Beleidsregels schuldhulpverlening Stichtse Vecht 2025

Geldend van 18-02-2025 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels schuldhulpverlening Stichtse Vecht 2025

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Stichtse Vecht, gelet op de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) en op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb),

besluit de ‘Beleidsregels schuldhulpverlening Stichtse Vecht 2025’ vast te stellen.

Beleidsregels schuldhulpverlening Stichtse Vecht 2025

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    Cliënt: persoon aan wie op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening wordt gegeven;

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Stichtse Vecht;

  • d.

    Crisis: een situatie waarin sprake is van gedwongen woningontruiming, beëindiging van de levering van gas, elektriciteit, stadsverwarming of water;

  • e.

    Inwoner: ingezetene die in de basisregistratie personen van gemeente Stichtse Vecht is ingeschreven;

  • f.

    Schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;

  • g.

    Wgs: Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

  • h.

    NVVK: Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, de branchevereniging voor schuldhulpverlening;

  • i.

    Wsnp: Wet schuldsanering natuurlijke personen.

Artikel 2 Doelgroep

Alle inwoners van gemeente Stichtse Vecht van 18 jaar en ouder komen in aanmerking voor het aanvragen van schuldhulpverlening.

Artikel 3 Aanvraagprocedure

  • 1. Inwoners kunnen zich mondeling of schriftelijk melden bij gemeente Stichtse Vecht voor schuldhulpverlening.

  • 2. Na de aanmelding wordt, binnen vier weken, een intakegesprek gepland met team Schuldhulpverlening.

  • 3. Als sprake is van een crisis vindt binnen drie werkdagen het intakegesprek plaats waarin de hulpvraag wordt vastgesteld.

  • 4. Na het intakegesprek wordt de beschikking voor toekenning of afwijzing tot schuldhulpverlening afgegeven. Aan een toewijzingsbeschikking wordt een plan van aanpak toegevoegd, als bedoeld in artikel 4 lid 3 van deze beleidsregels.

Artikel 4 Aanbod schuldhulpverlening

  • 1. Het college biedt de inwoner schuldhulpverlening aan wanneer uit het intakegesprek blijkt dat dit noodzakelijk is.

  • 2. De vorm waarin de gemeente schuldhulpverlening aanbiedt is maatwerk en afhankelijk van persoonlijke factoren en omstandigheden van de inwoner. De factoren die een rol kunnen spelen zijn:

    • a.

      aard, zwaarte en omvang van de schulden;

    • b.

      psychosociale situatie;

    • c.

      houding, gedrag en motivatie van de inwoner;

    • d.

      de (financiële) vaardigheden en de mate van leerbaarheid van de inwoner;

    • e.

      de mate van medewerking van de inwoner;

    • f.

      een eventueel eerder gebruik van schuldhulpverlening.

  • 3. In het plan van aanpak wordt inzicht gegeven in de verwachte doorlooptijden, alsmede de uitwerking van de ondersteuning.

  • 4. Het aanbod van de gemeente kan bestaan uit een of meer van de volgende diensten:

    • a.

      Schuldregeling: het opstellen van een regeling voor het aflossen van de schuld (volledig of ten dele waarbij de schuldeisers finale kwijting verlenen), samen met begeleiding en toezicht tijdens de looptijd van de regeling;

    • b.

      Informatie en advies: informatie en advies bij het zelfstandig oplossen van betalingsachterstanden en/of schulden;

    • c.

      Budgetbeheer: ondersteuning bij schulden door het (tijdelijk) overnemen van de betalingen, naast begeleiding om meer inzicht in en overzicht op de inkomsten en uitgaven te krijgen;

    • d.

      Nazorg: een of meerdere contactmomenten met de cliënt na positieve beëindiging van het schuldhulpverleningstraject.

  • 5. De bovengenoemde diensten worden aangeboden en uitgevoerd conform de gedragscode en het kwaliteitskader van de NVVK; tenzij de gemeente geen lid meer is van de NVVK.

  • 6. Het college kan nadere voorwaarden stellen om te komen tot een aanbod schuldhulpverlening via het plan van aanpak of de schuldregelingsovereenkomst.

Artikel 5 Weigerings- en beëindigingsgronden

  • 1. Het college wijst de aanvraag schuldhulpverlening af of besluit eenzijdig over te gaan tot beëindiging van de schuldhulpverlening indien de inwoner/cliënt niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals vastgelegd in artikel 6 en 7 in de Wgs en in de schuldregelingsovereenkomst.

  • 2. Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels, kan het college besluiten tot weigering dan wel beëindiging van de schuldhulpverlening indien:

    • a.

      het schuldhulpverleningstraject succesvol is afgerond;

    • b.

      de cliënt zijn beschikbare aflossingscapaciteit of vermogen niet volledig wil gebruiken ter aflossing van zijn schulden;

    • c.

      de inwoner/cliënt meerdere keren, zonder geldige reden, niet verschijnt op afspraak met een (schuld-)hulpverlener;

    • d.

      de inwoner/cliënt zich misdraagt ten opzichte van de medewerkers;

    • e.

      de inwoner/cliënt in staat wordt geacht om zijn schulden zelf te gaan regelen of beheren, al dan niet met behulp van derden;

    • f.

      de geboden hulpverlening, gelet op de persoonlijke omstandigheden van de cliënt, niet langer passend is;

    • g.

      de inkomens-, woon- of leefsituatie van de cliënt door zijn verwijtbaarheid dermate onzeker is geworden dat gemaakte afspraken met cliënt en schuldeisers niet meer nagekomen kunnen worden waardoor schuldhulpverlening niet meer mogelijk is;

    • h.

      de client zelf daartoe een verzoek indient.

  • 3. Van de weigering of beëindiging wordt afgezien indien elke vorm van verwijtbaarheid aan de inwoner/cliënt ontbreekt.

Artikel 6 Tijdelijk geen toegang tot schuldhulpverlening

  • 1. Een verzoek om schuldhulpverlening kan worden geweigerd indien door de inwoner in een periode van minder dan,

    • a.

      3 maanden voorafgaande hieraan een verzoek is ingediend en dit verzoek door de inwoner is ingetrokken;

    • b.

      6 maanden voorafgaande hieraan een verzoek is ingediend en dit verzoek is afgewezen wegens het niet voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening of een schuldregelingsovereenkomst tussentijds is beëindigd op grond van artikel 5, lid 2 onder a tot en met h van deze beleidsregels.

  • 2. Een weigering als bedoeld in lid 1 vindt niet plaats als de aanvraag een (herhaald) verzoek om advies, informatie en/of doorverwijzing betreft.

Artikel 7 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1. Het college kan in bijzondere omstandigheden gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels.

  • 2. In gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien, beslist het college.

Artikel 8 Intrekken oude beleidsregels

De Beleidsregels schuldhulpverlening 2016 worden ingetrokken.

Artikel 9 Inwerkingtreding

De Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Stichtse Vecht 2025 treden in werking op de dag na publicatie.

Artikel 10 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als "Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Stichtse Vecht 2025".

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van gemeente Stichtse Vecht op 4 februari 2025.

drs. A.J.H.T.H. Reinders

burgemeester

drs. R.C.L. Heijdra

gemeentesecretaris/algemeen directeur

Toelichting op de Beleidsregels schuldhulpverlening Stichtse Vecht 2025

Deze beleidsregels zijn een nadere aanvulling op of uitleg van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). De inwoner is hierdoor op de hoogte van de voorwaarden voor toelating tot de gemeentelijke schuldhulpverlening, welk aanbod er mogelijk is en aan welke regels hij/zij zich moet houden. Voor de gemeente is vastgelegd welke procedure zij moet volgen, welke verplichtingen zij mag opleggen en welk aanbod kan worden ingezet. Tevens is vastgelegd wanneer de gemeente de toegang tot de schuldhulpverlening kan weigeren of beëindigen.

Toelichting per artikel

Artikel 1 Begripsbepalingen

De begripsbepalingen in dit artikel zijn grotendeels afkomstig uit de begripsbepalingen in de Wgs.

Artikel 2 Doelgroep

De gemeentelijke schuldhulpverlening is toegankelijk voor alle inwoners van Stichtse Vecht van 18 jaar en ouder.

Artikel 3 Aanvraagprocedure

In dit artikel is de toegang tot schuldhulpverlening beschreven. De dienstverlening is erop gericht om alle inwoners met geldzorgen laagdrempelig, mensgericht, adequaat en zo snel mogelijk te helpen.

Een inwoner met geldzorgen meldt zich bij de gemeente. Dit kan mondeling, schriftelijk of digitaal.

Hierna wordt zo snel mogelijk en in ieder geval binnen 4 weken, een gesprek met de inwoner gepland. Tijdens dit intakegesprek wordt samen met de inwoner de hulpvraag vastgesteld. Indien nodig worden een of meerdere vervolggesprekken gepland. De dienstverlening kan al starten voordat de beschikking is afgegeven. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van informatie en advies of het inzetten van budgetmaatjes of sociaal raadslieden.

Er wordt niet alleen gekeken naar een oplossing op de korte termijn. Het is de bedoeling dat de inwoner toekomstperspectief krijgt. Om die reden wordt samen met de inwoner naar meerdere leefgebieden gekeken. Mochten op meerdere leefgebieden vraagstukken spelen, dan wordt in overleg met de inwoner contact en samenwerking gezocht met ketenpartners.

Tijdens een of meerdere gesprekken wordt zowel gekeken naar de oorzaken van de geldproblemen als ook naar een oplossingsrichting. Bijvoorbeeld zorgen voor een financieel stabiele situatie of het inzetten van een schuldregeling. Na afloop van de intakefase wordt een beschikking afgegeven voor toekenning of afwijzing tot schuldhulpverlening. Bij de toekenning komt een bijbehorend plan van aanpak.

Artikel 4 Aanbod schuldhulpverlening

Passende dienstverlening vraagt een gerichte en selectieve toepassing van schuldhulpverlening. Of aan de inwoner een aanbod schuldhulpverlening wordt gedaan en vervolgens welk product of combinatie van producten wordt ingezet hangt onder meer af van de situatie van de inwoner, de doelstelling van de schuldhulpverlening en de voorwaarden van het betreffende product.

In lid 2 zijn enkele factoren genoemd die een rol kunnen spelen bij het bepalen welke producten, in welke mate en/of combinatie worden aangeboden. Dit is geen limitatieve opsomming.

Lid 3: De schuldhulpverlener stelt een plan van aanpak op dat past bij de situatie van de inwoner. Het gaat om individueel maatwerk.

In lid 4 zijn de diensten/producten beschreven die kunnen worden aangeboden, al dan niet in verschillende combinaties.

Lid 5: Bij de uitvoering van schuldhulpverlening wordt gewerkt volgens de gedragscode en het kwaliteitskader zoals door de NVVK is vastgelegd, zolang de gemeente Stichtse Vecht lid is van de NVVK.

Gemeente Stichtse Vecht biedt ook Schuldhulpverlening aan ondernemers. Er zijn voor ondernemers geen aparte artikelen opgenomen, aangezien zij zich ook bij de gemeente kunnen melden in geval van geldzorgen, - problemen en schulden, zoals alle inwoners. De uitvoering van schuldhulpverlening voor ondernemers heeft de gemeente belegd bij een derde partij.

Artikel 5 Weigerings- en beëindigingsgronden

In dit artikel wordt beschreven wanneer een aanvraag voor schuldhulpverlening kan worden geweigerd of wanneer kan worden overgegaan tot beëindiging van de schuldhulpverlening. Het college heeft de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft het college ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien. Een beoordeling vindt altijd individueel plaats op basis van de persoonlijke feiten en/of omstandigheden, de impact van het weigeren dan wel beëindigen van het aanbod en het perspectief van de inwoner/cliënt in de toekomst.

In dit artikel zijn ten opzichte van de beleidsregels 2016 een viertal artikelen samengevoegd. Deze voormalige artikelen gingen over de inlichtingenplicht, medewerkingsplicht, weigeringsgronden en beëindigingsgronden. Reden om de artikelen samen te voegen is de samenhang tussen deze vier onderwerpen. Hierdoor stonden er veel herhalingen in de artikelen. Ook komt het de duidelijkheid en leesbaarheid ten goede.

Lid 1 van dit artikel verwijst naar artikel 6 en 7 van de Wgs waarin de inlichtingen- en medewerkingsplicht van de cliënt is beschreven.

Vanaf 2021 geldt de inlichtingen- en medewerkingsplicht alleen voor de tot de schuldhulpverlening toegelaten inwoners. In de Wet en deze beleidsregels wordt iemand uit deze groep ‘cliënt’ genoemd.

Veel gegevens die nodig zijn om te kunnen beoordelen of iemand kan worden toegelaten tot schuldhulpverlening, kan de gemeente zelf opvragen. Mocht voor de beslissing om iemand toe te laten meer gegevens nodig zijn, dan kan de gemeente die uiteraard opvragen bij de inwoner. Geeft de inwoner deze benodigde gegevens niet en kan de gemeente niet inschatten of iemand tot de schuldhulpverlening kan worden toelaten, dan kan iemand worden geweigerd. Niet op grond van het niet aanleveren van gegevens, maar omdat onvoldoende bekend is of iemand geholpen kan worden met schuldhulpverlening.

In lid 2 staan mogelijke aanvullende redenen voor het weigeren dan wel beëindigen van de schuldhulpverlening.

Artikel 6 Tijdelijk geen toegang tot schuldhulpverlening

In dit artikel wordt een nadrukkelijke grens gesteld aan het kunnen doen van herhalingsaanvragen. De uitsluitingstermijn geldt niet voor een verzoek om informatie, advies en/of doorverwijzing.

De beleidsvrijheid van de gemeente om een bepaling tot het tijdelijk weigeren van de toegang tot schuldhulpverlening op te nemen, ontslaat de gemeente niet van de verplichting om, daar waar een onevenredige situatie ontstaat voor de inwoner, af te wijken van het bepaalde van artikel 6 indien nodig (ingevolge artikel 7: hardheidsclausule). Bijvoorbeeld als er redenen zijn die de inwoner niet zijn toe te rekenen.

In de beleidsregels 2016 was het artikel over een herhalingsaanvraag opgenomen bij het artikel over het aanbod van schuldhulpverlening. In de beleidsregels 2025 is de herhalingsaanvraag in dit aparte artikel 6 opgenomen. De termijnen waarbinnen geen herhalingsaanvraag kan worden gedaan, zijn aangepast. Ze zijn nu passend bij de verkorting aflosperiode minnelijke schuldregelingen van 18 maanden (voorheen 36 maanden).

Artikel 7 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

Dit artikel geeft het college de ruimte om in bijzondere c.q. onvoorziene gevallen af te wijken van de regels zoals neergelegd in deze regeling.

Bij de toepassing van de hardheidsclausule wordt een afweging gemaakt tussen de beleidsregels en de gevolgen van het handhaven van de beleidsregels voor een individueel geval. Hierbij wordt nadrukkelijk gekeken of het gedrag verwijtbaar is geweest. Bij het ontbreken van verwijtbaarheid wordt de hardheidsclausule eerder toegepast dan in situaties waarbij het gedrag volledig verwijtbaar is. Indien het toepassen van de regeling in een individueel geval leidt tot onbillijkheden van overwegende aard, kan bij wijze van uitzondering worden afgeweken van de beleidsregels.

Artikel 8 Intrekken oude beleidsregels

In dit artikel wordt aangegeven dat de oude beleidsregels schuldhulpverlening vervallen.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels schuldhulpverlening treden op de dag na die van de bekendmaking in werking.

Artikel 10 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels schuldhulpverlening Stichtse Vecht 2025’.