Regeling vervalt per 01-04-2027

Reglement Leefbaarheidsraad 2024-2027

Geldend van 06-03-2025 t/m 31-03-2027

Intitulé

Reglement Leefbaarheidsraad 2024-2027

Gedeputeerde Staten van Limburg maken ter voldoening aan het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht en de Provinciewet bekend dat zij in hun vergadering van 15 oktober het volgende besluit hebben genomen:

Gedeputeerde Staten van Limburg,

Gelet op artikel 82 Provinciewet

BESLUITEN

Vast te stellen het Reglement Leefbaarheidsraad 2024-2027

Artikel 1 Instelling van de adviesraad Leefbaarheid

Gedeputeerde Staten van Limburg, hierna te noemen “het college”, stellen voor de doelstelling zoals geformuleerd in artikel 2, een externe adviesraad Leefbaarheid in (hierna te noemen: Leefbaarheidsraad).

Artikel 2 Doelstelling van de adviesraad Leefbaarheid

Conform het Beleidskader ‘Leefbare Steden en Dorpen’ heeft de externe adviesraad Leefbaarheid, zoals gesteld in artikel 1, de taak het college van Gedeputeerde Staten Limburg te adviseren over de werking, effecten en organisatie van de Leefbaarheidsaanpak op basis van de voorliggende projectenportefeuille (of projectprotfolio: verzameling van de projecten ingediend ten behoeve van de Leefbaarheidsaanpak).

Het advies wordt door Gedeputeerde Staten Limburg meegewogen in evaluatie ter beoordeling van de voortgang en effectiviteit van de regeling.

Artikel 3 Taken van de Leefbaarheidsraad

  • 1. De Leefbaarheidsraad beoordeelt de inhoudelijke kwaliteit van de voorliggende projectenportefeuille in relatie tot de gestelde eisen zoals genoemd in het kader Leefbare Steden en Dorpen.

  • 2. De Leefbaarheidsraad richt zich niet op de primaire monitoring van de drie regelingen 1) Nadere subsidieregels leefbaarheidsaanpak kleinschalige (inwoners)initiatieven 2) Nadere subsidieregels leefbaarheidsaanpak initiatieven stichtingen, verenigingen en coöperaties 3) Nadere subsidieregels leefbaarheidsaanpak gebiedsgerichte publieke initiatieven, maar op de diepere analyses en inzichten op basis van de voorliggende projectenportefeuille. Hierbij wordt tenminste ingegaan op de volgende thema’s;

    • a.

      de spreiding van de voorliggende projectenportefeuille in relatie tot de geografische verdeling

    • b.

      de spreiding van de voorliggende projectportefeuille in relatie tot de thematische verdeling.

  • 3. De Leefbaarheidsraad beoordeelt de mate waarin de drie regelingen 1) Nadere subsidieregels leefbaarheidsaanpak kleinschalige (inwoners)initiatieven 2) Nadere subsidieregels leefbaarheidsaanpak initiatieven stichtingen, verenigingen en coöperaties 3) Nadere subsidieregels leefbaarheidsaanpak gebiedsgerichte publieke initiatieven, aansluiten op de actuele maatschappelijke behoefte. Daarnaast beoordeelt de Leefbaarheidsraad de klantvriendelijkheid van de regelingen, oftewel de hoeveelheid werk die een aanvraag met zich meebrengt, mede in relatie tot het aangevraagde subsidiebedrag. Hierbij gaat het om zaken als: het minimale- en maximale subsidiebedrag, de cofinancieringseis, de toegestane aanvrager, de aard en mate van indienings- en verantwoordingseisen.

  • 4. De Leefbaarheidsraad beoordeelt de effectiviteit en werking van de ondersteuningsstructuur. Hieronder wordt begrepen.

    • a.

      Projectbegeleiders publieke initiatieven, zoals bedoeld in het Uitvoeringsplan Leefbaarheidsaanpak.

    • b.

      Klavertje Vijf, zoals bedoeld in het Uitvoeringsplan Leefbaarheidsaanpak.

    • c.

      Leefbaarheidsnetwerk, zoals bedoeld in het Uitvoeringsplan Leefbaarheidsaanpak.

  • 5. De Leefbaarheidsraad beoordeelt op basis van de monitoringsrapportages over de ingediende projecten aangereikt door de Provincie Limburg ten behoeve van de Leefbaarheidsaanpak de effectiviteit en de werking van de Leefbaarheidsaanpak als geheel. Hierbij gaat het onder andere om het aantal betrokken mensen en het aantal gerealiseerde vierkante meters in relatie tot de uitgekeerde subsidies.

  • 6. De Leefbaarheidsraad formuleert haar bevindingen en aanbevelingen in een adviesrapport gericht aan het college van Gedeputeerde Staten Limburg.

  • 7. De Leefbaarheidsraad oordeelt niet over individuele projecten.

  • 8. De Provincie Limburg vervult vanuit het programmateam Leefbaarheidsaanpak het ambtelijk secretariaat van de Leefbaarheidsraad. De Leefbaarheidsraad is niet belast met het leveren van een secretaris. De ambtelijk secretaris is géén lid van de Leefbaarheidsraad en is daarom niet belast met de beoordeling van de projectenportefeuille.

Artikel 4 Lidmaatschap Leefbaarheidsraad

  • 1. De Leefbaarheidsraad bestaat uit ten minste 3 en maximaal 5 leden, inclusief de voorzitter;

  • 2. De leden van de adviesraad worden uiterlijk per 17 december 2024 door het college benoemd tot en met einde collegeperiode.

  • 3. De voorzitter wordt in overleg tussen het programmateam Leefbaarheid en de Leefbaarheidsraad benoemd voor de gehele periode zoals opgenomen in artikel 4 lid 2.

  • 4. De leden van de adviesraad zijn deskundig en onafhankelijk; dit om tegenstrijdige belangen, conflicterende nevenfuncties of loyaliteitsissues te voorkomen. Er wordt nagegaan welke overige functies de kandidaat uitoefent en of deze verenigbaar zijn vanuit de onafhankelijkheidstoets. Nieuwe nevenfuncties gedurende de looptijd van de benoeming worden schriftelijk gemeld.

  • 5. De adviesraad wordt benoemd conform Beleidskader benoemingen 2.0.

  • 6. Het lidmaatschap van de Leefbaarheidsraad kan te allen tijde op eigen verzoek van een lid worden beëindigd, door middel van een schriftelijke kennisgeving aan het college. Wanneer een lid gedurende langere tijd niet voldoende functioneert/kan functioneren, kan het college, gehoord de ambtelijk secretaris, het lidmaatschap van het betreffende lid tussentijds beëindigen.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1. De Leefbaarheidsraad houdt gedurende de looptijd van dit reglement ten minste twee vergaderingen per jaar.

  • 2. De Leefbaarheidsraad beoordeelt naast de voorliggende projectenportefeuille ook op basis van de monitoringsrapportage en minimaal 2 per jaar gesprekken met betrokkenen in overleg met de projectmanager Leefbaarheidsaanpak, zowel intern bij de Provincie als extern: waaronder initiatiefnemers.

  • 3. De Leefbaarheidsraad hanteert ten behoeve van haar beoordeling c.q. rapportage als leidraad een vragenlijst, waarin wordt ingegaan op de vragen gekoppeld aan de aspecten, zoals genoemd in artikel 3, lid 1 t/m lid 5.

  • 4. De Leefbaarheidsraad kan ook buiten de vragen, zoals genoemd in het voorgaande lid, een oordeel geven over de voorliggende projectenportefeuille en de Leefbaarheidsaanpak;

  • 5. De Leefbaarheidsraad legt haar beoordeling c.q. bevindingen en aanbevelingen vast in een concept adviesrapport welke wordt voorgelegd aan het programmateam Leefbaarheidsfonds en in de RO’s van de twee betrokken gedeputeerden.

  • 6. Na bespreking in de RO’s wordt het definitieve adviesrapport voorgelegd aan Gedeputeerde Staten Limburg.

  • 7. Desgevraagd geeft de voorzitter een nadere mondelinge toelichting op het adviesrapport aan het programmateam Leefbaarheidsfonds en/of Gedeputeerde Staten Limburg.

  • 8. De vergaderingen en de vergaderstukken van de Leefbaarheidsraad zijn niet openbaar.

  • 9. Het definitieve adviesrapport wordt door het college openbaar gemaakt.

  • 10. De leden van de Leefbaarheidsraad en de ambtelijk secretaris van de adviesraad nemen geheimhouding in acht met betrekking tot eventuele gevoelige informatie die zij ontvangen over de projecten.

  • 11. Indien binnen de Leefbaarheidsraad een verschil van inzicht bestaat inzake de beoordeling van een van de aspecten, zoals genoemd in artikel 3, lid 1 t/m lid 5, wordt dit in het adviesrapport duidelijk gemaakt.

Artikel 7 Vacatiegelden

De leden van de commissie ontvangen een vergoeding voor het voorbereiden en het bijwonen van de vergaderingen van de Leefbaarheidsraad en het voeren van gesprekken met betrokkenen op basis van de Wijzigingsverordening Verordening rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers provincie Limburg 2019.

De hoogte van de vergoeding voor de voorzitter voor het deelnemen aan en leiden van de vergaderingen bedraagt factor 3 van het in artikel 2.4.1. eerste lid van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers vermelde bedrag.

De hoogte van de vergoeding voor de leden van de adviesraad voor het deelnemen aan de vergaderingen bedraagt factor 2,5 van het in artikel 2.4.1. eerste lid van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers vermelde bedrag.

Hiernaast bestaat de mogelijkheid om op grond van de Wijzigingsverordening Verordening rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers provincie Limburg reis- en verblijfkosten vergoed te krijgen.

Artikel 8 Overige zaken

Indien dit reglement niet voorziet in een aspect van het functioneren van de Leefbaarheidsraad, beslist het college na overleg met de Leefbaarheidsraad. De Leefbaarheidsraad doet daartoe een schriftelijk verzoek aan het college.

Artikel 9 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel

  • 1. Dit reglement treedt in werking de dag na de dag van publicatie in het Provinciaal Blad en vervalt met ingang van 1 april 2027.

  • 2. Dit reglement wordt aangehaald als Reglement Leefbaarheidsraad 2024-2027

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 15 oktober 2024.

Gedeputeerde Staten voornoemd

de voorzitter,

de heer E.G.M. Roemer

secretaris,

de heer D.F. Timmer

Maastricht, d.d. 15 oktober 2024

Gedeputeerde Staten voornoemd

de voorzitter,

E.G.M. Roemer

secretaris,

D.F. Timmer