Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735720
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735720/1
Beleidsregels voor de toepassing Wet Bibob Provincie Limburg 2025
Geldend van 20-02-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Beleidsregels voor de toepassing Wet Bibob Provincie Limburg 2025Gedeputeerde Staten van Limburg maken gelet op het bepaalde in de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht bekend dat zij in hun vergadering van 28 januari 2025 hebben vastgesteld:
Beleidsregels voor de toepassing Wet Bibob Provincie Limburg 2025.
Wat is de Wet Bibob?
Het doel van de Wet Bibob is voorkomen dat de provincie criminele activiteiten of het witwassen van crimineel verdiend geld mogelijk maakt. Bibob staat voor “bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur”. De provincie voert daarom een Bibob-onderzoek uit bij activiteiten die een verhoogd risico hebben. Met dit onderzoek controleert de provincie iemands integriteit, dus of iemand te vertrouwen is en niet betrokken bij criminele activiteiten. De provincie kan ook mensen uit iemands zakelijke omgeving onderzoeken.
Wat kunnen de gevolgen zijn van een Bibob-onderzoek?
De provincie kan bij het vermoeden van crimineel misbruik beslissen geen vergunning, subsidie of overheidsopdracht te geven, of geen vastgoedtransactie te sluiten. Ook kan de provincie besluiten om een vergunning of subsidie in te trekken of een overeenkomst te stoppen.
Hoofdstuk 1: Algemeen
Artikel 1.1 Begripsbepalingen
-
1. De definities vermeld in artikel 1.1 van de Wet Bibob zijn van overeenkomstige toepassing op deze beleidsregels.
-
2. In deze beleidsregels wordt daarnaast verstaan onder:
- -
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- -
Bibob-vragenformulier: het formulier dat iemand in moet vullen bij de start van een Bibob-onderzoek (zie artikel 7a, lid 5 van de Wet Bibob);
- -
Eigen ambtelijke informatie: informatie die binnen de Provincie Limburg aanwezig is, bijvoorbeeld in documenten of digitaal. Of informatie die de provincie in open of gesloten bronnen mag bekijken of aanvragen. De provincie mag deze informatie gebruiken voor het eigen onderzoek;
- -
Eigen onderzoek: het Bibob-onderzoek dat de Provincie Limburg uitvoert, zoals bedoeld in artikel 7a van de Wet Bibob;
- -
Landelijk Bureau Bibob: het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, zoals bedoeld in artikel 8 van de wet. De Provincie Limburg kan dit bureau vragen om een Bibob-advies te geven;
- -
Provincie: in deze beleidsregel verwijst provincie naar een bestuursorgaan van de Provincie Limburg (het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg) of naar de rechtspersoon met een overheidstaak. Het hangt van de situatie af wie volgens de wet het recht heeft om iets te doen;
- -
RIEC: het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum zoals bedoeld in artikel 28, lid 2 onder d van de Wet Bibob. Deze organisatie gaat georganiseerde criminaliteit tegen;
- -
Subsidie: subsidie als bedoeld in artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
Tip: tip aan de Provincie Limburg om een eigen onderzoek te doen zoals bedoeld in artikel 11 en 26 van de Wet Bibob;
- -
Overheidsopdracht: overheidsopdracht zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Aanbestedingenwet 2012;
- -
Ow: Omgevingswet;
- -
Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.
- -
Artikel 1.2 Eigen onderzoek Provincie Limburg
-
1. De provincie kan een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren bij:
- a.
omgevingsvergunningen;
- b.
subsidies;
- c.
vastgoedtransacties;
- d.
overheidsopdrachten.
- a.
-
2. De provincie zal in beginsel een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren bij bovengenoemde overheidsbeslissingen (eerste lid) als:
- a.
de provincie dit nodig vindt op basis van eigen ambtelijke informatie; of
- b.
de provincie informatie heeft ontvangen van één van de partners van het samenwerkingsverband RIEC; of
- c.
de provincie een tip heeft ontvangen van het Landelijk Bureau Bibob, de officier van justitie, of van een ander bestuursorgaan of een rechtspersoon met een overheidstaak; of
- d.
in nadere beleidsregels is vastgelegd dat er Bibob-onderzoek zal worden uitgevoerd; of
- e.
er sprake is van risico-categorie waarvoor de provincie standaard Bibob-onderzoek nodig acht.
- a.
Artikel 1.3 Uitzondering toepassen Wet Bibob
Tenzij daartoe aanleiding bestaat, zal de provincie geen Bibob-onderzoek uitvoeren als de betrokkene een andere overheidsinstantie of semioverheidsinstantie is.
Artikel 1.4 De Provincie mag afwijken van deze beleidsregel
De provincie heeft in deze beleidsregel omschreven in welke gevallen een Bibob-onderzoek wordt uitgevoerd. Wanneer aanleiding daartoe is, kan besloten worden om af te wijken van deze beleidsregel.
Hoofdstuk 2: Publiekrechtelijke beschikkingen
In dit hoofdstuk leest u wanneer de provincie de Wet Bibob kan toepassen bij publiekrechtelijke beschikkingen, zoals vergunningen en subsidies.
Artikel 2.1 Toepassing van de Wet Bibob bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning
-
1. De provincie kan een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren als zij een vergunningsaanvraag ontvangt die genoemd wordt in artikel 5.1 van de Omgevingswet:
- a.
een omgevingsplanactiviteit;
- b.
een bouwactiviteit;
- c.
een milieubelastende activiteit.
- a.
-
2. De provincie zal in beginsel een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning als er sprake is van een situatie zoals omschreven in artikel 1.2, tweede lid van deze beleidsregels.
-
3. De provincie zal een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een activiteit, zoals bedoeld in artikel 5.1 van de Omgevingswet, als het een aanvraag betreft die valt onder de risicocategorie vermeld in bijlage 1 van deze beleidsregels.
Artikel 2.2 Toepassing van de Wet Bibob bij reeds verleende omgevingsvergunning
-
1. De provincie zal in beginsel een eigen onderzoek uitvoeren bij een verleende omgevingsvergunning als er sprake is van een situatie zoals omschreven in artikel 1.2, tweede lid van deze beleidsregels.
-
2. De provincie zal een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren bij een verleende omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit, zoals bedoeld in de risicocategorie in bijlage 1, als:
- a.
de omgevingsvergunning is overgedragen aan een andere natuurlijk persoon of rechtspersoon, zoals bedoeld in artikel 5.37 van de Ow; of
- b.
de leidinggevende(n) en/of zeggenschaphebbende(n) van de persoon die de vergunning heeft gekregen is/zijn veranderd; of
- c.
de rechtspersoon waaraan de omgevingsvergunning is verleend, geheel of gedeeltelijk is overgedragen aan een andere eigenaar; of
- d.
de omgevingsvergunning gaat gelden voor een ander dan de aanvrager of de vergunninghouder.
- a.
Informatie over de gevolgen van het eigen Bibob-onderzoek kunt u lezen in artikel 4.6 van deze beleidsregels.
Artikel 2.3 Toepassing van de Wet Bibob bij een aanvraag voor een subsidie of een verleende subsidie
-
1. De provincie zal in beginsel een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren bij een aanvraag voor een subsidie of een verleende subsidie als:
- a.
er sprake is van een situatie zoals omschreven in artikel 1.2, tweede lid van deze beleidsregels; of
- b.
een natuurlijk persoon of de rechtspersoon die een subsidie aanvraagt in relatie staat tot de betrokkene als bedoeld in artikel 3 vierde lid van de Wet Bibob vermeld staat in het onregelmatighedenregister, zoals bedoeld in hoofdstuk 5 van de Beleidsregels Subsidies; of
- c.
een ander (rechts)persoon dan de persoon of organisatie aan wie de subsidie is verleend, de activiteiten verricht waarvoor de subsidie is verstrekt, tussen het moment van subsidieverlening en de definitieve vaststelling van de subsidie; of
- d.
een ander (rechts)persoon dan de persoon of organisatie aan wie de subsidie is verleend, de aanvraag tot subsidievaststelling indient voor dezelfde activiteiten.
- a.
-
2. De provincie kan in Nadere subsidieregels opnemen wanneer een eigen Bibob-onderzoek zal worden uitgevoerd.
-
3. De provincie zal een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren als de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, verleend of vastgesteld valt onder de risicocategorie vermeld in bijlage 1 van deze beleidsregels.
Informatie over de gevolgen van het eigen Bibob-onderzoek kunt u lezen in artikel 4.6 van deze beleidsregels.
Hoofdstuk 3: Privaatrechtelijke transacties
In dit hoofdstuk leest u wanneer de provincie de Wet Bibob kan toepassen bij privaatrechtelijke transacties. Hierbij kan gedacht worden aan het kopen of verkopen van gebouwen of grond, maar ook aan overheidsopdrachten.
Artikel 3.1 Toepassing van de Wet Bibob bij vastgoedtransacties
-
1. De provincie kan de wet toepassen bij vastgoedtransacties zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Wet Bibob waarbij de provincie partij is.
-
2. De provincie kan de Wet Bibob daarnaast toepassen bij vastgoedtransacties als:
- a.
de provincie dit nodig vindt op basis van eigen ambtelijke informatie; of
- b.
de provincie informatie heeft ontvangen van één van de partners van het samenwerkingsverband RIEC; of
- c.
de provincie een tip heeft ontvangen van het Landelijk Bureau Bibob, de officier van justitie, of van een ander bestuursorgaan of een rechtspersoon met een overheidstaak.
- a.
Artikel 3.2 Werkwijze
-
1. In de overeenkomst kan een integriteitsclausule worden opgenomen, op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst
-
2. Indien de Bibob-procedure niet is afgerond voor het sluiten van de overeenkomst, wordt hieromtrent een ontbindende voorwaarde opgenomen.
Artikel 3.4 Toepassing van de Wet Bibob bij overheidsopdrachten
-
1. De provincie zal in beginsel een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren bij een overheidsopdracht als:
- a.
deze valt binnen de sectoren milieu, informatie-communicatie-technologie (ICT) en bouw en deze volgens de beleidsregels aanbestedingen Provincie Limburg, openbaar moet worden aanbesteed; of
- b.
er sprake is van een situatie zoals omschreven in artikel 1.2, tweede lid van deze beleidsregels; of
- c.
de provincie informatie of een tip (zie sub b) heeft ontvangen over een onderaannemer.
- a.
Artikel 3.5 Werkwijze
-
1. In de aanbestedingsdocumenten wordt opgenomen dat inschrijvende partijen er rekening mee moeten houden dat de provincie, voordat tot een definitieve gunning wordt overgegaan, een eigen Bibob-onderzoek kan starten en/of een advies kan aanvragen bij het Landelijk Bureau Bibob.
-
2. In de aanbestedingsdocumenten zal een Bibob-clausule worden opgenomen. Hierin staat dat de provincie de overeenkomst kan ontbinden als een van de situaties als bedoeld in artikel 9 tweede lid van de Wet zich voordoet.
Informatie over de gevolgen van het eigen Bibob-onderzoek kunt u lezen in artikel 4.7 van deze beleidsregels.
Hoofdstuk 4: Uitvoeren van het Bibob-onderzoek
Artikel 4.1 Bibob-vragenformulier
Als de provincie een eigen Bibob-onderzoek uitvoert, wordt de betrokkene gevraagd om het Bibob-vragenformulier in te vullen en deze met gevraagde bijlagen in te leveren.
Artikel 4.2 Weigeren mee te werken aan Bibob-onderzoek beschikkingen
Gevolgen van niet meewerken aan een Bibob-onderzoek of het niet (volledig) invullen van het Bibob-vragenformulier.
- 1.
Wanneer het gaat om een aanvraag voor een vergunning of subsidie kan de provincie beslissen om de aanvraag op grond van artikel 4:5 van de Awb niet in behandeling te nemen.
- 2.
Wanneer het gaat om een verleende vergunning of subsidie kan de provincie de vergunning of subsidie intrekken. Weigeren om het vragenformulier (helemaal) in te vullen wordt door de provincie namelijk gezien als een ernstig gevaar, zoals bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob.
Artikel 4.3 Weigeren mee te werken aan Bibob-onderzoek bij vastgoedtransacties of overheidsopdrachten
Wanneer iemand weigert om het Bibob-vragenformulier (volledig) in te vullen, kan de provincie beslissen om geen vastgoedtransactie of overheidsopdracht te sluiten met die persoon. De provincie moet informatie hierover vermelden in documenten voor de vastgoedtransactie of de overheidsopdracht.
Artikel 4.4 Aanvraag LBB advies
-
1. Als er aanleiding toe is kan de provincie het Landelijk Bureau Bibob (LBB) om advies vragen.
-
2. De provincie moet de betrokkene informeren als het LBB om advies is gevraagd.
Artikel 4.5 Vergewisplicht
De provincie dient zich ervan te verzekeren dat het onderzoek van het LBB op zorgvuldige wijze heeft plaatsgevonden.
Artikel 4.6 Gevolgen Bibob-onderzoek bij aanvragen voor een omgevingsvergunning of subsidie
-
1. Als uit Bibob-onderzoek blijkt dat er sprake is van een gevaar zoals bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob kan de provincie:
- a.
bij enige of ernstige mate van gevaar voorschriften verbinden die toe zien op het wegnemen of beperken van het geconstateerde gevaar;
- b.
bij een ernstige mate van gevaar de aanvraag voor een vergunning of subsidie weigeren;
- c.
bij een ernstige mate van gevaar de verleende vergunning of subsidie intrekken.
- a.
Artikel 4.7 Gevolgen Bibob-onderzoek bij overheidsopdrachten
-
1. Als uit het eigen Bibob-onderzoek blijkt dat zich een van de situaties, als benoemd in artikel 9, tweede lid, van de Wet Bibob voordoet:
- a)
beslist de provincie, als de aanbestedingsprocedure nog niet is geëindigd, in beginsel tot uitsluiting van een gegadigde of inschrijver, het intrekken van een reeds geuit voornemen tot gunning of het niet definitief gunnen van een overheidsopdracht. In dat geval is de Provincie Limburg niet gehouden tot betaling van een tenderkostenvergoeding, ook niet bij aanbestedingen waar in de aanbestedingsdocumenten een tenderkostenvergoeding in het vooruitzicht is gesteld aan alle inschrijvers die een geldige inschrijving hebben gedaan.
- b)
beslist de provincie, als de aanbestedingsprocedure wel is geëindigd, in beginsel de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, een onderaannemer niet te accepteren dan wel de acceptatie te herzien, mits daarin bij overeenkomst is voorzien, zonder dat de provincie gehouden is tot vergoeding van eventuele schade of andersoortige kosten.
- a)
-
2. In het geval dat een onderzoek (nog) niet is afgerond op het moment van het gunnen van een overheidsopdracht, wordt in de overeenkomst tussen partijen voorzien in een totstandkomingsvoorbehoud.
-
3. Aan een overeenkomst kunnen nadere voorwaarden worden verbonden die het gevaar als bedoeld in de Wet Bibob wegnemen of beperken. Als niet wordt voldaan aan een dergelijke voorwaarde, beslist de provincie in beginsel de overeenkomst te ontbinden, een onderaannemer niet te accepteren dan wel de acceptatie te herzien. Bij nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden kan de provincie de voorwaarden intrekken, aanpassen of wijzigen.
Artikel 4.8 Zienswijze
Bij een voornemen tot een negatief besluit of negatieve beslissing nodigt de provincie de betrokkene uit voor een zienswijze. De betrokkene krijgt dan de mogelijkheid om diens standpunt uit te leggen.
Artikel 4.9 Adviestermijn
De provincie mag de informatie in het eigen Bibob-onderzoek en het advies van het LBB nog 5 jaar, nadat het is uitgebracht, gebruiken in verband met een andere beslissing. Dit is vastgelegd in artikel 29 van de Wet Bibob.
Hoofdstuk 5: Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 5.1 Intrekken oude beleidsregel
De Beleidslijn Bibob Provincie Limburg 2018, vastgesteld op 17 juli 2018 wordt ingetrokken, met dien verstande dat de Beleidslijn Bibob Provincie Limburg 2018 van toepassing blijft voor Bibob-onderzoeken die zijn gestart vóór inwerkingtreding van deze beleidsregels.
Artikel 5.2 Inwerkingtreding en evaluatie
-
1. Deze beleidsregels zijn vastgesteld door Gedeputeerde Staten op 28 januari 2025 en treden na publicatie in het Provinciaal Blad met terugwerkende kracht per 1 januari 2025 in werking.
