Privacyverklaring Wet politiegegevens (handhaving door boa's)

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 06-03-2025

Intitulé

Privacyverklaring Wet politiegegevens (handhaving door boa's)

De gemeente Hardinxveld-Giessendam verwerkt verschillende categorieën persoonsgegevens van inwoners, ondernemers en bezoekers. Welke persoonsgegevens worden verwerkt hangt af van het doel waarvoor deze gegevens gebruikt worden. Hieronder leest u meer over de verwerking van persoonsgegevens bij handhaving door buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s).

Binnen de gemeente Hardinxveld-Giessendam bevorderen onze buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) de leefbaarheid in de wijken en het buitengebied.

Bij overtredingen treedt de boa handhavend op in zijn politietaak. Boa's verwerken daarbij persoonsgegevens. Dit kunnen gegevens zijn van bewoners van binnen of buiten de gemeente zijn. Hierop geldt de Wet politiegegevens (Wpg). Net als de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt de Wpg eisen aan de verwerking van persoonsgegevens.

Doel

Een boa verwerkt alleen de voor dat specifieke doel benodigde persoonsgegevens. Denk hierbij aan:

  • opmaken van een proces-verbaal wanneer u een strafbaar feit pleegt ;

  • behandelen, administreren en financieel afwikkelen van de betalingen verbonden aan het proces-verbaal. Denk hierbij aan:

    • toekennen van bezwaren

    • toepassen van een tegemoetkoming

    • toepassen van verminderingen en betalingsregelingen

  • onderzoek naar en opsporen van verdachten van strafbare feiten.

Categorieën persoonsgegevens

  • Bij het opmaken van een proces-verbaal registreren wij:

  • voorna(a)m(en), achternaam;

  • adresgegevens;

  • contactgegevens;

  • geboorteland, geboorteplaats en geboortedatum;

  • een omschrijving van het strafbare feit met vermelding van datum, tijd en plaats;

  • het burgerservicenummer (BSN);

  • het soort identiteitsbewijs en het identificatienummer daarvan.

Wij verzamelen ook financiële gegevens bij het betalen van een proces-verbaal en/of bij een betalingsregeling.

Voor aangifte bij de politie verzamelen wij:

  • voorna(a)m(en), achternaam;

  • adresgegevens;

  • contactgegevens;

  • geboorteland, geboorteplaats en -datum;

  • een omschrijving van het strafbare feit met vermelding van datum, tijd en plaats;

  • ‘label’ en/of ‘teken’ bij een graffiti-incident.

Wij maken ook gebruik van camerabeelden (foto en/of video) bij:

  • het signaleren van overtreders;

  • opsporen van verdachten van strafbare situaties;

  • het verrichten van onderzoek van strafbare situaties.

Grondslag voor verwerken persoonsgegevens

Wij mogen persoonsgegevens niet zomaar verwerken, daar is een verwerkingsgrondslag voor nodig. De boa’s verwerken persoonsgegevens voor de uitvoering van een wettelijke taak. Zij doen dit volgens gegeven bevoegdheden vanuit landelijke en lokale wetgeving, zoals:

  • het Wetboek van Strafvordering;

  • de Wet politiegegevens;

  • het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar;

  • de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

In de betreffende wetgeving staat omschreven wanneer de boa bevoegd is om u naar uw persoonsgegevens te vragen.

Bewaartermijn

De verzamelde gegevens mogen wij voor het uitvoeren van de dagelijkse taken tot 1 jaar na de 1e verwerking verwerken. Persoonsgegevens waarvan de bewaarperiode voorbij is, worden geautomatiseerd vergeleken om verbindingen vast te stellen. Dit kan tot maximaal 5 jaar na de 1e verwerking. Daarna verwijderen onze systemen deze automatisch. De verwijderde politiegegevens bewaren wij dan nog 5 jaar voor:

  • afhandeling van klachten;

  • verantwoording van verrichtingen (handelingen);

  • bijzondere gevallen en na opdracht van het bevoegd gezag voor het hernieuwd verwerken van de gegevens.

Gegevens delen met anderen

Alleen bevoegde medewerkers krijgen toegang tot de gegevens. Zij mogen alleen die gegevens inzien die zij nodig hebben voor hun werk. Het is mogelijk dat we toegang verlenen aan medewerkers van politie of gemeente. Ook zij krijgen alleen toegang tot die gegevens die zij nodig hebben voor hun werk. De handelingen van medewerkers in systemen worden gelogd. We houden zodoende bij wie welke handeling op welk tijdstip uitvoert in een bepaald bestand. Op de ontvangers van de gegevens rust een geheimhoudingsplicht. Soms is het nodig dat de gemeente persoonsgegevens aan derden verstrekt. Bijvoorbeeld aan:

  • het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB);

  • het Openbaar Ministerie (OM);

  • de politie als de gemeente aangifte doet van een gebeurtenis.

Daarnaast delen wij persoonsgegevens met verwerkers die voor ons persoonsgegevens verwerken. Voorbeelden daarvan zijn:

  • incassobureaus

  • cloud- en hostingspartijen en (partijen bij wie wij opslag op de server huren)

  • IT-dienstverleners

Met deze verwerkers hebben wij een verwerkersovereenkomst afgesloten. Daarin hebben wij de rechten en plichten voor de verwerking beschreven.

Doorgifte, profilering, geautomatiseerde besluitvorming

De persoonsgegevens worden niet buiten de Europese Economische Ruimte (EER) verwerkt. Er worden geen profielen gebruikt. Er vindt geen geautomatiseerde besluitvorming plaats.

Rechten van betrokkenen

Als uw gegevens worden verwerkt, heeft u volgens de Wet politiegegevens een aantal rechten. Deze rechten wijken af van uw rechten onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). U heeft het recht:

  • om uitsluitsel te verkrijgen over of wij uw persoonsgegevens onder de Wpg van u gebruiken;

  • om de persoonsgegevens die de gemeente onder de Wpg van u verwerkt in te zien;

  • onjuiste politiegegevens aan te laten passen naar juiste politiegegevens;

  • onvolledige politiegegevens aan te vullen, onder meer doormiddel van een aanvullende verklaring;

  • op vernietiging van politiegegeven;

  • op afscherming van politiegegevens.

We hebben het recht een verzoek af te wijzen als:

  • het verzoek gerechtelijke onderzoeken of procedures zou belemmeren;

  • dat nadelige gevolgen heeft voor het voorkomen van het begaan van strafbare feiten, voor opsporing, onderzoek, vervolging of het opleggen van straffen;

  • de openbare veiligheid in het geding is;

  • de rechten en vrijheden van derden worden geschonden;

  • de nationale veiligheid in het geding is;

  • de gemeente de wettelijke plicht heeft deze politiegegevens gegevens te bewaren;

  • het kennelijk een ongegrond of buitensporig verzoek is.

Via de algemene privacyverklaring op onze website vindt u meer informatie over hoe u gebruik kunt maken van uw rechten als betrokkene.

Ondertekening