constructieve veiligheid
Bij evenementen staan vaak technisch zo genoemde, ‘kortdurend bouwsels’. Deze moeten voldoen aan een specifiek veiligheidsniveau, gerelateerd aan de tijdsduur van het evenement. Tijdelijke bouwsels die bij evenementen vaak geplaatst worden zijn: tenten, decors, podia, tribunes, attracties en kermistoestellen. Kermisattracties (attractietoestellen) vallen onder de verantwoordelijkheid van de Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit (NVWA) en worden getoetst aan de veiligheidseisen van het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen (WAS). Ze moeten geregistreerd zijn bij het Register Attractie- en Speeltoestellen (RAS).
Als de bouwsels niet van deugdelijk materiaal en/of niet conform voorschrift gebouwd zijn, kan dit grote gevolgen hebben voor de veiligheid van de op het evenement aanwezige personen. Het gaat hier over de constructieve veiligheid van deze bouwsels.
Tijdelijke bouwsels zijn bouwsels die voor een korte tijd, niet langer dan 31 dagen, bij een evenement komen te staan. Bij de beoordeling van de constructieve veiligheid van tijdelijke bouwsels dient getoetst te worden De organisator van een evenement moet bij het gebruiken van bouwsels bij evenementen laten zien dat de constructieve veiligheid van de op te richten of te plaatsen bouwsels gewaarborgd is. Een bouwboek van de te plaatsen bouwsels moet worden toegevoegd aan de aanvraag.
Brandveiligheid
- –
Tijdelijke bouwwerken (tenten, podia) voldoen aan de eisen van het Besluit brandveilig gebruik (Bbgbop)
- –
Brandveiligheidsvoorzieningen zoals brandblussers, brandslanghaspels en noodverlichting zijn verplicht.
- –
Vluchtroutes en nooduitgangen zijn vrij van obstakels en duidelijk aangegeven.
- –
Materiaalgebruik is in overeenstemming met brandveiligheidseisen.
6.4 Gezondheid
EHBO en Medische Zorg
Inzet van gekwalificeerde EHBO-medewerkers is verplicht. Hiervoor geldt de volgende richtlijn
- –
Categorie A: minimaal 1 EHBO'er.
- –
Categorie B: minimaal 2 EHBO'ers, afhankelijk van risicoprofiel.
- –
Categorie C: minimaal 4 EHBO'ers, plus 1 extra per 1000 bezoekers.
- –
EHBO-posten zijn duidelijk gemarkeerd en goed bereikbaar.
- –
Bij bepaalde risico's kan inzet van professionele medische diensten vereist zijn.
Alcohol
Verkoop en schenken van alcoholische drank is onderhevig aan de Alcoholwet. Een tijdelijke ontheffing op grond van artikel 35 Alcoholwet is vereist voor alcoholverstrekking buiten een reguliere horecavergunning, bijvoorbeeld voor evenementen.
- –
De organisator is verantwoordelijk voor naleving en actieve controle. Het verdient dan ook aanbeveling om te werken met een bandjessysteem.
- –
Bij evenementen met jongeren wordt voorlichting over de risico's van alcoholgebruik aanbevolen.
Middelengebruik
Het gebruik van lachgas en andere middelen als partydrug zijn en worden steeds populairder. Er is inmiddels een landelijk verbod op lachgas. De gezondheidsrisico’s zijn voldoende aanleiding hiertoe geweest. Dit kan ook gelden voor ander verdovend middelengebruik, welke nog geen wettelijk verbod kennen. Organisatoren worden aangemoedigd om dit op te nemen in de huisregels, zodat zij hiertegen kunnen optreden.
Rookvrije generatie
In binnenruimtes van horeca en evenementen, zoals tenten, is het niet toegestaan te roken. In de buitenlucht mag meestal wel gerookt worden, maar organisatoren van evenementen kunnen nog eigen regels hebben.
6.5 Milieu
Duurzaamheid
De gemeente omarmt c.q. stimuleert duurzame initiatieven, zoals:
- –
Gebruik van hernieuwbare energiebronnen.
- –
Hergebruik van materialen en minimalisatie van afval.
- –
Duurzame catering.
- –
Alternatieven voor plastic wegwerpartikelen.
Afval
De organisator is verantwoordelijk voor:
- –
Plaatsen van voldoende afvalbakken en containers.
- –
Scheiden van afvalstromen conform gemeentelijk beleid.
- –
Schoon opleveren van het evenemententerrein en directe omgeving.
- –
Afvoer van afval naar erkende verwerkingsbedrijven.
Bij B en C evenementen is een afval- en reinigingsplan verplicht.
Sfeervuren
Sfeervuren, zoals terrashaarden en vuurkorven mogen tijdens evenementen alleen branden wanneer de Stookwijzer van de Atlas Leefomgeving voor de betreffende locatie de code geel of oranje geeft.
Het voorschrift voor sfeervuren geldt niet bij evenementenvergunningen voor paasvuren.
Artikel 7: Afwijkingsbevoegdheid
Indien de beleidsregel voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen, is de burgemeester bevoegd om bepalingen uit de beleidsregel buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken.
Artikel 8: Intrekking oud beleid
De "Beleidsregels Evenementenvergunningen Gemeente Borne 2017" worden ingetrokken met ingang van de inwerkingtreding van deze beleidsregels.
Artikel 9: Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na bekendmaking.
Artikel 10: Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als "Beleidsregels Evenementenvergunningen Gemeente Borne 2024".
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne op 25 februari 2025
De secretaris,
J. Meijerink
burgemeester,
drs. J.H.R. Pierik
Bijlage 1: Aanvraagformulier evenementenvergunning
- –
Het standaardformulier voor het indienen van een vergunningaanvraag, inclusief checklist van vereiste documenten.
Aanvraagformulier voor evenementenvergunning
Naam evenement:
Versienummer:
BELANGRIJK
Het is belangrijk dat u dit formulier duidelijk en leesbaar invult. Niet volledig ingevulde formulieren worden teruggezonden en niet in behandeling genomen. De datum van binnenkomst bij de gemeente is hiervoor bepalend. Ook een te laat ingediende aanvraag wordt niet in behandeling genomen.
Denk aan de bijlagen! Deze staan benoemd bij onderdeel 19 van dit document.
Indien onderdelen uit dit formulier terugkomen in uw veiligheidsplan, dan mag u daar in dit formulier naar verwijzen.
1 |
GEGEVENS AANVRAGER (VERGUNNINGHOUDER) |
|
1.1 |
Naam en voorletters Vraagt u de vergunning aan namens een rechtspersoon (bedrijf instelling, vereniging, e.d.)? Vul dan hier de naam in van degene die vertegenwoordigingsbevoegd is. |
|
1.2 |
Naam bedrijf / instelling / stichting / vereniging Bij een particuliere aanvraag hoeft u deze vraag nietin te vullen. |
|
1.3 |
KvK-nummer of |
|
BSN-nummer |
||
1.4 |
Adres (of postbusnummer) |
|
1.5 |
Postcode en plaats |
|
1.6 |
Telefoon (overdag |
|
1.7 |
Telefoon (mobiel) |
|
1.8 |
E-mail adres |
|
1.9 |
Contactpersonenen telefoonnummers tijdens het evenement |
|
Contactpersoon (1) |
Telefoon (mobiel) |
|
Contactpersoon (2) |
Telefoon (mobiel) |
2 |
MACHTIGING |
||
2.1 |
Verzorgt een gemachtigde deze aanvraag? |
|
Vul hieronder de gegevens in van de gemachtigde. |
|
|
|
Ga door met vraag 3. |
2.2 |
Naam en voorletters |
||
2.3 |
Functie |
||
2.4 |
BSN-nummer |
||
2.5 |
Handtekening vertegenwoordigingsbevoegde voor machtiging |
3 |
EVENEMENT |
|
3.1 |
Soort evenement Meerde antwoorden mogelijk bijeen gecombineerd evenement. |
|
3 |
EVENEMENT |
|
|
|
|
3.2 |
Evenement al eens eerder georganiseerd? |
|
Zo ja, wanneer en waar? |
||
3.3 |
Wordt er entree geheven? Meerdere antwoorden mogelijk. |
|
4 |
DATUM |
|||||
4.1 |
Op welke data en tijdstippen bouwt u het evenement op? |
|||||
Dagen (weekdag) |
data (ddmmjj) |
van/tot (tijdstippen) |
||||
4.2 |
Op welke data en tijdstippen vindt het evenement plaats? |
|||||
Dagen (weekdag) |
data (ddmmjj) |
van/tot (tijdstippen) |
||||
4.3 |
Op welke data en tijdstippen breekt u het evenement af? |
|||||
Dagen (weekdag) |
data (ddmmjj) |
van/tot (tijdstippen) |
5 |
LOCATIE |
|||
5.1 |
Vindt het evenement in een bestaand bouwwerk plaats? |
Zo ja, dan moet er eventueel een melding brandveilig gebruik via het OLO (www.Omgevingsloketonline.nl) ingediend worden. Meer informatie hierover vindt u op [Invullen gemeente]
|
||
5.2 |
Vindt het evenement plaats op één locatie, meerdere locaties of wordt een route gevolgd? Geef de locatie(s) en/ofroute weer op de situatietekening. |
|
||
|
(bijvoorbeeld een evenement in de binnenstad op diverse pleinen) Voeg een kaart bij. |
|||
|
(bijvoorbeeld looproute/fietsroute) |
|||
5.3 |
Locatie(s) evenement Indien het evenement niet past binnen het bestemmingsplan moet u een afzonderlijke ontheffingsprocedure doorlopen. U kunt hiervoor contact opnemen met [Invullen gemeente]. |
|
||
Is het evenement gemeentegrens overschrijdend? |
|
|||
Zo ja, geef dan ook aan welke gemeenten betrokken zijn. |
||||
5.4 |
Is het evenemententerrein afgesloten? |
|
5 |
LOCATIE |
|||
Zo ja, hoe is het evenemententerrein afgesloten? |
||||
5.5 |
Op welke ondergrond vindt het evenement plaats? Meerdere antwoorden mogelijk. |
|
||
5.6 |
Wat is de verblijfplaats van het publiek? Binnen = in een tent of gebouw c.q.inrichting in de zin van de Wet Milieubeheer Buiten = openlucht, openbare weg Meerdere antwoorden mogelijk. |
|
Voeg plattegrond van de inrichting toe. |
|
|
||||
|
||||
|
Geef tenten weer op situatietekening en voeg plattegrond van de tenten toe. Zie Onderdeel 19 voor de criteria waaraan de plattegrond dient te voldoen. Lever daarnaast de inrichtingsplannen bijhorende bij de tent(en) aan. |
|||
|
||||
|
6 |
PUBLIEK |
|
6.1 |
Aanwezigheid publiek |
|
6.2 |
Te verwachten aantal (gelijktijdig aanwezige) toeschouwers: Indien het evenement meerdere dagen duurt dan tevens aangeven hoeveel toeschouwers er maximaal gelijktijdig per dag worden verwacht Totaal aantal te verwachten toeschouwers: |
|
6.3 |
Indien van toepassing: te verwachten aantaldeelnemers Indien het evenement meerdere dagen duurt dan tevens aangeven hoeveel deelnemers er maximaal per dag worden verwacht. |
|
6.4 |
Te verwachten leeftijdscategorieën |
|
6.5 |
Is er sprake van aanwezigheid van specifieke groepen? |
|
6.6 |
Is er mogelijk drugs- of alcoholgebruik van toepassing? Het gebruik van drugs op evenementen is bij wet niet toegestaan. Mocht u toch verwachten dat er op uw evenement drugs gebruikt wordt ondanks dat dit niet is toegestaan dan vragen wij u dit hier aan te geven. Alcohol is van toepassing ook als u zwakalcoholhoudende drank gaat schenken. |
|
6.7 |
Maken dieren onderdeel uit van he tevenement? |
|
Zo ja, welk en op welke wijze? |
7 |
TE PLAATSEN OBJECTEN |
||
7.1 |
Worden er één of meerdere podia geplaatst? Op de plattegrond (opschaal) dient de grootte van de podiaen eventueel |
|
Geef podia weer op situatietekening en plattegrond. |
|
7 |
TE PLAATSEN OBJECTEN |
||
aanwezige veiligheidsvoorzieningen aangegeven te staan. |
|||
7.2 |
Worden er één of meerdere tribunes geplaatst? Op de plattegrond (op schaal) dient de grootte van de tribunes en eventueel aanwezige veiligheidsvoorzieningen aangegeven te staan. |
|
Geef tribunes weer op situatietekening en plattegrond. |
7.3 |
Worden er tentengeplaatst groter dan 50m2? |
|
Zie Onderdeel 19 voor de criteria waaraan de indelingstekening van de tent dient te voldoen. |
|
|
||
7.4 |
Worden er objecten zoalssnackwagens, etenskraampjes, drankwagens, toiletwagens, informatiekramen e.d. geplaatst? |
|
Geef de objecten weerop situatietekening. |
8 |
VERKEER & PARKEREN |
|||
8.1 |
Worden er tijdens het evenement verkeersmaatregelen getroffen? Hieronder wordt onder andere verstaan het plaatsen van verkeersborden en het verzorgen van voldoende parkeergelegenheid? |
|
Geef de maatregelen weer op de situatietekening. |
|
8.2 |
Biedt u betaalde parkeergelegenheid aan? |
|
||
8.3 |
Worden er evenementenverkeersregelaars ingezet? Deze moeten opgeleid worden. Zie www.verkeersregelaarsexamen.nl Zo ja, hoeveel? |
|
Geef op de situatietekening aan waar. |
|
8.4 |
Moeten er straten/ parkeerterreinen worden afgesloten? Denk bij het afsluiten van wegen die in beheer en onderhoud zijn bij de provincie aan een ontheffing van de provincie. Het schriftelijke verzoek kunt u richten aan: Provincie Overijssel Afdeling Wegen& Kanalen, Postbus 10078, 8000 GB Zwolle |
|
||
Zo ja, welkestraten of terreinen worden afgesloten? Geef de maatregelen weerop de situatietekening. |
||||
8.5 |
Toegankelijkheidaan- en afvoerwegen |
|
(3 of meer beschikbare wegen) |
|
|
(2 beschikbare wegen) |
|||
|
(1 beschikbare weg of afsluiting hoofdweg) |
|||
8.6 |
Is het evenement van invloed op de bereikbaarheid voor hulpdiensten voor omwonenden? Bijvoorbeeld door grote te verwachte verkeersdrukte of afgesloten wegen. |
|
||
8.7 |
Hoe wordt de bereikbaarheid voorhulpdiensten gedurende het evenement dan wel in/door afgesloten gebieden geborgd? Geef de hulpverleningsroutes weerop de situatietekening. |
|||
8.8 |
Ondervindt he topenbaar vervoer hinder van de afzetting(en)? |
|
Geef de maatregelen weerop de situatietekening. |
9 |
AFVAL, MILIEU EN VOORZIENINGEN |
||
9.1 |
Is er sprake van tijdelijke voorzieningen op het gebiedvan (drink)water / sanitair? Geef deze voorzieningen weerop de situatietekening. |
|
Aantallen |
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
9 |
AFVAL, MILIEU EN VOORZIENINGEN |
|||
|
|
|||
|
||||
|
||||
9.2 |
Zijn er sanitaire voorzieningen voor invaliden? |
|
Geef de deze voorzieningen weer op de situatietekening. |
|
9.3 |
Wordt er afvalwater geloosd? Onder lozen wordt verstaan het lozen van water op het riool, de bodem of het oppervlaktewater. |
|
||
Zo ja, waar en op welkewijze wordt het afvalwater geloosd? Bij het lozen van water op het oppervlaktewater moet u dit melden bij het Waterschap. Meer informatie hierover vindt u op [invullen gemeente]. |
||||
9.4 |
Worden er stroomvoorzieningen getroffen? |
|
Geef de deze voorzieningen weer op de situatietekening. |
|
Zo ja, welkestroomvoorzieningen worden getroffen? |
||||
9.5 |
Zijn er voorzieningen/ activiteiten zoals: Geef deze voorzieningen weerop de situatietekening. |
|
||
9.6 |
Hoe is de schoonmaak van de evenementenlocatie tijdens en na afloop van het evenement geregeld? |
10 |
VERKOOPACTIVITEITEN |
||||||
10.1 |
Vinden er verkoopactiviteiten van goederen plaats? |
|
Geef de standplaats weerop de situatietekening. |
||||
|
|
Ga door met vraag 11. |
|||||
10.2 |
Zo ja, welke verkoopactiviteiten? |
|
|||||
10.3 |
Op welke dataen tijdstippen zullener verkoopactiviteiten plaatsvinden? |
||||||
Dagen (weekdag) |
data (ddmmjj) |
van/tot (tijdstippen) |
11 |
DRANKEN EN/OF ETENSWAREN |
|
|
|
|
|
|
11.1 |
Worden er bedrijfsmatig (tegenvergoeding) zwak- alcoholhoudende dranken buiten een reguliere horecalokaliteit verstrekt? |
|
U dient aanvraagformulier voor een ontheffing ex. art 35 DHW en kopie legitimatie leidinggevende bij te voegen. |
||||
|
Ga door met vraag 11.3 |
||||||
11.2 |
Op welke data en tijdstippen wil u zwakalcoholhoudende drankenschenken? |
||||||
Dagen (weekdag) |
data (ddmmjj) |
van/tot (tijdstippen) |
|||||
11.3 |
Wie treedt/treden er als leidinggevende op? |
||||||
Naam en voorna(a)m(en) |
|
||||||
Geboortedatum en geboorteplaats |
|
||||||
Adres |
|
||||||
Postcode/woonplaats |
|
||||||
Telefoonnummer |
|
11 |
DRANKEN EN/OF ETENSWAREN |
|
|
||
Naam en voorna(a)m(en) |
||
Geboortedatum, geboorteplaats |
||
Adres |
||
Postcode/woonplaats |
||
Telefoonnummer |
||
11.2 |
Worden er voorzorgsmaatregelen getroffen ter voorkoming van alcoholgebruik door jongeren onder de 18 jaar? |
|
Zo ja, welke? |
|
|
11.3 |
Worden er tijdenshet evenement etenswaren bereid? |
|
Zo ja, welke etenswaren? |
||
Zo ja, op welke wijze? |
|
12 |
MUZIEK EN GELUID |
|||||
12.1 |
Wordt er versterkt (muziek)geluid ten gehore gebracht? |
|
||||
Zo ja, welke muzieksoort wordt versterkt ten gehore gebracht? |
|
|||||
12.2 |
Zijn er optredens van één of meer muziekgroepen? |
|
||||
12.3 |
Is er eenomroepinstallatie aanwezig? |
|
||||
12.4 |
Op welke dag(en) en tijdstippen wordter (muziek)geluid ten gehore gebracht? |
|||||
Dagen (weekdag) |
data (ddmmjj) |
van/tot (tijdstippen) |
|
13 |
VEILIGHEID |
||
13.1 |
Is er een gecertificeerd beveiligingsbedrijf aanwezig? |
|
Vul de gegevens hieronder in. |
Gegevens beveiligingsbedrijf |
|
|
|
Bedrijfsnaam |
|||
Certificatienummer |
|||
Naam contactpersoon tijdensevenement |
|||
Telefoonnummer contactpersoon tijdens evenement |
|||
Hoeveel beveiligers worden er ingezet en welke taken hebben zij? |
13 |
VEILIGHEID |
||
Wanneer (datum en tijdstip) wordt de beveiliging ingezet? |
|||
13.2 |
Hebt u geneeskundige voorzieningen zoals EHBO voorzieningen of een ambulance getroffen? |
|
Vul de gegevens hieronder in. |
|
|||
Gegevens geneeskundige organisatie |
|||
Bedrijfsnaam |
|||
Naam contactpersoon tijdensevenement |
|||
Telefoonnummer contactpersoon tijdensevenement |
|||
Hoeveel en van welkniveau (BLS/EHBO, BLS+,ALS) wordt er geneeskundig ingezet? Op welke datum? (bijvoorbeeld 6 EHBO-ers op 10-12-17 van 10.00 – 14.00uur) |
|||
Welke voorzieningen zijnaanwezig? (denk aan portofoons, EHBO-koffer, EHBO-post) |
|||
13.3 |
Is er speciale beveiliging noodzakelijk (en geregeld) voor:
|
|
|
13.4 |
Worden er tijdenshet evenement (vuur)wapens gebruikt? (bijvoorbeeld voor koningsschieten) |
|
|
Zo ja, welksoort wapen, waar,wanneer en met welk doel? |
|
14 |
BRANDVEILIGHEID |
||
14.1 |
Is er sprake van open vuur? (denk hierbij aan vuurkorven, fakkels, olievaten e.d.) |
|
|
Zo ja, in welke vorm? (geef aan op tekening) |
|||
14.2 |
Wordt er vuurwerk ontstoken? |
|
Zo ja, dan dient u een ontbrandingsmelding te doen of in sommige gevallen een aanvraag voor ontbrandingstoestemming in te dienen bij de Provincie Overijssel. |
|
|
||
14.3 |
Wordt er gebruik gemaakt van (brandgevaarlijke) special effects? |
|
|
Zo ja, welke? |
|||
Welke maatregelen treft u om ongelukken met special effects te voorkomen? |
|||
14.4 |
Zijn er (brand)gevaarlijke stoffen (zoals gasflessen, brandstoffen en dergelijke) aanwezig of worden deze gebruikt? |
|
Geef op tekening aan welke stoffen en in welke hoeveelheid, deze op het terrein zijn gesitueerd. |
|
|
15 |
KAMPEREN |
||
15.1 |
Wordt er bij het evenement gekampeerd/tijdelijk overnacht? |
|
Geef het kampeerterrein met wegen padenen ontsluitingen weer op de situatietekening. |
|
Ga door met vraag16. |
||
Zo ja, hoeveel personen blijven er naarverwachting kamperen? |
|||
Zo ja, op welke wijze wordt er gekampeerd? (bijvoorbeeld tenten, caravans, campers, trailers) |
16 |
KANSSPELEN |
||
16.1 |
Wordt er bij het evenement een verloting georganiseerd? |
|
Voeg aanvraagformulier Kansspel toe. |
16.2 |
Wordt er een klein kansspel georganiseerd, waarbij het prijzenpakket niet meer waard is dan 350 euro per serie of set en de gezamenlijke waarde niet hoger is dan 1400 euro per bijeenkomst. Bijvoorbeeld: bingo, vogelpiekspel, rad van fortuin. |
|
U dient een melding te doen bij de gemeente. |
17 |
PROMOTIE |
|
17.1 |
Wilt u reclame- / driehoeks- / sandwichborden plaatsen of spandoeken ophangen? |
|
Zo ja, waar? |
||
17.2 |
Worden er folders en/of samples uitgedeeld? |
|
17.3 |
Wordt er promotie gemaakt voor producten? |
|
17.4 |
Betreft het een commercieel evenement? |
|
18 |
OPMERKINGEN EN EVENTUELE TOELICHTING |
|
Ruimte voor opmerkingen en eventuele toelichting: |
19 |
CHECKLIST BIJLAGEN |
Onderstaande tekening moet u altijdaanleveren als onderdeel van dit aanvraagformulier. |
|
|
Knelpunten: wegen smaller dan 3,5 meter of een onderdoorgang lager dan 4,2 meter zijn niet toegankelijk voor hulpverleningsvoertuigen. |
19 |
CHECKLIST BIJLAGEN |
Onderstaande documenten moet u aanleveren indien de genoemde voorwaarden van toepassing zijn. |
|
Bij evenementen waarbij een tent vanaf 50m² en/ofmeer dan 50 personen in de tent/tijdelijk bouwwerk wordt geplaatst. |
|
|
|
In ieder geval bij klasse B en C evenementen, maar kan ook afhankelijk van de aanwezige risico’s bij een klasse A. |
|
|
|
Bij evenementen waarbij een podium, tribune of andere tijdelijke constructie hoger dan een meter en/of voorzien van een overkapping wordt geplaatst. |
|
|
|
20 |
ONDERTEKENING |
|
Hierbij verklaar ik dat ik het formulier naar waarheid heb ingevuld |
||
Naam organisator / gemachtigde |
||
Handtekening |
||
Datum |
||
Plaats |
||
Ik wil graagde vergunning digitaal ontvangen |
|
|
|
Dit formulier + bijlagen[termijn; invullen door gemeente] weken voorafgaande aan het evenement zenden of afleveren bij gemeente [invullen door gemeente].
Bezoekadres: [invullen door gemeente]
Postadres: [invullen door gemeente]
Telefoonnummer: [invullen door gemeente]
Faxnummer: [invullen door gemeente]
Opzet veiligheidsplan
Aanleiding opstellen veiligheidsplan
De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor de veiligheid van de bezoekers en een ordelijk verloop van het evenement. Door het opstellen van een veiligheidsplan bereidt men (de organisator) zich voor op de bestrijding van een mogelijk incident en wordt inzichtelijke welke preventieve maatregelen er zijn genomen om calamiteiten te voorkomen danwel te bestrijden. Relevante informatie als belangrijke telefoonnummers en afspraken over onder andere brandveiligheid, EHBO en verkeer en de taken en verantwoordelijkheden van betrokken partners staan hierin beschreven.
Onderdelen veiligheidsplan
Een veiligheidsplan omvat in ieder geval de volgende onderdelen:
- 1.
Omschrijving van het evenement en bijbehorende activiteiten
Bij meerdaagse evenementen of diverse locaties dient er per activiteit aangegeven te worden wat wanneer waar plaatsvindt en hoeveel gelijktijdig aanwezige bezoekers er maximaal aanwezig zijn. Ook neem je, indien van toepassing, hierin op hoeveel deelnemers je verwacht.
- 2.
Risico-inventarisatie
Beschrijf de (realistisch) te verwachten risico’s bij je evenement. Dit kun je benaderen vanuit drie invalshoeken:
- o
De locatie waar je evenement plaatsvindt (bijv. in een binnenstad of in een weiland).
- o
Het type dat op je evenement afkomt (bijv. het aantal en het type publiek).
- o
De activiteiten die organiseert (bijv. sportwedstrijd, optredens, stuntshow).
- o
- 3.
Omschrijving van de organisatie en communicatieschema
Welke personen vervullen welke rol binnen de organisatie, denk hierbij bijvoorbeeld aan coördinator calamiteiten, coördinator EHBO enz. Geef hierbij ook aan hoe deze personen met elkaar in verbinding staan, kortom maak een communicatieschema. Houdt er rekening mee dat bij veel evenementen de telefonische bereikbaarheid slecht is. Zorg dan voor portofoons.
- 4.
Beschrijving geneeskundige inzet, beveiliging, verkeersmaatregelen
Indien er bijvoorbeeld EHBO/ambubikers/ambulance, beveiliging en/of verkeersregelaars worden ingezet geef dan aan hoeveel, waar ze staan en wat hun taken zijn.
- 5.
Bereikbaarheid
Geef aan hoe de bereikbaarheid van de evenementlocatie voor hulpdiensten geregeld is. Denk hierbij o.a. aan het inrichten van een calamiteitenroute. Geef dit door aan de hulpdiensten.
- 6.
Scenario’s
Benoem welke risico’s er eventueel bij het evenement kunnen komen kijken en geef aan hoe hier op voorbereidt is. Beschrijf wie welke rol en verantwoordelijkheden heeft en denk hierbij ook weer aan de onderlinge communicatie. Wie alarmeert wie, hoe lopen de lijntjes? Veelvoorkomende scenario’s zijn:
- o
Slecht weer (Denk aan weersmonitoring, doet dat iemand uit de eigen organisatie via Buienradar of wordt hier een meteoconsult voor ingeschakeld? Bepaal vooraf bij welke weersomstandigheden het evenement niet doorgaat, stopgezet wordt of een andere invulling krijgt. Bijvoorbeeld door het programma/locatie aan te passen)
- o
Ongeval (Denk er bijvoorbeeld bij een wielerronde of carnavalsoptocht aan dat het evenement tijdelijk stopgezet kan worden)
- o
Ordeverstoring
- o
Brand (denk aan het plaatsen van blusmiddelen en wijs mensen uit de organisatie hier op)
- o
Overcrowding (hoe voorkom je dat het maximaal aantal toegestane mensen op één (of meer) locatie(s) niet overschreden wordt)
- o
- 7.
Ontruiming
Benoem in welke gevallen (gedeeltelijke) ontruiming plaats zou moeten vinden en op welke wijze.
- 8.
Bijlagen (indien van toepassing)
Denk hierbij onder andere aan:
- o
Situatietekening met daarop aangegeven:
- ▪︎
route/parcours evenement
- ▪︎
calamiteitenroute
- ▪︎
ingangen evenementenlocatie
- ▪︎
EHBO-post
- ▪︎
Toiletten
- ▪︎
Verkeersmaatregelen
- ▪︎
Tenten
- ▪︎
- o
Uitgebreid programma van activiteiten met o.a. artiesten enz.
- o
Reglement van de (branche)vereniging waar deelnemers zich aan dienen te houden (bijv. bij carnavalsoptochten).
- o
Huisregels (bijv. bij festivals).
- o
Tip: Combineer de onderdelen 1 en 3 (en deels 4) met elkaar in een tabel. Dit is makkelijk en geeft direct een goed overzicht. Zie de paragraaf Voorbeelden.
Aandachtspunten
- •
Houdt het veiligheidsplan actueel. Let hierbij op de contactpersonen en telefoongegevens.
- •
Stem indien er meerdere evenementen op hetzelfde moment op dezelfde locatie worden georganiseerd door verschillende organisatoren de plannen met elkaar af. Zo voorkom je dat er in geval van een calamiteit op een verschillende manier gehandeld wordt en loop je elkaar niet in de weg.
Voorbeelden
Onderstaande tabellen kunnen gebruikt worden in het veiligheidsplan om een aantal onderdelen duidelijk weer te geven.
GEGEVENS EVENEMENT |
|
Naam evenement |
[invullen] |
Datum en tijdevenement |
[datum] van [tijd] tot [tijd] uur |
Locatie evenement |
[invullen] |
Korte omschrijving evenement |
[invullen] |
Doelgroep evenement |
[invullen] |
Verwacht bezoekersaantal geheleevenement (per dag) |
[invullen] |
DATUM |
TIJD |
ACTIVITEIT |
LOCATIE |
MAX. AANTALGELIJKTIJDIGE DEELNEMERS |
BEZOEKERS PIEK + TIJDSTIP VAN PIEK |
REALISTISCHE RISICO’S |
MAATREGELEN |
||
TERVOORKOMING |
GENEESKUNDIGE INZET |
INZET BEVEILIGING |
|||||||
23-12- 2017 |
14.30-16.00 u |
Wielerronde |
Binnenstad (parcours) |
2.500 |
300 (15.00u) |
Valpartij Aanrijding publiek Enzovoorts.... |
Controle parcours (op bv stenen) Plaatsen hekken enzovoorts... |
EHBO: 2 EHBO-post: 1 Ambulance incl. personeel: 1 |
4 |
[datum] |
[tijd]-[tijd] u |
[invullen] |
[invullen] |
[aantal] |
[aantal] ([tijd]) |
[invullen] |
[invullen] |
[invullen] |
[aantal] |
[datum] |
[tijd]-[tijd] u |
[invullen] |
[invullen] |
[aantal] |
[aantal] ([tijd]) |
[invullen] |
[invullen] |
[invullen] |
[aantal] |
[datum] |
[tijd]-[tijd] u |
[invullen] |
[invullen] |
[aantal] |
[aantal] ([tijd]) |
[invullen] |
[invullen] |
[invullen] |
[aantal] |
GENEESKUNDIGE ORGANISATIE TIJDENS HET EVENEMENT |
|
Naam geneeskundige organisatie(s) |
[invullen] |
Contactgegevens geneeskundig verantwoordelijke (die tijdens het evenement bereikbaar is) |
[naam] [contactgegevens] |
Aantal, niveau (BLS/EHBO, BLS+, ALS), locatie (mobiel/in post/...) en inzettijd vanhulpverlening |
[invullen] |
In te zetten materiaal |
[omschrijven materiaal, denk hierbij ook aan communicatiemiddelen]. De EHBO-ers hebben een EHBO-koffer met een standaarduitrusting volgens het Oranje Kruis, incl. AED, tot hun beschikking. |
Aantal EHBO-posten (ruimte van circa5x5 meter) |
[invullen] |
Locaties en inzettijden van de EHBO-post(en) |
[invullen inzettijden per locatie en geef de locaties duidelijk aan op de plattegrond] |
Communicatie |
[omschrijving van de wijzewaarop EHBO-ers in onderling contact met elkaar staan] [omschrijving van de wijzewaarop EHBO-ers met andere partijen in contact staan, bijvoorbeeld de beveiliging] |
Bijlage 2: Risicoscan
Publieksprofiel |
||
Leeftijd |
0- 12 jaar (zonder aanwezigheid ouders) |
3 |
|
0- 12 jaar (met aanwezigheid ouders) |
1 |
|
13-17 jaar |
4 |
|
18-30 jaar |
5 |
|
30-64 jaar |
2 |
|
>65 jaar |
3 |
|
Alle leeftijden |
2 |
Gebruikalcohol/drugs |
Alcohol |
2 |
|
Alcohol en drugs |
3 |
|
Geen |
0 |
Aanwezigheid publiek |
Als toeschouwer |
1 |
|
Als toeschouwer en deelnemer |
2 |
Aantalbezoekers & deelnemers |
0- 5.000 |
1 |
5.001 - 10.000 |
2 |
|
10.001 - 15.000 |
3 |
|
15.001 - 20.000 |
4 |
|
20.001 - 30.000 |
5 |
|
30.001 - 50.000 |
6 |
|
> 50.000 |
10 |
|
Aanwezigheid specifieke groepen |
Minder zelfredzamen (bijv. minder validen) |
3 |
Politiek sensitieve personen (bijv. Geert Wilders) |
4 |
|
Gewelds sensitieve groepen (bijv. Hooligans, OMG) |
5 |
|
Leden Koninklijk Huis (Z.K.H./H.K.H.) |
4 |
|
Geen |
0 |
Ruimtelijkprofiel |
||
Evenementlocatie(s) |
1 locatie |
1 |
Route (looproute/fietsroute) |
2 |
|
2 of meer locaties |
3 |
|
Verblijfplaats publiek |
Binnenlocatie |
2 |
Buitenlocatie |
1 |
|
Binnen- en buitenlocatie |
3 |
|
Binnenlocatie met tent |
2 |
|
Tijdelijk onderkomen (tent, etc.) |
3 |
|
Buitenlocatie met aanwezigheid tent |
4 |
|
Toegankelijkheid vanaan- en afvoerwegen |
Goed (3 of meer beschikbare wegen) |
0 |
voor hulpverleningsdiensten |
Matig (2 beschikbare wegen) |
2 |
Slecht (1 weg, afsluiting hoofdweg) |
4 |
|
Type ondergrond |
Harde ondergrond:steen, asfalt ed. |
1 |
Zachte ondergrond:zand, grasland ed. |
2 |
|
Water |
3 |
|
Gemeentegrens overschrijdend |
Ja |
1 |
Nee |
0 |
|
Ishetevenement vaninvloedop de |
Ja |
2 |
bereikbaarheid van de omgeving? |
Nee |
0 |
Activiteitenprofiel |
||
Soortevenement |
Muziek evenement, popconcert |
3 |
Muziek evenement, house/dance |
5 |
|
Muziek evenement, "piratenfestijn" |
5 |
|
Muziek evenement, overig |
2 |
|
Sportwedstrijd |
2 |
|
Wandelmars |
3 |
|
Beurs |
1 |
|
Markt/braderie |
1 |
|
Dierenmarkt/-show |
2 |
|
Optocht |
2 |
|
Vliegshows (conformwet Luchtvaart) |
5 |
|
Auto- en motorsportevenementen |
5 |
|
Kermis |
2 |
|
Volksfeest (met meerdere vergunningen) |
2 |
|
Tentfeest |
3 |
|
Weekdagevenement |
Maandag t/m donderdag |
0 |
Vrijdag t/m zondag (inclusief feestdagen) |
1 |
|
Bijdaglicht |
Ja |
0 |
Nee |
2 |
|
Deels bij daglicht, deels in het donker |
1 |
Duurevenement |
< 5 uur, overdag |
1 |
< 5 uur, avond/nacht |
3 |
|
> 5 uur, overdag |
2 |
|
> 5 uur, avond/nacht |
4 |
|
Meerdereaaneengesloten dagen |
Ja |
1 |
Nee |
0 |
|
Gebruikvuurwerk/special effects |
Vuurwerk |
2 |
Special effects |
2 |
|
Vuurwerk+ special effects |
2 |
|
Geen |
0 |
< 20 punten = A evenement
> 19,9 - < 29,9 = B evenement
> 30 punten = C evenement
Bijlage 3: Model huisregels
- –
Voorbeeld huisregels
U betreedt een evenemententerrein, hier gelden de onderstaande huisregels:
- •
Aan bezoekers onder de 18 jaar zullen geen alcoholische dranken worden verstrekt
- •
Voor bezoekers vanaf 18 jaar is het verboden om aan personen jonger dan 18 jaar alcoholische dranken te verstrekken
- •
Legitimatie is verplicht. Geldig paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs
- •
Geen toegang aan personen in bezit en/of onder invloed van drugs en lachgas
- •
Op het evenemententerrein is drugsgebruik en/of het dealen ervan ten strengste verboden. De politie zal bij constatering onverwijld worden ingeschakeld. Dit geldt tevens voor het gebruik van lachgas
- •
Geen toegang aan personen die in het bezit zijn van wapens of voorwerpen die als wapens gebruikt kunnen worden. De politie wordt in dat geval ingeschakeld
- •
Geen toegang aan personen die in welke vorm dan ook overlast en/of agressiviteit met zich meebrengen
- •
Verboden goederen te verhandelen in en/of rondom het evenemententerrein, hetgeen bij de wet niet is toegestaan
- •
Ter bescherming van uw eigen en andermans veiligheid kan men aan kleding/tassen worden gefouilleerd/gedetecteerd. Indien hieraan geen medewerking door de bezoeker wordt verleend, kan de toegang tot het evenement worden ontzegd
- •
Voorwerpen die als wapen gebruikt zouden kunnen worden, worden in beslag genomen. De beslissing van de beveiliging hieromtrent is bindend
- •
Het is niet toegestaan drank en etenswaren mee naar binnen te nemen
- •
Consumpties alleen binnen het bedrijf gebruiken. Het is verboden consumpties mee naar buiten te nemen
- •
Bij onenigheid of ruzie is men verplicht één van de veiligheidscoördinatoren in te schakelen
- •
Bedreiging, mishandeling, intimidatie en andere vormen van agressie zijn verboden
- •
Handelingen en uitlatingen die duiden op racisme en discriminatie zijn verboden
- •
De organisatie kan niet aansprakelijk gesteld worden voor goederen die achtergelaten worden in jassen en tassen ed.
- •
De organisatie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enig letsel, materiële en immateriële schade aan bezoekers
- •
Wie zich hinderlijk of aanstootgevend gedraagt, krijgt één waarschuwing. Bij herhaling volgt verwijdering plus een lokaalverbod
- •
Toiletruimten zijn alleen bestemd voor individueel gebruik. Verblijf om andere redenen is niet toegestaan
- •
Overtreding van het huisreglement kan leiden tot verwijdering
- •
In situaties waarin de huisregels niet voorzien, beslist de organisatie en/of beveiliging van het evenement over mogelijk te nemen maatregelen
- •
Bij constateren van wangedrag of openbare geweldpleging wordt de politie gewaarschuwd en krijgen de betrokkenen een ontzegging d.m.v. van een lokaalverbod
- •
Op het evenement kan meer dan 85 dB(A) aan geluid geproduceerd worden. De organisatie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor nadelige gevolgen die hierdoor wellicht op kunnen treden aan uw gehoor. Het verblijf op het evenemententerrein geschiedt derhalve geheel op uw eigen risico. Geef uw oren tijdig rust door af en toe een rustige ruimte op te zoeken
- •
Uitzonderingen op het evenement huisreglement kunnen uitsluitend plaatsvinden in overleg met de organisatie en/of beveiliging
- •
De organisatie draagt geen verantwoording voor foto’s en filmopnames door derden. Voor professionele foto’s en filmopnames wordt zonder schriftelijke aanvraag en goedkeuring door de organisatie ook geen toestemming gegeven
U betreedt een evenemententerrein, hier gelden de onderstaande huisregels:
- •
Aan bezoekers onder de 18 jaar zullen geen alcoholische dranken worden verstrekt
- •
Voor bezoekers vanaf 18 jaar is het verboden om aan personen jonger dan 18 jaar alcoholische dranken te verstrekken
- •
Legitimatie is verplicht. Geldig paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs
- •
Geen toegang aan personen in bezit en/of onder invloed van drugs en lachgas
- •
Op het evenemententerrein is drugsgebruik en/of het dealen ervan ten strengste verboden. De politie zal bij constatering onverwijld worden ingeschakeld. Dit geldt tevens voor het gebruik van lachgas
- •
Geen toegang aan personen die in het bezit zijn van wapens of voorwerpen die als wapens gebruikt kunnen worden. De politie wordt in dat geval ingeschakeld
- •
Geen toegang aan personen die in welke vorm dan ook overlast en/of agressiviteit met zich meebrengen
- •
Verboden goederen te verhandelen in en/of rondom het evenemententerrein, hetgeen bij de wet niet is toegestaan
- •
Ter bescherming van uw eigen en andermans veiligheid kan men aan kleding/tassen worden gefouilleerd/gedetecteerd. Indien hieraan geen medewerking door de bezoeker wordt verleend, kan de toegang tot het evenement worden ontzegd
- •
Voorwerpen die als wapen gebruikt zouden kunnen worden, worden in beslag genomen. De beslissing van de beveiliging hieromtrent is bindend
- •
Het is niet toegestaan drank en etenswaren mee naar binnen te nemen
- •
Consumpties alleen binnen het bedrijf gebruiken. Het is verboden consumpties mee naar buiten te nemen
- •
Bij onenigheid of ruzie is men verplicht één van de veiligheidscoördinatoren in te schakelen
- •
Bedreiging, mishandeling, intimidatie en andere vormen van agressie zijn verboden
- •
Handelingen en uitlatingen die duiden op racisme en discriminatie zijn verboden
- •
De organisatie kan niet aansprakelijk gesteld worden voor goederen die achtergelaten worden in jassen en tassen ed.
- •
De organisatie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enig letsel, materiële en immateriële schade aan bezoekers
- •
Wie zich hinderlijk of aanstootgevend gedraagt, krijgt één waarschuwing. Bij herhaling volgt verwijdering plus een lokaalverbod
- •
Toiletruimten zijn alleen bestemd voor individueel gebruik. Verblijf om andere redenen is niet toegestaan
- •
Overtreding van het huisreglement kan leiden tot verwijdering
- •
In situaties waarin de huisregels niet voorzien, beslist de organisatie en/of beveiliging van het evenement over mogelijk te nemen maatregelen
- •
Bij constateren van wangedrag of openbare geweldpleging wordt de politie gewaarschuwd en krijgen de betrokkenen een ontzegging d.m.v. van een lokaalverbod
- •
Op het evenement kan meer dan 85 dB(A) aan geluid geproduceerd worden. De organisatie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor nadelige gevolgen die hierdoor wellicht op kunnen treden aan uw gehoor. Het verblijf op het evenemententerrein geschiedt derhalve geheel op uw eigen risico. Geef uw oren tijdig rust door af en toe een rustige ruimte op te zoeken
- •
Uitzonderingen op het evenement huisreglement kunnen uitsluitend plaatsvinden in overleg met de organisatie en/of beveiliging
- •
De organisatie draagt geen verantwoording voor foto’s en filmopnames door derden. Voor professionele foto’s en filmopnames wordt zonder schriftelijke aanvraag en goedkeuring door de organisatie ook geen toestemming gegeven
Toelichting Beleidsregels Evenementenvergunningen
Artikel 1
Het vergunningstelsel voor evenementen is opgenomen in hoofdstuk 2 van de APV, Hoofdstuk 2. ‘Openbare orde en veiligheid, volksgezondheid en milieu’ Dit hoofdstuk is opgenomen met het oog op de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid zoals die in de Gemeentewet is verwoord. De bevoegdheden van de burgemeester zijn neergelegd in de artikelen 172 en 174 van de Gemeentewet en zien op de handhaving van de openbare orde en veiligheid en het toezicht op voor publiek toegankelijke plaatsen en vermakelijkheden. Onder een evenement wordt verstaan een elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak zoals bepaald in artikel 2:24 van de APV. De bevoegdheid tot het verlenen van een evenementenvergunning is aan de burgemeester toebedeeld. De integrale ruimtelijke aanvaardbaarheid van evenementen komt aan bod in het omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) c.q. een omgevingsvergunning. Dit is een bevoegdheid van de gemeenteraad c.q. het college van burgemeester en wethouders.
Voor een besloten feest hoeft geen evenementenvergunning te worden aangevraagd. Een feest wordt als besloten gekwalificeerd als:
- •
het niet commercieel is, maar een privékarakter heeft, en
- •
er geen entreegeld of donatie wordt gevraagd, en
- •
bezoekers enkel komen op persoonlijke uitnodiging, en
- •
geen publiciteit/reclame voor het feest wordt gemaakt en
- •
de drank uitsluitend gratis wordt verstrekt.
Voor een besloten feest, zoals een huwelijksfeest, is geen evenementenvergunning nodig als dit feest op particulier terrein of gebouw met toestemming van de eigenaar plaatsvindt. Voorwaarde hiervoor is wel dat de brandveiligheid, conform de wettelijke vereisten, is geregeld. Het is aan ieders verantwoordelijkheid dat een besloten activiteit geen ongewenste uitstraling heeft naar de omgeving. Zo is het bijvoorbeeld niet de bedoeling dat een particulier feest op particulier terrein voor zeer grote geluidsoverlast tot diep in de nacht zorgt. Ditzelfde geldt wanneer handelingen van bezoekers van de activiteit directe ongewenste gevolgen hebben voor de omgeving.
Artikel 2
De categorisering van evenementen is van belang voor het borgen van een veilig en ordelijk verloop van een evenement. Op organisatoren van evenementen met een zwaarder risicoprofiel, rust een zwaardere plicht om waarborgen te bieden voor een goed verloop van het evenement. De belasting zit daarbij voornamelijk in de risico’s ten aanzien van openbare orde en veiligheid, mobiliteit en de verwachte druk vanuit het evenement op hulpverleningsdiensten. In de risicoscan wordt gekeken naar het soort evenement, de samenstelling van het publiek en de plaats en tijdstip van het evenement. Voor het opstellen van het veiligheidsplan en de onderwerpen die daarin nader moeten worden uitgewerkt, wordt verwezen naar de website van de Veiligheidsregio Twente (https://evenementen.vrtwente.nl/veiligheidsplan).
Artikel 3
Tot dusver worden in de gemeente Borne geluidsnormen gesteld voor evenementen, maar wordt daarnaast ook gewerkt met eindtijden en voorschriften over het plaatsen van geluidsbronnen om de (geluids)overlast van evenementen te reguleren. Bovendien wordt in de evenementenvergunning standaard opgenomen dat er geen (onaanvaardbare) hinder veroorzaakt mag worden.
De geluidsbelasting van evenementen mag niet meer zijn dan 75dB (A) en 88 dB(C) op de gevel van de meest nabijgelegen woning. Bij gebrek aan een wetenschappelijke onderbouwing of een algemeen erkende norm wordt in Nederland voor een uitspraak over aanvaardbare geluidsbelasting bij evenementen veelal aansluiting gezocht bij de nota “Evenementen met een luidruchtig karakter” van de Inspectie Milieuhygiëne Limburg (welke ook weer aansluiting heeft op oudere nota’s en richtlijnen). Hierin is gesteld dat een gevel gemiddeld een geluidsisolatie heeft van 25 dB (A). Met een geluidsbelasting van 75dB (A) op de gevel blijft binnen een “achtergrondgeluid” bestaan van 50 dB (A), een waarde waarbij een normaal gesprek in de woning nog mogelijk is. Bij een hogere waarde is dat niet meer mogelijk en dat wordt als een onevenredige, onredelijke aantasting in de persoonlijke levenssfeer gezien. Dit is ook weer op 11 mei 2016 bevestigd door de Raad van State in uitspraak 201500425/1/A1. De in dB(C) uitgedrukte norm ziet op de lage (bas) tonen welke door omwonenden vaak als het meest storend worden ervaren. Bij moderne live popmuziek met goede installatie verhouden dB(A) en dB(C) zich normaal gesproken als een plus van 13 dB voor dB(C). Wanneer alleen een norm in dB(A) wordt gesteld zou men aan de norm kunnen voldoen met tegelijkertijd verhoudingsgewijs luidere bastonen met veel overlast als gevolg.
Tegenover het hiervoor gestelde staat dat muziek een bepaald geluidsniveau nodig heeft om de artistieke waarde te kunnen beleven. Wanneer het geluidsniveau van een live optreden gemiddeld 80 dB (in het publiek) zou bedragen zou het publiek weg blijven. Dit omdat het geluid van de band niet boven het geluid van het publiek uit zou komen. Tussen het ministerie en de brancheorganisatie van evenementenorganisatoren en poppodia is het “ convenant preventie gehoorschade muzieksector ” afgesloten. Hierin is een maximaal niveau van 103 dB(A) gedurende 15 minuten ter plaatse van de mengtafel afgesproken. (Naast het maximumniveau noemt het convenant ook maatregelen die organisatoren moeten treffen, zoals voorlichten van publiek over risico ’ s van gehoorschade en het aanbieden van oordoppen.) De veel aangehaalde nota “Evenementen met een luidruchtig karakter” geeft een tabel met indicatieve praktijkgegevens waar ook uit blijkt dat een geluidsniveau van rond de 100 dB(A) op 10 meter afstand van het podium heel gebruikelijk is. Het is erg lastig om in bebouwd gebied een live muziek evenement van enige omvang te organiseren en tegelijkertijd te waarborgen dat er niet meer geluidsbelasting op de gevel van nabijgelegen woningen is dan 75 dB(A) en 88 dB(C). Dit zou betekenen dat dit soort evenementen in Borne niet mogelijk zijn, en dat wordt niet wenselijk geacht. Om deze reden wordt een gering aantal uitzonderingen toegelaten met een hoger maximum van 85 dB(A) en 98 dB(C) op de gevel van de meest nabijgelegen woning. Door bepaalde geluidsapparatuur in te zetten, die bijvoorbeeld het geluid specifieker kan richten, moet het mogelijk zijn binnen deze normen een voor het publiek aantrekkelijk evenement met live muziek te organiseren. Door het gestelde maximum blijven dit soort evenementen wel mogelijk maar blijft tegelijkertijd de belasting voor de omgeving op een aanvaardbaar niveau. Bovendien mogen deze aantallen niet weken achtereen georganiseerd worden. De aantallen sluiten aan op de huidige praktijk maar biedt ook perspectief voor de toekomst. Er zijn evenementen die gekoppeld zijn aan een landelijke feestdag zoals Koningsdag en het daarbij behorende Koningsnacht en lokale evenementen zoals de Melbuul’ndagen op het Dorsetplein, het Volksfeest en de carnaval aan de Lidwinaweg in Zenderen. In het Openluchttheater in Hertme zijn zeven avonden met concerten.
Artikel 4
Er is een overgang van geluid uit, geen drank meer verstrekken en einde van een evenement, om een natuurlijke afbouw van het evenement en uitloop van mensen bevorderen.
Een voorbeeld waarbij kan worden afgeweken is als een feestdag op een bepaalde dag valt. Aanvragen voor afwijkingen dienen minimaal 4 weken vóór het evenement te worden ingediend.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl