Handhavingsbeleid horeca en andere alcoholverstrekkers gemeente Medemblik 2025

Geldend van 14-02-2025 t/m heden

Intitulé

Handhavingsbeleid horeca en andere alcoholverstrekkers gemeente Medemblik 2025

De burgemeester van de gemeente Medemblik en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik,

B E S L U I T E N :

Vast te stellen:

  • 1.

    Het bijgevoegde handhavingsbeleid horeca en andere alcoholverstrekkers gemeente Medemblik 2025.

1.1 Inleiding

Voor u ligt het handhavingsbeleid horeca en andere alcoholverstrekkers gemeente Medemblik 2025 (hierna: handhavingsbeleid horeca). In het handhavingsbeleid horeca wordt uiteengezet op welke wijze de burgemeester van de gemeente Medemblik en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik hun handhavende bevoegdheden inzetten die zij op grond van de Alcoholwet, de Wet op de kansspelen (hierna: Wok) en de vigerende Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv) hebben.

Het oude handhavingsbeleid horeca en andere alcoholverstrekkers is gebaseerd op de Drank- en Horecawet en stamt uit 2013. Op 1 juli 2021 is de Drank- en horecawet vervangen door de Alcoholwet. Ook is het wenselijk om het instrument bestuurlijke boete in te kunnen zetten, het oude beleid voorziet hier niet in.

1.2 Wettelijk kader

Het handhavingsbeleid horeca heeft betrekking op de Alcoholwet, Wok en Apv. De Alcoholwet reguleert de verkoop van alcoholhoudende dranken en bewaakt de verantwoorde verstrekking van alcohol. De uitvoerings- en handhavingsbevoegdheden komen toe aan de burgemeester.

De Wok reguleert kansspelactiviteiten, zoals het aanwezig hebben van gokautomaten of het organiseren van pokeravonden. Op gemeentelijk niveau is de burgemeester belast met handhaving van de Wok.

Tot slot bevat de Apv meerdere bepalingen die zien op de regulering van de horeca binnen de gemeente Medemblik. Afhankelijk van de te handhaven Apv-bepaling, zal de burgemeester dan wel het college bevoegd zijn.

Het toezicht op de horeca en de voorbereiding van besluiten die daarop zien, worden in de gemeente Medemblik uitgevoerd door het team Openbare Orde en Veiligheid.

1.3 Leeswijzer

In het volgende hoofdstuk delen we de overtredingen in vier categorieën in en wordt per categorie een stappenplan gepresenteerd dat de gemeente gebruikt in geval van overtreding van de Alcoholwet, Wok en Apv. Vervolgens zijn tabellen opgenomen waarin per overtreding is aangegeven welk stappenplan wordt gevolgd.

2. Stappenplannen

In dit hoofdstuk worden de overtredingen ingedeeld. De zwaarte van de bestuurlijke maatregel is afgestemd op het type overtreding per categorie. Per categorie overtreding wordt aangegeven welk stappenplan de gemeente volgt en welke handhavingsinstrumenten worden ingezet.

2.1 Categorieën overtredingen en stappenplannen

In tabel 1 is een schema opgenomen dat door de gemeente Medemblik als stappenplan wordt gebruikt in geval van overtredingen van de Alcoholwet, Wok en Apv. In het schema worden de overtredingen naar zwaarte in categorieën ingedeeld. De zwaarte van de bestuurlijke maatregel is vervolgens afgestemd op het type overtreding per categorie.

Categorie 1-overtredingen

Bij categorie 1-overtredingen gaat het om urgente, ernstige zaken die direct dienen te worden beëindigd, omdat er een acuut gevaar is voor de volksgezondheid, de veiligheid of de omgeving. In deze gevallen moet snel gehandeld worden om tot beëindiging van de overtreding te komen en daarom is het noodzakelijk om direct op te treden.

Bij constatering van de overtreding wordt direct bestuursdwang aangezegd. De bestuursdwang wordt toegepast indien een exploitant niet eigenhandig de illegale situatie doet stoppen. De horecagelegenheid kan dan worden gesloten.

Categorie 2 en 2a-overtredingen

Bij overtredingen in deze categorie gaat het om ernstige zaken, maar is geen sprake van een acute, gevaarlijke situatie. Het gaat bijvoorbeeld om de exploitatie in strijd met de vergunning of niet meer voldoen aan de eisen die aan de leidinggevende(n) worden gesteld. In deze gevallen volgt eerst een bestuurlijke waarschuwing, als voorloper op de eerste stap, namelijk een tijdelijke schorsing/intrekking van de vergunning of ontheffing. De zichtbaarheid van de maatregel wordt bij deze overtredingen van belang geacht voor de effectiviteit.

Soms moet de vergunning op grond van de Alcoholwet en de Wok worden ingetrokken. Daarnaast zal de vergunning of ontheffing worden ingetrokken indien het in stand blijven van de vergunning een gevaar vormt voor de openbare orde, veiligheid of volksgezondheid. De wettelijke grondslag voor het intrekken van een vergunning of ontheffing is gelegen in artikel 31 Alcoholwet, artikel 30f en 30i Wok en artikel 1:5 Apv.

De Alcoholwetvergunning kan voor maximaal 12 weken worden geschorst. De schorsing wordt ingezet als een directe intrekking van de vergunning of ontheffing buitenproportioneel is ten opzichte van de overtreding. Het aantal weken van de schorsing wordt verhoogd wanneer dezelfde overtreding nogmaals wordt begaan. De wettelijke grondslag voor het schorsen van een vergunning of ontheffing is gelegen in artikel 32 Alcoholwet en artikel 1:5 Apv.

Categorie 2a heeft betrekking op overtredingen van de Apv ten aanzien van de sluitingstijden. In de tabellen wordt aangegeven met hoeveel uur de sluitingstijd teruggebracht zal worden.

Categorie 3-overtredingen

De categorie 3-overtredingen hebben betrekking op een aantal specifieke overtredingen die niet meer te herstellen zijn. Wanneer de burgemeester voornemens is om een bestuurlijke boete op te leggen, wordt de betrokkene in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen tegen de op te leggen boete. Hiervoor hanteren wij een termijn van twee weken. Daarna wordt de sanctie definitief opgelegd.

Categorie 3 heeft ook betrekking op overtredingen van de Alcoholwet ten aanzien van het verstrekken van alcoholhoudende drank aan personen kennelijk jonger dan 18 jaar of het anderszins verstrekken van alcohol terwijl dit niet is toegestaan. De gemeente Medemblik wil gezondheidsschade bij jeugdigen door alcoholgebruik tegengaan en hanteert bij deze overtredingen een lik-op-stukbeleid.

Tevens kan de verkoop van alcohol in de detailhandel voor ten minste één week en ten hoogste twaalf weken worden verboden wanneer voor de derde maal in één jaar wordt geconstateerd dat alcohol wordt verstrekt aan personen die niet onmiskenbaar de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt (artikel 20 eerste lid en artikel 44 Alcoholwet).

Categorie 4-overtredingen

Deze categorie bevat de overtredingen waarvan de verwachting is dat een financiële prikkel er toe leidt dat de overtreding in de toekomst wordt voorkomen. Daarbij valt te denken aan het niet ter plaatse kunnen tonen van een verstrekte vergunning. In dat geval wordt als voorloper op een bestuurlijke sanctie eerst een waarschuwing gegeven, vervolgens als eerste stap het opleggen van een last onder dwangsom en pas als stap 2, bij volharding in de overtreding, volgt het innen van de dwangsom.

De dwangsom wordt in principe ineens opgelegd. Wanneer de dwangsom niet leidt tot het gewenste nalevingsgedrag kan vervolgens een last onder bestuursdwang of een nieuwe last onder dwangsom met hogere dwangsombedragen worden opgelegd. De hoogte van de dwangsommen voor de Alcoholwet en de Wok is gekoppeld aan de bedragen van de bestuurlijke boetes. Bij de hoogte van de dwangsommen bij de Apv-overtredingen wordt gekeken naar de aard van de overtreding en de financiële prikkel die uit moet gaan van de dwangsom om te komen tot beëindiging van de overtreding.

Tabel 1: categorieën overtredingen en stappenplannen:

Categorie overtreding

Stappenplan indien een overtreding wordt geconstateerd

Categorie 1

Stap 1: opleggen last onder bestuursdwang

Stap 2: toepassen bestuursdwang

Categorie 2

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: tijdelijke sluiting of schorsing/intrekken vergunning/ontheffing voor 1 week

Stap 2: tijdelijke sluiting of schorsing/intrekken vergunning/ontheffing voor 4 weken

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing voor onbepaalde tijd en opleggen last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

Categorie 2a

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing terugbrengen sluitingstijd

Stap 1: terugbrengen sluitingstijd voor 1 week

Stap 2: terugbrengen sluitingstijd voor 4 weken

Stap 3: terugbrengen sluitingstijd voor 12 weken

Stap 4: intrekken (exploitatie)vergunning en opleggen last onder bestuursdwang en toepassen bestuursdwang

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

2.2 Aspecten uitgelicht

Doelstellingen handhavingsbeleid horeca

De doelstellingen van het handhavingsbeleid horeca zijn:

  • beter naleefgedrag met als resultaat een grotere leefbaarheid, veiligheid en gezondheid;

  • gelijke en uniforme uitvoering van handhaving;

  • burgers, bedrijven en instellingen weten welke middelen worden ingezet voor de handhaving en dat de gemeente daar verantwoording over aflegt.

Communicatie

Handhaving vindt plaats aan de hand van een helder stappenplan. Het handhavingsbeleid horeca wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad op www.overheid.nl en op de website van de gemeente Medemblik. Hierdoor zijn de ondernemers op de hoogte van de consequenties van overtredingen.

Daarnaast is het nieuwe beleid besproken in het reguliere overleg tussen de gemeente en het bestuur van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Medemblik.

Bestuurlijke waarschuwing

Bij overtredingen in de categorieën 2, 2a, 3 en 4 wordt bij een eerste constatering van een overtreding eerst een bestuurlijke waarschuwing gegeven (stap 0). Bij de tweede constatering binnen een jaar wordt een bestuurlijke maatregel opgelegd. Tegen de waarschuwing staat geen bezwaar en beroep open, omdat dit geen besluit is in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Bij overtredingen in de categorie 1 wordt direct bestuursrechtelijk opgetreden.

Bestuurlijke boete

De wettelijke grondslag van de bestuurlijke boete is gelegen in afdeling 5.4 van de Awb, de artikelen 44a en verder van de Alcoholwet en artikel 35c Wok. De bestuurlijke boete zetten wij in om een zogenaamd lik-op-stukbeleid te kunnen voeren op overtredingen die zo ernstig zijn dat we daar meteen tegen willen optreden. Door een directe consequentie (financiële prikkel) te verbinden aan een overtreding wordt het naleefgedrag vergroot.

De bestuurlijke boete is een bestraffende sanctie. Dit betekent dat een aantal waarborgen, zoals de plicht tot het geven van cautie (horen), gelden wanneer de burgemeester voornemens is een bestuurlijke boete op te leggen. In de bijlage van het Alcoholbesluit zijn regels opgenomen over de hoogte van de boete. De hoogte van de bestuurlijke boete voor overtredingen van de Wok zijn bepaald aan de hand van de bedragen van de van toepassing zijnde categorieën zoals bedoeld in artikel 23, vierde lid, van het Wetboek van Strafrecht.

Toepassen bestuursdwang

De last onder bestuursdwang wordt opgelegd wanneer sprake is van een ernstige en spoedeisende overtreding en de overtreder zelf niet in staat of bereid is de overtreding te beëindigen of ongedaan te maken. Voor zover in de stappenplannen een last onder bestuursdwang is opgenomen, is sprake van een besluit waarin een termijn wordt gegeven waarbinnen de inrichting de exploitatie moet beëindigen of dat de drank direct verwijderd moet worden en anders in beslag wordt genomen. Wordt aan de last niet voldaan, dan wordt de inrichting door de burgemeester gesloten.

Indien een situatie zo spoedeisend is, dat een besluit niet kan worden afgewacht, kan terstond bestuursdwang worden toegepast, maar wordt zo spoedig mogelijk nadien alsnog een besluit van bestuursdwang opgemaakt. De wettelijke grondslag is gelegen in artikel 125 van de Gemeentewet en afdeling 5.3 van de Awb.

Hersteltermijn/begunstigingstermijn

Daar waar een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang wordt opgelegd, dient op grond van artikel 5:24 en 5:32a van de Awb een termijn te worden gesteld waarbinnen de in het besluit voorgeschreven herstelmaatregelen kunnen worden uitgevoerd. Na afloop van die termijn is toepassing van bestuursdwang mogelijk en wordt de dwangsom verbeurd. De gemeente Medemblik hanteert een hersteltermijn/begunstigingstermijn van twee weken.

Herhaalde overtreding

We spreken van een herhaalde overtreding als tijdens een als tijdens een (her)controle is vastgesteld dat sprake is van een zelfde overtreding, waarvoor in een periode voorafgaand reeds een bestuurlijke sanctie (inclusief schriftelijke waarschuwing) is / werd opgelegd. Voor het stappenplan geldt dat een volgende stap wordt gezet wanneer binnen een jaar (12 maanden) na een vorige constatering en/of overtreding opnieuw een overtreding plaatsvindt.

De maatregelen worden per ondernemer toegepast. Indien een ondernemer zijn onderneming tussentijds overdraagt en geen zeggenschap meer heeft over de onderneming en de nieuwe ondernemer een overtreding begaat, dan volgt eerst een bestuurlijke waarschuwing.

Als de genoemde periode van 12 maanden is verstreken zonder overtreding, dan vervalt de termijn. Als dan een nieuwe overtreding wordt geconstateerd, dan geldt wederom de eerste stap uit het stappenplan.

Zienswijze

Voorafgaand aan een besluit tot het nemen van een bestuurlijke maatregel worden belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze naar voren te brengen. Dat gebeurt in beginsel schriftelijk, tenzij een belanghebbende uitdrukkelijk de wenst uitspreekt mondeling te worden gehoord. In de regel moet de belanghebbende binnen twee weken zijn zienswijze naar voren brengen, al dan niet via, of in het bijzijn van, een gemachtigde.

Belangenafweging besluit

Op basis van het voorgenomen besluit en eventueel ingediende zienswijzen weegt de burgemeester of wegen burgemeester en wethouders in zijn of hun besluitvorming over het treffen van een bestuurlijke maatregel het belang van de belanghebbende(n) af tegen het belang dat het overtreden artikel beoogt te beschermen.

De burgemeester weegt of burgemeester en wethouders wegen in zijn of hun belangenafweging ook eventuele verzachtende of verzwarende omstandigheden mee. Van verzachtende omstandigheden is bijvoorbeeld sprake als de betrokkene in het verleden geen overtredingen heeft begaan, hij/zij uit eigen beweging maatregelen neemt ter beëindiging van de overtreding of voorkoming van overtreding in de toekomst. Verzwarende omstandigheden kunnen zijn:

  • Meerdere overtredingen begaan;

  • Omvang eventuele gevolgen van de overtreding;

  • Vermoedens van verwijtbaar gedrag.

Besluit

Uiteindelijk resulteert de belangenafweging in een besluit. Indien een belanghebbende het niet eens is met het besluit, kan hij/zij binnen zes weken na de dag van verzending van het besluit in bezwaar gaan. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. De belanghebbende kan de voorzieningenrechter verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is dat verzoeker ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Een verzoek moet worden ingediend bij de voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht van de Rechtbank Noord-Holland, Afdeling bestuursrecht, onder vermelding van voorlopige voorzieningen, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

Afwijken van handhavingstabellen

In specifieke situaties kan gemotiveerd worden afgeweken van de voorgestelde stappenplannen, termijnen en handhavingsinstrumenten. Op grond van artikel 4:84 Awb moet het bevoegd gezag overeenkomstig de handhavingstabellen handelen, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met dit handhavingsbeleid te dienen doelen. Er zal altijd worden bekeken of de toe te passen stap of maatregel evenredig en noodzakelijk is en of er wellicht een ander meer geschikt instrument voorhanden is. Indien de burgemeester dan wel het college van de regels afwijkt, moet dit gemotiveerd worden.

3.1 Intrekking oude beleid

Het Handhavingsbeleid horeca en andere alcoholverstrekkers 2013 dat in werking getreden is op 15 november 2013 en zoals vastgesteld op 29 oktober 2013 door de burgemeester en burgemeester en wethouders, ieder voor zover het hun bevoegdheden betrof, wordt ingetrokken.

3.2 Overgangsbepaling

Besluiten, genomen krachtens het Handhavingsbeleid horeca en andere alcoholverstekkers 2013 de golden op het moment van de inwerkingtreding van dit beleid en waardoor dit beleid overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens dit beleid.

3.3 Inwerkingtreding

Dit beleid treedt een dag na bekendmaking in werking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 4 februari 2025 door een ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft,

namens burgemeester en wethouders gemeente Medemblik,

secretaris

C. Minnaert

Burgemeester

M. Pijl

Burgemeester gemeente Medemblik,

M. Pijl

Bekendgemaakt op: 13 februari 2025

Bijlage 1: handhavingstabel Alcoholwet

Artikel

Overtreding

Stappenplan categorie

Bijzonderheden

3

Uitoefenen horecabedrijf of slijtersbedrijf zonder vergunning, maar deze is wel aangevraagd.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 5.000,- ineens.

In afwijking van het stappenplan zal, indien de vergunningaanvraag niet volledig is, stap 0 (bestuurlijke waarschuwing) worden overgeslagen.

Sanctionering blijft achterwege bij een ontvankelijke aanvraag, er geen andere wettelijke belemmeringen zijn en als zicht is op afgifte van de vergunning.

3

Uitoefenen horecabedrijf of slijtersbedrijf terwijl geen vergunning is aangevraagd, de vergunning is geweigerd, geschorst, buiten behandeling gesteld of ingetrokken.

Categorie 1

Stap 1: opleggen last onder bestuursdwang

Stap 2: toepassen bestuursdwang

De exploitatie dient binnen een redelijke begunstigingstermijn te zijn gestaakt.

Het toepassen van bestuursdwang houdt in dat de inrichting feitelijk voor de duur van 4 weken (indien nodig verlenging van 3 maanden) wordt gesloten of dat de drank direct verwijderd moet worden en anders in beslag wordt genomen.

Overtreding van dit artikel levert een delict op in de zin van de Wet op de economische delicten. Daarom kan deze overtreding zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk worden afgedaan.

8

Niet (meer) voldoen aan de eisen die aan de leidinggevende(n) worden gesteld.

n.v.t.

Op grond van artikel 31 lid 1 onder b Alcoholwet moet de vergunning worden ingetrokken. Voordat wordt besloten de vergunning in te trekken, wordt de alcoholverstrekker eerst door de gemeente uitgenodigd voor een gesprek om te bespreken in hoeverre en binnen welke termijn de overtreding kan worden beëindigd.

Gelet op de tekst van de Alcoholwet is hier geen sprake van beleidsvrijheid voor de burgemeester.

9 lid 3

Registratie van barvrijwilligers die voorlichtingsinstructie sociale hygiëne hebben gehad niet aanwezig in de inrichting.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 1.500,- ineens.

9 lid 4

Bestuursreglement paracommerciële inrichting niet aanwezig.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 1.500,- ineens.

10

Inrichting voldoet niet langer aan één of meerdere gestelde inrichtingseisen.

n.v.t.

Op grond van artikel 31 lid 1 onder b Alcoholwet moet de vergunning worden ingetrokken. Voordat wordt besloten de vergunning in te trekken, wordt de alcoholverstrekker eerst door de gemeente uitgenodigd voor een gesprek om te bespreken in hoeverre en binnen welke termijn de overtreding kan worden beëindigd.

Gelet op de tekst van de Alcoholwet is hier geen sprake van beleidsvrijheid voor de burgemeester.

12 lid 1 en 2

Verstrekken alcohol in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit.

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken

De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage bij het Alcoholbesluit. Deze overtreding is een economisch delict.

13 lid 1

Verstrekking alcohol horecalokaliteit/ terras voor gebruik elders dan ter plaatse.

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken.

De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage bij het Alcoholbesluit. Deze overtreding is een economisch delict.

13 lid 2

Verstrekking alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijf (dit is slechts toegestaan indien de klant vraagt om de alcoholhoudende drank te proeven).

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken.

De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage bij het Alcoholbesluit. Deze overtreding is een economisch delict.

14 lid 1

Verrichten van andere bedrijfsactiviteiten in slijtersbedrijf.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 5.000,- ineens.

14 lid 2 en 3

horecalokaliteit of terras tevens in gebruik hebben voor het uitoefenen van de kleinhandel, zelfbedienings-groothandel of in het derde lid genoemde activiteiten.

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken.

De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage bij het Alcoholbesluit. Deze overtreding is een economisch delict.

Het verkopen van pakketjes lachgas kan als kleinhandel worden aangemerkt en daarom is deze handel vanuit een horecalokaliteit of terras op grond van dit artikel verboden.

15

Uitoefenen kleinhandel, zelfbedieningsgroothandel of een in artikel 14, derde lid, genoemde activiteit in een lokaliteit waarin het horecabedrijf wordt uitgeoefend indien het publiek alleen toegang heeft tot die lokaliteit door een lokaliteit te betreden waar alcohol aanwezig is.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 5.000,- ineens.

16

Automatenverkoop alcohol (met uitzondering van hotelkamers).

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken.

De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage bij het Alcoholbesluit. Deze overtreding is een economisch delict.

17

Supermarkt of slijterij verstrekt alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking.

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken.

De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage bij het Alcoholbesluit. Deze overtreding is een economisch delict.

18 lid 1

Verkoop zwakalcoholische drank anders dan in slijtersbedrijf of levensmiddelenbedrijf voor gebruik elders dan ter plaatse (uitzonderingen op verbod staan in lid 2).

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken.

De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage bij het Alcoholbesluit. Deze overtreding is een economisch delict.

18 lid 3

Onderscheid tussen zwakalcoholhoudende en alcoholvrije dranken ontbreekt in ruimte van het levensmiddelenbedrijf.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 5.000,- ineens.

19 lid 1 en 2

Verbod op illegale bestelservice voor zwakalcohol-houdende en sterke drank

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken.

De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage bij het Alcoholbesluit.

20 lid 1

Verkoop alcoholhoudende drank aan persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken.

De gemeente Medemblik doet 1 keer in de 2 jaar mee aan een regionaal mystery guest onderzoek waarvoor hotspots worden aangeleverd (dit is in het kader van In Control of Alcohol en Drugs).

Daarnaast zetten we incidenteel mystery guest in.

De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage bij het Alcoholbesluit. Deze overtreding is een economisch delict.

20 lid 2

Wederverstrekking: het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken.

De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage bij het Alcoholbesluit. Deze overtreding is een economisch delict.

20 lid 3

Leeftijdsgrens niet duidelijk aangegeven bij toegang horeca-/slijtlokaliteit.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

Deze overtreding is een economisch delict.

20 lid 4

Personen in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van drugs verkeert toegelaten in horeca- en slijtersbedrijf of terras.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 5.000,- ineens.

20 lid 5

In kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van drugs aan het werk zijn in horeca- en slijtersbedrijf.

Categorie 1

Stap 1: opleggen last onder bestuursdwang

Stap 2: toepassen bestuursdwang

Indien vanwege de spoedeisendheid geen besluit kan worden afgewacht, wordt spoedeisende bestuursdwang toegepast. Het toepassen van bestuursdwang houdt in dat de inrichting feitelijk voor de duur van 4 weken (indien nodig verlenging van 3 maanden) wordt gesloten of dat de drank direct verwijderd moet worden en anders in beslag wordt genomen. Tevens kan de burgemeester op grond van artikel 36 Alcoholwet aan andere personen dan hen, die wonen in de ruimte, waarin in strijd met de Alcoholwet alcoholhoudende drank wordt verstrekt, de toegang tot die ruimte te ontzeggen. Deze overtreding is een economisch delict.

21

Verstrekken alcoholhoudende drank indien moet worden vermoed dat dit tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 5.000,- ineens.

22 lid 1

Verstrekken alcoholhoudende drank bij tankstations, winkels bij wegrestaurants en andere ruimten langs de autosnelweg die geen horecabedrijf zijn.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

Deze overtreding is een economisch delict.

24 lid 1 en 2

In een commerciële of paracommerciële inrichting een horecalokaliteit of slijtlokaliteit voor het publiek geopend houden terwijl geen leidinggevende of vereiste persoon aanwezig is.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

Deze overtreding is een economisch delict.

24 lid 3

Gedurende de tijd dat alcoholhoudende dranken worden verstrekt, een persoon jonger dan 16 jaar dienst laten doen.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 5.000,- ineens.

Op dit verbod zijn uitzonderingen, zie hiervoor de leden 4 en 5. Het gaat dan om 14- en 15-jarige vmbo-leerlingen die alcohol schenken in het kader van een horecastage.

Deze overtreding is een economisch delict.

25 lid 1

Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 5.000,- ineens.

Deze overtreding is een economisch delict.

25 lid 2

Verbod nuttiging alcoholhoudende drank ter plaatse, in niet zijnde horecabedrijf.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 5.000,- ineens.

Deze overtreding is een economisch delict.

25 lid 3

Verbod alcoholhoudende drank in vervoermiddel kleinhandel.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 5.000,- ineens.

Deze overtreding is een economisch delict.

25a tot en met 25g

Handelen in strijd met in de in de gemeentelijke verordening opgenomen voorschriften ten aanzien van de onderwerpen waartoe de gemeenteraad expliciet bevoegd is volgens deze artikelen.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

Overtredingen van de artikelen 25a tot en met 25d zijn economische delicten.

29 lid 3

Vergunning en het daarbij behorende aanhangsel en in voorkomende gevallen een afschrift van de aanvraag en de ontvangstbevestiging daarvan zijn niet aanwezig in de inrichting.

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken.

De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage bij het Alcoholbesluit. Deze overtreding is een economisch delict.

30 en 30a lid 1

Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting of de vergunninghouder heeft geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling gedaan.

Categorie 2

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: tijdelijke sluiting of schorsing/intrekken vergunning/ontheffing voor 1 week

Stap 2: tijdelijke sluiting of schorsing/intrekken vergunning/ontheffing voor 4 weken

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing voor onbepaalde tijd en opleggen last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

Op grond van artikel 31 lid 1 onder b Alcoholwet moet de vergunning worden ingetrokken. Voordat wordt besloten de vergunning in te trekken, wordt de alcoholverstrekker eerst door de gemeente uitgenodigd voor een gesprek om te bespreken in hoeverre en binnen welke termijn de overtreding kan worden beëindigd.

In afwijking van de te volgen stappen van categorie 2.

35 lid 1

Zonder ontheffing zwakalcoholhoudende drank verstrekken.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

.

35 lid 2

Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften die gekoppeld zijn aan de ontheffing.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

Deze overtreding is een economisch delict.

35 lid 4

Ontheffing niet aanwezig.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De dwangsom bedraagt € 1.250,- ineens. Deze overtreding is een economisch delict.

38

Ter zake van een aanvraag voor vergunning of een ontheffing bewust onjuiste of onvolledige gegevens verstrekken.

n.v.t.

In afwijking van de stappenplanen wordt een eerst een herstelperiode gegund. Zijn na het verlopen van de herstelperiode nog geen volledige en/of juiste gegevens ontvangen, dan wordt de vergunning of ontheffing geweigerd.

Deze overtreding is een economisch delict.

45

Persoon jonger dan 18 jaar, met uitzondering van personen van 16 en 17 jaar die werken in een horecabedrijf, heeft alcohol op publiek toegankelijke plaats aanwezig.

n.v.t.

Op dit verbod bestaan uitzonderingen, zie hiervoor lid 2. Het gaat dan om personen van 16 of 17 jaar die handelen in opdracht van een toezichthouder en om 14- en 15-jarige vmbo-leerlingen die alcohol schenken in het kader van een horecastage.

Deze overtreding wordt strafrechtelijk afgedaan.

Bijlage 2: handhavingstabel Wet op de kansspelen

Artikel

Overtreding

Stappenplan categorie

Bijzonderheden

30b lid 1

Aanwezigheid kansspelautomaten zonder vergunning.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

 

30b lid 1 onder c

Niet meer in het bezit van een alcoholwetvergunning.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

 

30c lid 2

Aanwezigheid van meer kansspelautomaten dan wettelijk toegestaan (maximaal 2).

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

 

30d lid 1

Handelen in strijd met nadere voorschriften en beperkingen aanwezigheidsvergunning.

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken.

Op grond van artikel 35c lid 4 Wok mag de boete ten hoogste het bedrag van de vijfde categorie, zoals bedoeld in artikel 23, vierde lid, van het Wetboek van Strafrecht bedragen. De burgemeester bepaalt de hoogte van de boete, welke afhankelijk is van alle relevante omstandigheden.

30d lid 4

Niet (meer) voldoen aan de eisen die aan de betrokken personen worden gesteld.

n.v.t.

Op grond van artikel 30f Wok moet de vergunning worden ingetrokken. Voordat wordt besloten de vergunning in te trekken, wordt de alcoholverstrekker eerst door de gemeente uitgenodigd voor een gesprek om te bespreken in hoeverre en binnen welke termijn de overtreding kan worden beëindigd.

Gelet op de tekst van de Wok is hier geen sprake van beleidsvrijheid voor de burgemeester.

30f lid 1 en 2

Verstrekken onjuiste of onvolledige gegevens op basis waarvan een andere beslissing genomen zou zijn en/of gewettigde vrees dat van kracht blijven van de vergunning ernstig gevaar oplevert voor de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid.

n.v.t.

Op grond van artikel 30f Wok moet de vergunning worden ingetrokken. Voordat wordt besloten de vergunning in te trekken, wordt de alcoholverstrekker eerst door de gemeente uitgenodigd voor een gesprek om te bespreken in hoeverre en binnen welke termijn de overtreding kan worden beëindigd.

Gelet op de tekst van de Wok is hier geen sprake van beleidsvrijheid voor de burgemeester.

30g lid 1

Vergunninghouder laat personen beneden de leeftijd van 18 jaar een kansspelautomaat bespelen.

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken.

Op grond van artikel 35c lid 4 Wok mag de boete ten hoogste het bedrag van de vijfde categorie, zoals bedoeld in artikel 23, vierde lid, van het Wetboek van Strafrecht bedragen. De burgemeester bepaalt de hoogte van de boete, welke afhankelijk is van alle relevante omstandigheden.

30g lid 2

Persoon beneden de leeftijd van 18 jaar bespeelt een kansspelautomaat.

Categorie 3

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: bestuurlijke boete 1

Stap 2: bestuurlijke boete 2 (verhoging met 50%)

Stap 3: bestuurlijke boete 3 (verhoging met 100%)

Stap 4: bij herhaalde overtreding intrekken vergunning/ontheffing of schorsen Alcoholwetvergunning voor 12 weken

De bestuurlijke boete bedraagt € 250,-.

Bijlage 3: handhavingstabel Apv

Artikel

Overtreding

Stappenplan categorie

Bijzonderheden

1:3

Overtreden voorschriften die aan vergunning of ontheffing zijn verbonden.

Categorie 2

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: tijdelijke sluiting of schorsing/intrekken vergunning/ontheffing voor 1 week

Stap 2: tijdelijke sluiting of schorsing/intrekken vergunning/ontheffing voor 4 weken

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing voor onbepaalde tijd en opleggen last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

Categorie 2a

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing terugbrengen sluitingstijd

Stap 1: terugbrengen sluitingstijd voor 1 week

Stap 2: terugbrengen sluitingstijd voor 4 weken

Stap 3: terugbrengen sluitingstijd voor 12 weken

Stap 4: intrekken (exploitatie)vergunning en opleggen last onder bestuursdwang en toepassen bestuursdwang

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

Afhankelijk van de aard en ernst van de overtreding.

2:8 lid 1

Wijziging exploitatievorm (activiteit) zonder gewijzigde exploitatievergunning.

Uitbreiding zonder gewijzigde exploitatievergunning terwijl de inrichting een zodanige verandering (uitbreiding in vierkante meters en/of ruimtes) heeft ondergaan dat zij niet langer in overeenstemming is met de in de vergunning omschreven aantal vierkante meters en/of ruimten.

Overtreding van de overige voorschriften van de exploitatievergunning.

Categorie 2

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: tijdelijke sluiting of schorsing/intrekken vergunning/ontheffing voor 1 week

Stap 2: tijdelijke sluiting of schorsing/intrekken vergunning/ontheffing voor 4 weken

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing voor onbepaalde tijd en opleggen last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

De exploitatievergunning wordt voor respectievelijk 1 week en 4 weken geschorst.

2:8 lid 1

Het is verboden een openbare inrichting te exploiteren zonder vergunning van de burgemeester.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

 

2:9 lid 1 en 2*

Houder van een openbare inrichting laat inrichting voor bezoekers geopend en/of laat bezoekers toe tussen 00.00 en 06.00 uur in de inrichting.

Categorie 2a

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing terugbrengen sluitingstijd

Stap 1: terugbrengen sluitingstijd voor 1 week

Stap 2: terugbrengen sluitingstijd voor 4 weken

Stap 3: terugbrengen sluitingstijd voor 12 weken

Stap 4: intrekken (exploitatie)vergunning en opleggen last onder bestuursdwang en toepassen bestuursdwang

De horecaondernemer kan ontheffing van het sluitingsuur krijgen. De overtreding van artikel 2:9 lid 1 en 2 betreft de situatie dat de ondernemer geen ontheffing heeft en zich niet houdt aan de sluitingstijden zoals deze in de Apv zijn neergelegd. In geval van overtreding wordt de sluitingstijd voor respectievelijk 1, 4 en 12 weken teruggebracht van 00.00 uur naar 22.00 uur.

2:9 lid 3*

Overtreding ontheffing sluitingsuur.

Categorie 2a

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing terugbrengen sluitingstijd

Stap 1: terugbrengen sluitingstijd voor 1 week

Stap 2: terugbrengen sluitingstijd voor 4 weken

Stap 3: terugbrengen sluitingstijd voor 12 weken

Stap 4: intrekken (exploitatie)vergunning en opleggen last onder bestuursdwang en toepassen bestuursdwang

De horecaondernemer kan ontheffing van het sluitingsuur krijgen. Als de horecaondernemer zich niet aan het in de ontheffing bepaalde houdt, wordt de sluitingstijd voor respectievelijk 1, 4 en 12 weken teruggebracht naar 22.00 uur.

2:10 lid 1*

In het belang van de openbare orde, veiligheid of gezondheid, of bijzondere omstandigheden, kunnen tijdelijk andere dan de in de Apv of ontheffing aangegeven sluitingstijden worden vastgesteld.

Categorie 2a

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing terugbrengen sluitingstijd

Stap 1: terugbrengen sluitingstijd voor 1 week

Stap 2: terugbrengen sluitingstijd voor 4 weken

Stap 3: terugbrengen sluitingstijd voor 12 weken

Stap 4: intrekken (exploitatie)vergunning en opleggen last onder bestuursdwang en toepassen bestuursdwang

In afwijking van het stappenplan van categorie 2a, wordt:

  • bij stap 1: de sluitingstijd voor 4 weken teruggebracht 00.00 uur (met ontheffing sluitingsuur) of naar 22.00 uur (zonder ontheffing sluitingsuur).

  • bij stap 2: de sluitingstijd voor 12 weken teruggebracht naar 00.00 uur (met ontheffing sluitingsuur) of naar 22.00 uur (zonder ontheffing sluitingsuur).

  • bij stap 3: intrekken exploitatievergunning.

2:13a lid 1

Door paracommerciële rechtspersoon wordt alcoholhoudende drank verstrekt op maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 en 14.00 uur of op zaterdag, zondag of feestdagen tussen 00.00 en 12.00 uur.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

 

2:13a lid 2

Door paracommerciële rechtspersoon wordt alcoholhoudende drank verstrekt buiten de periode beginnende met één uur voor aanvang en eindigende met twee uur na beëindiging van activiteiten die passen binnen de statutaire doelomschrijving.

Categorie 2

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: tijdelijke sluiting of schorsing/intrekken vergunning/ontheffing voor 1 week

Stap 2: tijdelijke sluiting of schorsing/intrekken vergunning/ontheffing voor 4 weken

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing voor onbepaalde tijd en opleggen last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

 

2:13c

Beperking happy hours

Het is verboden in een horecalokaliteit of op een terras bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 75% van de prijs die daar gewoonlijk voor wordt gevraagd.

Categorie 4

Stap 0: bestuurlijke waarschuwing

Stap 1: last onder dwangsom opleggen

Stap 2: last onder dwangsom innen

Stap 3: intrekken vergunning/ontheffing en last onder bestuursdwang

Stap 4: toepassen bestuursdwang

 

*Op grond van artikel 2:12 Apv is het college het bevoegd bestuursorgaan als een openbare inrichting geen voor het publiek openstaand gebouw of bijbehorend erf is in de zin van artikel 174 Gemeentewet.