Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735683
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735683/1
Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit college aan griffier en voorzitter Rekenkamer gemeente Arnhem 2025
Geldend van 19-02-2025 t/m heden
Intitulé
Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit college aan griffier en voorzitter Rekenkamer gemeente Arnhem 2025HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS EN BURGEMEESTER VAN ARNHEM
ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
overwegende dat:
- –
op grond van artikel 81j, tweede lid van de Gemeentewet (hierna: Gemw) besluit het college, op voordracht van de voorzitter of het enige lid van de Rekenkamer, tot het aangaan van arbeidsovereenkomsten met zoveel ambtenaren van de Rekenkamer als nodig zijn voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden;
- –
de ambtenaren die werkzaamheden verrichten voor de Rekenkamer, ter zake van die werkzaamheden uitsluitend verantwoording schuldig zijn aan de Rekenkamer (artikel 81j, vierde lid van de Gemw);
- –
op grond van artikel 81c Gemw de raad de leden van de Rekenkamer benoemd;
- –
dat het – gelet op de taken die zij verrichten en vanwege de positie en de fysieke nabijheid van de ambtenaren van de Rekenkamer bij de griffie en de ontlasting van de voorzitter van de Rekenkamer bij deze taken – meer voor de hand liggend is dat deze aansturing plaatsvindt via de voorzitter van de Rekenkamer en de raadsgriffier;
- –
dat het hier gaat om de praktische hiërarchische aansturing van medewerkers zolang zij feitelijke werkzaamheden verrichten voor de Rekenkamer;
- –
met dit besluit niet beoogd wordt een verantwoordingsrelatie te creëren tussen het college/de gemeentesecretaris en de griffier.
Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, Algemene wet bestuursrecht, het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW) en de Cao Gemeenten;
Besluiten:
de volgende regels vast te stellen voor mandaat, volmacht en machtiging van de raadsgriffier en de voorzitter van de Rekenkamer.
Artikel 1 Mandaat
De uitoefening van de volgende bevoegdheden inzake de werknemers van de Rekenkamer wordt opgedragen aan voorzitter van de Rekenkamer of de raadsgriffier:
Personele bevoegdheden |
|
Het nemen van beslissingen en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de individuele personele aangelegenheden van de werknemers van de Rekenkamer. |
Voorzitter van de Rekenkamer |
Het nemen van beslissingen over werving, selectie en indiensttreding van de werknemers van de Rekenkamer. |
Voorzitter van de Rekenkamer |
Het nemen van beslissingen tot het aangaan, wijzigen en beëindigen (artikel 7:669 en 7:676 BW) van arbeidsovereenkomsten van de werknemers van de Rekenkamer en alle daarmee samenhangende voorbereidende of uitvoerende handelingen, met uitzondering van beëindiging wegens dringende reden (artikel 7:677 BW). |
Griffier |
Het nemen van beslissingen over schorsing of andere vormen van (disciplinaire of orde-) maatregelen (zoals ontzeggen toegang tot werklocaties, afsluiten accounts) ten aanzien van de werknemers van de Rekenkamer met uitzondering van het stopzetten van loon (artikel 7:629 lid 3 BW). |
Griffier |
Het nemen van beslissingen ten aanzien van overeenkomsten over beëindiging van een dienstverband van de werknemers van de Rekenkamer (vaststellingsovereenkomst). |
Griffier |
Het afnemen van de eed of belofte van alle medewerkers van de Rekenkamer. |
Voorzitter van de Rekenkamer |
Het toekennen van gratificaties aan de werknemers van de Rekenkamer. |
Griffier |
Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en Kompasgesprekken) van de werknemers van de Rekenkamer. |
Griffier |
Het toepassen van hardheidsclausules van (uitvoerings)regels die zijn opgenomen in het Personeelshandboek, inclusief de Cao Gemeenten. |
Griffier |
Het nemen van beslissingen ten aanzien van het uitlenen via detachering van de werknemers van de Rekenkamer. |
Griffier |
Het geven van toestemming aan de werknemer voor het verrichten van nevenwerkzaamheden en het verbinden van voorwaarden daaraan, zoals bedoeld in de Regeling nevenwerkzaamheden. |
Griffier |
Artikel 2 Plaatsvervangers
In geval van afwezigheid van de griffier en/of de voorzitter van de Rekenkamer aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn gemandateerd, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door de aangewezen plaatsvervanger van de gemandateerde, voor zover het zijn eigen bevoegdheid betreft.
Artikel 3 Instructies en escalatie
-
1. Bij de uitoefening van bevoegdheden wordt het daarover gestelde bij of krachtens wettelijk voorschrift, beleidsregel, circulaire, aanwijzing en richtlijn van daartoe bevoegde wetgevende organen en bestuursorganen in acht genomen.
-
2. Bij de uitoefening van bevoegdheden die financiële consequenties hebben, dient de begroting van het desbetreffende dienstjaar in financiële dekking te voorzien.
-
3. Indien zich naar het oordeel van een gemandateerde één of meer van de navolgende gevallen voordoet, overlegt de gemandateerde de zaak met de gemeentesecretaris, alvorens een besluit te nemen:
- a.
de te nemen beslissing wijkt af van bestaand beleid, richtlijnen of voorschriften;
- b.
er bestaat het voornemen tot aanvulling of wijziging van het bestaand beleid, richtlijnen of wettelijke voorschriften;
- c.
tijdens de voorbereiding van het besluit komt naar voren dat de te nemen beslissing bestuurlijk of maatschappelijk gevoelig ligt.
- a.
-
4. De uitgaande beslissingen/documenten op grond van dit mandaatbesluit worden als volgt ondertekend:
-
Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,
-
namens het college,
-
gevolgd door de (digitale) handtekening, de naam en daaronder de functieaanduiding van de functionaris
Artikel 4 Slotbepaling
-
1. Het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Rekenkamer en voorzitter Rekenkamer wordt ingetrokken.
-
2. Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.
-
3. Dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit college aan griffier en voorzitter Rekenkamer gemeente Arnhem 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 11 februari 2025,
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
De secretaris,
de burgemeester
De burgemeester van Arnhem,
A. Marcouch
de burgemeester,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl