Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736173
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736173/1
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) Jaarverslag 2023
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 04-03-2025
Intitulé
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) Jaarverslag 2023Het college besluit:
- 1.
Het jaarverslag VTH 2023 vast te stellen in het kader van bestuursovereenkomst Interbestuurlijk Toezicht Flevoland.
- 2.
Na vaststelling het jaarverslag ter kennisname sturen aan de raad en provincie Flevoland.
Hoofdstuk 1 Inleiding
Dit jaarverslag geeft inzicht in de taken die de gemeente Urk in 2023 heeft uitgevoerd op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving, welke capaciteit daarmee gemoeid is en of de gewenste resultaten behaald zijn.
Het jaarverslag is een wettelijke verplichting. Hieruit moet blijken of de in het handhavingsuitvoeringsprogramma 2023 (hierna HUP 2023) opgenomen activiteiten zijn uitgevoerd en in hoeverre deze activiteiten hebben bijgedragen aan het bereiken van de gestelde doelen in het Handhavingsbeleid 2016-2022.
1.1 Leeswijzer
In dit jaarverslag wordt verantwoording afgelegd over het kalenderjaar 2023. Het jaarverslag bestaat uit zes hoofdstukken, inclusief de inleiding. De hoofdstukken twee tot en met vijf beslaan elk een eigen beleidsveld en zijn per hoofdstuk als volgt gestructureerd:
- •
De eerste paragraaf van het hoofdstuk bevat een samenvatting in de vorm van een tabel. In de samenvatting wordt als eerst een conclusie gegeven ten aanzien van de gestelde doelstellingen uit het HUP 2023. Daarna volgt een overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden in het licht van toezicht- en handhavingsactiviteiten. Verder wordt er ingegaan op de meest geconstateerde overtredingen van 2023 (monitoring). Als laatste worden de aantallen bezwaar- en beroepsprocedures weergegeven.
- •
Paragraaf 2 geeft een tabel waarin wordt opgesomd wat er actief is opgepakt in 2023 met betrekking tot het onderwerp. De tabellen zijn als volgt ingedeeld: wat wordt er opgepakt, waarom wordt dit opgepakt, hoe wordt dit opgepakt en op welke doelgroep is de interventie gericht. Op deze vragen wordt een conclusie gegeven.
- •
Enkele hoofdstukken hebben een derde paragraaf. In deze paragraaf wordt een opvallend onderwerp van het afgelopen jaar belicht.
Het laatste hoofdstuk gaat in op programma en organisatie. Hierin wordt ingegaan op de, borging van middelen en de beschikbare financiële capaciteit.
Als laatst is er een aantal bijlagen toegevoegd, namelijk:
- •
Bijlage 1 toont de jaarrapportage van de Veiligheidsregio Flevoland en Gooi & Vechtstreek. Hierin zijn de uitgevoerde werkzaamheden van de brandweer beschreven.
- •
Bijlage 2 toont de jaarrapportage OFGV 2023. Hierin zijn de uitgevoerde werkzaamheden van de OFGV beschreven.
Hoofdstuk 2. Bouwen en ruimtelijke ordening
2.1 Samenvatting
Vergunningen |
|
Doelstellingen uit het HUP 2023 |
Conclusie t.a.v. de gestelde doelstellingen |
Het beoordelen van aanvragen omgevingsvergunning aan paragraaf 2.3 van de Wabo en het al dan niet verlenen van omgevingsvergunningen:
|
In 2023 zijn er 129 omgevingsvergunningen voor de activiteit bouwen verleend. Hiervan zijn er ongeveer 29 omgevingsvergunningen binnen het beschermd dorpsgezicht verleend. Deze vergunningen gaan voornamelijk om uitbreidingen van bestaande woningen of bedrijfspanden. Daarnaast zijn er grote vergunningen verleend voor de eerste fase van de nieuwe woonwijk. |
Toezicht |
|
Doelstellingen uit het HUP 2023 |
Conclusie t.a.v. de gestelde doelstellingen |
Algemeen |
|
Toezicht houden op uitvoering van omgevingsvergunningen voor de activiteit bouwen en wijzigen van monumenten of binnen het beschermd dorpsgezicht. Bij afwijkingen wordt direct handhavend opgetreden. |
In 2023 zijn er ongeveer 29 omgevingsvergunningen binnen het beschermd dorpsgezicht verleend. Deze omgevingsvergunningen zijn 2 á 3 keer gecontroleerd. |
Opstellen van een toezichtprotocol bouwhandhaving. |
In 2023 is er geen toezichtprotocol bouwhandhaving opgesteld. Het doel is verschoven naar 2024. Er is prioriteit gegeven aan het vergunningentraject. Het toezicht in 2023 viel nog onder de Wabo. |
Nieuwbouw/ verbouw/ wijziging monumenten |
|
Controleren of werk wordt uitgevoerd volgens vergunning. |
Het aantal geregistreerde controles zijn 280 in 2023. Echter zijn de daadwerkelijke bezoeken aan een nieuwbouwproject niet exact aan te geven, omdat er tussentijds ook afzonderlijke controles worden gedaan die niet worden vastgelegd. Alle nieuwbouwprojecten worden minimaal 4 keer gecontroleerd (uitzetten, heien, controle fundering, werkzaamheden tijdens bouwen en oplevering). Veel nieuwbouwprojecten zijn eind 2023 verleend. Een deel van de controle hierop zal in 2024 plaatsvinden. Verbouw projecten worden 2 á 3 keer gecontroleerd. De meeste controles zijn op verbouwprojecten uitgevoerd. |
Alle geconstateerde overtredingen m.b.t. constructieve veiligheid en brandveiligheid worden ongedaan gemaakt. |
In 2023 was er weinig bouwgrond beschikbaar. Het resultaat hiervan is dat er voornamelijk vergunningen voor verbouw zijn verleend. Overtredingen die worden geconstateerd tijdens de bouw worden onmiddellijk aangepakt. Overtredingen m.b.t. de brandveiligheid staan in het jaarverslag van de brandweer. |
Illegale Bouw |
|
Opsporen van niet-vergunningsvrije bouwwerken waarvoor geen vergunning is verleend, nagaan in hoeverre vergunningverlening alsnog mogelijk is. Indien legalisatie niet mogelijk is zo nodig handhavend optreden. |
De toezichthouder houdt hier rekening mee tijdens zijn dagelijkse routinecontroles. Als tijdens de routinecontroles blijkt dat iets nieuws wordt gebouwd, dan wordt onmiddellijk gecontroleerd of iets vergunningsvrij gebouwd kan worden of niet. Bijna alle gevallen worden door de toezichthouder in goed overleg met de bewoner opgelost. |
Bestemmingsplan / Beheersverordening |
|
Bouwwerken die voorkomen in de notitie Handhaving op bedrijventerrein in Urk en visie op de toekomst:
|
De detailhandel op het bedrijventerrein is opgepakt:
|
Groepsbijeenkomsten op het industrieterrein wekelijks controleren |
Het toezicht op de jeugdhonken vindt nog steeds wekelijks plaats door externe toezichthouders. Jeugdhonken die niet voldoen aan de spelregels worden hierop aangesproken. Bij herhaalde overtredingen wordt er ook handhavend opgetreden. In 2023 zijn 21 dossiers aangeleverd aan de juristen. Dat heeft geleid tot 17 waarschuwingsbrieven, 5 voornemens en 4 lasten onder dwangsom. Eén dossier is buiten behandeling gesteld. Eén bezwaar en beroepszaak |
Verleende Vergunningen/Meldingen |
|
|
|
Gepland |
Besluiten |
Brandveiligheid |
|
|
Omgevingsvergunning brandveilig gebruik |
1 |
1 |
Toetsing bouwplannen |
/ |
/ |
Voorlichting |
/ |
/ |
Melding brandveilig gebruik |
3 |
4 |
Melding Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (hierna Bgbop) |
0 |
0 |
Bouwen en ruimtelijke ordening |
|
|
Omgevingsvergunning bouwen |
130 |
111 |
Omgevingsvergunning wijzigen monumenten |
1 |
0 |
Omgevingsvergunning activiteit afwijking bestemmingsplan |
50 |
59 |
Omgevingsvergunning activiteit aanleggen |
4 |
66 |
Omgevingsvergunning activiteit slopen |
2 |
1 |
Omgevingsvergunning vellen houtopstanden |
3 |
2 |
Meldingen asbestsloop |
|
6 |
Ingetrokken vergunningen |
- |
1 |
Uitgevoerde werkzaamheden toezicht 2023 |
|||
|
|
Gepland |
Uitgevoerd |
Controle omgevingsvergunningen (+hercontroles) |
225 |
280 |
|
Controle voltooide bouwprojecten |
53 |
69 |
|
Sloop/verwijderen asbest |
11 |
4 |
|
Controle strijdig gebruik |
2 |
2 |
|
Controle na klacht (bouwen en ruimtelijke ordening) |
110 |
140 |
Overtredingen |
|
Soort overtreding |
Aantal constateringen in 2023 |
Bouwen in afwijking van de vergunning |
5 |
Bouwen zonder vergunning |
15 |
Strijd met regels beschermd dorpsgezicht |
1 |
Handelen in strijd met Bouwbesluit |
4 |
Illegale bewoning |
0 |
Meest geconstateerde overtredingen Hieronder volgt een opsomming van de meest voorkomende overtredingen/gebreken die tijdens een controle zijn geconstateerd:
|
Wijze afhandeling zaak |
|
Gelegaliseerd met vergunning |
2 |
Aangepast aan de regels vergunningsvrij bouwen |
1 |
Overtreding ongedaan maken |
2 |
Handhaving |
||
Sancties |
Gepland |
Uitgevoerd |
Waarschuwing |
0 |
17 |
Voornemen last onder dwangsom |
13 |
5 |
Last onder dwangsom |
1 |
4 |
Voornemen last onder bestuursdwang |
0 |
0 |
Last onder bestuursdwang |
0 |
0 |
Bestuurlijke boete |
0 |
0 |
Intrekken vergunning |
8 |
0 |
Rechtsvertegenwoordiging |
||
Bezwaarzaken |
4 |
2 |
Beroepszaken |
0 |
0 |
2.2 Wat hebben wij actief opgepakt in 2023
Vergunningverlening |
||||
Onderwerp |
Wat |
Waarom |
Hoe |
Doelgroep |
Wabo-vooroverleg |
Vooruitlopen op de invoering van de Omgevingswet. |
Naar verwachting zal de Wabo per 1 januari 2024 onder de Omgevingswet vallen. Onder de Omgevingswet wordt het vergunningverleningsproces sterk ingekort; alle aanvragen moeten in principe binnen 8 weken worden afgehandeld. Ook de manier waarop vergunningsaanvragen getoetst worden, verandert. De Omgevingswet vraagt om een integrale afweging. Zolang de Omgevingswet nog niet is ingevoerd, blijft het Wabo-overleg in zijn huidige vorm functioneren. |
Er blijft aandacht voor het oefenen met omgevingstafels. Aan deze omgevingstafel komen de initiatiefnemer en alle betrokkenen samen om het initiatief te bespreken. Dit moet leiden tot een integraal advies aan de initiatiefnemer. |
Burgers |
Conclusie: In 2023 is de Omgevingswet nog niet ingegaan, dus is er regelmatig Wabo-overleg gehouden. In dit overleg worden in principe concrete plannen behandeld die niet in het ter plaatse geldende bestemmingsplan passen. In het Wabo-overleg wordt de afweging gemaakt of het mogelijk en wenselijk is mee te werken aan het plan door af te wijken van het bestemmingsplan. In 2023 is er een werkproces afgestemd voor de behandeling van initiatieven en aanvragen onder de Omgevingswet. Er is een opzet gemaakt voor de inrichting van intake- en omgevingstafels. |
||||
Welstandsvrije gebieden |
Het actualiseren van het bestaande welstandsbeleid. |
Het bestaande beleid is niet meer actueel. |
In 2023 wordt het bestaande welstandsbeleid geactualiseerd. Dit wordt in samenwerking met de commissie ruimtelijke kwaliteit gedaan. |
Intern |
Conclusie: In 2023 is begonnen met het actualiseren van het welstandbeleid. Door drukte op andere onderdelen (archeologie en Zeeheldenwijk) is het niet gelukt om het welstandsbeleid in 2023 te actualiseren. Het beleid zal in 2024 geactualiseerd worden. |
||||
Wkb-proefprojecten |
Het voorbereiden op de stelselwijziging als gevolg van het nieuwe Wkb. |
Ervaring opdoen met de nieuwe werkwijze onder de Wkb d.m.v. proefprojecten. De proefprojecten hebben als doel ervaring opdoen met instrumenten voor kwaliteitsborging en samenwerking tussen verschillende partijen. |
Met de Flevolandse gemeenten werken via het zogenoemde ambassadeursnetwerk dat er voor zorgt dat er komende maanden verschillende projecten starten. Met elkaar kennis delen m.b.t. de wettelijke verplichtingen, in te zoomen op ieders nieuwe rollen, en door opgedane ervaringen/kansen/zorgen met elkaar te delen |
Aannemers, architecten, gemeente, kwaliteits-borgers |
Conclusie: We hebben een de impact analyse gedaan voor de Wkb. Daarnaast hebben we de werkprocessen onder de Wkb inzichtelijk gemaakt. Voor deze processen hebben we een nieuw zaaksysteem, waarmee we in 2023 geoefend hebben. |
||||
Implementatie RX Mission |
Upgrade van de huidige applicatie Squit XO naar RX Mission. |
De huidige VTH-software gereed te maken voor de Omgevingswet. |
Met ondersteuning van de software leverancier implementatie van Rx Mission en alle noodzakelijke koppelingen zoals het DSO, ZS-DMS, BAG enz. realiseren. De implementatie bestaat verder uit trainingen voor functioneel beheerders en gebruikers. |
Intern/Roxit |
Conclusie: In 2023 is er verder gewerkt aan implementatie van RxMission. RxMission zal het nieuwe zaaksysteem voor omgevingsvergunningen worden. De gemeente Urk is er zo goed als klaar voor om te werken met RxMisson. Er is echter besloten om pas te werken met RxMission op het moment dat de Omgevingswet ingaat, naar verwachting op 1 januari 2024. |
||||
Digitalisering bouwarchief |
|
|
|
|
Conclusie: Digitalisering van het bouwarchief is afgerond. In 2024 zal het digitaal archief naar Het Flevolands Archief overgeheveld worden. Dan zullen er afspraken worden gemaakt over de openstelling hiervan voor de Gemeente Urk. |
Toezicht en Handhaving |
|||||
Onderwerp |
Wat |
Waarom |
Hoe |
Doelgroep |
|
Bouwen en Wonen |
|
|
|
Eigenaren van gebouwen. |
|
Conclusie: In 2023 zijn er meer controles uitgevoerd dan in 2022. De meeste bouwplannen worden conform de vergunning uitgevoerd. Wanneer er toch niet conform de vergunning wordt gebouwd, dan worden die door middel van een gesprek met de uitvoerder of projectleider verholpen. Na een hercontrole worden werkzaamheden meestal hervat. Er volgen dan geen verdere sancties of de gebreken moeten zo ernstig zijn dat er een bouwstop moet worden opgelegd. In veel voorkomende gevallen wordt het onmiddellijk opgelost. In 2023 zijn er 2 bouwstops opgelegd vanwege bouw of gebruik in afwijking van de vergunning. Steeds is er na de bouwstop, door een goed gesprek of berichtgeving met de belanghebbenden, tot een bevredigende oplossing gekomen voor alle partijen. De brandveiligheid controles voor grote bouwprojecten worden voor de eindoplevering in samenwerking met Brandweer Flevoland gecontroleerd. |
Strijdige activiteiten bedrijventerrein |
Tegengaan van strijdige activiteiten op het bedrijventerrein, met name detailhandel. |
Uit de inventarisatie van de gemeente blijkt dat er (te)veel detailhandel in het bedrijventerrein is gevestigd. Het betreft veelal detailhandel in strijd met gebruiksvoorschriften bestemmingsplan. |
Project illegale detailhandel bedrijventerrein wordt in 2023 opnieuw geïnventariseerd. In eerste instantie zullen er gevelcontroles van buitenaf gedaan worden. Er zal eerst nieuw beleid opgesteld moeten worden voordat er controles in de panden verricht worden. |
Winkeleigenaren/ Eigenaren van gebouwen. |
Conclusie: In 2023 zijn diverse bedrijven op het bedrijventerrein gecontroleerd. Bedrijven die in strijd zitten met de bestemming zijn hierop aangesproken. Het project is afgesloten. Nieuwe gevallen zullen in de reguliere werkzaamheden worden afgehandeld. |
||||
Huisvesting arbeidsmigranten |
Toezien of de huisvesting van arbeidsmigranten in overeenstemming is met wet- en regelgeving. Dit gebeurt in twee delen:
|
De vele tijdelijke arbeidsmigranten die elkaar op Urk afwisselen zorgen samen voor een structurele vraag naar huisvesting. Dit kan een spanningsveld opleveren. Enerzijds hebben deze werknemers allen behoefte aan huisvesting en anderzijds ervaren omwonenden soms overlast, wanneer er te veel buitenlandse werknemers op één plek wonen. |
Er wordt gewerkt aan nieuw beleid om gedegen controle huisvesting arbeidsmigranten uit te voeren. Vervolgens wordt er een inventarisatie gedaan waar mogelijk arbeidsmigranten zijn gehuisvest. Die worden vervolgens gecontroleerd op strijdigheden bestemmingsplan, bouwbesluit, APV, Vfl en beleid |
Gehuisveste arbeidsmigranten |
Conclusie: Als gevolg van een noodzakelijke juridische aanpassing in de bestemmingsplannen hebben er in 2023 geen verdere inspecties plaatsgevonden. Er is nog steeds niet gehandhaafd, omdat er gewacht wordt op een aanpassing van het bestemmingsplan en de daarbij behorende beleidsregel. Vervolgens zal opnieuw bekeken worden hoe toezicht en handhaving hierop zal worden voortgezet. |
||||
Permanente bewoning vakantiepark |
Toezicht houden en, waar nodig, handhavend optreden tegen permanent wonen op het recreatiepark het Urkerbos. |
Op grond van het bestemmingsplan Buitengebied is permanente bewoning op recreatiepark het Urkerbos verboden. |
In 2023 zal gestart worden met inventarisatie van de mate van permanente bewoning. Vervolgens kan er toezicht en handhaving plaatsvinden |
Bewoners vakantiepark Eigenaar vakantiepark Staatsbosbeheer |
Conclusie: In 2023 is het plan van aanpak afgerond. Het is voorgelegd aan het college en de raad is erover geïnformeerd. In het laatste kwartaal van 2023 zijn er gesprekken gevoerd met de bewoners die bij de gemeente staan ingeschreven in de Basis Registratie Persoonsgegevens (BRP). |
2.3 Bouwen en Ruimtelijke Ordeningen in Beeld: Opvallend onderwerp van het afgelopen jaar
Bijzondere bouw met maatschappelijke impact
Urk groeit. Daarbij hoort ook een nieuwe brandweerkazerne. De oude kazerne voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. Door de groei van het dorp zorgde de ligging voor langere aanrijtijden en het gebouw zelf was verouderd. Daarom is besloten tot de bouw van een nieuwe kazerne op een andere locatie. Het nieuwe pand zal bovendien beschikken over een directe uitrit op de Urkerweg.
In 2023 is een omgevingsvergunning verleend voor de bouw van de nieuwe brandweer kazerne op een nieuwe locatie. De verwachting is dat de brandweer het pand in 2024 in gebruik kan nemen.
Aanpak permanente bewoning vakantiepark
In het kader van het aanpakken van illegale bewoning op de camping gedurende het jaar 2023, hebben we verschillende onderdelen uit het plan van aanpak opgestart. Wij zijn begonnen met het voeren van gesprekken met bewoners, het uitvaardigen van preventieve handhavingsbrieven voor nieuwe aanmeldingen, en het opleiden van juristen en toezichthouders.
Gesprekken met Bewoners:
In september en oktober zijn uitgebreide gesprekken gevoerd met de huidige bewoners van de camping. Deze gesprekken hebben ons inzichten opgeleverd in de redenen achter illegale bewoning. Dit moet ons helpen om maatregelen te nemen die, als dat mogelijk is, aansluiten bij hun behoeften en zorgen.
Gesprek met de bewonersvereniging in wording:
In juni is er door de gemeente een bewonersavond georganiseerd op de camping. Er is gekozen om dit op de camping te doen om het zo laagdrempelig mogelijk te houden. De avond is anders verlopen dan is voorzien. Er is in juli een bestuurlijk gesprek geweest met de bewonersvereniging. De bewonersvereniging was op dat moment nog in oprichting.
Preventieve Handhavingsbrieven:
Als preventieve maatregel zijn brieven opgesteld. Deze worden meegegeven aan de bewoners bij hun registratie in het BRP. Het doel is om potentiële bewoners op voorhand te informeren over de geldende regels en zo illegale bewoning te ontmoedigen. Team Toezicht en Handhaving krijgt een melding van team Burgerzaken als een nieuwe bewoners zich registreert op de camping. Dan wordt er opnieuw een brief gestuurd. In de brief wordt de nieuwe bewoners uitgenodigd voor een gesprek en wordt er opnieuw gewezen op het feit dat permanente bewoning op de camping niet is toegestaan. Op de uitnodigingen tot het voeren van een gesprek worden door de nieuwe bewoners niet gereageerd.
Opleiding Juristen en Toezichthouders:
Het opleiden van juristen en toezichthouders heeft gezorgd voor een meer inzicht in de specifieke handhaving van regelgeving met betrekking tot permanente bewoning van vakantieparken. Zij beschikken nu over de nodige kennis en vaardigheden om juridische procedures correct toe te passen en toezicht te houden op naleving.
Het team toezicht en handhaving concludeert dat zij in 2024 voor een enkele uitdagingen staan, zoals de weerstand bij bewoners en de beperkte doorstroom in de sociale huurwoningen.
Hoofdstuk 3 Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) en Veiligheid
3.1. Samenvatting
Verleende Vergunningen/Meldingen |
|
|
APV |
Gepland |
Besluiten |
(Tijdelijke) standplaatsvergunning |
5 |
7 |
Marktvergunningen |
30 |
30 |
Evenementenmelding |
/ |
37 |
Tijdelijke reclame vergunningen |
10 |
10 |
Collectevergunningen |
10 |
9 |
Evenementenvergunning |
50 |
77 |
Tentenkampvergunning |
60 |
59 |
Terrasvergunning (inclusief tijdelijk terras) |
1 |
0 |
Aanwezigheidsvergunning speelautomaten |
2 |
2 |
Kansspel vergunningen |
35 |
35 |
Kansspel meldingen |
/ |
33 |
Ingetrokken vergunningen |
/ |
0 |
Vuurwerkverkoop |
3 |
3 |
Plaatsen objecten op of aan de weg |
/ |
11 |
Ontheffing sluitingstijd |
/ |
7 |
Kleding inzameling |
1 |
0 |
Uitgevoerde werkzaamheden 2023 |
||
APV |
Gepland in uren |
Uitgevoerd in uren |
Evenementen |
250 |
533 |
Blauwe Zone oude dorp |
384 |
106 |
Verkeer- en parkeerexcessen |
500 |
189 |
Stranden en dijken |
125 eigen personeel 350 inhuur |
308,25 inhuur |
Ongewenst materiaal in de openbare ruimte |
400 |
2 |
Overlast op straat |
150 |
3 |
Overtredingen Opiumwet |
40 |
0 |
Heling |
20 |
19 |
Zwerfafval |
50 |
13 |
Hondenoverlast / Bijtincidenten |
0 |
4 |
Landelijke Aanpak Adresgegevens (LAA) |
100 |
0 |
Aanpak ondermijnende activiteiten |
590 |
2 |
Jeugdhonken |
870 eigen personeel 1000 inhuur |
324 eigen personeel inhuur |
Handhaving samenscholing/wanordelijkheden |
- |
|
Controle (tijdens) evenementen |
50 |
54 |
Vuurwerk |
0 |
39 |
Toezicht en Handhaving |
|
Doelstellingen uit het HUP 2023 |
Conclusie ten aanzien van gestelde doelstellingen |
Evenementen controleren op naleving van gestelde voorschriften in de vergunning. |
69% van de evenementenvergunningen is door de toezichthouders gecontroleerd op de naleving van de gestelde voorschriften. De evenementen die geen controle hebben gehad, waren veelal dynamische evenementen, zoals een 12 dorpenloop of een fietsvierdaagse. |
Opgelegde boetes 2023 |
||
Aantal per categorie |
Feit |
Standaard boetebedrag |
APV |
|
|
4 |
Hond |
€ 150,00 |
1 |
Alcohol |
€ 100,00 |
Keur feiten |
|
|
7 |
Kenteken gerelateerd |
€ 160,00 |
Milieu |
|
|
3 |
Afval dumping |
€ 100,00 |
1 |
Autowrak |
€ 420,00 |
Wet Mulder |
|
|
225 |
Parkeerovertreding |
€ 110,00 |
15 |
Illegaal parkeren invalide parkeerplaats |
€ 350,00 |
Blauwe zone |
|
|
327 |
Geen parkeerschijf in het voertuig |
€ 110,00 |
129 |
Parkeertijd overschreden |
€ 110,00 |
Keur feiten zijn allemaal kenteken gerelateerd en houd in de brom- en/of snorfietsen die zijn staande gehouden of verwijderd van de openbare weg in verband met overlast.
Handhaving |
||
Sancties |
Gepland |
Uitgevoerd |
Waarschuwing |
0 |
2 |
Voornemen last onder dwangsom |
0 |
26 |
Last onder dwangsom |
0 |
23 |
Voornemen last onder bestuursdwang |
0 |
0 |
Last onder bestuursdwang |
0 |
0 |
Bestuurlijke boete |
0 |
0 |
Intrekken vergunning |
0 |
0 |
Rechtsvertegenwoordiging |
||
Bezwaarzaken |
0 |
1 |
Beroepszaken |
0 |
0 |
Overtredingen |
Meest geconstateerde overtredingen |
Verankering van objecten |
Zichtbaarheid van de organisatie |
Valbeveiliging bij springkussens |
Afdekken van kabels |
3.2 Wat hebben wij actief opgepakt in 2023
Vergunningen |
||||
Onderwerp |
Wat |
Waarom |
Hoe |
Doelgroep |
Proces omtrent evenementen |
|
|
|
|
Conclusie: In 2023 is ruim 45% van de aanvragen op tijd ingediend. 2023 stond ook in het teken van registreren van alle aanvragen met de benodigde gegevens in een overzicht waardoor cijfers een compleet beeld geven. De focus voor het op tijd indienen van aanvragen lag voornamelijk op de evenementen, waarbij tentenkampen extra aandacht hebben ontvangen. De eerste stap naar het behalen van 75% op tijd ingediende aanvragen is hierin gezet. Deze doelstelling wordt in 2024 voortgezet. Bij de tentenkampen is door de inzet van de evenementen coördinator een stap gezet tot het aanbieden van kwalitatief betere situatietekeningen. Ook deze doelstelling wordt in 2024 voortgezet. |
||||
Standplaatsenbeleid |
Nieuw beleid voor standplaats- vergunningen |
Er is veel vraag naar standplaatsvergunningen, terwijl de gemeente Urk op basis van het huidige beleid weinig mogelijkheden tot vergunningverlening heeft. |
Er is in 2020 onderzoek gedaan naar de uitbreidingsmogelijkheden. Dit is voorgelegd aan de winkeliers, aangezien de standplaatsen ook bij winkelcentra komen. In 2023 zal dit beleid afgerond worden. |
Standplaats- houders en winkeliers |
Conclusie: Door het prioriteren van werkzaamheden is in 2023 het standplaatsenbeleid niet afgerond. Wel is de eerste opzet gemaakt en is de verwachting dat het beleid in 2024 wordt afgerond. |
Toezicht en Handhaving |
||||
Onderwerp |
Wat |
Waarom |
Hoe |
Doelgroep |
Evenementen |
Bevorderen van naleving van voorschriften van de volgende onderwerpen: verkeer, brandveiligheid, constructieve veiligheid |
Uit ervaring van de toezichthouder is gebleken dat deze onderwerpen meer controles vereisen om de veiligheid van evenementenbezoekers te waarborgen |
Door 75% van de totale jaarlijkse hoeveelheid evenementen hierop te controleren. |
Evenementenorganisatoren in brede zin. Organisatoren die in het verleden nalatigheid hebben getoond in het bijzonder. |
Conclusie: In 2023 zijn alle grote evenementen gecontroleerd. Evenement met een dynamisch karakter zijn niet gecontroleerd. |
||||
Blauwe zone oude dorp |
Inzetten op de naleving van de parkeerschijfzone (blauwe zone) in het oude dorp |
De blauwe zone in het oude dorp van Urk is in oktober 2017 ingevoerd. Het doel van de blauwe zone is de leefbaarheid en toegankelijkheid van het dorp te verbeteren en waarborgen. |
Dagelijkse controlerondes |
Overtreders van de blauwe zone |
Conclusie: Belangrijk voor een goed werkende blauwe zone is aanwezige toezicht en handhaving. Handhaven op de blauwe zone is in 2023 dan ook meegenomen in de dagelijkse controlerondes. De boa is in 2023 langere tijd afwezig geweest. Dit is het gevolg van een geweldsincident. Hieruit is naar voren gekomen dat het naleefgedrag afneemt als er geen structureel toezicht wordt gehouden. |
||||
Verkeer- en parkeerexces-sen |
Inzetten op de naleving van de Wegenverkeerswet 1994 en APV |
Het waarborgen van de veiligheid en de (vlotte) doorstroming van het verkeer en het voorkomen van schade en overlast door het verkeer aan anderen. Dit is ook als aandachtspunt uit de Veiligheidsmonitor naar voren gekomen. |
Dagelijkse controlerondes |
Overtreders van de Wegenverkeerswet 1994 en APV |
Conclusie: De boa van de gemeente Urk heeft in 2023 verkeer- en parkeerexcessen in zijn dagelijkse controlerondes meegenomen. In 2023 is er een toename van klachten over parkeren op een laadplaats voor elektrisch auto’s door niet elektrische auto’s. |
||||
Stranden en dijken |
Toezicht houden op de stranden en dijken van Urk. Dit toezicht wordt uitgevoerd door een ingehuurde partij. |
Toezicht en handhaving op naleving veiligheidsvoorschriften, geen commerciële bedrijfsvoering, geen gebruik en handel in drugs, etc.. |
Wekelijkse controlerondes, met name in de zomer |
Recreanten op de stranden |
Conclusie: Afgelopen zomer zijn op de warme dagen toezichthouders van LOUAY ingezet voor het toezicht op de stranden. |
||||
Ongewenst materiaal in de openbare ruimte |
Handhaven op bedrijven op particulieren die materiaal in de openbare ruimte (bijvoorbeeld de berm) plaatsen. |
Campers. caravans en aanhangwagens mogen niet langer dan drie dagen achter elkaar op gemeentegrond staan |
Wanneer een eigenaar van een camper, caravan of aanhangwagen deze regel overtreedt, dan wordt hij of zij hierop aangesproken door wijkbeheer of de boa’s. Het toezicht hierop is reactief. |
Bedrijven en particulieren |
Conclusie: Dit is meegenomen in de dagelijkse controlerondes van wijkbeheer, de toezichthouders en de boa van de gemeente Urk. Bij constatering van overtreding is eerst het gesprek aangegaan, daarna werd pas overgegaan op handhavend optreden in de vorm van beboeten of het opleggen van een last onder dwangsom. |
||||
Overlast op straat |
Het aanpakken van overlast (bijvoorbeeld kapot glaswerk, straatdealers) in de uitgaans- en winkelgebieden |
Vanuit de bevolking komen bijvoorbeeld veel klachten binnen over gebroken glas op straat. Dit probleem is ook door wijkbeheer geconstateerd; zij worden steeds vaker opgeroepen om in deze gebieden glas op te ruimen. |
In de periode dat de horeca en jeugdhonken open zijn wordt iedere maandag door wijkbeheer een rondje gemaakt om uitgaansgebieden schoon te maken. De boa’s pakken toezicht en handhaving hierop tijdens de dagelijkse controlerondes op. |
Jongeren die voor de overlast verantwoordelijk zijn. |
Conclusie: Er ligt nog wel glas op straat na het weekend. Dit is lang zoveel niet meer als het jaar ervoor. De klachten door omwonenden zijn afgenomen. Het valt op dat het glas voornamelijk bij één horecagelegenheid ligt. In 2023 is er een toename van overlast door jeugd bij het winkelcentrum Urkerhard. Tijdens de middagpauzes van het Pieterzand College gaan de jongeren naar het winkelcentrum. Het college heeft docenten ingezet om een rondje door het winkelcentrum te lopen en de boa neemt in zijn controlerondes op dat moment ook het winkelcentrum mee. |
||||
Overtredingen Opiumwet |
Het opsporen en aanhouden van personen die drugs (waaronder lachgas) verhandelen, vervaardigen of bezitten. Daarnaast ook het tegengaan van overlast door gebruik van verboden middelen. |
Het is voornamelijk een taak van de politie. Wanneer er een hennepkwekerij ontdekt wordt, dan is er mogelijk een rol weggelegd voor de gemeente. Het doel is niet het opleggen van een straf, maar het wegnemen van de illegale en ongewenste situatie en het voorkomen van herhaling |
Op grond van artikel 13b van de Opiumwet en het daarop gebaseerde Damoclesbeleid kan de burgemeester in geval van aanwezigheid van drugs of het telen of vervaardigen van drugs een lokaal, bedrijfspand of woning sluiten. De geraamde uren betreffen dus alleen de bestuurlijke afhandeling. Toezicht en handhaving hierop wordt meegenomen in controlerondes in openbare ruimtes en jeugdhonken |
Overtreders van de Opiumwet |
Conclusie: Er zijn in 2023 door de politie geen Opiumzaken aangedragen. |
||||
Heling |
Inzetten op de naleving van de registratieplicht (via het Digitaal Opkop-ers Register of papieren register) voor bedrijven die tweedehands goederen op- of verkopen. |
Bedrijven die handelen in tweedehands goederen zijn verplicht hun producten te registreren. Gezien de beperkte aanmeldingen van bedrijven voor het digitaal opkopersregister, is het vermoeden dat dit nog weinig gebeurt. Door op de naleving in te zetten, zal het gebruik en daarmee de voordelen van de registraties in het kader van helingbestrijding toenemen. |
In samenwerking met de politie controles uitoefenen op bedrijven die handelen in tweedehandsgoederen. |
De nadruk ligt op de bedrijven die goederenverkopen die veel gestolen worden (sieraden, fietsen en elektronica) |
Conclusie: De boa zou in samenwerking met de politie in 2023 controles hebben uitgevoerd. Omdat de politie niet beschikbaar was, is hier pas eind 2023 een start mee gemaakt. |
||||
Zwerfafval |
Het tegengaan van zwerfafval in de openbare ruimte |
Zwerfafval is veel mensen een doorn in het oog. Het is al het afval dat – bewust of onbewust- is achtergelaten of beland op plekken waar het niet hoort, bijvoorbeeld op straat of in de natuur. |
Veroorzakers van zwerfvuil worden aangesproken. Als dat niet helpt, dan wordt er handhavend opgetreden door een boete uit te delen. |
Bewoners en recreanten op Urk |
Conclusie: De personen die reclamefolders dumpen zijn aangesproken op hun gedrag. Dit zwerfafval ligt dan voornamelijk bij winkelcentrum het Urkerhard. Het oude dorp is netjes. De meldingen van zwerfafval komen voornamelijk van team Wijkbeheer. Dit doen zij voordat zij het opruimen. De boa heeft daarmee de mogelijkheid te onderzoeken wie de dumping gedaan heeft. |
||||
Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) |
Deze aanpak is er op gericht om fouten in de basis registratie Personen (BRP) te herkennen en te herstellen. |
Om de kwaliteit van de adresgegevens in het BRP te verhogen en te waarborgen. |
Zijn er signalen dat er iets in het BRP niet klopt, dan gaat de toezichthouder samen met iemand van BRP op controle. Handhaving of een verder vervolg ligt bij BRP. |
Inwoners |
Conclusie: Toezicht en handhaving heeft een aantal adressen voor burgerzaken onderzocht. De bevindingen zijn aan burgerzaken doorgegeven. |
||||
Aanpak van ondermijnende activiteiten |
Vanuit het plan van aanpak ondermijning (integrale) toezicht- en handhavingsactiviteiten uitvoeren om ondermijning tegen te gaan |
De aanpak van ondermijning is één van de prioriteiten zoals benoemd in het Integraal Veiligheidsbeleid Dronten, Noordoostpolder en Urk 2020- 2023. Dit komt voort uit de ondermijningsbeelden die eind 2018 zijn opgeleverd. |
Handhaving op illegale activiteiten en gedoogsituaties, o.a. op basis van de APV. Integrale toezicht- en handhavingsactiviteiten structureel organiseren, gericht op met name hennepkwekerijen, drugstransport, opslag vuurwerk, arbeidsuitbuiting en smokkel. Het opzetten en handhaven op het exploitatievergunning-stelsel. |
Verenigingen (met en zonder vergunning) en jeugdhonken. Bedrijventerreinen Horecabedrijven op Urk |
Conclusie: In 2023 zijn 2 integrale controles gehouden. Tijdens de controles zijn geen noemenswaardige overtredingen geconstateerd. Bij enkel panden ontbraken blusmiddelen of de blusmiddelen waren nog niet gekeurd. De eigenaar is hierop gevraagd dit aan te passen. Dit heeft niet tot handhavingszaken geleid. |
||||
Jeugdhonken |
Toezicht houden op de jeugdhonken op Urk. Naast het toezicht dat de ingehuurde partij uitvoert wordt er in 2023 ook toezicht gehouden door de toezichthouders van de gemeente Urk. |
Toezicht en handhaving op de naleving veiligheidsvoorschriften, besloten karakter, kleinschaligheid, geen commerciële bedrijfsvoering geen gebruik en handel in drugs, etc.. |
Wekelijkse controlerondes in het weekend |
Jeugdhonken op Urk |
Conclusie: Louay is door de gemeente Urk ingehuurd voor het toezicht op de jeugdhonken. Waar overtredingen zijn geconstateerd zijn de panden volgens de handhavingsmatrix in de werkafspraak afgehandeld. In 2023 zijn er 22 constateringen gedaan waarbij het jeugdhonk niet voldeed aan de voorwaarden van het beleid. Daarvoor zijn 13 waarschuwing uitgedeeld en 5 voornemens en 4 besluiten last onder dwangsom. |
3.3 APV en Veiligheid in Beeld: Opvallende onderwerpen van het afgelopen jaar
Geweld en agressie tegen de boa
In het afgelopen jaar is onze gemeente geconfronteerd met een zorgwekkende toename van geweld tegen de boa. Deze verontrustende trend heeft geleid tot een ernstig geweldsincident, waarbij onze boa langdurig niet inzetbaar was. Dit incident heeft niet alleen een aanslag gepleegd op de fysieke integriteit van onze medewerker, maar heeft ook diepgaande effecten gehad op zijn mentale welzijn.
Als reactie op deze alarmerende ontwikkeling heeft de gemeente besloten om proactief in te grijpen. Er is een extra boa aangenomen, waardoor we nu in staat zijn om boa's in koppels te laten opereren. Dit biedt niet alleen een gevoel van veiligheid en ondersteuning voor onze medewerkers, maar verhoogt ook de effectiviteit van ons handhavingsbeleid.
Daarnaast hebben we geïnvesteerd in moderne technologieën om de veiligheid van onze boa's te waarborgen. De boa's zijn nu uitgerust met bodycams, waardoor we in staat zijn om incidenten vast te leggen en eventuele daders verantwoordelijk te houden voor hun daden. We hopen hiermee niet alleen het geweld tegen boa's terug te dringen, maar ook een preventief effect te creëren door potentiële daders af te schrikken.
Ondanks de uitdagingen waarmee we werden geconfronteerd in het afgelopen jaar, zijn we vastbesloten om de veiligheid en het welzijn van onze boa's te blijven waarborgen. We blijven nauw samenwerken met relevante stakeholders en blijven ons inzetten voor een veilige en leefbare gemeente voor al onze inwoners en
Hinderlijke en gevaarlijke honden
Ondanks onze aanvankelijke terughoudendheid, zoals aangegeven in het handhavingsuitvoeringsprogramma 2023 (HUP 2023), hebbe wij in 2023 enkel bijtincidenten moeten afhandelen. Deze incidenten vereisten aandacht en actie, aangezien ze een directe impact hebben op de veiligheid van onze gemeenschap.
Het beleid dat in 2020 is vastgesteld is uitgegaan van de input van de politie als degene die de overtreding vaststelt. Echter is gebleken dat de boa van de gemeente Urk ook deze constateringen kan doen. Hij beschikt over de mogelijkheid een proces-verbaal op te maken, waarop de juridisch medewerkers van de gemeente Urk een kort aanlijn- en/of muilkorf gebod kunnen opleggen.
Wij verwachten dat in 2024 een nieuw handhavingsarrangement wordt vastgesteld waarbij onze boa’s de bevoegdheid krijgen om zelf te constateren en een proces-verbaal op te maken. Een inwoner kan dan zowel bij politie als bij de gemeente een melding doen.
We moeten erkennen dat in 2023 is gebleken dat de samenwerking met de politie niet optimaal is geweest. Dit heeft ons doen inzien dat het proces van informatie-uitwisseling en samenwerking nader moet worden bekeken en verbeterd. Samenwerking met de politie is cruciaal om bijtincidenten effectief te kunnen aanpakken. Het gebrek aan samenwerking heeft ons gehinderd in het nemen van doeltreffende maatregelen binnen een redelijke termijn na het incident. Het verbeteren van het samenwerkingsproces en de beleidsregel wordt een speerpunt voor 2024.
Strandtoezicht
Voor het toezicht op de beide stranden maakt de gemeente Urk gebruik van de diensten van het externe bedrijf Louay. De medewerkers daarvan zijn aangewezen als toezichthouder en/of Boa voor gemeente Urk. In 2023 hebben wij 308 uur ingezet voor het toezicht op het strand.
Er worden 2 toezichthouders ingezet als de temperaturen gelijk aan of boven de 22°, op dagen waarop overwegend zon wordt voorspeld, stijgen. Zij controleren wisselend op het grote strand en het kleine strand. Mocht het blijken dat dit te weinig is, in verband met drukte, dan zal er een extra toezichthouder worden ingezet. Als het toch, onverwacht, slechter weer wordt (niet warmer dan 22°of te zeer bewolkt) wordt de stranddienst afgeblazen en zullen de toezichthouders gepaste andere werkzaamheden krijgen en uitvoeren.
Tentenkampen
Tentenkampen op Urk zijn een jarenlange traditie, waarbij buurtverenigingen in de eerste of in de laatste week van de zomervakantie een grote tent plaatsen waar activiteiten in worden georganiseerd, een springkussen opzetten en vaak een barbecue houden met de gehele buurt. In 2023 hebben 59 buurtverenigingen weer een tentenkamp gehouden, verspreid over Urk.
Het bevorderen van op tijd ingediende vergunningaanvragen was het doel voor 2023. In de eerste week van april hebben alle buurtverenigingen een brief ontvangen met het verzoek de vergunningaanvraag in te gaan dienen. In deze brief werd nog toegelicht wat er belangrijk is bij het doen van een vergunningaanvraag en wat de kosten zijn. Als bijlage is er een beschrijving toegevoegd waarin stap voor stap het maken van een goede tekening is beschreven. Onder de 38 aanvragers die op tijd de vergunning hebben aangevraagd is een verloting geweest. Burgemeester Cees van den Bos heeft uit een ballenbak 3 winnende buurtverenigingen getrokken. Alle drie de buurtverenigingen hebben een slagersbon voor de barbecue ontvangen.
Tijdens de tentenkampweek is de burgemeester bij een aantal tentenkampen langs geweest waar hij de sfeer heeft geproefd. Hij mocht zelfs de bingo die op dat moment plaats vond even overnemen. Kortom voor Urk is de tentenkampweek een intensieve maar vooral gezellige en saamhorige tijd.
Hoofdstuk 4 Alcoholwet
4.1 Samenvatting
Verleende vergunningen Alcoholwet |
|
|
Alcoholwetvergunning |
2 |
1 |
Alcoholwet aanhangsel bij vergunning |
/ |
8 |
Ontheffing artikel 35 Alcoholwet |
10 |
8 |
Uitgevoerde werkzaamheden 2023 |
|||
|
|
Gepland |
Uitgevoerd |
Toezicht en handhavings- activiteiten |
Controle aanvraag Alcoholwetvergunning |
0 |
0 |
Controle verleende Alcoholwet vergunning |
0 |
1 |
|
Controle ontheffing artikel 35 Alcoholwet |
0 |
0 |
Overtredingen |
|
Soort overtreding |
Aantal constateringen in 2023 |
Niet aanwezig leidinggevende |
1 |
Ontbreken vergunning in de inrichting |
0 |
Geen leeftijdsaanduiding op de deur |
1 |
Handhaving |
||
Sancties |
Gepland |
Uitgevoerd |
Waarschuwing |
0 |
1 |
Voornemen last onder dwangsom |
0 |
0 |
Last onder dwangsom |
0 |
0 |
Voornemen last onder bestuursdwang |
0 |
0 |
Last onder bestuursdwang |
0 |
0 |
Bestuurlijke boete |
0 |
0 |
Intrekken vergunning |
0 |
0 |
Rechtsvertegenwoordiging |
||
Bezwaarzaken |
0 |
1 |
Beroepszaken |
0 |
0 |
4.2 Wat hebben wij actief opgepakt in 2023
Vergunningverlening |
||||
Onderwerp |
Wat |
Waarom |
Hoe |
Doelgroep |
Preventie- en Handhavingsplan |
Uitvoeren van het Preventie- en Handhavingsplan 2023-2026 |
Het Preventie – en Handhavingsplan is gericht op het voorkomen van problemen gerelateerd aan drank. |
Naast de preventieve maatregelen wordt er ingezet op toezicht en handhaving |
n.v.t. |
Conclusie: Tijdens de controlerondes in de weekenden voor de jeugdhonken is door LOUAY ook controle uitgevoerd bij de horeca in het oude dorp. Gelet op de beperkte bezetting van boa’s is in eerste instantie gelet op een ordelijk verloop en de leeftijden. Als de boa in dienst is worden de overige regels van de Alcoholwet ook meegenomen. Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld de aanwezigheid van de leidinggevende. |
Hoofdstuk 5 Brandveiligheid
5.1 Samenvatting
Toezicht en Handhaving |
|
Doelstellingen uit het HUP 2023 |
Conclusie ten aanzien van gestelde doelstellingen |
Vergroten van de veiligheid door bouwwerken te toetsen aan relevante wet- en regelgeving (Bouwbesluit etc.) en strijdig gebruik tegen te gaan.
|
Voor 2023 waren 44 controles gepland. De brandweer heeft 54 controles uitgevoerd. Voor nadere informatie over de geplande en uitgevoerde controles door de brandweer verwijzen wij naar het bijgevoegde jaarverslag 2023 van de brandweer. |
Evenementen controleren op naleving van gestelde voorschriften in de vergunning. |
69% van de evenementenvergunningen is door de toezichthouders gecontroleerd op de naleving van de gestelde voorschriften. De evenementen die geen controle hebben gehad, waren veelal dynamische evenementen, zoals een 12 dorpenloop of een fietsvierdaagse. |
Jaarlijkse controle met Kerst op brandgevaarlijke kerstversiering. |
Er is in 2023 geen controle geweest op brandgevaarlijke kerstversiering. De prioriteiten van de toezichthouders heeft in de decembermaand op andere taken met een hoog risico, zoals vuurwerk en overlast jongeren, gelegen. |
Uitgevoerde werkzaamheden 2023 |
|||
|
|
Gepland |
Uitgevoerd |
Toezicht en handhavings- activiteiten |
Controle omgevingsvergunning/melding (brandveilig gebruik) 1 |
Zie jaarverslag Brandweer |
|
Controle jeugdhonken op brandveiligheid2 |
0 |
0 |
|
Controle n.a.v. klachten/meldingen |
0 |
0 |
Handhaving |
||
Sancties |
Gepland |
uitgevoerd |
Waarschuwing |
0 |
1 |
Voornemen last onder dwangsom |
0 |
3 |
Last onder dwangsom |
0 |
1 |
Voornemen last onder bestuursdwang |
0 |
0 |
Last onder bestuursdwang |
0 |
0 |
Bestuurlijke boete |
0 |
0 |
Intrekken vergunning |
0 |
|
Rechtsvertegenwoordiging |
||
Bezwaarzaken |
0 |
0 |
Beroepszaken |
0 |
0 |
Hoofdstuk 6 Personele capaciteit en middelen
Om de VTH-taken uit het handhaving- en uitvoeringsprogramma uit te kunnen voeren, zijn personele capaciteit en financiële middelen noodzakelijk
6.1 Borging van middelen
Voor 2023 is nog een inschatting van de werkzaamheden gemaakt op basis van de oude risicoanalyse uit het meerjarenprogramma 2016 – 2023. Ook zijn daarbij de conclusies van het voorgaande jaar betrokken.
6.1.1 VTH-Beleid en de beleidsnota vergunningverlening
In 2023 is het nieuwe meerjarenprogramma vastgesteld voor 2024. In dit meerjarenprogramma is rekening gehouden met de veranderingen door de Omgevingswet. Voor het meerjarenprogramma is een nieuwe risicoanalyse gemaakt. Voor het HUP 2024 zal een inschatting van de werkzaamheden op deze nieuwe risicoanalyse worden gemaakt.
6.1.2 Financieel overzicht 2023
Vergunningverlening en Toezicht |
|
Begroting Actueel 2023 |
Lasten |
Baten |
||
Bouw & wonen, incl. WABO 2) |
|
|
|
1.113.984 |
469.895 |
|
Personele inzet |
|
|
1.052.312 |
|
|
|
Afdeling SD: Team Inwoners |
411000 |
601.578 |
|
|
|
|
Overhead 1) |
73,3% |
440.957 |
|
|
|
|
Inhuur |
|
9.777 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Diensten en leveringen derden |
|
|
31.900 |
|
|
|
Advieskosten extern |
|
31.900 |
|
|
|
|
Uitbestede werkzaamheden |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Apparatuur en instrumenten |
|
|
29.772 |
|
|
|
Roxit SquitXO en Kubus Stabu 4 |
|
29.772 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Legesopbrengst |
|
|
|
|
469.895 |
|
|
|
|
|
|
||
Welstand |
|
|
|
12.174 |
0 |
|
Personele inzet |
|
|
12.174 |
|
|
|
Afdeling SD: Team Inwoners |
411000 |
7.025 |
|
|
|
|
Overhead 1) |
73,3% |
5.149 |
|
|
|
APV en Alcoholwet |
|
|
|
1.313.698 |
0 |
Personele inzet |
|
|
1.248.413 |
|
|
Afdeling SD: Team Inwoners |
411000 |
720.377 |
|
|
|
Overhead 1) |
73,3% |
528.036 |
|
|
|
Inhuur |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diensten en leveringen derden |
|
|
65.285 |
|
|
Bijdragen Veiligheidsnet Flevoland, St Veiligheidszorg |
|
21.000 |
|
|
|
Toezicht strand |
|
13.793 |
|
|
|
Toezicht Horeca en jeugdhonken |
|
30.492 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Legesopbrengst |
|
|
|
|
0 |
|
|
|
|
|
|
Milieu |
|
|
|
583.439 |
0 |
Personele inzet |
|
|
195.280 |
|
|
Afdeling R&B: Team Ruimte |
411000 |
79.498 |
|
|
|
Afdeling SD: Team Inwoners |
411000 |
32.866 |
|
|
|
Afdeling R&B: Team Beheer/Wijkbeheer |
411000 |
0 |
|
|
|
Overhead 1) |
73,3% |
82.363 |
|
|
|
Inhuur |
|
553 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Materiele inzet |
|
|
0 |
|
|
Tractie handhaving |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diensten en leveringen derden |
|
|
388.159 |
|
|
Bodemkwaliteitskaart, Servicepunt Gem Lelystad, diverse D&L |
|
5.493 |
|
|
|
Omgevingsdienst OFGV |
|
382.666 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kinderopvang |
|
|
|
42.476 |
2.153 |
Personele inzet |
|
|
0 |
|
|
Afdeling SD: Kracht: MBO |
411000 |
0 |
|
|
|
Overhead 1) |
73,3% |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diensten en leveringen derden |
|
|
42.476 |
|
|
GGD inspectie |
|
42.476 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Legesopbrengst |
|
|
|
|
2.153 |
Ouderbijdrage |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brandveiligheid |
|
|
1.014.000 |
0 |
Diensten en leveringen derden |
|
1.014.000 |
|
|
Veiligheidsregio |
1.014.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal VTH-taken |
|
|
4.079.771 |
472.048 |
Specificatie op kostensoort |
|
|
|
|
Personele inzet |
|
|
2.508.179 |
|
Materiele inzet |
|
|
0 |
|
Diensten en leveringen derden |
|
|
1.541.820 |
|
Apparatuur en instrumenten |
|
|
29.772 |
|
Legesopbrengst |
|
|
|
472.048 |
Totaal aan lasten en baten |
|
|
4.079.771 |
472.048 |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl