Regeling vervalt per 01-01-2027

Nadere regels subsidie innovatie Ontwikkelkansen Helmond 2025 – 2026

Geldend van 28-02-2025 t/m 31-12-2026

Intitulé

Nadere regels subsidie innovatie Ontwikkelkansen Helmond 2025 – 2026

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond,

gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.4, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Helmond 2020;

B E S L U I T:

  • I.

    vast te stellen de Nadere regels subsidie innovatie Ontwikkelkansen Helmond 2025 – 2026

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    ASV: Algemene subsidieverordening Helmond 2020;

  • b)

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • c)

    college: het college van burgemeester en wethouders van Helmond;

  • d)

    doelgroep: Kinderen in de leeftijd 0 – 8 jaar die wonen ofwel naar de kinderopvang/naar school gaan binnen de gemeente Helmond met een (risico op) ontwikkelachterstand.

  • e)

    innovatieve activiteit: Een nieuwe activiteit die bijdraagt aan de doelen van het Ontwikkelkansenbeleid en van toegevoegde waarde is op bestaande activiteiten. Het gaat om het ontwikkelen van een geheel nieuwe activiteit, het doorontwikkelen van een bestaande activiteit zodat deze geschikt is voor een nieuwe doelgroep of leefwereld, het geschikt maken van een buitenlandse activiteit voor gebruik in de Nederlandse en in het bijzonder de Helmondse context of het geschikt maken van een Nederlandse activiteit voor gebruik in de Helmondse context die hier nog niet wordt toegepast;

  • f)

    leefwereld: De omgevingen waarin een jong kind zich begeeft en waarin de activiteit uitgevoerd kan worden.

  • g)

    OKB-VVE: De Helmondse benaming voor Onderwijsachterstanden (OAB) en Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE).

  • h)

    voorschool: aanbod van voorschoolse educatie - op een VVE-geregistreerd kindercentrum dat is gevestigd in Helmond - voor kinderen vanaf 2,5 jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, waarin aan de hand van een VVE-programma op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling;

  • i)

    vroegschool: groep 1 en 2 op de basisschool, waarin leerkrachten met een VVE-programma werken;

  • j)

    VVE: Voor- en Vroegschoolse Educatie.

Artikel 2 Wat willen we bereiken met de subsidieregeling?

Het doel van deze subsidieregeling is het stimuleren van innovatieve activiteiten die specifiek gericht zijn op het verminderen van ontwikkelachterstanden bij jonge kinderen in Helmond, met als uiteindelijke doel hen in staat te stellen zich optimaal te ontwikkelen en hun kansen op een succesvolle toekomst te vergroten. Deze regeling richt zich uitsluitend op kinderen met een (risico op) ontwikkelachterstand, waarbij activiteiten moeten bijdragen aan het verbeteren van hun kansen in de samenleving.

De subsidieregeling is bedoeld voor maatschappelijke organisaties, kinderopvangorganisaties en scholen voor primair onderwijs die nieuwe, innovatieve projecten willen testen en implementeren die bijdragen aan het verkleinen van deze achterstanden. Dit kan door bijvoorbeeld interventies aan te bieden die extra ondersteuning bieden op het gebied van taal, sociaal-emotionele ontwikkeling of andere relevante ontwikkelingsgebieden.

Artikel 3 Aan welke doelen moet de activiteit bijdragen?

  • 1. Deze subsidieregeling is onderdeel van het Helmondse OKB-VVE (Ontwikkelkansen en Voor en Vroegschoolse Educatie) beleid. De activiteit moet bijdragen aan minimaal één van de ontwikkelopdrachten uit de Ontwikkelkansennota (OKB-VVE) 2024 – 2027:

    • a.

      Een passende en hoogwaardige plek voor ieder kind;

    • b.

      Het vergroten van het bereik van VVE;

    • c.

      Versterking taalaanbod en –expertise in de voorschool en basisschool;

    • d.

      Een dekkend aanbod voor nieuwkomersonderwijs en NT2-ondersteuning;

Artikel 4 Welke activiteiten komen in aanmerking voor subsidie?

  • 1. Er kan alleen subsidie worden verstrekt voor een innovatieve activiteit.

  • 2. De activiteit moet gericht zijn op:

    • a.

      het verminderen of wegnemen van ontwikkelachterstanden bij kinderen wonende in de gemeente Helmond. De gesubsidieerde activiteiten moeten een aantoonbaar effect hebben op de ontwikkeling van de doelgroep en een vernieuwend karakter hebben ten opzichte van bestaande aanpakken binnen het primair onderwijs en/of de voor- en vroegschoolse educatie

    • b.

      het verminderen of wegnemen van ontwikkelachterstanden bij kinderen niet wonende binnen de gemeente Helmond, maar die staan ingeschreven op een voor- of vroegschool of school voor primair onderwijs binnen de gemeente Helmond. De gesubsidieerde activiteiten moeten een aantoonbaar effect hebben op de ontwikkeling van de doelgroep en een vernieuwend karakter hebben ten opzichte van bestaande aanpakken binnen het primair onderwijs en/of de voor- en vroegschoolse educatie

  • 3. Deze subsidieregeling is uitgesloten voor activiteiten die ook onder de regeling "Versterken Sociale Basis voor Professionele Organisaties" vallen. Initiatieven die gericht zijn op het versterken van de sociale basis of die preventieve maatregelen nemen in buurten of wijken, zoals omschreven in de Nadere regels van de "Versterken Sociale Basis"-regeling, komen niet in aanmerking voor subsidie binnen deze regeling.

  • 4. De subsidie betreft een aanjaagsubsidie en kan eenmalig voor een project worden verleend.

  • 5. De volgende kosten komen niet in aanmerking voor subsidie op grond van deze regeling:

    • a.

      algemene overheadkosten waaronder administratiekosten;

    • b.

      niet-project specifieke kosten die niet direct bijdragen aan de in artikel 4 genoemde activiteiten;

    • c.

      algemene kosten die verband houden met activiteiten die buiten de scope van de regeling vallen;

    • d.

      financiële verplichtingen buiten de subsidieperiode;

    • e.

      onvoorziene of niet-onderbouwde kosten;

    • f.

      uitgaven waarvoor geen specificatie of begroting is ingediend bij de subsidieaanvraag.

Artikel 5 Wie kan de subsidie ontvangen?

  • 1. We verstrekken uitsluitend subsidie aan:

    • a.

      professionele organisaties met een rechtsvorm zonder winstoogmerk die activiteiten uitvoeren in de gemeente Helmond die goed geworteld zijn binnen de Helmondse samenleving. Zij kent de sociale basisinfrastructuur en heeft contacten met een deel van het onderwijs, kinderopvang, verenigingen, de eerste en tweede lijn gezondheidszorg, vrijwilligersorganisaties, ervaringsdeskundigen, GGZ of andere partijen waar onze inwoners komen en mee te maken hebben;

    • b.

      Kinderopvangorganisaties die in het LRK staan opgenomen als gecertificeerde VE organisatie met locaties gevestigd in de gemeente Helmond;

    • c.

      Scholen voor primair onderwijs gevestigd in de gemeente Helmond.

Hoofdstuk 2 Subsidieverlening

Artikel 6 Aan welke vereisten moet de subsidieaanvraag voldoen?

  • 1. De aanvraag moet worden ingediend via het daarvoor beschikbaar gestelde online aanvraagformulier.

  • 2. Bij de aanvraag dient een werkplan meegestuurd te worden als bijlage, waarin de volgende onderdelen beschreven staan:

    • a.

      naam innovatieve activiteit;

    • b.

      beschrijving innovatieve activiteit;

    • c.

      argumentatie waarom activiteit innoverend is binnen de gemeente Helmond;

    • d.

      onderbouwing van bijdrage van de innovatieve activiteit aan doelen en vereisten genoemd in artikel 3 en 4;

    • e.

      onderbouwing van kwaliteit en effectiviteit van de innovatieve activiteit;

    • f.

      frequentie en intensiteit van de innovatieve activiteit;

    • g.

      doelgroep van de innovatieve activiteit;

    • h.

      strategie voor bereik van de doelgroep van de innovatieve activiteit;

    • i.

      beschrijving selectieproces deelnemers innovatieve activiteit;

    • j.

      wijze waarop effect van de innovatieve activiteit wordt gemeten;

    • k.

      beschrijving van de structurele werkwijze van meten, leren en verbeteren;

    • l.

      beschrijving van de integratie van de innovatieve activiteit binnen de organisatie(s) en de relevantie ervan voor de Helmondse context.

  • 2. Bij een aanvraag voor subsidie wordt een uitgeschreven begroting met kostensoorten ingediend van de innovatieve activiteit.

  • 3. Er kan slechts subsidie worden verstrekt voor één innovatieve activiteit per aanvrager.

  • 4. Alleen volledig en compleet ingediende formulieren worden in behandeling genomen.

Artikel 7 Wanneer moet u uw aanvraag indienen?

  • 1. Subsidieaanvragen worden ingediend van 1 mei t/m 31 augustus 2025 voor activiteiten die plaats vinden in 2025 en/of 2026. De aanvraag wordt ingestuurd via het door het college beschikbaar gestelde e-formulier op de website van de gemeente Helmond.

Artikel 8 Wat is het subsidieplafond?

  • 1. Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt €120.000.

  • 2. Er kan maximaal €30.000, subsidie per aanvraag worden toegekend.

  • 3. Maximaal 50% van het projectbudget komt in aanmerking voor subsidie. De overige helft van het projectbudget moet door aanvragers zelf worden ingebracht.

  • 4. Het college kan het subsidieplafond verlagen als het Rijk minder middelen beschikbaar stelt voor de uitvoering van deze regeling.

Artikel 9 Hoe wordt de subsidie verdeeld?

  • 1. Alle activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd beoordelen we per activiteit aan de hand van een beoordelingskader (bijlage 1). De punten worden toegekend aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximumaantal zoals opgenomen in het beoordelingsformulier in bijlage 1.

  • 2. Als het subsidieplafond is bereikt, vindt verstrekking van de subsidie plaats in volgorde van de rangschikking. De hoogst gerangschikte activiteit komt het eerst in aanmerking voor subsidie en daarna in aflopende volgorde de opeenvolgende gerangschikte activiteiten, tot het subsidieplafond wordt bereikt.

  • 3. Bij gelijke beoordeling van activiteiten wordt door loting bepaald welke activiteit voorrang krijgt.

Artikel 10 Wanneer weigeren wij een subsidieaanvraag?

In aanvulling op de in de Awb en de ASV genoemde weigeringsgronden kan het college een verzoek om subsidieverlening weigeren als:

  • 1.

    De aanvraag onvoldoende of niet in het belang dan wel in strijd is met de doelstelling van deze regeling als bedoeld in artikel 4.

Artikel 11 Welke verplichtingen horen bij deze subsidie?

  • 1. Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit de Awb en de ASV 2020, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:

    • a.

      De subsidieontvanger neemt deel aan (data)onderzoeken waarvoor de gemeente Helmond opdracht geeft;

    • b.

      De subsidieontvanger monitor de effecten van de activiteiten (kwalitatief en/of kwantitatief), met als doel hiermee te leren en activiteiten te verbeteren;

    • c.

      De subsidieontvanger treedt proactief en regelmatig in overleg met de gemeente over de uitvoering van de activiteiten en de voortgang;

    • d.

      Activiteiten worden uitgevoerd volgens de methodiek of beschrijving van de activiteit. Er kunnen goede redenen zijn om hiervan af te wijken. Dit beargumenteert afwijken van de methodiek of beschrijving gebeurt in overleg met de gemeente;

    • e.

      De subsidieontvanger moet zich actief inzetten om de opbrengsten van de innovatie te borgen en het helpen ontwikkelen en verspreiden van de innovatie binnen de gemeente Helmond.

  • 2. Het college kan aanvullende verplichtingen opleggen in de verleningsbeschikking.

Hoofdstuk 3 Subsidievaststelling

Artikel 12 Hoe verantwoord u de subsidie?

  • 1. Bij deze subsidieaanvraag stuurt u een keer per kalenderjaar een verantwoording in. Dit komt neer op twee verantwoordingen voor deze subsidieaanvraag.

  • 2. De subsidieontvanger dient uiterlijk drie maanden na afloop van het kalenderjaar waarvoor de subsidie is verleend een aanvraag in tot subsidievaststelling.

  • 3. De subsidieontvanger overlegt bij de aanvraag tot subsidievaststelling de volgende gegevens, naast de gegevens die verplicht zijn op grond van de ASV:

    • a.

      een toelichting en verantwoording op alle onderdelen die zijn opgenomen in het werkplan zoals bedoeld in artikel 6 lid 2 dat is overlegd bij de aanvraag.

  • 4. Het college kan nadere onderbouwing of extra informatie vragen van de ontvanger als de overlegde gegevens daar aanleiding toe geven.

Artikel 13 Wanneer wordt de subsidie lager vastgesteld?

  • 1. Naast de mogelijkheden die de Awb en de Asv bieden, kan de subsidie lager worden vastgesteld indien de aanvrager niet (volledig) voldoet aan de verantwoordingsplicht of andere voorwaarden uit deze regeling.

  • 2. Indien na herhaalde verzoeken vanuit de gemeente de benodigde verantwoordingsstukken of andere vereiste gegevens niet worden aangeleverd, wordt de subsidie verlaagd met 25% tot 50%, afhankelijk van de aard en omvang van de ontbrekende gegevens en de gevolgen daarvan voor de beoordeling van de subsidie.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 14 Wat is verder nog belangrijk om te weten?

  • 1. De subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en is geldig tot en met 31 december 2026. De regeling blijft daarna van toepassing voor zover het gaat om de vaststelling en verantwoording van verleende subsidies.

  • 2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Nadere regels subsidie innovatie Ontwikkelkansen Helmond 2025 – 2026.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Helmond van 11 februari 2025.

Burgemeester en wethouders van Helmond

mr. M.S.S.S Potters

Burgemeester

P. Buijtels

Secretaris

Bijlage 1: Beoordelingsformulier activiteit Subsidie innovatie Ontwikkelkansen Helmond 2025 – 2026

Aanvraag ingediend door:

Activiteit:

Aangevraagd bedrag:

Beoordeling door:

Datum:

Beoordeling:

Elk criterium leidt tot maximaal 2 punten wanneer het criterium is opgenomen in het voorstel behalve bij criteria 1 en 2; daar is de maximale score 5 punten.

Criterium

Score

  • 1.

    Bijdrage aan doelen – 5 punten

    Mate waarin de activiteit bijdraagt aan de ontwikkelopdrachten in de Ontwikkelkansennota 2024–2027.

 

  • 2.

    Innovativiteit – 5 punten

    Hoe vernieuwend is de activiteit binnen de Helmondse context?

 

  • 3.

    Effectiviteit en meetbaarheid – 2 punten

    Mate waarin de beoogde resultaten concreet zijn en hoe deze worden gemeten.

 

  • 4.

    Bereik en doelgroep – 2 punten

    Duidelijkheid over het aantal deelnemers en de strategie om de beoogde doelgroep te bereiken, met bijzondere aandacht voor kinderen met een risico op ontwikkelachterstanden.

 

  • 5.

    Kwaliteitsborging – 2 punten

    Hoe de kwaliteit van de activiteit wordt gewaarborgd, inclusief monitoring, evaluatie, en plannen voor verbetering.

 

  • 6.

    Lokale verankering – 2 punten

    Samenwerking met lokale partners, zoals scholen, kinderopvangorganisaties, en andere maatschappelijke instanties.

 

  • 7.

    Toekomstige borging – 2 punten

    Hoe de activiteit wordt ingebed binnen bestaande structuren en welke plannen er zijn om de activiteit structureel voort te zetten na afloop van de subsidie.