Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735560
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735560/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
Financiële verordening gemeenschappelijke regeling Werkplein Drentsche Aa
Geldend van 01-10-2021 t/m 31-12-2023
Intitulé
Financiële verordening gemeenschappelijke regeling Werkplein Drentsche AaHet Algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Werkplein Drentsche Aa van de gemeenten Assen, Aa en Hunze en Tynaarlo besluit, gelet op het bepaalde in artikel 212 van de Gemeentewet en de artikelen 14 en 35 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, vast te stellen de financiële verordening van de gemeenschappelijke regeling van Werkplein Drentsche Aa.
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
1. Administratie.
2. Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken van gegevens en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie en/of de gemeenschappelijke regeling en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
3. Financiële administratie.
4. Het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
- •
De financieel-economische positie.
- •
Het financieel beheer.
- •
De uitvoering van de begroting.
- •
Het afwikkelen van vorderingen en schulden.
- •
Alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
5. Administratieve organisatie.
6. Het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
7. Financieel beheer.
8. Het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen rechten van de gemeenschappelijke regeling.
9. Rechtmatigheid.
10. Het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder verordeningen en bestuursbesluiten.
11. Doelmatigheid.
12. De mate waarin de gemeenschappelijke regeling er in slaagt met een zo beperkt mogelijke inzet van beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken.
13. Doeltreffendheid.
14. De mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.
15. Programma.
16. De samenhangende verzameling van beleidsinspanningen gericht op het bereiken van bepaalde maatschappelijke effecten.
17. Bedrijfsonderdeel.
Iedere organisatorische eenheid binnen de organisatie van de gemeenschappelijke regeling exclusief privaatrechtelijke deelnemingen waarin de gemeenschappelijke regeling direct of indirect participeert.
Artikel 2. Inrichting begroting en jaarstukken
-
1. Het algemeen bestuur stelt ieder jaar de (ontwerp) begroting vast, conform het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) en de kaderbrief
-
a. De te leveren goederen en diensten.
-
b. De baten en lasten.
-
c. De meerjarenraming voor de op het begrotingsjaar geldende drie jaren.
-
2. Bij iedere begroting en jaarstukken wordt een overzicht gegeven van de toedeling van de producten aan de programma’s en de doelstellingen die worden nagestreefd.
-
3. In artikel 12 van de gemeenschappelijke regeling zijn de aanlevertermijnen vastgelegd.
Artikel 3. Uitvoering begroting
-
1. Het algemeen bestuur stelt regels die waarborgen dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt:
-
a. De toedeling van de budgetten op grond van de geautoriseerde programmabegroting en de geautoriseerde uiteenzetting van de financiële positie.
-
b. Dat wijzigingen op de oorspronkelijke geraamde lasten en baten in de productenraming geautoriseerd worden door het bestuur, indien deze wijzigingen leiden tot een verandering van de omvang van het programmabudget.
-
2. Het algemeen bestuur spant zich in om er voor te zorgen dat de lasten van de programma’s, zoals geautoriseerd, in de begroting niet worden overschreden.
Artikel 4. Jaarstukken en tussentijdse rapportage
-
1. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor een adequate vertaling van de verantwoording van de diensten naar de productenrealisatie en naar de programma verantwoording.
-
2. Het dagelijks bestuur legt verantwoording af over de uitvoering van de programma’s. In de verantwoording geeft het bestuur aan:
-
a. Welke (maatschappelijke) resultaten zijn bereikt.
-
b. Welke prestaties zijn geleverd.
-
c. Welke lasten aan die prestaties verbonden zijn.
-
d. Hoe de resultaten zich verhouden tot de in de begroting gestelde doelen.
-
3. De gemeenschappelijke regeling informeert het dagelijks bestuur door middel van tussentijdse rapportage(s) over de realisatie van de begroting van het lopende boekjaar.
-
4. De jaarstukken inclusief de accountantsverklaring worden door het dagelijks bestuur binnen twee weken na vaststelling door het algemeen bestuur en uiterlijk voor 15 juli verzonden naar de provincie.
Artikel 5. Risicomanagement
Het dagelijks bestuur geeft in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de risico’s van materieel belang inclusief euro’s aan en zo mogelijk een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen. Het dagelijks bestuur brengt hierbij in elk geval de risico’s in beeld en actualiseert de risico’s. Indien van belang worden beheersmaatregelen vermeld.
Artikel 6. Voorzieningen
Voor de vorderingen op bijstandsdebiteuren wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd. Daarnaast wordt voor panden in eigendom van WPDA een voorziening voor het groot onderhoud gevormd. Hierover wordt verantwoording afgelegd in de jaarstukken.
Artikel 7. Uitvoering- en programmakosten
-
1. De programma-uitgaven worden verrekend op basis van de werkelijke kosten per deelnemende gemeente.
-
2. Voor wat betreft de kosten van de re-integratie Beschut Werk is de van de deelnemende gemeente te ontvangen integratie-uitkering een taakstellend budget. De overige middelen voor re-integratie vanuit de algemene uitkering en integratie-uitkering kennen geen taakstellend karakter. Eventuele overschotten worden teruggestort naar de deelnemende gemeente of blijven, indien het algemeen bestuur hiertoe besluit, binnen de gemeenschappelijke regeling.
-
3. De kosten van uitvoering worden verdeeld over de deelnemende gemeenten volgens een vooraf afgesproken verdeelsleutel. De systematiek van deze verdeelsleutel wordt vastgesteld in het algemeen bestuur.
Artikel 8. Bedrijfsvoeringsreserve
-
1. Tekorten of overschotten kunnen op aanwijzing van het dagelijks bestuur worden afgewikkeld via de bedrijfsvoeringreserve. Deze bedrijfsvoeringreserve bedraagt maximaal 5% van de uitvoeringskosten die de gemeenschappelijke regeling op jaarbasis maakt.
-
2. Voor de jaarlijkse verrekening zoals in de bovenstaand lid is aangegeven wordt de wijze van berekening vastgesteld in het algemeen bestuur.
-
3. De deelnemende gemeenten verstrekken de gemeenschappelijke regeling per kwartaal 1/4e van de begrote uitvoeringskosten.
Artikel 9. Financiële administratie
-
1. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat:
-
a. De inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan het BBV en andere relevante wet- en regelgeving.
-
b. De vereiste informatie verstrekt wordt aan het rijk, provincie, en andere instellingen die specifieke verplichtingen verlangen en aan de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling.
Artikel 10. Administratie
-
1. De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
-
a. Het sturen en het beheersen van activiteiten en processen van de gemeenschappelijke regeling als geheel en in de diensten.
-
b. Het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa, voorraden, vorderingen en schulden, enzovoorts.
-
c. Het verschaffen van informatie aan de budgethouders.
-
d. Het bevorderen van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde beleid in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving.
-
e. Het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving.
-
f. De controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.
Artikel 11. Interne controle
-
1. Het algemeen bestuur draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het bestuur maatregelen tot herstel.
-
2. Het algemeen bestuur draagt zorg voor de regelmatige toetsing van een aantal bedrijfsprocessen, op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening, op de rechtmatigheid van beheershandelingen en op misbruik en oneigenlijk gebruik van de regelingen.
-
3. Het dagelijks bestuur zorgt op basis van de resultaten van de toets bedoeld in het tweede lid indien nodig voor een plan van verbetering. Het algemeen bestuur neemt op basis van het plan van verbetering maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.
Artikel 12. Financieringsfunctie
Het dagelijks bestuur neemt in het Treasurystatuut regels op die zij hanteert voor het dagelijkse beheer van koersrisico en valutarisico, kredietrisico en relatiebeheer, intern liquiditeitsrisico, geldstromenbeheer, administratieve organisatie en interne controle van de financieringsfunctie.
Artikel 13. Afschrijvingen en investeringen
-
1. Voorstellen omtrent investeringen groter dan € 100.000 worden voorgelegd aan het dagelijks bestuur en bevatten tenminste de afschrijvingssystematiek, de looptijd, het rentepercentage en jaarlijkse kosten.
-
2. Er wordt altijd gekozen voor een lineaire afschrijving.
-
3. De looptijd van de afschrijving wordt per eenheid vastgesteld op basis van de afschrijftermijn per activasoort, zoals vermeld onder lid 8.
-
4. De afschrijving start op het moment dat het activum in gebruik wordt genomen en waardevermindering in gang is gezet. De begrote kosten worden dan vervangen door de werkelijke kosten.
-
5. Voor externe financiering van investeringen wordt het rentepercentage aangehouden van de aangetrokken financiering en voor financiering uit eigen middelen wordt geen rente berekend.
-
6. Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 20.000 worden in principe niet geactiveerd met uitzondering van gronden en terreinen, deze worden altijd geactiveerd. Op gronden en terreinen wordt nooit afgeschreven.
-
7. Bij investeringen gebonden aan projecten vindt afschrijving plaats conform de termijn van het project, dan wel wordt rekening gehouden met de restwaarde van de investering.
-
8. De volgende afschrijftermijnen per activasoort worden gehanteerd:
1. |
Immateriële vaste activa |
Termijn |
1.1 |
Ontwikkelings- en onderzoekskosten Ontwikkelings- en onderzoekskosten |
5 jaar |
1.2 |
Agio/disagio en afsluitkosten geldleningen Agio/disagio en afsluitkosten geldleningen |
n.v.t. (direct t.l.v. resultaat) |
2. |
Materiële vaste activa |
Termijn |
2.1 |
Gronden en terreinen Gronden en terreinen |
n.v.t. (geen afschrijving) |
2.2 |
Bedrijfsgebouwen Nieuwbouw Verbouwing, restauratie en uitbreiding Inrichtingskosten |
40 jaar 15 jaar 15 jaar |
2.3 |
Vervoersmiddelen Personenauto's Bestelauto's en heftrucks |
7 jaar 8 jaar |
2.4 |
Machines en installaties Werktuigen en gereedschappen Technische installaties woningen en bedrijfsgebouwen |
15 jaar 15 jaar |
2.5 |
Overige Hardware - laptops Hardware – telefoons Software (Kantoor)meubilair en overige vaste inrichting |
5 jaar 3 jaar n.v.t. (direct t.l.v. resultaat) 15 jaar |
Artikel 14. Inwerkingtreding
Deze financiële verordening treedt in werking met ingang van 1 oktober 2021.
Artikel 15. Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Financiële verordening Werkplein Drentsche Aa”.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het algemeen bestuur van Werkplein Drentsche Aa op 14 december 2021.
De voorzitter, N.J.P Lambert
De secretaris, J. Broekema
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl