Mandaatbesluit werkgeversbevoegdheden griffiepersoneel

Geldend van 17-02-2025 t/m heden

Intitulé

Mandaatbesluit werkgeversbevoegdheden griffiepersoneel

De werkgeverscommissie van de gemeente Beuningen;

Gelet op artikel 10.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1, lid 3 van de Verordening werkgevers-commissie gemeente Beuningen 2022,

B E S L U I T om de volgende verordening vast te stellen:

Mandaatbesluit werkgeversbevoegdheden griffiepersoneel

Artikel 1 Mandaat

  • 1. Aan de griffier (het) mandaat te verlenen voor het nemen van personele besluiten ten aanzien van de op de griffie werkzame ambtenaren, met uitzondering van de griffier.

  • 2. Tot het mandaat behoort mede het afdoen en voeren van correspondentie ter zake van de toegekende bevoegdheden, als met het (doen) treffen van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

Artikel 2 Instructies

  • 1. De in mandaat te nemen besluiten dienen in overeenstemming te zijn met alle ter zake geldende regelingen, het door de raad en werkgeverscommissie gevoerde beleid en mogen niet leiden tot budgetoverschrijding.

  • 2. Indien redelijkerwijs te verwachten is dat een in mandaat te nemen besluit bestuurlijke of politieke implicaties kan hebben wordt de mandaatgever in gelegenheid gesteld zijn wensen of bedenkingen over een onderwerp van het te nemen besluit, vergezeld van een advies van de gemandateerde, naar voren te brengen.

  • 3. Alle stukken verband houdende met de uitoefening van dit mandaat worden als volgt ondertekend:

De werkgeverscommissie van de gemeente Beuningen,

Namens deze,

Handtekening

Griffier

Artikel 3 Vervanging

  • 1. Bij afwezigheid van de griffier wordt de adjunct griffier voor de toepassing van dit besluit aangemerkt als griffier.

Artikel 4 Verantwoording

  • 1. De griffier verschaft de werkgeverscommissie op haar verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheden.

Artikel 5 Inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit wordt aangehaald als “Mandaatbesluit griffiepersoneel gemeente Beuningen 2025” en treedt in werking op 17 februari 2025.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de werkgeverscommissie van 17 februari 2025,

De werkgeverscommissie voornoemd,

E. Jonkman A. Meijer

Griffier Voorzitter

Toelichting

De invulling van het werkgeverschap van de raad is door de raad gedelegeerd aan de werkgeverscommissie die is ingesteld op grond van artikel 83 Gemeentewet.

De werkgeverscommissie kan ervoor kiezen om de te nemen personele besluiten over de griffiemedewerkers te mandateren aan de griffier, verordening - 'Werkgeverscommissie 2022', artikel 1, lid 3. Dit ligt voor de hand aangezien de griffier de eindverantwoordelijke functionaris is van de griffie en hieraan leidinggeeft. Om de griffie doelgericht en doelmatig aan te kunnen sturen moet de griffier naar bevinden kunnen handelen en niet afhankelijk worden gemaakt van de werkgeverscommissie.

De werkgeverscommissie behoudt de formele bevoegdheid en de commissie kan altijd besluiten om de uitoefening van deze bevoegdheid aan zich te houden. De griffier is bovendien verantwoording schuldig aan de werkgeverscommissie over de besluiten die hij/zij heeft genomen namens deze commissie over het griffiepersoneel. Bovendien is in dit mandaatbesluit geregeld dat indien redelijkerwijs te verwachten is dat een in mandaat te nemen besluit bestuurlijke of politieke implicaties kan hebben, de werkgeverscommissie in de gelegenheid wordt gesteld haar wensen of bedenkingen over een ontwerp van het te nemen besluit, vergezeld van een advies van de griffier, naar voren te brengen.

Wat voor soort personele besluiten betreft het?

Ten eerste besluiten die rechtstreeks voortvloeien uit de landelijke Cao voor gemeenteambtenaren. Daarbij gaat het onder andere over de volgende besluiten:

1) Het openstellen van vacatures

2) Het werven en selecteren van griffiepersoneel

3) Het verlenen van (tijdelijke) arbeidsovereenkomsten naar burgerlijk recht

4) Het aangaan van stage-overeenkomsten

5) Het aangaan van detacheringsovereenkomsten

6) Het voeren van functionerings- en beoordelingsoverleg

7) Het verlenen van waarnemingsvergoedingen

8) Het verlenen van buitengewoon verlof met behoud van bezoldiging

9) Het verlenen van studiefaciliteiten

10) Het verlenen van betaald ouderschapsverlof

11) Het verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof

12) Het bevoorschotten, berekenen, en betaalbaar stellen van salarissen, presentiegelden, suppleties, toelagen, reiskosten, verblijfskosten, verplaatsingskosten, dan wel bijzondere vergoedingsregelingen

13) Het verlenen van eervol ontslag wegens:

a. Eigen verzoek

b. Ouderdomspensioen

c. Arbeidsongeschiktheid

d. Afloop van de aanstelling van rechtswege

14) Het aangaan van vaststellingsovereenkomsten

15) Het aangaan en begeleiden van Werk naar werktrajecten

16) Besluiten met betrekking tot verlof, overwerkvergoedingen en andere besluiten in het kader van geldende personeelsregelingen

Daarnaast zijn er personele besluiten die zijn opgenomen of voortvloeien uit de regeling organisatiewijzigingen raadsgriffie 2025 en functiewijzigingen raadgriffie 2025.