Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735909
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735909/1
Mandaat-, machtiging- en volmachtregeling Bergen (L) 2025
Geldend van 26-02-2025 t/m heden
Intitulé
Mandaat-, machtiging- en volmachtregeling Bergen (L) 2025Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van Bergen, ieder voor zover het hun of zijn bevoegdheden betreft;
overwegende dat op 9 februari 2021 de Nota Dienstverlening 2021 is vastgesteld en dat ter uitvoering hiervan het wenselijk is ter bevordering van een snelle, klantgerichte afdoening van de stukken, alsmede ter bevordering van de efficiency van de gemeentelijke organisatie daar waar mogelijk bevoegdheden te mandateren aan daartoe aan te wijzen ambtenaren op basis van het daarvoor op te stellen mandaatregister;
overwegende dat op 15 november 2022 de Mandaat-, machtiging-, en volmachtregeling Bergen (L) 2022 is vastgesteld en dat is besloten jaarlijks tot actualisatie van dit dynamische document over te gaan, hetgeen voor 2024 heeft geresulteerd in de Mandaat-, machtiging-, en volmachtregeling Bergen (L) 2025;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;
BESLUITEN
tot vaststelling van de Mandaat-, machtiging- en volmachtregeling Bergen (L) 2025
Artikel 1 Definities
-
1. Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen.
-
2. Onder volmacht wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van het bestuursorgaan privaatrechtelijke handelingen te verrichten.
-
3. Onder machtiging wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Artikel 2 Uitoefening van bevoegdheden
-
1. De uitoefening van bevoegdheden, zoals aangeduid in de bij dit besluit behorend register, wordt gemandateerd aan de daarin genoemde functionarissen en met inachtneming van de in dit register vermelde specifieke bepalingen.
-
2. Bij de uitoefening van bedoelde bevoegdheid wordt het daarover gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, richtlijnen, verordeningen, circulaires en beleidsregels van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen.
-
3. Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten ook het beslissen over de besteding van budgetten inhoudt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover de daarbij te nemen besluiten niet leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke begroting. Bij de uitoefening van deze bevoegdheden dient rekening te worden gehouden met de Regeling budgethouderschap 2016.
-
4. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, worden in vergunningen, ontheffingen, toestemmingen, overeenkomsten e.d. de gebruikelijke voorwaarden en bepalingen opgenomen.
Artikel 3 Uitzonderingen
Mandaat wordt niet verleend als:
- a.
er sprake is van het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het stellen van nadere regels en het vaststellen van beleidsregels;
- b.
er sprake is van het beslissen op bezwaar- en beroepschriften, met uitzondering van alle bezwaren die ongegrond zijn en die niet politiek gevoelig zijn en alle bezwaren die niet-ontvankelijk zijn;
- c.
er sprake is van stukken gericht aan andere bestuursorganen;
- d.
er in het kader van besluitvorming sprake is van politiek gevoelige onderwerpen.
Artikel 4 Beleidsaspecten
-
1. Indien sprake is van te nemen besluiten met beleidsbepalende aspecten leggen de gemandateerden deze besluiten ter besluitvorming voor aan het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester.
-
2. Stukken worden in ieder geval geacht beleidsaspecten te bezitten als:
- a.
het besluit zou kunnen leiden tot een afwijking, strijdigheid of aanvulling met eerder vastgesteld beleid, richtlijnen of voorschriften
- b.
deze een politieke relevantie hebben;
- c.
afdoening daarvan niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties kan hebben, waaronder in elk geval wordt verstaan: uitgaven buiten een functionele begrotingspost of bij overschrijding van een begrotingspost
- d.
dit door of namens het college van burgemeester en wethouder c.q. de burgemeester kenbaar is gemaakt
- a.
Artikel 5 Vervanging
-
1. Ingeval van afwezigheid van de medewerkers aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden door hun plaatsvervanger uitgeoefend.
-
2. Ingeval van afwezigheid van de medewerkers of hun plaatsvervanger aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend worden deze bevoegdheden uitgeoefend door diens Afdelingsmanager.
-
3. Ingeval van afwezigheid van een Afdelingsmanager aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, vindt de vervanging plaats door één van de andere Afdelingsmanagers (horizontale vervanging) of de directeur/secretaris (verticale vervanging). Aan Afdelingsmanagers gemandateerde bevoegdheden kunnen te allen tijde worden uitgeoefend door de directeur/secretaris.
Artikel 6 Afstemming
-
1. Als het te nemen besluit meer dan een afdeling of team aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.
-
2. Bij het ontbreken van afstemming legt de gemandateerde de zaak ter nadere besluitvorming voor aan het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester.
Artikel 7 Ondertekening
-
1. De namens burgemeester en wethouders uitgevoerde bevoegdheden worden als volgt ondertekend:
-
“burgemeester en wethouders van Bergen, namens deze(n), gevolgd door de functieaanduiding, zijn handtekening, voorletters en achternaam van de mandaatontvanger”.
-
2. De namens de burgemeester uitgevoerde bevoegdheden worden als volgt ondertekend:
-
“de burgemeester van Bergen, namens deze, gevolgd door de functieaanduiding, zijn handtekening, voorletters en achternaam van de mandaatontvanger”.
Artikel 8 Ondermandaat
-
1. Medewerkers aan wie mandaat is verleend, zijn bevoegd tot verlening van een ondermandaat, voor zover dit niet expliciet in het register is uitgezonderd. Hierbij kunnen zij voorwaarden ten behoeve van de verlening aangeven.
-
2. Het besluit tot het geven van ondermandaat gebeurt schriftelijk en kan alleen na verkregen goedkeuring van college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester. De verlening geschiedt schriftelijk door vermelding in het mandaatregister.
-
3. Ingeval van uitoefening van ondermandaat worden besluiten overeenkomstig het bepaalde in artikel 7 ondertekend, met dien verstande dat de functieaanduiding, de handtekening, voorletters en achternaam van de mandaatontvanger in de plaats van de functieaanduiding, de handtekening, voorletters en achternaam van de eerst gemandateerde worden geplaatst.
-
4. Op ondermandaat zijn de bepalingen van deze regeling van overeenkomstige toepassing.
Artikel 9 Volmacht, machtiging
Dit besluit is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een ander volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke handelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van feitelijke handelingen, die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke handeling zijn.
Artikel 10 Slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.
-
2. De Mandaat-, machtiging en volmachtregeling Bergen (L) 2024 en alle andere besluiten voor zover deze betrekking hebben op de in het mandaatregister genoemde bevoegdheden worden ingetrokken.
-
3. Deze regeling kan worden aangehaald als “Mandaat-, machtiging- en volmachtregeling Bergen (L) 2025”.
Ondertekening
Bergen, 18 februari 2025
Burgemeester en wethouders van Bergen
De secretaris,
H.H.M. Timmermans
de burgemeester
M.H.D. Rauner
De burgemeester van Bergen
M.H.D. Rauner
MANDAAT-, MACHTIGING- EN VOLMACHTREGISTER BERGEN (L) 2025
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid: |
Grondslag: |
Bevoegdheid van: |
Bevoegdheid aan: |
Bevoegdheid ook aan: |
Bijzondere afspraken: |
1. |
Algemeen / Overig |
|
|
|
|
|
1.1 |
Het verrichten van alle feitelijke handelingen ter voorbereiding of uitvoering van privaatrechtelijke of bestuursrechtelijke besluiten. |
|
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Behandelend medewerker* |
|
1.2 |
Tekenen voor ontvangst bij aanbieding van aangetekende stukken, deurwaardersexploten en gerechtelijke stukken |
|
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Behandelend medewerker* |
|
1.3 |
Verzenden van algemene ontvangstbevestigingen |
|
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Behandelend medewerker* |
|
1.4 |
Ondertekenen van stukken die geen besluit in de zin van de Awb inhouden (informatieverstrekking of tussentijdse correspondentie) |
|
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Behandelend medewerker* |
|
1.5 |
Terinzagelegging en verstrekken van (kopieën) van (ontwerp)besluiten, verzoeken om vergunning, of ontheffing, verslagen, nota’s en andere stukken. |
|
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Behandelend medewerker* |
|
1.6 |
Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in artikel 5 tot en met 10 Boek 5 BW gevonden voorwerpen voor wat betreft dieren. |
5:5 t/m 5:10 Burgerlijk Wetboek |
B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
|
|
1.7 |
Het in het kader van de openbare orde/ begraafplaats nemen van besluiten, het verrichten van privaatrechtelijke handelingen (ondertekenen van aktes) en alle overige te verrichten handelingen. |
Wet op de lijkbezorging Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats Hoofdstuk 3, afdeling 4 Verordening Fysieke Leefomgeving |
B/B&W |
Manager R&S |
Hoofd Buitendienst |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Algemene Plaatselijke Verordening (APV), Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL) en bijzondere wetten |
|
|
|
|
|
2.1 |
Beslissen op verzoeken om vergunningen, ontheffingen, accepteren van meldingen. |
Artikelen 2:1, 2:10, 2:12a, 2:12b, 2:25, 2:28, 2:29, 2:72, 2:78, 2:81, 2:82, 2:84, 3:4, 5:13 Algemene Plaatselijke Verordening |
B/B&W |
Manager R&S |
|
|
2.2 |
Beslissen op verzoeken om vergunningen, ontheffingen, vrijstellingen, accepteren van meldingen. |
Artikelen 3:6 lid 2, 3:7 lid 3, 3:8 lid 6, 3:10 lid 3 4:19, 4:21, 4:22, 4:24, 5:1, 5:2, 5:3, 5:5, 5:6, 5:7, 5:10, 5:12, 5:32, 6:2, 7:1, 7:5, 7:8. Verordening Fysieke Leefomgeving |
B/B&W |
Manager R&S |
|
|
2.3 |
Het nemen van besluiten op aanvragen om ontheffing/vrijstelling. |
Winkeltijdenwet Verordening winkeltijden |
B&W |
Manager R&S |
|
Aanwijzen van koopzondagen na advies van de winkeliersvereniging |
2.4 |
|
Artikelen 3, 7c 30b t/m 30f Wet op de Kansspelen |
B&W |
Manager R&S |
|
|
2.5 |
Beslissen over verzoeken om vergunningen / ontheffingen |
Artikel 3 Artikel 35 Alcoholwet |
B |
Manager R&S |
|
|
2.6 |
Het nemen van besluiten op aanvragen om een vergunning / ontheffing ingevolge de VFL |
Hoofdstuk 5, afdeling 4 Verordening Fysieke Leefomgeving |
B&W |
Manager R&S |
|
In overleg met de marktmeester |
2.7 |
Het opstellen en ondertekenen van brieven die een vergoeding inhouden voor verenigingen in het kader van inzamelactiviteiten van afvalstoffen |
Artikel 4:2 Verordening Fysieke Leefomgeving |
B&W |
Manager R&S |
Specialist Milieu |
|
2.8 |
Aanschrijvingen met betrekking tot belemmerende beplanting of voorwerpen |
Artikel 2:15 Algemene plaatselijke verordening |
B&W |
Manager R&S |
Juridisch adviseur |
|
2.9 |
Het nemen van besluiten tot het al dan niet toekennen van huisnummers |
Hoofdstuk 2, afdeling 5 Verordening Fysieke Leefomgeving |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur vergunningverlening |
|
3. |
Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
|
|
|
|
|
3.1 |
Belanghebbende in de gelegenheid stellen mondelinge of schriftelijke zienswijzen naar voren te brengen. |
Afdeling 3 Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Consulenten/Adviseurs |
|
3.2 |
Het horen van aanvrager, geadresseerde en derde-belanghebbende. |
4:7 t/m 4:9 Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Consulenten/Adviseurs |
Uitgezonderd van ondermandaat
|
3.3 |
Het doorzenden van stukken die verkeerd zijn geadresseerd of tot behandeling waarvan een ander bestuursorgaan bevoegd is. |
2:3 en 6:15 Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Consulenten/Adviseurs |
|
3.4 |
Het besluiten een aanvraag niet te behandelen. |
4:5 Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
|
|
3.5 |
Beslissen om aanvullende gegevens op te vragen om aanvraag volledig te kunnen toetsen. |
4:5 Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Adviseur vergunningverlening/ Juridisch adviseur |
|
3.6 |
Het besluiten tot verdaging van een beslissing op een aanvraag. |
4:14 Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Consulenten/Adviseurs |
Ondertekening in ondermandaat volgt uitsluitend na akkoord van de afdelingsmanager. |
3.7 |
Het besluiten tot het opschorten van de beslistermijn. |
4:15 Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Consulenten/Adviseurs |
Ondertekening in ondermandaat volgt uitsluitend na akkoord van de afdelingsmanager. |
3.8 |
Het besluiten tot verdaging van een beslissing op bezwaar/beroep, opschorten van de beslistermijn en beslissen tot verder uitstel. |
7:10 lid 2 en 3, 7:24 Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Juridisch adviseur / Kwaliteitsmedewerker |
Ondertekening in ondermandaat volgt uitsluitend na akkoord via collegiale toets (4- ogenprincipe) door andere juridisch adviseur / kwaliteitsmedewerker. |
3.9 |
Het namens de gemeente, de burgemeester, het college en de raad
|
160 lid 1 onder e en f Gemeentewet Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Behandelend medewerker* die hiertoe expliciet zijn aangewezen door het bevoegde bestuursorgaan |
Tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist. |
3.10 |
Het beslissen op bezwaar met inbegrip van het ondertekenen van het besluit |
7:10 en 7:12 Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
|
Hierbij gaat het enkel om de volgende besluiten:
Nadrukkelijk wordt géén mandaat verleend voor:
|
3.11 |
Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom wegens niet tijdig beslissen. |
4:18 Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
|
|
3.12 |
Het beslissen op een ingebrekestelling met inbegrip van het ondertekenen van het besluit |
4:17 en 4:18 Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
|
|
3.13 |
Het nemen van besluiten inzake de aanwijzing van elektronische kanalen voor het indienen van berichten in de zin van artikel 2:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht (nieuwe aanwijzingsbesluiten/aanwijzingsbesluiten die komen te vervallen of worden gewijzigd) |
2:13 Awb |
B/B&W |
Secretaris/ directeur |
Juridisch adviseur |
|
4. |
Belastingen / leges |
|
|
|
|
|
4.1 |
Het geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van belastingen. |
255 lid 1 Gemeentewet |
B&W |
Manager B&D |
Invorderingsambtenaar |
|
4.2 |
Het vaststellen van beleidsregels. |
Wet waardering onroerende zaken Gemeentewet Algemene wet bestuursrecht |
B&W |
Manager B&D |
|
|
4.3 |
Het toepassen van de hardheidsclausule. |
Algemene wet inzake rijksbelastingen |
B&W |
Manager B&D |
Heffingsambtenaar |
|
4.4. |
Het opleggen en innen van aanslagen (leges) grafrechten inclusief het ondertekenen van deze besluiten |
Algemene wet inzake de rijksbelastingen 229 lid 1 Gemeentewet Verordening lijkbezorgingsrechten |
B&W |
Heffingsambtenaar Invorderingsambtenaar |
Hoofd buitendienst |
Géén ondermandaat wordt verleend voor:
Hiertoe blijft de heffings- /invorderingsambtenaar bevoegd. |
5. |
Bodem |
|
|
|
|
|
5.1 |
Opleggen van een gedoogplicht voor het verrichten van onderzoek of voor de uitvoering van nazorgmaatregelen |
Artikel 10.13a en Artikel 10.13b Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
5.2 |
Opleggen van een gedoogplicht voor het verrichten van onderzoek of voor de uitvoering van preventieve en herstelmaatregelen |
Artikel 10.21a Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
5.3 |
Opleggen van een verplichting tot het treffen van tijdelijke beschermingsmaatregelen |
Artikel 19.9c Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
5.4 |
Het in behandeling nemen, beoordelen en registreren van meldingen van bodemactiviteiten ingevolge het Besluit activiteit leefomgeving. |
Besluit activiteiten leefomgeving |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur Milieu |
|
6. |
Bouwen en slopen |
|
|
|
|
|
6.1 |
Brief mededeling vergunningsvrij bouwwerk |
Artikel 5.1 Omgevingswet Afdeling 2.3 Besluit bouwwerken leefomgeving Paragraaf 22.2.7 van het omgevingsplan |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur RO Adviseur vergunningverlening Medewerker vergunningverlening |
Ondertekening in ondermandaat volgt uitsluitend na akkoord via collegiale toets (4-ogenprincipe) door juridisch adviseur |
6.2 |
De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 2 t/m 7 van het Besluit bouwwerken en leefomgeving. |
Hoofdstuk 2 t/m 7 Besluit bouwwerken leefomgeving |
B&W |
Manager R&S |
|
|
6.3 |
Verbinden voorschriften aan omgevingsvergunning voor bouwactiviteit over uitgestelde aanvraagvereisten. |
Artikel 8.3c Besluit kwaliteit leefomgeving |
B&W |
Manager R&S |
|
|
6.4 |
Verlengen van in omgevingsvergunning voor bouwactiviteit gestelde termijn. |
Artikel 10.23 lid 2 Omgevingsbesluit |
B&W |
Manager R&S |
|
|
7. |
Burgerzaken |
|
|
|
|
|
7.1 |
Het bijhouden van de BRP, te weten de in- en uitschrijving en opneming persoonsgegevens en het verstrekken van inlichtingen uit de BRP. |
Artikel 1.4 Wet basisregistratie personen |
B&W |
Manager B&D |
Medewerker KCC Consulent Burgerzaken |
Uitgezonderd van ondermandaat
|
7.2 |
Het verstrekken van:
|
Artikel 1.5 Wet basisregistratie personen |
B&W |
Manager B&D |
Medewerker KCC Consulent Burgerzaken |
|
7.3 |
Het voeren van het bestandsbeheer geautomatiseerde bevolkingsbestanden. |
Artikel 1.9 Wet basisregistratie personen |
B&W |
Manager B&D |
Medewerker KCC Consulent Burgerzaken |
|
7.4 |
In behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring omtrent gedrag (en doorzenden). |
Artikel 28 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
B |
Manager B&D |
Medewerker KCC Consulent Burgerzaken |
|
7.5 |
Uitvoering van regelgeving rondom reisdocumenten (aanvraag, behandeling en afgifte van paspoorten, ID-kaarten e.d.). |
Paspoortwet c.a. |
B |
Manager B&D |
Medewerker KCC Consulent Burgerzaken |
|
7.6 |
Het afgeven (waaronder wijzigen en verlengen), ongeldig verklaren en weigeren van rijbewijzen. |
Wegenverkeerswet 1994, Reglement rijbewijzen |
B |
Manager B&D |
Medewerker KCC Consulent Burgerzaken |
|
7.7 |
Beslissingen nemen en handelingen verrichten met betrekking tot:
|
Artikel D1, D4, D6, E4, H4, J4, J7, J8, K3, K4, K8, L6, L11, N5, Y13, Y32, Y33, Y33a Kieswet |
B&W |
Manager B&D |
Medewerker KCC Consulent Burgerzaken |
|
8. |
Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) / Wet ruimtelijke ordening |
|
|
|
|
|
8.1 |
Het elektronisch bekendmaken en geconsolideerd bijhouden van omgevingsdocumenten en het integraal elektronisch mededelen van ontwerpen van omgevingsdocumenten. |
Artikel 6 Bekendmakingswet Artikel 19 Bekendmakingswet Artikel 3:11 Algemene wet bestuursrecht |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur RO Adviseur vergunningverlening Medewerker vergunningverlening |
|
8.2 |
Verstrekken van gegevens (statusinformatie) over omgevingsdocumenten aan het Kadaster |
Artikel 14.5, aanhef en onder a Omgevingsbesluit |
B&W |
Manager R&S |
|
|
8.3 |
Beschikbaar stellen van informatie voor het elektronisch formulier in het Digitaal Stelsel Omgevingswet |
Artikel 14.2 lid 3 Omgevingsbesluit |
B&W |
Manager R&S |
|
|
8.4 |
Het elektronisch waarmerken en publiceren van digitale Wro-instrumenten. |
Wet ruimtelijke ordening |
B&W |
Manager R&S |
Juridisch adviseur Adviseur RO |
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
Erfgoed (archeologie & monumenten) |
|
|
|
|
|
9.1 |
Het stellen van nadere eisen aan het archeologisch onderzoek en het archeologisch onderzoeksrapport. |
Hoofdstuk 5 Erfgoedwet |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur RO |
Alleen in overleg en op advies van een extern deskundige adviseur archeologie (schriftelijke instemming) |
9.2 |
Het beoordelen, vaststellen en ondertekenen van Programma’s van Eisen bij archeologische ingrepen. |
Hoofdstuk 5 Erfgoedwet |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur RO |
Alleen in overleg en op advies van een extern deskundige adviseur archeologie (schriftelijke instemming) |
9.3 |
Het nemen van een (selectie)besluit archeologie. |
Hoofdstuk 5 Erfgoedwet |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur RO |
Alleen in overleg en op advies van een extern deskundige adviseur archeologie (schriftelijke instemming) |
9.4 |
Het bijhouden van een gemeentelijk erfgoedregister. |
Artikel 3.16 lid 3 Erfgoedwet Artikel 2:1 en 2:8 Verordening Fysieke Leefomgeving |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur RO |
|
10. |
Financiën |
|
|
|
|
|
10.1 |
Mutaties van verzekerde objecten en aanmelding van schadegevallen en het voeren van correspondentie. |
|
B&W |
Manager B&D |
Adviseur Financiën |
|
10.2 |
Afhandelen van aansprakelijkheidstellingen. |
Burgerlijk Wetboek |
B&W |
Manager B&D |
Adviseur Financiën |
|
10.3 |
Besluiten tot het aangaan, wijzigen en opzeggen van verzekeringen. |
160 lid 1 onder e Gemeentewet |
|
Manager B&D |
|
Binnen de polisvoorwaarden |
10.4 |
Treffen van betalingsregelingen met debiteuren. |
|
B&W |
Manager B&D |
Kassier |
|
10.5 |
Het voorbereiden en versturen van betalingsopdrachten. |
|
B&W |
Manager B&D |
Kassier |
|
10.6 |
Het maken van verwerkingsverslagen, betaalopdrachten en invorderings-opdrachten. |
|
B&W |
Manager B&D |
Kassier |
|
10.7 |
|
|
B&W |
Manager B&D |
Financieel controller |
Binnen kaders Treasurystatuut |
11. |
Geluid |
|
|
|
|
|
11.1 |
Besluit over geluidwerende maatregelen aan gebouwen |
Artikel 2.43 Omgevingswet Artikel 3.52 t/m 3.54 Besluit kwaliteit leefomgeving |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur Milieu Adviseur vergunningverlening Medewerker vergunningverlening |
|
12. |
Grondzaken |
|
|
|
|
|
12.1 |
Beslissen op verzoeken voor het in gebruik nemen geven en/of verkopen van overhoeken, openbaar groen, cultuurgrond en paardenweitjes. |
|
B&W |
Manager R&S |
|
|
12.2 |
Opdracht geven tot taxatie t.b.v. aankoop gronden |
|
B&W |
Manager R&S |
Adviseur Financiën |
|
12.3 |
Verlenen van opties |
|
B&W |
Manager R&S |
Adviseur Financiën |
|
12.4 |
Besluiten tot verkoop aan natuurlijke personen van bouwterrein binnen exploitatie zijnde bestemmingsplannen en/of omgevingsplan. |
|
B&W |
Manager R&S |
|
|
12.5 |
Besluiten tot verkoop, verhuur of anderszins in gebruik geven van gemeentegrond. |
|
B&W |
Manager R&S |
|
|
12.6 |
Het verrichten van de noodzakelijke handelingen |
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
B&W |
Manager R&S |
Juridisch adviseur |
|
13. |
Kabels, leidingen en het uitzetten van grenzen |
|
|
|
|
|
13.1 |
Het nemen van (instemmings)besluiten en het opleggen van voorschriften en beperkingen. |
Algemene verordening ondergrondse infrastructuur Bergen (AVOI) Overeenkomst gemeenten en nutspartijen 2021 (OGN) |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur infrastructuur |
|
13.2 |
Het (digitaal) besluiten op een melding tot het leggen van kabels en leidingen in gemeentegrond. |
Algemene verordening ondergrondse infrastructuur Bergen (AVOI) Overeenkomst gemeenten en nutspartijen 2021 (OGN) |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur infrastructuur |
|
13.3 |
In het terrein aanwijzen van perceelsgrenzen, rooilijnen en hoogtepeil. |
|
B&W |
Manager R&S |
Adviseur infrastructuur |
|
13.4 |
Het Kadaster opdracht geven tot het vastleggen van uitgezette perceelsgrenzen. |
|
B&W |
Manager R&S |
Adviseur infrastructuur |
|
13.5 |
Het ondertekenen van machtigingen voor het splitsen van percelen. |
|
B&W |
Manager R&S |
Adviseur infrastructuur |
|
13.6 |
Het ondertekenen van documenten van Klic-online. |
De Wet informatieuitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur infrastructuur |
|
14. |
Klachten |
|
|
|
|
|
14.1 |
Het be- en afhandelen van bij de gemeente binnengekomen klachten |
149 en hoofdstuk 9 Awb en Klachtenregeling Bergen |
B&W |
Secretaris/ directeur |
Ondermandaat aan de (plv) klachtencoördinator voor wat betreft:
|
Een en ander conform de Klachtenregeling Bergen |
15. |
Kostenverhaal |
|
|
|
|
|
15.1 |
Vaststellen van een eindafrekening van de kosten van een exploitatieplan dat deel uitmaakt van het (tijdelijk) omgevingsplan of dat als voorschrift verbonden aan een omgevingsvergunning geldt |
Artikel 13.14 lid 1, onderdeel e, onder 2 Omgevingswet Artikel 4.6 Invoeringswet Omgevingswet Artikel 4.13 Invoeringswet Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
15.2 |
Verbinden van voorschriften inzake kostenverhaal aan een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit voor zover sprake is van een activiteit die in strijd is met een in het omgevingsplan aan een locatie toegedeelde functie |
Artikel 13.14 lid 3 onder a Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
15.3 |
Het bij beschikking verhalen van de aan de grondexploitatie verbonden kosten |
Artikel 13.18 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
15.4 |
Verbinden van voorschriften aan een beschikking dat betaling geheel of gedeeltelijk na aanvang van de activiteit plaatsvindt |
Artikel 13.19 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
16. |
Milieu |
|
|
|
|
|
16.1 |
Het bepalen van de best beschikbare technieken |
Artikel 8.10 Besluit kwaliteit leefomgeving |
B&W |
Manager R&S |
|
|
16.2 |
Uitvoeren beoordelingen en verbinden van voorschriften aan omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit |
Paragraaf 8.5.1 Besluit kwaliteit leefomgeving Paragraaf 8.5.2 Besluit kwaliteit leefomgeving |
B&W |
Manager R&S |
|
|
16.3 |
Beoordelen bij de voorbereiding van een omgevingsvergunning of sprake is van aanzienlijke milieueffecten en een milieueffectrapport moet worden gemaakt. |
Artikel 16.43 lid 2 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
Op voorwaarde dat er beslist wordt dat er vanwege het ontbreken van belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu geen milieueffectrapport hoeft te worden gemaakt. |
16.4 |
Het stellen van maatwerkvoorschriften of verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning in afwijking van regels in het Besluit activiteiten leefomgeving of het omgevingsplan, als dat bij die regels is bepaald |
Artikel 4.5 Omgevingswet Artikel 2.13 Besluit activiteiten leefomgeving |
B&W |
Manager R&S |
|
|
17. |
Omgevingsvergunning / melding (algemeen) |
|
|
|
|
|
17.1 |
Het nemen van besluiten tot het verlenen, wijzigen en intrekken van een omgevingsvergunning. |
Hoofdstuk 5 Omgevingswet (alle vergunningen op grond van artikel 5.1 Omgevingswet) Hoofdstuk 22 Omgevingsplan Hoofdstuk 2 Wabo (oud) |
B&W |
Manager R&S |
Coördinator Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving |
|
17.2 |
Ontvangstbevestiging aanvraag en mededeling over bevoegd gezag, procedure, beslistermijn en rechtsmiddelen |
Artikel 16.54a lid 2 en 3 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur RO Adviseur vergunningverlening Medewerker vergunningverlening |
|
17.3 |
Het beslissen tot het buiten behandeling stellen van een aanvraag om omgevingsvergunning. |
Artikel 4:4 Algemene wet bestuursrecht Artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur RO Adviseur vergunningverlening Medewerker vergunningverlening |
Geen bijzonderheden, tenzij het buiten behandeling stellen van een specifieke aanvraag, politiek gevoelig kan liggen. |
17.4 |
Het beslissen tot het overdragen van een omgevingsvergunning. |
Artikel 5.37 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
17.5 |
Beslissen tot het verlengen van de behandeltermijn met 6 weken. |
Artikel 16.64 lid 2 Omgevingswet Artikel 16.66 lid 3 Omgevingswet Artikel 3.9 lid 2 en Artikel 3.12 lid 8 Wabo (oud) |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur RO Adviseur vergunningverlening Medewerker vergunningverlening |
Ondertekening in ondermandaat volgt uitsluitend na akkoord van de afdelingsmanager |
17.6 |
Het beslissen tot het buiten behandeling stellen van een aanvraag om omgevingsvergunning wegens coördinatie met de Waterwet. |
Artikel 5.7, 16.10 Omgevingswet Artikel 3.18 Wabo (oud) |
B&W |
Manager R&S |
|
|
17.7 |
Uitvoeren van de coördinatieregeling als dit wettelijk is voorgeschreven of de bevoegde bestuursorganen een coördinatiebesluit hebben genomen. |
Artikel 3:23 – 3:27 Algemene wet bestuursrecht |
B&W |
Manager R&S |
|
|
17.8 |
Het buiten toepassing laten van afdeling 3.4 en artikel 3:44 Algemene wet bestuursrecht |
Artikel 16.68 onder a en c Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
17.9 |
Toezenden ontwerpbesluiten, afschriften beschikkingen en stukken |
Artikel 2.2 Omgevingswet Artikel 10.22a Omgevingsbesluit |
B&W |
Manager R&S |
|
|
17.10 |
Het voeren van een vooroverleg in verband met het aanvragen van een omgevingsvergunning |
|
B&W |
Manager R&S |
Adviseur RO Adviseur vergunningverlening Medewerker vergunningverlening |
|
17.11 |
Het kennisgeven van meldingen en maatwerkvoorschriften en het sturen van een ontvangstbevestiging |
Artikel 10.20 Omgevingsbesluit Artikel 12 Bekendmakingenwet Artikel 2:17 Algemene wet bestuursrecht |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur Milieu Adviseur RO Adviseur vergunningverlening Medewerker vergunningverlening |
|
17.12 |
Het stellen van maatwerkvoorschriften of verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning |
Artikel 4.5 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
17.13 |
Het ambtshalve verlenen van een omgevingsvergunning ter vervanging van eerder verleende vergunningen (revisievergunning) |
Artikel 5.43 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur vergunningverlening Medewerker vergunningverlening |
|
17.14 |
Verlenen van toestemming om een gelijkwaardige maatregel te treffen |
Artikel 4.7 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
17.15 |
Het uitbrengen van advies over een aanvraag omgevingsvergunning in het geval het college niet zelf bevoegd gezag is. |
Artikel 4.20 lid 1 Omgevingsbesluit |
B&W |
Manager R&S |
|
|
17.16 |
Het aanvragen van advies bij de Gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Bergen (L) |
Artikel 17.9 Omgevingswet Artikel 3 Verordening Gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Bergen (L) Artikel 2:4 Verordening Fysieke Leefomgeving |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur RO Adviseur vergunningverlening Medewerker vergunningverlening |
|
18. |
Onderwijs en vervoer |
|
|
|
|
|
18.1 |
Het nemen van besluiten. |
Verordening leerlingenvervoer |
B&W |
Manager B&D |
|
|
18.2 |
Het toestaan of weigeren van vervangende leerplicht. |
Leerplichtwet 1969 |
B&W |
Manager B&D |
Leerplichtambtenaar |
|
18.3 |
Het verlenen of weigeren van vrijstelling wegens het volgen van ander onderwijs. |
Leerplichtwet 1969 |
B&W |
Manager B&D |
Leerplichtambtenaar |
|
18.4 |
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen op het gebied van onderwijskansen tot € 10.000,-- |
165 t/m 168 Wet op het primair onderwijs |
B&W |
Manager B&D |
|
|
19. |
Openbare orde en veiligheid |
|
|
|
|
|
19.1 |
Vragen van Bibob-advies en het verstrekken van inlichtingen |
5a, 6, 7 en 27 Wet Bibob |
B/B&W |
Manager R&S |
|
|
20. |
Overeenkomsten en inkoop en aanbesteding |
|
|
|
|
|
20.1 |
Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten die een financiële verplichting voor de gemeente inhouden voor diensten/leveringen en werken met inbegrip van de ondertekening van deze overeenkomsten. |
160 lid 1 onder d en 171 Gemeentewet |
B/B&W |
- Secretaris/ directeur tot maximaal € 100.000,- - Managers tot maximaal € 50.000,- |
Hoofd Buitendienst voor wat betreft:
|
Mits passend binnen het geldende aanbestedingsbeleid. Daarnaast is voor de uitoefening van de bevoegdheid een budget beschikbaar gesteld en het budget als gevolg van het besluit niet wordt overschreden. Bij de bepaling van de hoogte van de financiële verplichting dienen de kosten over de totale looptijd van de overeenkomst incl. eventuele verlenging(en) te worden meegenomen. |
20.2 |
Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten die géén financiële verplichting voor de gemeente inhouden met inbegrip van het ondertekenen van deze overeenkomsten. |
160 lid 1 onder d 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
|
|
20.3 |
Het aangaan van een verwerkersovereenkomst inclusief het ondertekenen ervan. |
28 lid 3 AVG 160 lid 1 onder d 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
|
|
20.4 |
Het aangaan en opzeggen van overeenkomsten inzake het beheer en onderhoud van gebouwen die in eigendom zijn, mede omvattende het nemen van besluiten over de huur en verhuur van sportaccommodaties en het ondertekenen van deze overeenkomsten en opzeggingen. |
160 lid 1 onder d 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Manager B&D |
|
|
20.5 |
Het aangaan en opzeggen van overeenkomsten tot het verhuren, verpachten en in gebruik geven van onroerende zaken van de gemeente en het ondertekenen van deze overeenkomsten en opzeggingen. |
160 lid 1 onder d 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Manager B&D |
|
|
20.6 |
Het aangaan en opzeggen van overeenkomsten tot het verpachten van jacht- en visrechten en het ondertekenen van deze overeenkomsten en opzeggingen. |
160 lid 1 onder d 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Manager B&D |
|
|
20.7 |
Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot verkoop van bouwkavels. |
160 lid 1 onder d 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Manager B&D |
|
|
20.8 |
Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot verkoop van groenstroken. |
160 lid 1 onder d 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Manager B&D |
|
|
20.9 |
Het verlenen van één op één opdrachten aan externe adviseurs of dienstverlening tot een maximum van € 75.000,-- met inbegrip van de ondertekening van de overeenkomsten met betrekking tot het Energielandschap Wells Meer. |
160 lid 1 onder d 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Manager R&S |
|
Verlening in de hoedanigheid van projectleider conform besluit van 1-5-2018. |
20.10 |
Het houden van aanbestedingen met betrekking tot diensten, werken en leveringen en alle daarbij behorende rechts- en uitvoeringshandelingen |
Aanbestedingswet en alle daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten |
B&W |
Manager B&D Zie voor het aangaan van overeenkomsten punt 20.1 van dit register. |
Ondermandaat wordt verleend aan de inkoopadviseur voor alle (rechts)-handelingen in het kader van de aanbestedingsprocedure tot en met de gunningsbeslissing. Een en ander conform het in het inkoop- en aanbestedingsbeleid opgenomen inkoopproces. Voor de verantwoordelijken wordt verwezen naar hoofdstuk 3 van het Inkoopreglement gemeente Bergen (L) |
Met inachtneming van de in het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Bergen (L) geschetste kaders en passend binnen het beschikbare krediet/budget. Afwijking van het inkoop- en aanbestedingsbeleid geschiedt bij besluit b&w |
20.11 |
Besluiten tot het wijzigen, (stilzwijgend) verlengen, opzeggen en ontbinden van lopende overeenkomsten met inbegrip van het ondertekenen ervan. |
160 lid 1 onder e en 170 Gemeentewet |
B/B&W |
- Secretaris/ directeur tot maximaal € 100.000,- - Managers tot maximaal € 50.000,- |
Hoofd Buitendienst voor wat betreft:
|
Mits passend binnen het geldende aanbestedingsbeleid. Daarnaast is voor de uitoefening van de bevoegdheid een budget beschikbaar gesteld en het budget als gevolg van het besluit niet wordt overschreden. Bij de bepaling van de hoogte van de financiële verplichting dienen de kosten over de totale looptijd van de overeenkomst incl. eventuele verlenging(en) te worden meegenomen. |
21. |
Overheidsinformatie |
|
|
|
|
|
21.1 |
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen. |
Hoofdstuk 4 en 5 Wet open overheid 4:15 Algemene wet bestuursrecht |
B/B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
Juridisch adviseur voor wat betreft:
|
|
21.2 |
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen. |
Wet hergebruik overheidsinformatie |
B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
|
|
22. |
Personeel en organisatie |
|
|
|
|
De uitoefening van het mandaat is op het gebied van personele aangelegenheden alleen mogelijk binnen het toegekende budget. |
22.1 |
Opstellen functieprofiel. |
|
B&W |
Secretaris/ directeur |
Senior Adviseur P&O |
|
22.2 |
Werving, selectie van (inhuur) personeel en voorkomende beslissingen in dit kader waaronder begrepen het verlenen van opdracht tot het plaatsen van advertenties. |
|
B&W |
Secretaris/ directeur |
Adviseur P&O |
|
22.3 |
Afwijzen c.q. aanhouden van (open) sollicitanten. |
|
B&W |
Secretaris/ directeur |
Adviseur P&O |
|
22.4 |
Vatstellen strategisch opleidingsplan. |
|
B&W |
Secretaris/ directeur |
Senior Adviseur P&O |
Na afstemming met Managementteam |
22.5 |
Vaststellen individueel opleidingsplan. |
|
B&W |
Secretaris/ directeur |
Adviseur P&O |
|
22.6 |
Het doen van aangiften en voeren van correspondentie met het ABP, de bedrijfsverenigingen, de belastingdienst en zorgverzekeraars. |
|
B&W |
Secretaris/ directeur |
Adviseur P&O |
|
22.7 |
Het aangaan en opzeggen van een overeenkomst met een werknemer in het kader van hybride werken en de Arbowet met inbegrip van de ondertekening van deze overeenkomsten. |
|
B&W |
Secretaris/ directeur |
Adviseur P&O |
|
22.8 |
Het kennisgeven en registreren van nevenwerkzaamheden. |
|
B&W |
Secretaris/ directeur |
Adviseur P&O |
|
22.9 |
Vergoeden van schade in en door dienst. |
|
B&W |
Secretaris/ directeur |
Adviseur P&O |
Maximum per schadebedrag € 1.000,-- |
22.10 |
Uitvoering geven aan de CAO Gemeenten en lokale regelingen met uitzondering van:
|
CAO |
B&W |
Secretaris/ directeur |
Afdelingsmanager voor zover het zijn afdeling betreft en voor zover lokale regeling niet anders regelt |
|
22.11 |
Aangaan overeenkomst inhuur personeel
|
7:400 Burgerlijk Wetboek en 160 lid 1 onder d en 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Secretaris/ directeur |
|
|
22.12 |
Aangaan arbeidsovereenkomst medewerker t/m schaal 9
|
7:610 Burgerlijk Wetboek en 160 lid 1 onder d en 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Secretaris/ directeur |
Senior Adviseur P&O |
Na afstemming met Managementteam |
22.13 |
Aangaan arbeidsovereenkomst medewerker vanaf schaal 10
|
7:610 Burgerlijk Wetboek en 160 lid 1 onder d en 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Secretaris/ directeur |
|
Voor zover niet betrekking hebbend op de functie van gemeentesecretaris/directeur |
22.14 |
Wijzigen arbeidsovereenkomst medewerker
|
7:613 Burgerlijk Wetboek en 160 lid 1 onder d en 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Secretaris/ directeur |
|
Voor zover niet betrekking hebbend op de functie van gemeentesecretaris/directeur |
23.15 |
Beëindigen arbeidsovereenkomst op eigen verzoek medewerker
|
7:667 e.v. Burgerlijk Wetboek en 160 lid 1 onder d en 171 Gemeentewet |
B/B&W |
Secretaris/ directeur |
Adviseur P&O |
Voor zover niet betrekking hebbend op de functie van gemeentesecretaris/directeur |
22.16 |
Toekenning bijzondere beloningen / onthouden periodieke verhoging. |
CAO |
B/B&W |
Secretaris/ directeur |
|
Voor zover niet betrekking hebbend op de functie van gemeentesecretaris/directeur |
22.17 |
Het uitoefenen van bevoegdheden op grond van de CAO en de op basis daarvan vastgestelde regelingen met uitzondering van het besluiten tot benoemingen/aanstellingen van MT-leden. |
CAO |
B&W |
Secretaris/ directeur |
Afdelingsmanager voor wat betreft: |
Het mandaat omvat niet de bevoegdheid tot het vaststellen van (lokale) regelingen |
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
||||||
22.18 |
Beslissingen nemen en handelingen verrichten als werkgever. |
Arbeidsomstandighedenwet |
B&W |
Secretaris/ directeur |
|
In overleg met Adviseur P&O |
22.19 |
Verzorgen personeels- en salarisadministratie. |
|
B&W |
Secretaris/ directeur |
Consulent P&O, Salarisadministrateur |
|
22.20 |
Voeren van procedures en het nemen van beslissingen. |
Burgerlijk Wetboek |
B&W |
Secretaris/ directeur |
|
|
22.21 |
Besluiten over en laten uitvoeren van adviezen van het ministerie van BZK betreffende verrekening van neveninkomsten van politieke ambtsdragers. |
Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers |
B&W |
Secretaris/ directeur |
|
Besluiten die afwijken van het advies van het ministerie van BZK, worden eerst aan het college voorgelegd. |
23. |
Privacy & Informatiebeveiliging |
|
|
|
|
|
23.1 |
Het melden van een datalek aan de Autoriteit Persoonsgegevens. |
32 en 33 AVG |
B/B&W |
Secretaris/ directeur |
Functionaris Gegevensbescherming, Privacy Officer, Chief Information Security Officer |
|
23.2 |
Het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen |
15 t/m 18, 20 AVG |
B&W |
Secretaris/ directeur Managers |
|
|
24. |
Subsidies |
|
|
|
|
|
24.1 |
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen |
Algemene Subsidieverordening Bergen en daarop gebaseerde verordeningen/ subsidieregelingen |
B&W |
Manager B&D |
|
|
24.2 |
Het nemen van besluiten |
Subsidieregeling Afkoppelen Regenwater Bergen 2022 |
B&W |
Manager R&S |
|
|
25. |
Toezicht en handhaving |
|
|
|
|
|
25.1 |
Het beslissen tot het toepassen van bestuursdwang of het opleggen van een dwangsom in spoedeisende gevallen, inclusief de bepaling dat een dergelijk besluit geldt voor rechtsopvolgers. |
Artikel 125 Gemeentewet Artikel 5:31 Awb Artikel 18.4a Omgevingswet |
B/B&W |
Manager R&S |
|
|
25.2 |
Het beslissen tot het toepassen van bestuursdwang inhoudende het overbrengen en in bewaring stellen van een op een weg staand voertuig |
Artikel 125 Gemeentewet Artikel 170 Wegenverkeerswet 1994 |
B&W |
Manager R&S |
Toezichthouder/BOA |
|
25.3 |
Het beslissen tot het toepassen van preventieve bestuursdwang of het opleggen van een preventieve last onder dwangsom in geval van klaarblijkelijk gevaar van een op zeer korte termijn te verwachten overtreding inclusief de bepaling dat een dergelijk besluit geldt voor rechtsopvolgers. |
Artikel 125 Gemeentewet Artikel 5:7 Awb Artikel 18.4a Omgevingswet |
B/B&W |
Manager R&S |
|
|
25.4 |
Het (schriftelijk) stilleggen van bouw- en/of sloopwerkzaamheden inclusief de bepaling dat een dergelijk besluit geldt voor rechtsopvolgers. |
Artikel 125 Gemeentewet Artikel 5:2 Awb Artikel 18.4a Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
Toezichthouder |
|
25.5 |
Aanwijzen van toezichthouders en uitgeven van een legitimatiebewijs aan de toezichthouder |
Artikel 5:11 Awb Artikel 5:12 Awb Artikel 18.6 lid 1 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
25.6 |
Besluiten tot het aangaan van een betalingsovereenkomst bij van rechtswege verbeurde dwangsommen of bij kostenverhaal bij bestuursdwang, voor zover de looptijd van de betalingstermijnen minder dan 3 jaar bedraagt (met inbegrip van het ondertekenen van deze overeenkomst) |
|
B/B&W |
Manager R&S |
|
|
26. |
Verkeer |
|
|
|
|
|
26.1 |
Het afhandelen van verzoeken van de RDW |
Artikel 149 Wegenverkeerswet Artikel 4 Besluit ontheffinverlening exeptionele transporten Artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens en de daarop gebaseerde regelingen |
B&W |
Manager R&S |
Civieltechnisch medewerk verkeer en vervoer |
|
26.2 |
Het nemen van een verkeersbesluit op grond van de Wegenverkeerswet, de inrichting van de weg, voorzieningen ter regeling van het verkeer en het verlenen van ontheffingen op grond van het RVV en BABW. |
Artikelen 15, 16, 18, eerste lid, aanhef en sub d, 148, eerste lid, aanhef en sub b, 149, eerste lid, aanhef en sub d, Wegenverkeerswet Artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) Artikel 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
B&W |
Manager R&S |
Civieltechnisch medewerk verkeer en vervoer |
|
26.3 |
Het plaatsen of toepassen van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van verkeersmaatregelen. |
Artikel 34 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
B&W |
Manager R&S |
Civieltechnisch medewerk verkeer en vervoer |
|
27. |
Volkshuisvesting / wonen |
|
|
|
|
|
27.1 |
Het nemen van een besluit op een aanvraag om een vergunning of verlenging vergunning verhuur leegstaande woonruimte. |
Artikel 15 Leegstandwet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
27.2 |
Het verlenen van startersleningen |
Verordening startersleningen |
B&W |
Manager R&S |
Adviseur RO |
|
28. |
Voorkeursrecht en onteigening |
|
|
|
|
|
28.1 |
Kennisgeving en terinzagelegging voorkeursrechtbeschikking |
Artikel 16.32b Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
28.2 |
Mededeling van intrekking of vervallen voorkeursrecht of van vernietiging voorkeursrechtbeschikking |
Artikel 9.5 lid 3 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
28.3 |
Bevestiging ontvangst uitnodiging tot onderhandeling over vervreemding |
Artikel 9.12 lid 1 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
28.4 |
Besluit over bereidheid tot verkrijging |
Artikel 9.13 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
28.5 |
Toelichten belangen gemeente bij gerechtelijke procedure tot overdracht van het goed |
Artikel 9.18 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
28.6 |
Inroepen nietigheid van rechtshandelingen in strijd met voorkeursrecht |
Artikel 9.22 Omgevingswet Artikel 160 lid 1 Gemeentewet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
28.7 |
Betaling voorlopige of vastgestelde schadeloosstelling |
Artikel 15.43 Omgevingswet Artikel 15.45 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
28.8 |
Voorbereiden bekrachtigingsprocedure onteigeningsbeschikking |
Artikel 16.93 Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
|
|
28.9 |
Het registreren van besluiten in SYVAS |
Artikel 16.82a Omgevingswet |
B&W |
Manager R&S |
Juridisch Adviseur |
|
29. |
Werk, inkomen en zorg |
|
|
|
|
|
29.1 |
Het nemen van besluiten in het kader van de Participatiewet. |
Particpatiewet c.a. |
B&W |
Manager B&D |
Consulent Rechtmatigheid |
Ondertekening in ondermandaat volgt uitsluitend na akkoord via collegiale toets (4- ogenprincipe) door kwaliteitsmedewerker afvalstoffen |
29.2 |
Het nemen van besluiten op aanvragen, het nemen van besluiten tot verlenging en het verrichten van handelingen ten aanzien van de Wmo-verstrekkingen en Wmo-zorgverlening. |
Wet maatschappelijke ondersteuning c.a. |
B&W |
Manager B&D |
|
Onder de voorwaarde dat:
|
29.3 |
Het nemen van besluiten op aanvragen, het nemen van besluiten tot verlenging van jeugdzorg en het verrichten van handelingen, inclusief het indienen van een verzoek gericht op het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging op grond van artikel 6.1.8 van de Jeugdwet. |
Jeugdwet c.a. |
B&W |
Manager B&D |
|
Onder de voorwaarde dat:
|
29.4 |
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen. |
Wet inburgering c.a. |
B&W |
Manager B&D |
|
|
29.5 |
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen. |
Wet Kinderopvang c.a. |
B&W |
Manager B&D |
|
|
29.6 |
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen (zoals het aangaan van een overeenkomst tot borgstelling en geldlening). |
Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 |
B&W |
Manager B&D |
|
|
29.7 |
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen. |
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) |
B&W |
Manager B&D |
|
|
29.8 |
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen. |
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) |
B&W |
Manager B&D |
|
|
29.9 |
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen. |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer Regeling gehandicaptenparkeerkaart |
B&W |
Manager B&D |
|
|
29.10 |
Het besluiten tot taxatie van een pand (inclusief het opdracht geven tot taxatie) vanwege het verlenen van bijstand onder verband van krediethypotheek en het verrichten van de noodzakelijke handelingen. |
Faillissementswet |
B&W |
Manager B&D |
|
|
29.11 |
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen tot het indienen van een verzoek tot toepassing van de schuldsaneringsregeling (inclusief het opmaken van een verklaring en de verdere uitvoering daarvan). |
|
B&W |
Manager B&D |
|
|
29.12 |
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen. |
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (WGS) |
B&W |
Manager B&D |
|
|
29.13 |
Het verlenen van uitstel van betaling, het treffen van een betalingsregeling, het tekenen van een dagvaardingsformulier, het inschakelen van een deurwaarder voor de betekening en invordering en executie van rechterlijke en bestuurlijke beslissingen. |
|
B&W |
Manager B&D |
|
|
* onder behandelend medewerker wordt verstaan de medewerker die functioneel belast is met de desbetreffende taak, danwel het desbetreffende taakonderdeel.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl