Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735987
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735987/1
Evenementenbeleid gemeente Steenbergen
Geldend van 01-03-2025 t/m heden
Intitulé
Evenementenbeleid gemeente SteenbergenHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen en De burgemeester van Steenbergen, ieder voor zover hun bevoegdheid reikt,
Overwegende dat de "Beleidsregels evenementen gemeente Steenbergen" en het wijzigingsbesluit op deze beleidsregels verouderd zijn en dienen te worden geactualiseerd;
Overwegende dat het college en de burgemeester met dit besluit het "Evenementenbeleid gemeente Steenbergen” wensen vast te stellen;
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op de artikelen 2:24 tot en met 2:26 van de Algemene plaatselijke verordening;
Besluiten
1. de "Beleidsregels evenementen gemeente Steenbergen" (BM2004716) en het wijzigingsbesluit op deze beleidsregels (RD2100093) in te trekken;
2. vast te stellen, geldend vanaf de dag na bekendmaking, het Evenementenbeleid gemeente Steenbergen
Steenbergen, 3 december 2024
De burgemeester van Steenbergen,
R.P. van den Belt, MBA
Burgemeester en wethouders van Steenbergen,
De secretaris, de burgemeester,
A.N. Phaff-de Groot R.P. van den Belt, MBA
Inleiding
Een evenementenorganisator heeft te maken met verschillende wetten, regelgeving en beleidskaders als hij/zij een evenement in de openbare ruimte organiseert. Daarnaast zijn er ontwikkelingen in landelijke wetgeving waar de organisator mogelijk rekening mee moet houden, zoals het verbod op single-use plastics of eventuele beperkingen door stikstofregulering. Dit vraagt de komende jaren een grotere inspanning van organisaties om hun evenement te kunnen organiseren. Wij informeren, begeleiden en ontzorgen waar mogelijk lokale organisaties hierin.
Beeldvormende avond
Om te komen tot een breed gedragen evenementenbeleid heeft de gemeenteraad op 18 september 2023 een beeldvormende avond georganiseerd. Organisatoren van evenementen, verenigingen, stichtingen, hulpdiensten en inwoners zijn uitgenodigd om hun wensen en ideeën kenbaar te maken ten aanzien van evenementen binnen de gemeente Steenbergen. Door de grote opkomst op deze avond kunnen de breed gedragen standpunten die leven binnen de gemeente Steenbergen vertaald worden in dit evenementenbeleid.
Participatie
Op 4 juli 2024 zijn organisatoren van evenementen, verenigingen, stichtingen en hulpdiensten in de gelegenheid gesteld om te reageren op het concept-evenementenbeleid. Op 5 september 2024 heeft een bijeenkomst plaatsgevonden waarin organisatoren van evenementen, verenigingen, stichtingen en hulpdiensten mondeling hun reacties konden geven op het concept-evenementenbeleid. Enkele van deze reacties hebben geleid tot aanpassing van het concept-evenementenbeleid.
Doelstelling
Dit evenementenbeleid heeft als doel om samen een prettig evenementenklimaat mogelijk te maken, waarbij levendigheid en economische meerwaarde in balans zijn met leefbaarheid. Dit evenementenbeleid zorgt ervoor dat er heldere regels en kaders zijn, waardoor iedereen weet wat er wel en niet kan.
Wettelijk kader
Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
De APV van de gemeente Steenbergen is het wettelijke kader waarin is bepaald dat het verboden is om zonder vergunning een evenement te houden. Dit is vastgelegd in artikel 2:25 van de APV. In artikel 2:24 van de APV wordt omschreven wat onder een evenement wordt verstaan.
Gemeentewet
De burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde en het toezicht op openbare samenkomsten en vermakelijkheden, conform de artikelen 172 en 174 Gemeentewet. De burgemeester bedient zich daarbij van de politie, die onder zijn gezag staat. Hij is bevoegd om de bevelen te geven die nodig zijn met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid.
Algemene wet bestuursrecht (Awb)
De basis om beleid(sregels) vast te stellen ligt in algemene zin in de Algemene wet Bestuursrecht (Awb), in artikel 4:81. Beleidsregels zijn regels die een bestuursorgaan (burgemeester en college) zelf opstelt over hoe het zijn bevoegdheden zal gebruiken en waaraan het bestuursorgaan zich in beginsel moet houden.
Indien een bestuursorgaan besluit beleid vast te stellen kan zij dit publiceren. Na publicatie is een gemeente daarbij verplicht om overeenkomstig het vastgestelde beleid te handelen. Door dit uitvoeringsbeleid vast te stellen kan bij motivatie worden verwezen naar dit beleid (zie artikel 4:82 Awb). Hier kan van worden afgeweken, maar alleen op grond van artikel 4:84 Awb. Als er afgeweken wordt van het beleid geldt overigens wel een zwaardere motiveringsplicht voor het bestuursorgaan.
Omgevingswet
Evenementen raken de fysieke leefomgeving, waardoor bij de totstandkoming van dit beleid rekening is gehouden met de inmiddels in werking getreden Omgevingswet. Zo zal het evenementenbeleid onderdeel gaan uitmaken van de in voorbereiding zijnde omgevingsvisie en het toekomstige definitieve omgevingsplan. Evenementen die in strijd zijn met het huidige tijdelijke omgevingsplan, hebben een omgevingsvergunning nodig om deze strijdigheid op te heffen.
Belangrijke pijlers van de Omgevingswet zijn de faciliterende rol van de overheid en de inspraak van belanghebbenden. De inspraak van belanghebbenden is mogelijk gemaakt met een informatiebijeenkomst op 18 oktober 2022 en de beeldvormende avond op 18 september 2023. Eén van de conclusies van deze avond is dat de gemeente een meer faciliterende rol zou moeten spelen bij de organisatie van evenementen. Deze uitkomst is in lijn met wat onder de Omgevingswet van de gemeente verwacht mag worden.
Alcoholwet
Als u alcohol schenkt op een evenement, heeft u een ontheffing nodig volgens artikel 35 van de Alcoholwet. Met deze ontheffing mag u alleen zwak-alcoholhoudende dranken schenken, zoals bier en wijn. De ontheffing dient minimaal acht weken voor het evenement bij de gemeente aangevraagd te worden, maar kan natuurlijk ook gelijktijdig met de aanvraag evenementenvergunning worden ingediend.
Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen
In het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (in de volksmond BGBOP genoemd) zijn landelijk geldende, uniforme regels opgenomen voor het brandveilig gebruiken van plaatsen die in georganiseerd verband worden gebruikt. De regels gelden voor alle locaties waar evenementen worden georganiseerd, bijvoorbeeld evenementen in tenten, festivalterreinen of paasvuren. De bedoeling is dat in heel Nederland dezelfde regels gelden voor brandveilig gebruik bij evenementen.
1. Evenementen
1.1 Vergunningplichtige evenementen
-
1.1.1 Procedure aanvraag evenementenvergunning
De aanvraag voor de evenementenvergunning dient ten minste 12 weken voor het tijdstip van het evenement te worden ingediend. Indien de evenementenvergunning op een later tijdstip wordt aangevraagd, kan deze geweigerd worden.
Een evenementenvergunning dient te worden aangevraagd middels het vastgestelde formulier “Evenementenvergunning aanvragen”. Op de website van de gemeente Steenbergen staat het juiste formulier. De aanvraag kan ook digitaal worden ingediend. De gemeente hanteert een checklist, waarin staat welke documenten organisatoren moeten aanleveren bij het aanvragen van een evenement.
Het uitgangspunt is dat organisatoren op een laagdrempelige manier een aanvraag kunnen indienen. Een vooringevuld aanvraagformulier voor de jaarlijks terugkerende evenementen is een voorbeeld hoe daar invulling aan wordt gegeven. Belangrijk is dat er continu aandacht is voor een goede dienstverlening en goed contact met organisatoren. Zowel in de aanloop als ook na het evenement. Organisatoren van jaarlijks terugkerende evenementen ontvangen tevens ruimschoots (ca. 6 maanden) voor het evenement een herinnering voor het indienen van een aanvraag. Een verdere digitalisering van het evenementenproces kan helpen om het proces nog effectiever en soepeler te laten verlopen. Belangrijk is dat digitale systemen die worden gebruikt voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en veiligheidsvoorschriften. Bij de verdere doorontwikkeling van de Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) is het uitgangspunt dat de huidige functionaliteiten ten minste moeten worden gehandhaafd.
-
1.1.2 Bepalen categorieën
Vergunningplichtige evenementen worden onderverdeeld in drie categorieën. Deze indeling vindt plaats nadat een behandelscan is uitgevoerd. Bij de behandelscan worden factoren meegewogen die inzicht geven in het activiteitenprofiel, het publieksprofiel en het ruimtelijk profiel. Uit de behandelscan volgt een classificering van het evenement als regulier evenement (categorie A), evenement met verhoogde aandacht (categorie B) of risico-evenement (categorie C). Naar aanleiding hiervan kan de burgemeester maatregelen treffen die hij noodzakelijk acht, dan wel nadere stukken opvragen die hij noodzakelijk acht.
Regulier evenement (Categorie A)
Een regulier evenement is een evenement waarbij het (zeer) onwaarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.
Evenement met verhoogde aandacht (Categorie B)
Een evenement met verhoogde aandacht is een evenement waarbij het mogelijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.
Een evenement met verhoogde aandacht wordt geëvalueerd binnen drie maanden na het plaatsvinden van het evenement met de organisator en hulpdiensten.
Risico-evenement (Categorie C)
Een risico-evenement is een evenement waarbij het (zeer) waarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.
Een risico-evenement wordt geëvalueerd binnen drie maanden na het plaatsvinden van het evenement met de organisator en hulpdiensten.
De burgemeester besluit in beginsel binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag over het al dan niet verlenen van de evenementenvergunning.
1.2 Evenementenkalender
De gemeente Steenbergen houdt een evenementenkalender bij. De evenementen-kalender biedt de gemeente de mogelijkheid om in een vroegtijdig stadium beter te kunnen sturen. Zo kan voorkomen worden dat evenementen samenvallen en is een betere spreiding van evenementen mogelijk. Voor de toepassing van de kalender is hieronder een intakeprocedure opgenomen en zijn toetsingscriteria opgesteld.
-
1.2.1 Intakeprocedure evenementenkalender
Organisatoren melden hun evenement aan bij de gemeente via het e-mailadres apv@gemeente-steenbergen.nl. Dit is nodig om op de voorlopige evenementenkalender terecht te komen. In oktober en november kunnen alle vergunningplichtige evenementen zich melden voor het komende jaar. Deze periode is bedoeld om iedereen gelijke kansen te bieden voor het soms beperkte aantal beschikbare vergunningen. Tegelijkertijd is het een middel om tot een beter evenementenprogramma te komen. Het moet er toe bijdragen dat evenementen op het juiste moment en op de meest geschikte locatie plaatsvinden. Enerzijds vanuit het optimale sociaaleconomische rendement, anderzijds vanuit beperking en verdeling van de mogelijke overlast.
In december wordt de voorlopige evenementenkalender opgemaakt. Op dat moment wordt duidelijk welke evenementen voorlopig wanneer en waar plaats gaan vinden. In januari wordt de kalender ook transparant en voor iedereen zichtbaar gemaakt.
De burgemeester stelt de evenementenkalender vast en verstuurt deze voor het lopende jaar zo snel mogelijk, maar in ieder geval voor 31 januari, naar de hulpdiensten.
De kalender is in te zien via deze link.
-
1.2.2 Toetsingscriteria
- 1.
Eerste melding gaat voor
Na de vaststelling van de evenementenkalender kunnen nog steeds evenementen gemeld worden en een plaats krijgen op de evenementenkalender, zolang er ruimte is. Wie zich het eerst meldt, komt het eerst in aanmerking voor een plaats op de evenementenkalender.
- 2.
Tijdigheid
Evenementen die reeds op de evenementenkalender zijn opgenomen, moeten de vergunningaanvraag tijdig indienen om de plaatsing definitief te maken. Een evenement dat reeds een voorlopige plaats heeft op de evenementenkalender verliest deze plek als de vergunningaanvraag niet tijdig wordt ingediend. Een latere aanvraag zal dus als een nieuwe aanvraag worden beschouwd waarvoor opnieuw naar de beschikbare ruimte in de evenementenkalender zal worden gekeken. Daarnaast bestaat het risico dat de vergunning geweigerd wordt omdat de aanvraag te laat is ingediend.
- 3.
Afbreukrisico
Evenementen met een te groot afbreukrisico kunnen geweerd worden. Het gaat daarbij om risico’s voor de openbare orde, veiligheid en leefbaarheid. Van een afbreukrisico is bijvoorbeeld sprake als de meerwaarde van een evenement of een aantal gelijktijdig geplande evenementen zich op geen enkele manier verhoudt tot de overlastsituaties en risico’s die hierdoor ontstaan. Bij de plaatsing op de evenementenkalender zal om deze reden ook naar de omgevingsbelasting en risico’s op een bepaald moment gekeken worden.
- 4.
Negatieve beïnvloeding
Meerdere evenementen op verschillende locaties kunnen elkaar op een bepaald moment negatief beïnvloeden (bijvoorbeeld door geluid of door een groot bereikbaarheidsprobleem). De gemeente zal echter ook proactief dergelijke situaties proberen te voorkomen door hierover in gesprek te gaan met de organisatoren. Dat is ook aan de orde bij elkaar concurrerende evenementen.
- 5.
Economische en maatschappelijke meerwaarde
Wanneer een keuze gemaakt moet worden, zoals bij schaarse vergunningen het geval is, zal vooral naar de economische en maatschappelijke meerwaarde van het evenement gekeken worden. De belangrijkste criteria zijn: het verwachte bezoekersaantal, het aantal deelnemers, de aanwezigheid van specifieke doelen, de synergie met de omgeving, de bijdrage aan de profilering van en de publiciteitswaarde voor Steenbergen. Daarnaast zal ook de negatieve impact voor de openbare orde, veiligheid en leefbaarheid getoetst worden.
- 6.
Loting
Indien het niet lukt om bij een ongewenste samenloop van evenementen voor 1 van de evenementen een andere geschikte datum te vinden en ook de intakeprocedure en de toetsingscriteria 1 tot en met 5 geen uitsluitsel bieden, dan zal via loting bepaald worden welk evenement doorgang kan vinden en welk evenement niet. Dit geldt ook voor schaarse vergunningen die vooraf tot een maximum zijn beperkt.
- 1.
1.3 Evenemententafel
Iedere week worden de ingekomen aanvragen voor een evenementenvergunning en bepaalde meldingsplichtige evenementen met de adviseurs besproken tijdens de evenemententafel. Dit levert korte lijnen op, een betere samenwerking en snellere vergunningverlening. Ook kunnen evenementen na afloop geëvalueerd worden tijdens de evenemententafel, wat belangrijke informatie oplevert voor komende evenementen.
1.4 Geen meerjarige vergunningen
Gelet op de mogelijke risico’s voor de veiligheid en gezondheid leent een evenementenvergunning zich niet voor vergunningverlening voor langere tijd. De risico’s voor de veiligheid en gezondheid kunnen dan immers niet opnieuw afgewogen worden voor de nieuwe editie van dat evenement. En ervaringen die zijn opgedaan bij eerdere edities van het evenement – mits geëvalueerd – kunnen dan niet worden meegenomen. Daarnaast kunnen ook gewijzigde omstandigheden optreden in zowel het evenement als in de omgeving. Er worden dan ook geen meerjarige vergunningen verleend.
1.5 Schaarse vergunningen
Een vergunning is schaars als er een plafond is ingesteld en het aantal beschikbare vergunningen vooraf tot een maximum is beperkt. Ten aanzien van evenementenvergunningen voor kermissen geldt een andere procedure ten aanzien van de inschrijving en de toewijzing hiervan. Dit is geregeld in paragraaf 1.5.2 Kermissen. Overige schaarse evenementenvergunningen worden verleend aan de hand van de evenementenkalender, de intakeprocedure evenementenkalender en de toetsingscriteria.
-
1.5.1 Circussen
De burgemeester verleent maximaal één evenementenvergunning voor het houden van een circus per kern per kalenderjaar. Hiervoor is gekozen ter beperking van de overlast voor omwonenden en het behoud en herstel van de terreinen waarop de circussen plaatsvinden.
Geen evenementenvergunning wordt verleend in de periode 4 weken voorafgaand aan een kermis in de kern waar het circus plaatsvindt, ter beperking van de overlast voor omwonenden.
Het is aan de organisator een locatie aan te dragen voor het houden van een circus, waarbij zowel de tent als de wagens op het terrein geplaatst dienen te worden. De burgemeester beoordeelt of het terrein geschikt is voor het circus dat is aangevraagd door de organisator. Onvoorziene omstandigheden of technische redenen, zoals de totale omvang van het circus, kunnen ertoe leiden dat het terrein niet geschikt is voor het plaatsen van het circus. Ter voorkoming dat schade aan het terrein wordt toegebracht, wordt gewerkt met een borgsom.
Het heeft de voorkeur dat de organisator is aangesloten bij de Vereniging Voor Nederlandse Circusondernemingen (VNCO) of een vergelijkbare Europese zustervereniging.
De zorg voor dierenwelzijn is landelijk en uitputtend geregeld in de Wet dieren. De uitvoeringsvoorschriften omtrent dierenwelzijn uit de Wet dieren zijn van toepassing op een circus. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houdt hier toezicht op.
-
1.5.2 Kermissen
In dit beleid wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:
- a.
Kermis: het culturele evenement waarbij door middel van kermiszaken de bezoekers van dat evenement geamuseerd worden.
- b.
Kermiszaak: een samenstel van bewegende en stilstaande vermaak attracties, daarbij passende mobiele verkoopzaken en gelegenheden tot het deelnemen aan spelen of tot het bezichtigen van het zogenaamde kijkwerk.
- c.
Kermisorganisator: een natuurlijke of rechtspersoon die zorgdraagt voor de organisatie van de gehele kermis en daarbij zorgt voor voldoende kermisexploitanten gedurende de kermis die kermiszaken exploiteren.
- d.
Kermisexploitant: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die zijn beroep of bedrijf heeft gemaakt van de exploitatie van een onder b. bedoelde kermiszaak.
- e.
BOVAK: de Nationale Bond van Kermis bedrijf houders.
- f.
NKB: de Nederlandse Kermisbond.
- g.
Hulpdiensten: Politie, Brandweer, GHOR.
De volgende locaties zijn aangewezen als stalterreinen:
- a.
In Steenbergen: de IJzeren Put;
- b.
In Kruisland: parkeerterrein naast restaurant-café “De Commerce”, aan de Langeweg;
- c.
In Nieuw-Vossemeer: Voorstraat en Veerweg;
- d.
In Dinteloord: Oostgroeneweg.
Per kern worden maximaal 2 evenementenvergunningen per jaar verleend voor het organiseren van een kermis. Tussen de kermissen in dezelfde kern dient minimaal 2 maanden te zitten, ten behoeve van een goede spreiding van de kermissen om overmatige overlast voor de woon- en leefomgeving te beperken.
De locatie van de kermis wordt in overleg met de gemeente bepaald.
De werkelijke kermisperiode wordt steeds vooraf gegaan door maximaal twee opbouwdagen en gevolgd door maximaal één afbreekdag. In Steenbergen mag niet eerder met de opbouw van de kermis op de Markt worden begonnen dan op woensdag na 17.00 uur voorafgaand aan de kermis. Van het stalterrein aan de IJzeren Put te Steenbergen mag vanaf dinsdag voor de kermis tot en met woensdag na de kermis gebruik worden gemaakt. Met het afbreken van de inrichtingen mag niet worden begonnen vóór het sluitingsuur. In Dinteloord dient te zijn afgebroken op zaterdag vóór 24:00 uur. In overleg met het college kan onder omstandigheden afgeweken worden van het voorgaande in deze alinea.
De kermisinrichtingen mogen voor het publiek geopend zijn van 14.00 uur tot 24.00 uur. Voor Dinteloord geldt op zaterdag een sluitingstijd van 21:00 uur.
Het is niet toegestaan:
- a.
muziek te maken buiten de openingsuren van de kermis, behoudens voor het afstellen en testen van muziekinstallaties.
- b.
gebruik te maken van sirenes, hoorns anders dan in een draaiattractie om het begin en einde van een rit aan te geven, alsmede om gebruik te maken van overmatige lawaai makende apparaten.
- c.
in verkoopattracties gebruik te maken van geluidsversterkers.
- d.
vóór het sluitingsuur kermisinrichtingen af te sluiten of onverlicht achter te laten, behoudens in bijzondere omstandigheden.
Voorselectie
Tussen 1 oktober en 15 november worden kermisorganisatoren in de gelegenheid gesteld zich in te schrijven voor het houden van een kermis voor het komende jaar. De inschrijving kan via een email naar apv@gemeente-steenbergen.nl en bevat in ieder geval:
- a.
het aantal attracties dat op de kermis geplaatst zal worden, met daarbij aangegeven welke attracties dit zijn en voor zover mogelijk de bijbehorende RAS-nummers;
- b.
een plattegrond van de locatie van de kermis met daarop aangegeven de voorgenomen attracties.
Bij meer dan twee inschrijvingen voor één kern, of in het geval er 2 inschrijvingen voor dezelfde locatie en op dezelfde datum worden gedaan, zal een beoordeling plaatsvinden. Een interne adviescommissie, bestaande uit een afvaardiging van economische zaken, veiligheid en vergunningverlening, zal een advies uitbrengen aan de burgemeester, die uiteindelijk bepaalt welke kermisorganisatoren de kermissen mogen organiseren.
Per kern worden er twee kermisorganisatoren gekozen die de meest volledige kermis aanbieden. De volledigheid bestaat uit het aantal attracties en de variatie aan attracties dat aangeboden wordt. Bij een gelijk aantal attracties, is de variatie van de attracties van doorslaggevend belang. Variatie betreft een samenstel van bewegende en stilstaande vermaak attracties, mobiele verkoopzaken, gelegenheden tot het deelnemen aan spelen of tot het bezichtigen van het zogenaamde kijkwerk.
Uiterlijk 15 december worden de kermisorganisatoren op de hoogte gebracht of zij wel of niet als organisator zijn geselecteerd.
Vervolgens dient een aanvraag voor een evenementenvergunning te worden ingediend, die conform de reguliere procedure wordt behandeld. De aanvraag kan alsnog worden geweigerd op grond van de algemene weigeringsgronden van artikel 1:8 van de APV.
Als er minder dan twee inschrijvingen zijn gedaan voor een kern, kan op een later moment alsnog een aanvraag voor een evenementenvergunning voor een kermis worden gedaan voor die kern, waarbij onverkort het maximum van 2 kermissen per kern per jaar blijft gelden. De volgorde van binnenkomst is in deze gevallen bepalend voor de vergunningverlening. De reguliere procedure geldt onverkort.
- a.
-
1.5.3 Schuurfeesten
Schuurfeesten worden niet anders behandeld dan andere evenementen. Er is dan ook geen definitie van een schuurfeest meer opgenomen. Om onnodige overlast in het buitengebied te voorkomen wordt er wel een limiet gesteld van maximaal twee evenementen per locatie per jaar in het buitengebied.
1.6 Meldingsplichtige evenementen
Kleine evenementen die voldoen aan artikel 2:24, lid 4 van de APV kunnen volstaan met het doen van een melding. Een melding van een klein evenement dient ten minste 14 dagen voorafgaand aan het evenement daarvan te worden gedaan middels het vastgestelde formulier “Klein evenement melden”. De melding kan zowel op papier als digitaal worden ingediend.
De burgemeester kan binnen 14 dagen na ontvangst van de melding besluiten het organiseren van het klein evenement te verbieden dan wel nadere voorwaarden te verbinden aan de melding, indien daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.
1.7 Ongewenste evenementen
In het “Aanwijzingsbesluit vergunningplichtige evenementen” zijn door de burgemeester een aantal categorieën van evenementen aangewezen die altijd vergunningplichtig zijn. Ter bescherming van de openbare orde en veiligheid en het welzijn van mens en dier, wordt voor deze evenementen in beginsel geen evenementenvergunning verleend.
1.8 Overig
-
1.8.1 Gebruik gemeentegrond en nutsvoorzieningen
Het merendeel van de evenementen maakt gebruik van gemeentegrond. De gemeente kan hiervoor kosten in rekening brengen, bijvoorbeeld via een precarioverordening of via een huurovereenkomst. Ook het gebruik van gemeentelijke nutsvoorzieningen, zoals stroom, riolering of water kan worden doorberekend.
Omdat het nog ontbreekt aan een precarioverordening en nog geen huurovereenkomsten worden afgesloten, wordt in 2025 een project opgestart om de kosten in beeld te brengen, te bepalen welke kosten worden doorberekend en op welke manier. Dit gaat niet alleen over evenementen maar ook over standplaatsen, markten, bouwsteigers, terrassen, etc. Tot die tijd wordt de huidige werkwijze van het niet doorberekenen van gemeentelijke kosten voortgezet. Ook zullen geen kosten meer worden doorberekend voor het gebruik van gemeentelijke hekwerken. Hiervoor zal een borg in de plaats komen. De kosten die in rekening werden gebracht, hadden tot doel dat organisatoren niet meer hekwerken vragen dan noodzakelijk en zorgvuldig omgaan met de hekwerken. Dit doel kan ook bereikt worden door het werken met een borg.
-
1.8.2 Huur materialen
Indien er voor het organiseren van een evenement materialen nodig zijn, zoals dranghekken, vlaggen, vlaggenmasten, verkeershesjes, kettingen/sloten of overige materialen, dan kan dit via dit formulier aangevraagd worden bij de gemeente. Hiervoor wordt een kleine vergoeding gevraagd. Voor het gebruik van dranghekken wordt geen vergoeding gevraagd, maar wordt gewerkt met een borgsom. Indien dranghekken kapot worden ingeleverd, zal dit verrekend worden met de borgsom. Voor gebruikte dranghekken die niet worden ingeleverd, zullen de werkelijke kosten in rekening worden gebracht.
-
1.8.3 Subsidieregeling evenementen
In de gemeente Steenbergen worden verschillende soorten evenementen georganiseerd. Deze evenementen hebben veelal een positieve sociale impact op de samenleving. Denk aan de sociale cohesie, tegengaan eenzaamheid en versterken leefbaarheid en ondernemersklimaat. Ook hebben evenementen een positief effect op het recreatieve beeld van de gemeente Steenbergen. Als gemeente willen we deze evenementen dan ook zoveel als mogelijk is faciliteren. Evenementen kunnen zowel door organisatoren met en zonder winstoogmerk georganiseerd worden. De evenementorganisatoren met winstoogmerk kunnen de kosten doorberekenen aan de bezoekers door middel van kaartverkoop of andere commerciële activiteiten. Evenementen zonder winstoogmerk kunnen kosten moeilijker doorberekenen. Als hier in de toekomst mogelijk ook nog kosten bijkomen voor het gebruik van gemeentegrond en nutsvoorzieningen, kunnen deze evenementen misschien niet meer georganiseerd worden. Om dit te voorkomen, wordt voor deze evenementen een subsidieregeling ontwikkeld.
-
1.8.4 Vrijwilligers Informatie Punt (VIP)
Op het VIP, www.vrijwilligersinformatiepunt.nl, is alles te vinden over vrijwilligerswerk in onder meer de gemeente Steenbergen.
2. Geluid
In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) zijn lokale regels en voorschriften opgenomen die ook bepalingen bevat met betrekking tot het organiseren van evenementen in de gemeente. Het gaat dan over de evenementen die plaatsvinden in de openbare ruimte en die niet bedrijfsgebonden zijn. In dit evenementenbeleid zijn vervolgens geluidnormen opgenomen met betrekking tot deze betreffende evenementen in de openbare ruimte.
2.1 Geluidnormen
Voor het bepalen van een acceptabel geluidniveau bij evenementen, wordt de Nota ‘Evenementen met een luidruchtig karakter’ (hierna Nota), van de Inspectie Milieuhygiëne Limburg, van januari 1996 aangehouden. Hierin wordt een zorgvuldige afweging gemaakt tussen het geluidniveau bij evenementen en de belangen van de omwonenden. Naast het geluidniveau, moet tevens de blootstellingsduur en de frequentie worden meegewogen. Volgens de Nota kan een geluidbelasting van 70 à 75 dB(A) op de gevel van woningen als acceptabel worden beschouwd tijdens evenementen. De gemeente Steenbergen volgt grotendeels de Nota.
Voor evenementen geldt dan ook een standaard geluidnorm van ten hoogste 70 dB(A) en 85 dB(C) op de gevel van woningen van derden.
Voor een aantal locaties geldt dat deze op zeer korte afstand van woningen zijn gelegen. Vanwege de binding met de gemeente is het van belang dat op deze locaties evenementen georganiseerd kunnen worden, zonder dat dit te koste gaat van de sfeer of de kwaliteit van het evenement. Daarnaast is het niet gewenst om dit soort evenementen naar een locatie te verplaatsen buiten de kernen. Om deze redenen wordt voor deze evenementen een geluidnorm opgenomen in het publieksveld, ter plaatse van Front of House (FoH, daar waar de regie het geluid bedient). Om de kwaliteit van het evenement te kunnen garanderen en tevens de overlast op de omgeving zoveel mogelijk te beperken, wordt voor deze locaties een beperkt aantal keer uitgegaan van een geluidnorm van ten hoogste 95 dB(A) en 110 dB(C) bij FoH. Het gaat om de volgende locaties:
- –
Markt Steenbergen: voor maximaal 10 dagen per jaar;
- –
Kaaistraat Steenbergen: voor maximaal 4 dagen per jaar;
- –
Havenkom Dinteloord: voor maximaal 5 dagen per jaar;
- –
Raadhuisplein Dinteloord: voor maximaal 5 dagen per jaar;
- –
Voorstraat en parkeerplaats achter Voorstraat 42 Nieuw-Vossemeer: voor maximaal 6 dagen per jaar;
- –
Markt Kruisland: voor maximaal 8 dagen per jaar;
- –
Klaproosplein Welberg: voor maximaal 2 dagen per jaar.
Het maximaal aantal dagen is ten opzichte van het voorgaande beleid niet toegenomen om de omgeving niet extra te belasten. Wel is een locatie in Welberg toegevoegd, waardoor evenementen op die locatie gereguleerd kunnen worden qua frequentie van (geluids)evenementen en geluidsnormen.
De evenementen, waarvoor de hogere geluidnorm wordt opgenomen, worden verleend aan de hand van de evenementenkalender, de intakeprocedure evenementenkalender en de toetsingscriteria.
Indien het maximaal aantal dagen bereikt is, dienen evenementen op die locaties zich te houden aan de standaard geluidnorm van ten hoogste 70 dB(A) en 85 dB(C) op de gevel van woningen van derden
Geluidnorm in dB(C)
Lage bastonen zorgen doorgaans voor de meeste geluidklachten bij omwonenden en ook zeker op grotere afstand van het evenement. Daarom wordt voor evenementen naast een geluidnorm in dB(A) steeds vaker een norm opgenomen voor de lage tonen door middel van een geluidnorm in dB(C). De C-weging wordt gebruikt omdat de lage tonen hierbij beter worden meegewogen in de ééngetalswaarde van de geluidbelasting. Er wordt een verschil aangehouden van 15 dB tussen de dB(A) en de dB(C). Dit resulteert bijvoorbeeld in geluidnormen van 70 dB(A) en 85 dB(C) ter plaatse van woningen van derden, of geluidnormen van 95 dB(A) en 110 dB(C) ter plaatse van FoH.
2.2 Tijden
Voor het beheersen van de openbare orde en het voorkomen van (geluid)overlast is het van belang dat evenementen vaste tijden hebben. Voor alle evenementen binnen de gemeente Steenbergen met een luidruchtig karakter worden onderstaande begin- en eindtijden gehanteerd als het gaat om het ten gehore brengen van muziekgeluid:
- –
Op zondag tot en met donderdag geldt een eindtijd van maximaal 23.00 uur. Op dagen waarop een vrije dag volgt, kan de eindtijd worden verlengd tot maximaal 01.00 uur;
- –
Op vrijdag en zaterdag geldt een eindtijd van maximaal 01.00 uur;
- –
Van maandag tot en met zaterdag geldt een begintijd van minimaal 11.00 uur;
- –
Op zondag geldt een begintijd van minimaal 13.00 uur;
- –
Op de dag van het evenement mag een soundcheck plaatsvinden, gedurende maximaal 1 uur tussen 09.00 en 19.00 uur;
- –
een dag voorafgaand aan het evenement mogen in de periode tussen 09.00 en 19.00 uur kleine soundchecks plaatsvinden voor een correcte werking van de apparatuur (gematigd volume, alleen ruisen).
Bij vergunningplichtige evenementen worden de geluidstijden in de evenementen-vergunning opgenomen. Hierin kan afgeweken worden van de begin- en eindtijden voor het ten gehore brengen van muziekgeluid, maar nooit later dan 01.30 uur en voor maximaal 2 evenementen per jaar per locatie. Redenen hiervoor kunnen zijn dat de begin- of eindtijd voor het ten gehore brengen van muziekgeluid van deze evenementen van oudsher al wordt gehanteerd, er weinig/geen klachten zijn, dat deze eindtijd van belang is om het evenement te kunnen organiseren, of binding met de gemeente (bijvoorbeeld voor jongeren).
De evenementen, waarvoor een afwijkende begin- of eindtijd voor het ten gehore brengen van muziekgeluid wordt opgenomen, worden verleend aan de hand van de evenementenkalender, de intakeprocedure evenementenkalender en de toetsingscriteria.
2.3 Geluidsnormen kermisattracties
Om het geluidsniveau van kermisattracties in de hand te houden, worden hiervoor onderstaande standaard vergunningsvoorwaarden en geluidnormen in de evenementenvergunning opgenomen:
- –
Het is verboden om een muziekinstallatie en andere geluidsapparaten te gebruiken buiten de openingsuren van de kermis, behoudens voor het afstellen en testen op de dag voorafgaande aan de eerste kermisdag gedurende maximaal een half uur;
- –
Het is verboden gebruik te maken van sirenes, hoorns en dergelijke geluidsapparaten anders dan voor begin en einde van een rit dan wel om een andere kermisactiviteit aan te kondigen;
- –
De geluidsinstallatie, inclusief de luidsprekers, mogen zich uitsluitend binnen de kermisattractie bevinden waarbij de voorzijde van de luidsprekers uitsluitend naar beneden gericht mag zijn en naar het midden van de kermislocatie: de luidsprekers mogen in geen geval op of richting de omringende woonbebouwing zijn gericht;
- –
De geluidsinstallatie moet zodanig zijn afgesteld dat het geluidsniveau van 80 dB(A) gemeten op 1 meter voor de luidsprekers niet wordt overschreden;
- –
In geval dat meerdere luidsprekers staan opgesteld, geldt dat gemeten tussen de luidsprekers in of gemeten op 1 meter voor de luidsprekers de 80 dB(A) of 95 dB(C) niet mag worden overschreden.
3. Openbare orde en veiligheid
3.1 Openbare orde en veiligheid
De organisator dient toe te zien op de openbare orde op het evenemententerrein. De organisator dient zich te houden aan de voorwaarden zoals opgenomen in de APV en in de aan hem verleende evenementenvergunning.
Bij het constateren van niet-naleving van de vergunningvoorschriften en/of de APV, worden de nodige straf- en/of handhavingsmaatregelen genomen. Indien daartoe concrete aanleiding bestaat, kan de burgemeester besluiten het evenement direct te beëindigen.
Bij niet naleving van de voorschriften zoals opgenomen in de vergunning en/of de APV, kan de burgemeester de evenementenvergunning van hetzelfde evenement het volgende jaar weigeren op grond van artikel 2:25 APV. Ook kan de burgemeester nadere voorschriften verbinden aan de evenementenvergunning van hetzelfde evenement in het volgende jaar.
-
3.1.1 Beveiligers
De organisatie is in eerste aanleg altijd verantwoordelijk voor een goed verloop van het evenement. Ze handhaven de eindtijden en de overige vergunningsvoorwaarden. In overleg met gemeente en politie wordt bepaald of professionele beveiliging ingezet wordt bij een evenement. Het aantal beveiligers dat per evenement moet worden ingezet is afhankelijk van de grootte van het feest, het type bezoeker, de locatie, het tijdstip et cetera. Dit betreft maatwerk dat de gemeente in overleg met organisatie en politie zal bepalen en welk zal leiden tot een bepaald beveiligingsvoorschrift in de vergunning. Dit gebeurt aan de hand van een landelijk beoordelingskader, welk multidisciplinair wordt opgesteld. Aan de hand van deze beoordeling volgt het advies voor het aantal in te zetten beveiligers. Verder is het ook mogelijk dat de burgemeester een verplicht minimum stelt. De organisatie regelt zelf de professionele beveiliging. Voor vergunningplichtige evenementen kan de burgemeester verplichten om een professionele beveiligingsorganisatie in te schakelen. Die handhaven de orde tijdens het evenement. Inzet van een beveiligingsorganisatie gebeurt vaak op advies van de politie. Een professionele beveiligingsorganisatie moet voldoen aan de regels die gelden op grond van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (Wpbr).
De kosten van particuliere beveiliging komen geheel voor rekening van de organisatie van het evenement. In overleg met de gemeente kan er voor susteams gekozen worden naast de beveiliging. Een susteam is het verlengstuk van de beveiliging. Ze signaleren en sussen beginnende problemen. Als dat niet lukt wordt de politie ingeschakeld.
-
3.1.2 Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s)
Het toezicht op de vergunningsvoorschriften van evenementenvergunningen en op de artikelen uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vindt plaats door boa’s, in dienst van de gemeente Steenbergen. Dit toezicht kan zowel voorafgaand aan het evenement als tijdens het evenement zelf plaatsvinden.
Het uitoefenen van toezicht op evenementen beoogt onveilige situaties te voorkomen, de openbare orde en veiligheid te beschermen en overlast zo veel mogelijk te beperken. Tevens beoogt het toezicht de naleving van de vergunningvoorschriften en de APV te bevorderen. De grotere evenementen worden door boa’s integraal gecontroleerd met andere partners.
Gedurende evenementen kan tevens toezicht gehouden worden door de toezichthouders Alcoholwet ten aanzien van de naleving van de Alcoholwet. Het toezicht beoogt voornamelijk een preventief effect te hebben, waar bij (structurele) overtredingen waarschuwingen en/of bestuurlijke boetes kunnen worden opgelegd.
-
3.1.3 Cameratoezicht Markt Steenbergen
De Markt is een concentratiegebied waar veel functies samenkomen en waar regelmatig objecten worden geplaatst. Dit kan zijn ten behoeve van een terras, een evenement maar denk ook aan de weekmarkten. Ter ondersteuning van de handhaving van de openbare orde zijn camera’s op de Markt in Steenbergen geplaatst.
Het plaatsen van objecten kan het zicht van de camera’s beperken. Per evenement wordt de afweging gemaakt waar objecten kunnen worden geplaatst en wat het risico hiervan is.
Het blokkeren van zichtlijnen van camera’s hoeft niet per definitie te betekenen dat een object niet geplaatst kan worden. Er kunnen ook andere beheersmaatregelen worden opgelegd om de openbare orde te waarborgen. De zichtlijnen van de camera’s op de Markt zijn onderdeel van de risicomatrix bij de beoordeling van evenementen. Uiteraard is ook het streven om in overleg met een organisator of ondernemer objecten te verplaatsen als dit nodig is voor de zichtlijnen van de camera’s. Het uitgangspunt is dat altijd een korte en een lange zijde voor een camera zichtbaar is.
Een terras kan ten behoeve van een evenement tot het evenemententerrein behoren. In dit soort situaties kan toegestaan worden dat er ook tijdelijk partytenten en een buitenbar op het terras worden geplaatst. De partytenten mogen dan niet aan alle kanten dicht worden gemaakt vanwege de zichtbaarheid. Dit moet worden aangevraagd bij een evenementenvergunning, zodat het tijdens de evenemententafel besproken kan worden. De zichtlijnen van de camera’s worden dan, zoals al is aangegeven, meegenomen bij de risicomatrix.
3.2 Verkeer
Indien er sprake is van wegafsluitingen, omleidingsroutes, parkeerroutes of andere verkeersaangelegenheden, dient er bij de aanvraag om een evenementenvergunning een verkeersplan en/of parkeerplan te worden gevoegd. Deze worden door de burgemeester ter advisering aan de politie voorgelegd. De burgemeester kan bepalen dat de organisator het verkeersplan en/of parkeerplan dient aan te passen. De gemeente hanteert een checklist, waarin precies staat welke documenten organisatoren moeten aanleveren bij het aanvragen van een evenement.
-
3.2.1 Verkeersregelaars
Voor het inzetten van verkeersregelaars tijdens evenementen is de ‘Regeling verkeersregelaars 2009’ van toepassing. Hierin staat onder andere wie voor de aanstelling als verkeersregelaar in aanmerking komen, hoe de opleiding tot verkeersregelaar eruit ziet en waar de uitrusting aan dient te voldoen.
In het verkeersplan is opgenomen hoeveel verkeersregelaars er aanwezig zullen zijn gedurende het evenement.
Evenementenregelaar per evenement
Voor een evenement kan men - naast beroepsverkeersregelaars - gebruik maken van verkeersregelaars die alleen actief zijn bij één specifiek evenement en alleen op aangewezen plaatsen. Zo’n evenement kan één dag duren, of enkele aaneengesloten dagen. Ze zijn minimaal 16 jaar en moeten een e-learning instructie volgen alvorens aan de slag te mogen. De Stichting Verkeersregelaars Nederland verzorgt deze e-learning in opdracht van de politie. Verder krijgen ze een specifieke op het evenement toegesneden instructie bij het begin van het evenement. Ze worden aangesteld door de burgemeester.
Evenementenregelaar voor bepaalde tijd
Voor de verkeersregelaar die wordt ingezet voor meerdere evenementen (bijvoorbeeld bij wielerrondes of hardloopwedstrijden), is er een speciale regeling. Die kunnen na het volgen van een iets zwaardere e-learning instructie een aanstelling krijgen voor maximaal een jaar. Dan hoeft men niet voor ieder evenement opnieuw een aanstelling te regelen. Ook deze evenementenregelaars worden aangesteld door de burgemeester en ook zij moeten een e-learning instructie volgen bij de Stichting Verkeersregelaars Nederland.
Verder is er soms ook sprake van ‘hekwachters’, bijvoorbeeld bij wegafzettingen in verband met evenementen of wegwerkzaamheden. Ervan uitgaande dat die meestal meer doen dan alleen maar ‘de wacht houden’ bij een hek en ook auto’s doorlaten of tegenhouden, zal men hiervoor over het algemeen verkeersregelaars moeten inzetten.
Het college neemt aan de hand van het aangevraagde evenement de benodigde verkeersbesluiten op grond van artikel 18 Wegenverkeerswet 1994 om het evenement mogelijk te maken.
-
3.2.2 Afsluiting wegen
Indien het college gevraagd wordt wegen (rijbanen) af te sluiten voor het houden van een evenement, weegt het de volgende belangen af:
- –
de bruikbaarheid van de weg en de bereikbaarheid voor hulpdiensten mag niet in gevaar komen;
- –
de meerwaarde en het belang van de activiteit;
- –
de mogelijkheid om het evenement op een andere locatie te houden waarbij geen wegafsluiting is vereist;
- –
alternatieve mogelijkheden voor omwonenden om hun perceel te bereiken;
- –
de duur van het evenement;
- –
de bereikbaarheid en doorstroming;
- –
de verkeersveiligheid;
- –
het zoveel als mogelijk beperken van overlast.
In de evenementenvergunning worden de wegafsluitingen, omleidingsroutes, parkeerroutes en andere verkeersaangelegenheden opgenomen met daarbij de data en tijdstippen waarop deze gelden. Ten behoeve van het winkelend publiek is het niet wenselijk om winkelstraten af te sluiten, zeker niet als er meer drukte dan normaal wordt verwacht. Om die reden wordt er terughoudend omgegaan met het afsluiten van winkelstraten en wordt er in beginsel geen medewerking verleend aan het afsluiten van de Kaaistraat en/of Grote Kerkstraat in Steenbergen en het Raadhuisplein in Dinteloord op de volgende dagen: zaterdag voor Pasen, Pinksteren, Moederdag, Vaderdag, Sinterklaas en twee zaterdagen voor Kerst.
Indien er voertuigen op het evenemententerrein aanwezig zijn na afsluiting van het terrein, kunnen deze voertuigen worden weggesleept op basis van de Wegsleepverordening.
Alle materialen, bebording, verlichting en andere objecten ten behoeve van de omleidingsroutes, afsluitingen en parkeerroutes om een veilig gebruik daarvan te waarborgen, worden aangebracht, onderhouden en verwijderd door het college.
Dit met uitzondering van omleidingsroutes op provinciale- en autosnelwegen. Deze dienen aangebracht en onderhouden te worden door een hiervoor gecertificeerd bedrijf. Het college kan hierin faciliteren maar de kosten hiervoor komen voor rekening van de organisator van het evenement.
- –
3.3 Evenementenzorg
In de basis is de organisator verantwoordelijk voor een goede en op maat gesneden medische zorg (evenementenzorg), passend bij de aard en de omvang van het evenement. We hanteren een aantal richtlijnen:
- •
Voor alle evenementen geldt dat de evenementenzorg moet voldoen aan de voorwaarden in de Veldnorm Evenementenzorg, zie Veldnorm Evenementenzorg.
- •
Voor een A-evenement met weinig of geen gezondheidsrisico’s wordt verwezen naar het standaardadvies van de GHOR.
- •
Voor alle B- en C evenementen dient de organisator een zorgplan te maken waarin de evenementenzorg wordt beschreven. De GHOR zal aan de hand van het zorgplan een maatwerkadvies geven. Hierin wordt een specifiek advies gegeven over de geneeskundige voorzieningen (o.a. aantal en niveau hulpverlening dat aanwezig moet zijn om de reguliere zorg niet te belasten) en gezondheidskundige maatregelen (o.a. hygiëne maatregelen bij overnachtingen, drinkwatervoorzieningen of maatregelen bij zwemmen in (niet) aangewezen zwemwateren).
- •
Voor tatoeage, piercen of het plaatsen van permanente make-up moet de organisator een aparte vergunning aanvragen bij de GGD West-Brabant.
4. Natuur en stikstof
Bij het organiseren van evenementen kunnen er gevolgen zijn voor de natuur en kan stikstof ook een rol spelen. Natuur en stikstof zijn aparte thema’s.
4.1 Stikstof
Bij de opbouw van een muziek- of theaterfestival of een buitensportevenement worden materialen aangevoerd en wordt er gewerkt met machines. Tijdens het evenement heb je te maken met de stikstofuitstoot van generatoren en van de auto’s van bezoekers. Als die uitstoot gevolgen heeft voor een Natura 2000-gebied binnen een straal van 25 kilometer, is hier een vergunning van de provincie voor nodig. En de normen zijn streng. Je bent al vergunningsplichtig bij een uitstoot van 0,01 mol stikstof per hectare per jaar op het natuurgebied. Evenementenorganisaties zijn zelf verantwoordelijk om na te gaan of ze een stikstofvergunning van de provincie nodig hebben. Een kaartje met de Natura 2000-gebieden is onderaan dit hoofdstuk opgenomen.
4.2 Natuur
Mogelijk is er voor uw evenement nog een vergunning nodig op basis van de Omgevingswet (voorheen Wet Natuurbescherming). Dit dient u aan te vragen bij de provincie. In het kader van de Omgevingswet dient u namelijk de algemene zorgplicht in acht te nemen. Deze zorgplicht houdt in dat nadelige gevolgen voor flora en fauna zoveel mogelijk moeten worden voorkomen.
Activiteiten mogen geen significante negatieve effecten hebben op Natura 2000 gebieden. Uitvoering van werkzaamheden en dus ook het organiseren van evenementen, kan in strijd zijn met dit verbod. Bestaat er op een evenementenlocatie risico dat dit verbod wordt overtreden, dan moeten er maatregelen worden getroffen. Als maatregelen niet voldoende zijn kan een ontheffing van dit verbod worden aangevraagd bij de Provincie.
Voor specifiek advies willen wij u verzoeken om contact op te nemen met een ecologisch deskundig adviesbureau of natuurwerkgroep. Zij kunnen u het beste adviseren op welke wijze voldaan kan worden aan de zorgplicht omtrent flora en fauna.
4.3 Omgevingsvergunning
Evenementen die in strijd zijn met het omgevingsplan, zijn mogelijk door middel van een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA). Artikel 8.0a, tweede lid, van het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) bepaalt dat een dergelijke omgevingsvergunning alleen wordt verleend met het oog op een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. De initiatiefnemer dient te onderbouwen dat het evenement voldoet aan dit criterium. De gemeente moet toetsen of daaraan wordt voldaan. Onderdeel van deze motivering is een onderbouwing van de effecten van het evenement op onder andere natuur en stikstof, zodat deze aspecten door de gemeente beoordeeld kunnen worden.
Hieronder is een kaart geplaatst met de exacte locatie van Natura 2000 gebieden.
Afbeelding 1: Ligging Steenbergen in relatie tot Natura 2000-gebieden (Bron: Aerius) Aan deze tekening kunnen geen rechten ontleend worden. De link naar bron Aerius is: https://www.aerius.nl .
5. Duurzaamheid
Evenementen worden duurzamer georganiseerd. Tegelijkertijd wordt er hard gewerkt aan de verduurzaming van de openbare ruimte. Met meer groen, de inzet van deelvervoer, het uitbreiden van elektrische laadpalen en de aanleg van waterpunten. Evenementen maken op een locatie tijdelijk gebruik van aanwezige (hulp)bronnen en produceren met haar bezoekers geluid, CO2 en afval. De noodzaak om evenementen duurzamer te organiseren groeit en de eerste stappen zijn gezet. In de komende jaren werken we gezamenlijk toe naar het minimaliseren van deze ‘footprint’. De gemeente Steenbergen sluit met het duurzaamheidsbeleid aan bij het landelijk beleid, bepaalt vanuit de klimaatakkoorden Parijs en de EU Green Deal. Klimaatneutraliteit betekent een integrale balans tussen energieverbruik, energie opwek, circulariteit, klimaatadaptatie en biodiversiteit. In het beleidskader ‘DuurSAMEN 2024-2030’ is een concreet programma geformuleerd binnen de thema’s energie, circulariteit, klimaat en biodiversiteit.
5.1 Circulariteit – Gebruik van plastic bij evenementen
Het evenement maakt geen gebruik van plastic rietjes, plastic confetti en overige single use plastics. De productie van plastic is slecht voor het milieu en veel plastic eindigt als zwerfaval in de natuur. Ook vanuit de wet worden steeds meer plastic items voor eenmalig verbruik verboden. Evenementen in onze gemeente mogen geen gebruik maken van plastic confetti, rietjes, borden, bestek, bekers, etc. Alleen drinkbekers van PET of rPET zijn toegestaan, mits deze gescheiden worden ingezameld. Vele van de bovengenoemde items zijn beschikbaar in duurzaam materiaal. Maak goede afspraken met externe partijen (horeca, artiesten, etc.) dat ook zij aan deze eis voldoen.
Meer informatie, onder andere hoe de regelgeving wordt gehandhaafd en antwoord op veel gestelde vragen, is te lezen in deze factsheet.
6. Toegankelijkheid voor mensen met een handicap
Als gemeente Steenbergen hebben we de ambitie dat evenementen toegankelijk zijn voor iedereen. Daarom vragen we extra aandacht voor toegankelijkheid voor mensen met een handicap. Met het VN Verdrag Handicap is dit ook een verplichting. Dit verdrag zorgt er hiermee voor dat mensen met een handicap ongehinderd mee moeten kunnen doen in de maatschappij. Het College voor de Rechten van de Mens ziet hierop toe en zet zich in tegen discriminatie.
De gemeente is een langdurige samenwerking gestart met Ongehinderd.nl. Een onderneming die zich inzet voor een toegankelijker Nederland. Via de volgende tool wordt verwezen naar een zelfscan en een routekaart. Met de zelfscan krijg je als organisator laagdrempelig inzicht in de toegankelijkheid van jouw festival of evenement en krijg je praktische tips hoe je de toegankelijkheid kunt verbeteren. De zelfscan is gebaseerd op de Routekaart voor Toegankelijke Festivals. Het is een kennisinstrument dat bedoeld is als leidraad om festivals en evenementen inclusief en toegankelijk te maken.
7. Participatie
‘Afspraken voor prettig samenleven in een fijne leefomgeving’. Het is de titel van het participatiebeleid van de gemeente Steenbergen dat in december 2023 is aangenomen door de gemeenteraad. In dit beleid staan de activiteiten die voor participatie in aanmerking komen.
De gemeente vraagt de organisatoren om goed na te denken over participatie. Heeft de activiteit impact op anderen of op de omgeving? En zo ja, hoe betrek je de belanghebbenden dan bij de organisatie? Voor de organisatoren van alle evenementen is het aan te bevelen om na te denken over de impact van de activiteit op de omgeving en in kaart te brengen wie de belanghebbenden zijn.
In de meeste gevallen zal het voldoende blijken om de bewoners in de directe omgeving van het evenement voorafgaand aan het evenement te informeren.
Bij de organisatie van een nieuw evenement kan het nodig zijn om aan te geven of aan participatie is gedaan en zo ja, hoe en wat het resultaat hiervan is. Hiervan is sprake als er voor het evenement ook een omgevingsvergunning nodig is.
Als organisatoren van evenementen hier behoefte aan hebben, kunnen zij over het toepassen van participatie informatie inwinnen bij de gemeente. Voor meer informatie: link naar participatiebeleid.
8. Tot slot
In Steenbergen is het proces rondom evenementen dynamisch; het staat altijd open voor verbetering en wordt regelmatig geëvalueerd. Er is de mogelijkheid regels te vereenvoudigen en te verminderen; door vrij te laten wat kan. Door goed te kijken naar de evenementen zoals die nu georganiseerd worden in plaats van alle mogelijke toekomstige evenementen vooraf te willen regelen of beperken. En door een beroep te doen op de eigen verantwoordelijkheid van de organisatoren.
Dienstverlening en de faciliterende rol van de gemeente hebben onze blijvende aandacht. Zo worden regelmatig expertmeetings georganiseerd om uitleg te geven over het beleid of nieuwe ontwikkelingen. De gemeentelijke website is actueel en voorzien van informatie die van belang is voor evenementen. We ontwikkelen formats en checklists ter ondersteuning van aanvragen. We verbeteren de communicatie met organisatoren en betrokken partijen. We denken mee met organisatoren en leveren maatwerk.
We zien dat evenementen steeds beter georganiseerd worden. Ook de samenwerking tussen organisatoren en gemeente verloopt steeds beter. Als deze trend zich de komende jaren doorzet, kan gemeentelijke sturing vooraf via vergunningverlening verminderd worden. Meer evenementen kunnen dan volstaan met het doen van alleen een melding, waardoor de administratieve en financiële lasten verminderen. Dit vereist verantwoordelijkheid van en vertrouwen in organisatoren. We zijn ervan overtuigd dat we dit samen kunnen bereiken en dat de komende jaren weer veel mooie en veilige evenementen georganiseerd worden.
Ondertekening
Steenbergen, 3 december 2024
De burgemeester van Steenbergen,
R.P. van den Belt, MBA
Burgemeester en wethouders van Steenbergen,
De secretaris, de burgemeester,
A.N. Phaff-de Groot R.P. van den Belt, MBA
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl