Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735867
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735867/1
Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten
Geldend van 22-02-2025 t/m heden
Intitulé
Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumentenDe burgemeester van de gemeente Mook en Middelaar;
gelet op artikel 93, lid 8 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN)
besluit vast te stellen:
het Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten.
Artikel 1 Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten
- 1.
H. Klaassen, afdelingshoofd Sociaal (tot 1 april 2025) of adviseur externe relaties (na 1 april 2025) wordt aangewezen als beveiligingsfunctionaris reisdocumenten.
- 2.
N. Schreuder, juridisch medewerker afdeling Bedrijfsvoering, wordt aangewezen als plaatsvervangend beveiligingsfunctionaris reisdocumenten.
Artikel 2 Taken en verantwoordelijkheden
- 1.
De beveiligingsfunctionaris is aangesteld voor het beheer van en toezicht op de naleving van beveiligingsprocedures rondom aanvraag, beheer en uitreiken van reisdocumenten.
- 2.
De taken en verantwoordelijkheden van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten zijn vastgelegd in de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, het Informatiebeveiligingsplan en in de taakomschrijving beveiligingsfunctionaris reisdocumenten (zie bijlage).
- 3.
De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten is rechtstreeks verantwoording schuldig aan de burgemeester zonder tussenkomst van de leidinggevenden in de lijn.
- 4.
De rol van beveiligingsfunctionaris reisdocumenten betreft een onafhankelijke rol, waarbij sprake is van volledige functiescheiding tussen de beveiligingsfunctie en uitvoerende taken bij reisdocumenten. Dit is in overeenstemming met art. 93 lid 10 PUN.
Artikel 3 Inwerkingtreding en intrekking oude aanwijzingsbesluiten
- 1.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag nadat het besluit wordt bekendgemaakt in het gemeenteblad zoals bedoeld in artikel 6 Bekendmakingswet.
- 2.
Eerdere aanwijzingsbesluiten die zien op hetgeen in dit aanwijzingsbesluit wordt geregeld worden ingetrokken met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit besluit.
Artikel 4 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten.
Ondertekening
Ondertekening
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Mook en Middelaar op 18 februari 2025.
De burgemeester,
I.M. van Dijk
Bijlage
Taakomschrijving beveiligingsfunctionaris reisdocumenten
De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten is verantwoordelijk voor:
- •
De controle (steekproefsgewijs) op de naleving van de beveiligingsprocessen, -procedures en instructies betreffende reisdocumenten mede aan de hand van de normeringen uit de zelfevaluatie PNIK;
- •
De controle op een juiste afhandeling van de zelfevaluatie PNIK;
- •
Het (laten) verrichten van onderzoek bij beveiligingsincidenten met het doel dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen;
- •
Het naar aanleiding van onderzoek/controles en/of incidenten signaleren van knelpunten en/of tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen;
Daarnaast kent de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten de volgende algemene beveiligingstaken met betrekking tot reisdocumenten, waarvoor hij tevens verantwoordelijk is:
- 1.
Het bewaken van uit te voeren acties voortkomend uit onderzoek, incidenten of naar aanleiding van de jaarlijkse actualisering van het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten;
- 2.
Het toezicht houden op de actualiteit van het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten, de beveiligingsprocessen, -procedures/afspraken en instructies;
- 3.
Gevraagd en ongevraagd advies geven aan de burgemeester en het managementteam over verbeteringen ten aanzien van de beveiliging;
- 4.
Het adviseren bij het ontwikkelen van nieuwe beveiligingsprocedures en onderhouden/aanpassen van bestaande beveiligingsprocedures;
- 5.
Het bevorderen van eenduidigheid, efficiëntie en effectiviteit ten aanzien van beveiligingsaspecten door het ten minste eenmaal per jaar geven van voorlichting en instructie aan medewerkers en het toetsen van de bestaande beveiligingsprocedures en –processen;
- 6.
Het toezicht houden of (nieuwe) medewerkers worden geïnstrueerd en bekendgemaakt met de beveiligingsprocedures en –processen met betrekking tot reisdocumenten;
- 7.
Het (laten) registreren van de meldingen van beveiligingsincidenten;
- 8.
Het rapporteren aan de burgemeester betreffende de stand van zaken van beveiliging, eventueel naar aanleiding van bijzonderheden/incidenten;
- 9.
Het rapporteren van de uitkomsten van controles en onderzoeken aan de burgemeester.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl