Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736133
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736133/1
Subsidieregeling Stimuleringssubsidie Wormerland 2025
Geldend van 01-03-2025 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling Stimuleringssubsidie Wormerland 2025Het college van burgemeester en wethouders van Wormerland;
gelet op artikel 15 van de Re-integratieverordening Participatiewet Wormerland 2025 en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht,
besluit vast te stellen de volgende nadere regels:
Subsidieregeling Stimuleringssubsidie Wormerland 2025.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Social return on investment: een principe dat de gemeente hanteert bij de inkoop van producten en diensten. Dit houdt in dat opdrachtnemers voor een percentage van de omvang van de opdracht, werkloze werkzoekenden, mensen met een SW-indicatie, en leerlingen aan een (leer)werkplek helpen.
Artikel 2 Doel van de regeling
-
1. Het doel van de stimuleringssubsidie is om werkgevers te stimuleren vacatures beschikbaar te stellen om de doelgroep een kans te geven in hun bedrijf.
-
2. De stimuleringssubsidie wordt verstrekt ter compensatie van lagere arbeidsproductiviteit en/of benodigde begeleiding. Eventuele (bij)scholing wordt door de werkgever verzorgd.
-
3. Door het verrichten van werkzaamheden in loondienst, doet de doelgroep als bedoeld in artikel 5 van deze regeling werkervaring op. Deze werkervaring draagt bij aan de kansen van de doelgroep om uitkeringsonafhankelijk te worden. Het doel is dat de werknemer zoveel mogelijk werkervaring opdoet om zijn kansen op regulier werk te vergroten.
-
4. De arbeidsmarktregio Zaanstreek-Waterland wenst een zo groot mogelijke diversiteit aan branches en functies hiervoor te bereiken en tijdelijk werk hierbij te betrekken.
Artikel 3 Toepassingsbereik
De stimuleringssubsidie wordt generiek toegepast. Het kan alle werkgevers, waaronder uitzendbureaus, in alle sectoren van de economie betreffen. Uitzendbureaus bieden door hun rol op de arbeidsmarkt voor werkzoekenden in toenemende mate een toegang tot werk.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Een werkgever komt in aanmerking voor de tijdelijke stimuleringssubsidie indien hij iemand in dienst neemt uit de doelgroep of iemand een uitzendovereenkomst aanbiedt, én aan de subsidieregels voldoet.
Artikel 5 Doelgroep
-
1. Subsidie wordt verstrekt voor de werkzoekende die inwoner is van de gemeente Wormerland en:
- a.
die van de gemeente Wormerland tot de ingangsdatum arbeidsovereenkomst, een Participatiewet, IOAW of IOAZ uitkering ontvangt óf;
- b.
is tot de ingangsdatum arbeidsovereenkomst verloond volgens de Participatiewet, IOAW en IOAZ; en
- c.
waarvoor het college het aanbieden van deze voorziening gericht op arbeidsinschakeling noodzakelijk acht; en
- d.
die een afstand heeft tot de arbeidsmarkt, die zonder deze voorziening niet of moeilijk aan het werk komen of geen werkervaringsplaats kunnen vinden.
- a.
Artikel 6 Hoogte en duur van de subsidie
-
1. De stimuleringssubsidie wordt maximaal 12 maanden verstrekt.
-
2. De hoogte van de stimuleringssubsidie bedraagt maximaal € 5.000,- bij een voltijdsdienstverband van een jaar. De maximale subsidie is gebaseerd op 36 uur per week.
-
3. De stimuleringssubsidie is in beginsel niet hoger dan de hoogte van de uitkering van de werkzoekende.
-
4. Als de werknemer parttime werkt, wordt de subsidie naar verhouding verlaagd en gebaseerd op het aantal gewerkte uren.
-
5. Voor uitzendbureaus geldt er geen minimum aantal uren per week. De hoogte wordt achteraf vastgesteld op basis van het aantal gewerkte uren.
-
6. De hoogte van de stimuleringssubsidie is afhankelijk van de leeftijd van de in dienst genomen belanghebbende en bedraagt bij een fulltime dienstverband bij een leeftijd van:
- a.
18 jaar maximaal € 2.500,-
- b.
19 jaar maximaal € 3.000,-
- c.
20 jaar maximaal € 4.000,-
- d.
21 jaar maximaal € 5.000,-
- e.
22 jaar maximaal € 5.000,-
- f.
23 jaar en ouder maximaal € 5.000,-
- a.
Artikel 7 Subsidieplafond en wijze van verdeling
Indien het college een subsidieplafond heeft vastgesteld voor deze regeling, worden subsidieaanvragen afgehandeld in volgorde van ontvangst. Als tijdstip van ontvangst geldt het tijdstip waarop de aanvraag compleet is.
Artikel 8 Aanvraag
-
1. De subsidieaanvraag wordt door de werkgever met een aanvraagformulier ingediend.
-
2. De aanvraag bevat in ieder geval de via het aanvraagformulier voorgeschreven gegevens, waaronder:
- a.
naam en adresgegevens van de aanvrager;
- b.
kopie van de arbeidsovereenkomst;
- c.
datum;
- d.
ondertekening.
- a.
-
3. Het college kan aanvullend op de aanvraag om extra inlichtingen vragen.
Artikel 9 Aanvraagtermijn
Een aanvraag voor een stimuleringssubsidie wordt ingediend binnen 1 maand na het ingaan van de arbeidsovereenkomst of uitzendovereenkomst.
Artikel 10 Subsidiecriteria
-
1. De stimuleringssubsidie wordt slechts verleend indien wordt voldaan aan de volgende criteria:
- a.
een arbeidsovereenkomst van een aaneengesloten periode van minimaal 6 maanden en minimaal 16 uur per week wordt aangegaan;
- b.
voor uitzendbureaus geldt dat uitzendcontracten hiervoor ook in aanmerking komen. Het gaat om de feitelijk gerealiseerde uren. Zij sluiten een arbeidsovereenkomst (contract, detacherings-uitzendovereenkomst);
- c.
de werkgever betaalt het rechtens geldende loon inclusief de daaruit voortvloeiende afdrachten;
- d.
vanuit goed werkgeverschap verklaart de werkgever begeleiding te bieden;
- e.
de vacature is niet ontstaan door reorganisatie of afvloeiing, tot een half jaar voorafgaand aan het verzoek tot de subsidie. Er mag geen sprake zijn van verdringing op de arbeidsmarkt. Dit geldt ook voor de opdrachtgever van het uitzendbureau;
- f.
er is geen uitstel (surseance) van betaling of faillissement voor het bedrijf aangevraagd;
- g.
de werkgever staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel;
- h.
indien het een uitzendbureau betreft:
- I.
staat deze ingeschreven bij de kamer van Koophandel;
- II.
is deze aangesloten bij een branchevereniging;
- III.
is deze gecertificeerd door de Stichting Normering Arbeid.
- I.
- i.
de werkgever verklaart geen andere subsidie(s) te (hebben) ontvangen voor dezelfde kosten;
- j.
indien voor een werknemer gebruik wordt gemaakt van de jongerenvoucher, is gebruik van de stimuleringssubsidie uitgesloten.
- a.
-
2. De nieuwe werknemer behoort tot de doelgroep waarbij het college de inzet van de stimuleringssubsidie als een noodzakelijke voorziening beoordeelt om de uitkeringsgerechtigde een arbeidsovereenkomst aan te laten gaan. Het college wijst de aanvraag af indien het college oordeelt dat een andere dan wel goedkopere voorziening de kortste weg naar arbeidsinschakeling is.
-
3. Bij ontslag in de proeftijd is er geen aanspraak op subsidie.
-
4. Indien een tussentijdse beëindiging van de arbeidsovereenkomst aan de werkgever te wijten is, kan de subsidie worden teruggevorderd.
-
5. Subsidies of voorschotten waarop de werkgever ten tijde van de verlening of naderhand geen recht had, kan het college terugvorderen, dan wel verrekenen met nog te betalen subsidies.
-
6. Bedrijven die op basis van ”Social return on investment” een percentage van de loon/aanneemsom in moeten zetten voor het in dienst nemen van mensen uit de doelgroep, worden uitgesloten van de stimuleringssubsidie. Indien aan de SROI verplichting is voldaan komt de werkgever weer in aanmerking voor de stimuleringssubsidie.
-
7. Bij de verlening van de subsidie kan het college aanvullende voorwaarden opleggen.
Artikel 11 Beslistermijn
-
1. Het college beslist binnen negen weken na ontvangst op de volledige subsidieaanvraag.
-
2. De in het eerste lid gestelde termijn kan, met redenen omkleed, met ten hoogste negen weken verdaagd worden.
Artikel 12 Weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht kan het college een aanvraag weigeren indien:
- a.
niet is voldaan aan de eisen en criteria in deze regeling;
- b.
de subsidieaanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten ontplooit die in strijd zijn met de wet of het algemeen belang;
- c.
subsidie wordt aangevraagd door een aanvrager waarvan is aangetoond dat die oneigenlijk gebruik maakt en die voor de duur van 3 jaar is uitgesloten van subsidies.
Artikel 13 Verplichtingen
De werkgever is verplicht per ommegaande wijzigingen door te geven aan de gemeente, die gevolgen hebben voor de aanvang, duur en hoogte van de subsidieverlening.
Artikel 14 Vaststelling
-
1. De werkgever verstrekt ten behoeve van de vaststelling, binnen twee maanden na afloop van de arbeidsovereenkomst, het vaststellingsformulier en de daarin gevraagde stukken waaronder een kopie van alle salarisspecificaties c.q. loonstroken, urenstaten.
-
2. Bij tussentijds vertrek van de werknemer wordt de werkgever naar rato van het aantal maanden dat het dienstverband heeft geduurd, uitbetaald.
-
3. De subsidie wordt achteraf, na 6 maanden en na einde dienstverband uitbetaald.
-
4. Indien de werkgever inkomsten voor een kandidaat vanuit een voorliggende voorziening (Ziektewet, WIA enz.) ontvangt, vervalt het recht op subsidie.
Artikel 15 Hardheidsclausule
Het college kan, in bijzondere gevallen, afwijken van het bepaalde in deze regeling, indien een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de aanvrager of subsidieontvanger.
Artikel 16 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college.
Artikel 17 Slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.
-
2. Deze nader regels worden aangehaald als: Subsidieregeling Stimuleringssubsidie Wormerland 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Wormerland,
Burgemeester
Judith Michel-de Jong
Gemeentesecretaris
Elsa van der Linden
Toelichting
Algemeen
Een stimuleringssubsidie Zaanstreek-Waterland is één van de instrumenten in de werkgeversdienstverlening. Deze regeling maakt onderdeel uit van een totaalpakket aan regionale werkgeversinstrumenten. De arbeidsmarktregio Zaanstreek-Waterland zet deze in met als doel het terugdringen van mensen die aan de kant staan. Werkgevers nemen een centrale positie in, de dienstverlening moet aansluiten bij wensen en behoeften van werkgevers.
Het uitgangspunt bij werkgeverdienstverlening is maatwerk. Maatwerk om belemmeringen bij werkgevers weg te nemen en te stimuleren dat ze kandidaten uit de doelgroep aannemen.
Een werkgever komt in aanmerking voor een stimuleringssubsidie als hij een kandidaat in dienst neemt. De stimuleringssubsidie is een investering in de toekomst zodat een nieuwe werknemer werkervaring opdoet en zijn kansen op de arbeidsmarkt vergroot.
Deze regeling beschrijft de subsidieregels voor deze stimuleringssubsidie .
Artikelsgewijs
Niet genoemde artikelen behoeven geen toelichting.
Artikel 5 Doelgroep
Het college levert maatwerk bij het bepalen welke re-integratie voorziening voor een kandidaat nodig is. De voorziening is het resultaat van een zorgvuldige, op de persoon toegesneden, afweging. In het kader van deze regeling is het resultaat van de afweging of de stimuleringssubsidie een noodzakelijke voorziening is i.v.m. de kansen op de arbeidsmarkt. Van belang is de koppeling met de bevordering van de arbeidsmarktpositie van de kandidaat.
Bij deze afweging zijn de volgende aspecten van belang: de mogelijkheden, werkervaring (in kansrijke sectoren), opleiding (gericht op kansrijke sectoren), gezinssituatie, werkloosheidsduur. Deze opsomming is niet limitatief. De aspecten leiden in onderling verband tot een oordeel over de voorziening c.q. het traject voor de kandidaat.
Een voorbeeld: Een werkgever wil voor een net afgestudeerde HBO-er, in een opleiding gericht op een kansrijke sector, voor een kandidaat zonder verdere belemmeringen, gebruik maken van de stimuleringssubsidie. Hier ontbreekt de koppeling met de bevordering van de arbeidsmarktpositie van de kandidaat en daarmee ontbreekt de noodzakelijkheid van de voorziening. In een dergelijk geval is het niet noodzakelijk/doelmatig om meteen een re-integratie instrument in te zetten.
Artikel 10 Subsidiecriteria
Er mag geen sprake zijn van verdringing op de arbeidsmarkt. De werkgever verklaart, dat in de periode tot een half jaar voorafgaand aan het verzoek tot de subsidie, niet een of meer overeenkomsten of aanstellingen tot het verrichten van vergelijkbare arbeid beëindigd zijn op bedrijfseconomische gronden, dan wel er is geen ontslagprocedure om bedrijfseconomische redenen in behandeling.
Een subsidieverzoek van de werkgever wordt niet gehonoreerd indien de werkgever korter dan 6 maanden voorafgaand aan de aanvraag, een andere medewerker die met een tijdelijke loonkostensubsidie bij hem in dienst was en naar behoren functioneerde, geen contractverlenging heeft aangeboden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl