Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736251
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736251/1
Verordening bestuurscommissie Maatschappelijke Zorg & Veiligheid
Geldend van 05-03-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening bestuurscommissie Maatschappelijke Zorg & VeiligheidOverwegingen
De Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) is door de gemeenten in de regio in het leven geroepen als brede gemeenschappelijke regeling, vanuit de wens te komen tot een robuuste organisatie op het gebied van veiligheid en gezondheid. De wens was door het samenbrengen van meerdere taken, de organisatie efficiënt en met voldoende kwaliteit te kunnen laten functioneren.
De Wet veiligheidsregio’s brengt met zich mee dat het algemeen bestuur alleen kan bestaan uit burgemeesters. En de Wet gemeenschappelijke regeling brengt met zich mee dat het vaststellen van begroting en jaarverslag voorbehouden is aan dat algemeen bestuur.
Het is echter de uitdrukkelijke wens van de aangesloten gemeenten dat wethouders vanuit hun taak binnen de onderscheiden colleges volledig invulling kunnen geven aan hun verantwoordelijkheid voor hun portefeuille, ook waar gemeentelijke taken regionaal zijn gebundeld bij de VRK. Met dit doel zijn bestuurscommissies ingericht. Aan de bestuurscommissies worden door het algemeen bestuur alle verantwoordelijkheden overgedragen die vallen binnen het domein van de bestuurscommissie.
Het algemeen bestuur houdt wettelijk gezien de eindverantwoordelijkheid voor begroting en jaarverslag. Van de leden van de bestuurscommissies wordt verwacht dat zij de verantwoordelijkheid voor hun aandeel in het aansturen van de regionale taken van de VRK breed invullen, dus ook met oog voor de financiën, zeker daar de gemeenten de belangrijkste financier van de VRK zijn.
In bijgaand reglement wordt de taak van bestuurscommissie beschreven, en wordt aangegeven hoe de bestuurscommissie zich verhoudt tot de andere bestuursorganen van de VRK. Einddoel is een bestuurlijk samenspel dat leidt naar een goed bestuurde gemeenschappelijke regeling, waarin iedere bestuurder de eigen rol en verantwoordelijkheid volledig waar kan maken.
Besluit
In het licht van bovenstaande overwegingen besluit het algemeen bestuur vast te stellen de volgende:
Verordening bestuurscommissie Maatschappelijke Zorg & Veiligheid
Artikel 1 Instelling
Er is een bestuurscommissie als bedoeld in artikel 25 van de Wgr met de naam bestuurscommissie Maatschappelijke Zorg & Veiligheid, verder in deze verordening aangeduid met "bestuurscommissie".
Artikel 2 Doel en taken bestuurscommissie
-
1. Het algemeen bestuur draagt bij deze aan de bestuurscommissie over de taken en bevoegdheden van het algemeen bestuur die in het kader van artikel 7 van de gemeenschappelijke regeling aan de VRK zijn overgedragen, op het gebied van:
-
TEN EERSTE
- •
alle taken die bij of krachtens wet aan uitvoering van hoofdstuk 4 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning zijn verbonden
- •
alle taken die bij of krachtens wet aan de GGD worden opgedragen op het gebied van maatschappelijke zorg
- •
uitvoering van de taak hygiënisch woningtoezicht
- •
-
TEN TWEEDE
-
alsmede taken van het algemeen bestuur welke in aansluiting op artikel 9 van de gemeenschappelijke regeling bij besluit van het (de) bevoegde bestuursorga(a)n(en) van gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling zijn gemandateerd, dan wel waarvoor volmacht of machtiging is verleend,
- •
die door de VRK zijn aanvaard en
- •
die betrekking hebben op maatschappelijke zorg, dan wel het raakvlak van (maatschappelijke) zorg en veiligheid, waaronder het aan de GGD opgedragen beheer van het ondersteunend bureau van het Zorg&Veiligheidshuis
- •
-
2. De bestuurscommissie heeft de taak om haar beslissingsbevoegdheden in te zetten voor een doeltreffende en doelmatige uitoefening c.q. uitvoering van de door het algemeen bestuur aan de bestuurscommissie overgedragen taken en bevoegdheden, voor zover deze taken en bevoegdheden door het Algemeen Bestuur niet zijn gemandateerd aan de directie.
-
3. De bestuurscommissie heeft, binnen het eigen taakveld c.q. begrotingsprogramma, de verantwoordelijkheid te bevorderen dat de VRK effectief invulling geeft aan taken die bij de VRK zijn belegd, met als doel veiligheid en gezondheid binnen de regio te versterken.
-
4. De bestuurscommissie heeft daarnaast tot taak het algemeen bestuur dan wel het dagelijks bestuur te adviseren over alle onderwerpen die betrekking hebben of van invloed zijn op het werkveld van de bestuurscommissie, maar die binnen de formele besluitvormingsbevoegdheden van het algemeen bestuur respectievelijk dagelijks bestuur vallen.
-
5. Volgend uit lid 1, bepaalt de bestuurscommissie de prioriteiten binnen het betrokken begrotingsprogramma 1 , binnen de voorwaarden die gemeenten en andere financiers hebben gesteld
-
6. De bestuurscommissie heeft mede als taak te bewaken dat er een voldoende bekostiging is van aan de VRK opgedragen taken, waarbij de bijzondere aandacht van de bestuurscommissie uitgaat naar die onderdelen die worden bekostigd vanuit gemeentelijke bijdragen.
-
7. De bestuurscommissie heeft mede als taak het algemeen bestuur respectievelijk dagelijks bestuur te adviseren over de begroting van de taakveld dat aan de bestuurscommissie is toevertrouwd, binnen de kaders van het door het algemeen bestuur vastgestelde Financieel Beleid.
-
8. De bestuurscommissie fungeert verder als overlegplatform voor onderwerpen op het gebied van maatschappelijke zorg en veiligheid voor zover deze het verzorgingsgebied van de deelnemende gemeenten gezamenlijk betreffen.
-
9. De bestuurscommissie draagt zorg voor de voordracht van een vertegenwoordiger in het dagelijks bestuur, die mede namens de bestuurscommissie invulling geeft aan de taken van het dagelijks bestuur. (
Artikel 3 Overlappende taakvelden
-
1. Waar een taak van de bestuurscommissie overlap heeft met taken van de overige bestuurscommissies van de VRK of andere overlegorganen, overleggen de voorzitters over de wijze waarop de besluitvorming plaatsvindt. Het organiseren van een gezamenlijke vergadering is daarbij een van de mogelijkheden.
-
2. Waar de taken van de bestuurscommissie overlap hebben met de taken van het dagelijks bestuur, overleggen de voorzitters over de wijze waarop de besluitvorming plaatsvindt.
Artikel 4 Samenstelling bestuurscommissie
-
1. De bestuurscommissie bestaat uit evenveel leden als er gemeenten zijn die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling, met dien verstande dat van iedere gemeente één lid vertegenwoordigd is. De bestuurscommissie bestaat uit de burgemeesters of wethouders (op basis van hun portefeuille).
-
2. Ieder lid kan zich in de vergadering van de bestuurscommissie laten vervangen door degene die door het college als zijn plaatsvervanger is aangewezen.
-
3. De bestuurscommissie kan zich in de vergadering laten bijstaan door een of meer adviserende leden. Adviserende leden kunnen tevens lid van het algemeen bestuur zijn.
-
Deze leden worden door de bestuurscommissie benoemd voor een periode van maximaal vier jaar. Herbenoeming is toegestaan. De commissie kan de benoeming tussentijds intrekken.
-
Het algemeen bestuur is bevoegd tot schorsing en ontslag van deze leden. Als het algemeen bestuur hiertoe voornemens is, dan wint het algemeen bestuur advies in van de bestuurscommissie alvorens het besluit te nemen.
-
4. Het lidmaatschap van de bestuurscommissie eindigt voor een lid als bedoeld in het eerste lid: a. op eigen verzoek van het lid; b. zodra het lid niet meer een voor de commissie relevante portefeuille heeft in het college;
-
5. Het lidmaatschap van de bestuurscommissie eindigt voor een adviserend lid als bedoeld in het derde lid: a. op eigen verzoek van het lid; b. door een ontslagbesluit van het algemeen bestuur; c. door afloop van de termijn van benoeming.
Artikel 5 De voorzitter
-
1. De bestuurscommissie wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan. De voorzitter is geen lid van het dagelijks bestuur, behoudens voorafgaande goedkeuring van het algemeen bestuur.
-
2. De voorzitter draagt zorg voor een ordelijk verloop van de vergaderingen en de besluitvorming binnen de bestuurscommissie.
-
3. De voorzitter vertegenwoordigt de bestuurscommissie binnen en buiten de VRK.
-
4. De voorzitter is aanwezig in de vergadering van het algemeen bestuur, in ieder geval in de gevallen waarin adviezen van de bestuurscommissie aan het algemeen bestuur onderdeel uitmaken van de agenda. De voorzitter geeft het algemeen bestuur een toelichting op de adviezen van de bestuurscommissie.
-
5. Waar de taak van de bestuurscommissie overlap heeft met verantwoordelijkheden van het dagelijks bestuur, met name waar het gaat om bedrijfsvoeringsaspecten binnen het werkveld van de bestuurscommissie, adviseert de voorzitter van de bestuurscommissie het dagelijks bestuur over relevante ontwikkelingen..
-
6. De voorzitter wordt door de directie geïnformeerd over en geconsulteerd bij belangrijke inhoudelijke en organisatorische ontwikkelingen rond het werkveld van de bestuurscommissie
Artikel 6 De secretaris
-
1. De bestuurscommissie wijst een ambtelijk secretaris aan op voordracht van de directie.
-
2. De secretaris is belast met de voorbereiding van de vergaderingen en met de uitvoering van de besluiten van de bestuurscommissie.
-
3. De secretaris is aanwezig bij de vergaderingen van de bestuurscommissie.
Artikel 7 Portefeuillehouders
De bestuurscommissie kan voor specifieke dossiers of onderwerpen portefeuillehouders aanwijzen. De portefeuillehouders worden door of namens de directie betrokken bij de agendering van relevante onderwerpen in de bestuurscommissie. Daarnaast zijn de portefeuillehouder het bestuurlijke gezicht van de VRK op betreffende dossiers en vertegenwoordigen zij de VRK in bestuurlijke overleggen. De secretaris ziet erop toe dat de portefeuillehouders worden geïnformeerd en geconsulteerd bij belangrijke inhoudelijke en organisatorische ontwikkelingen binnen een dossier.
De bestuurscommissie kan aan een portefeuillehouder mandaat of opdracht verlenen tot het deelnemen aan besluitvorming of het inbrengen van standpunten namens de bestuurscommissie in externe overleggen.
Artikel 8 Voorbereiding vergaderingen
-
1. De secretaris stelt een conceptagenda op en bespreekt deze met de voorzitter, waarna de agenda definitief wordt vastgesteld.
-
2. De directie van de VRK is verantwoordelijkheid voor de inhoud en kwaliteit van de te agenderen stukken, tenzij de bestuurscommissie op enig onderwerp een andere verantwoordelijke heeft aangewezen
-
3. De directie draagt waar onderwerpen de inhoudelijke en financiële belangen van gemeenten raken, zorg voor ambtelijk vooroverleg met relevante ambtenaren van de gemeenten, en het informeren van de bestuurscommissie over de inhoud en het resultaat van het vooroverleg.
-
4. De agenda en de stukken worden uiterlijk 10 dagen voor de vergadering door de secretaris verzonden aan de bestuurscommissieleden
-
5. Dag, tijdstip en plaats van de vergadering worden vermeld op de website van de VRK, en de openbare vergaderstukken worden op deze website geplaatst nadat deze onder de leden zijn verspreid..
Artikel 9 Vergadering
-
1. De bestuurscommissie vergadert ten minste viermaal per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter dit nodig oordeelt, dan wel ten minste drie leden, onder opgaaf van redenen, daarom verzoeken.
-
2. De vergaderorde wordt bepaald door de voorzitter. Artikel 26 van de Gemeentewet over de vergaderorde is van toepassing. De voorzitter kan ook besluiten tot een schriftelijke vergadering.
-
3. De vergaderingen van de bestuurscommissie zijn openbaar.
-
4. De directieleden en hun vervangers kunnen de vergadering als adviseur bijwonen.
-
5. In aansluiting op artikel 22 Wet gemeenschappelijke regelingen worden de deuren gesloten wanneer een vijfde gedeelte van de aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt.
-
6. De bestuurscommissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.
Artikel 10 Besluitvorming
-
1. De leden hebben ieder één stem.
-
2. De bestuurscommissie beslist bij meerderheid van stemmen. De artikelen 28 t/m 32 Gemeentewet over stemmingen zijn van toepassing.
-
3. Besluitvorming in de vergadering kan slechts plaatsvinden als meer dan de helft van de leden van de bestuurscommissie aanwezig zijn. Bij een schriftelijke vergadering vindt besluitvorming slechts plaats als 2/3 van de leden een schriftelijke stem hebben uitgebracht.
-
4. Leden van de bestuurscommissie kunnen een medelid machtigen namens hem/haar een stem uit te brengen.
-
5. Het lid namens Uitgeest stemt niet mee met onderwerpen betreffende Veilig Thuis, tenzij het betreffende besluit mede de belangen van de gemeente Uitgeest betreft.
Artikel 11 Voordracht lid DB
-
1. De bestuurscommissie doet een voordracht aan het algemeen bestuur voor de aanwijzing van één lid van het dagelijks bestuur, zodra zich in dat orgaan een vacature voordoet in de zetels voor wethouders.
-
2. De voorzitter stemt daarbij namens de bestuurscommissie af met de voorzitter van (de) andere bestuurscommissie(s) die gerechtigd is/zijn een voordracht te doen, en met de voorzitter van het dagelijks bestuur, met als doel om bij te dragen aan een zo goede mogelijke vertegenwoordiging in het dagelijks bestuur van de bestuurscommissies, de verschillende delen van de regio en andere relevant geachte factoren.
Artikel 12 Informatieverschaffing
-
1. De bestuurscommissie geeft aan het algemeen bestuur gevraagd en ongevraagd alle informatie die voor een juiste beoordeling van werkzaamheden van de bestuurscommissie nodig is.
-
2. Het algemeen bestuur kan regels stellen over de wijze waarop en frequentie waarmee de bestuurscommissie het algemeen bestuur informeert
-
3. De leden van de bestuurscommissie dragen er zorg voor dat de gemeenteraad in de gemeente die zij vertegenwoordigen wordt geïnformeerd over de uitvoering van de taken binnen het werkveld van de bestuurscommissie.
-
4. De leden van de bestuurscommissie staan het lid van het algemeen bestuur terzijde bij het beantwoorden van vragen van college of gemeenteraad over begroting en jaarrekening van de VRK, voor zover deze vragen betrekking hebben op het werkveld van de bestuurscommissie, en geven daarbij mede een toelichting op de adviezen van de bestuurscommissie in deze.
Artikel 13 Wijziging of intrekking van de verordening
Het algemeen bestuur kan de verordening wijzigen of intrekken al dan niet op voorstel van de bestuurscommissie.
Artikel 14 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op het moment waarop het algemeen bestuur deze verordening vaststelt.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur VRK van 12 februari 2025.
Vertaling programma’s begroting naar bestuurscommissies/AB VRK
3.1 Programma Publieke Gezondheid |
bestuurscommissie PG (GGD-bestuur) |
m.u.v. producten: |
|
|
producten a t/m e: |
|
bestuurscommissie MZ |
|
|
|
|
|
|
3.2 Programma Jeugdgezondheidszorg |
bestuurscommissie PG (GGD-bestuur) |
3.3 Programma Brandweerzorg |
bestuurscommissie OV |
3.4 Programma Ambulancezorg |
bestuurscommissie PG (GGD-bestuur) |
3.5 Programma GHOR |
bestuurscommissie OV |
3.6 Programma Multidisciplinaire samenwerking |
bestuurscommissie OV |
3.7 Programma Meldkamer Noord-Holland |
bestuurscommissie OV |
3.8 Programma Bevolkingszorg |
bestuurscommissie OV |
3.9 Programma Zorg & Veiligheidshuis Kennemerland |
bestuurscommissie MZ |
3.10 Programma Veilig Thuis |
bestuurscommissie MZ |
3.11 Programma Interne dienstverlening |
algemeen bestuur |
3.12 Programma Financiële middelen |
algemeen bestuur |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl