Besluit van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende regels over sluitingstijden van de Horeca (Beleidsregels sluitingstijden horeca Den Helder)

Geldend van 15-02-2025 t/m heden

Intitulé

Besluit van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende regels over sluitingstijden van de Horeca (Beleidsregels sluitingstijden horeca Den Helder)

De burgemeester van de gemeente Den Helder;

gelet op:

  • 1.

    Titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • 2.

    Artikel 149 Gemeentewet;

  • 3.

    De artikelen 1:4, 2:28b, 2:29 en 2:30 van de Algemene plaatselijke verordening Den Helder 2021.

besluit:

de volgende beleidsregels vast te stellen.

Beleidsregels sluitingstijden horeca Den Helder

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Apv : de Algemene plaatselijke verordening Den Helder 2021.

  • b.

    Coffeeshop: een openbare inrichting waar cannabis als rookwaar al dan niet voor gebruik ter plaatse wordt verstrekt met als nevenactiviteit het verstrekken van alcoholvrije dranken en/of overige consumpties of etenswaren;

  • c.

    Horecabedrijf: hetgeen in artikel 1 van de Alcoholwet daaronder wordt verstaan;

  • d.

    Horecabedrijf categorie 1 (horeca ter ondersteuning van winkels): een openbare inrichting die is gericht op het verstrekken van dranken en etenswaren aan bezoekers van winkelgebieden, zoals ijssalons, croissanterieën, lunch- en tearooms, en naar de aard en openingstijden daarmee gelijk te stellen horecabedrijven;

  • e.

    Horecabedrijf categorie 2 (restaurantbedrijf): een openbare inrichting met als hoofdactiviteit het verstrekken van volledige maaltijden voor gebruik ter plaatse niet zijnde een droge horeca-inrichting, zoals sterrenrestaurants, grand-cafés, tapasrestaurant, shared dining, bistro’s;

  • f.

    Horecabedrijf categorie 3 (droge horeca-inrichting): cafetaria’s, snackbars, snelbuffetten, fastfood restaurants, shoarmazaken en andere openbare inrichtingen met als hoofdactiviteit het verstrekken van geringe eetwaren, zoals belegde broodjes, patat en snacks voor gebruik ter plaatse dan wel elders dan ter plaatse;

  • g.

    Horecabedrijf categorie 4 (natte horeca-inrichting): cafés, bars, dancings, discotheken en andere openbare inrichtingen niet zijnde een droge horeca-inrichting, restaurantbedrijf, of sociaal-culturele instelling;

  • h.

    Horecaconcentratiegebied: concentratie van de horeca binnen het centrumgebied van Den Helder en Julianadorp, te weten: Willemsoord, Beatrixstraat, Breewaterstraat (plein) (bijlage 1) en Loopuytpark, conform de Horecavisie Den Helder.

  • i.

    Nadere regels terrassen: het Besluit van de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende nadere regels over terrassen en uitstallingen.

  • j.

    Openbare inrichtingen: hetgeen in artikel 2:27 van de Apv wordt verstaan onder een openbare inrichting;

  • k.

    Para-commerciële instelling: sportkantines, buurthuizen en andere openbare inrichtingen met als hoofdactiviteit het houden van bijeenkomsten van recreatieve, creatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard, met als nevenactiviteit het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van (alcoholhoudende) dranken voor gebruik ter plaatse al dan niet in samenhang met geringe etenswaren.

  • l.

    Seksbedrijf: hetgeen in artikel 3:2 van de Apv wordt verstaan onder een seksbedrijf;

  • m.

    Terras: hetgeen in artikel 2:27 van de Apv wordt verstaan onder een terras;

  • n.

    Woonwijk: een buurt bestaande uit woningen en voorzieningen die gericht zijn op huisvesting en gemeenschapsleven, met als primaire doel het bieden van een woonomgeving voor individuen en gezinnen. Horecaconcentratiegebieden grenzend aan een woonwijk behoren niet tot de woonwijk.

Hoofdstuk 2 Kernbepalingen

Artikel 2 Horecabedrijf categorie 1 (horeca ter ondersteuning van winkels)

Voor horecabedrijven categorie 1 kan geen ontheffing sluitingsuur worden verleend.

Artikel 3 Horecabedrijf categorie 2; (restaurantbedrijf)

  • 1. Voor een restaurantbedrijf kan incidenteel een ontheffing sluitingsuur worden verleend tot 01.00 uur (maximaal zes keer per kalenderjaar).

  • 2. Aan de ontheffing worden in ieder geval de voorschriften genoemd in Artikel 4, lid 2 verbonden.

Artikel 4. Horecabedrijf categorie 3 (droge horeca-inrichtingen)

  • 1. Voor droge horeca-inrichtingen kan een ontheffing sluitingsuur worden verleend tot:

    • a.

      02.30 uur voor de nachten van zondag op maandag, van maandag op dinsdag, van dinsdag op woensdag, van woensdag op donderdag;

    • b.

      03.30 uur voor de nachten van donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag en voor de nacht van zaterdag op zondag.

  • 2. Aan de ontheffing worden in ieder geval de navolgende voorschriften verbonden:

    • a.

      de exploitant is verplicht alle noodzakelijke maatregelen te nemen om te voorkomen dat er zich in en in de directe omgeving van zijn horecabedrijf feiten voordoen die gevaar opleveren voor de volksgezondheid, voor verstoring van de openbare orde en/of kunnen leiden tot overlast voor de woon- en/of leefomgeving. De omvang van de directe omgeving wordt daarbij bepaald door de aanwijsbare relatie tussen het feit en de horeca-inrichting;

    • b.

      de exploitant ziet erop toe dat komende en vertrekkende bezoekers rustig het horecabedrijf betreden en rustig het horecabedrijf verlaten, opdat overlast voor de omgeving tot een minimum wordt beperkt;

    • c.

      de exploitant zorgt voor directe melding bij de politie van ongewenste en/of dreigende situaties in het horecabedrijf of in de directe omgeving van het horecabedrijf. De omvang van de directe omgeving wordt daarbij bepaald door de aanwijsbare relatie tussen het feit en het gegeven of van de exploitant in het onderhavige geval mocht worden verwacht, dat het voorval door of namens hem moest of kon worden opgemerkt. Hieronder vallen in elk geval:

      • de aanwezigheid van of de handel in drugs;

      • de aanwezigheid van (vuur)wapens;

      • vernielingen of vandalisme;

      • geweldplegingen.

    • d.

      alle door of namens de burgemeester te geven aanwijzingen worden direct opgevolgd.

  • 3. In afwijking van het eerste lid kan voor een droge-horeca inrichting gevestigd in gebouw 52 en 60 op Willemsoord geen ontheffing sluitingsuur worden verleend.

Artikel 5. Horecabedrijf categorie 4 (natte horeca-inrichtingen)

  • 1. Voor natte horeca-inrichtingen kan een ontheffing sluitingsuur worden verleend tot:

    • a.

      02.00 uur voor de nachten van zondag op maandag, van maandag op dinsdag, van dinsdag op woensdag, van woensdag op donderdag;

    • b.

      04.00 uur voor de nachten van donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag en voor de nacht van zaterdag op zondag;

  • 2. Aan de ontheffing worden in ieder geval de voorschriften genoemd in artikel 4, lid 2 verbonden.

  • 3. In afwijking van het eerste lid kan voor een natte-horeca inrichting gevestigd in gebouw 52 en 60 op Willemsoord geen ontheffing sluitingsuur worden verleend.

Artikel 6. Beveiliging

  • 1. Natte horeca-inrichtingen gevestigd in de horecaconcentratiegebieden in het centrum (Willemsoord, Breewaterstraat (plein) en Beatrixstraat) met een ontheffing sluitingsuur moeten een beveiliger inzetten. De beveiligingseis geldt in ieder geval van 23.30 uur tot sluitingstijd.

  • 2. In afwijking van het eerste lid is het inzetten van een beveiliger voor de natte horeca-inrichtingen in de Breewaterstraat (plein) niet verplicht van zondag op maandag, maandag op dinsdag, dinsdag op woensdag en woensdag op donderdag, behalve als er sprake is van evenementen, festiviteiten of andere vieringen die meer dan het gebruikelijke bezoekersaantal op die dagen trekken.

  • 3. De beveiligers dienen te voldoen aan de volgende eisen:

    • Elke beveiliger die wordt ingezet is als zodanig gecertificeerd, hetgeen inhoudt dat hij/zij aantoonbaar voldoet aan de eisen gesteld in de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (Wpbr).

    • Elke beveiliger die wordt ingezet is in het bezit van de juiste communicatiemiddelen zodat hij/zij de politie bij calamiteiten direct daarvan op de hoogte kan brengen.

    • Elke beveiliger die wordt ingezet is bereid tot effectieve samenwerking met de politie.

    • De beveiliger draagt bij aan een veilig verloop van de horeca-avonden in de openbare inrichting en de directe omgeving tot 25 meter buiten de gevel van de openbare inrichting.

  • 4. Wanneer er verschillende beveiligingsbedrijven werkzaam zijn in eenzelfde horecaconcentratiegebied zijn deze verplicht elkaar waar nodig te versterken.

Artikel 7. Terras

  • 1. Een bij een openbare inrichting of para-commerciële rechtspersoon behorend terras dient tussen 00:00 uur en 07:00 uur voor het publiek gesloten te zijn. Conform de Nadere regels terrassen is een ontheffing sluitingsuur voor terrassen mogelijk tot maximaal 01:00 uur.

  • 2. Een terras, behorende bij een openbare inrichting buiten een woonwijk en die in het bezit is van een ontheffing sluitingsuur, mag open zijn tot maximaal 01:00 uur.

  • 3. In afwijking van het eerste lid en de Nadere regels terrassen mag een terras, behorende bij een in een woonwijk gevestigde openbare inrichting of para-commerciële rechtspersoon, open zijn tot maximaal 23:00 uur.

  • 4. Voor een terras behorende bij een in een woonwijk gevestigde openbare inrichting of para-commerciële rechtspersoon kan incidenteel een ontheffing sluitingsuur worden verleend tot 01.00 uur (maximaal zes keer per kalenderjaar).

  • 5. In afwijking van het eerste lid mogen op dagen dat volgens de waarneming van het KNMI de temperatuur in Den Helder om 12:00 uur gelijk is aan of hoger is dan 25 graden Celsius, terrassen behorende bij een openbare inrichting buiten een woonwijk en die in het bezit is van een ontheffing sluitingsuur, open zijn tot maximaal 01:00 uur.

  • 6. In afwijking van het derde lid mogen op dagen dat volgens de waarneming van het KNMI de temperatuur in Den Helder om 12:00 uur gelijk is aan of hoger is dan 25 graden Celsius, terrassen behorende bij een in een woonwijk gevestigde openbare inrichting, open zijn tot maximaal 00:00 uur.

Artikel 8. Paracommerciële instelling

  • 1. Voor een para-commerciële instelling kan incidenteel een ontheffing sluitingsuur worden verleend tot 01.00 uur (maximaal zes keer per kalenderjaar).

  • 2. Aan de ontheffing worden in ieder geval de voorschriften genoemd in artikel 4, lid 2 verbonden.

  • 3. Naast de ontheffing dient er twee weken voor aanvang een kennisgeving geluid bij festiviteiten te worden gedaan bij de Omgevingsdienst.

Artikel 9. Seksbedrijf

  • 1. Voor een seksbedrijf kan een ontheffing sluitingsuur worden verleend van maandag tot en met zondag tot 04.00 uur.

  • 2. Aan de in het eerste lid genoemde ontheffing wordt in ieder geval het voorschrift verbonden dat de seksinrichting niet voor 14.00 uur voor het publiek mag zijn geopend;

Artikel 10. Coffeeshop

De sluitingstijd van coffeeshops wordt bepaald in de “Beleidsregels van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende regels omtrent coffeeshops” (Beleid Coffeeshops Den Helder).

Artikel 11. Bijzondere dagen/evenementen

  • 1. In afwijking van artikel 3, lid 1 is tijdens de nacht voorafgaande aan de dag waarop de verjaardag van de koning wordt gevierd en nachten van 24 december op 25 december, 26 december op 27 december en van 31 december op 1 januari het sluitingstijdstip voor droge horeca-inrichtingen 05.30 uur.

  • 2. In afwijking van artikel 4, lid 1 is tijdens de nacht voorafgaande aan de dag waarop de verjaardag van de koning wordt gevierd en de nachten van 24 december op 25 december, 26 december op 27 december en van 31 december op 1 januari het sluitingstijdstip voor natte horeca-inrichtingen 06.00 uur onder de voorwaarde, dat na 04.00 uur geen publiek meer tot de horecaonderneming wordt toegelaten.

  • 3. Jaarlijks kan één evenement van ten hoogste twaalf aaneengesloten dagen worden aangewezen waarop het gestelde in het eerste of tweede lid van overeenkomstige toepassing is.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 12. Overgangsbepaling

Voor horecagelegenheden gevestigd in gebouw 52 en 60 op Willemsoord blijven de bestaande ontheffingen sluitingsuren van kracht totdat de exploitatievergunning vervalt.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de dag volgende op hun bekendmaking.

Artikel 14. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels sluitingstijden horeca Den Helder”.

Ondertekening

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Den Helder op 27 januari 2025,

Jan de Boer

burgemeester

Bijlage 1

Duiding horecaconcentratiegebieden Willemsoord, Beatrixstraat en Breewaterstraat (plein)

afbeelding binnen de regeling

Toelichting bij Beleidsregels sluitingstijden horeca Den Helder

Aanleiding

Het huidige sluitingstijdenbeleid dateert uit 2012 en er zijn verschillende ontwikkelingen geweest waardoor het actualiseren van het beleid noodzakelijk is. Zo heeft een aantal horecaondernemingen uit de Koningstraat hun onderneming inmiddels gevestigd op Willemsoord, , wordt de binnenstad (Koningstraat en Spoorstraat) steeds meer ontwikkeld tot woongebied en zijn de sluitingstijden voor de nachthoreca aangepast op basis van een pilot die in 2016 is afgerond. Deze aanpassingen zijn tot op heden nog niet geeffectueerd in het sluitingstijdenbeleid.

Het primaire uitgangspunt van het sluitingstijdenbeleid blijft de veiligheid van de stad en in het bijzonder waar horeca gevestigd is. Het veilig kunnen uitgaan draagt bij aan een positief imago van de stad en dat is ook in het belang van de horecaondernemers. Hiernaast is het ook van belang dat waar de horeca is gevestigd in een gebied dat primair bedoeld is voor wonen, de leefbaarheid niet in het geding mag komen. Een belangrijk instrument dat kan bijdragen aan een veiliger uitgaansgebied en de leefbaarheid in de gemeente zijn de sluitingstijden voor horecabedrijven.

Pilot sluitingstijden 2014-2016

Onder invloed van de economische crisis was het bezoekersaantal in de horeca behoorlijk gedaald. Gevolg hiervan was dat de inkomsten van de horecaondernemers onder druk kwamen te staan. Dit was voor Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Den Helder reden om de gemeente te verzoeken de sluitingstijden te verruimen, wat – met instemming van de politie - geresulteerd heeft in een ‘pilot sluitingstijden’. Gedurende deze pilot was er geen toegangsstop om 02:00 uur en waren de terrastijden permanent verruimd tot 01:00 uur (voor cafés met een ontheffing sluitingsuur).

De politie heeft ter ondersteuning van de eindevaluatie een effectmeting gedaan voor de periode juli 2015 tot en met september 2016. De conclusie uit deze rapportage was dat het (gemiddeld) aantal incidenten, tijdens de periode waarin de deurstop is afgeschaft, hoger ligt dan wanneer er wel een deurstop geldt. Deze conclusie is gebaseerd op het aantal (gewelds)incidenten gepleegd tijdens uitgaansuren in het uitgaansgebied van Den Helder. Naar aanleiding van de effectmeting heeft de politie uitgesproken dat er na de invoering van de pilot sprake is van een stijging van het aantal incidenten, maar dat dit niet heeft geleid tot een onwerkbare situatie tijdens uitgaansnachten.

Analyse 2023

Om te komen tot een nieuw sluitingstijdenbeleid is het noodzakelijk geweest om te onderzoeken waar er mogelijk aanpassingen nodig waren. De analyse omvatte het verzamelen van gegevens uit diverse bronnen, zoals de informatie die is opgehaald in het kader van de nieuwe horecavisie, de horecavisie in het algemeen, politierapportages en overlastmeldingen via de gemeentesite over de periode januari 2022 tot en met augustus 2023.

Conclusie en advies

Woonwijken

Op basis van de incidenten- en overlastcijfers kan geconcludeerd worden dat er niet voldoende onderbouwing is om de sluitingstijden terug te brengen voor de zogenaamde ‘natte horeca’ buiten de horecaconcentratiegebieden zijnde Willemsoord, Beatrixstraat, Breewaterstraat (plein) en Loopuytpark. In specifieke situaties waarbij er een geschiedenis van overlast bestaat kan door middel van maatwerk ervoor gekozen worden om de sluitingstijden wel te beperken.

De meeste overlast die men ervaart van horecagelegenheden in woonwijken betreft overlast van bezoekers op terrassen. Ter bescherming van het woongenot in de woonwijken zal het gebruik van terrassen in wijken beperkt moeten worden. Een beperking van de sluitingstijd van terrassen in de wijken tot 23:00 doordeweeks en 00:00 uur op vrijdag en zaterdag kan voor meer rust in de wijk zorgen. Uit de gesprekken met de ondernemers van de natte horeca in woonwijken is gebleken dat geen van de ondernemers bezwaar heeft tegen het terugbrengen van de sluitingstijd voor terrassen. Tegen de aanpassing van de vergunningen kan alsnog bezwaar worden gemaakt.

Willemsoord

In de Horecavisie Den Helder is vastgesteld dat voor de levendigheid bij het uitgaan en een gespreide uitloop van het uitgaanspubliek het wenselijk is dat de sluitingstijden in de horecaconcentratiegebieden, met uitzondering van de plint op Willemsoord, tenminste gelijk worden gehouden en wellicht ook kunnen worden uitgebreid. De politie adviseert echter negatief op een uitbreiding van de sluitingstijden op Willemsoord. Zij is van mening dat het aanbod op Willemsoord niet groot genoeg is wat spreiding noodzakelijk zou maken. Ook voor de handhaafbaarheid van de sluitingstijden is het gewenst deze generiek te houden (namelijk 04:00 uur). Een verruiming van de sluitingstijd voor één of meerdere horecagelegenheden zal er mogelijk voor zorgen dat bezoekers die veelal in beschonken toestand verkeren langer op het terrein van Willemsoord blijven en voor meer overlast zullen zorgen. Naar verwachting zal dit ook leiden tot meer geweldsincidenten. Dit geldt zeker voor het compleet vrij laten van de sluitingstijden.

Op basis van de incidentcijfers en het standpunt van de politie kan geconcludeerd worden dat een uitbreiding van sluitingstijden op Willemsoord voor de openbare orde en veiligheid op dit moment niet gewenst is. Mocht er in de toekomst meer aanbod komen op Willemsoord, waardoor spreiding van bezoekers van de nachthoreca wel noodzakelijk wordt, dan kan deze beslissing worden herzien.

De politie vond het op basis van het incidentenbeeld niet nodig om terug te komen op haar advies voor wat betreft het intrekken van de toegangstop na de pilot in 2016. Daarom is besloten de pilot te effectueren in het nieuwe beleid. Dat betekent dat de horeca op Willemsoord geen toegangsstop krijgt en ook dat eventuele terrassen van nachthoreca aldaar tot 01:00 uur open mogen blijven.

Ten behoeve van het woongenot van de bewoners van de woonwijken grenzend aan Willemsoord dient de overlast door horeca op Willemsoord zo veel mogelijk beperkt te worden door onder andere de plint rustig te houden en sluitingstijden goed af te stellen.

De sluitingstijden van de horeca aan de plint zullen dan beperkt kunnen worden tot daghoreca met een uitsterfconstructie voor horeca met bestaande ontheffing sluitingsuren. De meeste horeca aan de plint sluit al om 23:00 uur en zal geen last ondervinden van deze aanpassing. De uitsterfconstructie is ook van toepassing op de droge horeca gevestigd in gebouw 52.

Breewaterstraat (plein)

De beveiligingseis zal gezien de incidenten in de binnenstad, specifiek Breewaterstraat (plein), ook daar op zijn plaats zijn. In het beleid kan de optie worden opgenomen om op andere (specifieke) locaties alsnog een beveiligingseis te stellen indien er een uitbreiding ontstaat van het incidentenbeeld.

Tot slot zien wij een uitbreiding van de sluitingstijd op kerstavond als een positieve ontwikkeling met weinig impact en stellen voor deze uitzondering als zodanig op te nemen in het nieuwe beleid.

Wettelijk kader

De sluitingstijden voor horeca-inrichtingen zijn geregeld in Hoofdstuk 2 (Openbare Orde) Afdeling 8 (Toezicht op openbare inrichtingen) van de Apv. In deze Afdeling wordt bewust de term openbare inrichting gebruikt om duidelijk aan te geven dat het hier over meer gaat dan uitsluitend horecabedrijven in de zin van de Alcoholwet. In wezen gaat het om een voor het publiek toegankelijke besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies worden verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden verstrekt of bereid (Artikel 2:27, lid 1 onder a sub II van de Apv). Onder deze begripsbepaling zijn ook de artikel 2:27, lid 1 onder a sub I genoemde horecabedrijven te vatten.

Fysiek gezien gaat het dus om een besloten ruimte die toegankelijk is voor het publiek. De grenzen van deze besloten ruimte zijn duidelijk vastgelegd in de alcoholwetvergunning en de exploitatievergunning.

Verbodsbepaling

Op grond van artikel 2:29 van de Apv zijn openbare inrichtingen gesloten van 00.00 uur tot 06.00 uur. De sluitingstijden voor seksinrichtingen zijn afzonderlijk geregeld in artikel 3:12 van de Apv. Deze regels komen nagenoeg overeen met de regels genoemd in artikel 2:29. Het tweede lid van dit artikel stelt expliciet dat gedurende deze tijdsperiode geen bezoekers tot de inrichting mogen worden toegelaten dan wel in de inrichting aanwezig mogen zijn. Blijkens de toelichting op de Apv betreffen de sluitingsbepalingen de gedeelten van de inrichting, waarin de eigenlijke horecawerkzaamheden worden uitgeoefend. In zijn algemeenheid gaat het hierbij dus om de ruimtes die in de alcoholwetvergunning zijn genoemd. Daartoe behoort ook het bij de inrichting behorende terras. De eventueel boven de inrichting bevindende woning van de exploitant behoort hier niet toe.

Relatie Winkeltijdenwet

Het verkopen van geringe eetwaren vanuit de (achter)deur of vanuit een raam buiten de voor de inrichting geldende sluitingstijden valt niet onder de reikwijdte van artikel 2:29 van de Apv, omdat bij deze vorm van verkoop het publiek niet tot de inrichting wordt toelaten.

Het gegeven dat het verkopen vanuit een deuropening of loket niet onder de sluitingstijden van openbare inrichtingen valt, wil echter niet zeggen dat deze vorm van verkoop ook wettelijk is toegestaan. Zoals impliciet onder het kopje “begripsbepaling” is aangegeven bestaan de activiteiten in openbare inrichtingen voornamelijk uit het verkopen van goederen in het klein aan particulieren. Op dergelijke activiteiten is in beginsel ook de Winkeltijdenwet van toepassing. Gelet op de definitie van “winkel” vallen horecabedrijven voor zover het betreft het toelaten van publiek tot de inrichting niet onder de werkingssfeer van deze wet. Echter dit gaat niet op in die gevallen waarbij de verkoop vanuit de inrichting in directe aanraking met particulieren plaatsvindt, zonder dat deze particulieren de inrichting betreden. In die gevallen is de Winkeltijdenwet wel van toepassing en wordt deze vorm van verkoop verboden in artikel 2 lid 2 van de wet. Artikel 2, lid 2 van de Winkeltijdenwet zegt namelijk dat het verboden is om goederen te verkopen buiten de winkeltijden in de uitoefening van een bedrijf, anders dan in een winkel, aan en in rechtstreekse aanraking met particulieren. Op grond van deze wet is deze activiteit alleen toegestaan op werkdagen tussen 06.00 uur en 22.00 uur. Op zon- en feestdagen is deze activiteit verboden. Deze openingstijden zijn dus beperkter dan de openingstijden van de openbare inrichtingen. Tenslotte dient nog opgemerkt te worden dat handhaving van winkelsluitingstijden dient te geschieden op grond van de Winkeltijdenwet. Het college is hier het bevoegde gezag.

Begrenzing bevoegdheid burgemeester

De uitvoering van artikel 2:29 van de Apv is op grond van de Gemeentewet in handen gelegd van de burgemeester. Op grond van het tweede lid van artikel 2:29 van de Apv kan de burgemeester ontheffing verlenen van de sluitingstijden genoemd in artikel 2:29 eerste lid Apv. Het onderscheid tussen regelgeving en uitvoering heeft in het kader van de sluitingsuren van inrichtingen aanleiding gegeven tot veel jurisprudentie van de Afdeling rechtspraak van de Raad van State.

In de uitspraak van 2 september 1983, AB 1984, 245 m.nt. JHvdV (Oploo, Sint Anthonis en Ledeacker) stond de vraag centraal of de burgemeester bevoegd was een permanente ontheffing te verlenen van het verbod uit de Apv. De Afdeling heeft over de bevoegdheidsafbakening tussen de raad en burgemeester aangegeven dat indien de gemeenteraad in het Apv artikel in het geheel geen grenzen stelt aan de ontheffingsbevoegdheid van de burgemeester, de burgemeester volledig bevoegd is en dus permanente ontheffingen kan verlenen. In de Apv van Den Helder zijn geen grenzen aan de bevoegdheid van de burgemeester gesteld. Dit betekent dat hij binnen het vaste kader van de Apv - in casu de openbare orde en de vastgestelde sluitingstijden - een geheel eigen beleid kan voeren.

Artikelsgewijs

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Horecabedrijf categorie 1 (horeca ter ondersteuning van winkels); deze categorie betreft bedrijven die zijn gericht op het verstrekken van dranken en etenswaren aan bezoekers van winkelgebieden, zoals ijssalons, croissanterieën, lunch- en tearooms, en andere horecabedrijven die hiermee te vergelijken zijn. Het gaat hier niet om de ondergeschikte horeca in winkels die een nevenactiviteit zijn van de winkel.

Horecabedrijf categorie 2 (restaurantbedrijf); het restaurantbedrijf heeft als voornaamste kenmerk dat in dit bedrijf volledige maaltijden worden verstrekt. Onder volledige maaltijden worden maaltijden verstaan die ten minste uit drie warme componenten bestaan, zoals aardappelen of meelspijzen, vlees of vis en groenten. Restaurantbedrijven zijn bijvoorbeeld sterrenrestaurants, grand-cafés, tapasrestaurants, shared dining, bistro’s.

Horecabedrijf categorie 3 (droge horeca-inrichting); bij de droge horeca gaat het om bedrijven waar men naartoe gaat om snel iets te eten. De kernactiviteit van deze bedrijven bestaat in hoofdzaak uit het verstrekken van geringe eetwaren zoals patat frites, snacks en belegde broodjes ( waaronder ook broodjes shoarma) Het begrip “droge horeca” is overigens enigszins misleidend. Dit begrip zou kunnen veronderstellen dat in deze zaken geen dranken voor gebruik ter plaatse worden verstrekt. Omdat onder dit begrip onder andere ook cafetaria’s vallen is dit niet altijd het geval.

Hoofdstuk 2 Ontheffing sluitingsuur

Artikel 2 Horecabedrijf categorie 1 (horeca ter ondersteuning van winkels)

Artikel 2 heeft betrekking op de sluitingsuren van horeca die gericht op het verstrekken van dranken en etenswaren aan bezoekers van winkelgebieden, maar zich niet bevinden in een winkel en een nevenactiviteit zijn van die winkel.

Artikel 3 Horecabedrijf categorie 2 (restaurantbedrijf)

Restaurants worden veelal binnen de algemene sluitingstijden zoals gesteld in artikel 2:29 Apv geëxploiteerd. Er zijn restaurants waarbij er incidenteel een verruiming sluitingsuur gewenst is. Om deze ondernemingen tegemoet te komen is er in dit artikel een ontheffingsmogelijkheid opgenomen om langer open te zijn, met de beperking tot maximaal zes keer per jaar. Restaurants waar bijvoorbeeld trouwerijen of andere vieringen worden gehouden kunnen een beroep doen op deze ontheffingsmogelijkheid. De beperking tot maximaal zes keer per jaar zorgt ervoor dat de openbare orde en veiligheid niet onevenredig onder druk komt te staan en de overlast vanuit de horeca niet verergert.

Artikel 4 Horecabedrijf categorie 3 (droge horeca-inrichtingen)

Dit artikel heeft betrekking op de verlenging van het sluitingsuur voor cafetaria’s, snackbars, grillrooms, fastfood-restaurants en shoarmazaken tot 02.00 uur doordeweeks (de nachten van zondag op maandag, maandag op dinsdag, dinsdag op woensdag en woensdag op donderdag) en tot 03.30 uur zonder toegangsstop in het weekend (de nachten van donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag). Dit betekent dat bezoekers die na afloop van het stappen nog een broodje willen eten vóór 03.30 uur in de shoarmazaak moeten zijn. Als de shoarmazaak vervolgens om 03.30 uur sluit kunnen zij geen enkele horecagelegenheid meer in. Hen rest niets anders dan naar huis te gaan. Het gevolg hiervan is de meeste van deze bezoekers het uitgaansgebied al hebben verlaten als de cafés om 04.00 uur de deuren sluiten.

Achtergrond van deze bepaling is het gegeven dat horecabezoekers na sluitingstijd van de “natte horeca-inrichtingen” vaak blijven hangen in en rond de shoarmazaken en daar eventuele meningsverschillen die zij eerder op de avond hadden al dan niet fysiek voortzetten. Om dit te voorkomen is het noodzakelijk, dat er minder publiek in één keer in de openbare ruimte aanwezig is. Dat wordt bereikt door een differentiering in de uiterste sluitingstijd toe te passen voor bepaalde type horeca-inrichtingen. In dit geval door onderscheid te maken tussen de natte en de droge horeca.

Door de verschillende sluitingstijden komt het publiek ook gespreid op straat. Restaurants sluiten om 00.00 uur, de shoarmazaken sluiten om 03.30 uur en de meeste cafés sluiten in het weekend om 04.00 uur. Hierdoor zullen per sluitingstijdstip kleinere concentraties mensen op straat komen en komt de groep jongeren die over het algemeen verantwoordelijk is voor overlast en problemen met de openbare orde, als laatste groep geïsoleerd op straat. Dit zal tot minder problemen met de openbare orde leiden.

Artikel 5 Horecabedrijf categorie 4 (natte horeca-inrichtingen)

Artikel 5 heeft betrekking op de verlenging van het sluitingsuur voor natte horeca-inrichtingen zoals discotheken, bardancings, zaalverhuur, cafés, en bars tot 02.00 uur doordeweeks (de nachten van zondag op maandag, maandag op dinsdag, dinsdag op woensdag en ,woensdag op donderdag) en tot 04.00 uur in het weekend (de nachten van donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag).

De beperking tot alleen het weekend heeft te maken met het feit dat de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag de belangrijkste uitgaansavonden zijn, waarbij sprake is van de meeste incidenten en alcoholgebruik. Om 04.00 uur zijn alle horecaondernemingen gesloten en begeeft het publiek zich huiswaarts.

De overige voorschriften spreken voor zich en worden gesteld in het belang van openbare veiligheid en openbare orde. De horecaondernemer is zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van deze voorschriften.

Artikel 6 Beveiliging

  • 1.

    In het huidige beleid is er een beveiligingseis voor beveiliging bij de deur en in de inrichting opgenomen voor de horeca met een ontheffing sluitingsuur tot 4.00 uur in een specifiek gebied. Na de verhuizing van de horeca vanuit de binnenstad naar Willemsoord bleef de beveiligingseis in stand voor de nieuwe locatie. Op basis van het incidentenoverzicht van de politie is het van belang dat deze eis niet alleen in stand blijft, maar ook wordt uitgebreid. De incidenten zijn namelijk niet beperkt tot Willemsoord. In de binnenstad, specifiek Breewaterstraat (plein), zijn er tevens verschillende zwaardere incidenten geweest en tezamen met de overlastcijfers is een beveiligingseis ook daar op zijn plaats. Om oneerlijke situaties te voorkomen zal de beveiligingseis ook van toepassing zijn op natte horeca-inrichtingen op Willemsoord en Breewaterstraat (plein) met een ontheffing sluitingsuur. De exploitatievergunning is hierbij leidend en niet de actuele openingstijden. Op grond van de incidentencijfers, de omvang van de horeca-inrichtingen en het advies van de politie is er wel voor gekozen om de beveiligingseis voor Breewaterstraat (plein) alleen voor de nachten van donder op vrijdag, vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag te laten gelden, behalve als er sprake is van evenementen, festiviteiten of andere vieringen die meer dan het gebruikelijke bezoekersaantal op die dagen trekken. In de Beatrixstraat is op dit moment geen horeca categorie 4 toegestaan, maar is conform de Horecavisie Den Helder ook een horecaconcentratiegebied. Mocht er in de toekomst een horeca categorie 4 worden gevestigd dan zal de beveiligingseis ook daar van toepassing zijn.

Artikel 7 Terras

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn alle gebruiksregels voor horecabedrijven met betrekking tot geluid opgenomen in het omgevingsplan gemeente Den Helder. Net zoals in het voormalige Activiteitenbesluit milieubeheer wordt het stemgeluid afkomstig van bijvoorbeeld onverwarmde of onoverdekte terrassen buiten beschouwing gelaten bij het beoordelen van de geluidwaarden veroorzaakt door het horecabedrijf (artikel 22.70 lid 1 sub b Omgevingswet). Op grond van de instructieregel in artikel 5.73 van het Besluit Kwaliteit Leefomgeving (Bkl) wordt onversterkt menselijk stemgeluid buiten beschouwing gelaten, tenzij het muziekgeluid is of daarmee vermengd is.

Het feit dat het stemgeluid afkomstig van een terras buiten beschouwing wordt gelaten haalt niet weg dat de bezoekers van terrassen veel overlast bij de buren van een horecabedrijf kunnen veroorzaken.

Daarom is er voor gekozen om voor terrassen afzonderlijke sluitingstijden vast te stellen. In het Besluit van de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende nadere regels over terrassen en uitstallingen is bepaald dat terrassen tot uiterlijk 01:00 voor het publiek geopend mag zijn tenzij de exploitatievergunning anders bepaalt. In het sluitingstijdenbeleid wordt op deze manier de overige kaders voor de exploitatievergunning aangegeven. Om de leefbaarheid in woonwijken te beschermen is er een onderscheid gemaakt tussen terrassen die zich buiten woonwijken bevinden en de terrassen in woonwijken. Hierbij worden de ondernemers wel tegemoetgekomen in de vorm van een ontheffingsmogelijkheid voor maximaal 6 keer per jaar.

Artikel 8 Para-commerciële instelling

De para-commerciële instellingen kunnen van de burgemeester een ontheffing sluitingsuur krijgen tot maximaal 01.00 uur. Deze ontheffing kan maximaal zes keer per jaar worden verleend. Dat blijft dus ten opzichte van de huidige regeling ongewijzigd, maar de frequentie wordt geconcretiseerd. De horeca is ondersteunend aan de hoofdactiviteiten van sociaal-culturele, recreatieve, creatieve, sportieve, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard. De horeca-activiteit trekt geen zelfstandige stroom bezoekers. Op grond daarvan is een aparte regeling te rechtvaardigen. De huidige sluitingsuurregeling geeft geen aanleiding tot klachten.

Artikel 9 Seksbedrijf

De huidige sluitingstijden voor een seksbedrijf zijn conform artikel 3:12 Apv dat ze tussen 12:00 uur en 00:00 uur geopend mogen zijn om bezoekers toe te laten of te laten verblijven, tenzij bij vergunning anders is bepaald. Indien zij gebruik willen maken van een ontheffing tot 04:00 uur geldt als voorwaarde dat zij pas vanaf 14:00 uur geopend mogen zijn voor publiek.

Artikel 10 Coffeeshop

De sluitingstijden voor de coffeeshops worden bepaald in de “Beleidsregels van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende regels omtrent coffeeshops” (Beleid Coffeeshops Den Helder 2023).

Artikel 11 Bijzondere dagen/evenementen

Dit artikel maakt het mogelijk ten behoeve van bijzondere festiviteiten uitzonderingen te maken op de beleidsregels voor sluitingstijden. In beginsel gaat het hierbij om van te voren aangewezen dagen. Buiten deze aangewezen dagen kan de burgemeester jaarlijks nog één extra festiviteit aanwijzen. Buiten deze dagen kunnen er geen andere festiviteiten worden aangewezen.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 12 Overgangsrecht

Horecagelegenheden in gebouw 52 en 60 op Willemsoord

Deze bepaling zorgt ervoor dat horecagelegenheden in gebouw 52 en 60 op Willemsoord hun huidige ontheffingen voor sluitingsuren kunnen behouden totdat hun exploitatievergunning vervalt. Dit komt neer op een uitsterfconstructie waardoor de huidige horecagelegenheden met een ontheffing sluitingsuur geen nadeel ervaren.