Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische voertuigen 2025

Geldend van 18-02-2025 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische voertuigen 2025

In deze beleidsregel beschrijft de gemeente Krimpenerwaard waarom ze meewerkt aan het plaatsen van oplaadpalen voor elektrische voertuigen. Onder welke voorwaarden ze dat doet en hoe ze hierin samenwerkt met marktpartijen. Maar ook hoe een inwoner of bedrijf uit gemeente Krimpenerwaard een openbare oplaadpaal kan aanvragen en wat er vervolgens met die aanvraag gebeurt.

Deze beleidsregel is dan ook bedoeld voor zowel eigenaren van een elektrisch voertuig, als marktpartijen die oplaadpalen willen plaatsen.

Deze beleidsregel gaat specifiek over het regulier laden van elektrische voertuigen (AC-laden). Dit zijn laadpalen met twee laadpunten, die een laadvermogen van minimaal 3,7 kW en maximaal 22 kW per laadpunt bieden. Alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden kunnen hiervan gebruik maken, uitgezonderd fietsen, scooters en snor/bromfietsen en voertuigen met een accu die niet met een laadvoorziening van buitenaf kunnen worden opgeladen.

Waarom werkt de gemeente Krimpenerwaard mee aan openbare oplaadpalen voor elektrische voertuigen?

Om de landelijke klimaatdoelen te halen is het nodig dat ook ons vervoer verduurzaamt. Elektrisch vervoer draagt hieraan bij. In het landelijke Klimaatakkoord staat dat uiterlijk in 2030 alle nieuw verkochte auto’s emissievrij moeten zijn. Voor een belangrijk deel zullen dat batterij-elektrische auto’s zijn. Volgens prognoses uit het Klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) zijn in 2030 landelijk naar schatting 1,7 miljoen laadpunten nodig voor personenvervoer.

De gemeente Krimpenerwaard onderstreept in haar coalitieakkoord 2022-2026 de urgentie van de energietransitie en zet in op een duurzame aanpak van de mobiliteitsvraag. Om de snel stijgende behoefte naar laadpalen voor elektrisch rijden te volgen faciliteert de gemeente Krimpenerwaard hierin (collegeprogramma 2023-2026).Omdat niet iedereen de mogelijkheid heeft een elektrisch voertuig op te laden op eigen terrein zijn er openbare laadpalen nodig. De gemeente Krimpenerwaard biedt met dit beleid de mogelijkheid het aantal openbare oplaadpunten uit te breiden.

Het plaatsen van laadpalen kan tot gevolg hebben dat het moeilijker wordt om voor een brandstofauto een parkeerplaats te vinden. De gemeente Krimpenerwaard is zich hiervan bewust. Het belang dat de gemeente hecht aan het stimuleren van de overstap naar duurzame mobiliteit en het ontmoedigen van het bezit van brandstofauto’s maakt dat toch kan worden gekozen voor het plaatsen van laadpalen.

De gemeente Krimpenerwaard laat het plaatsen van oplaadpalen over aan marktpartijen

Gemeente Krimpenerwaard plaatst zelf geen oplaadpalen in de openbare ruimte. Wel geeft ze, onder bepaalde voorwaarden, marktpartijen toestemming om zulke oplaadpalen te plaatsen en exploiteren.

Marktpartijen die in de gemeente Krimpenerwaard oplaadpalen in de openbare ruimte willen plaatsen en exploiteren, kunnen zich inschrijven voor deelname aan een concessie. De gemeente Krimpenerwaard sluit met de betreffende marktpartij een concessieovereenkomst.

Een eigenaar van een elektrisch voertuig kan bij de marktpartij(en) een oplaadpaal aanvragen. Mocht de gemeente Krimpenerwaard met meerdere marktpartijen een overeenkomst sluiten, dan kan de aanvrager op basis van geldende overeenkomst(en) kiezen voor de concessiehouder(s) die actief is/zijn in het betreffende gebied.

Dit zijn de uitgangpunten van de gemeente Krimpenerwaard

Oplaadpalen mogen niet zomaar door iedereen en overal worden geplaatst in de openbare ruimte. Hieronder staan in hoofdlijnen de uitgangspunten en voorwaarden die de gemeente Krimpenerwaard stelt. In hoofdstuk 2 en 3 staan de uitgangspunten en voorwaarden in detail uitgewerkt.

  • Een eigenaar van een elektrisch voertuig die op eigen terrein kan parkeren en laden, kan geen openbare laadpaal aanvragen bij (een van) de aangewezen marktpartij(en).

  • De marktpartij plaatst, beheert en onderhoudt de oplaadpalen volledig voor eigen rekening en risico. Ook zorgt zij voor een snelle afhandeling van eventuele storingen.

  • De marktpartij verwerkt de aanvragen, controleert deze op de voorwaarden van de gemeente Krimpenerwaard en zorgt voor de daadwerkelijke plaatsing. De gemeente Krimpenerwaard heeft het eindoordeel over het al dan niet plaatsen van een laadpaal en de locatie daarvan.

  • De oplaadpalen zijn openbaar toegankelijk en voldoen aan de gebruikelijke (nationale en internationale) vereisten op het gebied van veiligheid en interoperabiliteit.

  • Om te zorgen dat elektrisch rijden ook echt duurzaam is, leveren de oplaadpalen groene stroom.

  • Bij een oplaadpaal hoort één of meerdere parkeervakken die gereserveerd zijn voor elektrische voertuigen die aan het opladen zijn. De gemeente Krimpenerwaard neemt hiervoor een verkeersbesluit en zorgt voor handhaving daarvan.

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In de beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    elektrische voertuigen: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, uitgezonderd fietsen, scooters en snor/bromfietsen en auto’s met een accu die niet met een laadvoorziening van buitenaf kunnen worden opgeladen.

  • b.

    oplaadinfrastructuur: het geheel van oplaadpalen, aansluitingen op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • c.

    oplaadpaal: een oplaadobject in de vorm van een paal met tenminste één aansluiting en de mogelijkheid voor twee of meer aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen.

  • d.

    marktpartij: de aanbieder van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur.

  • e.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard.

  • f.

    interoperabel: de mogelijkheid om met een laadpas van verschillende aanbieders van laaddiensten gebruik te maken van een laadpaal van verschillende aanbieders van laadinfrastructuur

Hoofdstuk 2 Aanvraag

Artikel 2 Zo verloopt het proces van aanvraag tot plaatsing

Marktpartij, netbeheerder en gemeente Krimpenerwaard werken samen bij het plaatsen van een oplaadpaal. De totale doorlooptijd van alle partijen samen is minimaal 18 weken. Daarin zit een wachttijd van 6 weken waarin bezwaar kan worden gemaakt tegen het verkeersbesluit. Als er bezwaar wordt gemaakt, dan duurt het langer voordat een laadpaal wordt gerealiseerd, omdat eerst de uitkomst van de bezwaarprocedure wordt afgewacht. De aanvrager dient rekening te houden met deze termijnen.

Dit zijn de stappen in het proces:

  • 1.

    De aanvrager kiest voor één van de marktpartijen waar de gemeente Krimpenerwaard een overeenkomst mee heeft afgesloten. De aanvraag begint op de website van deze marktpartij.

  • 2.

    De marktpartij controleert de aanvraag op de voorwaarden van de gemeente Krimpenerwaard.

    Daarnaast controleert de marktpartij, in samenspraak met de netbeheerder, of de aanwezige ondergrondse bekabeling geschikt is.

  • 3.

    De marktpartij doet een locatievoorstel bij de gemeente Krimpenerwaard.

  • 4.

    De gemeente Krimpenerwaard controleert het locatievoorstel en beslist dan of ze wel of niet haar medewerking aan de nieuwe laadlocatie verleent. De gemeente Krimpenerwaard controleert het voorstel hierop:

    • -

      Zijn er in de nabije toekomst reconstructies, infrastructurele aanpassingen gepland op / rond de voorgestelde locatie?

    • -

      Zijn er andere redenen die het gebruik van de laadpaal op de voorgestelde locatie belemmeren?

  • 5.

    Via de marktpartij wordt aan de aanvrager gemeld of en waar de aangevraagde oplaadpaal wordt geplaatst.

  • 6.

    De gemeente Krimpenerwaard neemt een verkeersbesluit. Met een verkeersbesluit wijst de gemeente Krimpenerwaard een parkeerplaats aan die vanaf dan alleen gebruikt mag worden door elektrisch voertuigen die aan het laden zijn. Gelijktijdig start de marktpartij de aanvraag bij de netbeheerder en doet een KLIC-melding voor de benodigde werkzaamheden.

  • 7.

    Na het nemen van het verkeersbesluit plaatst de marktpartij de oplaadpaal en richt het parkeervak in dat bij de oplaadpaal hoort met een verkeersbord E8c. Wanneer er bezwaar wordt ingediend en het besluit wordt herroepen, dan wordt de aanwijzing voor het parkeren voor elektrisch laden ongedaan gemaakt.

Artikel 3 Wie kan een oplaadpaal aanvragen

Een laadpaal kan worden aangevraagd door:

  • 1.

    Particulieren die wonen of werken in gemeente Krimpenerwaard én kunnen aantonen dat ze eigenaar zijn van een elektrisch voertuig of deze leasen.

  • 2.

    Bedrijven en instellingen in gemeente Krimpenerwaard die één of meerdere elektrische voertuigen bezitten of leasen.

Artikel 4 Wie kan geen oplaadpaal aanvragen

  • 1. Iemand die in gemeente Krimpenerwaard op bezoek komt, maar hier niet woont of werkt, kan geen oplaadpaal aanvragen.

  • 2. Particulieren, bedrijven en instellingen die op eigen terrein kunnen parkeren en/of die een parkeerplek hebben (of kunnen huren, kopen of leasen) bij de woning of het bedrijfsgebouw kunnen geen openbare oplaadpaal aanvragen. Gemeente Krimpenerwaard verwacht dat zij op eigen terrein een oplaadpunt realiseren.

Artikel 5 Alleen medewerking aan oplaadpalen door marktpartijen die een overeenkomst met de gemeente Krimpenerwaard hebben afgesloten

De gemeente Krimpenerwaard werkt niet mee aan verzoeken van particulieren, bedrijven of instellingen die een oplaadpaal die ze zelf hebben aangeschaft in de openbare ruimte willen (laten) plaatsen.

Artikel 6 Eén oplaadpaal per gebruiker

  • 1. Een eigenaar van een elektrisch voertuig kan maximaal één oplaadpaal in de openbare ruimte aanvragen.

  • 2. Een eigenaar van een elektrisch voertuig kan bij maximaal één marktpartij een oplaadpaal aanvragen.

Artikel 7 Oplaadpaal alleen bij bestaande parkeerplaats

  • 1. De marktpartij mag alleen oplaadpalen plaatsen bij al bestaande openbare parkeerplaatsen. De gemeente legt geen nieuwe parkeerplaatsen aan voor nog te plaatsen oplaadpalen.

  • 2. Oplaadpalen worden bij voorkeur niet geplaatst binnen een blauwe zone. Wanneer een locatiekeuze voor een laadpaal wel binnen een blauwe zone valt, dan zal de aanduiding blauwe zone voor de betreffende parkeerplaatsen komen te vervallen.

Artikel 8 Geen privé-oplaadlocatie

  • 1. De gemeente Krimpenerwaard geeft alleen toestemming voor openbare oplaadpalen die 24 uur per dag voor iedereen toegankelijk zijn en worden gehouden.

  • 2. De gemeente Krimpenerwaard werkt in principe niet mee aan een oplaadlocatie pal voor het huis / bedrijf van een gebruiker (dit kan in de praktijk wel de uitkomst zijn).

Artikel 9 Oplaadpaal op verzoek van voertuigeigenaar en op specifieke locaties

  • 1. De marktpartij toont aan dat er werkelijk behoefte is aan een oplaadpaal op aangevraagde locatie. Dit doet de aanbieder bijvoorbeeld met een aantoonbare aanvraag van een eigenaar van een elektrisch voertuig, of door prognoses van de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) die aantonen dat een oplaadpaal op die locatie gewenst is.

  • 2. Uitzondering op deze regel zijn de oplaadpalen op plekken in de gemeente waar meerdere voorzieningen zijn gevestigd zoals detailhandel, sportaccommodaties, maatschappelijke voorzieningen, gezondheidscentra, onderwijs, overheidsinstanties, etc.

Artikel 10 Aantal aangewezen parkeerplaatsen per oplaadpaal

  • 1. De gemeente Krimpenerwaard richt bij een nieuwe plaatsing per oplaadpaal één parkeerplaats in speciaal voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • 2. De gemeente Krimpenerwaard richt een tweede parkeerplaats bij de oplaadpaal pas in als de marktpartij kan laten zien aan de hand van gebruiksgegevens dat er ook echt behoefte is aan een extra parkeerplaats. Aan de hand van het aantal geladen kWh’s en het aantal transacties wordt door de gemeente Krimpenerwaard of het tweede laadvak wordt ingericht en of een extra laadpaal wordt geplaatst.

    Totaal verbruik per jaar:

    0 tot 4000 kWh : 1 laadpaal / 1 laadvak

    4000 tot 6000 kWh : 1 laadpaal / 2 laadvakken

    Boven de 6000 kWh : Nieuwe laadpaal bijplaatsen

Artikel 11 Groene stroom

De marktpartijen werken samen met energieleveranciers die lokale duurzame opwek stimuleren. Deze energieleveranciers verzorgen voor eigen rekening en risico de voor de laadsessies benodigde stroom. Dit betreft 100% duurzaam opgewekte energie, waarvan de certificaten van Nederlandse oorsprong zijn.

Artikel 12 Handhaving

Het college ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrische voertuig met de kabel aangesloten is op het oplaadpunt met als doel het voertuig op te laden.

Hoofdstuk 3 De oplaadlocatie

Artikel 13 Voorkeurslocaties

  • 1. De gemeente Krimpenerwaard laat de oplaadpalen in principe plaatsen op plekken waar:

    • a.

      laadpalen goed zichtbaar en makkelijk te vinden zijn;

    • b.

      verspreid over de dag verschillende gebruikers te verwachten zijn;

    • c.

      meerdere openbare parkeerplaatsen aanwezig zijn.

  • 2. Bij een aanvraag kijkt de gemeente Krimpenerwaard eerst of het mogelijk is om de oplaadlocatie op een van de voorkeursplekken te maken. Pas als dat niet kan, of als zo’n plek te ver (> 200 meter) van de gebruiker ligt, onderzoeken we of andere plekken in de wijk beschikbaar zijn. Hierbij toetsen we altijd aan de voorwaarden die in deze beleidsregel staan vermeld.

Artikel 14 Mogelijkheid tot uitbreiding in toekomst

De oplaadpaal komt bij voorkeur te staan op een plek van waaruit in de toekomst meerdere parkeerplaatsen bediend kunnen worden, bijvoorbeeld op de grens van naast elkaar gelegen parkeerplaatsen.

Artikel 15 Goede spreiding van oplaadlocaties

Als er binnen een straal van 200 meter al een openbare oplaadlocatie is, werkt de gemeente Krimpenerwaard niet mee aan een nieuwe oplaadlocatie, tenzij er aantoonbaar op basis van gebruiksgegevens (zie art. 10) meer vraag is dan de reeds aanwezige oplaadpaal aan kan.

Artikel 16 In de openbare ruimte

De oplaadpaal en bijbehorend parkeervak moeten in de openbare ruimte liggen.

Artikel 17 Geen belemmering

  • 1. Andere weggebruikers (auto, voetgangers, rolstoelers etc.) mogen geen last van de oplaadlocatie hebben.

  • 2. De oplaadpaal mag niet in de weg staan van ander straatmeubilair of (openbaar) groen onnodig beschadigen..

Hoofdstuk 4 De oplaadpaal

Artikel 19 Aantal aansluitpunten

De oplaadpaal heeft minimaal 2 aansluitpunten voor gelijktijdig laden van elektrische voertuigen.

Artikel 20 Veiligheid en interoperabiliteit

De oplaadpaal voldoet aan de meest up-to-date en gebruikelijke (nationale en internationale) vereisten van een openbare oplaadpaal op het gebied van veiligheid en interoperabiliteit.

Artikel 21 Passend uiterlijk

De marktpartij stemt een eenduidige verschijningsvorm van de oplaadpaal af met de gemeente Krimpenerwaard. Alleen in bijzondere situaties kan, in overleg met, en met toestemming van, de gemeente Krimpenerwaard hiervan afgeweken worden.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 22 Samenwerkingscontract

Een marktpartij mag pas oplaadpalen plaatsen, nadat er een samenwerkingscontract is gesloten tussen de gemeente Krimpenerwaard en de betreffende marktpartij. In deze overeenkomst worden afspraken vastgelegd over onder andere aansprakelijkheid, looptijd van de exploitatie, verantwoordelijkheden van beide partijen enzovoorts.

Artikel 24 Afwijken van de beleidsregel

In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college van de gemeente Krimpenerwaard van deze beleidsregel afwijken.

Artikel 25 Inwerkingtreding en duur

Deze beleidsregels treden in werking de dag na de bekendmaking.

Artikel 26 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische voertuigen 2025

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard, gehouden op 28 januari 2025.

de secretaris,

J. Hennip

de burgemeester,

J. Beenakker