Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735435
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR735435/1
Beleidsregels ontheffing parkeerschijfzones gemeente Waterland 2025
Geldend van 14-02-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels ontheffing parkeerschijfzones gemeente Waterland 2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,
gelet op artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, en artikel 3, eerste lid onderdeel b, sub i van de Parkeerverordening Waterland 2017;
overwegende dat de gemeenteraad op 16 mei 2024 heeft ingestemd met de motie ‘Parkeerbeleid binnenstad Monnickendam’ (118-130) waarin het college wordt verzocht om over te gaan tot invoering van optie 2: een parkeerschijfzone in de binnenstad van Monnickendam,
overwegende dat het ten behoeve van de uitvoering van motie ‘Parkeerbeleid binnenstad Monnickendam’ (118-130) en het invoeren van een parkeerschijfzone in de binnenstad van Monnickendam, wenselijk is om te komen tot een wijziging van ‘Beleidsregels parkeerschijfzones Waterland 2017’,
besluit
vast te stellen de navolgende Beleidsregels ontheffing parkeerschijfzones gemeente Waterland 2025.
Artikel 1 Toepassingsbereik
Dit beleid is van toepassing op parkeren in een parkeerschijfzone op grond van artikel 3, eerste lid onderdeel b, sub i., van de Parkeerverordening Waterland 2017 in het gebied dat is aangewezen voor het parkeren met parkeerschijf in de gemeente Waterland.
Artikel 2 Voorwaarden parkeerontheffing binnenstad Monnickendam
-
1. Een parkeerontheffing op grond van artikel 3, eerste lid onderdeel b, sub i, van de Parkeerverordening Waterland 2017 wordt slechts verleend aan:
- a.
Inwoners geregistreerd op een woonadres binnen de parkeerschijfzone. Deze inwoners komen in aanmerking voor maximaal 2 parkeerontheffingen per adres.
- b.
Bedrijven geregistreerd op een bedrijfsadres binnen de parkeerschijfzone. Deze bedrijven komen in aanmerking voor maximaal 1 parkeerontheffing per 2 fulltime equivalent, uitsluitend bedoeld voor werknemers.
- c.
Parkeerontheffingen worden daarnaast verleend aan:
- i.
brandweer, politie, arts.
- ii.
onderwijsinstellingen, verloskundigen
- iii.
Mantelzorgers
- iv.
bedrijven die, in opdracht van de gemeente, werkzaamheden binnen de parkeerschijfzone moeten uitvoeren.
- i.
- a.
-
2. Het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein en het aantal reeds verleende parkeerontheffingen op het adres worden in mindering gebracht op het totaal aantal te verkrijgen parkeerontheffingen.
-
3. Onder een parkeerplaats op eigen terrein wordt verstaan:
- a.
een op het woon- of bedrijfsperceel aanwezige vrije ruimte met de minimale lengte van 4,75 meter en minimale breedte van 2,30 meter en welke bedoeld is als parkeermogelijkheid;
- b.
een op het woon- of bedrijfsperceel aanwezige oprit of carport met de minimale lengte van 4,75 meter en minimale breedte van 2,30 meter.
- a.
-
4. Onder een parkeerplaats op eigen terrein wordt niet verstaan:
- a.
een op het woon- of bedrijfsperceel aanwezige garage.
- b.
een ‘losse garagebox’ welke niet met een woning- of bedrijfsfunctie verbonden is.
- a.
-
5. Het college kent het navolgende aantal parkeerplaatsen toe aan het navolgende type parkeerplaats op eigen terrein:
Type parkeerplaats op eigen terrein
Aantal parkeerplaatsen
Oprit (minimaal 2,30 meter breed)
1
Oprit breed (minimaal 4,60 meter breed)
2
Oprit lang (minimaal 9,50 meter lang)
2
Eigen terrein
Afhankelijk van de aanwezige ruimte
-
6. De adressen waarvoor vanwege het aanwezig zijn van één of meerdere parkeerplaatsen op eigen terrein het recht op één of twee parkeerontheffing(en) voor de parkeerschijfzone van de binnenstad van Monnickendam (zoals in het aanwijzingsbesluit aangewezen) vervalt, zijn opgenomen in de bij dit besluit horende ‘adressenlijst parkeren op eigen terrein binnenstad Monnickendam’.
Artikel 2a Aanvullende voorwaarden parkeerontheffing mantelzorgers binnenstad Monnickendam
Een parkeerontheffing aan mantelzorgers als bedoeld in artikel 2, eerste lid, sub a, onder iii.(mantelzorgers) wordt verleend onder de volgende voorwaarden:
- a.
Per mantelzorgontvanger kan maximaal één parkeerontheffing worden verleend.
- b.
De mantelzorgontvanger moet woonachtig zijn in de parkeerschijfzone van de binnenstad van Monnickendam zoals door het aanwijzingsbesluit aangewezen. De mantelzorggever moet woonachtig zijn buiten de parkeerschijfzone van de binnenstad van Monnickendam
- c.
De mantelzorggever moet niet professioneel verbonden zijn aan de mantelzorgontvanger.
- d.
De mantelzorgontvanger is in het bezit van een mantelzorgverklaring, niet ouder dan 1 maand, die wordt afgegeven door een ter zake betreffende hulpverlenende instantie, hetgeen in elk geval kan zijn de huisarts van de mantelzorgontvanger.
- e.
Indien de mantelzorgontvanger niet over een geldige mantelzorgverklaring beschikt, komt de parkeerontheffing te vervallen.
Artikel 3 Voorwaarden parkeerontheffing Broek in Waterland
Een parkeerontheffing op grond van artikel 3, eerste lid onderdeel b, sub i, van de Parkeerverordening Waterland 2017 wordt slechts verleend aan:
- a.
Bewoners wonend aan straten die zich binnen de parkeerschijfzone bevinden, alsmede bewoners van Burg. Paulplantsoen nr. 1 tot en met 5. Bewoners komen in aanmerking voor maximaal 2 ontheffingen.
- b.
Bedrijven die gevestigd zijn aan de straten binnen de parkeerschijfzone. Deze bedrijven komen in aanmerking voor maximaal 5 ontheffingen, uitsluitend bedoeld voor werknemers die niet woonachtig zijn in Broek in Waterland, of voor bedrijfswagens.
Artikel 4 Aanvullende bewijslast
Bij het verstrekken van een parkeerontheffing kan van de aanvrager worden verlangd dat door middel van het toesturen van aanvullende bewijslast aangetoond wordt:
- 1.
Tot de in artikel 2, artikel 2a en artikel 3 van deze beleidsregels genoemde doelgroep te behoren.
- 2.
Niet over parkeergelegenheid op eigen terrein te beschikken, zoals in artikel 2 van deze beleidsregels uitgewerkt.
Artikel 5 Intrekking oude regeling
De beleidsregels parkeerschijfzones Waterland 2017 worden ingetrokken.
Artikel 6 Overgangsbepaling reeds verleende parkeerontheffingen parkeerschijfzone binnenstad Monnickendam
- a)
Voor houders van een ontheffing die op het moment van effectuering van de nieuwe parkeerschijfzone op straat (in de binnenstad van Monnickendam, zoals door het aanwijzingsbesluit aangewezen) beschikken over een parkeerontheffing voor ’t Prooyen voor bepaalde tijd:
- a.
De betreffende ontheffing blijft geldig in de nieuwe parkeerschijfzone binnenstad Monnickendam, tot de einddatum die op de ontheffing is vermeld. Hierna komt de ontheffing automatisch te vervallen.
- a.
- b)
Voor houders van een ontheffing die op het moment van effectuering van de nieuwe parkeerschijfzone op straat (in de binnenstad van Monnickendam, zoals door het aanwijzingsbesluit aangewezen) beschikken over een parkeerontheffing voor t‘ Prooyen voor onbepaalde tijd:
- a.
De betreffende ontheffing vervalt per 31 december 2026. Tot die tijd blijft de betreffende ontheffing geldig in de nieuwe parkeerschijfzone binnenstad Monnickendam.
- a.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking de dag na bekendmaking.
Artikel 8 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Beleidsregels ontheffing parkeerschijfzones gemeente Waterland 2025.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, gehouden op 4 februari 2025
drs. E.G.H. Dijk MPM
gemeentesecretaris/algemeen directeur
drs. M. van der Weele
burgemeester
Bijlage behorende bij artikel 2, zesde lid van de Beleidsregels ontheffing parkeerschijfzones gemeente Waterland 2025
Straat en huisnummer |
Postcode |
Type parkeren op eigen terrein |
Aantal pp* |
Bloemendaal 24 |
1141VC |
oprit breed |
2 |
Bloemendaal 4 |
1141VC |
oprit |
1 |
Burgemeester Versteegstraat 19 |
1141TL |
oprit |
1 |
Burgemeester Versteegstraat 20 |
1141TL |
oprit |
1 |
Burgemeester Versteegstraat 21 |
1141TL |
oprit lang |
2 |
Burgemeester Versteegstraat 35 |
1141TM |
oprit breed |
2 |
De Haven 2 |
1141AZ |
oprit lang |
2 |
De Haven 6 |
1141AZ |
oprit |
1 |
De Zarken 25 |
1141BK |
oprit |
1 |
De Zarken 4 |
1141BL |
oprit lang |
2 |
Gooische Kaai 9 |
1141TV |
oprit lang |
2 |
Haringburgwal 1 |
1141AT |
oprit lang |
2 |
Haringburgwal 5 |
1141AT |
oprit lang |
2 |
Haringburgwal 5A |
1141AT |
oprit breed |
2 |
Havenstraat 22 |
1141AX |
eigen terrein |
20 |
Herengracht 3 |
1141TR |
oprit |
1 |
Kerkstraat 45 |
1141BG |
oprit |
1 |
Kerkstraat 55 |
1141BG |
oprit |
1 |
Niesenoort 4 |
1141BM |
oprit breed |
2 |
Niesenoort 6 |
1141BM |
oprit |
1 |
Niesenoortsburgwal 34 |
1141VN |
oprit |
1 |
Niesenoortsburgwal 40 |
1141VN |
oprit |
1 |
Nieuwe Zijds Burgwal 41 |
1141TG |
oprit lang |
2 |
Noordeinde 102 |
1141AR |
oprit lang |
2 |
Noordeinde 106 |
1141AR |
oprit |
1 |
Noordeinde 118 |
1141AR |
oprit |
1 |
Noordeinde 134 |
1141AR |
oprit lang |
2 |
Noordeinde 15 |
1141AE |
oprit lang |
2 |
Noordeinde 19 |
1141AE |
eigen terrein |
4 |
Noordeinde 96 |
1141AR |
oprit |
1 |
Oude Zijds Burgwal 26 |
1141AB |
eigen terrein |
10 |
Oude Zijds Burgwal 36 |
1141AC |
oprit lang |
2 |
Oude Zijds Burgwal 48 |
1141AC |
oprit lang |
2 |
Oude Zijds Burgwal 53 |
1141AD |
oprit |
1 |
Oude Zijds Burgwal 54 |
1141AD |
oprit lang |
2 |
Oude Zijds Burgwal 56 |
1141AD |
oprit breed |
2 |
Rozendaal 1 |
1141VX |
oprit breed |
2 |
Rozendaalstraat 10 |
1141BP |
oprit |
1 |
't Prooyen 1 |
1141VD |
eigen terrein |
15 |
't Prooyen 1A |
1141VD |
eigen terrein |
15 |
't Prooyen 25 |
1141VE |
oprit |
1 |
t Prooyen 26 |
1141VE |
oprit |
1 |
't Prooyen 27 |
1141VE |
oprit |
1 |
't Prooyen 3 |
1141VD |
eigen terrein |
7 |
't Prooyen 3A |
1141VD |
eigen terrein |
7 |
't Prooyen 3B |
1141VD |
eigen terrein |
7 |
't Prooyen 3C |
1141VD |
eigen terrein |
7 |
't Prooyen 3D |
1141VD |
eigen terrein |
7 |
't Prooyen 3E |
1141VD |
eigen terrein |
7 |
't Prooyen 3F |
1141VD |
eigen terrein |
7 |
't Prooyen 3G |
1141VD |
eigen terrein |
7 |
't Prooyen 3H |
1141VD |
eigen terrein |
7 |
't Prooyen 3I |
1141VD |
eigen terrein |
7 |
Tuinstraat 4 |
1141TN |
oprit |
1 |
Tuinstraat 5A |
1141TN |
oprit lang |
2 |
Tuinstraat 7 |
1141TP |
oprit breed |
2 |
Tuinstraat 8 |
1141TP |
oprit |
1 |
Vesting 6 |
1141TS |
eigen terrein |
10 |
Vesting 7 |
1141TS |
oprit |
1 |
Weezenland 1 |
1141BN |
eigen terrein |
6 |
Weezenland 1A |
1141BN |
eigen terrein |
6 |
Weezenland 2 |
1141BN |
eigen terrein |
6 |
Weezenland 3 |
1141BN |
eigen terrein |
6 |
Weezenland 4 |
1141BN |
eigen terrein |
6 |
Weezenland 4A |
1141BN |
eigen terrein |
6 |
Weezenland 4B |
1141BN |
eigen terrein |
6 |
Willem van der Voetstraat 1 |
1141ST |
oprit lang |
2 |
Willem van der Voetstraat 32 |
1141SW |
oprit |
1 |
Willem van der Voetstraat 34 |
1141SW |
oprit |
1 |
Willem van der Voetstraat 46 |
1141SW |
oprit |
1 |
Zuideinde 36 |
1141VJ |
oprit |
1 |
Zuideinde 56 |
1141VK |
oprit lang |
2 |
Zuster Bloemstraat 2 |
1141TA |
eigen terrein |
6 |
Zuster Bloemstraat 23 |
1141SZ |
oprit lang |
2 |
Zuster Bloemstraat 2A |
1141TA |
eigen terrein |
6 |
Zuster Bloemstraat 2B |
1141TA |
eigen terrein |
6 |
Zuster Bloemstraat 4 |
1141TA |
eigen terrein |
6 |
Zuster Bloemstraat 4A |
1141TA |
eigen terrein |
6 |
*Bij percelen met meerdere adressen, zoals bijvoorbeeld ’t Prooyen 3 tot en met 3I, is onduidelijk hoe de parkeerplaatsen op eigen terrein over de adressen zijn verdeeld. Tijdens het aanvraagproces wordt contact met de aanvrager opgenomen om het daadwerkelijk aantal parkeerplaatsen op eigen terrein voor het betreffende adres vast te stellen.
Toelichting bij Beleidsregels ontheffing parkeerschijfzones gemeente Waterland 2025
Aanleiding / algemene toelichting
De parkeerdruk in de binnenstad van Monnickendam is hoog. Dit zorgt voor problemen op het vlak van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. In de binnenstad van Monnickendam zijn parkeerplekken op eigen terrein. Deze parkeerplekken worden in de huidige situatie onvoldoende benut. Een deel van de inwoners heeft beschikking over parkeren op eigen terrein maar parkeert op de openbare parkeerplaatsen. Mede hierdoor is de druk op de openbare parkeerplaatsen hoog.
In het ‘parkeerbeleid binnenstad Monnickendam’ is benoemd dat het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein in mindering gebracht kan worden op het maximaal aantal te verkrijgen parkeerontheffingen. Dit wordt ook wel ‘salderen’ genoemd. Doel van deze regeling is het beter benutten van de parkeerplaatsen op eigen terrein en daarmee het verlagen van de druk op openbare parkeerplaatsen.
Het uitgangspunt is dat de op het woonperceel aanwezige parkeerplaatsen zijn bedoeld voor het parkeren van personenauto’s van de bewoners van het betreffende perceel. Het uitgangspunt is dat bewoners gebruik maken van hun parkeergelegenheid op eigen terrein. De in het kaderstellend ‘parkeerbeleid binnenstad Monnickendam’ benoemde ‘salderingsregeling’ is in dit document verder uitgewerkt. In deze beleidsregels geeft het college aan wat het maximum aantal parkeerontheffingen is dat een doelgroep kan aanvragen, wat het wel en niet beschouwt als parkeerplaatsen op eigen terrein en op welke wijze hiermee bij de toekenning van een parkeerontheffing rekening wordt gehouden. Vanwege het diverse gebruik zijn inpandig en solitaire garages nu niet meegenomen.
Overwegingen bij bepaling minimaal noodzakelijk maatvoering parkeren op eigen terrein
Om de druk op openbare parkeerplaatsen te verlichten is het van belang dat parkeerplaatsen op eigen terrein beter benut worden. De ‘salderingsregeling’ voorziet hierin door het gebruik van de parkeerplaatsen op eigen terrein te stimuleren. Tegelijkertijd moet het gebruik van de parkeerplaatsen op eigen terrein wel redelijkerwijs mogelijk zijn. zijn Aan de hand van de volgende twee manieren is onderzoek gedaan naar de minimaal noodzakelijke maatvoering:
- 1.
Het raadplegen van de Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom (hierna: ASVV) uit 2021.
- 2.
Het raadplegen van de top 10 meest verkochte auto’s in Nederland in 2023.
Zoals in ASVV uit 2021 aangegeven, valt 95% van de voertuigen binnen de lengtemaat van 4,88 meter en breedtemaat van 1,83 meter.
De top 10 meest verkochte auto’s in Nederland in 2023 (bron: https://www.auto.nl/blog/meestverkochte-autos) hebben de volgende maatvoering:
Model personenauto |
Lengte (in m) |
Breedte (exclusief spiegels, in m) |
Tesla Model Y |
4,75 |
1,92 |
Kia Picanto |
3,61 |
1,60 |
Volvo XC40 |
4,43 |
1,87 |
Kia Niro |
4,42 |
1,83 |
Volkswagen Polo |
4,05 |
1,75 |
Opel Corsa |
4,06 |
1,77 |
Lynk & Co 01 |
4,46 |
1,95 |
Toyota Yaris Cross |
4,18 |
1,77 |
Toyota Aygo X |
3,70 |
1,74 |
Gemiddeld |
4,19 |
1,80 |
Te zien is dat de gemiddelde lengte en gemiddelde breedte van de top 10 meest verkochte auto’s in Nederland in 2023, respectievelijk 4,19 meter (lengte) en 1,80 meter (breedte) bedragen. Er is minimaal 0,50 meter breedte nodig om een auto in en uit te kunnen stappen.
Gelet op de gemiddelde lengte en breedte van de meest verkochte auto’s in Nederland in 2023, gelet op het belang van het verlichten van de druk op de openbare parkeerplaatsen, gelet op het belang van het beter benutten van de parkeerplaatsen op eigen terrein, gelet op het feit dat er minimaal 0,50 meter breedte nodig is om in en uit te kunnen stappen, overweegt het college dat het gewenst is om af te wijken van het percentielvoertuig uit de ASVV van 2021, en dat de volgende maatvoering minimaal noodzakelijk is:
- 1.
Bij een parkeerplek, oprit en carport op eigen terrein: minimaal een lengte van 4,75 meter en een breedte van 2,30 meter.
Overwegingen bij overgangsregeling (artikel 6)
Om de openbare parkeerplaatsen in de binnenstad van Monnickendam te ontlasten en het gebruik van de parkeerplaatsen op eigen terrein beter benutten, is het wenselijk dat de aanvraag van een parkeerontheffing getoetst wordt aan deze beleidsregels, waarin de nieuwe beleidsvoorwaarden zijn opgenomen. Tegelijkertijd hebben houders van een reeds verleende parkeerontheffing voor een bepaalde of onbepaalde periode een recht waar een beleidswijzing niet zomaar inbreuk op mag doen. Om de rechten van deze ontheffinghouders redelijkerwijs tegemoet te komen is in deze beleidsregels een overgangsbepaling opgenomen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl