Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735547
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735547/1
Organisatiebesluit gemeente Heumen 2025
Geldend van 15-02-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Organisatiebesluit gemeente Heumen 2025Burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen;
gelet op artikel 103, lid 2 van de Gemeentewet dat bepaalt dat het College nadere regels stelt over de taak en de bevoegdheden van de Gemeentesecretaris;
gelet op artikel 160, lid 1 aanhef en onder c van de Gemeentewet dat het College de bevoegdheid geeft om nadere regels te stellen over de inrichting van de ambtelijke organisatie van de gemeente, met uitzondering van de organisatie van de Griffie;
gelet op het (voorgenomen) besluit van het college op 10 oktober 2023 vastgestelde hoofdstructuur voor de ambtelijke organisatie;
en gelet op het advies van de Ondernemingsraad van 5 maart 2024;
b e s l u i t e n :
vast te stellen het
Organisatiebesluit gemeente Heumen 2025
Hoofdstuk 1: Begripsomschrijving en reikwijdte
Artikel 1. Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
-
a. College: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Heumen;
-
-
b. Afdeling: een organisatie-eenheid binnen de ambtelijke organisatie, die is belast met de ontwikkeling en uitvoering van werkzaamheden en/of ontwikkelen van beleid op een specifiek gemeentelijke domein;
-
-
c. Gemeentesecretaris: de secretaris als bedoeld in artikel 100 van de Gemeentewet, tevens algemeen directeur van de ambtelijke organisatie;
-
-
d. Organisatie: het totale ambtelijke apparaat van de gemeente dat ten dienste staat van het gemeentebestuur en haar samenleving, met uitzondering van het ambtelijk apparaat van de griffie.
Artikel 2. Reikwijdte
-
-
1. De bepalingen zoals deze zijn opgenomen in dit Organisatiebesluit zijn overeenkomstig van toepassing op andere regelingen betreffende de ambtelijke organisatie die door het college worden vastgesteld, tenzij de betreffende regeling anders bepaalt.
-
-
2. De griffie valt rechtstreeks onder de gemeenteraad en is daarmee geen onderdeel van de hoofdstructuur in de zin van dit besluit. In de praktijk maakt de griffie wel deel uit van de ambtelijke organisatie, in die zin dat de griffie aansluit bij allerlei organisatorische regelingen zoals de arbeidsvoorwaardelijke regelingen, de regels rondom de financiële organisatie en de regels voor de interne bedrijfsvoering.
Hoofdstuk 2: Organisatiestructuur
Artikel 3. Ambtelijke organisatie
-
-
1. Het college stelt de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie vast. Deze is weergegeven in bijlage 1 van dit Organisatiebesluit.
-
-
2. De ambtelijke organisatie handelt in haar werkzaamheden voor het bestuur en de samenleving als één concern, ongeacht haar structuur.
Hoofdstuk 3: De hoofdstructuur
Artikel 4. De gemeentesecretaris
-
-
1. De gemeentesecretaris:
-
- a.
is verantwoordelijk voor een doelmatige ondersteuning van de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders,
- a.
-
- b.
is verantwoordelijk voor het tijdig en gedegen informeren en adviseren van het college;
- b.
-
- c.
is eindverantwoordelijk voor de organisatie, voor het realiseren van de organisatiedoelen, en voor de continue (strategische) doorontwikkeling van de organisatie;
- c.
-
- d.
waarborgt de continuïteit en kwaliteit van de gemeentelijke prestaties;
- d.
-
- e.
is verantwoordelijk voor de integraliteit en integrale belangenafweging binnen de organisatie in relatie tot het realiseren van de organisatiedoelen;
- e.
-
- f.
is integraal verantwoordelijk voor de gehele ambtelijke organisatie en is hiërarchisch leidinggevende van de afdelingsmanagers en medewerkers van de stafafdeling;
- f.
-
- g.
is bestuurder in de zin van de WOR;
- g.
-
- h.
participeert in (boven)regionale samenwerkingsverbanden en initiatieven;
- h.
-
- i.
signaleert en verbindt vanuit lokale, regionale en landelijke ontwikkelingen;
- i.
-
- j.
zorgt samen met de griffier en in afstemming met de burgemeester (zogenaamde ‘driehoek’) voor een effectief bestuurlijk besluitvormingsproces;
- j.