-
2. Deze beleidsregels worden jaarlijks geëvalueerd en indien nodig aangepast.
Artikel 5.3 Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels Bibob Provincie Limburg 2025”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 28 januari 2025
Gedeputeerde Staten voornoemd
de voorzitter,
de heer E.G.M. Roemer
secretaris,
de heer D.F. Timmer
Bijlage 1: Risicocategorieën
In deze bijlage staan wanneer en bij welke activiteiten de Provincie Limburg een Bibob-onderzoek zal uitvoeren. Voor deze activiteiten bestaat een verhoogd risico op criminaliteit of het witwassen van crimineel verdiend geld.
In de lijst met risicoactiviteiten staan:
- -
activiteiten die onder de Wet Bibob vallen, omdat bij deze activiteiten volgens de overheid een verhoogd risico is op criminaliteit. Dit is gebleken uit een onderzoek van criminoloog Fijnaut. Voorbeelden zijn vergunningaanvragen voor milieu- of bouwactiviteiten of vastgoedtransacties.
- -
activiteiten waar de provincie negatieve ervaringen mee heeft. Voorbeelden zijn problemen in de afvalbranche of fraude bij subsidieaanvragen.
De overheid heeft ervoor gekozen om geen definitieve lijst met risicoactiviteiten op te stellen, maar provincies de vrijheid te geven om zelf activiteiten toe te voegen. Dit kan bijvoorbeeld als uit onderzoek blijkt dat bij andere branches een verhoogd risico bestaat op criminaliteit.
De Provincie Limburg heeft ervoor gekozen om risicoactiviteiten te verdelen over categorieën.
Risicocategorie I: Omgevingsvergunningen
De provincie zal een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren bij:
- 1.
Aanvragen om een omgevingsvergunning met een milieubelastende activiteit (artikel 5.1, tweede lid onder b van de Omgevingswet) die betrekking hebben op één of meer van de categorieën milieubelastende activiteiten die zijn aangewezen in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal); of
- 2.
Aanvragen om een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit en/of bouwactiviteit (artikel 5.1, eerste lid onder a en het tweede lid onder a van de Omgevingswet) waarbij de bouw- en/of realisatiekosten van het aangevraagde project volgens berekening van de provincie hoger zijn dan € 100.000,- en die betrekking hebben op één of meer van de categorieën milieubelastende activiteiten die zijn aangewezen in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).
Overzicht milieubelastende activiteiten aangewezen in het Bal 1 waar een eigen Bibob-onderzoek zal worden uitgevoerd:
§ 3.2.14 Op of in de bodem brengen van bedrijfsafvalstoffen of gevaarlijke afvalstoffen buiten stortplaatsen
§ 3.2.15 Verbranden van afvalstoffen anders dan in een IPPC-installatie
§ 3.2.24 Opslaan van grond of baggerspecie
§ 3.3.10 Afvalbeheer IPPC-installaties
§ 3.3.11 Kadavers of dierlijk afval
§ 3.3.12 Stortplaats of winningsafvalvoorziening
§ 3.3.13 Verbranden van afvalstoffen in een IPPC-installatie
§ 3.3.14 Grootschalige mestverwerking
§ 3.2.10 Opslaan, herverpakken en bewerken van vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik
§ 3.4.11 Scheepswerven
§ 3.8.11 Reinigen van opslagtanks, verpakkingen, voertuigen of containers voor gevaarlijke stoffen
Risicocategorie II: subsidies
De provincie zal een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren bij subsidieaanvragen behorend tot:
- 1.
Nadere subsidieregels Restauratie Monumenten 2024-2027
Uit een onderzoek van het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) is gebleken dat de Provincie Limburg subsidies verstrekt die risicovol zijn voor ondermijnende criminaliteit, zoals witwassen of het plegen van strafbare feiten. Dit komt onder meer door de grote geldbedragen die worden verstrekt. De subsidieregeling voor het restaureren van monumenten is een van de subsidieaanvragen waar men grote geldbedragen ontvangt en waaruit ervaring is gebleken dat er een groter risico is op criminele activiteiten.
Vanaf 17 september 2024 geldt dat er een eigen Bibob-onderzoek zal worden uitgevoerd bij (verleende) subsidieaanvragen die vallen onder de Nadere subsidieregels Restauratie Monumenten 2024-2027.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl