Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735666
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735666/1
Verordening auditcommissie Wormerland 2025
Geldend van 19-02-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening auditcommissie Wormerland 2025De raad van de gemeente Wormerland:
gelezen het voorstel van de Controle Commissie van 28-1-2025;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;
b e s l u i t:
vast te stellen de Verordening auditcommissie Wormerland 2025
Artikel 1. Begripsbepalingen
-
1. In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
De commissie: de auditcommissie, zijnde een commissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet;
- b.
De raad: de gemeenteraad van de gemeente Wormerland;
- c.
Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland;
- d.
De fractie: de fractie als bedoeld in artikel 7 van het Reglement van orde van de gemeenteraad van Wormerland;
- e.
Een lid: een door de raad tot lid benoemd raadslid of burgerraadslid;
- f.
De voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie of diens vervanger;
- g.
De secretaris: de griffier van de gemeenteraad dan wel een door de griffier aan te wijzen griffiemedewerker;
- h.
De accountant: de accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;
- i.
De CISO: de Chief Information Security Officer, de in de organisatie verantwoordelijke voor de informatiebeveiliging;
- j.
Het controleprotocol: het protocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening.
- a.
Artikel 2. Taken
-
1. De commissie is belast met advisering aan en overleg namens de raad over alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing op het gebied van rechtmatigheid en doelmatigheid, en het kunnen vervullen van haar toezichthoudende en controlerende bevoegdheid.
-
2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:
- a.
Het onderzoek van alle documenten behorend bij de Planning & Control cyclus als financiële sturingsinstrumenten voor de raad, evenals de beoordeling van de kwaliteit en informatiewaarde van deze documenten, uitmondend in een advies aan de raad;
- b.
Het adviseren van de raad over de uitvoering en de aanpassingen van de verordeningen gebaseerd op de artikelen 212, 213 en 213A Gemeentewet;
- c.
Bespreekt jaarlijks het controleplan en de toets op de rechtmatigheidscontrole van de accountant met de portefeuillehouder financiën. Indien nodig maakt de commissie afspraken met de portefeuillehouder financiën en de concerncontroller over de Planning & Control cyclus van gemeente;
- d.
Adviseert aan de raad over het toe te passen normenkader en de vast te stellen tolerantie in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording en laat zich hierover informeren door de accountant;
- e.
De advisering over de vaststelling van het controleprotocol voor de accountantscontrole, met daarin eventuele bijzondere onderzoeksonderwerpen namens de raad;
- f.
Bespreekt de bevindingen van de accountant naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole, de rechtmatigheidscontrole en naar aanleiding van specifieke rapportages in opdracht van de raad. De commissie adviseert hierover aan de raad;
- g.
Bespreekt de jaarlijkse rapportage met betrekking tot privacy en informatiebeveiliging in relatie tot de jaarrekening;
- h.
Bespreekt één keer per jaar met de accountant de relatie tussen de gemeente en de accountant en vaker indien daar aanleiding toe is;
- i.
Is belast met de voorbereiding van procedures tot selectie en voordracht van een accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet en brengt aan de raad een advies uit over de benoeming;
- j.
Is het directe aanspreekpunt voor de door de raad aangewezen accountant.
- a.
-
3. De commissie treedt niet in de onderscheidenlijke bevoegdheden van de raad en het college en heeft daarom geen directe opdracht gevende rol naar de accountant, onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.
Artikel 3. Bevoegdheden
-
1. De commissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 2 genoemde taken voorstellen uit brengen voorzien van een ontwerp van de door de raad te nemen besluiten.
-
2. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 genoemde taken is de commissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college, de ambtelijke organisatie, de gemeentelijke rekenkamer en de accountant.
-
3. De commissie is bevoegd om adviseurs en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan de beraadslagingen.
-
4. De commissie kan de gemeenteraad verzoeken om een externe deskundige om de commissie van advies te dienen.
-
5. De commissie is bevoegd de voorbereidende handelingen te verrichten die nodig zijn voor de werving en de selectie van of het beëindigen van de relatie met dan wel het ontslag van de accountant.
-
6. De commissie is bevoegd de portefeuillehouder financiën te adviseren over de kwaliteit van bestuurlijke financiële voorstellen alvorens deze aan de raad worden aangeboden.
-
7. De commissie is bevoegd voor haar ondersteuning een beroep te doen op de Verordening ambtelijke bijstand.
Artikel 4. Samenstelling, benoeming en zittingsduur
-
1. De commissie bestaat uit minimaal drie tot maximaal vijf leden die door de raad worden benoemd.
-
2. De aanwijzing van de leden van de commissie vindt plaats bij het begin van de zittingsperiode van de raad.
-
3. De leden van de commissie moeten raadslid of burgerraadslid zijn.
-
4. De leden van de commissie zijn bij voorkeur deskundig op, of hebben affiniteit met het taakgebied van de commissie.
-
5. De zittingsperiode van de leden van de commissie eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad en:
- a.
Als het lid niet langer raadslid of burgerraadslid is;
- b.
Door schriftelijke opzegging van het lid aan de voorzitter van de raad.
- a.
-
6. De raad kan een lid van de commissie tussentijds ontslaan door middel van een met redenen omkleed besluit.
-
7. Als door een vacature het aantal leden onder het in het eerste lid benoemde minimum is gekomen, voorziet de raad onverwijld in de ontstane vacature.
-
8. De secretaris van de commissie kan als adviseur aan de beraadslagingen deelnemen.
Artikel 5. De voorzitter
-
1. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een vervangend voorzitter.
-
2. De voorzitter is bij voorkeur een raadslid.
-
3. De voorzitter draagt tenminste zorg voor:
- a.
Het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;
- b.
Het leiden van de vergaderingen;
- c.
Het goed functioneren van de commissie;
- d.
Het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden;
- e.
Het doen naleven van deze verordening;
- f.
Het vertegenwoordigen van de commissie in de raadsvergadering en voorronde.
- a.
-
4. De voorzitter wordt ondersteund door de secretaris van de commissie.
Artikel 6. Vergaderingen en werkwijze
-
1. De commissie vervult haar taken vanuit een niet-politieke invalshoek.
-
2. Vergaderingen vinden alleen plaats als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
-
3. In november of december stelt de raad de Planning & Control kalender vast voor het komende jaar met daarin de planning van de opleverdata van de diverse Planning & Control documenten en de voorgenomen vergaderingen van de commissie over deze documenten.
-
4. De commissie vergadert verder zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.
-
5. De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproepingen, spoedeisende gevallen uitgezonderd ten minste 10 dagen voorde vergadering aan de leden worden verzonden.
-
6. De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden toegezonden. Slechts bij uitzondering worden stukken nagezonden.
-
7. De relevante stukken worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste 7 werkdagen voor de vergadering aan de leden aangeboden.
-
8. De commissie kan worden ondersteund door adviseurs, zoals de concerncontroller, teamleider financiën en control, de portefeuillehouder financiën, de accountant, de gemeentesecretaris en overige functionarissen.
-
9. Indien de commissie ambtenaren uitnodigt, informeert de voorzitter het college hierover.
-
10. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt;
-
11. Van iedere vergadering wordt door de secretaris een verslag en een besluitenlijst gemaakt. Het verslag en de besluitenlijst worden vastgesteld door de commissie.
-
12. De besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen waarbij ieder aanwezig lid 1 stem heeft.
-
13. Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot de eerstvolgende vergadering waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Staken de stemmen ook in die vergadering dan beslist de stem van de voorzitter.
-
14. Indien één van de leden van de commissie dit wenst, wordt een minderheidsstandpunt bij een advies ter kennis gebracht van de gemeenteraad.
-
15. Stukken die door het college onder geheimhouding worden aangeboden aan de commissie, worden als zodanig behandeld. De geheimhoudingsregels van artikel 88 en 89 van de Gemeentewet worden gevolgd.
-
16. Van iedere vergadering wordt door de secretaris een besluitenlijst gemaakt. De besluitenlijst wordt vastgesteld door de commissie.
-
17. De adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
-
18. Buiten de formele vergaderingen bestaat ook de mogelijkheid tot de consultatie van de commissie via onder andere digitaal overleg.
Artikel 7. Geheimhouding
-
1. Ten aanzien van geheimhouding zijn de geldende artikelen uit de Gemeentewet (art. 87 e.v.) en de Wet open overheid van toepassing.
Artikel 8. Verslaglegging
-
1. De commissie biedt de raad een verslag aan over de door de commissie behandelde stukken uit de Planning & Control cyclus.
-
2. Het verslag bevat een beknopte zakelijke weergave van de onderwerpen die de commissie heeft besproken en het advies dat de commissie meegeeft aan de gemeenteraad, de accountants en/of haar adviseurs.
-
3. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.
-
4. Het verslag van de commissievergaderingen is openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt of in het verslag een onderwerp voorkomt dat in beslotenheid behandeld is, dan wel de stukken raakt die onder geheimhouding aan de commissie zijn overgelegd.
-
5. Het verslag wordt ter kennisgeving gestuurd aan de adviseurs van de commissie.
Artikel 9. Informatieverstrekking.
-
1. Het college verstrekt de commissie gevraagd of ongevraagd alle informatie die zij nodig heeft voor de uitoefening van haar taak.
-
2. Artikel 169 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.
-
3. Indien het college redenen aanwezig acht om van toezending van documenten of verstrekking van informatie als bedoeld in lid 1 en lid 2 af te zien, doet het daarvan mededeling aan de raad en de voorzitter van de commissie.
Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden
-
1. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan, beslist de commissie op voorstel van haar voorzitter.
Artikel 11. Citeertitel en inwerkingtreding
-
1. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening auditcommissie Wormerland 2025.
-
2. Deze verordening treedt in werking op de dag na haar bekendmaking.
-
3. Met de inwerkingtreding van deze verordening worden de volgende stukken ingetrokken.
- a.
Reglement controlecommissie 2005;
- b.
Wijziging op het reglement van 2007.
- a.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl