Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735686
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735686/2
Verordening rekeningcommissie provincie Gelderland 2025
Geldend van 02-04-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening rekeningcommissie provincie Gelderland 2025Provinciale Staten van Gelderland
Gelezen het voorstel van het presidium over het wijzigen van provinciale regelgeving;
Gelet op artikel 82, 105, artikel 143, eerste lid van de Provinciewet;
Besluiten
vast te stellen de navolgende verordening: Verordening rekeningcommissie provincie Gelderland 2025.
Artikel 1. Instelling en opdracht
-
1. Provinciale Staten hebben een Rekeningcommissie.
-
2. De Rekeningcommissie is belast met:
- a.
de voorbereiding van de behandeling van de Jaarrekening;
- b.
de voorbereiding en begeleiding van de aanbesteding van accountantsdiensten;
- c.
de voorbereiding van de behandeling in de Statenvergadering van een onderzoek als bedoeld in artikel 217a Provinciewet;
- d.
de bespreking van de monitoring en preventie van het frauderisico;
- e.
een coördinerende taak bij onderzoeken van Gedeputeerde Staten en de Rekenkamer Oost-Nederland;
- f.
de bespreking van wijzigingen in de financiële, controle en 217a verordening;
- g.
de bespreking van de boardletter; en
- h.
het faciliteren van het gesprek tussen Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten over de kwaliteit van de P&C-stukken en -cyclus.
- a.
-
3. Provinciale Staten kunnen de commissie belasten met de voorbereiding van de behandeling van andere stukken van voornamelijk financiële aard.
-
4. Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten kunnen de commissie om advies verzoeken.
-
5. De commissie geeft gevraagd en ongevraagd advies aan Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten op onderwerpen van voornamelijk financiële aard.
Artikel 2. Samenstelling
-
1. Provinciale Staten benoemen de leden uit hun midden.
-
2. De commissie bestaat uit ten hoogste vijf leden.
-
3. De zittingsduur van een lid eindigt aan het einde van de zittingsperiode van Provinciale Staten, of wanneer zijn lidmaatschap van Provinciale Staten eindigt.
-
4. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van Provinciale Staten. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als een opvolger is benoemd.
Artikel 3. Commissievoorzitter
-
1. Provinciale Staten benoemen de voorzitter van de commissie.
-
2. De commissie benoemt uit haar midden de plaatsvervangend commissievoorzitter.
-
3. De commissievoorzitter kan lid zijn van de commissie.
-
4. De commissievoorzitter is belast met het:
- a.
samen met de commissiegriffier voorbereiden van de vergaderingen;
- b.
leiden van de vergaderingen en het handhaven van de orde;
- c.
optreden als woordvoerder namens de commissie;
- d.
namens de commissie indienen van initiatiefvoorstellen;
- e.
doen naleven van dit reglement.
- a.
Artikel 4. Rapportage
De commissie rapporteert over haar werkzaamheden aan Provinciale Staten.
Artikel 5. Vergaderingen en besluiten
-
1. De Rekeningcommissie komt bijeen conform het door hen vastgestelde vergaderschema en voorts wanneer de voorzitter, dan wel een van de leden daarom, gemotiveerd, verzoekt. De griffier stuurt de leden tenminste zeven dagen voorafgaand aan de vergadering een oproep. Indien de voorzitter oordeelt dat sprake is van een spoedeisend belang, kan hij van deze termijn afwijken. In dat geval stuurt de griffier de oproep ten minste vierentwintig uur voorafgaand aan de vergadering.
-
2. Als over een beslissing stemming wordt verlangd, besluiten de aanwezige leden van de Rekeningcommissie bij meerderheid van stemmen.
-
3. Als de leden het niet unaniem eens zijn over een advies van de Rekeningcommissie, dan wordt dit expliciet toegelicht in het advies.
Artikel 6. Vergaderingen en besluiten
De bijeenkomsten van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders beslist.
Artikel 7. Griffier en commissiegriffier
-
1. De griffier draagt zorg voor ondersteuning van de commissie.
-
2. De griffier kan in iedere vergadering aanwezig zijn.
-
3. De griffier houdt een afsprakenlijst bij. Deze afsprakenlijst wordt iedere volgende vergadering vastgesteld door de Rekeningcommissie.
Artikel 8. Ambtelijke bijstand
De commissie kan, overeenkomstig de Verordening bijstand en fractieondersteuning 2023, de griffier verzoeken bijstand te verlenen.
Artikel 9. Citeertitel en inwerkingtreding
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in het Provinciaal Blad.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekeningcommissie provincie Gelderland 2025.
Ondertekening
Provinciale Staten van Gelderland
voorzitter
griffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl