Regeling adviescommissie Kleurrijk Samenleven Nijmegen

Geldend van 12-02-2025 t/m heden

Intitulé

Regeling adviescommissie Kleurrijk Samenleven Nijmegen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet

Overwegende dat

  • -

    het college aandacht hecht voor de multiculturele samenleving,

  • -

    de regeling op onderdelen aangepast dient te worden, zodat deze actueler is inhoudelijk gezien meer aansluit bij de geldende regelingen en werkwijze voor andere bestaande adviescommissies van het college;

Besluit vast te stellen de Regeling adviescommissie Kleurrijk Samenleven Nijmegen.

Artikel 1 Instelling adviescommissie en taak

  • 1. Het college stelt een adviescommissie in, genaamd ‘Kleurrijk Samenleven Nijmegen’.

  • 2. De adviescommissie heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over aangelegenheden die, naar het oordeel van de adviescommissie, van belang (kunnen) zijn voor het gemeentelijk beleid op het gebied van de multiculturele samenleving met betrekking tot zorg, welzijn, inkomen, armoede, wonen, mobiliteit en dergelijke.

Artikel 2 Samenstelling, benoeming en benoembaarheid

  • 1. De adviescommissie bestaat uit ten minste 5 en ten hoogste 10 leden die (ervarings)deskundig zijn op de aandachtsvelden zoals in artikel 1 lid 2 zijn genoemd.

  • 2. De leden van de adviescommissie worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar. Zij zijn, op voordracht van de adviescommissie, na afloop van deze periode terstond eenmalig herbenoembaar voor eenzelfde periode.

  • 3. Bestuurders van door de gemeente Nijmegen gesubsidieerde instellingen/organisaties, actief op een aandachtsveld zoals in de naamgeving van de adviescommissie is vastgelegd, kunnen geen deel uitmaken van de adviescommissie.

  • 4. De leden hebben op persoonlijke titel zitting in de adviescommissie, zonder last en ruggespraak van welke belangenorganisatie dan ook.

  • 5. Het lidmaatschap is niet verenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college, als ambtenaar dan wel een andere door het bestuur van de gemeente Nijmegen ingestelde commissie.

  • 6. Het lidmaatschap van de adviescommissie kan op eigen verzoek worden beëindigd. Dit verzoek wordt schriftelijk bij de secretaris van de adviescommissie ingediend die daarvan kennisgeeft aan het college. Het lidmaatschap eindigt per de datum zoals genoemd in het collegebesluit tot beëindiging van het lidmaatschap.

  • 7. Binnen de kaders zoals bedoeld in het eerste lid, besluit de adviescommissie of zij een vacature voor een nieuw lidmaatschap invult en/of openstelt. In geval van een vacature, doet de adviescommissie aan het college een bindende voordracht ter vervulling van de vacature. Slechts in geval van zwaarwegende omstandigheden kan het college besluiten deze voordracht niet te volgen. In dat geval stelt het college de adviescommissie hiervan gemotiveerd op de hoogte en biedt haar de gelegenheid om een nieuwe bindende voordracht te doen.

Artikel 3 Voorzitter en secretaris

  • 1. Het college benoemt tot voorzitter, en indien de adviescommissie dit nodig oordeelt tevens tot vicevoorzitter, het lid dat, dan wel de leden die, de adviescommissie als zodanig voordraagt.

  • 2. Het college wijst een ambtenaar aan die de adviescommissie als secretaris/adviseur bijstaat. De secretaris is geen lid van de adviescommissie.

Artikel 4 Procedure advisering

  • 1. Het college vraagt voorafgaand aan zijn besluitvorming, en met het oog op lid 5 tijdig, (schriftelijk) advies over alle voorstellen aan de gemeenteraad en over door het college te nemen (beleidsvormings- en/of beleidsuitvoerings-)besluiten die betrekking hebben op, dan wel raakvlakken hebben met, dan wel gevolgen (kunnen) hebben voor, de beleidsterreinen als bedoeld in artikel 1 lid 2.

  • 2. Heeft het advies van de adviescommissie betrekking op een voorstel aan de gemeenteraad, dan legt het college dit advies voorafgaande aan de besluitvorming voor aan de gemeenteraad.

  • 3. Wanneer het college in een voorstel aan de raad afwijkt van het advies van de adviescommissie, dan vermeldt het college dit bij het voorstel, waarbij tevens wordt aangegeven op welke gronden van het advies is afgeweken.

  • 4. De adviescommissie brengt een advies uit binnen zes weken na ontvangst van de adviesaanvraag, tenzij het college gemotiveerd een andere termijn aangeeft. Is de adviescommissie van oordeel dat een advies niet binnen de van toepassing zijnde termijn kan worden gegeven, dan geeft zij daarvan zo spoedig mogelijk kennis onder opgave van redenen. In overleg met het college wordt dan een nieuwe termijn bepaald.

  • 5. Het college geeft binnen een periode van zes weken na ontvangst van het gevraagde of ongevraagde advies een schriftelijke reactie op het advies. Is het college van oordeel dat een reactie op het advies niet binnen de van toepassing zijnde termijn kan worden gegeven, dan geeft het daarvan de adviescommissie zo spoedig mogelijk kennis onder opgave van redenen. In overleg met de adviescommissie wordt dan een nieuwe termijn bepaald.

  • 6. De adviescommissie maakt adviezen zoals bedoeld in artikel 3.3, tweede lid, onder e van de Wet open overheid openbaar.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De adviescommissie vergadert minimaal 8 keer per jaar en verder wanneer de voorzitter of tenminste drie leden dat noodzakelijk achten.

  • 2. De vergaderingen zijn openbaar.

  • 3. De agenda met bijbehorende stukken worden uiterlijk één week voor de vergadering ter beschikking gesteld.

  • 4. De secretaris draagt zorg voor verslaglegging van de vergadering. Het conceptverslag wordt in een volgende vergadering ter besluitvorming aan de adviescommissie voorgelegd. In geval van een besloten vergadering zal de verslaglegging onder de geheimhouding als bedoeld in artikel 6 vallen.

  • 5. De adviescommissie is bevoegd adviseurs, toehoorders en belanghebbenden in haar vergaderingen uit te nodigen en/of toe te laten.

  • 6. De adviescommissie zendt jaarlijks aan het college een inhoudelijk verslag over het voorafgaande jaar.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1. De commissie kan gelet op artikel 87 van de Gemeentewet geheimhouding opleggen op informatie die bij de commissie berust. De commissie volgt hierbij het Protocol geheimhouding dat is vastgesteld door de gemeenteraad en het college.

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1. Besluiten van de adviesadviescommissie worden genomen met gewone meerderheid van stemmen.

  • 2. Besluiten van de adviescommissie kunnen enkel worden genomen in het geval minimaal vijf leden ter vergadering aanwezig zijn. In het geval een besluit hierdoor niet genomen kan worden, zal het beslispunt in de eerstvolgende vergadering opnieuw in stemming worden gebracht, in welk geval geen minimale aanwezigheidseis geldt.

  • 3. De adviescommissie kan buiten een vergadering om besluiten nemen, met inachtneming van artikel 7 lid 2, mits van tevoren door de secretaris aangekondigd en alle leden van de commissie in de gelegenheid zijn geweest binnen twee dagen na verzending van de concepttekst van het voorgenomen te versturen advies of via e-mail hun mening te uiten. Van een aldus genomen besluit wordt onder bijvoeging van de ingekomen antwoorden door de secretaris een verslag opgesteld dat na medeondertekening door de voorzitter, bij de stukken wordt gevoegd voor de eerstvolgende vergadering overeenkomstig artikel 5 lid 4.

  • 4. Bij staken van de stemmen beslist de voorzitter.

Artikel 8 Periodiek overleg met het college

  • 1. Op verzoek van de adviescommissie wordt de betreffende wethouder uitgenodigd voor de vergadering, waarbij een specifiek thema of onderwerp centraal staat.

  • 2. De agenda wordt voorgelegd aan de wethouder.

  • 3. Daar waar de adviescommissie dit wenselijk acht is zij bevoegd andere leden van het college uit te nodigen voor haar vergaderingen.

Artikel 9 Financiën

  • 1. Het college stelt jaarlijks een bepaald bedrag vast waarmee de adviescommissie haar werkzaamheden bekostigt.

  • 2. De leden van de adviescommissie krijgen een (jaarlijks te indexeren) onkostenvergoeding conform artikel 96 gemeentewet en de Verordening vergoedingen bijwonen commissievergadering 2020.

Artikel 10 Overgangsrecht

  • 1. Het college gaat alleen tot wijziging of intrekking van deze regeling over nadat de adviescommissie daarover haar standpunt heeft bekendgemaakt.

  • 2. De lopende benoemingstermijn van leden van de adviescommissie die reeds benoemd waren ten tijde van inwerkingtreding van deze (gewijzigde) regeling wordt door inwerkingtreding van deze regeling verlengd, zodanig dat de lopende benoemingstermijn gelijk is aan de termijn als bedoeld in artikel 2 lid 2 van deze regeling.

Artikel 11 Onvoorzien

In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college nadat de adviescommissie terzake haar opvatting te kennen heeft gegeven.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

Inwerkingtreding, intrekking en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na de bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de Regeling adviescommissie Kleurrijk Samenleven Nijmegen.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: Regeling adviescommissie Kleurrijk Samenleven Nijmegen 2025.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van: 4 februari 2025.

de gemeentesecretaris

A.P.W. van de Klift

de burgemeester

H.M.F. Bruls