Nadere regels vergunningverlening Markt IJburg Amsterdam

Geldend van 20-02-2025 t/m heden

Intitulé

Nadere regels vergunningverlening Markt IJburg Amsterdam

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost van Amsterdam,

gelet op:

  • artikel 4.3 en 5.3 van de Marktverordening,

  • de uitwerking Marktvisie Amsterdam 2018-2026 voor stadsdeel Oost van 23 april 2024

  • Het rapport Evaluatie Markt IJburg van I&O Research februari 2023;

  • Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022, bijlage 3 onderdeel G.4 inhoudende het verlenen van delegatie aan de dagelijks besturen om te besluiten op grond van artikel 5.3 Marktverordening;

  • Het instellingsbesluit van de Markt IJburg op het Joris Ivensplein, Gemeenteblad 2021, nr. 175071.

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Nadere regels vergunningverlening Markt IJburg Amsterdam

Paragraaf 1 Algemene bepalingen over de vergunning voor het organiseren van een markt op afstand

Artikel 1.1 Vergunningenplafond

Het dagelijks bestuur verleent maximaal één vergunning aan een organisator van de markt met een looptijd van tien jaar.

Artikel 1.2 Tijdvak voor indienen aanvragen

Aanvragen voor een vergunning kunnen alleen worden ingediend in een door de Manager Markten Gebied en Gebruik gedefinieerd tijdvak zoals gepubliceerd op de website van gemeente Amsterdam.

Paragraaf 2 Behandeling van aanvragen voor vergunning voor het organiseren van een markt op afstand

Artikel 2.1 Indieningsvereisten voor aanvragen voor vergunningen voor de markt op afstand

Een aanvraag voor een vergunning wordt in behandeling genomen indien aan de volgende indieningsvereisten is voldaan:

  • 1.

    de aanvraag is langs elektronische weg ingediend middels het in bijlage 2 bij deze nadere regels opgenomen formulier dat volledig is ingevuld en bevat ten minste de in het formulier genoemde bijlagen; en

  • 2.

    de aanvraag is ingediend binnen het door de Manager Markten Gebied en Gebruik vastgestelde tijdvak voor het indienen van een aanvraag.

    • a.

      Indien een aanvraag voor een vergunning onvolledig is, stelt het college de aanvrager een termijn van twee weken om de aanvraag aan te vullen.

    • b.

      Aanvragen voor vergunningen die niet voldoen aan de voorwaarden die in het eerste lid zijn genoemd en die, voor zover het gebrek alleen ziet op de in het tweede lid onder a bedoelde volledigheid niet binnen de in het tweede gestelde termijn zijn aangevuld, worden niet in behandeling genomen.

Artikel 2.2 Weigeringsgronden

Een aanvraag voor een vergunning wordt geweigerd indien:

  • a.

    de aanvraag niet voldoet aan één of meer van de volgende voorwaarden:

    • 1.

      De aanvrager staat ingeschreven als natuurlijk persoon of rechtspersoon in het handelsregister van de Nederlandse Kamer van Koophandel;

    • 2.

      De aanvrager bevindt zich niet in staat van faillissement en er is geen surseance van betaling verleend;

    • 3.

      De aanvrager heeft één vast Nederlands sprekend aanspreekpunt voor de gemeente dat telefonisch en per e-mail bereikbaar is op maandag tot en met zaterdag van 9:00 uur tot 17:00 uur (feestdagen uitgezonderd) en dat in staat is om ter stond te reageren.

    • 4.

      De aanvrager is in staat binnen 2 maanden na de ingangsdatum van de vergunning de markt te exploiteren.

    • 5.

      De aanvraag bevat een inrichtingsplan voor de markt

    • 6.

      De aanvraag bevat een afvalbeheerplan voor de markt

    • 7.

      De aanvraag bevat een orde- en veiligheidsplan voor de markt

    • 8.

      Aanvrager toont aan dat de marktkramen op de markt van deugdelijk materiaal zijn gemaakt en dat deze voldoende stevig en stabiel zijn.

    • 9.

      Aanvrager toont aan dat de kramenzeilen van goede kwaliteit zijn en geeft een toelichting over het ontwerp van de zeilen en de stellages van de kramen.

Artikel 2.3 Verdelingsprocedure vergunning markt op afstand Markt IJburg

  • 1. Het college voert een vergelijkende toets uit indien er, nadat de aanvragen voor zover nodig tijdig zijn aangevuld, meerdere complete aanvragen zijn ingediend die voldoen aan de voorwaarden genoemd in artikel 2.1.

  • 2. Bij de vergelijkende toets worden aan de aanvragen punten toegekend op basis van de criteria en overeenkomstig de puntentelling die is beschreven in artikel 2.4.

  • 3. Aan de aanvragen wordt een rangnummer toegekend op volgorde van de hoogte van het aantal punten dat bij de vergelijkende toets aan de aanvragen is toegekend.

  • 4. De vergunning wordt verleend aan de aanvraag met het hoogste aantal punten die tevens voldoet aan de voorwaarden die zijn beschreven in artikel 2.1.

  • 5. Indien twee of meerdere aanvragen als gelijkwaardig worden beoordeeld, zal selectie middels loting geschieden.

  • 6. Indien sprake is van loting van de vergunning, geschiedt dit in het openbaar.

Artikel 2.4 beoordelingscriteria en puntentelling voor de vergelijkende toets

De beoordeling van de aanvragen geschiedt op basis van de volgende door de aanvrager bij de aanvraag aan te leveren plannen en beschrijvingen, waarbij geldt dat ieder(e) plan of beschrijving maximaal 2 A4 mag beslaan en op enigerlei wijze van schrijfbeveiliging dient te zijn voorzien:

  • -

    Inrichtingsplan markt

  • -

    Afvalplan

  • -

    Orde- en veiligheidsplan

De puntentoekenning aan bovengenoemde plannen en beschrijvingen in het kader van de vergelijkende toets, is hierna omschreven. Indien een plan of beschrijving voldoet aan hetgeen in de middelste kolom is weergegeven, wordt het in de rechterkolom genoemde aantal punten toegekend.

Waar in de hiernavolgende criteria, een criterium bestaat uit een a, b, of c variant, zullen aanvragers alleen punten ontvangen voor één van de mogelijke van toepassing zijnde variaties op een artikel. Dat wil zeggen; wanneer de A-variant van toepassing is en dit ook impliceert dat wordt voldaan aan de B- en opvolgende varianten, dan worden alleen de punten toegekend die gelden voor de A-variant.

1. inrichtingsplan markt

De markt IJburg is ingesteld als weekmarkt voor (1) de bewoners van de wijk IJburg en (2) Zeeburgereiland en vormt een belangrijk onderdeel van het voorzieningenaanbod op IJburg. Het doel is primair om de bewoners van genoemde gebieden te bedienen met een divers en geschikt aanbod van waren. Dit bestaat in hoofdzaak uit dagelijkse benodigdheden. Tevens vervult de markt de functie van ontmoetingsplek voor de bewoners van IJburg en Zeeburgereiland. Het is daarom wenselijk dat de markt aantrekkelijk is voor een langer verblijf dan alleen benodigd is voor het doen van inkopen.

De aanvraag gaat vergezeld met een inrichtingsplan waarmee de aanvrager aangeeft hoe de markt ingericht zal worden. In het plan is in ieder geval opgenomen welk aanbod van food en non food op de markt te vinden zal zijn en uit hoeveel kramen de markt zal bestaan.

1.1

De aanvrager geeft aan hoe gezorgd wordt voor een divers aanbod op de markt, waarmee vooral in de dagelijkse benodigdheden wordt voorzien.

150

1.2

De aanvrager geeft een plattegrond van de markt.

50

1.3

De plattegrond toont het aantal marktplaatsen per marktondernemer.

25

1.4

De plattegrond toont welke branche verhandeld zal worden per marktplaats.

25

1.5

De aanvrager geeft aan hoe de mogelijke uitzonderingsplaatsen (maximaal 8) worden verdeeld over het marktterrein.

50

1.6

Aanvrager geeft aan welke kramen gebruikt zullen worden op de markt.

50

1.7a

Aanvrager wil een markt met minimaal 35 bezette marktplaatsen organiseren

100

1.7b

Aanvrager wil een markt met minimaal 25 bezette marktplaatsen organiseren

50

1.7c

Aanvrager wil een markt met minimaal 15 bezette marktplaatsen organiseren

25

2. Afvalbeheerplan

De gemeente Amsterdam streeft naar het voorkomen van vervuiling van de openbare ruimte. De aanvraag gaat daarom vergezeld van een plan waarin maatregelen ten behoeve van de afvalverwerking en het voorkomen van zwerfafval uiteengezet worden.

2.1

Aanvrager geeft aan op welke wijze zwerfafval afkomstig van de markt, op het marktterrein en in de omgeving wordt voorkomen.

75

2.2

Aanvrager geeft aan op welke wijze afval afkomstig van de markt verwijderd en verwerkt wordt.

75

2.3

Aanvrager geeft aan hoe wordt voorzien in extra afvalvoorzieningen voor bezoekers van de markt.

75

3. Orde- en veiligheidsplan

3.1

Aanvrager stuurt een orde- en veiligheidsplan met maatregelen waarmee aanvrager stuurt op de veiligheid van ondernemers en bezoekers op de markt en maatregelen in geval van calamiteiten.

75

3.2

Aanvrager stelt een contactpersoon voor calamiteiten aan, die tijdens de markturen aanwezig is.

25

3.3

Aanvrager geeft aan hoe gezorgd wordt voor een ordelijke op- en afbouw van de markt.

50

3.4

Aanvrager geeft aan welke maatregelen genomen worden ten behoeve van een ordelijk verloop van de markt.

25

4. De in dit artikel bedoelde beoordeling geschiedt door een beoordelingscommissie die bestaat uit een oneven aantal van tenminste drie door of namens het college aangewezen personen van wie er één als voorzitter wordt aangewezen.

5. De beoordelingscommissie komt tot haar oordeel door de aanvragen in een vergadering te beoordelen, waarbij gezocht wordt naar een gezamenlijk oordeel over het toe te kennen aantal punten. Komt de commissie niet tot een gezamenlijk oordeel dan beslist de voorzitter op basis van de beraadslaging over het toe te kennen aantal punten.

6. De commissie maakt een proces-verbaal van de puntentoekenning waarin het toegekende aantal punten per onderdeel per aanvraag wordt opgenomen, alsmede een motivering van de puntentoekenning.

7. In de beslissing op de aanvraag ontvangt iedere aanvrager informatie over het aan hem toegekende aantal punten op de verschillende onderdelen, een motivering van het toegekende aantal punten, het totaal aantal punten van de aanvragers aan wie vergunning wordt verleend en een beschrijving van de kenmerkende voordelen van de aanvraag die als beste is beoordeeld. De inschrijver die een vergunning krijgt moet er rekening mee houden dat hun inschrijvingen openbaar worden gemaakt, nu grote delen daarvan onderdeel gaan uitmaken van hun vergunning.

Paragraaf 3 Voorschriften en beperkingen verbonden aan de vergunning

Artikel 3.1 Voorschriften en beperkingen

Aan de vergunning voor het organiseren van de markt IJburg worden de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:

  • a.

    De vergunninghouder is in staat uiterlijk 2 maanden na vergunningverlening de markt op de in het inrichtingsplan gestelde wijze te exploiteren.

  • b.

    De vergunninghouder handelt overeenkomstig met het inrichtingsplan dat bij de aanvraag is overlegd.

  • c.

    De vergunninghouder handelt overeenkomstig met het afvalplan dat bij de aanvraag is overlegd.

  • d.

    De vergunninghouder handelt overeenkomstig met het orde- en veiligheidsplan dat bij de aanvraag is overlegd.

Paragraaf 4 Slotbepalingen

Artikel 4.1 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 4.2 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Nadere regels vergunningverlening Markt IJburg Amsterdam.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 februari 2025.

De voorzitter

Carolien de Heer

De secretaris

Nejma el Maâch

Toelichting op de Nadere regels vergunningverlening Markt IJburg Amsterdam

Algemene toelichting

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost van de gemeente Amsterdam heeft, in lijn met de bevoegdheden zoals vastgelegd in de Marktverordening, nadere regels vastgesteld voor de vergunningverlening van de Markt IJburg. Deze regels zijn erop gericht een transparante en objectieve procedure te waarborgen, waarbij rekening wordt gehouden met de belangen van de markt, de ondernemers en de bewoners van IJburg en Zeeburgereiland. Door de nadruk te leggen op kwaliteit, duurzaamheid en de organisatie van de markt, beoogt de gemeente een hoogwaardig en toekomstbestendig voorzieningenniveau te creëren. In deze toelichting wordt uiteengezet hoe de regels bijdragen aan een ordelijke, veilige en aantrekkelijke markt.

Toelichting per artikel

Artikel 1.1

Door slechts één vergunning te verlenen, is duidelijk wie verantwoordelijk is voor het beheer van de markt. Dit voorkomt versnippering van verantwoordelijkheden en zorgt voor consistente kwaliteit en eenheid in de uitvoering. Eén vergunninghouder maakt het eenvoudiger om logistieke en operationele verantwoordelijkheden centraal te organiseren. De lange looptijd van de vergunning geeft de organisator de ruimte om op lange termijn te investeren in de infrastructuur, promotie en duurzaamheid van de markt.

Artikel 1.2

Een vastgesteld tijdvak bevordert transparantie en gelijkheid. Dit geeft alle aanvragers dezelfde kans om hun aanvraag zorgvuldig voor te bereiden.

Artikel 2.1

Door te eisen dat aanvragers een standaardformulier gebruiken en alle bijlagen aanleveren, ontstaat een uniform beoordelingskader dat de vergelijkbaarheid van aanvragen bevordert. Dit draagt bij aan een efficiënte en eerlijke procedure.

Artikel 2.3

Een vergelijkende toets stelt de gemeente in staat om de kwalitatief beste aanvraag te selecteren, gebaseerd op objectieve criteria zoals plannen voor afvalbeheer en veiligheid. De mogelijkheid van loting bij gelijkwaardige aanvragen biedt een eerlijke oplossing als het beoordelingsproces geen onderscheid kan maken. Hiermee wordt voldaan aan eisen van transparantie en objectiviteit.

Artikel 2.4

De beoordeling van aanvragen gebeurt op basis van drie plannen: het inrichtingsplan, het afvalbeheerplan, en het orde- en veiligheidsplan. Elk subonderdeel wordt afzonderlijk toegelicht, waarbij ieder criterium is gericht op het waarborgen van een kwalitatieve, efficiënte en goed georganiseerde markt:

1. Inrichtingsplan Markt

Dit plan richt zich op de fysieke inrichting van de markt en het aanbod van producten. Elk subonderdeel draagt bij aan een goed functionerende en aantrekkelijke markt:

1.1

De aanvrager moet aantonen hoe de markt een gevarieerd aanbod biedt, gericht op dagelijkse benodigdheden zoals groente, fruit, brood en zuivel. De diversiteit van het aanbod draagt bij aan de aantrekkelijkheid van de markt en zorgt dat de bewoners van IJburg en Zeeburgereiland kunnen voorzien in hun basisbehoeften dichtbij huis. Daarbij wordt instellingsbesluit als kader gebruikt.

1.2

Een overzichtelijke plattegrond laat zien hoe de markt is ingericht en hoe de ruimte wordt benut. De markt op het Joris Ivensplein is beperkt tot maximaal 40 marktplaatsen, elk met een afmeting van maximaal 4 bij 5 meter, conform de fysieke mogelijkheden van het plein. De indeling moet bijdragen aan een efficiënte looproute voor bezoekers en goede bereikbaarheid voor ondernemers.

1.3

Het specificeren van het aantal marktplaatsen per ondernemer zorgt voor een evenwichtige verdeling van de ruimte, zodat kleinere ondernemers ook een kans krijgen. Het aantal verschillende ondernemers moet minimaal een derde van het aantal bezette marktplaatsen zijn, met een minimum van 7.

1.4

Door aan te geven welke branches op welke locaties staan, ontstaat een helder beeld van de variatie op de markt.

1.5

Maximaal 8 van deze plaatsen kunnen worden aangewezen en zo worden ingericht dat transportmiddelen achter de verkoopinrichtingen kunnen worden geplaatst.

1.6

Het gebruik van hoogwaardige en uniforme kramen zorgt voor een professionele uitstraling van de markt en biedt ondernemers en bezoekers veilige en betrouwbare voorzieningen.

1.7

Hoe meer marktplaatsen bezet zijn, hoe levendiger de markt wordt. Dit draagt bij aan de aantrekkingskracht van de markt en stimuleert het economisch succes.

2. Afvalbeheerplan

Dit plan beschrijft hoe zwerfafval wordt voorkomen en hoe afval wordt verwerkt. Elk subonderdeel draagt bij aan een schone openbare ruimte en duurzaamheid:

2.1

Het voorkomen van zwerfafval is belangrijk om de leefbaarheid van de buurt te behouden en overlast voor omwonenden te beperken.

2.2

Een efficiënt afvalverwerkingssysteem zorgt ervoor dat het marktterrein snel schoon is na afloop van de markt. Dit verhoogt het comfort van bezoekers en ondernemers.

2.3

Voldoende afvalbakken en andere voorzieningen stimuleren bezoekers om afval op de juiste manier weg te gooien, wat bijdraagt aan een schone omgeving.

3. Orde- en veiligheidsplan

Dit plan richt zich op het waarborgen van de veiligheid en het ordelijk verloop van de markt. Elk subonderdeel draagt bij aan een veilige en goed georganiseerde markt:

3.1

Het nemen van preventieve maatregelen en een goed calamiteitenplan zorgen voor de veiligheid van bezoekers en ondernemers, en beperken risico’s in geval van nood.

3.2

Een vast aanspreekpunt tijdens de markturen maakt snelle communicatie mogelijk in geval van noodsituaties, wat bijdraagt aan een effectieve en directe aanpak.

3.3

Een gestructureerde op- en afbouw voorkomt overlast voor de omgeving en zorgt voor een vlot begin en einde van de marktdag.

3.4

Heldere afspraken en regels bevorderen een soepel verloop van de markt, waardoor bezoekers en ondernemers een positieve ervaring hebben.

Artikel 3.1

De voorschriften en beperkingen zoals opgenomen in artikel 3.1 dienen meerdere doelen. Deze zijn gericht op het waarborgen van een professionele, kwalitatief hoogwaardige en veilige uitvoering van de markt. Hieronder een toelichting op de afzonderlijke onderdelen:

  • a.

    Deze bepaling waarborgt dat de markt snel operationeel is en voorkomt dat de locatie langdurig onbenut blijft. Het stelt een duidelijke verplichting aan de vergunninghouder om voorbereid te zijn en zorgt ervoor dat ondernemers en bezoekers op korte termijn kunnen profiteren van de markt.

  • b.

    Het inrichtingsplan vormt de basis voor de fysieke en organisatorische opzet van de markt. Door dit plan op te nemen in de vergunning, wordt gegarandeerd dat de markt functioneert zoals oorspronkelijk bedoeld en beoordeeld tijdens de vergunningverlening. Dit biedt ondernemers en bezoekers duidelijkheid over wat zij kunnen verwachten.

  • c.

    Een effectief afvalbeheerplan is essentieel om vervuiling van het marktterrein en de omliggende openbare ruimte te voorkomen. Dit voorkomt overlast en draagt bij aan een schone en prettige marktomgeving voor ondernemers, bezoekers en buurtbewoners.

  • d.

    De veiligheid van bezoekers, ondernemers en personeel staat centraal. Door vast te houden aan een orde- en veiligheidsplan, wordt het risico op calamiteiten verminderd en wordt gezorgd voor een ordelijk verloop van de markt.