Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735803
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735803/1
Besluit instellen markt Empel en selectieprocedure vergunning
Geldend van 13-02-2025 t/m heden
Intitulé
Besluit instellen markt Empel en selectieprocedure vergunningHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch,
gelezen het collegevoorstel van 11 februari 2025, registratienummer 17340230 inzake het instellen van een weekmarkt in Empel en de selectieprocedure voor verdeling van de vergunning;
gelet op artikel 160 lid 1 onder g van de Gemeentewet, artikel 2, 13c, lid 2, 13d, lid 1 van de Marktverordening gemeente ’s-Hertogenbosch 2021 (hierna: marktverordening) en de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende, dat;
- •
in de kern Empel nog geen warenmarkt is en een warenmarkt een toegevoegde waarde is voor het voorzieningenniveau van de dorpskern;
- •
uit een enquête onder de inwoners van Empel, gehouden in augustus/september 2024 door de bestuursraad Empel, blijkt dat er behoefte is aan een wekelijkse markt in Empel;
- •
het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 160, lid 1 onder g Gemeentewet en 2 en 13c, lid 2 van de de marktverordening een markt kan instellen;
- •
op grond van hoofdstuk 4a van de marktverordening een markt kan worden ingesteld voor een verzelfstandigde markt;
- •
de vergunning voor het organiseren van de markt een zogenaamde ‘schaarse vergunning’ is;
- •
schaarse vergunningen moeten worden toegewezen volgens een transparante verdelingsmethodiek;
- •
artikel 13d de van de marktverordening bepaalt dat het college van burgemeester en wethouders een selectiedocument vaststelt voor de verdeling van de schaarse vergunning
- •
de kaders voor deze selectieprocedure zijn bepaalt in artikel 13d van de marktverordening;
besluit:
- 1.
een warenmarkt op dinsdag van 8:30 uur tot 15:00 uur in te stellen, voor de locatie Brink in Empel, te organiseren binnen de randvoorwaarden zoals benoemd in bijlage I;
- 2.
de vergunning daarvoor te verlenen volgens de procedure en selectiemethode zoals beschreven in bijlage II.
Bezwaar
Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u bezwaar maken. Het maken van bezwaar doet u door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders. U moet uw bezwaarschrift indienen binnen 6 weken nadat het besluit, waartegen u bezwaar maakt, is gepubliceerd. U kunt uw bezwaarschrift per brief of digitaal indienen.
Per brief bezwaar maken
In uw bezwaarschrift moet u in ieder geval vermelden: uw naam en adres, de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft, een omschrijving van de beslissing waartegen u bezwaar wilt maken, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening. U moet uw bezwaarschrift richten aan: het college van burgemeester en wethouders van ’s-Hertogenbosch, Postbus 12345, 5200 GZ ’s-Hertogenbosch.
Digitaal bezwaar maken
U kunt ook digitaal bezwaar maken, via een vastgesteld digitaal formulier, met gebruik van DigiD. Meer informatie hierover, alsmede het digitale bezwaarformulier, kunt u vinden op de website van onze gemeente: www.s-hertogenbosch.nl/stad-en-bestuur/bestuur/bezwaar-maken.
Let op: bezwaar maken via e-mail is niet mogelijk!
Voorlopige voorziening rechter
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat het genomen besluit waartegen u bezwaar maakt wel geldt. Het kan zijn dat de werking van dit besluit onherstelbare gevolgen voor u heeft. U kunt dan tijdens de bezwaarschriftprocedure de rechter vragen een ‘voorlopige voorziening’ te treffen. Zo’n voorlopige voorziening wordt vaak een schorsing genoemd.
U kunt hiertoe zelf een verzoekschrift opstellen en deze vervolgens naar de rechtbank sturen. Dit verzoek moet u dan richten aan: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA te ‘s-Hertogenbosch.
Aan de procedure voor ‘voorlopige voorziening’ zijn kosten verbonden (griffierecht). Nadere informatie over bezwaar en beroep tegen beslissingen van de overheid kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid: Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid | Brochure | Rijksoverheid.nl.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 februari 2025.
Burgemeester en wethouders van ’s-Hertogenbosch
De secretaris,
Drs. B. van der Ploeg
De burgemeester,
drs. J.M.L.N. Mikkers
Bijlage I Situatieschets en randvoorwaarden in te stellen markt
- 1.
De warenmarkt mag worden gehouden op de locatie zoals weergegeven op onderstaande tekening, uitsluitend in de blauwe vakken.
- 2.
De warenmarkt mag worden gehouden op iedere dinsdag van 8:30 uur tot 15:00 uur.
- 3.
De warenmarkt mag op die dinsdag worden opgebouwd vanaf 7:30 uur.
- 4.
Het terrein moet iedere dinsdag uiterlijk 15:30 uur leeg en schoon worden opgeleverd.
- 5.
Tijdens de op- en afbouw van de markt en tijdens de markt zelf mogen geen voertuigen of objecten van marktondernemers worden geplaatst binnen de draaicurve, zoals in groen aangegeven op bovenstaande tekening.
- 6.
De huurprijs voor het gebruik van het marktterrein bedraagt € 1.600 per jaar.
- 7.
De organiserende partij is verantwoordelijk voor het schoonhouden van het marktterrein tijdens de markt en het schoon opleveren van het terrein na afloop van iedere markt.
- 8.
Het aanbrengen van eventuele grondankers wordt in opdracht van de gemeente gedaan en komt voor rekening van de organiserende partij.
- 9.
De organiserende partij is verantwoordelijk voor het uitgeven van plaatsen op de markt, het sluiten van overeenkomsten met de marktondernemers en het eventueel innen van een huursom.
- 10.
Het is uitsluitend toegestaan om in elektriciteit te voorzien door middel van daarvoor bestemde gemeentelijke voorziening of zelf opgewekte groene stroom.
- 11.
De vergoeding voor het gebruik van elektriciteit worden op basis van de werkelijke kosten doorberekend. Deze doorberekening zal bij aanvang van de periode plaatsvinden op basis van het totale stroomgebruik tijdens de marktdagen en worden berekend aan de organiserende partij (die deze kan doorbelasten aan de marktondernemers). Op termijn bestaat de kans dat er een stroomkast aanwezig zal zijn waarbij de eindgebruikers/ marktondernemers moeten inloggen. Facturatie zal dan direct plaatsvinden op basis van het daadwerkelijk gebruik.
- 12.
In verband met brandveiligheid moet worden voldaan aan het Besluit brandveilig gebruik en basis hulpverlening overige plaatsen. Het gaat daarbij in het bijzonder om de regels uit paragraaf 5.2 over bakkramen en bakwagens.
- 13.
Het te gebruiken marktterrein incl. draaicurve voor het laden en lossen, zoals genoemd bij punt 1 en 5, zoals genoemd bij punt 1, kan wijzigen als gevolg van een eventuele herinrichting van de Brink. De vergunning zal in dat geval op grond van artikel 13f, lid 2 van de marktverordening worden gewijzigd.
Bijlage II Procedure aanvragen, selectie en verlenen schaarse vergunning
De verdeling van de vergunning voor het organiseren van de markt in Empel zal plaatsvinden volgens de procedure zoals hieronder beschreven.
Artikel 1: Eisen aan organiserende organisatie
Op grond van artikel 13d, lid 2 onder c van de Marktverordening gemeente ’s-Hertogenbosch 2021 (hierna: marktverordening) wordt als eis gesteld dat de gegadigde voor een vergunning een vereniging of stichting moet zijn.
Artikel 2: looptijd vergunning
De organisatievergunning wordt overeenkomstig artikel 13b van de marktverordening verleend voor de periode van tien jaar.
Artikel 3: de aanvraag
- 1.
Op donderdag 13 februari 2025 wordt de beschikbare vergunning gepubliceerd op website van de gemeente: Standplaats- of warenmarktvergunning - Gemeente ’s-Hertogenbosch.
- 2.
Gegadigden kunnen tot uiterlijk 12 maart 2025 een aanvraag indienen.
- 3.
Een volledige aanvraag voldoet aan de volgende eisen:
- a.
Een begeleidend schrijven van de organiserende partij, inclusief ondertekening;
- b.
Een plan waarin de organiserende partij beschrijft hoe het voldoet aan de weigeringsgronden uit artikel 13c van de marktverordening en de selectiecriteria uit artikel 4, lid 1.
- c.
Een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel van de organiserende rechtspersoon, niet ouder dan zes maanden.
- a.
- 4.
De aanvrager die een onvolledige aanvraag indient, wordt overeenkomstig artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht in de gelegenheid gesteld om deze aan te vullen met de ontbrekende gegevens. De termijn hiervoor bedraagt twee weken. Aanvragen die na de mogelijkheid tot aanvullen nog onvolledig blijven, worden niet in behandeling genomen.
- 5.
Alle volledige aanvragen worden beoordeeld.
Artikel 4: beoordeling aanvraag
Wanneer er meerdere aanvragen worden ingediend en tenzij reeds sprake is van een andere weigeringsgrond uit artikel 13c, lid 4 van de marktverordening, dan zoals bedoeld in artikel 13c, lid 4 onder h van de marktverordening, worden bij de beoordeling van de aanvraag de beoordelingscriteria uit onderstaande tabel gehanteerd, met het daaraan gekoppelde aantal punten. Hierbij geldt dat ofwel het totaal aantal punten ofwel nul punten wordt toegekend.
Beoordelingscriteria |
Aantal punten |
A. Veilig en ordelijk verloop van de markt |
|
De organiserende partij heeft huisregels voor de marktondernemers om de veiligheid op de markt te borgen. |
2 punten |
De organisatie heeft in het plan uitgewerkt hoe toezicht op de huisregels is georganiseerd. |
2 punten |
De organisatie treft maatregelen om parkeerdruk van aanwezige marktondernemers te beperken. |
1 punt |
B. Onafhankelijke organisatie en transparante werkwijze |
|
De organiserende partij is geen marktondernemer of retailer of bestaat niet uit marktondernemers en/of retailers. |
2 punten |
De organiserende partij heeft beschreven hoe het omgaat met het toewijzen van beschikbare plaatsen en hanteert daarvoor een eerlijke werkwijze. |
2 punten |
C. Betrekken van omliggende bewoners en bedrijven |
|
De organiserende partij heeft in aanloop naar de vergunningaanvraag aantoonbaar afgestemd met bewoners en bedrijven in de omgeving. |
2 punten |
De organiserende partij heeft een communicatieplan waarin is opgenomen hoe het periodiek met de omgeving afstemt over het organiseren van de markt. |
2 punten |
D. Verbinding van de markt met de omliggende functies/bedrijvigheid en versterken |
|
De organiserende partij heeft aantoonbare marktverkenning gedaan. |
2 punten |
De organiserende partij heeft een visie, tevens vertaald in concrete maatregelen, op hoe de markt en omliggende functies elkaar kunnen versterken. |
2 punten |
E. Schoonhouden terrein en duurzaamheid |
|
De organiserende partij gaat voor de schoonmaak van het terrein een overeenkomst aan met een daartoe gespecialiseerde partij (aangetoond met overeenkomst onder voorbehoud of offerte). |
2 punten |
De organiserende partij heeft een plan dat anderszins waarborgt dat het marktterrein schoon blijft en schoon wordt opgeleverd. |
1 punt |
De organiserende partij treft aantoonbare duurzaamheidsmaatregelen bij het organiseren van de markt, aanvullend op hetgeen wettelijk verplicht is of redelijkerwijs mag worden verwacht. |
1 punt |
De organiserende partij heeft in de huisregels voor de marktondernemers voorwaarden opgenomen over het treffen van aantoonbare duurzaamheidsmaatregelen, aanvullend op hetgeen wettelijk verplicht is of redelijkerwijs mag worden verwacht. |
2 punten |
Aan degene met het hoogst aantal punten wordt de beschikbare vaste standplaatsvergunning verleend. De overige gevraagde vergunningen worden geweigerd op grond van artikel 13c, lid 4 onder h van de marktverordening. De punten van eenieder worden bekendgemaakt in de besluiten.
Bij een gelijk aantal punten, wordt de vaste standplaatsvergunning verleend aan degene met het hoogst aantal punten bij de beoordelingscriteria onder categorie A. Wanneer die score ook gelijk is, wordt gekeken naar de hoogste score bij de beoordelingscriteria onder categorie B, enzovoort.
Als er na toepassing van lid 3 een identieke score is, wordt er geloot in het bijzijn van de betreffende aanvragers. De aanvraag die uit de loting als eerste wordt getrokken, krijgt de vaste organisatievergunning.
Artikel 5: beslistermijn vergunningaanvraag
Binnen uiterlijk acht weken na ontvangst van de aanvraag wordt daarop, overeenkomstig artikel 13c, lid 5 van de marktverordening, een besluit genomen. Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat deze termijn opschort gedurende de periode dat de aanvrager de gelegenheid heeft genomen om de aanvraag aan te vullen zoals bedoeld in artikel 2, lid 4.
Artikel 6: situatie bij uitblijven aanvraag
Wanneer er na de bekendmaking van de beschikbare vergunning, als bedoeld in artikel 2 geen vergunningaanvraag volgt binnen de daartoe opengestelde termijn, en op een later moment alsnog organisatievergunningen worden aangevraagd voor de markt in Empel, worden deze behandeld op volgorde van binnenkomst.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl