Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736130
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736130/1
Nadere regels vergunningsvrije kleine evenementen gemeente Berg en Dal
Geldend van 01-03-2025 t/m heden
Intitulé
Nadere regels vergunningsvrije kleine evenementen gemeente Berg en DalDe burgemeester van de gemeente Berg en Dal,
gelet op artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Berg en Dal
overwegende dat ter vermindering van administratieve lasten voor aanvragers volstaan kan worden met algemene regels voor kleine evenementen
overwegende dat het wenselijk is voorwaarden te verbinden aan het organiseren van een kleine evenementen in het belang van de openbare orde, openbare veiligheid, de volksgezondheid en bescherming van het milieu
B E S L U I T:
Vast te stellen de Nadere regels vergunningsvrije kleine evenementen gemeente Berg en Dal
Artikel 1 Definities
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
- 1.
APV: Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Berg en Dal;
- 2.
evenement: evenement als bedoeld in artikel 2:24 van de APV;
- 3.
feestdag: een nationale feestdag, carnaval en kermis;
- 4.
nadere regels: nadere regels vergunningsvrije kleine evenementen gemeente Berg en Dal;
- 5.
organisator: degene die het evenement organiseert of laat organiseren.
Artikel 2 Algemene voorschriften
-
1. Het verbod zoals bedoeld in artikel 2:25 lid 1 APV geldt niet voor kleine evenementen die voldoen aan de volgende voorschriften:
- a.
Er is een melding ingediend zoals genoemd in artikel 4 van deze nadere regels;
- b.
Er zijn totaal maximaal 250 personen per dag tegelijkertijd aanwezig bij het evenement.
- c.
Er is een organisator die verantwoordelijk is voor het naleven van deze nadere regels.
- d.
Het evenement duurt maximaal 2 aaneengesloten dagen.
- e.
Het evenement, inclusief het ten gehore brengen van geluid begint niet eerder dan 09.00 uur en eindigt uiterlijk om 00.00 uur. Op vrijdag en zaterdag eindigt het evenement uiterlijk om 01:00 uur.
- f.
Tussen 24.00 uur en 07.00 uur vinden geen op- en afbouwwerkzaamheden plaats.
- g.
Het evenement vindt niet plaats op een locatie in de gemeente, gelegen aan de Vierdaagseroute op de donderdag van de Nijmeegse Vierdaagse.
- h.
Parkeren van voertuigen geschiedt alleen op de daarvoor bestemde parkeerplaatsen of op eigen grond.
- i.
Het evenement veroorzaakt geen geluidhinder tenzij:
- 1.
er buiten alleen gebruik gemaakt van achtergrondmuziek. Een omroepinstallatie is niet toegestaan;
- 2.
ontheffing voor geluid is verleend op basis van artikel 4:6 Apv.
- 1.
- j.
De objecten die ten behoeve van het evenement geplaatst worden;
- 1.
zijn geen podia of tribunes of een tent geschikt voor meer dan 150 personen;
- 2.
hebben maximaal een oppervlakte van 25 m2;
- 3.
moeten goed verankerd zijn, zodat ze in alle weeromstandigheden blijven staan
- 1.
- k.
Er wordt geen sterk alcoholhoudende drank geschonken.
- l.
Er wordt geen zwak alcoholhoudende drank geschonken, tenzij:
- 1.
het een besloten feest betreft of;
- 2.
ontheffing wordt verleend op basis van artikel 35 van de Alcoholwet.
- 1.
- a.
-
2. In afwijking van het eerste lid sub b is voor de volgende evenementen, mits deze ook voldoen aan de overige bepalingen van deze nadere regels, geen vergunning vereist:
- a.
Optochten van basisscholen, zoals bijvoorbeeld een lampionnenoptocht of carnavalsoptocht. Indien de optocht plaatsvindt op de weg is daarbij begeleiding door verkeersregelaars een vereiste. Dit artikel is niet van toepassing op andere projecten van scholen, daarvoor moet wel een vergunning aangevraagd worden;
- b.
Wandelevenementen en fietsevenementen waarbij er maximaal 500 personen deelnemen en deze route niet in één grote aaneengesloten groep, van maximaal 50 personen, volgen.
- a.
Artikel 3 Veiligheidsvoorschriften
Voor kleine evenementen gelden tijdens het evenement de volgende voorschriften:
Algemeen
- 1.
De organisator treft alle maatregelen die in het belang van de veiligheid van aanwezigen noodzakelijk zijn. De gemeente aanvaardt hiervoor geen aansprakelijkheid;
- 2.
Als ambtenaren van de gemeente, brandweer en/of politie aanwijzingen geven in het belang van de openbare orde en/of veiligheid moeten deze onmiddellijk worden opgevolgd;
- 3.
U draagt er zorg voor dat geen schade kan ontstaan aan gemeente-eigendommen. Eventuele schade zal op u worden verhaald.
- 4.
Tijdens en na afloop van het evenement voorkomt de organisator overlast en houdt toezicht op het ordelijk verloop bij aankomst en vertrek van deelnemers en/of bezoekers;
- 5.
Bedrijven en omwonenden worden door de organisator minimaal één week voor het evenement in kennis gesteld van het evenement en de maatregelen die worden getroffen om overlast te voorkomen. Tegelijk stuurt u een afschrift van deze brief naar vergunningen@bergendal.nl;
- 6.
De organisator laat het terrein en de omgeving daarvan schoon achter. Dit betekent dat binnen één dag na het gebruik van het terrein al het afval verwijderd moet zijn. Eventuele kosten die door ons gemaakt worden voor opruimwerkzaamheden verhalen wij op de organisator;
- 7.
Indien er markeringen aangebracht gaan worden op het straatwerk dient dit gedaan te worden met verwijderbare/afwasbare materialen (bijvoorbeeld veegvast of tape);
- 8.
In het wegdek of trottoir mogen geen pennen en of andere zaken worden geslagen of aangebracht;
- 9.
Het is niet toegestaan om in aanwezige bomen te spijkeren, nieten en dergelijke;
- 10.
Kabels, leidingen en koppelingen zijn zorgvuldig bevestigd dan wel afgedekt met rubberen matten of gelijkwaardige alternatieven;
- 11.
Tijdens het evenement is de organisator bereikbaar op het door hem/haar opgegeven telefoonnummer;
- 12.
Toegangen tot gebouwen en terreinen mogen niet geblokkeerd worden.
- 13.
Voor een evenement in een gebouw geldt dat alle voorschriften van de omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik van het gebouw onverminderd van toepassing blijven.
Verkeer
- 1.
De openbare weg blijft toegankelijk voor al het verkeer. Het evenement vindt niet plaats op de rijbaan of veroorzaakt anderszins geen belemmering voor het verkeer, inclusief voetgangers. Alleen bij straat- en buurtfeesten en schoolactiviteiten mag het gebruik van de weg worden beperkt en de straat worden afgesloten mits het een 30 km-weg betreft (geen busroute) en de straat voor hulpdiensten bereikbaar blijft.
- 2.
Bij afzetting van een 30km weg worden afzethekken gebruikt. Deze hekken moeten gelijktijdig met de melding worden aangevraagd via het ‘uitleenformulier lenen materiaal’ op de website.
- 3.
Bij een wegafzetting zorgt de organisator ervoor dat de afzethekken niet verplaatst kunnen worden in verband met de veiligheid.
- 4.
Voor hulpverlenende diensten (brandweer, politie, ambulance) moet een doorgaande route beschikbaar zijn met een breedte van ten minste 4,50 meter (waarvan 3,25 meter verhard) en een doorgangshoogte van ten minste van 4,2 meter.
Artikel 4 Melding
-
1. De organisator dient minimaal 4 weken voor het evenement een schriftelijke melding in bij de burgemeester via het daarvoor bestemde volledig ingevulde formulier;
-
2. Bij de melding wordt een plattegrond van het evenement inclusief te plaatsen objecten ingediend;
-
3. In het geval van een tocht of slipjacht wordt er daarnaast een plattegrond ingediend die gemaakt is via een door de gemeente aan te wijzen programma. Daarop wordt naast de route en/of afsluiting ook de locatie van mogelijk in te zetten verkeersregelaars ingetekend;
-
4. De organisator krijgt een ontvangstbevestiging van de melding. Voldoet de melding niet aan de vereisten, dan krijgt de organisator bericht dat de melding niet akkoord is. Daarna kan eventueel een evenementenvergunning worden aangevraagd voor het evenement op een latere datum.
Artikel 5 Inwerkingtreding
Deze nadere regels treden in werking de dag na de bekendmaking.
Artikel 6 Citeertitel
Deze nadere regels worden aangehaald als: ‘Nadere regels vergunningsvrije kleine evenementen gemeente Berg en Dal’.
Ondertekening
Vastgesteld door burgemeester van de gemeente Berg Dal, op 20 februari 2025
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl