Regeling subsidie ‘vergroenen schoolpleinen’

Geldend van 12-02-2025 t/m heden

Intitulé

Regeling subsidie ‘vergroenen schoolpleinen’

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN;

  • -

    in aanvulling op en ter nadere uitwerking van de Algemene Subsidieverordening gemeente Leeuwarden 2025 (ASVL);

  • -

    gelet op de ASVL artikel 3;

  • -

    gelet op de Gemeentewet artikel 156

BESLUITEN:

De volgende regeling vast te stellen:

Regeling subsidie ‘vergroenen schoolpleinen’

LUIDENDE:

Artikel 1 Begrippen

  • 1. De begripsbepalingen van de Algemene Subsidieverordening gemeente Leeuwarden 2025 zijn overeenkomstig van toepassing op onderhavige regeling.

  • 2. In aanvulling op bovenstaand lid 1 gelden de onderstaande begripsbepalingen:

    • a.

      ASVL: Algemene Subsidieverordening gemeente Leeuwarden 2025;

    • b.

      Basisschool: locatie waar enkel basisonderwijs wordt aangeboden. Hieronder valt ook het speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs;

    • c.

      Basisvoorwaarden: minimale vereisten voor het groene schoolplein zoals vastgelegd in bijlage 1 bij het convenant groene pleinen;

    • d.

      Beplantingsplan: overzicht waarin staat hoeveel planten van welke plantsoort op een bepaalde locatie komen te staan;

    • e.

      Convenant groene pleinen: convenant waarin afspraken rondom het vergroenen van schoolpleinen tussen onderwijs, kinderopvang, kennispartners en gemeente zijn vastgelegd;

    • f.

      Groen schoolplein: van een groen schoolplein wordt gesproken als minimaal 40% van de functionele bespeelbare oppervlakte van de school/IKC omgeving een onverhard en natuurlijk karakter heeft;

    • g.

      Hittestress: ontstaat door extreme, langdurige hitte en kan leiden tot klachten bij mens en dier;

    • h.

      IKC: Integraal Kindcentrum, locatie waar basisonderwijs en kinderopvang integraal met elkaar (willen gaan) samenwerken;

    • i.

      Integraal huisvestingsplan (IHP): een langetermijnvisie voor onderwijs­huisvesting die een leidraad biedt voor investeringen in de scholenhuisvesting.

    • j.

      Kennispartners: bij het convenant groene pleinen aangehaakte adviserende organisaties: bv Sport, IVN Natuureducatie en GGD Fryslân;

    • k.

      Middelbare school: locatie waar voortgezet (speciaal) onderwijs wordt aangeboden;

    • l.

      Natuurlijk karakter: een inrichting (van het schoolplein) op basis van levende materialen en onbewerkte producten;

    • m.

      Planning: prioritering van de verschillende IKC’s, basisscholen en middelbare scholen over de looptijd van het project vergroenen schoolpleinen (2025-2036);

    • n.

      Regeling: Regeling subsidie ‘vergroenen schoolpleinen’;

    • o.

      Schoolplein: plein dat hoort bij een IKC, basisschool of middelbare school;

    • p.

      Speelaanleiding: een natuurlijk object dat bedoeld is om tot spelen aan te zetten;

    • q.

      Speeltoestel: een doelbewust geplaatste constructie die duidelijk uitnodigt tot spelen. Een speeltoestel heeft een verplichte certificering;

Artikel 2 Doel van de regeling

Deze regeling heeft als doel om middelen beschikbaar te stellen aan:

  • 1.

    IKC’s;

  • 2.

    Basisscholen;

  • 3.

    Middelbare scholen;

zodat vorm wordt gegeven aan de integrale en gezamenlijke aanpak om in 1 IKC-generatie (12 jaar) alle schoolpleinen in de gemeente Leeuwarden te vergroenen. Daarmee worden verschillende doelen gediend: 1) het omgaan met klimaatuitdagingen, zoals hittestress, biodiversiteitsverlies en wateroverlast, 2) het stimuleren van bewegen, spelen en sporten, 3) het ondersteunen van het leren, ontwikkelen en welzijn van kinderen en jongeren, 4) het creëren van contact tussen mens en natuur en 5) het versterken van de sociale basis in de wijk, de buurt of het dorp.

Artikel 3 Subsidieplafond en maximale bijdragen

  • 1. Het college stelt jaarlijks een subsidieplafond vast.

  • 2. Het college subsidieert 50% van de kosten voor het groene schoolplein met een maximumbijdrage van € 50.000,- per locatie.

Artikel 4 Activiteiten

  • 1. Het college kan subsidie verlenen voor de volgende kostensoorten:

    • a.

      ontwerp, realisatie en maximaal vijf jaar onderhoud van het groene schoolplein,

    • b.

      het aanbrengen van speelaanleidingen,

    • c.

      inzet van training en advies van kennispartners voor het groene schoolplein.

  • 2. Het aanbrengen van speeltoestellen valt niet onder de subsidiabele kosten.

Artikel 5 Procedure

  • 1. De subsidieverlening verloopt volgens de gezamenlijk bepaalde planning per kalenderjaar. Bij het bepalen van de planning zijn klimaatuitdagingen, het IHP, kansen(on)gelijkheid, de aanmelding van de school/het IKC en overige financieringsbronnen overwegingen.

  • 2. Welke lKC’s, basisscholen en middelbare scholen volgens deze planning in een bepaald jaar een aanvraag kunnen doen, wordt uiterlijk 1 oktober van het jaar daarvoor door het college vastgesteld.

  • 3. Indien een school/IKC toch niet in het betreffende jaar het schoolplein kan gaan vergroenen, kan het college besluiten van de planning af te wijken.

  • 4. Gedurende de ontwerpfase van het plein kan het onderwijs- of kinderopvangbestuur met de gemeente overleggen over het ontwerp van het plein inclusief het beplantingsplan.

  • 5. Gedurende de aanleg van het schoolplein is het onderwijs- dan wel kinderopvangbestuur formeel opdrachtgever voor de uitvoerende partij.

Artikel 6 Aanvragen

  • 1. De directie van een onder artikel 2 lid 1, 2 en 3 genoemd(e) IKC/basisschool/middelbare school vraagt namens het bevoegd gezag een subsidie aan voorzien van de bijlagen, genoemd in het derde lid.

  • 2. De uiterlijke datum of data waarop de onder lid 1 genoemde aanvragen kunnen worden ingediend, wordt of worden jaarlijks door het college vastgesteld.

  • 3. Bij de onder lid 1 genoemde aanvraag worden de volgende stukken/bijlagen aangeleverd:

    • a.

      Het definitieve ontwerp met beplantingsplan;

    • b.

      Een onderhoudsplan voor het plein van tenminste 5 jaar;

    • c.

      Een begroting waaruit blijkt voor welke kosten subsidie wordt gevraagd;

    • d.

      Een schriftelijke toelichting over hoe kinderen, ouders, omgeving en/of kennispartners bij de vormgeving van het nieuwe plein zijn en worden betrokken;

    • e.

      Een schriftelijke toelichting op de keuze en ervaring van de gekozen architect;

    • f.

      Een schriftelijke toelichting op de toegankelijkheid van het vergroende schoolplein voor de buurt/het dorp.

Artikel 7 Weigeringsgronden, buiten behandelingstelling en beoordeling

  • 1. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet voldaan worden aan de basisvoorwaarden zoals die zijn overeengekomen in het convenant (bijlage 1).

  • 2. Wanneer een aanvraag niet alle onder artikel 6, lid 3 van deze regeling genoemde stukken bevat kan het college ervoor kiezen om de aanvraag buiten behandeling te laten.

  • 3. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet het IKC of de basisschool of middelbare school voor dat jaar zijn ingepland volgens de gezamenlijk vastgestelde planning.

  • 4. De subsidieaanvraag wordt afgewezen als niet voldaan is aan één of meerdere van de volgende voorwaarden:

    • a.

      Het IKC of de basisschool of middelbare school staat voor dat jaar ingepland;

    • b.

      De architect heeft ervaring met het ontwerpen van groene pleinen;

    • c.

      Kinderen, ouders, omgeving en/of kennispartners zijn betrokken bij het ontwerp;

    • d.

      Minimaal 40% van de functionele bespeelbare oppervlakte van de school/IKC omgeving is onverhard en heeft een natuurlijk karakter;

    • e.

      Het groene schoolplein is toegankelijk voor de buurt;

    • f.

      Er zijn verschillende vormen van groen te onderscheiden, zoals: speelgroen (spelen in en met groen), educatief groen, eet- en ruikgroen;

    • g.

      Het schoolplein is ingericht met (overwegend) natuurlijke en duurzame materialen, daarbij staat hergebruik van materialen voorop;

    • h.

      De beplanting op een groen schoolplein is overwegend inheems, passend bij de natuurlijke omstandigheden van die plek en biedt seizoensvariatie;

    • i.

      De inrichting van het schoolplein draagt bij aan biodiversiteit en aan het voorkomen van wateroverlast en hittestress;

    • j.

      Er wordt gebruik gemaakt van verschillende ondergronden (gras, keien, schelpen, snippers zand, modder);

    • k.

      Er wordt gebruik gemaakt van hoogteverschillen;

    • l.

      De speelomgeving biedt plek voor rust, natuurbeleving, creatieve vormen van spel en avontuurlijk bewegen. De basis hiervoor ligt in de diversiteit en verscheidenheid van het plein met kenmerken als hoog/laag, nat/droog, schaduw/zon;

    • m.

      Er is zowel abiotische natuur (zoals zand en water) als levende natuur. De aanwezigheid van los natuurlijk materiaal is hiervoor een voorwaarde (denk aan zand, takken, stenen, etc.).

    • n.

      Bijlage 1 van het convenant groene pleinen.

  • 5. Ter inspiratie kan bij het ontwerpen van het schoolplein gebruik worden gemaakt van de input van de kennispartners, zoals opgesomd in bijlage 2 bij het convenant.

Artikel 8 Verantwoorden, vaststellen en verplichtingen

  • 1. Voor de wijze van verantwoording en vaststelling zijn de bepalingen hierover in de ASVL van toepassing.

  • 2. IKC’s, basisscholen en middelbare scholen die een subsidie op grond van deze regeling hebben ontvangen, verlenen hun medewerking aan evaluaties, effectmetingen en kennisuitwisseling van de regeling wanneer hen dat gevraagd wordt.

Artikel 9 Hardheidsclausule

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college. Het college kan van de bepalingen van deze regeling afwijken als toepassing ervan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 10 Citeertitel, inwerkingtreding en duur

Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling subsidie ‘vergroenen schoolpleinen’. De regeling treedt in werking 1 dag na publicatie en is van toepassing op aanvragen vanaf 2025.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 februari 2025.

Burgemeester,

Secretaris.