-
- k.
is verantwoordelijk voor (de inrichting van) een goed verloop van het bestuurlijk-ambtelijk samenspel.
- k.
-
-
2. Vervanging van de gemeentesecretaris is geregeld in het ‘Aanwijzingsbesluit Loco gemeentesecretaris’ en toekomstige hiervoor in de plaats tredende besluiten.
Artikel 5. De (concern)staf
-
-
1. De stafafdeling is rechtstreeks gepositioneerd onder de gemeentesecretaris.
-
-
2. De staf bestaat uit de eenheden bestuur en organisatie en openbare orde en veiligheid en zij ondersteunen de gemeentesecretaris bij zijn taken en organisatie brede thema’s.
Artikel 6. Het managementteam
-
-
1. Het managementteam (MT) bestaat uit:
-
- •
de gemeentesecretaris;
- •
-
- •
de afdelingsmanagers.
- •
-
-
2. Het MT zorgt voor:
-
- a.
het realiseren van organisatiedoelen en strategische ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie als geheel;
- a.
-
- b.
het collectief invulling geven aan een goed ambtelijk–bestuurlijk samenspel;
- b.
-
- c.
waarborgen van de samenhang en onderlinge samenwerking binnen en tussen de afdelingen op uitvoering van de reguliere taken en organisatieontwikkeling;
- c.
-
- d.
het oplossen van afdeling overstijgende knelpunten;
- d.
-
- e.
beleggen van het opdrachtgever- en opdrachtnemerschap van majeure projecten en programma’s.
- e.
Artikel 7. Domeinen
-
-
1. Er zijn 3 inhoudelijke domeinen te onderscheiden:
-
- •
Ruimte
- •
-
- •
Sociaal
- •
-
- •
Dienstverlening
- •
-
-
2. Ieder domein wordt aangestuurd door een afdelingsmanager.
Artikel 8. De afdelingsmanager
-
-
1. De afdelingsmanager:
-
- a.
is verantwoordelijk voor de integrale sturing en het realiseren van de ontwikkelopgave binnen één van de domeinen;
- a.
-
- b.
is verantwoordelijk voor de integrale uitvoering, ontwikkeling en innovatie van de taken binnen een domein;
- b.
-
- c.
is hiërarchisch leidinggevende van een domein;
- c.
-
- d.
is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van medewerkers op inhoud en gedrag en weet daarbij een goede balans aan te brengen tussen sturing en zelfsturing van medewerkers;
- d.
-
- e.
is verantwoordelijk voor team en afdeling overstijgende projecten / programma’s (opdrachtgever- / opdrachtnemerschap).
- e.
-
-
2. Is als lid van het MT medeverantwoordelijk voor de gehele organisatie.
-
-
3. Bij afwezigheid van een afdelingsmanager vervult een andere manager de vervanging. Indien deze ook afwezig is, vervult de gemeentesecretaris de vervanging.
Artikel 9. Concern controller en Functionaris Gegevensbescherming (FG)
-
-
1. De concerncontroller en de FG hebben vanwege de aard van hun functie een bijzondere positie in de organisatie.
-
-
2. Zij adviseren, gevraagd en ongevraagd, rechtstreeks aan afdelingsmanagers, zo nodig na overleg met de gemeentesecretaris, en aan de gemeentesecretaris zelf.
-
-
3. Zij adviseren en rapporteren, in overleg met de gemeentesecretaris, aan de portefeuillehouder en het college.
-
-
4. Als de ernst van de kwestie of het gewicht van hun advies daarover dat rechtvaardigt, kunnen zij zich – in geval de route naar de gemeentesecretaris tot onvoldoende resultaat leidt – direct wenden tot het college en/of de portefeuillehouder en in geval van uiterste escalatie tot de gemeenteraad.
Artikel 10. Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist de gemeentesecretaris, voor zover nodig in overleg met het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.
Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel
-
-
1. Dit besluit wordt aangehaald als "Organisatiebesluit gemeente Heumen 2025" onder intrekking van alle voorgaande organisatiebesluiten.
-
-
2. Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2025.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van 14 januari 2025.
Burgemeester en wethouders,
Gemeentesecretaris,
mr. J. de Graaf
Burgemeester,
mr. J.W.M.S. Minses
Bijlage: Organogram gemeente Heumen 2025
Bijlage Organisatiebesluit:
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl